per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2008-04-20
6
1
1
12
2615
هنجاریابی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز
The Normalization of General Health Questionnaire for Shiraz University Students (GHQ-28)
سیدمحمدرضا تقوی
1
هدف از پژوهش حاضر هنجاریابی فرم 28 سؤالی از پرسشنامه سلامت عمومی بر روی دانشجویان دانشگاه شیراز به تفکیک جنس، سال تحصیلی و دانشکده بود. همچنین پژوهش حاضر به مقایسه وضعیت سلامت عمومی بین دانشجویان در سالهای مختلف تحصیلی، دانشجویان پسر و دختر و دانشجویان بومی و غیربومی میپردازد. برای این منظور 1146 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز در این مطالعه شرکت کردند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که دانشجویان پسر در مقایسه با دانشجویان دختر، و دانشجویان غیربومی در مقایسه با دانشجویان بومی از سلامت عمومی بهتری برخوردار بودند، لکن بین دانشجویان در سالها و مقاطع مختلف تحصیلی تفاوتی مشاهده نشد. در پژوهش حاضر، جداول هنجاری برای دانشجویان به تفکیک دانشکده، سال تحصیلی و جنس ارائه شدهاست.
The purpose of this study was the standardization of the General Health Questionnaire (GHQ-28) for the students of Shiraz University based on their to sex, academic year and native/non-native trait. The participants were 1146 students of Shiraz University. The results showed that the male students compare to females also non native students compared to the native ones had better general health. However, there was no significant difference between the students studying different academic years also between the graduate and under-graduate students. The schedules of normalization for students are presented according to their academic year, sex and college.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2615_4e9cab7aa628ea9b36cfd56a7afe6b34.pdf
پرسشنامه سلامت عمومی
هنجاریابی
دانشجویان دانشگاه شیراز
General health questionnaire
Normalization
students of Shiraz University
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2008-04-20
6
1
13
20
2616
بررسی پایایی و اعتبار مقیاس مشکلات بینشخصی *(IIP-127)
The Reliability and Validity of "Interpersonal Problems" Inventory
محمدعلی بشارت
1
هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و اعتبار فرم فارسی مقیاس مشکلات بینشخصی بود. 271 دانشجوی دانشگاه تهران در سه گروه نمونه 86 (52 دختر، 34 پسر)، 125 (77 دختر، 48 پسر) و 60 نفری (30 دختر، 30 پسر) با اجرای مقیاس مشکلات بینشخصی، مقیاس سلامت روانی و مقیاس حرمت خود کوپراسمیت در این پژوهش شرکت کردند. پایایی بازآزمایی مقیاس مشکلات بینشخصی براساس نتایج دو بار اجرای آزمون محاسبه شد و با ضرایب همبستگی از 88/0 تا 94/0 مورد تأیید قرار گرفت. همسانی درونی مقیاس مشکلات بینشخصی بر حسب ضرایب آلفای کرونباخ محاسبه شد و با ضرایب همبستگی از 83/0 تا 97/0 مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار محتوایی مقیاس مشکلات بینشخصی براساس داوری متخصصان روانشناسی بررسی و ضرایب توافق کندال برای زیرمقیاسهای قاطعیت، مردمآمیزی، اطاعتپذیری، صمیمیت، مسئولیتپذیری و مهارگری مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار همزمان مقیاس مشکلات بینشخصی در دو مرحله براساس ضرایب همبستگی نمرههای آزمودنیها در این مقیاس با نمرههای آنها در زیرمقیاسهای بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی و حرمت خود عمومی بررسی و تأیید شد.
