@article { author = {Shahsavarani, Amir Mohammad and Ashayeri, Hassan and Sattari, Kolsoum and Ali mohammadi, Somaye}, title = {The Effect of Stress on Visual Selective Attention according to Extraversion}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {1}, pages = {1-14}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Introduction: This study was devoted to investigating the effect of stress on visual selective attention according to Extraversion (E) moderating effect. Method: The sample group was selected with respect to neuropsychological control variables by multi-session random sampling from unmarried male Tehran universities’ students (60 subjects in three equal groups (20 subjects in each group) two experimental groups and one control group). Subjects in experimental groups administered cognitive stressful tasks and then their visual selective attention was assessed. The control group subjects’ visual selective attention was assessed without administrating cognitive stressful tasks. Sum of errors in counting and errors in classification designated as visual attention indexes. Results: Results showed that stress significantly increased both counting and classification errors (p < 0.001). In addition, Extraversion (E) reduces the effect of stress on both counting error and classification error (p < 0.0001) significantly. Conclusion: These results revealed that stress reduces the visual selective attention on neutral stimuli and Extraversion (E) alleviates this negative effect.}, keywords = {Visual Selective Attention,Stress,Personality,Five-Factor model (FFM),Extraversion (E)}, title_fa = {تاثیر استرس بر توجه بینایی انتخابی با نگاه به عامل شخصیتی برونگرایی}, abstract_fa = {مقدمه: در این پژوهش بررسی تاثیر استرس بر توجه انتخابی بینایی با نگاه به عامل شخصیتی برونگرایی (E) مورد نظر بوده است. روش: برای تحقق این منظور منظور تعداد 60 نفر دانشجوی پسر به صورت نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای و با رعایت متغیرهای کنترل غربالگری عصب روانشناختی از دانشجویان دانشگاه های شهر تهران انتخاب شدند (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل؛ هر گروه 20 نفر). آزمودنی های گروه های آزمایشی پس از انجام تکالیف استرس زای شناختی مورد آزمایش توجه انتخابی بینایی قرار گرفتند. توجه انتخابی بینایی آزمودنی های گروه کنترل بدون انجام این تکالیف سنجیده شد. شاخص های سنجش توجه بینایی تعداد خطاهای شمارش و خطاهای طبقه بندی آزمودنی ها بود. یافته ها: نتایج پژوهش نشان دادند که استرس منجر به افزایش معنادار خطای شمارش و خطای طبقه بندی می شود (001/0>p) و عامل برونگرایی (E) نیز منجر به کاهش معنادار اثر استرس بر خطای شمارش و خطای طبقه بندی (0001/0>p) در آزمودنی ها می شود. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاصل نشان دهندۀ این است که استرس منجر به کاهش توجه انتخابی و متمرکز بینایی به محرک های خنثی در افراد می شود و عامل برونگرایی (E) به عنوان متغیر تعدیل کننده، این اثر منفی را تقلیل می دهد.}, keywords_fa = {توجه انتخابی بینایی,استرس,شخصیت,نظریۀ پنج‌عاملی (FFM),برونگرایی (E)}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2657.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2657_1a1bdb0df5b25abd5cbfadf3424192df.pdf} } @article { author = {Amani, Rozita and Etemadi, Ozra and Fatehi Zadeh, Maryam and Bahrami, Fatemeh}, title = {The Relationship of Attachment Styles and Social Adjustment}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {1}, pages = {15-26}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Background and Aim: Current study perform to examine the relation between attachment styles and social adjustment. Material and method: the method of this study was descriptive in kind of correlation .the method of sampling was multiple cluster sampling including 150 Bu-Ali Sina University students. Attachment styles was evaluated by Adult Attachment Scale (AAS) and social adjustment evaluated by Bell social adjustment inventory .data was analyzed with descriptive statistics (frequency, frequency percentage, mean, standard deviation) and inferential statistics(regression analysis, t test , ANOVA ). Result and Conclusion: findings indicated that there is significant relation between attachment styles and social adjustment , no