@article { author = {Nasr Esfahani, Ali and Salehzadeh, Reza and Rezaei, Mohammad Sadegh}, title = {Investigation of the Relationship between Personality Traits and Self-Direction Strategy (Case Study: Isfahan University's students)}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {14}, number = {2}, pages = {93-102}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/14.2.93}, abstract = {Introduction: Self-direction is a process by which people direct and motivate themselves to behave and perform in a desirable way. Self-direction has been used successfully in many fields so far. It seems that personality traits of individuals have a relationship with self-direction skill. The purpose of the study was to investigate the relationship between Big Five Personality Factors (extroversion, agreeableness, openness, conscientiousness and neuroticism) and self-direction among students of Isfahan University. Method: 207 students were selected by stratified random sampling. The research tools were Houghton and Neck's self-leadership questionnaire and John et al, Big Five Personality Model Questionnaire. Data were analyzed by correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: Results showed that there's no significant relationship between self-direction and extroversion, but there's a significant relationship between self-direction and agreeableness, openness, conscientiousness and neuroticism. Furthermore, multiple regression analysis showed that predictor variables (personality traits) could predict the changes of the criterion variable (self-direction) significantly. Discussion and Conclusion: The results of the study could have an important role in literature of self-direction and personality. The obtaining results can be used in planning for self-direction skill training.}, keywords = {Self-Direction,Behavior-Focused Strategies,Natural Reward Strategies,Constructive Thought Pattern Strategies,Five Factor Model of Personality}, title_fa = {بررسی رابطه میان ویژگی‌های شخصیتی و استراتژی‌های خود - رهبری (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان)}, abstract_fa = {مقدمه: خود - رهبری به‌عنوان فرایندی توصیف شده است که افراد به‌وسیله آن خودشان را هدایت کرده و به خود انگیزه می‎دهند تا در مسیری دلخواه رفتار کرده و کارهای خویش را انجام دهند. تاکنون خود - رهبری در بسیاری از زمینه‌ها به‌صورت موفقیت‌آمیز مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از زمینه‌هایی که به نظر می‌رسد با مهارت‌های خود - رهبری ارتباط داشته باشد، ویژگی‌های شخصیتی افراد است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان پنج عامل بزرگ شخصیت (برون‌گرایی، توافق‌پذیری، گشودگی، وظیفه‌شناسی و روان‌رنجوری) و خود - رهبری در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود. روش: 207 دانشجو به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه خود - رهبری هاوتن و نک و پرسشنامه مدل 5 عاملی شخصیت جان و همکاران بودند. داده‌ها به‌وسیله ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج: نتایج نشان داد که خود - رهبری با برون‌گرایی رابطه معناداری ندارد ولی با توافق‌پذیری، گشودگی، وظیفه‌شناسی و روان‌رنجوری رابطه‌ای معنادار دارد. همچنین با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص شد که متغیرهای پیش‌بین (ویژگی‌های شخصیتی) قادرند تغییرات متغیر ملاک (خود - رهبری) را به‌طور معنی‌داری پیش‌بینی کنند. بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌های این پژوهش می‌تواند نقش مؤثری در ادبیات مربوط به خود - رهبری و شخصیت داشته باشد. نتایج به‌دست‌آمده می‌تواند در برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‎‌های خود - رهبری به افراد مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {خود - رهبری,استراتژی‌های رفتار - محور,استراتژی‌های پاداش طبیعی,استراتژی‌های الگوی تفکر سازنده,مدل پنج عاملی شخصیت}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2784.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2784_6e235eb44b37a1a2b21404649200abf4.pdf} }