To examine reliability and validity of "Interpersonal Problems, Inventory", 271 students from Tehran University in three sample groups of 86 (52 females, 34 males), 125 (77 females, 48 males), and 60 (30 females, 30 males) were selected for this study. All participants were asked to complete this Inventory (IIP), the Mental Health Inventory (MHI), and the Self-Esteem Inventory (SEI). Test-retest reliability and internal consistency of the IIP were examined at satisfactory levels. In addition, the concurrent validity of the IIP was calculated using correlation coefficients between the scores on IIP and scores obtaind from MHI and SEI. All correlations were statistically significant.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2616_69b6ac16b5304a7e186e39574752f5a4.pdf
مقیاس مشکلات بینشخصی
پایایی
اعتبار
Interpersonal problems inventory
reliability
Validity
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2008-04-20
6
1
21
34
2617
اعتباریابی مقدماتی نسخه تجدیدنظرشده پرسشنامه حالت صفت بیان خشم در جمعیت دانشجویی
A Preliminary Validation of the Psychometric Characteristics of State and Trait Anger Expression Inventory-2 (STAXI-2) in a Sample of University Students
محمدعلی اصغری مقدم
asghari7a@gmail.com
1
الهام حکیمیراد
2
طاهره رضازاده
3
دانشگاه شاهد
نسخه بازنگریشده پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم (STAXI-2) دارای ۵۷ عبارت است و امکان مطالعه و ارزیابی خشم را به عنوان یک پدیده چندوجهی فراهم میآورد. این آزمون به کمک ۶ مقیاس و ۵ خردهمقیاس، ارزیابی حالت خشم، صفت خشم، شیوه بیان خشم و شیوه کنترل خشم را میسر میدارد. مطالعه حاضر میکوشد تا نتایج تلاشهای نخستینی را که با هدف ارزیابی پایایی و اعتبار این پرسشنامه در میان یک جمعیت دانشجویی ایرانی (۵۷۰ = n) انجام شدهاست، معرفی کند. در مجموع، نتایج این مطالعه اولیه حاکی از اعتبار و پایایی قابل قبول پرسشنامه حالت- صفت بیان خشم در میان جمعیت مورد مطالعه است.
This paper presents the results of a preliminary study of the validity and reliability of the State and Trait Anger Expression Inventory (STAXI-2) amongst a sample of university students. Including 57 items, STAXI-2 measures 6 scales and 5 subscales related to Anger. In the present study, 570 university students (465 females and 105 males) completed both STAXI-2 and the Ahwaz aggression inventory (AAI). Furthermore, the STAXI-2 was re-administered to a sub sample of 50 males and females of the original respondents three weeks after the first assessment. Significant correlations were found between AAI subscales and the scales and subscales of STAXI-2 in the proposed directions. The results revealed that the scales and subscales of STAXI-2 are reliable, in terms of internal consistency and intraclass correlations. These results provide preliminary confirmation of validity and reliability of to examine STAXI-2 amongst university students. Further studies are highly recommended the sensitivity of STAXI-2 to anger changes as a result of treatment.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2617_a2fb7a3447b5dabe8237e12251451510.pdf
خشم
بیان خشم
کنترل خشم
اعتبار
پایایی
Anger
Validity
reliability
STAXI-2
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2008-04-20
6
1
35
48
2618
بررسی اعتبار، پایایی و هنجاریابی مقیاس هیجانخواهی زاکرمن با تغییرات بسته به فرهنگ
Reliability, Validity and Manner of Zuckerman Sensation- SeekingCulture- Based Scale
مجید محویشیرازی
1
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اعتبار، پایایی و هنجاریابی مقیاس هیجانخواهی زاکرمن با تغییرات بسته به فرهنگ بر روی دانشجویان فنی دانشگاههای تهران است. به این منظور در یک بررسی 668 نفر (332 دختر و336 پسر) از 5 دانشگاه فنی و مهندسی (تهران، صنعتی شریف، خواجه نصیر، امیر کبیر و علم و صنعت) به روش تصادفی در پژوهش مشارکت کردند. یافتههای این پژوهش در درجه نخست حاکی از آن است که مقیاس هیجانخواهی زاکرمن بسته به فرهنگ را میتوان به عنوان یک مقیاس ساده و معتبر و روا به منظور سنجش میزان هیجانخواهی به کار برد . از طرفی، مقیاس هیجانخواهی زاکرمن از اعتبار و پایایی کافی برخوردار و از یک عامل کلی اشباع است. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که این مقیاس به ترتیب دارای شش عامل هیجانخواهی، تجربهطلبی، ماجراجویی، ملالپذیری، تنوعطلبی و گریز از بازداری است. بهعلاوه، بین میزان هیجانخواهی دختران و پسران تفاوت اساسی وجود ندارد و میزان هیجانخواهی افراد با بالا رفتن سن آنها کاهش مییابد. در این پژوهش به منظور بیان نتایج آزمون هیجانخواهی بسته به فرهنگ زاکرمن، مجموعهای استاندارد که معنای آن از یک آزمون به آزمون دیگر و از یک سطح به سطح دیگر یکسان باشد، نمرههای خام به نمرههای استاندارد تبدیل شد. جهت انجام این کار، نرم درصدی محاسبه، سپس با یک انتقال خطی به نمرات T تبدیل شد.
