@article { author = {Asgharimoghaddam, Mohammad Ali}, title = {The Prevalence Rate of Chronic Pain and some of its Associations among the Employees of a Big Industrial Company in Tehran}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {2}, number = {1}, pages = {1-14}, year = {2004}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {  This paper presents the findings of two studies examining the prevalence rates of chronic persistent and chronic recurrent pain and the impact of these two types of chronic pain on several aspects of patients’ lives. 1175 subjects (98% male and 2% female) participated in the first study. Thirty- nine percent (454 subjects) of the total sample reported some sort of pain that had lasted a whole day or more over the past 6 months, yielding a prevalence rate of 39% for their pain experience over the past 6 months. Of these 454 subjects, 163 subjects (or 14% of the total sample) reported chronic persistent pain and 176 subjects (or 15% of the original sample) reported chronic recurrent pain. Two- hundred and twenty nine male subjects who meet the criteria for chronic persistent and chronic recurrent pain participated in the second study. These subjects rated their social and recreational activities as well as their job and marital satisfaction, currently and before pain began. The patients also reported the amount of time spent sleeping in 24 hour day at the time of the study and before pain began. Using paired samples t- test procedures, significant differences emerged for all measures. Specifically, at the time of the study patients reported less social and recreational activities (t=-8.91, p<.0001), compared to before pain began. In addition, at the time of the study patients reported lower levels of job satisfaction (t=-8.76, p<.0001) and lower levels of marital satisfaction (t=-6.71, p<.0001). Patients also reported less time spent sleeping at the time of the study, compared to before pain began (t=-7.01, p<.0001). The above findings cofirmed the results of previous studies, mostly conducted in Western societies. That is, chronic pain has negative impacts on many aspects of patient’s life, including social and recreational activities as well as job and marital satisfaction. Furthermore, from the findings of the present study it can be concluded that the experience of chronic is associated with sleep problems. The possible clinical significance of these findings will be discussed.}, keywords = {Chronic pain,Chronic Persistent,Chronic Recurrent Pain,Pain}, title_fa = {بررسی میزان شیوع درد مزمن مستمر و عودکننده و تأثیر آن بر عملکرد اجتماعی و زندگی کارکنان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی تهران}, abstract_fa = {نوشته حاضر شامل نتایج دو مطالعه جداگانه است که با هدف بررسی میزان شیوع درد مزمن مستمر و عودکننده و تأثیر این درد بر برخی از وجوه زندگی مبتلایان، انجام شده است. 1175 نفر از کارکنان یکی از واحدهای بزرگ صنعتی تهران با تکمیل پرسشنامه‌ای در مطالعه اول شرکت کردند؛ نتایج به‌دست آمده نشان داد که میزان شیوع درد در جمعیت مورد بررسی در فاصله زمانی 6 ماه قبل از شروع مطالعه، 39 درصد بوده است. میزان شیوع درد مزمن مستمر (وجود درد در 6 ماه گذشته بدون دوره بهبودی) و درد مزمن عودکننده (وجود درد در 6 ماه گذشته با دست کم یک دوره بهبودی و عود مجدد) به‌ترتیب برابر بوده است با 14 و 15 درصد. همچنین نتایج مطالعه اول بیانگر آن است که درد مزمن مستمر و عودکننده، احتمالاً باعث اختلال در خواب