@article { author = {زارع درخشان, احترام and روشن چسلی, رسول}, title = {The Relationship between Sexual Self-efficacy, Sexual Satisfaction, and Happiness with Mediating Emotional Consciousness on Marital Satisfaction}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {1-16}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2918}, abstract = {Aim: Marital satisfaction is one of the most important factors affecting couples in their marriage and it is an important factor that leads to peace and harmony between couples as well as family durability. The purpose of this study was to predict marital satisfaction based on sexual self-efficacy, sexual satisfaction, happiness and emotional alexithymia. Method: This study is a descriptive correlational and structural equation. The statistical population of the study was all married women and men who referred to psychological and counseling clinics varsh and Rastin clinic in district 2 and 6 of Tehran. A total of 352 individuals were selected through available sampling from Enrich Marital Satisfaction Questionnaire (Bahmani et al., 2006); Sexual Self-efficacy Questionnaire (Waziri et al., 1999); Sexual Satisfaction Questionnaire (ISS, 1981); Oxford Happiness Questionnaire. OHI, 1989) and Toronto Emotional Intelligence Questionnaire (TAS-20 1994), which have good validity and reliability on self-report. Results: The results showed that sexual self-efficacy predicts 12%, sexual satisfaction 35% and happiness 29% marital satisfaction. And the emotional alexithymia.variable predicts 10% marital satisfaction in the negative direction. In general, the structural model that was presented did not show good fit by changing the structural model where emotional arousal and sexual satisfaction were introduced as mediators. Two variables of sexual satisfaction and emotional alexithymia.were able to predict marital satisfaction and by mediating these two variables, happiness directly impacted on marital satisfaction and indirectly through increasing sexual satisfaction and decreasing emotional alexithymia.. Marital satisfaction is impressive. Also, sexual self-efficacy through affecting sexual satisfaction and emotional arousal leads to increased marital satisfaction and, of course, its direct effect on marital satisfaction. conclution: According to the results of the present study, it can be provided by educating people to increase their sexual abilities, sexual satisfaction and marital satisfaction, which is the basic basis of family solidarity.  }, keywords = {Marital satisfaction,Sexual Self-efficacy,Sexual satisfaction,Happiness,Emotional alexithymia}, title_fa = {رابطه بین رضایت جنسی، خودکارآمدی جنسی و شادکامی بر رضایت زناشویی: نقش میانجی ناگویی هیجانی}, abstract_fa = {مقدمه: رضایت زناشویی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در در زندگی مشترک می‌باشد که زوجین در ازدواج خود تجربه می‌کنند و عامل مهمی است که منجر به آرامش وسازگاری بین زوجین و همچنین دوام و استحکام خانواده می‌شود. هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی رضایت زناشویی بر اساس خودکارآمدی جنسی، رضایت جنسی، شادکامی و ناگویی هیجانی بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش انجام شده کلیه زنان ومردان متاهل مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌شناختی و مشاوره وارش و کلینیک راستین در منطقه 2 و 6 شهر تهران بودند. تعداد 352 نفر از طریق روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و از پرسشنامه‌های رضایت زناشویی انریچ (بهمنی و همکاران، 1385)؛ پرسشنامه خودکارآمدی جنسی (وزیری و همکاران، 1378)؛ پرسشنامه رضایت جنسی (آی. اس. اس.، 1981) ؛ پرسشنامه شادکامی آکسفورد (اُ. اچ. آی.، 1989) و پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (تی. اِی. اِس. – 20، 1994) که اعتبار و پایایی مطلوبی بر خودارند، استفاده شد.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی جنسی 0.12 و رضایت جنسی 0.35 و شادکامی 0.29 رضایت زناشویی را پیش‌بینی می‌کنند و متغییر ناگویی هیجانی 0.10 رضایت زناشویی را در جهت منفی پیش‌بینی می‌کند. در نتیجه‌گیری کلی چون مدل ساختاری که ارائه شده بود برازش مطلوبی را نشان نداد با تغییر مدل ساختاری که ناگویی هیجانی و رضایت جنسی به عنوان میانجی مطرح شد در نتیجه برازش مطلوبی بدست آمد. دو متغیر رضایت جنسی و ناگویی هیجانی قادر به پیش‌بینی رضایت زناشویی بوده و با میانجی قرار گرفتن این دو، متغیر شادکامی به طور مستقیم اثرش را بر روی رضایت زناشویی از دست داده و به طور غیر مستقیم از طریق افزایش رضایت جنسی و کاهش ناگویی هیجانی بر رضایت زناشویی تاثیرگذار است. همچنین خودکارآمدی جنسی از طریق تاثیر بر رضایت جنسی و ناگویی هیجانی منجر به افزایش رضایت زناشویی شده و البته تاثیر مستقیم آن بر رضایت زناشویی نیر وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر می‌توان از طریق آموزش به افراد جهت افزایش توانمندی‌های جنسی، رضایت جنسی آن‌ها را تامین کرده و رضایت زناشویی که پایه اساسی استحکام خانواده می‌باشد را نیز فراهم نموده و از این طریق شادکامی را در افراد افزایش داد.}, keywords_fa = {رضایت زناشویی,خودکارآمدی جنسی,رضایت جنسی,شادکامی,ناگویی هیجانی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2918.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2918_b6c8f45ff4123cf303995f0c86b818b2.pdf} } @article { author = {Safarzadeh, Sahar and Sevari, Karim}, title = {Implementation of Acceptance and Commitment Therapeutic Theory (ACT) on Anxiety Personality Trait, Alexithymia, and Adherence to treatment in Women with Breast Cancer}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {17-27}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2919}, abstract = {Background: Breast cancer is one of the diseases that can affect the mental and social health of affected people and their families due to the severity of the treatment and the chronicity of the disease. Therefore, the purpose of this study was to investigate the application of acceptance and commitment therapeutic to anxiety personality trait, Alexithymia, and adherence to treatment in women with breast cancer. Methods: This was a semi-experimental design with pretest-posttest design with control group. The research population was all women with breast cancer in Ahvaz city. The sample consisted of 18 women with breast cancer (9 in the experimental group and 9 in the control group) who were selected by available sampling method and then randomly assigned in both experimental and control groups. The two groups were subjected to anxiety inventory Eysenck, Eysenck and Bart, Alexithymia toronto questionnaire, and Adherence to treatment questionnaire Sayedfetami & et al. The experimental group was subjected to 8 sessions of 60 minutes subject to acceptance and commitment treatment. After the end of the intervention, post-test was performed in both groups. To analyze the data, multivariate covariance test was used. Results: The results of multivariate covariance test showed that there is a significant difference between the experimental and control groups regarding the anxiety personality traits, Alexithymia, and adherence to treatment (p <0.0001). Conclusion: According to the results, the program of acceptance and commitment was an effective treatment intervention for reducing the personality trait of exogenous anxiety, neurorizm and psychosis, Alexithymia, as well as improvement of adherence to treatment in patients with breast cancer. Therefore, it is suggested that intervention with medical treatment be provided to improve the quality of life and adherence to the treatment of cancer patients.}, keywords = {acceptance and commitment therapeutic theory,anxiety personality trait,Alexithymia,Adherence to treatment,Breast cancer}, title_fa = {کاربست تئوری‌درمانی پذیرش و تعهد (ACT) بر رگه شخصیتی اضطرابی، الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان در زنان مبتلا به سرطان پستان}, abstract_fa = {مقدمه: سرطان پستان یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند به دلیل سختی درمان و مزمن بودن بیماری بر سلامت روانی و اجتماعی افراد مبتلا و خانواده‌های آنان تأثیر بگذارد. از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی کاربست تئوری درمانی پذیرش و تعهد بر رگه شخصیتی اضطرابی، الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان در زنان مبتلا به سرطان پستان بود.