@article { author = {Rahimi, Maryam and Akrami, Nahid and Ghamarani, Amir}, title = {The effectiveness of positive parenting program on self-efficacy and parenting style in mothers of children with internalized and externalized disorders}, journal = {Clinical Psychology and Personality}, volume = {19}, number = {1}, pages = {93-107}, year = {2021}, publisher = {Shahed University}, issn = {2345-2188}, eissn = {2345-4784}, doi = {10.22070/cpap.2021.7164.0}, abstract = {Introduction: The purpose of this research was to evaluate the effectiveness of positive parenting program on self-efficacy and parenting style in mothers of children with internalized and externalized disorders. Method: This was quasi-experimental research with a pretest-posttest, and a control group. The statistical population included all mothers of children who had referred to the Falavarjan Education counseling center in the academic year of 2017-18. Thirty mothers whose children ranged in age from 6 to 11 years were selected by convenience sampling method and randomly assigned to experimental and control groups.  Participants received a score higher than the cut-off point in the Goodman's ability and problems diagnosis of internalized and externalized Disorders. The mothers of experimental group was trained for eight sessions. The tools of this research were Domca parental self-efficacy scale and Baumrind parenting style questionnaire. Data were analyzed using analysis of covariance and MANCOVA. Results: The results showed that positive parenting program can increase parenting self-efficacy and change parenting styles in mothers of children with internalized and externalized disorders. Discussion and conclusion: Teaching positive parenting program to mothers of children with internalized and externalized disorders can increase parenting self-efficacy and change extreme parenting styles (authoritarian and permissive) in mothers. It is suggested that this program could be used to improve the parenting skills for mothers of children with internalized and externalized disorders}, keywords = {Positive parenting program,Parenting Self-efficacy,Parenting style,Mothers of children with internalized and externalized disorders}, title_fa = {اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت بر خودکارآمدی و سبک والدگری مادران کودکان با اختلالات درونی‌سازی شده و برونی‌سازی شده}, abstract_fa = {مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه فرزندپروری مثبت برخودکارآمدی وسبک والدگری مادران کودکان با اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده است.روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی باپیش آزمون، پس آزمون وگروه کنترل بود وجامعه آماری شامل کلیه مادران کودکانی بود که در سال تحصیلی 97-1396 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش منطقه فلاورجان مراجعه کرده بودند. از این جامعه به روش نمونه گیری در دسترس30 مادرکه کودک آنها در دامنه سنی 11-6سال بودند و براساس نمره بالاتر از نقطه برش درآزمون توانایی ها و مشکلات گودمن تشخیص اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده را دریافت کرده بودند ، انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. مادران کودکان گروه آزمایش تحت آموزش طی هشت جلسه قرار گرفتند. ابزارهای این پژوهش پرسشنامه ی خودکارآمدی والدگری دومکا وسبک والدگری بامریند بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس ومانکوا تحلیل شد.نتایج:یافته‌ها نشان داد برنامه ی فرزندپروری مثبت می تواند موجب افزایش خودکارآمدی والدگری وتغییرسبک های والدگری مادران کودکان با اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده  شود.بحث و نتیجه‌گیری: آموزش برنامه ی فرزندپروری مثبت به مادران کودکان با اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده می تواند موجب افزایش خودکارآمدی والدگری و تغییرسبک های والدگری افراطی(مستبدانه و سهل گیرانه) در مادران شود. پیشنهاد می شود از این برنامه برای بهبود مهارت های فرزندپروری مادران کودکان با اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده استفاده شود. }, keywords_fa = {برنامه فرزندپروری مثبت,خودکارآمدی والدگری,سبک والدگری,مادران کودکان با اختلالات درونی سازی شده و برونی سازی شده}, url = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_3300.html}, eprint = {https://cpap.shahed.ac.ir/article_3300_d8f55cbc95e010a79632aefa9b15ee0f.pdf} }