@article { author = {Nainian, M.R. and Babapour, J. and Garoosi Farshi, T. and Shaeeri, M.R. and Rostami, R.}, title = {Comparing the Influence of Drug Ther-apy and Neurofeedback Training on Reduction of Anxiety Symptoms and Life Quality of Generalized Anxiety Disorder (GAD) Patients}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {1-14}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The main goal of this paper is focused on comparison of influence of drug therapy and neurofeedback training on reduction of anxiety symptoms and life quality of generalized anxiety disorder (GAD) patients. For this purpose, 16 visitors in one of psychiatry centers in Tehran were studied who received GAD diagnosis and did not suffer other psychological disorders according to psychiatrist visit and diagnostic criteria within fourth edition of statistical and diagnostic guide revised text of psychological disorders )DSM-IV-TR( (8 persons in neurofeedback training and 8 ones in drug therapy). Patients in both groups were surveyed and studied in pre-test and post-test steps through GAD seven-question scale (GAD-7) and life quality questionnaire (PWI-A). Persons in neurofeedback training group received fifteen 30-minute sessions (three sessions per week) on alpha wave increase and those in drug therapy were treated under supervision of physicians by anti-anxiety drugs (SSIRs) for one year. Record and training of alpha wave activity was accomplished in O1 or O2 and patients received audio feedback for increase of alpha range up to higher than determined threshold. Wilcoxon and Mann Witney tests were applied for descriptive analysis of data. Research findings show that neurofeedback training led to increase of alpha wave in the receiver group. In addition, influence of neurofeedback training on reduction of GAD symptoms in this group is considerably higher than that of drug therapy group. There was no meaningful difference between the two groups on change of patients' life quality index.}, keywords = {Neurofeedback,Drug therapy,Generalized anxiety disorder,Life quality}, title_fa = {مقایسه تأثیر آموزش نوروفیدبک و دارو درمانی بر کاهش نشانه های اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر}, abstract_fa = { هدف اساسی پژوهش کنونی تعیین تفاوت تأثیر آموزش نوروفیدبک و دارو درمانی بر کاهش نشانه های اختلال اضطراب فراگیر و سطح کیفیت زندگی بیماران بوده است. بدین منظور  16 نفر از مراجعه کنندگان به یکی از درمانگاه های روان پزشکی شهر تهران که بر اساس مصاحبه روان پزشک و ملاک های تشخیصی  متن تجدید نظر شده راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی- ویرایش چهارم (DSM-IV-TR) (انجمن روان پزشکی آمریکا، 2000)، تشخیص اختلال اضطراب فراگیر دریافت کرده و فاقد ابتلاء به اختلالات دیگر روان شناختی بودند (8 نفر در گروه آموزش نوروفیدبک و 8 نفر در گروه دارو درمانی) مورد مطالعه قرار گرفتند. بیماران هر دو گروه در مرحله پیش آزمون و پس آزمون از طریق مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر (GAD-7) و  پرسشنامه کیفیت زندگی (PWI-A)  مورد سنجش قرار گرفتند. به گروه دریافت کننده آموزش نوروفیدبک طبق پروتکل درمانی پانزده جلسه 30 دقیقه ای آموزش نوروفیدبک (سه جلسه در هفته) افزایش موج آلفا داده شد و گروه گیرنده دارو نیز زیر نظر روان پزشک معالج با داروهای ضد اضطراب SSIRs)) به مدت یک سال تحت درمان قرار گرفت. ثبت و آموزش فعالیت موج آلفا در ناحیه  O1 یا  O2انجام گرفت و بیماران برای افزایش دامنه آلفای بالاتر از آستانه تعیین شده، فیدبک صوتی دریافت می کردند. برای تحلیل داده ها از روش توصیفی، آزمون ویلکاکسون و آزمون یومن ویتنی استفاده گردید. یافته های پژوهش بیانگر آن است که آموزش نوروفیدبک منجر به افزایش موج آلفا در گروه دریافت کننده این روش گردید. همچنین تاثیر آموزش نوروفیدبک در کاهش نشانه های اختلال اضطراب فراگیر در این گروه به طور معنا دار بیش از گروه دارو درمانی بوده است. در زمینه تغییر شاخص کیفیت زندگی بیماران، بین دو روش تفاوت معنا دار مشاهده نگردید.}, keywords_fa = {نوروفیدبک,دارو درمانی,اختلال اضطراب فراگیر,کیفیت زندگی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2664.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2664_6049089b0506851033b403312e54d18e.pdf} } @article { author = {Mansoury, A. and Bakhsipour Roudsari, A.