روش: پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع طرح‌های پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به سرطان پستان شهر اهواز بود و نمونه پژوهش شامل 18 زن مبتلا به سرطان پستان (9 نفر گروه آزمایش و 9 نفر گروه گواه) بود که به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از هردو گروه براساس پرسشنامه شخصیتی اضطرابی آیزنک، آیزنک و بارت، پرسشنامه الکسی‎‌تایمیا تورنتو و پرسشنامه تبعیت از درمان سید فاطمی و همکاران پیش آزمون به عمل آمد و گروه آزمایش 8 جلسه 60 دقیقه‌ای در معرض درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند. سپس از پایان مداخله، پس آزمون در هر دو گروه اجرا شد. تحلیل داده‌ها از طریق آزمون کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت.نتایج: تحلیل حاصل از آزمون کوواریانس چندمتغیری نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل از نظر رگه‌های شخصیتی اضطرابی، الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان تفاوت معناداری وجود دارد (0.0001>p).بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج مشخص شد برنامه پذیرش و تعهد، مداخله درمانی مؤثری برای کاهش رگه شخصیتی اضطراب برون‌گردی، نورزگرایی و سایکوزگرایی، الکسی‌تایمیا، و همچنین بهبود تبعیت از درمان در بیماران مبتلا به سرطان پستان است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که مداخله همراه با درمان‌های پزشکی برای بهبود سطح کیفیت زندگی و تبعیت از درمان بیماران مبتلا به سرطان ارائه شود. }, keywords_fa = {تئوری درمان پذیرش و تعهد,رگه شخصیتی اضطرابی,الکسی‌تایمیا و تبعیت از درمان,سرطان پستان}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2919.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2919_1ead09b2e60f3ae4106d579f3e65210e.pdf} } @article { author = {kiamarsi, azar and taherifard, mina}, title = {Comparing Self-Compassion, Sense of Coherence and Positive Thinking in the Students with and without Clinical Perfectionism}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {29-42}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2920}, abstract = {Introduction: The aim of this study was to compare self-compassion, sense of coherence and positive thinking in students with and without clinical perfectionism. Method: The present study is a causal-comparative method. The statistical population of the study consisted of all female students of the 10th and 11th grade students of Rasht city in the academic year of 2017-2018 (N=6500). From these students, 900 individual were selected by multi-stage cluster random sampling method and complemented the Stoeber clinical perfectionism scale. Using a clinical perfectionism questionnaire, 121 students with a high score of clinical perfectionism (cut-off point 8 and more) and 121 students (less than cut-off point 8) as without clinical perfectionism were identified and selected. Eventually, the participants responded to Neff self-compassion questionnaires, Antonovsky sense of coherence and Ingram positive thinking. Findings: The results of multivariate analysis of variance showed that there is a significant difference between students with and without clinical perfectionism in terms of self-compassion, sense of coherence and positive thinking, so that the mean scores of self-compassion, sense of coherence and positive thinking are lower in students with clinical perfectionism compared to students without clinical perfectionism. Discussion & Conclusion: The findings support the difference between self-compassion, sense of coherence and positive thinking in students with and without clinical perfectionism. So that, students with clinical perfectionism have less self-compassion, sense of coherence and positive thinking. Thus, the attention of counselors and specialists to these variables in programs of prevention, pathology, counseling and therapy in students with clinical perfectionism is important.}, keywords = {: Clinical Perfectionism,Self-Compassion,Sense of Coherence,Positive Thinking}, title_fa = {مقایسه‌ شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه‌ شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی انجام شد.روش: روش پژوهش حاضر، علّی – مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش‌آموزان دختر پایه دهم و یازدهم شهر رشت در سال تحصیلی 96-1395 تشکیل دادند (N=6500). از میان این دانش‌آموزان، 900 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و مقیاس کمال‌گرایی بالینی استوبر را تکمیل کردند. با استفاده از پرسش‌نامه کمال‌گرایی بالینی، 121 دانش‌آموز دارای نمره بالای کمال‌گرایی بالینی (نقطه برش 8 و بالاتر) و 121 دانش‌آموز (پایین‌تر از نقطه برش 8)  بدون کمال‌گرایی بالینی شناسایی و انتخاب شدند. سرانجام شرکت‌کننده‌ها به مقیاس شفقت به خود نف، مقیاس حس انسجام آنتونفسکی و پرسش‌نامه تفکر مثبت اینگرام پاسخ دادند.نتایج: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که بین دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی از نظر شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که میانگین نمرات شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان دارای کمال‌گرایی بالینی در مقایسه با دانش‌آموزان بدون کمال‌گرایی بالینی کمتر است (p <0.01).بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها از تفاوت شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت در دانش‌آموزان با و بدون کمال‌گرایی بالینی حمایت می‌کند. بطوریکه دانش‌آموزان دارای کمال‌گرایی بالینی شفقت به خود، حس انسجام و تفکر مثبت کمتری دارند. لذا، توجه مشاوران و متخصصان به این متغیرها در برنامه‌های پیشگیری، آسیب‌شناسی و خدمات مشاوره‌ای و درمانی در دانش‌آموزان  دارای کمال‌گرایی بالینی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.}, keywords_fa = {کمال‌گرایی بالینی,شفقت به خود,حس انسجام,تفکر مثبت}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2920.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2920_ad940b3a2caeae54342f94f0adcb0394.pdf} } @article { author = {Mousavi, Seyyedeh Fatemeh and Asghari, Maryam}, title = {The Comparison of Mood Characteristics and Components of Marital Interaction in mothers regards to range of visually impairment in children}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {43-55}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2921}, abstract = {Aim: The current study was adminstrated with the aim of investigating mood characteristics and components of marital interaction in mothers with one or more than one child with visually impairment. Method: The research method was descriptive and the design ‎was ex post facto. The population of this study was three categories of mothers with one child, more than one child with visually impairment and mothers of children without visully impairment living in cities of Tehran and Karaj in 2017 , that from each category 120 of mothers were with one visually impaired child, 104 mothers with more than one visually impaired child and 120 mothers with children without visually impaiment were selected voluntary. The assessment tools of this study were Brunel Mood Scale (BRUMS) (2007) including two dimensions (positive and negative mood) and Afrooz’s Marital Interaction Scale (2012). Results: The results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that mothers with more than one child with visual impairment had higher scores in negative mood such as stress, depression, anger, fatigue and confusion and lower scores in positive mood such as vitality, relaxation and happiness in comparison to the other two groups (p <0.001). Mothers with a child with no visual impairment had higher scores in positivity, personal behaviors, relational and social behaviors, problem solving, financial management, religious feeling, parenting manner, spending leisure time, and emotional interaction than the two clinical groups (p < /em><0.001). Conclution: Implementing preventive and make knowledge actions with the goal of accepting child's disability, increasing positive emotions towards the child, and training coping skills in face of fatigue due to care, especially those with more than one child with disabilities, can reduce the stress of caring, and spending free time to pay attention the needs of self and the spouse helps maintain a satisfied relationship in parents in order to take advantage of this capacity for dyadic coping with the problems of caring disabled child.