مبتلایان می‌شود و باعث می‌گردد که این بیماران در طول روز احساس خواب‌آلودگی کنند. علاوه بر این، نتایج مطالعه اول حاکی از آن است که رویداد درد در 6 ماه گذشته و استمرار و عود کردنش با گروه شغلی افراد مورد آزمایش، رابطه‌ای ندارد. در مطالعه دوم، تأثیر درد مزمن مستمر و عودکننده بر برخی از وجوه زندگی و عملکرد اجتماعی بیماران مورد مطالعه قرار گرفت و از مجموع 338 نفری که در مطالعه اول، مبتلا به درد مزمن مستمر و عودکننده تشخیص داده شدند، 229 نفر (68%) با تکمیل پرسشنامه‌ای‌ که ‌تأثیر درد مزمن ‌مستمر و عودکننده ‌را بر وجوه ‌گوناگون‌ زندگی ‌می‌سنجید، در مطالعه دوم شرکت کردند، نتایج بررسی‌ها نشان داد که درد مزمن مستمر و عودکننده بر وجوه گوناگون زندگی افراد تأثیر منفی دارد}, keywords_fa = {درد مزمن,درد مزمن مستمر,عملکرد اجتماعی,شیوع,درد مزمن عودکننده}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2544.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2544_aefb9d057be90d897475b5df1192147f.pdf} } @article { author = {Ahmadvand, Mohammad Ali}, title = {Impact of Education on Changing the Structure of Sex Discrimination Schemata}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {2}, number = {1}, pages = {15-24}, year = {2004}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {  Determination and classification of certain behaviors for women are heavily influenced by pre-established educational and social values of educated men. Such erroneous beliefs like fear, jealousy, etc. result in sexual prototyping and establish cliche imaginations. Thus cognitive structures form different schemata. The improvement and modification of schemata are possible with knowledge increment.   The aim of this research is to study the impact of men&#39;s level of academic qualification on altering the structure of sex discrimination schemata. To achieve this aim 200 men holding degrees higher or lower than high school diploma were chosen and identified on the basis of social class random sampling method, and their responses to the ten questions with indispensable validity and reliability were collected.   The findings of this study show that knowledge increment in men is influencing in improvement and modification of schemata, and men with higher academic qualifications have a better attitude toward women behavioral attributes.}, keywords = {schema,Schematic Processing,Sex Schema}, title_fa = {تأثیر تحصیلات‌ بر تغییر ساختار طرحواره‌های‌ تبعیض‌ جنسی‌}, abstract_fa = {مردان‌، تحت‌تأثیر آموزش‌ها و ارزش‌های‌ جامعه‌، رفتارهای‌ ویژه‌ای‌ را برای‌ زنان تعیین‌ و طبقه‌بندی‌ می‌کنند. این‌ باورها‌ نظیر ترسو بودن‌، حسادت‌ و... که اغلب‌ نادرستند‌ موجب‌ تیپ‌‌بندی‌ جنسی‌ شده، تصورهای‌ قالبی‌ را فراهم‌ می‌سازند. بدین‌‌سان‌ طرحواره‌ها با ساخت‌های‌ شناختی‌ شکل‌ می‌گیرند. تغییر و اصلاح‌ طرحواره‌ها با افزایش‌ آگاهی‌، امکان‌ پذیرند. هدف‌ این‌ پژوهش‌، بررسی‌ تأثیر سطح‌ تحصیلات‌ مردان‌ در تغییر ساختار طرحواره‌های‌ تبعیض‌ جنسی‌ است‌. برای‌ رسیدن‌ به‌ این هدف‌، 200 نفر مرد در دو سطح‌ بالای‌ دیپلم‌ و زیر دیپلم در چهار مقطع‌ تحصیلی‌ به‌ روش‌ نمونه‌گیری‌ تصادفی‌ طبقه‌ای‌ شناسایی‌ وا نتخاب‌ شدند و پاسخ‌های‌ آنان‌ به‌ مقیاس‌ ده‌ سؤالی‌ که‌ از روایی‌ و پایایی‌ لازم‌ برخوردار است‌، جمع‌آوری‌ شد. نتایج‌ تحلیل‌ نشان‌ می‌دهد که‌ بالا رفتن‌ سطح‌ تحصیلات‌ در تغییر و اصلاح‌ طرحواره‌ها مؤثر است‌ و مردانی‌ که تحصیلات‌ بالاتری دارند، در مورد ویژگی‌های‌ رفتاری‌ زنان‌، نگرش‌ بهتری‌ نشان‌ می‌دهند.}, keywords_fa = {طرحواره‌,پردازش‌ طرحواره‌ای‌,طرحواره‌ جنسی‌,رفتارهای ویژه,تیپ‌بندی جنسی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2545.