}, title = {Comparative Study of Positive and Negative Symptoms of Schizotypy and Schizotypal Character Dimensions among Male and Female Students}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {15-22}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The goal of this paper is comparison of positive and negative symptoms of schizotypy and schizotypal character aspects among boy and girl stu-dents. For this purpose, 150 female and 150 male students in University of Tabriz were selected using random cluster sampling. Schizotypal character questionnaire (Raine, 1991) was conducted. Descriptive statis-tic indexes and multivariate analysis of variance (MANOVA) was used for data analysis. Findings indicated that there is significant difference in schizotypal character general index between boys and girls (P < 0.05). In addition, meaningful difference was observed between boys and girls in subjects such as schizotypal negative symptoms and dimensions of unu-sual conceptual experiences, limited emotion, lack of close friends, and strange speech (P < 0.05). In contrast, there was no considerable differ-ence between them in schizotypal positive symptoms and magical thought dimensions, turning thought, suspicion or mistrust, extreme so-cial anxiety, and strange behavior (P>0.05). Totally, the results showed that male students experience more and intense non-clinical symptoms in schizotypal character general index and schizotypy negative symptoms in comparison to female ones, representing having the readiness for catch-ing psychosis disorders.}, keywords = {Schizotypy positive and negative symptoms,Schizotypal character dimensions}, title_fa = {بررسی مقایسه‌ای علایم مثبت و منفی اسکیزوتایپی و ابعاد شخصیت اسکیزوتایپال در میان دانشجویان دختر و پسر}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه‌ علایم مثبت و منفی اسکیزوتایپی و ابعاد شخصیت اسکیزوتایپال در میان دانشجویان دختر و پسر بود. بدین منظور تعداد 150 دانشجوی دختر و 150 دانشجوی پسر دانشگاه تبریز به روش نمونه‌گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال (راین؛1991) در مورد دانشجویان اجرا گردید. برای تحلیل داده‌های پژوهش از شاخص‌های آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر در شاخص کلی شخصیت اسکیزوتایپال تفاوت معنی‌دار وجود دارد (05/0>P). بعلاوه، بین دانشجویان دختر و پسر در علایم منفی اسکیزوتایپی و ابعاد تجربیات ادراکی غیر معمول، عاطفه محدود، نداشتن دوستان نزدیک و گفتار عجیب و غریب تفاوت معنی‌دار وجود دارد (05/0>P). در مقابل، تفاوت معنی‌داری بین آنها در علایم مثبت اسکیزوتایپی و ابعاد تفکر جادویی، تفکر عطفی، سوء ظن یا بدگمانی، اضطراب اجتماعی بیش از حد و رفتار عجیب و غریب وجود ندارد (05/0}, keywords_fa = {علایم مثبت و منفی اسکیزوتایپی,ابعاد شخصیت اسکیزوتایپال}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2665.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2665_a92c6a82c542e893a194d3c76776ef11.pdf} } @article { author = {Rezaie, F. and Neshat Doost, H. and Vakili Zarch, N. and Amra, B. and Molavi, H.}, title = {Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy on Anxiety and Depression of Asthma Patients}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {23-32}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The purpose in this article is to determine influence of cognitive behav-ioral therapy (CBT) on anxiety and depression of female asthma patients in Isfahan. For this, 28 asthma patients were selected from medical cen-ters in Isfahan using random cluster sampling, categorized in test and control groups. Both groups were evaluated in pre-test level through anxiety and depression subscales of SCL-90-R. Then experiment group was under cognitive behavioral therapy in a group form during 8 weekly sessions and control group received no psychological treatment. After 8 medical sessions, the two groups were once more evaluated in post-test level through anxiety and depression subscales of SCL-90-R. Also res-piratory performance subscale in asthma patients' life quality question-naire (AQLQ) was completed by both groups before and after medical interventions in order to study possible influence of depression and anxi-ety rate on symptoms of this illness. Results of covariance analysis showed that depression and anxiety average score in post-test level has been meaningfully reduced in comparison to the other group (P < 0.05). Also, respiratory performance average score in experiment group has been significantly increased in comparison to control group (P < 0.05). According to the above-mentioned findings, it could be said that cogni-tive behavioral therapy in group form is useful solution for improvement of psychological disorders followed by asthma and respiratory perfor-mance (symptoms).