@article { author = {Janbozorgi, M. and Nori, N. and مستخدمین حسینی, خیرالنساء}, title = {A Study of the Relationship Between Seystem of parents Values and interests and Self-Esteem of Students}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {4}, number = {2}, pages = {53-64}, year = {2006}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The Value Systems and self-Esteem are two factors of mental and social health. This research aimed to investigate the relationship between parents value and interests and Self-Esteem of students. 212 male and female adolescents were tested by Coopersmit self-Esteem Inventory (SEI) and 212 parents of the same students were tested based on Alport, Venon and Lindzey. Analysis of data (Pearson’s correlation, Regression analysis ) demonstrates a significant correlation between some of the dimentions of parents value interests (Just Mothers) and Student’s self-Esteem. Social intrest values of mothers were negatively correlated with Studen’s self-Esteem. Effects of value interests of parent on student's Self-Esteem were different.}, keywords = {System of value interests,Self-esteem}, title_fa = {بررسی رابطه ساخت ارزشی خانواده با حرمت خودِ دانش‌آموزان}, abstract_fa = {نظام ارزشی و حرمت خود، دو مؤلفه اساسی سلامت روانی و اجتماعی به حساب می آیند. ترجیحات ارزشی گاهی تعیین‌کننده مسیر زندگی هستند و با اثرگذاری بر سبک تربیت، رفتار و شخصیت فرزندان را تحت تأثیر قرار می دهد. در این پژوهش، فرض بر این است که نوع ترجیح حرمت خود فرزندان را به عنوان یک مؤلفه مهم سلامت روانی تحت تأثیر قرار می دهد و این تأثیر در مناطق مختلف متفاوت است. حرمت خود از مؤلفه‌های بنیادی سلامت روانی است. این مطالعه در پی بررسی رابطه بین ساخت ارزشی خانواده و حرمت خودِ دانش‌آموزان پایه دوم و سوم مدارس متوسطه شهر تهران بوده است. بدین منظور 212 نفر آزمودنی پس از نمونه‌گیری خوشه‌ای به طور تصادفی از بین دانش‌آموزان پایه‌های دوم و سوم دوره متوسطه در رشته ریاضی فیزیک از پنج منطقه جغرافیایی شامل شمال، غرب، مرکز، شرق و جنوب تهران به همراه 212 نفر از والدین آن‌ها انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای بررسی حرمت خود دانش‌آموزان از پرسشنامه «حرمت خود کوپراسمیت» و برای بررسی ترجیحات ارزشی از آزمون «آلپورت - ورنون – لیندزی» استفاده شده است. داده‌ها علاوه بر توصیف با روش‌های استنباطی (همبستگی، آنوا و تحلیل رگرسیون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داده که بین برخی از رحجان‌های ارزشی خانواده‌ها و حرمت خود دانش‌آموزان با درجه اطمینان 95 درصد رابطه معنادار وجود دارد. البته نوع این ترجیحات بر حسب مناطق تغییر می‌کند. هر چند جهت‌گیری ارزشی اجتماعی رابطه معنادار معکوس با حرمت خود فرزندان دارد، ولی برخی رحجان‌های ارزشی تأثیر مستقیم از جانب مادر بر حرمت خود فرزندان دارد. به طور کلی به نظر می‌رسد تأثیر رحجان‌های ارزشی متفاوت بر حسب جنسیت، نوع والدین (پدر یا مادر) و منطقه جغرافیایی متفاوت است.}, keywords_fa = {نظام ارزشی,حرمت خود,ساخت ارزشی خانواده,دانش‌آموز}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2568.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2568_e86c1c6e067555e89c7242c82649ed0a.pdf} }