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2545_c8f49b48fdd2fa98aaadec3cf5fca8cb.pdf} } @article { author = {Khayyer, Mohammad and Seif, Diba}, title = {Study of the Relationship between Coping with Stress Skills and Academic Achievement of Undergraduate Students in Relation to some Demographic Factors}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {2}, number = {1}, pages = {25-34}, year = {2004}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Recent research findings about University students show that lack of appropriate skills of coping with stress causes burn out and emotional distress and as a result will affect academic achievement (Ripak, 2000). The aim of present research is to study the relationship between coping with stress skills and academic achievement of undergraduate students in relation to some demographic factors such as gender, marital status and place of residency (dormitory or otherwise). The subjects of the study consisted of 488 (272 females and 216 males) undergraduate students, with mean age of 22 years, from faculties of Education, Humanities, law, science, and engineering, at Shiraz University. The instrument was &quot;coping with stress skills&quot;? (jerabec, 1996), which was adapted and validated for use in Iranian culture. The results of factor analysis showed that the scale consisted of four factors: evaluation of situation, reaction to stress, resourcefulness and flexibility. Alpha Corebach coefficients for these factors were between 38 to 78 and for the total score was 77. In this study the grade point average of the students was used as an indicator of academic achievement. The data were analyzed via stepwise regression and one-way analysis of variance. The results showed that situational evaluation skill has a positive effect on academic achievement. In addition the academic achievement of the students who lived in dormitory were lower than the other students. Female students in comparison with male students and single students in comparison with married students have higher academic achievement. The results were discussed in relation to previous studies and certain counseling suggestions were presented.}, keywords = {Stress,Coping,Achievement}, title_fa = {بررسی رابطه مهارت‌های مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با توجه به برخی از عوامل جمعیت‌شناختی}, abstract_fa = {یافته‌هایی که اخیراٌ با پژوهش‌هایی میان دانشجویان به‌دست آمده مبیّن آن است که عدم استفاده موفقیت‌آمیز از مکانیسم‌های مقابله با استرس، منتهی به خستگی و فرسودگی عاطفی می‌شود و یکی از پیامدهای آن افت تحصیلی است هدف از این پژوهش بررسی رابطه مهارت‌های مقابله با استرس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان با توجه به برخی از عوامل جمعیت‌شناختی مانند جنسیت، وضعیت تأهل و محل اقامت (خوابگاه یا غیرخوابگاه) بود. بدین‌منظور گروه نمونه مشتمل بر 488 دانشجوی مقطع کارشناسی (272 زن و 216 مرد) با میانگین سنی 22 سال، از دانشکده‌های علوم تربیتی و روان‌شناسی، ادبیات و علوم انسانی، حقوق، علوم و مهندسی دانشگاه شیراز انتخاب شد. ابزار سنجش، پرسشنامه مهارت‌های مقابله‌ای جرابک بود، که برای استفاده در فرهنگ ایرانی مورد انطباق و اعتباریابی قرار گرفت. تحلیل عاملی نشان داد این پرسشنامه دارای چهار عامل است: ارزیابی موقعیت، واکنش به استرس، چاره‌جویی و انعطاف و انطباق‌پذیری. ضرایب آلفا کرونباخ برای این عوامل چهارگانه بین 38/0 تا 78/0 متغیر و برای کل پرسشنامه 77/0 به‌دست