}, keywords = {l interaction,mood characteristics,visually impairment}, title_fa = {مقایسۀ ویژگی‌های خُلقی و مؤلفه‌های تعامل زناشویی در مادران با توجه ‌گسترۀ آسیب بینایی در فرزندان}, abstract_fa = {مقدمه: مطالعۀ حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های خُلقی و مؤلُفه‌های تعامل زناشویی در مادران دارای یک یا ‏چند فرزند با آسیب بینایی انجام شد.روش: روش پژوهش از نوع توصیفی و پس‌رویدادی است. جامعۀ آماری پژوهش را ‏سه گروه از مادران دارای یک یا چند فرزند مبتلا به آسیب بینایی و مادران دارای فرزند بدون آسیب بینایی ساکنِ ‏شهرهای تهران و کرج در سال 1396 تشکیل می‌داد که از هر گروه به ترتیب 120 مادر دارای یک فرزند مبتلا، 104 مادر ‏دارای بیش از یک فرزند مبتلا به آسیب بینایی و 120 مادر دارای فرزند بدون آسیب بینایی به روش در دسترس و ‏داوطلبانه انتخاب شدند. ‏ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامۀ حالات خُلقی برومز (2007) با دو بُعد خلق مثبت و منفی و پرسشنامۀ مؤلفه‌های تعامل زناشویی افروز (1390) بود.‏نتایج: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مادران دارای بیش از یک فرزند مبتلا به آسیب بینایی، نمرات بالاتری در حالات خُلقیِ منفی چون تنش، افسردگی، خشم، خستگی و سردرگمی  و نمرات پایین‌تری در حالات خُلقیِ مثبت چون سرزندگی، آرامش و شادکامی نسبت به دو گروه دیگر داشتند (0.001>‏p‏). مادران دارای فرزند بدون آسیب بینایی در مؤلفه‌های مثبت‌اندیشی، رفتارهای شخصی، رفتارهای ارتباطی و اجتماعی، شیوه‌های حل مسأله، مدیریت مالی، احساس و رفتار مذهبی، شیوۀ فرزندپروری، گذران اوقات فراغت و تعامل عاطفی نمرات بالاتری نسبت به دو گروه بالینی گزارش کردند (0.001>‏p‏).بحث و نتیجه‌گیری: اجرای اقدامات پیشگیرانه و آگاهی‌بخش با هدف پذیرش ناتوانی فرزند، افزایش عاطفۀ مثبت نسبت به فرزند و آموزش مهارت‌های مقابله با خستگی‌های ناشی از مراقبت به ویژه در والدینِ دارای چند فرزند ناتوان می‌تواند علاوه بر کاهش فشار روانی ناشی از مراقبت، با اختصاص زمان فراغتی برای توجه به نیازهای خود و همسر به حفظ رابطۀ رضایت‌بخش در والدین کمک می‌کند تا از ظرفیت ایجادشده برای مقابلۀ زوجی با مشکلات مراقبت از فرزند ناتوان بهره گرفت.}, keywords_fa = {تعامل زناشویی,حالات خُلقی,آسیب بینایی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2921.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2921_826c1e1c196b54da11ae593bb566a8e2.pdf} } @article { author = {Kalantari, Mehrdad and Kalantari, Mehrdad and abdi, mohamadreza and Morteza Modares Gharavi, Morteza}, title = {The role of personality traits and irrational beliefs in predicting Gender Dysphoria}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {57-65}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2922}, abstract = {The present study aimed to identify the role of personality traits and irrational beliefs in the incidence of Gender Dysphoria.   For this purpose, 100 individuals with Gender Dysphoria who were selected by available sampling method completed a short form of neo-personality characteristics scale and irrational beliefs questionnaire. Data were analyzed by regression analysis.   The results of the analysis on the prediction of Gender Dysphoria based on personality traits showed that extroversion and neuroticism predict a total of 50 percent of variance of Gender Dysphoria And The variables of irrational beliefs show that the most important factor of the sum of the variables of irrational beliefs, high expectations of self, the need for others to confirm, the tendency to blame and helplessness to change, which predict a total of 48% of the variance of Gender Dysphoria. According to research findings, the role of personality traits and irrational beliefs in the incidence of sexual Gender Dysphoria.}, keywords = {Personality traits,Irrational beliefs,Gender dysphoria}, title_fa = {نقش ویژگی‌های شخصیتی و باورهای غیرمنطقی در پیش‌بینی نارضایتی جنسیتی}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش ویژگی‌های شخصیتی و باورهای غیرمنطقی در پیش‌بینی نارضایتی جنسیتی انجام شد.روش: پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی بودند که برای طی مراحل قانونی تغییرجنسیت در سال 96-94 به اداره کل پزشکی قانونی خراسان رضوی مراجعه کردند. بدین ترتیب 100 نفر بصورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و پس از اخذ رضایت‌نامه آگاهانه هر سه پرسشنامه پژوهش (مقیاس ویژگی‌های شخصیتی نئو ، پرسشنامه باورهای غیرمنطقی جونز و پرسشنامه اختلال هویت جنسی) را در سازمان تکمیل نمودند. تمام مراحل آماری با استفاده از نرم‌افزار «اس. پی. اس. اس.» انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان بکار گرفته شد.نتایج: نتایج تحلیل در زمینه پیش‌بینی نارضایتی جنسیتی براساس ویژگی‌های شخصیتی نشان داد که برون‌گرایی و روان‌رنجوری در مجموع 50 درصد از واریانس نارضایتی جنسیتی را پیش‌بینی می‌کنند و متغیر باورهای غیرمنطقی نشان می‌دهد که مهم‌ترین عامل از مجموع متغیرهای باورهای غیرمنطقی ، انتظار بالا از خود، نیاز به تأیید دیگران، تمایل به سرزنش و درماندگی نسبت به تغییر است که در مجموع 48 درصد از واریانس نارضایتی جنسیتی را پیش‌بینی می‌کنند.بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد ویژگی‌های شخصیتی چون برون‌گرایی و روان‌رنجوری و باورهای غیرمنطقی چون انتظار بالا از خود، نیاز به تأیید دیگران، تمایل به سرزنش و درماندگی نسبت به تغییر می‌توانند در بروز نارضایتی جنسیتی موثر باشند. بنابراین بررسی دقیق روانشناختی افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی قبل از ارائه هر گونه مجوز جراحی تغییرجنسیت شایان توجه است.}, keywords_fa = {ویژگی‌های شخصیتی,باورهای غیرمنطقی,نارضایتی جنسیتی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2922.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2922_2ea93b09a79375c7813fbbf6c706c1aa.pdf} } @article { author = {Torabi, Fateme and Bakhahayesh, Alireza and Zareei, Hasan}, title = {Prediction of marital satisfaction based on the sensation- seeking and sexual knowledge}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {67-77}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2923}, abstract = {Abstract: Introduction: Marital Satisfaction By Strengthening the Family foundations, promotes the health of the community. Therefore, it is important to know the effective factors on the marital satisfaction. Therefore, the aim of this study was to Predict  marital satisfaction based on the sensation- seeking and sexual knowledge among married people in Ardakan city. Method; This research was an Fundamental study with regarding its aim and descriptive correlational study with regarding to data Collection. The statistical population of this study included all married Ardakan city, that were selected 381 of them (205 women and 176 men) as a sample group by using Krejcie & Morgan table and  available sampling method. For collecting the necessary data, were used of Enrich Couple Scales) 1989), Zuckerman Sensation Seeking Scale (1978) and questionnaire Ann Hooper sexual knowledge(1992.( Data were analyzed by using correlation and multiple regression method. Results: The results of the regression model showed that Sensation seeking and sexual knowledge  have a significant role in prediction of marital satisfaction (F=85/535) That Among these two variables, sexual knowledge With value of t= 17/3  at p < 0/001 plays the most role in prediction of marital satisfaction. Discussion and conclusion: The results of the study showed that about 70 percent of changes in marital satisfaction were explained by Sensation seeking and sexual knowledge. with regard to the results, effective methods can be used to inform married people about the role of Sensation seeking and sexual knowledge in marital satisfaction to promoting marital satisfaction in married people.}, keywords = {Marital satisfaction,Sensation Seeking,Sexual knowledge}, title_fa = {پیش‌بینی رضایت زناشویی بر اساس هیجان‌خواهی و دانش جنسی}, abstract_fa = {مقدمه: رضایت زناشویی با استحکام بخشیدن به ارکان خانواده باعث ارتقاء سلامت جامعه می‌شود. بنابراین شناخت عوامل موثر بر رضایت زناشویی حائز اهمیت است. از این رو، هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی رضایت زناشویی بر اساس هیجان‌خواهی و دانش جنسی در متأهلین شهرستان اردکان بود.روش: این پژوهش به لحاظ هدف، بنیادی و به لحاظ شیوه جمع‌آوری داده‌ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی متأهلین شهرستان اردکان بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه‌گیری در دسترس تعداد 381 نفر از آن‌ها (205 زن و 176 مرد) به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز، از پرسشنامه رضایت زوجی اینریچ (1989)، مقیاس هیجان‌خواهی زاکرمن (1978)، و پرسشنامه دانش جنسی آن هوپر (1992) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج: یافته‌های حاصل از بررسی رگرسیون نشان داد که هیجان‌خواهی و دانش جنسی نقش معناداری در پیش‌بینی رضایت زناشویی دارند (F=535.85) که از میان این دو متغیر، دانش جنسی با مقدار t=17.3 در سطح 0.001>p بیشترین نقش را در پیش‌بینی رضایت زناشویی ایفا می‌کند.