The present research aims to study reliability, validity and manner of Zuckerman sensation-seeking scale (SSS) particularly with changes of culture among the students of technical universities in Tehran, Therefore, 668 students (332 females and 336 males were randomly selected from five technical and engineering universities (Tehran University) Sharif University of Technology, Khajeh Nasir University, Amirkabir Technical University and, University of Technology) during the course of this research. The findings indicated that Zuckerman sensation-seeking scale can be employed as a simple and reliable scale in order to measure sensation. Furthermore, Zuckerman sensation-seeking scale was highly valided and reliable. The results obtained from analysis showed this scale consists of six factors i.e. sensation-seeking, experience-seeking, adventurism, annoyance- acceptance, variety-seeking and avoidance from deterrence. Moreover, there was no significant difference between male and female sensation-seeking. Whereas, the rate of sensation- seeking decreases with the increase in age. In order to explain that the result of this sensation-seeking culture based test is a standard collection which is consistent from one test to another and from one level to another, the crude numbers were changed into standard numbers. To do so, the percentage calculation norm was changed into T-number after one linear transformation.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2618_2b5943797860da8f384eb89c64cff7ba.pdf
اعتبار
پایایی
هنجاریابی
مقیاس هیجانخواهی زاکرمن
Zuckerman sensation-seeking scale
reliability
validity, factor analysis
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2008-04-20
6
1
49
60
2619
ویژگیهای روانسنجی مقیاس احساس امنیت تهران (TFSS)
Psychometric Characteristics of Feeling Security Scale (TFSS) for Tehran Population
علی دلاور
delavarali@yahoo.com
1
علیمحمد احمدوند
2
علیمحمد رضایی
3
دانشگاه امام حسین (ع)
هدف از تحقیق حاضر بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس احساس امنیت تهران TFSS )) (Tehran Felling Security Scale) بود. 3103 نفر از شهروندان تهرانی TFSS را تکمیل نمودند. اعتبار مقیاس با استفاده از اعتبار محتوا (تعیین میزان توافق داوران) و اعتبار سازه (روش تحلیل عوامل) بررسی شد. نتایج ضریب توافق داوران نشان داد که همه ضرایب حاصله بالاتر از 92/0 و بسیار مطلوب و رضایت بخش می باشد. بر اساس نتایج تحلیل عوامل برای بررسی اعتبار سازه نیز پنج عامل استخراج گردید. این عوامل با توجه به مبانی نظری تحقیق و محتوای سؤالات قرار گرفته روی عوامل تحت عناوین احساس امنیت جانی، امنیت نوامیس، امنیت اقتصاد فردی، امنیت اقتصاد عمومی و احساس امنیت اجتماعی نامگذاری شد. پایایی (reliability) مقیاس به وسیله روش همسانی درونی (internal consistency) و با استفاده از «ضریب آلفای کرانباخ» برآورد گردید. حداقل پایایی در عامل احساس امنیت اقتصاد عمومی (87/0α=) و حداکثر آن در عامل احساس امنیت اجتماعی (97/0α=) به دست آمد. در پایان هنجارهای آزمون بر اساس نمرات T و نیمرخ آزمون برای مقایسه احساس امنیت در ابعاد مختلف آن تهیه گردید. در کل، ضرایب اعتبار و پایایی به دست آمده برای TFSS بسیار رضایت بخش بوده و در سطح001/0 p معنی دار هستند. طبق نتایج این تحقیق TFSS واجد شرایط لازم برای تشخیص احساس امنیت در سطح تهران بزرگ میباشد.