significant relation between gender and attachment styles, significant relation between gender and social adjustment, significant and positive relation between secure attachment style and adjustment, significant and negative relation between unsecure attachment style adjustment as well as. secure attachment style is able to prediction adjustment . }, keywords = {Attachment style,Social adjustment,Students}, title_fa = {رابطه بین سبک های دلبستگی و سازگاری اجتماعی}, abstract_fa = {زمینه و هــــدف :پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه سبک های دلبستگی و سازگاری انجام شده است . روش تحقیق : روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود . نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای و شامل150 نفر از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا بود . سبک های دلبستگی به وسیله مقیاس دلبستگی بزرگسال و سازگاری به وسیله پرسشنامه سازگاری بل ( Bell )سنجیده شد . داده ها به کمک آمارهای توصیفی ( فراوانی ، درصد فراوانی ، میانگین ، انحراف معیار ) و روش های آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل واریانس یک راهه ،تحلیل رگرسیون، آزمون t ) تحلیل گردید . یافته ها : یافته ها نشان داد که بین سبک های دلبستگی و میزان سازگاری ر ابطه معنی داری وجود دارد، رابطه معنی-داری بین جنس و سبک دلبستگی وجود ندارد. رابطه معنی داری بین جنس وسازگاری وجود دارد. رابطه معنی دار و مثبتی بین سبک دلبستگی ایمن و سازگاری بهتر وجود دارد .. بین سبک دلبستگی ایمن و ناسازگاری رابطه معنی دار و منفی وجود دارد .سبک دلبستگی ایمن توان پیش بینی میزان سازگاری را دارد. نتیجه گیری: در تبیین یافته ها، بار دیگر بر نقش بنیادی و پویای کیفیت پیوندهای عاطفی نخستین بین کودک و مادر در شکل گیری ،استقرار و تداوم اعتماد اساسی تاکید شده و در دسترس بودن و پاسخگویی عاطفی ، بلوک های سازنده ی روابط ایمن و سازگارانه ی دوره های رشدی بعدی تلقی می شود}, keywords_fa = {سبک دلبستگی,سازگاری اجتماعی,دانشجو}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2658.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2658_28806755428a31a3d2ae7dc6993f9509.pdf} } @article { author = {pooragha roodborde, fateme and rezaai, sajad and kafi, seyed mousa}, title = {the relationship homesickness and perceived social support with the freshmens mental health}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {1}, pages = {27-36}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Abstract: This article aims to trace the relationship between homesickness and the amount of the perceived social support in the freshmen's mental health. The present article is correlation and cross- sectional study. The participants were 120 non-native B.A students [84girls, 36boys] of university of Guilan in the years of 1388-89 They were selected randomly, and examined with Persian Homesickness, Vaux social support and Mental Health questioners. The collected datas were analyzed by correlation regression and Stepwise regression. These analyses showed that there are significantly negative relationship between the total score of social support and mental health score and there are significantly positive relationship between homesickness and mental health, and also the variable of adjustment, total scale of social support, homesickness and loneliness(0/001,0/002,0/006,0/002) can predict the a mount of freshmen's mental health.The collected conclusion that with the rise of the amount of social support, the freshmen's mental health will rise, and with the rise of experience of homesickness, the freshmen's mental health will decline.}, keywords = {Homesickness,Social support,Mental Health,Freshmen\'s students}, title_fa = {ارتباط احساس غربت و حمایت اجتماعی ادراک شده با سلامت روان دانشجویان تازه وارد}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین احساس غربت و میزان حمایت اجتماعی ادراک شده ی دانشجویان تازه وارد با سلامت روانی آنها انجام شده است.مطالعه حاضر به شیوه مقطعی و از نوع همبستگی است.آزمودنی های پژوهش 120 دانشجوی دختر و پسر(84دخترو36پسر)غیر بومی مقطع کارشناسی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 89-1388 را تشکیل می دادند ، که بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به کمک پرسشنامه های احساس غربت فارسی،پرسشنامه حمایت اجتماعی واکسی و پرسشنامه 12 سوالی سلامت روانی مورد ارزیابی قرار گرفتند.