آمد. شاخص پیشرفت تحصیلی، معدل کل نمرات دانشجویان شرکت‌کننده در تحقیق بود. تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات از طریق تحلیل رگرسیون مرحله‌ای و تحلیل واریانس یک‌طرفه‌ انجام شد. نتایج، حاکی از آن بود که مهارت ارزیابی موقعیت تأثیری مثبت بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دارد. به علاوه پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که در خوابگاه‌های دانشجویی زندگی می‌کنند، کم‌تر از سایر دانشجویان است. زنان نسبت به مردان و دانشجویان مجرد نسبت به دانشجویان متأهل، از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردارند. یافته‌های این پژوهش با توجه به نتایج مطالعات پیشین مورد بحث قرار گرفته و از کاربردهای مشاوره‌ای آن سخن به میان آمده است.}, keywords_fa = {استرس,مهارت‌های مقابله با استرس,مقابله مسئله محور,مقابله هیجان محور,پیشرفت تحصیلی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2546.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2546_45c3a5176748505c708182758582c452.pdf} } @article { author = {Rastegar Khaled, Amir}, title = {Work-Family Role Conflict and the Influential Social Factors}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {2}, number = {1}, pages = {35-48}, year = {2004}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {This research aimed to study work–family role conflict and to determine the social factors having influence on the conflict. The effort is taken to offer a model for identification of the work-family conflict. The research is based on scarcity and accumulation approaches, and theories such as Merton’s role set, Good’s role strain, Seiber’s accumulation role, and Mark’s role balance, as well as benefiting from certain models for work-family role conflict which are of the major issues in optimization and organizational behavior studies. This model puts forward three major thoughts which are: interactive nature of conflicts, the influence of work factors on work-family role conflict and the influence of family factors on family-work role conflict, and the role of sex in moderating the rate, and direction of the influential factors in experienced conflicts. The results of this research support the suggested model and identify the most important variables having influence on work-family conflict and on every dimension of it for both men and women.}, keywords = {Social Factors,Role conflict,Work-family conflict,multiple roles}, title_fa = {بررسی‌ تعارض‌ نقش‌های‌ شغلی‌ - خانوادگی‌ و عوامل‌ اجتماعی‌ مؤثر}, abstract_fa = {موضوع‌ تحقیق‌ حاضر، بررسی‌ تعارض‌ نقش‌های‌ شغلی‌ - خانوادگی‌ و عوامل‌ اجتماعی‌ مؤثر بر آن‌ است‌، در این‌ تحقیق‌ سعی‌ شده‌ است‌ با استناد به‌ دو رویکرد کمیابی‌ و انباشتگی‌ نقش‌، به‌ویژه‌ نظریه‌های‌ مجموعه‌ نقشی‌ مرتون‌، فشار نقش‌ گود، پاداش‌های‌ انباشت‌ نقش‌ سایبر و توازن‌ نقش‌ مارکز و با بهره‌گیری‌ از برخی‌ مدل‌های‌ تعارض‌ کار - خانواده‌ که‌ در بحث‌ از رابطه‌ متقابل‌ این‌ دو نهاد در حوزه‌ مطالعات‌ رفتار سازمانی‌ و بهره‌وری‌ مطرح‌ هستند، مدلی‌ برای‌ تبیین‌ تعارض‌ مذکور ارائه‌ شود. این‌ مدل‌ سه‌ اندیشه‌ کلی‌ را مطرح‌ می‌کند که‌ عبارتند از: دوسویه‌ بودن‌ ماهیت‌ تعارض‌، تاثیر عوامل‌ کاری‌ بر تعارض‌ کار با خانواده‌ و عوامل‌ خانوادگی‌ بر تعارض‌ خانواده‌ با کار و نقش‌ تعدیل‌ کننده‌ جنسیت‌ بر میزان، جهت‌ و عوامل‌ مؤثر بر تعارض تجربه‌ شده‌، نتایج‌ تحقیق‌ حاضر به‌طورکلی‌ این‌ مدل‌ را تأیید می‌کند، ضمن‌ آن‌که مهم‌ترین‌ متغیرهای‌ مؤثر بر تعارض‌ کار- خانواده‌ و هر یک‌ از ابعاد آن‌ را به‌ تفکیک‌ زنان‌ و مردان‌ مشخص‌ می‌کند.