بحث و نتیجه‌گیری: از نتایج پژوهش این بود که حدود 70 درصد از تغییرات رضایت زناشویی توسط هیجان‌خواهی و دانش جنسی تبیین می‌شود. با توجه به نتایج، می‌توان راهکارهای موثری را در جهت آگاه‌سازی افراد متأهل نسبت به نقش هیجان‌خواهی و دانش جنسی در رضایت زناشویی به کار بست تا از این طریق رضایت زناشویی را در افراد متأهل ارتقاء داد.}, keywords_fa = {رضایت زناشویی,هیجان‌خواهی,دانش جنسی,متاهلین}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2923.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2923_a8b95d46475dd3196b82f7ca6677b41d.pdf} } @article { author = {Gharib Pour, Mahdi and Akbari, Bahman and Abolghasemi, Abbas}, title = {Predicting intermittent explosive disorder on the Basis of aggression, negative emergency and alexithymia}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {79-88}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2924}, abstract = {Introduction: The purpose of this study was to predicting intermittent explosive disorder on the basis of aggression, negative emergency and alexithymia. Method: This research was a correctional descriptive study. The statistical population of this research includes all Prisoners of the central prison of Rasht city are in 2017. The sample consisted of 350 prisoners that were 175 people with intermittent explosive disorder and 175 people without intermittent explosive disorder and chosen by convenience sampling method. Data were collected using the intermittent explosive disorder questionnaire Coccaro et al (2017), impulsive behavior scale Lynam et al (2006), aggression questionnaire Williams et al (1996) and alexithymia questionnaire Bagby et al (1994). Results: The results of discriminant analysis showed that the average scores of the aggression, negative emergency and alexithymia are the best predictors that could discriminate the prisoners with and without intermittent explosive disorder from each other and these variables place 75.5 percent of cases correctly in groups. Conclusion: According to predictability aggression, negative emergency and alexithymia for without intermittent explosive disorder in prisoners, this finding has important implications for pathology of intermittent explosive disorder.}, keywords = {aggression,negative emergency,Alexithymia,intermittent explosive disorder}, title_fa = {پیش‌بینی اختلال خشم انفجاری متناوب در زندانیان براساس پرخاشگری، اضطرار منفی و نارسایی هیجانی}, abstract_fa = {مقدمه: هدف این مطالعه، پیش‌بینی اختلال خشم انفجاری متناوب در زندانیان بر اساس پرخاشگری، اضطرار منفی و نارسایی هیجانی بود.روش: این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد ساکن در زندان مرکزی شهر رشت در سال 1396 بودند. نمونه پژوهش شامل 350 نفر از زندانیان بود که 175 نفر مبتلا به اختلال خشم انفجاری متناوب و 175 زندانی بدون اختلال خشم انفجاری متناوب بودند و به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری داده‌ها از پرسشنامه اختلال خشم انفجاری متناوب کوکارو و همکاران (2017)، مقیاس رفتار تکانه‏ای لاینام و همکاران (2006)، پرسشنامه پرخاشگری ویلیامز و همکاران (1996) و پرسشنامه نارسایی هیجانی بگبی و همکاران (1994) استفاده شد.نتایج: نتایج تحلیل تابع تشخیص نشان داد پرخاشگری، اضطرار منفی و نارسایی هیجانی پیشبینهای معناداری هستند که میتوانند زندانیان با و بدون اختلال خشم انفجاری متناوب را از یکدیگر متمایز کنند و این متغیرها توانسته است 75.4 درصد از موارد را به درستی در گروهها قرار دهد.بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به توان پیشبینی نارسایی هیجانی، اضطرار منفی و پرخاشگری برای اختلال خشم انفجاری متناوب در زندانیان، نتایج این پژوهش تلویحات مهمی در آسیب‌شناسی اختلال خشم انفجاری متناوب دارد.}, keywords_fa = {اختلال خشم انفجاری متناوب,اضطرار منفی,پرخاشگری,نارسایی هیجانی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2924.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2924_9e65cd4130c3420965533a53ed646f08.pdf} } @article { author = {Mousavi, Seyedeh Zahra and Goodarzi, Mohammadali and Taghavi, Seyed Mohammadreza}, title = {Prediction of Post-traumatic growth based on Willpower Components in 50-65 ages Blood Cancer Patients}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {89-97}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2925}, abstract = {Abstract Introduction:  The concept of post-traumatic growth (PTG) has attracted attention from researchers and practitioners in recent years.  Although some previous studies have reported post-traumatic growth (PTG) among cancer survivors, few have examined factors that facilitate or promote PTG in patients with cancer disease. Present research was performed in 50-65 ages blood cancer patients in Shiraz city with the purpose of predicting posttraumatic growth based on will power components. Method: The statistical population was all patients referred to both inpatients and outpatients’ settings in Namazi and Mohttahari centers of Shiraz city, Iran, in the period 2017-2018 and were diagnosed as blood caner by a medical physician. 101 patients were selected from the population using convenient sampling method. For assessing variables, the Post Traumatic Growth Inventory (Tedeschi and Calhoun, 1996) and the Will Power Inventory (Goodarzi, Taghavi and Kafezade, 1395) were used. For statistical analysis, Pearson correlation coefficient and multiple simultaneous and stepwise regression were used. Findings:  The will power showed positive correlation with post-traumatic growth and its components (p < 0.01). There were also a positive correlation between post-traumatic growth and will power (including its components).  In predicting post traumatic growth, the most powerful factor of will power was self-control. Conclusion: It can be concluded that promoting will power particularly »self-control« can facilitate post-traumatic growth. Therefore, in order to provoke post-traumatic growth in patients with blood cancer, interventions directed toward »self-control« and will power enhancement is recommended.}, keywords = {Post-traumatic Growth,Will power,Self-Control,Blood cancer}, title_fa = {پیش‌بینی رشد پس از آسیب بر اساس ابعاد نیروی اراده در بیماران 65-50 ساله مبتلا به سرطان خون}, abstract_fa = {مقدمه: مفهوم رشد پس از آسیب در سال‌های اخیر موردتوجه پژوهشگران و متخصصان بالینی قرار گرفته است. هرچند مطالعات قبلی رشد پس از آسیب را در نجات‌یافتگان از بیماری سرطان گزارش داده‌اند، در مورد عوامل تسهیل‌کننده یا تشدیدکننده رشد پس از آسیب در این بیماران پژوهش‌های کمی انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی رشد پس از آسیب بر اساس ابعاد نیروی اراده در بیماران 65-50 ساله مبتلا به سرطان خون در شهر شیراز انجام شد.روش: جامعه آماری شامل بیمارانی بودند که جهت درمان به بیمارستان نمازی یا درمانگاه مطهری شیراز در طول سال‌های 1397-1396 مراجعه داشتند و توسط پزشک متخصص، تشخیص سرطان خون دریافت کردند. از بین این بیماران با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس 101 بیمار انتخاب شدند. برای سنجش متغیرها از پرسشنامه رشد پس از آسیب (تدسچی و کالهون،1996) و پرسشنامه نیروی اراده (گودرزی، تقوی و کفه زاده، 1395)، استفاده گردید. برای تحلیل آماری از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش هم‌زمان و گام‌به‌گام استفاده شد.نتایج: بر اساس یافته‌های آزمون همبستگی پیرسون، نیروی اراده با رشد پس از آسیب و همه‌ی ابعاد آن، رابطه‌ی مثبت معناداری در سطح 0.01 داشت. همچنین، رشد پس از آسیب با نیروی اراده و همه‌ی ابعاد آن رابطه‌ای مثبت و معنی‌دار داشت. بر اساس تحلیل‌های رگرسیون گام‌به‌گام، تنها بعد «خودکنترلی» قادر به پیش‌بینی معنادار رشد پس از آسیب بود.بحث و نتیجه‌گیری: ارتقای بعد «خودکنترلی» نیروی اراده می‌تواند در افزایش رشد پس از آسیب، نقش داشته باشد. بنابراین، به کار بردن مداخلاتی برای ارتقای «خودکنترلی» می‌تواند در این زمینه، کمک‌کننده باشد.}, keywords_fa = {رشد پس از آسیب,نیروی اراده,خودکنترلی,سرطان خون}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2925.