}, keywords = {Asthma,Cognitive behavioral therapy,anxiety,Depression,Respiratory performance}, title_fa = {اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به آسم}, abstract_fa = {هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی بر افسردگی و اضطراب بیماران زن مبتلا به آسم شهر اصفهان بود. بدین منظور 28 بیمار مبتلا به آسم بصورت تصادفی خوشه ای از مراکز درمانی شهر اصفهان انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. این دو گروه در مرحله پیش آزمون با استفاده از زیر مقیاس های اضطراب و افسردگی آزمون SCL-90-R  مورد ارزیابی واقع شدند. سپس گروه آزمایش طی هشت جلسه هفتگی تحت درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی قرار گرفت و گروه گواه هیچگونه مداخله روانشناختی دریافت نکرد. در پایان هشت جلسه درمانی، دو گروه آزمایش وگواه در مرحله پس آزمون بار دیگر توسط زیر مقیاسهای اضطراب و افسردگی آزمون SCL-90-R  مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین زیر مقیاس عملکرد تنفسی از پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم(AQLQ) ، به منظور بررسی تأثیر احتمالی میزان اضطراب و افسردگی بر علائم و نشانه های این بیماری، توسط گروه‌های گواه و آزمایش قبل و بعد از مداخله درمانی تکمیل گردید. نتایج حاصل تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین نمرات اضطراب و افسردگی گروه آزمایش، در مرحله پس آزمون به میزان معناداری نسبت به گروه گواه کاهش پیدا کرده است (05/0>P). همچنین میانگین نمرات عملکرد تنفسی گروه آزمایش در مرحله پس آژمون به میزان معناداری نسبت به گروه گواه افزایش یافته است(05/0>P). بر اساس یافته های فوق می توان گفت درمان شناختی- رفتاری به شیوه گروهی می تواند به عنوان یک درمان مفید جهت بهبود اختلالات روانی همراه با بیماری آسم و  عملکرد تنفسی (علائم و نشانه ها) به کار گرفته شود.}, keywords_fa = {آسم,درمان شناختی- رفتاری,اضطراب,افسردگی,عملکرد تنفسی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2666.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2666_dc25de0b412918c7a52e22da905a17b6.pdf} } @article { author = {Mostafavi, S. and Shaeeri, M.R. and Asghari Moghaddam, M.A. and Mahmoudi Gharaie, J.}, title = {Effectiveness of Educating Play Ther-apy Based on Child Parent Relationship Therapy (CPRT) According Landreth Model to Mothers on Reducing Child Behavioral Prob-lems}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {33-42}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The psychologists for reducing child behavioral problems have suggested many different methods. Some of these methods have focused on child, some on parents and the others on educational environments. The most prevalent way for changing the child behaviors has been play therapy.In the last decades, play therapy has been focused more on the therapist-child relationship, whereas some methods have been attended to educat-ing play therapy skills to parents as an intermediate for improvement of child behaviors. One of these methods is child-parent relationship thera-py (CPRT).The aim of this research is surveying the efficiency of CPRT on reducing child problematic behavior. For surveying this aim, some preschool children aged 6-7 were assessed in two phases. In the first stage 73 chil-dren have been assessed using Child Behavior Checklist (CBCL), that 25 children had behavioral problems. 13 of their mothers were ready to contribute in this research that 6 mothers have been randomly assigned to experiment group and 7 to control group.All of these mothers filled the CBCL in pre and post test situations. The experiment group faced with play therapy skills training program in ten two-hour session and the control group waited for an optional delayed treatment. Pre and post test data was analyzed with U-man witney test and the results showed that CPRT has caused a meaningful reduction in children's behavioral problems in experiment group than control one.