}, keywords_fa = {تعارض‌ نقش‌,تعارض‌ کار - خانواده‌,نقش‌های‌ چندگانه‌}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2547.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2547_4381802049bfff600a77eb48340a4da2.pdf} } @article { author = {Roshan Chesli, Rasol and Shairi, Mohammad Reza}, title = {The Comparative Study of Different Levels and Kinds of Stress and the Relative Strategies in Shahed and non- Shahed University Students}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {2}, number = {1}, pages = {49-60}, year = {2004}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The present article aimed at the study of stressful events and the relative coping strategies, comparatively in shahed and non- shahed university students. Thus, 530 samples were studied in different fields of study proportionate to the mass of subgroups. 354 samples were non- shahed, whereas 166 were shahed students (10 students didn’t specify their situation). The instruments used for this research were the stress- assessment questionnaire (including 90 questions) and the coping strategies questionnaire (consisting of 72 questions). The results indicated that in most cases the stress was related to excessive preoccupation, the students’ concerns about selecting a job appropriate to their field of study, the change in sleeping habits… . However, the least stressful situation was due to desired pregnancy, remarriage, the child’s birth and temporary apprehension. The coping strategies mostly used were trust in God and seeking his help, profound and careful thinking about the measures that could have been taken to solve the problem, striving hard to remove the barriers. On the other hand, coping strategies such as using drugs, or tranquillizers, smoking and resorting to fortunetellers (or soothsayers) and the writers of amulets and prayers were rarely used. The comparison of shahed and non- shahed students showed their stressful factors greatly differed from each other, but no significant difference was observed between these two groups considering the coping strategies, except for the rejection strategy which was used more by the shahed students than non- shahed ones.}, keywords = {Stress,Coping strategies,Shahed,University student}, title_fa = {بررسی سطوح و انواع تنیدگی و راهبردهای مقابله‌ای در دانشجویان و مقایسه آن‌ها در دانشجویان شاهد و غیرشاهد}, abstract_fa = {هدف اساسی این پژوهش، بررسی تنیدگی‌‌‌‌‌‌‌زاها وشیوه‌های مقابله‌ای در دانشجویان بوده، البته مقایسه دو گروه دانشجویان شاهد و غیرشاهد نیز انجام شده است. به‌همین دلیل 530 آزمودنی، در رشته‌های مختلف تحصیلی، متناسب با حجم زیرگروه‌ها، مورد بررسی قرار گرفتند که 354 نفر از آزمودنی‌‌ها را دانشجویان غیرشاهد و 166 نفر را دانشجویان شاهد تشکیل می‌‌‌‌‌‌دادند (10نفر از آزمودنی‌ها وضعیت خود را مشخص ننموده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند). ابزارهای مورد استفاده در این تحقیق شامل پرسشنامه سنجش تنیدگی (90 سؤالی) و پرسشنامه شیوه‌های مقابله‌‌‌‌‌ای (72 سؤالی) بوده است. نتایج به‌دست‌ آمده نشان داده است که بیش‌ترین تنیدگی‌‌‌‌ها مربوط به مشغله فراوان، نگرانی از انتخاب شغل متناسب با رشته تحصیلی، تغییر در عادت‌های خواب و …، و کم‌ترین تنیدگی‌‌‌‌‌ها مربوط‌به حاملگی خواسته، ازدواج مجدد، تولد فرزند، دستگیر شدن موقت و… می‌‌‌‌‌باشد. راهبردهای مقابله‌‌‌ای که بیش‌ترین استفاده را داشته‌اند عبارتند از: توکل به خدا و طلب یاری از او، تفکر دقیق درباره اقدامات لازم برای حل مشکل، تلاش و فعالیت بیش‌تر برای حل مشکل و …. کم‌ترین راهبردهای مقابله‌ای مورد استفاده عبارتند از: مصرف مواد مخدر یا دارو، داروهای آرامبخش، سیگار کشیدن، مراجعه به فالگیر یا دعانویس و …. مقایسه دانشجویان شاهد و غیرشاهد نشان می‌دهد که این دو گروه، به شکل گسترده‌ای در مورد عوامل تنیدگی‌زا با یکدیگر تفاوت دارند، اما در مورد راهبردهای مقابله‌ای، تمایز معناداری بین دو گروه مشاهده نشده است، جز راهبرد مقابله‌ای انکار، که توسط دانشجویان شاهد بیش‌تر از دانشجویان غیرشاهد مورد استفاده قرار گرفته است.