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2925_086a7afd4bc2b4774d2a718a5735c214.pdf} } @article { author = {Zamani Ghale Shahi, Samira and Shirani Nazhvani, Maede and Akrami, Nahid}, title = {The relationship of parent- child relationship and attachment to god with anxiety disorders: Examining the mediating role of self-esteem and perceived control}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {99-113}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2926}, abstract = {Abstract Introduction: The purpose of current study was to investigate the relationship of parent-child relationship and attachment to god with anxiety disorders. Also the mediating role of self-esteem and perceived control was examined. Method: The sample included 270 female students in elementary schools (grade fifth and sixth) in Esfahan. In order to assess the variables, questionnaires Screen for Child Anxiety Related Emotion Disorders (SCARED) (Birmaher, 1997), self-esteem (Rosenberg, 1989), Anxiety Control for Children- short form (ACQ-C) (Weems, 2005), parent-child relationship scale (PCRS) (Fine, Moreland & Schwebel, 1983) and attachment to god (Ghobari Bonab & Hadadi Koohsar, 1390) were used. To study the fitness of the proposed model, structural equation modeling (SEM) and AMOS 20 were used. Results: Structural equation modeling (SEM) Results showed that self-esteem and perceived control mediated the relationship between relationship with father and anxiety. But, the association between relationship with mother and attachment to god with anxiety was direct and self-esteem and perceived control did not have any mediating role in these relations. With regard to analysis, increase in attachment to god, resulted in increase in anxiety. While, increase in relationship with mother reduced child's score of anxiety. Increase in relationship with father resulted in increase in both children's self-esteem and perceived control, which then declined child's anxiety. Conclusion: Enhancing relationship with mother directly reduce child's score of anxiety. While enhancing relationship with father increases children's self-esteem and perceived control, which then declines child's anxiety. Also increase in attachment to god directly results in increasing children's anxiety.  }, keywords = {Anxiety disorders,parent-child relationship,attachment to god,Self-esteem,perceived control}, title_fa = {مدل معادلات ساختاری پیش‌بینی اختلالات اضطرابی کودکان براساس ارتباط با والدین، دلبستگی به خدا با میانجی‌گری عزت نفس و کنترل ادراک‌شده}, abstract_fa = {چکیدهمقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ارتباط با والدین، دلبستگی به خدا، عزت نفس و کنترل ادراک‌شده با اختلالات اضطرابی به منظور تدوین مدل انجام شد.روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است که بر روی 270 دانش‌آموز دختر پایه پنجم و ششم دبستان شهر اصفهان در سال تحصیلی 96- 95 انجام‌گرفت. به منظور سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه‌های غربال اضطراب وابسته به اختلالات هیجانی (بیرماهر، 1997)، عزت نفس (روزنبرگ، 1989)، کنترل اضطراب (ویمز، 2003)، مقیاس رابطه والد- فرزند (فاین، مورلند و شوبل، 1983) و دلبستگی به خدا (غباری بناب و حدادی کوهسار، 1390) استفاده شد. هم‌چنین، به منظور سنجش برازش مدل پیشنهادی پژوهشگر از مدل‌یابی معادلات ساختاری و نرم‌افزار اِیموس نسخه 20 استفاده شد.نتایج:در بررسی اثرات مستقیم، یافته‌ها نشان‌داد که رابطه با مادر منجر به کاهش اضطراب می‌شود، اما رابطه با پدر به‌طور مستقیم تأثیر معناداری بر اضطراب کودکان ندارد؛ همچنین دلبستگی به خدا با افزایش اضطراب همراه است. در بررسی اثرات غیرمستقیم در مدل نهایی، تنها رابطه با پدر به‌واسطه افزایش سطح عزت‌نفس و کنترل ادراک‌شده کودکان باعث کاهش اضطراب آن‌ها می‌شود.بحث و نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش حاضر، بهبود رابطه با مادر به‌طور مستقیم و بهبود رابطه با پدر از طریق بالابردن عزت نفس و کنترل اضطراب باعث کاهش اختلالات اضطرابی در کودکان می‌شود. همچنین افزایش دلبستگی به خدا به‌طور مستقیم در افزایش اختلالات اضطرابی در کودکان نقش دارد.}, keywords_fa = {اضطراب,رابطه با والدین,دلبستگی به خدا,عزت نفس,کنترل ادراک‌شده}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2926.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2926_a2b6506030db1f8a24b7d52b8d214714.pdf} } @article { author = {khatibi, somayeh and Bagherzadeh Golmakani, Zahra}, title = {Effectiveness of acceptance and commitment therapy for responsibility and quality of interpersonal relationships among high school girl students}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {115-123}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2927}, abstract = {Abstract Introduction: The aim of present study was to investigate the effectiveness of treatment acceptance and commitment on accountability and the quality of interpersonal relationships among high school female students. Method: In a semi-experimental study with pre-test, post-test and control group, 30 female high school students from Neyshabur city were selected through purposeful sampling and randomly assigned into two groups of experiment and control. The experimental group was participated in 8-session intervention treatment, while the control group was not subjected to such an intervention. The California Psychological Responsibility Questionnaire and Peers & Associates Quality Relationship Questionnaire were conducted on participants. The research data were analyzed by means of statistical software "SPSS 22" and analyzed using descriptive statistics and analyses of multivariate covariance (MANCOVA). Results: The findings of this study showed that the treatment of admission and commitment has affected the responsibility and quality of interpersonal relationships among female students. Discussion and Conclusion: Adoption and commitment therapy has a significant impact on increasing the responsibility and quality of student interpersonal relationships, and therapists can use this therapeutic approach to improve the accountability and quality of interpersonal relationships among students.}, keywords = {acceptance and commitment therapy,responsibility,Interpersonal relationships,Students}, title_fa = {اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر مسئولیت‌پذیری و کیفیت روابط بین‌فردی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر مسئولیت‌پذیری و کیفیت روابط بین‌فردی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه انجام گردید.روش: در یک پژوهش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون – پس‌آزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر نیشابور به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرارگرفتند. افراد گروه آزمایش  در معرض مداخله‌ی 8 جلسه‌ای درمان پذیرش و تعهد (هیز، استروسال و ویلسون، 2003) قرارگرفتند، در حالی که گروه کنترل در معرض چنین مداخله‌ای قرار نگرفتند. پرسشنامه مسئولیت‌پذیری روانشناختی کالیفرنیا و پرسشنامه کیفیت روابط پیرس و همکاران در مورد شرکت‌کنند‌گان اجرا گردید. داده‌های پژوهش به کمک نرم‌افزار «اس. پی. اس. اس.» و با استفاده از شاخص‌های آماری توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که درمان پذیرش و تعهد بر مسئولیت‌پذیری و کیفیت روابط بین‌فردی دانش‌آموزان دختر تأثیرگذار بوده است.بحث و نتیجه‌گیری: درمان پذیرش و تعهد تأثیر بسزایی در افزایش مسئولیت‌پذیری و کیفیت روابط بین‌فردی دانش‌آموزان دارد و درمان‌گران می‌توانند از این رویکرد درمانی جهت بهبود مسئولیت‌پذیری و کیفیت روابط بین‌فردی دانش‌آموزان استفاده کنند.}, keywords_fa = {درمان پذیرش و تعهد,مسئولیت‌پذیری,کیفیت روابط بین‌فردی,دانش‌آموزان}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2927.