داده های بدست آمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد.این بررسی ها نشان داد که بین نمره ی کل حمایت اجتماعی و نمره ی سلامت روان رابطه منفی و معنادار و بین نمره ی کل احساس غربت و سلامت روان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد و نیز متغیر های سازگاری ،مقیاس کل حمایت اجتماعی ،دلتنگی برای خانواده و احساس تنهایی می توانند به ترتیب با سطوح معناداری 001/0، 002/0، 006/0، 002/0، پیش بینی کننده میزان سلامت روانی دانشجویان تازه وارد باشند.نتایج بدست آمده نشان می دهد که با بالا رفتن میزان حمایت اجتماعی ادراک شده ، سلامت روانی دانشجویان افزایش و همچنین با تجربه کردن احساس غربت بیشتر سطح سلامت روانی دانشجویان کاهش پیدا خواهد کرد.}, keywords_fa = {: احساس غربت,حمایت اجتماعی,سلامت روان,دانشجویان تازه وارد}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2659.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2659_746366485d7d31342a42a6aedaa6d9d6.pdf} } @article { author = {borjali, zahra and mohammadi, mohammadreza}, title = {Relationship between using Methylphenidate and Anxiety in children with attention-deficit hyperactivity disorder}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {1}, pages = {37-44}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Objective : The aim of this study was to examine the relationship between time use methylphenidate and anxiety in children with attention-deficit hyperactivity disorder (ADHD). Metod: In this cross-sectional study was investigated 32 children (ages 8–12) with ADHD in tree groups1- non medication , 2-short-term use methylphenidate(1-3 month) and long-term use of this medication(more of 3 month).They were matched for age and intelligence quotient. For each group were administered Conner’s Parent Rating Scale-48, ADHD Rating Scale based on DSM-IV criteria and Revised Children's Manifest Anxiety Scale. Results: The Finding indicated meaningful difference in the anxiety and worry-hypersensitive factors between groups and scheffe test show the significant difference between 1 and 2 groups but any difference demonstrated in Conner and ADHD Rating Scales. Conclusion : The results show that use short-term methylphenidate may explanation anxiety phenomena in children with ADHD.}, keywords = {Keywords: attention-deficit hyperactivity disorder,children anxiety,methylphenidate,psychostimulant}, title_fa = {رابطه بین مصرف متیل فنیدات و اضطراب کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه - بیش فعالی}, abstract_fa = {هدف: مطالعه حاضر به منظور بررسی رابطه میان، مدت مصرف داروی متیل فنیدات و میزان اضطراب درکودکان مبتلا به ADHD انجام شد. روش: این مطالعه از نوع توصیفی–مقطعی بود که 32 کودک(6-12 سال) مبتلا به ADHD در سه گروه ؛1- بدون درمان، 2- درمان کوتاه مدت(1 تا 3 ماه) و 3- درمان بلند مدت( بیش از 3 ماه) باداروی متیل فنیدات مورد ارزیابی قرار گرفت. اعضای گروه ها از نظر سن و بهره هوشی همتا شدند و پرسشنامه کانرز والدین، مقیاس سنجش بیش فعالی-نقص توجه براساس ملاکهای های DSM-IV و مقیاس اضطراب آشکار کودکان در مورد هر سه گروه اجرا گردید. یافته ها: نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین سه گروه از نظر مقیاس اضطراب و عامل نگرانی – فزون حساسی بود و آزمون تعقیبی شفه نشان داد که گروه اول و دوم این تفاوت معنا دار را ایجاد نموده اند. این در حالی بود که تفاوت معناداری بین سه گروه در مقیاسهای کانرز و سنجش بیش فعالی- کم توجهی مشاهده نشد. نتیجه گیری: این مطالعه نشان دادکه متیل فنیدات در کوتاه مدت می تواند باعث ایجاد اضطراب کودکان مبتلا به ADHD شود در حالیکه در طولانی مدت این اثر نشان داده نشد.}, keywords_fa = {اختلال بیش فعالی /نقص توجه,اضطراب کودکان,متیل فنیدات (ریتالین ),داروهای محرک}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2660.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2660_d09d354767333fa88347a8badf687d2a.pdf} } @article { author = {Musavi, Valiollah and Kusha, Maryam and KHosrojavid, Mahnaz and Abdolkarimi, Mandana}, title = {The Efficacy of Parent Management Training on Depression and Anxiety in ADHD Children's Mothers}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {1}, pages = {45-56}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {  Introduction : This study examined the efficacy of the Management Behavioral Training on the levels of depression, anxiety in the mothers of ADHD children. Depression and anxiety were examined as the main variables.   