}, keywords_fa = {تنیدگی,راهبردهای مقابله‌ای,شاهد,دانشجو}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2548.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2548_ee66d1a183e0cd62a95391f8c63e46db.pdf} } @article { author = {Garooci Farshi, Mirtaghi and Mani, Arash}, title = {Mental Health State of the Employees at Tabriz Oil Refinery Company}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {2}, number = {1}, pages = {61-72}, year = {2004}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Present research aimed to study the mental health state of the employees of Tabriz Oil refinery company. For this purpose, the entire personnel (985) with the average age of 42.5 and average working experience of 19 years were examined. The research instrument was the revised version of the index finding 90- item check- list (SCL- 90- R). Results showed that depression and phobia held the highest and the lowest average range. Day and shift working employees showed not any significant difference but in obsession disorder. A significant difference in paranoia was also observed among employees when divided according to their education level. There was no significant difference between single and married employees, but the results showed a significant difference in anxiety, depression, obsession, paranoia, and physical complaints among the refinery eight organization employees. Finally employees showed to have a better mental health with the age and work experience increase.}, keywords = {Mental Health,Mental disorders,Industrial- Organizational Psychology,SCL- 90- R}, title_fa = {بررسی‌ وضعیت‌ سلامت‌ روانی‌ کارکنان‌ شرکت‌ پالایش‌ نفت‌ تبریز}, abstract_fa = {هدف‌ از پژوهش‌ حاضر بررسی‌ وضعیت‌ سلامت‌ روانی‌ کارکنان‌ شرکت‌ پالایش‌ نفت‌ تبریز بوده است، به‌ این‌ منظور کلیه‌ کارکنان‌ به‌صورت‌‌ سرشماری‌، مشتمل‌ بر 985 نفر با میانگین‌ سنی‌ 5/42 سال‌ و میانگین‌ سنوات‌ خدمت‌ 19 سال‌ در پژوهش‌ شرکت‌ کردند. ابزار پژوهش‌ فرم‌ تجدید نظر شده‌ چک‌ لیست‌ نشانه‌یابی‌ 90 سئوالی‌ است. نتایج‌ نشان‌ داد که‌ بعد افسردگی‌ و بعد ترس‌‌مرضی‌، به‌‌ترتیب‌ بالاترین‌ و پایین‌ترین‌ میانگین‌ را در پژوهش‌ داشته‌اند. تفاوت‌ بین‌ دو گروه‌ روزکار و نوبتی فقط‌ در بعد اختلال‌ وسواس‌، معنادار بوده‌ و در سایر ابعاد تفاوت‌ معناداری‌ به‌دست‌ نیامده‌ است‌. علاوه‌ بر این با تقسیم‌ آزمودنی‌ها بر حسب‌ سطح‌ تحصیلات‌ نیز فقط‌ در بعد پارانوئید تفاوت‌ معناداری‌ به‌دست‌ آمد. همچنین‌ در بین‌ ابعاد آزمون‌، به‌ تفکیک‌ مجرد و متاهل‌ تفاوت‌ معناداری‌ به‌دست‌ نیامد ولی‌ تفاوت‌های‌ معناداری‌ در ابعاد اضطراب‌، افسردگی‌، وسواس‌، پارانویید و شکایات‌ جسمانی‌ در بین‌ سازمان‌‌های‌ هشتگانه‌ پالایشگاه‌ به‌دست‌ آمد. سرانجام این نتیجه حاصل شد که کارکنان‌ با افزایش‌ سن‌ و سابقه‌ خدمت‌ از سلامت‌ روانی‌ بهتری‌ برخوردار بودند.}, keywords_fa = {سلامت‌ روانی‌,اختلالات‌ روانی‌,روان‌شناسی‌ صنعتی‌- سازمانی‌,SCL-90-R}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2549.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2549_36eeb0eb2cf00467de4c2bf2be2545ae.pdf} }