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2927_9d6381d4f668bfa482b3b7481172f40f.pdf} } @article { author = {Zakerzadeh, Zeinab and Golparvar, Mohsen and Aghaei, Asghar}, title = {The Effectiveness of Integrated Schema Oriented Therapy and Young’s Schema Therapy on Perception of Exclusion among individuals with Borderline Personality Characteristics}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {125-136}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2928}, abstract = {Background& Aims: Personality pathological symptoms are the ones that require the attention of psychological therapists. Borderline personality characteristics due to its significant prevalence, as a personality trait, require the attention of therapists. Accordingly, the aim of this study was to determine the effectiveness of integrated schema oriented therapy and schema therapy on perception of exclusion among individuals with borderline personality characteristics. Method: The research method was semi-experimental, and research design was three groups with two stages (pre-test and post-test). In order to carry out the research, from 70 persons with borderline personality characteristics in Isfahan in the winter of 2018, 45 persons were selected based on criteria of entry and exit and then randomly assigned in three groups; including two groups of integrated schema oriented therapy and schema therapy and a control group (each group with 15 person). Rohner et al (1978) perception of exclusion questionnaire was used to measure the dependent variable in the pretest and post-test. The group of integrated schema oriented therapy and schema therapy received 15 sessions of treatment and the control group did not receive any treatment. The data were analyzed by analysis of covariance. Data analysis was done using SPSS 24 software. Findings: The results showed that the integrated schema oriented therapy and schema therapy compared to the control group reduced the perception of exclusion in posttest after controlling for pretest (p < /em><0.001). In addition, two integrated schema oriented therapy and schema therapy had the same effect in reducing perception of exclusion (p < /em>>0.05). Conclusion: According to the findings of this study, therapists can use two integrated schema oriented therapy and schema therapy to help reduce rejection in people with borderline personality characteristics.  }, keywords = {perception of exclusion,integrated schema-oriented therapy,Schema Therapy}, title_fa = {اثربخشی درمان یکپارچه‌نگر طرح‌واره‌محور و طرح‌واره‌درمانی یانگ بر ادراک طرد شدگی افراد دارای ویژگی‌های شخصیت مرزی}, abstract_fa = {مقدمه: نشانه‌های آسیب‌شناختی شخصیتی از زمره مواردی است که نیازمند توجه درمانگران روان‌شناختی است. ویژگی‌های شخصیت مرزی به دلیل شیوع قابل‌توجه آن از زمره این نشانه‌های شخصیتی نیازمند توجه است. بر همین اساس، این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان یکپارچه‌نگر طرح‌واره محور و طرح‌واره درمانی بر ادراک طردشدگی در افراد دارای ویژگی‌های شخصیت مرزی اجرا شد.روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و طرح پژوهش، سه گروهی دو مرحله‌ای (پیش‌آزمون و پس‌آزمون) بود. به منظور انجام پژوهش از میان 70 فرد دارای ویژگی‌های شخصیت مرزی در شهر اصفهان در زمستان 1396، 45  نفر به صورت هدفمند مبتنی بر ملاک‌های ورود و خروج انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش  و گروه کنترل  (هر گروه 15 نفر)گمارده شدند. پرسشنامه ادراک طردشدگی روهنر و همکاران (1978) در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. گروه درمان یکپارچه‌نگر طرح‌واره‌محور و طرح‌واره‌درمانی هر یک به مدت 15 جلسه، تحت درمان قرارگرفته و گروه گواه هیچ‌گونه درمانی دریافت ننمود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. در تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار اس. پی. اس. اس.، نسخه 24 استفاده شد و سطح معناداری نیز حداقل 0.05 در نظر گرفته شد.نتایج: نتایج نشان داد که دو درمان یکپارچه‌نگر طرح‌واره‌محور و طرح‌واره‌درمانی نسبت به گروه کنترل منجر به کاهش ادراک طردشدگی در پس‌آزمون پس از کنترل پیش‌آزمون شدند (0.001>p). علاوه بر این، دو درمان یکپارچه‌نگر طرح‌واره‌محور و گروه طرح‌واره‌درمانی در کاهش ادراک طردشدگی دارای تاثیر یکسانی بودند (0.001>p).بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته مطالعه حاضر، درمانگران می‌توانند دو درمان یکپارچه‌نگر طرح‌واره‌محور و طرح‌واره‌درمانی را برای کمک به کاهش طرد شدگی در افراد دارای ویژگی‌های شخصیت مرزی مورد استفاده قرار دهند. }, keywords_fa = {ادراک طردشدگی,درمان یکپارچه‌نگر طرح‌واره محور,طرح‌واره‌درمانی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2928.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2928_60605307abb0bb491dc5d0944c18de5e.pdf} } @article { author = {Akhavan Abiri, Fatemeh and Shairi, Mohammad Reza}, title = {Short Forms of Symptom Checklist (SCL): Investigation of validity & Reliability}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {137-162}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2929}, abstract = {Introduction: SCL-90-R is one of the psychological instruments occupied for numerous clinical and research applications. Using this instrument needs to investigate psychometric properties in clinical and non-clinical samples. On the other hand, using short versions of SCL-90-R has been developed because of time consuming to fulfill the original version. Among the short forms of SCL-90-R attended by numerous reseach include SCL-27, HSCL-25, BSI-18, SCL-14, HSCL-10, SCL-9 and SCL-6. So, the goal of this research has been determining the psychometric properties of the mentioned short forms of SCL-90-R in a non-clinical sample in Iran. Method: To achieve this aim, the comparison between some common Persian translations of SCL-90-R and the original version was conducted. Then, the final translated version of ScL-90-R was ready. Then SCL-90-R was conducted on a sample of 513 bachelor, master and M.D. students of Shahed University. In order to calculate the coefficient of retesting the inventory, a sample of 44 students selected randomly and the inventory was conducted in accordance with the period of two weeks for the second time among them. To check convergent validity of the checklist, the following questionnaires were used: DASS-21, BAI, BDI-II, GHQ-28, GAD-7, PANAS, religious orientation questionnaire (Shams), BFNE, RSES and SHAI-18. To investigate the construct validity of the BSI-18, the exploratory factor analysis was used. Results: The results of the data analysis indicated acceptable and significant values of validity and reliability of dimensions of SCL short forms in non-clinical samples. The reliability of different versions of SCL was obtaind between 0.84 for SCL-9 ans 0.92 for HSCL-25according to internal consistency method, and between 0.81 for both BSI-18 and SCL-6, and 0.84 for both HSCL-25 and HSCL-10 according to retest method. Facorial structures were also confirmed in non-clinical samples according to confirmatory factor analysis with RMSEA between 0.036 for SCL-9 and 0.055 for SCL-14. Discussion and Conclusion: Based on the research findings, the SCL short versions could be used in psychological research and clinical efforts. However, the current results are novel and notable, but it is essential to examine psychometric properties in clinical samples.}, keywords = {Validity,reliability,Factor analysis,SCL,Psychological Symptom}, title_fa = {نسخه‌های کوتاه سیاهۀ نشانه‌های بیماری (SCL): وارسی روایی و اعتبار}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از ابزارهایی که در روانشناسی، کاربردهای متعدد بالینی و پژوهشی را به‌خود اختصاص داده‌است، سیاهۀ بازنگری‌شدۀ 90 گویه‌ای نشانه‌های بیماری می‌باشد. استفاده از این ابزار نیازمند وارسی ویژگی‌های روان‌سنجی در نمونه‌های بالینی و غیربالینی است. از طرفی، به‌دلیل وقت‌گیر بودن اجرای نسخۀ اصلی این پرسشنامه، استفاده از نسخ کوتاه این ابزار گسترش یافته‌است. از جمله نسخه‌های کوتاه «اس. سی. ال. – 90 - آر.» که مورد عنایت پژوهش‌های متعددی قرار داشته‌اند، سیاهۀ 27 گویه‌ای نشانه‌های بیماری «اس. سی. ال. - 27»، سیاهۀ 25 گویه‌ای نشانه‌های بیماری هاپکینز «اِیچ. اس. سی. ال. - 25»، پرسشنامۀ کوتاه نشانه‌های بیماری «بی. اس. آی. - 18»، سیاهۀ 14 گویه‌ای نشانه‌های بیماری «اس. سی. ال. - 14»، سیاهۀ 10 گویه‌ای نشانه‌های بیماری هاپکینز «اِیچ. اس. سی. ال. - 10»، سیاهۀ 9 گویه‌ای نشانه‌های بیماری «اس. سی. ال. - 9» و سیاهۀ 6 گویه‌ای نشانه‌های بیماری «اس. سی. ال. - 6» هستند. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه‌های کوتاه یادشده از  «اس. سی. ال. – 90 - آر.»  در یک نمونۀ غیربالینی ایرانی بوده‌است.روش: در راستای دستیابی به هدف اشاره‌شده، پس از آماده‌سازی نسخۀ فارسی سیاهۀ بازنگری‌شده 90 گویه‌ای نشانه‌های بیماری، این سیاهه روی 513  نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد (و دکتری حرفه‌ای) دانشگاه شاهد اجرا شد. نمونه‌ای به حجم 44 نفر از دانشجویان دانشگاه شاهد جهت محاسبۀ ضریب بازآزمایی نسخه‌های کوتاه «اس. سی. ال. – 90 - آر.»