@article { author = {rasooli, ali}, title = {The Role of Brain-Behavioral Systems, Emotional Schemas and Deficits in Executive Dysfunctionin Prediction of Obsessive Beliefs in Students}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {16}, number = {1}, pages = {199-210}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2848}, abstract = {Abstract The aim of this research was to investigate the role of brain-behavioral systems, emotional schemas and deficits in executive functioning in prediction of obsessive beliefs in Students. using the correlation method, 152 Undergraduate students of kharazmi University of karaj (81 girl students and 71 boy students) of the age range of 18 to 22 years were selected through available non-probability sampling and completed Carver and White Brain-Behavioral Systems questionnaire (Carver, White, 1994), Emotional Schema Scale (Leahy, 2002), Cognitive Abilities Questionnaire (Nejati, 2013) and Obsessive Beliefs questionnaire (OCCWG, 2001). in order to analysing of data, Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression was used. The results showed that there was a significant positive correlation (p < 0/01) between Brain-Behavioral Systems and Students obsessive beliefs. The results also showed that there was a significant relationship < /strong> (p < 0/05) between Most components of emotional schemas and executive functioning with Students obsessive beliefs. Moreover, the regression results showed that predictor variables in current study could explain the 42/8 percent of the changes in obsessive beliefs variable that In the meantime, inhibitory control and selective attention component, brain-behavioral systems and demands for rationality emotional schemas, were The most important in predicting obsessive beliefs variable, respectively. based on results of this study can be said that The presence of maladaptive emotional schemas and also Reduce in effectiveness of executive functioning in people who have high levels of Brain-Behavioral Systems activity, Can predict their tendency towards obsessive beliefs.}, keywords = {Brain-behavioral systems,Emotional Schemas,Executive Functioning,Obsessive Beliefs,Students}, title_fa = {نقش سیستم‌های مغزی - رفتاری، طرح‌واره‌‌های هیجانی و نارساکنش‌وری اجرایی در پیش‌بینی باورهای وسواسی دانشجویان}, abstract_fa = {مقدمه: در سال‌های اخیر رویکردهای شناختی رفتاری به منظور شناسایی بهتر عوامل مؤثر در ایجاد و تداوم انواع اختلالات روانشناختی از جمله اختلال وسواس، بر نقش برخی باورهای خاص در افراد تاکید می‌کنند. توجه به این باورها و عوامل مرتبط با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سیستم‌های مغزی - رفتاری، طرح‌واره‌‌های هیجانی و نارساکنش‌وری اجرایی در پیش‌بینی باورهای وسواسی دانشجویان بود. روش: با استفاده از روش همبستگی، 152 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی واحد کرج (81 دانشجوی دختر و 71 دانشجوی پسر) از دامنه سنی 18 تا 22 سال از طریق روش نمونه‌گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های سیستم‌های مغزی - رفتاری (کارور و وایت، 1994)، طرح‌واره‌‌های هیجانی (لیهی، 2002)، توانایی‌های شناختی (نجاتی، 1392) و باورهای وسواسی (کارگروه شناخت در وسواس، 2001) را تکمیل نمودند. برای تحلیل نتایج پژوهش حاضر از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین سیستم‌های مغزی - رفتاری و باورهای وسواسی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد بین اغلب مؤلفه‌های طرح‌واره‌‌های هیجانی و کنش‌وری اجرایی با باورهای وسواسی رابطه معنی‌دار وجود داشت. در ادامه نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای پیش‌بین پژوهش حاضر توانستند 42.8 درصد از تغییرات ایجاد شده در متغیر باورهای وسواسی را تبیین کنند که در این میان، مؤلفه کنترل مهاری و توجه انتخابی، سیستم‌های مغزی - رفتاری و طرح‌واره‌ هیجانی تلاش برای منطقی بودن، به ترتیب بالاترین اهمیت را در پیش‌بینی متغیر باورهای وسواسی دارا بودند. بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج پژوهش حاضر می‌توان گفت وجود طرح‌واره‌‌های هیجانی ناسازگار و همچنین کاهش کارایی کارکردهای اجرایی در افرادی که سطوح بالایی از فعالیت سیستم‌های مغزی - رفتاری را دارند، می‌تواند پیش‌بینی‌کننده گرایش آنها به سمت باورهای وسواسی باشد.}, keywords_fa = {سیستم‌های مغزی - رفتاری,طرح‌واره‌‌های هیجانی,کنش‌وری اجرایی,باورهای وسواسی,دانشجویان}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2848.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2848_0288fc4c5164512d880f2cb15c3e114a.pdf} }