@article { author = {Ostadian Khani, zahra and Fadae Moghadam, Malihe and Ahmadi, Farzaneh}, title = {Predictors of passion relationship: competence, problem-solving and support (social)}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {15}, number = {2}, pages = {65-73}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2817}, abstract = {Introduction: One of the important aspects of human development, his socialization process. The inherent necessity of social life in humans can make contact with others as inevitable. Social development involves a healthy relationship is based on the position of the people. The purpose of this study, Social Factors predicting passion of relationships among students. these factors include: Competence, problem-solving and support (social). Methods: The study population included all students of Islamic Azad University, Tehran was the center of which was randomly selected sample of 200 people. Instruments included 12-item questionnaire passion relationship Mac Crossley, Social Competence Questionnaire 47 questions, Social Problem Solving Inventory (SPSI-R) Dzurilla 25 questions and Social support questionnaire had 23 questions Phillips. This study was correlational. To analyze the data, Pearson correlation and multivariate regression was used. Results: Data analysis using stepwise regression analysis showed that style the avoidance of contact enthusiasm has been a significant relationship (p < 0/05). The variables of social support and social competence relationships were effective in explaining passion (p < 0/05).  Conclusion: The results showed that students who use avoidance to solve social problems virgin Less enthusiasm for the relationship with And more and more social support and have higher social competence are more enthusiastic relations.}, keywords = {passion relations,social competence,problem-solving and social support}, title_fa = {پیش‌بینی‌کننده‌های اشتیاق برقراری روابط: شایستگی، حل مساله و حمایت (اجتماعی)}, abstract_fa = {مقدمه: یکی از جنبه‌های مهم رشد انسان، فرآیند اجتماعی شدن اوست. ذاتی بودن زندگی اجتماعی در انسان‌ها ضرورت تماس با دیگران را به‌عنوان امری گریزناپذیر جلوه می‌دهد. رشد اجتماعی متضمن ارتباط سالم و منطبق با موقعیت در افراد است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی عوامل اجتماعی پیش­بینی کننده اشتیاق برقراری روابط در دانشجویان بود، این فاکتورها شامل شایستگی، حل مساله و حمایت اجتماعی بودند. روش: جامعه مورد پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز بود که از این میان نمونه 200 نفر به شیوه تصادفی انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه ۱۲ سؤالی اشتیاق برقراری روابط مک کروسلی، پرسشنامه ۴۷ سؤالی شایستگی اجتماعی فلنر، پرسشنامه حل مساله اجتماعی (SPSI-R) دزوریلا 25 سؤالی و پرسشنامه حمایت اجتماعی 23 سؤالی فیلیپس بود. طرح تحقیق حاضر از نوع همبستگی بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شد.  نتایج: نتایج تحلیل داده­ ها با استفاده از روش آماری تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که متغیر سبک اجتنابی بر اشتیاق برقراری دارای رابطه معکوس و معنادار است (p <0/05). همچنین متغیرهای حمایت اجتماعی و شایستگی اجتماعی در تبیین اشتیاق برقراری روابط مؤثر بودند (p <0/05).  بحث و نتیجه ­گیری: نتایج نشان داد دانشجویانی که از سبک اجتنابی برای حل مسائل اجتماعی استفاده می­کنند اشتیاق کمتری برای برقراری روابط دارند و هرچه از حمایت اجتماعی بیشتر و شایستگی اجتماعی بالاتری برخوردار باشند اشتیاق بیشتری برای برقراری روابط دارند.}, keywords_fa = {اشتیاق برقراری روابط,شایستگی اجتماعی,حل مساله اجتماعی,حمایت اجتماعی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2817.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2817_bcdff3d951cd1d73c9624b56c0d8b723.pdf} }