}, keywords = {Children\'s Behavioral Problems – Child-Parent Relationship Therapy (CPRT)}, title_fa = {تاثیر آموزش بازی‌درمانی مبتنی بر رابطۀ والد- کودک ( CPRT) مطابق با الگوی لندرث به مادران برکاهش مشکلات رفتاری کودکان}, abstract_fa = {روان­شناسان برای رفع مشکلات رفتاری کودکان، شیوه­های گوناگونی را در طول سالیان متعدد طراحی کرده­اند. برخی از روش­ها بر خود کودک، برخی بر والدین و برخی بر محیط آموزشی متمرکز بوده است. بارزترین شیوۀ تغییر رفتار در کودکان، به بازی درمانی باز می­گشته است. این روش درگذشته بیشتر بر تعامل درمانگر با کودک متمرکز بوده است؛ درحالی­که برخی الگوها به آموزش این شیوه به والدین و تکیه بر آنها به عنوان واسطی برای ترمیم و بهبود رفتارهای کودکان نزدیک شده­اند. یکی از این روش­ها الگوی بازی­درمانی مبتنی بر رابطۀ والد- کودک (CPRT) است. بر این اساس مسالۀ تحقیق حاضر اینست که آیا آموزش مهارت­های بازی­درمانی مبتنی بر رابطۀ والد-کودک به مادران، باعث کاهش مشکلات رفتاری درکودکان می­شود؟ به منظور بررسی این امر، کودکان پیش دبستانی 7- 6 ساله در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحلۀ اول 73 کودک توسط سیاهۀ رفتاری کودک(CBCL)  مورد بررسی قرار گرفتند که 25 نفر از آنها دارای مشکلات رفتاری بوده­اند و13 نفر از مادران آنها آمادۀ شرکت در طرح حاضر شدند. از این 13 نفر 6 نفر در گروه آزمایش و 7 نفر در گروه کنترل، بطور تصادفی جایگزین شدند.   تمامی این والدین در دو مرحلۀ پیش و پس­آزمون، پرسش­نامۀ CBCL را پُر نمودند. افراد گروه کنترل در انتظار درمان ماندند و گروه آزمایش طی 10 جلسۀ 2 ساعته، در برنامۀ آموزش مهارت­های بازی­درمانی شرکت کردند. داده­های مرحلۀ پیش و پس­آزمون با استفاده از آزمون آماری یومن ویتنی مورد مقایسه قرار گرفت. یافته­ها نشان دادکه آموزش مهارت­های بازی­درمانی به مادران موجب کاهش مشکلات رفتاری در کودکانِ گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.}, keywords_fa = {مشکلات رفتاری کودکان,بازی درمانی مبتنی بر رابطۀ والد- کودک (CPRT)}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2667.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2667_2e81142d61c42dd2098af601ba82d74d.pdf} } @article { author = {Rajabi, M. and Roshan, R. and Jamilian, H.R.}, title = {The comparison of Anger and Sense of Guilt in Individuals with Major Depres-sion Disorder (MDD) and Post Trau-matic Stress Disorder (PTSD) with the Normal people}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {43-52}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is comparison of anger and sense of guilt in people with Major Depression Disorder (MDD) and Post Traumatic Stress Dis-order (PTSD) with the normal people. The statistical population of this research includes all people with Major Depression Disorder (MDD) and Post Traumatic Stress Disorder (PTSD) who have come to Arak psy-chology health centers in 1387. Statistical population of normal people includes all staffs and employees in Arak psychology health centers. Sample of this research contains 30 people with Major Depression Dis-order (MDD), 30 persons with Post Traumatic Stress Disorder (PTSD), and 30 normal people as comparison group (totally 90 people). The in-struments were the State and Trait Anger Expression Inventory (STAXI-2) and Test Of Self – Conscious Affect - 3(TOSCA 3) questionnaires. The data of the all questionnaires were analyzed with analysis the one way Variance method using SPSS software. The taken results of this re-search showed that there is a difference between criterion of anger in people with PTSD and MDD in comparison with the normal people and the difference was significant in all the 3 groups (P 0 . 001). But there were some significant differences be-tween people of PTSD and normal people as well as between people of MDD and normal people (P}, keywords = {Major Depression Disorder,Post traumatic stress disorder,Anger,Sense of guilt}, title_fa = {مقایسه خشم و احساس گناه در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی و اختلال استرس پس از سانحه با افراد عادی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مقایسه میزان خشم و احساس گناه در مبتلایان به اختلال افسردگی اساسی و اختلال استرس پس از سانحه با افراد عادی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی و اختلال استرس پس از سانحه بودند که به مراکز خدمات بهداشت روانی در شهر اراک در سال 1387 مراجعه نمودند. جامعه افراد عادی نیز کلیه کارکنان مراکز خدمات بهداشت روانی شهر اراک بودند. نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD )، 30 نفر از افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) که به تشخیص روانپزشک و روانشناس بالینی دارای این اختلال ها بودند و 30 نفر از افراد عادی به عنوان گروه مقایسه (جمعاً 90 نفر) بودند که به روش تصادفی ساده از بین افراد مراجعه کننده به چهار مرکز خدمات روانشناختی در شهر اراک انتخاب شدند و در مرحله بعد پرسشنامه های حالت- صفت بیان خشم (STAXI-2 ) و پرسشنامه احساس گناه (TOSCA-3) بر روی آنها اجرا و پس از نمره گذاری داده های بدست آمده با نرم افزار SPSS و روش تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین میزان خشم در افراد مبتلا به PTSD  و افراد مبتلا به MDD با افراد عادی تفاوت وجود داشته و تفاوت در هر سه گروه معنا دار بود(001/0P < ). همچنین بین میزان احساس گناه در افراد مبتلا بهPTSD  و افراد مبتلا به MDD با افراد عادی تفاوت وجود داشت که این تفاوت در بین افراد مبتلا به PTSD با افراد مبتلا به MDD معنا دار نبود(001/0P>). ولی در بین افراد مبتلا به PTSD  با افراد عادی و همچنین بین افراد مبتلا به MDD با افراد عادی تفاوت معنا دار بود(001/0P < ).