@article { author = {Shaeeri, M.R. and Chatrchi, N.}, title = {Self-esteem, Mental Health Aspects, and Academic Achievement}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {2}, number = {2}, pages = {23-34}, year = {2004}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study is to identify the relationship between self- esteem with mental health aspects and academic achievement. For this purpose, 525 students (224 girls and 301 boys) were randomly selected and studied. The results showed a significant relationship between self - esteem and mental health (A, B, C, D, and in general) aspects in both sexes generally. Of comparing the observed correlation of the two groups (concerning above mentioned variables) did not show a significant difference. It should also be mentioned that no significant relation was observed between academic achievement and self - esteem, whereas with mental health in general and anxiety and sleeplessness a significant relation was observed both in general and in boys group. Comparing the results of two groups showed a significant difference in self-esteem and critical depression variables between two groups showed significant difference among the other research variables. The interactive effect of sex and educational level was only significant in social dysfunction.}, keywords = {Self - respect,Mental Health,Academic Achievement}, title_fa = {حرمت خود، ابعاد سلامت روان و موفقیت تحصیلی}, abstract_fa = {هدف اساسی پژوهش حاضر، وارسی مقایسه‌ای رابطه حرمت خود با ابعاد سلامت روان و موفقیت تحصیلی بوده است. بر این اساس، 525 دانشجوی دوره کارشناسی (224 دانشجوی دختر و 301 دانشجوی پسر) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج به‌دست‌ آمده نشانگر رابطه معنادار بین حرمت خود و سلامت روان (ابعاد A، B، C، D و کل) در دو جنس و به‌طور کلی بوده است. البته مقایسه همبستگی‌های مشاهد شده در دو گروه دختران و پسران، در مورد متغیرهای مورد اشاره، بیانگر تفاوت معنادار نبوده است. همچنین گفتنی است که بین پیشرفت تحصیلی و حرمت خود رابطه معناداری دیده نشده، در حالی که پیشرفت تحصیلی با سلامت روان به‌طور کلی و با اضطراب و بی‌خوابی رابطه معناداری در کل و در آزمودنی‌های پسر داشته است. مقایسه نتایج دختران و پسران دانشجو بیانگر تفاوت معنادار دو گروه در متغیرهای حرمت خود و افسردگی وخیم بوده، بین دیگر متغیرهای تحقیق در دو گروه دختران و پسران دانشجو تفاوتی دیده نشده است. قابل اشاره است که اثر تعاملی بین جنس و سال‌های تحصیلی تنها در مورد متغیر نارساکنش‌وری‌ اجتماعی معنادار بوده است.}, keywords_fa = {حرمت خود,سلامت روان,پیشرفت تحصیلی,دانشجو}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2574.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2574_15a0665d7c189ca3127909117a4659d9.pdf} }