@article { author = {Mahmoudzadeh, Roghayeh and Mohammadkhani, Shahram}, title = {Perfectionism and Academic Procrastination: The mediating role of rumination}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {14}, number = {1}, pages = {125-134}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/14.1.125}, abstract = {Introduction: Perfectionism has different complicated relationships with procrastination, and on the other hand few studies have examined the underlying mechanisms in the relationship between perfectionism and procrastination. Therefore, the purpose of this study is to investigate the mediating role of rumination as a cognitive factor in the relationship between perfectionism and procrastination. Method: For this purpose, a sample of 277 students (male and female) at the undergraduate, master's and doctorate levels were selected by multi-stage cluster sampling method from four State University. For collecting data student answered Frost Multidimensional perfectionism scale (MPS), Solomon & Rothblum Academic Procrastination Scale and Ruminative Response Styles Questionnaire. Data were analyzed by structural equation modeling (SEM). Results: The results showed that perfectionism and rumination are considered as good predictors for Procrastination. In addition, according to the findings of structural equation modeling (SEM), there are significant and positive causal relationships between perfectionism, rumination and procrastination, and the mediating role of rumination has been confirmed in relation with perfectionism and procrastination. Discussion and Conclusion: The findings show that using rumination as a coping strategy in people with negative perfectionism leads to procrastination and negligence.  }, keywords = {Perfectionism,Rumination,procrastination}, title_fa = {کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تحصیلی: نقش واسطه‌ای نشخوار فکری}, abstract_fa = {مقدمه: کمال‌گرایی روابط پیچیده‌ای از حیث انواع متفاوت با اهمال‌کاری دارد و از طرف دیگر مطالعات اندکی به بررسی مکانیسم‌های زیربنایی در رابطه بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری پرداخته‌اند. ازاین‌رو هدف مطالعه حاضر بررسی نقش واسطه‌ای نشخوار فکری به‌عنوان یک مؤلفه شناختی در رابطه بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری است. روش: بدین منظور نمونه‌ای شامل 277 دانشجو (زن و مرد) در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری از چهار دانشگاه دولتی به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شد. برای جمع‌آوری داده‌ها دانشجویان به مقیاس کمال‌گرایی فراست، مقیاس اهمال‌کاری سولومون و راثبلوم و مقیاس سبک پاسخ نشخواری پاسخ دادند. به‌منظور تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که کمال‌گرایی و نشخوار فکری پیش‌بینی کننده‌های خوبی برای اهمال‌کاری محسوب می‌شوند. همچنین بر اساس یافته‌های مدل‌یابی معادلات ساختاری روابط علی معنادار و مثبت بین کمال‌گرایی، نشخوار فکری و اهمال‌کاری وجود دارد و نقش میانجی نشخوار فکری در رابطه بین کمال‌گرایی و اهمال‌کاری تائید شد. بحث و نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نشان‌دهنده این است که به‌کارگیری نشخوار فکری به‌عنوان یک راهبرد مقابله‌ای در افراد با کمال‌گرایی منفی منجر به اهمال‌کاری و تعلل‌ورزی بیشتر می‌شود.}, keywords_fa = {کمال‌گرایی,نشخوار فکری,اهمال‌کاری}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2766.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2766_5d5959918682f3b363bfddef6f76a431.pdf} }