@article { author = {حیدری, مهرنوش and مروتی, ذکراله and خانبابایی, رقیه}, title = {The causal relationship between mindfulness with perceived stress in students: The mediating role of self-efficacy and Emotional Intelligence}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {16}, number = {2}, pages = {75-86}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2859}, abstract = {Mindfulness is non-judgmental and unexplainable which is based on present and important experience that catches some one's attention during a specific time scale. And it is useful in decrease stress and increase quality of life. The purpose of the present study was to examine the causal relationship between mindfulness with perceived stress in students: The mediating role of self-efficacy and Emotional Intelligence between undergraduate students (male and female) Azad University of Zanjan. The population in this study was of Zanjan Azad university students who the samples included 200 (99 female and 101 male) randomly selected. The tools used for data collection mindfulness questionnaire Brown and Ryan, Cohen Perceived Stress, Sherer's Self-Efficacy Questionnaire, emotional intelligen shot. The proposed model of the relationships between variables was tested using path analysis software (AMOS-20). According to the results, the proposed model was an acceptable fitness regarding the fitness indices. Generally, in the proposed model study results showed that mindfulness both directly and indirectly through self-efficacy and perceived stress was associated with emotional intelligence.}, keywords = {Mindfulness,Perceived stress,Self-efficacy,Emotional intelligence}, title_fa = {رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک‌شده در دانشجویان: نقش میانجی‌‌‌گری خودکارآمدی و هوش هیجانی}, abstract_fa = {مقدمه: ذهن آگاهی، هشیاری غیر قضاوتی، غیر قابل توصیف و مبتنی بر زمان حال نسبت به تجربه ایست که در یک لحظه خاص در محدوده‌ی توجه یک فرد قرار دارد و در کاهش تنیدگی و افزایش کیفیت زندگی افراد نتایج مثبتی داشته است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی بین ذهن آگاهی با تنیدگی ادراک شده در دانشجویان: نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی در بین دانشجویان کارشناسی (دختر و پسر) دانشگاه آزاد زنجان بود. روش: در این مطالعه علّی - همبستگی، جامعه آماری کل دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد زنجان بودند که نمونه پژوهش شامل 200 دانشجو (99 دختر و 101 پسر) به روش نمونه‌‌گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌های پژوهش، ابزارهای ذهن آگاهی براون و رایان، تنیدگی ادراک شده کوهن، پرسشنامه خودکارآمدی شرر و هوش هیجانی شات و همکاران استفاده شدند.ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از روش تحلیل مسیر نرم‌افزار (ایموس- 20) انجام گرفت. نتایج: بر اساس نتایج این پژوهش، مدل پیشنهادی روابط علّی بین متغیرهای مذکور، از برازش قابل قبولی برخوردار بود. بحث و نتیجه‌گیری: به طور کلی، در مدل پیشنهادی پژوهش، نتایج نشان دادند که ذهن آگاهی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم از طریق خودکارآمدی و هوش هیجانی با تنیدگی ادراک شده رابطه دارد.}, keywords_fa = {ذهن آگاهی,تنیدگی ادراک شده,خودکارآمدی,هوش هیجانی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2859.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2859_c300fc8f2caacb1bf32dc894c5cf95e0.pdf} }