}, keywords_fa = {اختلال افسردگی اساسی,اختلال استرس پس از سانحه,خشم,احساس گناه}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2668.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2668_31270d3ce5eea3e1e2517fa9e96784dd.pdf} } @article { author = {Soltanizadeh, M. and Malekpour, M. and Neshatdoost, H.R.}, title = {The Relationship between Positive and Negative Affection and Student's Life Satisfaction in University of Isfahan}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {53-64}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The purpose of this paper is exploring the relationship between positive and negative affection and Isfahan University students' life satisfaction. Statistical population was 140 people (69 males and 71 females) of stu-dents in University of Isfahan who were selected based on multi-stage cluster sampling. PANAS was used in order to assess positive and nega-tive affection and life satisfaction was evaluated through SWLS. The re-sults of Pearson correlation coefficient showed that the more positive af-fection in past, present and future times and students' general affection is, the more their life satisfaction will be. Also, increase of negative af-fection in past and present times and general negative affection would lead to reduction in students' life satisfaction (P < 0.05). However, future negative affection has no relationship with life satisfaction. Also, regres-sion analysis results indicated that general positive affection and past negative affection can meaningfully predict respectively 11.6 and 7 and totally 18.1 percent of life satisfaction scores (P < 0.01). Age, sex and marital status could not significantly predict life satisfaction. It seems that emotional states influence the whole life satisfaction.}, keywords = {Life Satisfaction,Positive affection,Negative affection}, title_fa = {رابطه‌ی بین عاطفه‌ی مثبت و منفی با رضایت از زندگی دانشجویان دانشگاه اصفهان}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش تعیین رابطه ی بین عاطفه‌ی مثبت و منفی با رضایت از زندگی دانشجویان بود. نمونه پژوهش 140 نفر (69 مرد و 71 زن) از دانشجویان دانشگاه اصفهان بودند که با روش  نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای ارزیابی عاطفه‌ی مثبت و منفی از «مقیاس عاطفه‌ی مثبت و منفی» (PANAS) استفاده شد و رضایت از زندگی نیز به وسیله ی «مقیاس رضایت از زندگی» (SWLS) مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که هر اندازه عاطفه‌ی مثبت در زمان های گذشته، حال و آینده و عاطفه‌ی مثبت کلی دانشجویان بیشتر باشد، رضایت از زندگی آنها نیز بیشتر است. همچنین افزایش عاطفه‌ی منفی در زمان های گذشته و حال و عاطفه‌ی منفی کلی، به کاهش رضایت از زندگی دانشجویان منجر می شود (05/0P < ). با این حال،عاطفه‌ی منفی آینده با رضایت از زندگی رابطه ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن بود که عاطفه‌ی مثبت کلی و عاطفه‌ی منفی گذشته به ترتیب 6/11 درصد و 7 درصد، و در مجموع 1/18 در صد نمرات رضایت از زندگی را به طورمعنی داری پیش بینی می کند (01/0P < ). سن, جنسیت و وضعیت تأهل نتوانست رضایت از زندگی را به طور معنی داری پیش بینی کند. به نظر می‌رسد حالات عاطفی بر ارزیابی ما در مورد رضایت از کل زندگی تأثیرگذار می باشد.}, keywords_fa = {رضایت از زندگی، عاطفه‌ی مثبت,عاطفه‌ی منفی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2669.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2669_7bd7f3fd4d34ca7dc8a1fcd4531686a3.pdf} } @article { author = {Mousavi, R.