Materials and Methods: In this clinical trial study, Twenty mothers (10 in each experimental and control group) who had at least one child with clinically diagnosed ADHD and aged between 6 to 12 years old were recruited from the consecutive referrals to the child and adolescent psychiatric clinic of Gil and baby clinic, Rasht, Iran . The mothers in two groups were matched in some demographic variables. Mothers in both groups completed two scales: Beck depression inventory and Cattle anxiety scale to assess their depression and anxiety as a pre test and post test assessment.   Subjects in experimental group participated in nine subsequent management behavioral training workshop sessions. The discrepancies of pre and post intervention were compared between two groups by SPSS software using repeated measure ANOVA statistical method.   Results: Intervention group had significant improvement on measures of depression and anxiety in Beck depression inventory, Cattle anxiety scale in comparison with the control group (P < 0.001).  Conclusion: According to the findings of this study, implication of Management Behavioral Training is recommended to reduce depression and anxiety of mothers of ADHD children.  }, keywords = {}, title_fa = {تأثیر آموزش «شیوه‏های صحیح مدیریت رفتار» بر میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی- کمبود توجه}, abstract_fa = {  مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش�شیوه های صحیح مدیریت رفتار بر میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه است.   مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی است. برای انجام این مطالعه تعداد 20 نفر از مادران مراجعه کننده به مرکز تخصصی مشاوره و درمان کودکان و نوجوانان گیل( مستقر در شهر رشت ) که دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه( در سنین 6 تا 12سالگی بودند ) از طریق انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین گردیده و در مطالعه شرکت داده شدند. مادران هر دو گروه که از نظر برخی عوامل جمعیت شناختی همگن شده بودند، پرسشنامه های­ افسردگی بک و اضطراب کتل را قبل از شروع جلسات و دو هفته بعد از پایان جلسه نهم تکمیل کردند. داده­ها ی پ‍ژوهش پس از استخراج با استفاده از نرم افزار SPSS و از طریق روش آماری تحلیل واریانس (طرح اندازه­گیری های مکرر) تحلیل گردید.   نتایج و نتیجه گیری: نتایج حاکی از کاهش�قابل�توجه در میزان افسردگی   و میزان اضطراب  در گروه آزمایش ( نسبت به گروه شاهد ) بود (01/0 ≥ p ) نشان داد که کاربرد آموزش شیوه های صحیح مدیریت رفتار می تواند در ارتقاء سلامت خانواده و کاهش میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه مؤثر ­باشد.  }, keywords_fa = {مادران,اختلال بیش فعالی _ کمبود توجه,آموزش شیوه های صحیح مدیریت رفتار,افسردگی,اضطراب}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2661.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2661_9cb6acbe615e46a3c538d9e9690382d5.pdf} } @article { author = {aghamohamadi, somayeh and Kajbaf, Mohamad Bagher and Neshatdoost, Hamid Taher and abedi, ahmad and Kazemi, zeynab}, title = {Effectiveness of self – efficacy training on quality of life in runaway girls:A Single-Subject Research}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {1}, pages = {57-68}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {objectiv: The present study aims to investigate the effect of self-efficiency training on runaway girls life quality in Isfahan city. Method: The study has a single-subject method with multiple baseline across participants. The participants was three Isfahan Behzisti center runaway girls which came into the experiment in a stepwise fashion and received 12 individual sessions of self-efficiency training. Afterwards, they were given follow up tests after 2 successive weeks of training. A life quality questionnaire of world healthcare organization was used as data collection method. The results of the data chart analysis based on descriptive statistics' and visual analysis. Results: Results indices revealed that the intervention has been effective on the three individuals (100% of PND for two individuals and 91% for the other one individual). Conclusion: The results of the present study were compatible with those of previously conducted ones indicating that the life quality of individuals increases along with the increase in self-efficiency. As a result, self-efficiency training in this study increased the life quality of runaway girls under study.