، انتخاب و آزمون با رعایت فاصلۀ زمانی دو هفته برای بار دوم در بین این نمونه، اجرا گردید. بررسی روایی همگرای ابزارهای یادشده، با استفاده از پرسشنامه‌های زیر صورت پذیرفت: مقیاس 21 گویه‌ای افسردگی، اضطراب و استرس، پرسشنامۀ اضطراب بک، پرسشنامۀ افسردگی بک، پرسشنامۀ 28 گویه‌ای سلامت عمومی، پرسشنامۀ 7 سؤالی اضطراب فراگیر، مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی، پرسشنامۀ سوگیری مذهبی شعیری، مقیاس ترس از ارزیابی منفی، مقیاس عزت‌نفس روزنبرگ، پرسشنامۀ کوتاه اضطراب سلامت. وارسی روایی سازۀ نسخه‌های کوتاه «اس. سی. ال.»، با بهره‌گیری از روش تحلیل‌عاملی تأییدی و با استفاده از نرم‌افزارهای «اس. پی. اس. اس. - 23» و «اِی. ام. اُ. اس. - 18» انجام شد. نتایج: نتایج حاصل از تحلیل آماری داده‌ها، مقادیر قابل‌قبول و معناداری از روایی ابعاد مربوط به هریک از نسخه‌های کوتاه سیاهۀ«اس. سی. ال. – 90 - آر.»  را در نمونه‌های غیربالینی نشان داد. اعتبار ابعاد نسخه‌های مختلف «اس. سی. ال.» با استفاده از روش آلفای کرونباخ بین 0.84 برای نسخۀ «اس. سی. ال. - 9»  و 0.92 برای نسخۀ «اِیچ. اس. سی. ال. - 25»، و با استفاده از روش بازآزمایی بین 0.81 برای نسخه‌های «بی. اس. آی. - 18» و « اس. سی. ال. - 6» و 0.84 برای نسخه‌های «اِیچ. اس. سی. ال. - 25» و «اِیچ. اس. سی. ال. - 10»،  به‌دست آمد. هم‌چنین ساختارهای عاملی استاندارد هریک از آن‌ها در نمونه‌های غیربالینی ایرانی از طریق تحلیل‌عاملی تأییدی با ریشۀ میانگین مربعات خطای برآورد «آر. ام. اس. ای. اِی.» بین 0.036 برای نسخۀ « اس. سی. ال. - 9» و 0.055 برای نسخۀ « اس. سی. ال. - 14»، تأیید گردید.بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، می‌توان در پژوهش‌های روانشناختی و تلاش‌های بالینی از نسخه‌های کوتاه این سیاهه استفاده نمود. هرچند نتایج کنونی، جدید و قابل‌توجه‌اند، اما برای تکمیل آن‌ها، وارسی ویژگی‌های روان‌سنجی در نمونۀ بالینی نیز ضروری است.}, keywords_fa = {روایی,اعتبار,تحلیل عاملی,«اس. سی. ال. -90- آر.»,نشانه‌های بیماری}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2929.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2929_e5a4362651d46611b785ef92b88d8178.pdf} } @article { author = {Mosleh, Seyed ghasem and Badri gargari, Rahim and Nemati, Shahrooz}, title = {Psychometric properties of Behavioral Emotion Regulation Questionnaire in sample of adolescent students in Urmia city}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {163-175}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2930}, abstract = {Introduction: The aim of Current research was to study the validity, reliability and factor structure of behavioral emotion regulation questionnaire in a sample of high school students.   Methods: Methodology of this study was survey and validation. A sample included of 508 high school students from Urmia city students were selected by multistage cluster sampling. To calculate convergent and diagnostic validity, we used depression, anxiety and stress scale (dass-21) and ryff's scales of psychological well-being (RSPWB-18). Structural validity was evaluated through exploratory factor analysis by principal components analysis with varimax rotation and confirmatory factor analysis by maximum likelihood method. Reliability was assessed using Cronbach's alpha and retest methods and all statistical analyses performed by SPSS-25 and Lisrel-8/8softwares. Results: The results of exploratory factor analysis extracted five factor that explained 0/65 of the variance of all the questions and the confirmatory factor analysis also supports the five-factor structure of the behavioral emotion regulation scale. Cronbach's alpha coefficient for the subscales of seeking distraction, withdrawal, actively approaching, seeking social support and ignoring respectively 0/75, 0/84, 0/82, 0/81 and 0/78, and for the whole questionnaire 0/74 calculated and the test-retest coefficient for the whole questionnaire was 0/82. Also the correlation coefficients indicated good convergent and diagnostic validity. Conclusion: Based on the findings, the behavioral emotion regulation questionnaire in high school students has appropriate psychometric properties.}, keywords = {Behavioral Emotion Regulation,Psychometrics properties,Adolescent students}, title_fa = {ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان در نمونه دانش‌آموزان نوجوان شهر ارومیه}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان در نمونه‌ای از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم بود.روش: روش پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و اعتبارسنجی بود. نمونه‌ای با تعداد 508 نفر دانش‌آموز دبیرستانی از بین دانش‌آموزان شهر ارومیه به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند و بعد از ترجمه، اجرای مقدماتی و رفع مشکلات به پرسشنامه پاسخ دادند. جهت محاسبه روایی همگرا و تشخیصی از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس و مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف استفاده شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی به روش تحلیل مؤلفه‌های اصلی با چرخش واریماکس و تحلیل عاملی تأییدی به روش بیشینه درست‌نمایی موردبررسی قرار گرفت. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای «اس. پی. اس. اس.» نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 انجام شد.نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، پنج عامل را استخراج کرد که روی‌هم‌رفته 0.65 واریانس کل سؤالات را تبیین نمود و تحلیل عاملی تأییدی نیز از ساختار پنج عاملی مقیاس تنظیم رفتاری هیجان در نمونه به کار گرفته‌شده حمایت می‌کند. ضریب آلفای کرونباخ برای زیر مقیاس‌های تلاش برای پرت کردن حواس، کناره‌گیری، برخورد فعالانه، جلب حمایت اجتماعی و نادیده گرفتن به ترتیب 0.75، 0.84، 0.82، 0.81 و 0.78 و برای کل پرسشنامه 0.74 برآورد شد و ضریب باز آزمایی برای کل پرسشنامه 0.82 به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی نشان‌دهنده روایی همگرا و تشخیصی مطلوب پرسشنامه بود.بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، پرسشنامه تنظیم رفتاری هیجان در دانش‌آموزان مقطع دوم متوسطه از ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی برخوردار است.}, keywords_fa = {تنظیم رفتاری هیجان,خصوصیات روان‌سنجی,دانش‌آموزان نوجوان}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2930.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2930_26c335eb3dd5a17133191ac9a49ce5b5.pdf} } @article { author = {Moghadasin, Maryam and Dibajnia, Parvin}, title = {Validation of the Persian version of the Conner’s Adult ADHD Rating Scales–self-report (CAARS-S-SV)}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {177-199}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2931}, abstract = {Abstract Background and Objectives: Attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) often persists into adulthood. Instruments for diagnosing ADHD in childhood are well validated and reliable, but diagnosis of ADHD in adults remains problematic. Attempts have been made to develop criteria specific for adult ADHD, resulting in the development of self-report and observer-rated questionnaires. To date, the Conner’s Adult ADHD Rating Scales (CAARS) are the international standard for questionnaire assessment of ADHD. Methods: The current study evaluates a Persian version of the CAARS self-report (CAARS-S-SV). Method of study is analytic-descriptive, from type of studies correlation-psychometric. In order to study the psychometric properties of the questionnaire in normal population, 1021 subject were recruited to fill out the CAARS-S-SV. To determine internal consistency and test consistency, Cronbach's alpha and the correlation between test-retest and test were used. An exploratory and confirmatory factor analysis was performed to examine the Farsi factor structure and confirm the structure of the original American version. Also, in order to determinate the Criterion validity or diagnostic validity, the sample consisted of 74 adult with ADHD and 75 controls. A case-control study was carried out (adult ADHD vs. non-ADHD). The diagnosis of ADHD was evaluated with the Structured Clinical Interview for DSM-IV (SCID-I).   