}, title = {Survey of Mental Health and Religiosity Relationship Model in Shahed and Non-Shahed College Students}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {65-76}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Current study is conducted to investigate relationship between mental health and religiosity in Shahed and Non-Shahed college students. Stud-ied sample is consisted of 100 shahed and 100 Non- shahed that were se-lected by random sampling method among students of university of Teh-ran. Religiosity scale (Khodayri fard et al, 1385) and General Health Questionnaire (Goldberg, 1972) were used as data gathering instruments. Data analysis was done using Pierson’s correlation coefficient, fisher's Z test and Multi-variate Analysis of Variance (MANOVA). Findings indi-cated meaningful relationship between mental health and religiosity. Although significant differences was not observed between Shahed and non-Shahed group in mental health but these groups were different from religiosity perspective. Therefore, it could be said that improving reli-gious belief and behaviors among students will lead to enhance their health statue.}, keywords = {health,Religiosity,College student,Shahed}, title_fa = {بررسی الگوی رابطه سلامت روان و دینداری در دانشجویان شاهد و غیرشاهد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط دینداری و سلامت روان دانشجویان شاهد و غیر شاهد و مقایسه وضعیت دینداری و سلامت روان در دو گروه انجام شد. نمونه مورد بررسی شامل 100 نفر دانشجوی شاهد و 100 نفر دانشجوی غیرشاهد بود که با روش نمونه‌گیری تصادفی از بین دانشجویان دانشگاه تهران انتخاب گردید. در این پژوهش از مقیاس نگرش مذهبی خدایاری فرد و همکاران (1385) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده گردید. برای تحلیل داده‌ها شاخص‌های آماری همبستگی پیرسون، آزمون Z فیشر و تحلیل واریانس چند متغیری به کار رفت. یافته‌ها نشان داد که بین سلامت عمومی و دینداری در هر دو گروه شاهد و غیرشاهد ارتباط معنا‌دار وجود دارد؛ در بین دو گروه شاهد و غیرشاهد از نظر میزان دینداری تفاوت معنا‌داری وجود دارد؛ ولی از نظر نمرات سلامت عمومی در بین دو گروه هیچ تفاوتی یافت نشد. بنابراین می‌توان بیان کرد تقویت باورها و رفتارهای دینداری در دانشجویان منجر به ارتقای سلامت در آنها شود.}, keywords_fa = {سلامت روان,دینداری,دانشجو,شاهد}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2670.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2670_1321c9a6060ba05f317578c60d2421b8.pdf} } @article { author = {Rezapour Mirsaleh, Y. and Aboutorabi Kashani, P. and Ebrahimi Ghavam, S.}, title = {Effectiveness of Assertive Skills Training on Improvement of Assertion and Self-esteem of Third to Fifth Grade Low-assertive Girl Students in Tehran}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {77-90}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study was to investigate the effect of educating self-assertive skills on improvement of assertiveness and self-esteem of third- to fifth-grade girl students with low assertion in Tehran. For this purpose, one region was randomly selected among regions of Tehran through cluster sampling method and tow schools were randomly select-ed among girl primary schools located in this region. Finally, among 27 low assertive students identified by researchers, 20 ones were randomly selected and were randomly divided to experimental and control groups. The design of this study was pre-post test on control group. The Gambrill-Richey Assertion Inventory was used to assess the general as-sertiveness skills, and Cooper-Smith self-esteem inventory was used to assess self-esteem of these students. Following pre-test administration, the assertive skills were educated in a 1.5-hour session per week for 10 weeks and post-test was administered at the end. To assess the effect of assertive skills training, the test was re-conducted for two groups after 25 days. The data were analyzed with two-factor ANOVA with repeated and frequent measurements on one factor. The results indicated that assertiveness and self-esteem of students were improved at the end of survey.  The result of follow-up test revealed that the effect of education was durable after 25 days. According to the results of this study, education of assertive skills can improve assertiveness and self-esteem of students with low assertion.