}, keywords = {self-efficiency,Quality of Life,Runaway girls,single-subject research}, title_fa = {اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر کیفیت زندگی دختران فراری: پژوهش مورد منفرد}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش خودکارآمدی برکیفیت زندگی در دختران فراری شهر اصفهان است. در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح خط پایه ی چندگانه با شرکت کنندگان استفاده شده است. آزمودنی های این پژوهش سه دختر فراری ساکن در مرکز ارشاد بهزیستی شهر اصفهان هستند، که پس از موقعیت خط پایه، به صورت پلکانی وارد طرح پژوهشی شدند و طی 12 جلسه ی مداخله ی انفرادی، آموزش خودکارآمدی را دریافت کردند و یک ماه پس از پایان مداخله به مدت 2 هفته ی پی در پی تحت آزمون پیگیری قرار گرفتند. ابزار سنجش پژوهش حاضر پرسشنامه ی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. یافته های این پژوهش بر اساس تحلیل دیداری و شاخص های آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد مداخله ی مورد نظر در مورد هر سه آزمودنی اثر بخش بوده است(با PND 100% برای دو آزمودنی و 91% برای یک آزمودنی). نتایج پژوهش حاضر همسو با پژوهش های قبلی نشان می دهد که با افزایش خودکارآمدی، کیفیت زندگی افراد بهبود پیدا می کند. بنابراین آموزش خودکارآمدی در این پژوهش موجب افزایش کیفیت زندگی در دختران فراری شده است.}, keywords_fa = {خودکارآمدی,کیفیت زندگی,دختران فراری,پژوهش مورد منفرد}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2662.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2662_a3ca7652c9ef0ed1d966911c7e2c7707.pdf} } @article { author = {aghaei, elham and abedi, ahmad and jamali pa ghalee, somaye}, title = {Meta-analysis of effectiveness of cognition-behaviour interventions on rate of depression symptoms}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {1}, pages = {69-80}, year = {2012}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Abstract Depression is one of the most prevalent mental illnesses. In order to treating this disease and preventing from coming again, it`s neseccary that we acquire information about treatment methods and effectiveness rate of these treatment. In this regard, meta-analysis integrates the results of different studies, then determine the effect size of psychological treatments.This study wants to study the effective rate of cognition-behaviour treatments on reducing depression symptoms, with following of meta-analysis model. so among 50studies 42 were selected which were methodology accepted were selected and meta-analysis was done on it. The research tool was meta-analysis check list. study findings show the rate of effect size of cognition-behaviour treatments on reducing depression symptoms were 0/47 . This rate of effective size according to Cohen table was average.}, keywords = {Meta-analysis,Depression,cognition-bahaviour interventions}, title_fa = {فراتحلیل اثر بخشی مداخلات شناختی-رفتاری بر کاهش نشانه های افسردگی(ایران1389-1380)}, abstract_fa = {افسردگی یکی از شایع ترین بیماریهای روانی است. به منظور درمان و جلوگیری از عود مکرر این بیماری لازم است اطلاعاتی در رابطه با روش های درمان و میزان تاثیری که این درمانها دارند کسب کرد. در این خصوص ،فراتحلیل با یکپارچه کردن نتایج حاصل از انجام تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر روش های درمان را مشخص می نماید. پژوهش حاضر نیز بر آن است تا با استفاده ی الگوی پژوهشی فراتحلیل ، میزان اثرگذاری درمان های شناختی- رفتاری را بر کاهش نشانه های افسردگی مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، از مجموع 50 پژوهش42 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چک لیست فراتحلیل بود. یافته های پژوهش نشان داد میزان اندازه ی اثر درمان های روان شناختی بر کاهش نشانه های افسردگی 47/0 بود (01 00/0 ) 0این میزان اندازه ی اثر مطابق جدول کوهن در حد متوسط قرار دارد 0}, keywords_fa = {فراتحلیل,افسردگی,مداخلات شناختی-رفتاری}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2663.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2663_710d89f0a7f50095a0956e1e22157feb.pdf} }