@article { author = {Naeinian, Mohammad Reza and Khatibi, Samaneh and Adabdoost, Fatemehsadat}, title = {To Study Reliability and Validity for Brief Multidimensional Students Life Satisfaction Scale (BMSLSS)}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {17}, number = {1}, pages = {225-234}, year = {2020}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2020.2899}, abstract = {The present research was aimed to investigate the reliability and validity for Brief  Multidimensional Students Life Satisfaction Scale (BMSLSS) in Iranian students. All the high school girls and boys in 8th and 15th Tehran regions were selected as statistical population from which 736 students were selected as a sample to study, by using cluster sampling method. Brief  Multidimensional Students Life Satisfaction Scale (BMSLSS), Personal Well-Being Index (PWI-SC), and 21–item version of the Depression Anxiety and Stress scales (DASS-21)   were administered and following results were obtained. An  Alpha coefficient of  0/71 obtained for the total scale, and the test–retest correlation of  0/71 was obtained which indicated a suitable reliability for the scale. Exploratory factorial analysis for the scale showed one factor loading, and correlation coefficients obtained, suggested acceptable convergent validity for Brief  Multidimensional Students Life Satisfaction Scale (BMSLSS) with Personal Well-Being Index (PWI-SC), and with depression and anxiety scales of 21–item version of the Depression Anxiety and Stress scales (DASS-21). Overally, Brief  Multidimensional Students Life Satisfaction Scale (BMSLSS) has good psychometric properties with respect to methodological limitation of present study, to be used for high school Iranian students.}, keywords = {BMSLSS,Quality of Life,reliability,Validity}, title_fa = {بررسی اعتبار و روایی مقیاس کوتاه چندوجهی رضایت‌مندی از زندگی دانش‌آموزان (BMSLSS)}, abstract_fa = {مقدمه: پژوهش حاضر با هدف وارسی برخی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس کوتاه چندبعدی رضایت‌مندی از زندگی دانش‌آموزان در نمونه دانش‌آموزان ایرانی اجرا شد. روش: جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دو منطقه 8 و 15 شهر تهران تشکیل ‌می‌دادند که از بین جامعه آماری فوق تعداد 736 نفر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی همگرا از مقیاس بهزیستی شخصی - نسخه دانش‌آموزان (پی. دبلیو. آی. – اس. سی.)، و خرده‌مقیاس‌های اضطراب و افسردگی از فرم کوتاه پرسشنامه دس - 21 استفاده شد. نتایج: یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که مقیاس یاد شده بر اساس ضریب آلفای کامل (0.71)، و ضریب همبستگی مربوط به بازآزمایی آن (0.71) دارای اعتبار مناسبی بوده است. تحلیل عاملی اکتشافی حکایت از اشباع مقیاس از یک عامل داشته است و ضرایب همبستگی بدست آمده حاکی از روایی همگرای مقیاس یادشده با مقیاس پی. دبلیو. آی. – اس. سی.، و خرده‌مقیاس‌های اضطراب و افسردگی از فرم کوتاه پرسشنامه دس - 21 می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: مقیاس کوتاه چندبعدی رضایت‌مندی از زندگی دانش‌آموزان (بی. ام. اس. ال. اس. اس.)، دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی با توجه به محدودیت‌های روش‌شناسی مطالعه کنونی بوده است.  }, keywords_fa = {مقیاس کوتاه چندبعدی رضایت‌مندی از زندگی,کیفیت زندگی,اعتبار,روایی}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2899.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_2899_e2155bbb994b40ab8cdc07791c9c5b33.pdf} }