}, keywords = {Assertive skills,Assertion,Self-esteem}, title_fa = {تأثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود در افزایش جرأت ورزی و عزت نفس دانش آموزان کم جرأت دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود بر افزایش جرأت ورزی وعزت نفس دانش آموزان کم جرأت دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، از میان مناطق تهران یک منطقه به صورت تصادفی انتخاب، و سپس از میان مدارس ابتدایی دخترانه آن منطقه، دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت از 27 دانش آموز کم جرأت شناسایی شده از میان دانش آموزان پایه سوم تا پنجم آن مدارس (با استفاده از مصاحبه تشخیصی محققین و نمره آزمون گمبریل و ریچی)، 20 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامۀ جرأت ورزی گمبریل و ریچی  برای سنجش میزان جرأت ورزی و پرسشنامۀ عزت نفس کوپراسمیت برای سنجش میزان عزت نفس این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیش آزمون برنامۀ آموزش ابراز وجود طی 10هفته، هر هفته 1 جلسه، به مدت 5/1ساعت اجرا شد و در پایان از دانش آموزان پس آزمون گرفته شد. به منظور پیگیری تأثیر آموزش مهارت های ابراز وجود، پس از گذشت 25روز، آزمون روی هر دو گروه مجدداً اجرا شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دوعاملی همراه با اندازه گیری های مکرر روی یک عامل تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان جرأت ورزی و عزت نفس آزمودنیها در پایان برنامۀ درمانی افزایش یافت. نتایج آزمون پیگیری نشان داد که تأثیر آموزش، 25 روز بعد از اجرای آن نیز حفظ شده است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ابراز وجود، می تواند موجب ارتقاء میزان جرأت ورزی و عزت نفس دانش آموزان کم جرأت شود.هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارتهای ابراز وجود بر افزایش جرأت ورزی وعزت نفس دانش آموزان کم جرأت دختر پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران بود. بدین منظور، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، از میان مناطق تهران یک منطقه به صورت تصادفی انتخاب، و سپس از میان مدارس ابتدایی دخترانه آن منطقه، دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شد. در نهایت از 27 دانش آموز کم جرأت شناسایی شده از میان دانش آموزان پایه سوم تا پنجم آن مدارس (با استفاده از مصاحبه تشخیصی محققین و نمره آزمون گمبریل و ریچی)، 20 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامۀ جرأت ورزی گمبریل و ریچی  برای سنجش میزان جرأت ورزی و پرسشنامۀ عزت نفس کوپراسمیت برای سنجش میزان عزت نفس این دانش آموزان مورد استفاده قرار گرفت. پس از انجام پیش آزمون برنامۀ آموزش ابراز وجود طی 10هفته، هر هفته 1 جلسه، به مدت 5/1ساعت اجرا شد و در پایان از دانش آموزان پس آزمون گرفته شد. به منظور پیگیری تأثیر آموزش مهارت های ابراز وجود، پس از گذشت 25روز، آزمون روی هر دو گروه مجدداً اجرا شد. داده های بدست آمده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس دوعاملی همراه با اندازه گیری های مکرر روی یک عامل تحلیل شد. نتایج نشان داد که میزان جرأت ورزی و عزت نفس آزمودنیها در پایان برنامۀ درمانی افزایش یافت. نتایج آزمون پیگیری نشان داد که تأثیر آموزش، 25 روز بعد از اجرای آن نیز حفظ شده است. با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ابراز وجود، می تواند موجب ارتقاء میزان جرأت ورزی و عزت نفس دانش آموزان کم جرأت شود.}, keywords_fa = {مهارت های ابراز وجود,جرأت ورزی,عزت نفس}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2671.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2671_159fbe634c7982202387b9fc8d0e892b.pdf} } @article { author = {Dalir, M. and Aliakbari Dehkordi, M.}, title = {Effect of Sexual Healthy Behaviors Education on Reduction of Obsessive-Compulsive Disorder Symptoms}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {91-102}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of Sexual Healthy Behaviors Education on reduction of Obsessive-Compulsive Disorder symptoms. Statistical population includes all clients with O.C.D referred to Iranian Obsession Association. Using random simple sampling meth-od, a 20-person sample has been chosen and they were categorized in two experimental and control groups in the same way. We did Sexual Healthy Behaviors Education for experimental group and rate of O.C.D on each participant was measured in pre-test and post-test by means of Yale Brown Obsessive-Compulsive Scale. The result showed: 1. Sexual Healthy Behaviors Education have a positive effect on reduction of O.C.D symptoms. 2. Sexual Healthy Behaviors Education doesn't have remarkable different influence on reduction of O.C.D symptoms among males and females.}, keywords = {Sexual healthy behaviors education,Reduction of symptoms,Obsessive-compulsive disorder}, title_fa = {تاثیرآموزش رفتارهای سالم جنسی در کاهش نشانه‌های اختلال اضطرابی وسواس- بی اختیاری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش رفتارهای سالم جنسی در کاهش نشانه های اختلال اضطرابی وسواس- بی اختیاری بود. جامعه در این پژوهش شامل تمام درمانجویان مبتلا به اختلال وسواسِ مراجعه کننده به انجمن وسواس بود. نمونه‏ای بیست نفری به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب و با همین روش در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شد. آموزش رفتارهای سالم جنسی را برای گروه آزمایشی اجرا کردیم و میزان شدت اختلال وسواس هر آزمودنی بوسیله مقیاس وسواس – بی اختیاری ییل ‏بروان (YBOCS) در پیش آزمون و پس آزمون اندازه‏گیری شد. نتایج نشان داد: 1- آموزش رفتارهای سالم ‏جنسی در کاهش نشانه های اختلال اضطرابی وسواس-  بی اختیاری تاثیر مثبت دارد. 2- آموزش رفتارهای سالم ‌جنسی در کاهش نشانه های اختلال اضطرابی وسواس - بی اختیاری در بین زنان و مردان تاثیر متفاوتی ندارد.