Results: Factor analysis was done with a Principle axis factoring analysis followed by an Oblimin rotation. The Kaiser-Meyer-Olkin measure of sampling adequacy tests was .912 (remarkable) and the Bartlett’s test of sphericity was 3 (435) = 2011.36, P < .0001, indicating the appropriateness of the factor analysis. This three-factor model accounted for 68% of the explained variance. The Cronbach's alpha coefficient of the three factors was 0.802, 0.758 and 0.869 respectively. The Persion version of the CAARS–S: SV is a valid and reliable scale to discriminate between ADHD adults and controls. A confirmative analysis that was based on the 30 items of the original American model showed a high model-fit. Also, the results confirm the internal consistency and stability of the test. Discussion and Conclusions: The confirmative factor analysis results in such a high model-fit that use of the American version is justified with respect to international multicenter studies, for which this instrument will be highly valuable.}, keywords = {Attention-deficit/hyperactivity disorder,Adult ADHD,Construct validity,Convergent Validity,reliability,Internal consistency and Test-retest}, title_fa = {اعتباریابی و رواسازی مقیاس خودگزارشی ADHD بزرگسالان کانرز (CAARS–S:SV) در جمعیت ایرانی}, abstract_fa = {مقدمه: اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی اغلب تا دوران بزرگسالی ادامه می‌یابد. ابزارهای تشخیص این اختلال در کودکی، روایی و اعتبار مناسبی دارد، اما تشخیص آن در بزرگسالان کماکان با مشکلاتی همراه است. بنابراین اقداماتی در جهت ایجاد ملاک‌های اختصاصی برای تشخیص اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی بزرگسالان نیاز است. در حال حاضر نسخه‌های متنوع مقیاس‌های درجه‌بندی اختلال کمبود توجه -بیش‌فعالی بزرگسالان کانرز،  استاندارد بین‌المللی برای ارزیابی این اختلال دارد.روش: این مطالعه به اعتباریابی، رواسازی و بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی فرم فارسی نسخه خودگزارش‌دهی مقیاس درجه‌بندی اختلال کمبود‌ توجهی - بیش‌فعالی بزرگسالان کانرز  می‌پردازد. روش مطالعه تحلیلی - توصیفی از نوع مطالعات همبستگی – روان‌سنجی است. به‌منظور بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه در جمعیت بهنجار نمونه‌ای شامل 1021 آزمودنی نسخه خودگزارش‌دهی مقیاس درجه‌بندی اختلال کمبود توجه - بیش‌فعالی بزرگسالان کانرز و متغیرهای دموگرافیک را تکمیل کردند. برای تعیین همسانی درونی و ثبات آزمون از ضریب آلفای کرونباخ و همبستگی بین دو اجرا با فاصله‌ی 4 هفته‌ی آزمون استفاده شد. برای بررسی ساختار عاملی مدل فارسی و تأیید ساختار عاملی فرم اصلی آمریکایی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد. همچنین، به‌منظور بررسی روایی ملاک یا روایی تفکیکی پرسشنامه، نمونه‌ای شامل 77 بزرگسال مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی و 79 آزمودنی سالم به‌عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. تشخیص اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی از طریق مصاحبه‌ی بالینی ساختاریافته بر اساس «دی. اس. ام.» انجام گرفت.نتایج: تحلیل عاملی اکتشافی از طریق روش محورهای اصلی، با توجه به چرخش متمایل ابلیمین، انجام شد. آزمون کیزر – میر - اکلین، برای بررسی کیفیت نمونه‌گیری برابر با 0.912 و مقدار کرویت بارتلت با درجه آزادی 435 برابر با 2011.36 (0.0001>p)، به‌دست آمد، که هر دو مقدار نشان دهنده‌ی مناسب بودن انجام تحلیل عاملی اکتشافی است. لازم به ذکر است که مدل سه عاملی، 68 درصد از واریانس متغیرها را تبیین کرد. همچنین، نتایج بدست آمده حاکی از همسانی درونی یا ضریب آلفای کرونباخ بسیار بالا برای خرده‌مقیاس‌های پرسشنامه است. مقدار ضریب آلفای کرونباخ برای سه عامل به ترتیب برابر با 0.802، 0.758 و 0.869 به‌دست آمد. نسخه‌ی فارسی مقیاس درجه‌بندی اختلال کمبود توجه - بیش‌فعالی بزرگسالان کانرز: نسخه غربال‌گری خودگزارشی آن پرسشنامه روایی برای تشخیص‌گذاری بین بزرگسالان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی و سالم است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی بر اساس 30 سئوال مقیاس، با مدل اصلی آمریکایی برازش بالایی را نشان داد. به‌عبارت‌دیگر، شاخص‌های برازش تحلیل عاملی تأییدی برازش بالایی را نشان دادند. نتایج بازآزمایی در دو اجرای پرسشنامه حاکی از ثبات این تست در جمعیت ایرانی است.بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های به‌دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که مقیاس درجه‌بندی اختلال کمبود توجه - بیش‌فعالی بزرگسالان کانرز: نسخه غربال‌گری خودگزارشی دارای اعتبار و روایی بالا و همچنین، ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی است و نشان می‌دهد استفاده از این پرسشنامه در جمعیت ایرانی مناسب است.}, keywords_fa = {اختلال کمبود توجه/ پرتحرکی – کنترل تکانه,بزرگسالان,روایی سازه,روایی ملاک,اعتبار,همسانی درونی,بازآزمایی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2931.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2931_76499f216e59b5b416dc967b05e18222.pdf} } @article { author = {جان بزرگی, مسعود and نوری, ناهید and حیدری‌زاد, مهدیه and جان بزرگی, عرفانه and جان بزرگی, امین and نظری, مژگان}, title = {The Effectiveness of God-oriented Spiritual Therapy and Non-Spiritual Therapies on Stress Management Crisis prevalence of CRONA Virus and Preliminary Design of spiritual model of crisis intervention}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {18}, number = {1}, pages = {201-214}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2932}, abstract = {The outbreak of the coronavirus has caused worldwide panic and psychological damages. The psychological problems caused by this prevalence have led to the formation of numerous protocols for psychological assistance to individuals. The purpose of this paper is to investigate the effect of spiritual and non-spiritual interventions in stress management due to the prevalence of coronavirus in Tehran clients referring to psychological clinics. The structured questionnaire was provided to three groups via the Internet to assess the effects of stress caused by corona prevalence, and 60 of the 120 completed questionnaires were analyzed until the results were analyzed. The findings showed that those who underwent psychological therapy were better able to control their stress than those who did not. Comparisons between spiritual therapy and other psychological therapies also show that God-Oriented Spiritual Therapy (GOST) has been able to help people in many different ways, and in many ways has been significantly more effective than non-spiritual therapies. These findings formed the basis of a protocol for coping with stress caused by coronavirus. therefore, based on responses of GOST group, short-term program was developed based on the God-oriented spiritually multi-dimensional therapy protocol to control the stress of the affected people.}, keywords = {spiritual/ religious therapy,Coronavirus,crisis Intervention,God-Oriented therapy}, title_fa = {اثربخشی درمان معنوی خداسو و درمان‌های غیر معنوی در مدیریت استرس ناشی از بحران شیوع کرونا و طراحی مقدماتی الگوی معنوی مداخله روانشناختی در بحران کرونا}, abstract_fa = {مقدمه: مشکلات روانشناختی ناشی از شیوع ویروس کرونا، استرس گسترده‌ایی را در سطح جهان ایجاد کرد و باعث شکل‌گیری پروتکل‌های متعدد برای کمک روانشناختی به افراد شده است. قصد مقاله حاضر مطالعه اثر مداخله معنوی و مداخلات غیر معنوی در مدیریت استرس ناشی از شیوع کرونا در مراجعان تهرانی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روانشناسی است.روش: پرسشنامه ساختار یافته برای بررسی اثرات استرس ناشی از شیوع کرونا از طریق اینترنت در اختیار سه گروه‌ قرار گرفت و از 120 پرسشنامه تکمیل شده تا زمان تحلیل نتایج 60 نفر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج: یافته‌‌ها نشان داد که کسانی که درمان‌های روانشناختی را گذرانده‌اند نسبت به کسانی که هیچ درمانی را نگذرانده‌اند بهتر توانسته‌اند استرس خود را در شرایط بحرانی مهار کنند. همچنین یافته‌‌ها در مقایسه بین درمان معنوی و دیگر درمان‌های روانشناختی نشان می‌دهدکه درمان معنوی خداسو توانسته است در ابعاد مختلف به افراد کمک کند و در بسیاری از زمینه‌‌ها به طور معناداری از درمان‌های غیرمعنوی در مهار استرس کارآمدتر بود. این یافته‌‌ها مبنای تهیه پرتکل برای مقابله با استرس ناشی از شیوع بیماری کرونا شد. بدین منظور پاسخ کسانی که درمان‌های معنوی گذرانده بودند مورد مطالعه قرار گرفت و سپس بر اساس پرتکل درمان چند بعدی معنوی یک برنامه کوتاه مدت برای مهار استرس افراد مبتلا تهیه شد.بحث و نتیجه‌گیری: بنابراین براساس منابع دینی، یافته‌های علمی و درمان چند بعدی معنوی که در آن از منابع دینی و یافته‌های بالینی برای کمک به مراجعان استفاده شده است، می‌توان نتیجه گرفت که مداخلات معنوی برای مدیریت بحران‌ها کارآمد بوده و می‌توان براساس آن برنامه مدیریت بحران‌های روانشناختی طراحی کرد.}, keywords_fa = {ویروس کرونا,درمان چند بعدی معنوی - مذهبی,الگوی معنوی مداخله در بحران}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2932.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2932_038bd3812f796e47b8128784e4023cd2.pdf} }