@article { author = {alavi, zeynab and ghadampour, ezatollah and ghazanfari, firoozeh}, title = {The Influence of Education of Optimism Using Storytelling on behavioral disorders of the Fifth Grade Male Students of Elementary School}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {15}, number = {2}, pages = {85-96}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2819}, abstract = {The purpose of the present study was to investigate the effect of optimism using story telling on behavioral disorders of the fifth grade male students of elementary school in the city of "Khoramabad". The method applied was pre-test, post-test with a control group. The participants were all the elementary male students from a school in "Khoramabad", from among whom thirty were selected using "random sampling" as members of control and experimental group. Rutter behaviour disorders Questionnaire-teachers form (1967) was used to measure the students' behavioral disorders. For data analysis, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (multivariate and univariate analysis of covariance) were applied. Results indicate that education of optimism through storytelling leads to a decrease in behavioral disorders of the fifth grade students in experimental group compared to control group. Current observations confirm the positive impact of optimism, through storytelling, upon the decrease in students' behavioral disorder, Therefor The use of more effective methods of storytelling optimism training on elementary school students, because storytelling efficient way to attract students, especially elementary students(p < 0/001).}, keywords = {optimism,storytelling,Behavioral disorders,elementary school students}, title_fa = {تأثیر آموزش خوش‌بینی به روش قصه‌گویی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر پایه پنجم}, abstract_fa = {مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش خوش‌بینی به روش قصه‌گویی بر اختلالات رفتاری دانش‌آموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی شهر خرم‌آباد بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع طرح نیمه آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر پایه پنجم دوره ابتدایی شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 95-1394 بود که از میان آنان 30 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، به عنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. به منظور سنجش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان از  پرسشنامه اختلال رفتاری راتر-فرم معلم (1967) استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از شاخص‌های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و از آزمون‌های آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغیره و تحلیل کوواریانس تک متغیره) استفاده گردید.  نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش خوش‌بینی به روش قصه‌گویی باعث کاهش اختلالات رفتاری دانش‌آموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه شد. بحث و نتیجه‌گیری: مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش خوش‌بینی به روش قصه‌گویی در کاهش اختلالات رفتاری در دانش‌آموزان است، یعنی آنچه که باعث اثربخشی بیشتر آموزش خوش‌بینی بر دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی شده است، استفاده از شیوه قصه‌گویی است زیرا قصه، شیوه‌ای کارآمد برای جذب دانش‌آموزان خصوصاً دانش‌آموزان ابتدایی است (0.001>p).}, keywords_fa = {خوش‌بینی,قصه‌گویی,اختلالات رفتاری,دانش‌آموزان دوره ابتدایی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2819.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2819_6078b79f80f3425ad9c06eb7758f1635.pdf} }