}, keywords_fa = {آموزش رفتارهای سالم جنسی,کاهش نشانه ها,اختلال اضطرابی وسواس- بی اختیاری}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2672.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2672_fedd6650bcf6df49ac5b5b003ca991a1.pdf} } @article { author = {Besharat, M.A. and Koochi, S. and Dehghani, M. and Farahani, H. and Momenzadeh, S.}, title = {Survey of Moderating Role of Positive and Negative Affections on the Relationship between Alexithymia and Experience of Pain in Chronic Pain Patients}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {10}, number = {2}, pages = {103-113}, year = {2013}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {Focusing on the somatic sensations is one of the main characteristics of alexithymia. Alexithymic individuals tend to misinterpret these sensa-tions as signs of physical illness. A number of studies have shown that patients with chronic pain express their feelings through physical signs. Positive and negative affects as principal dimensions of emotional expe-riences are among emotions related to pain. The aim of this study was to investigate the moderating role of positive and negative affections on the relationship between alexithymia and experience of pain in chronic pain patients. One hundred chronic musculoskeletal pain patients (67 women, 33 men) participated in this research. All participants were asked to complete the Toronto Alexithymia Scale (TAS-20), the Positive and Negative Affect Schedule (PANAS), and Visual Analogue Scale for Pain Severity (VAS). The results showed that positive and negative af-fects moderated the relationship between alexithymia and experience of pain in opposite directions. Positive affection decreased the effect of alexithymia on experience of pain, while negative affect increased the effect of alexithymia on experience of pain. It can be concluded that the relationship between alexithymia and experience of pain in chronic pain patients was influenced by positive and negative affections.}, keywords = {Alexithymia,Positive affection,Negative affection,Intensity of pain,Chronic pain}, title_fa = {بررسی نقش تعدیل کننده عاطفه مثبت و منفی بر رابطه بین ناگویی هیجانی و شدت درد در بیماران مبتلا به درد مزمن}, abstract_fa = {یکی از ویژگی های اصلی ناگویی هیجانی، تمرکز بر احساسات بدنی است. افراد مبتلا به ناگویی هیجانی این احساسات را اشتباهآً به عنوان علایم بیماری جسمی تفسیر می کنند. پژوهش ها نشان داده اند که بیماران مبتلا به درد مزمن، احساسات خود را از طریق نشانه های جسمی آشکار می سازند. عواطف مثبت و منفی به عنوان ابعاد اصلی تجربه های هیجانی، از جمله هیجان های مرتبط با درد، هستند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیل کننده عاطفه مثبت و منفی بر رابطه بین ناگویی هیجانی و شدت درد در بیماران مبتلا به درد مزمن انجام گرفت. 100 آزمودنی (67 زن و 33 مرد) در این پزوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که مقیاس های ناگویی هیجانی تورنتو (TAS-20)، فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS) و مقیاس دیداری شدت درد (VAS) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان داد که عاطفه مثبت و عاطفه منفی، در دو جهت متضاد، در رابطه بین ناگویی هیجانی و شدت درد نقش تعدیل کننده دارند. عاطفه مثبت باعث کاهش تاثیر ناگویی هیجانی بر شدت درد و عاطفه منفی، بر عکس، باعث افزایش تاثیر ناگویی هیجانی بر شدت درد شد. بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که رابطه بین ناگویی هیجانی و شدت درد در بیماران مبتلا به درد مزمن تحت تاثیر نقش تعدیل کننده عواطف مثبت و منفی قرار دارد. افزایش اثربخشی برنامه های درمانی درد مزمن، مستلزم مداخله های روانشناختی همزمان به منظور تعدیل ناگویی هیجانی و عواطف منفی و تقویت عواطف مثبت است.}, keywords_fa = {ناگویی هیجانی,عاطفه مثبت,عاطفه منفی,شدت درد,درد مزمن}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2673.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2673_160e282eff50d0b87c583cdd6bdd1c0f.pdf} }