This research is intended to consider the Psychometric characteristics of Feeling Security Scale (TFSS) in Tehran. 3103 Tehrani citizens filled in this form. The Scale validity was checked for its content Validity (referees contingency coefficient) and construct validity (Factor analysis). The results of referee’s contingency coefficient showed that all the obtained coefficients were above 92% which were acceptable and satisfying. From the results of factors analysis for construct validity, five Factors were extracted. The factors were named after the theoretical basis and the contents of the questions such as life security, chastity security, individual economical security, public economical security and social security. The reliability of the scale was estimated through internal consistency using Cronbach Alpha coefficient. The least reliability was observed for the public economical security (α= 0.87) and the most was calculated for reliability social security (α=0.97). finally, the criteria was based on T scores and the profile of the test for comparing different feelings of security. On the whole, the coefficients obtained from validity and reliability of TFSS were desirable at the level of P < 0.001. The results of TFSS indicated, highly reliable for being used in the recognition of feeling security in Tehran.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2619_d11cad8e6b8d5b3289945b469798237c.pdf
امنیت
احساس امنیت
مقیاس احساس امنیت
تهران
security
feeling security
feeling security scale
Tehran
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2008-04-20
6
1
61
68
2620
ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای سیستم بازداری و فعالسازی رفتار در دانشجویان دانشگاه شیراز
The Psychometric Properties of the Behavioral Inhibition System (BIS) and Behavioral Activation System (BAS) scales Among Students of Shiraz University
نوراله محمدی
1
مقیاسهای سیستم بازداری رفتار(BIS) و سیستم فعال ساز رفتار(BAS) یک ابزار خود گزارش دهی است که توسط کارور و وایت، براساس نظریه گری ساخته شدهاست. هدف این مطالعه، بررسی الگوی کارور و وایت در گروهی از دانشجویان دانشگاه شیراز بودهاست. بدین منظور، از روش تحلیل عاملی اکتشافی برای بررسی ساختار عاملی مقیاسهای بازداری/ فعالسازی رفتار(BIS/BASS) استفاده گردید. این مقیاسها، روی 188 نفر از دانشجویان دانشگاه اجرا شد. برای برآورد ضرایب اعتبار از روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی استفاده گردید که نتایج آنها رضایتبخش بود. تحلیل عامل نشان داد که این ابزار از چهار عامل به نامهای بازداری(BIS)، کشاننده(BASD)، پاداش(BASR)و جستجوگری) (BISF ساخته شده و 98/47 درصد از واریانس کل را تبیین میکند. پایایی همگرا و واگرا، از دیگر شاخصهایی بودند که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. این اعتبارها، از طریق دو زیرمقیاس افسردگی و اضطراب فهرست تجدیدنظر شده 90 سؤالی (SCL-90-R) بررسی گردید. ضرایب همبستگی مقیاس بازداری رفتار با افسردگی و اضطراب معنادار و به ترتیب برابر 22/0 و31/0 بود و نشانگر این است که مقیاس مذکور از روایی همگرا برخوردار است. نتیجه این که الگوی کارور و وایت [1] قابل تعمیم به فرهنگ ایرانی است.
The Behavioral Inhibition System(BIS) and Behavioral Activation System(BAS) Scales(BIS/BASS) were developed by Carver and White(1) as self-report measures derived from the two behavioral systems in Gray's theory(2,3). The purpose of the present study was to examine carry out Carver and White’s model with Shiraz university students. In order to this research, exploratory factor structure of the BIS/BASS was used. These scales were administrated to a sample of 188 students of Shiraz university. The reliability coefficients was estimated by two methods: test retest and Cronbach's alpha, which were both acceptable. Factor analysis was showed for 4 factors labeled as: Inhibition (BIS), Drive (BASD), Reward (BASR) and Fun seeking (BASF) which covered 47.98 percent of the total variance. The validity of these scales was investigated in two different ways: convergent validity and divergent validity. These validity indices were measured by two subscales of depression and anxiety from SCL-90-R. The correlation coefficient of subscale of BIS for depression was 0.22 while BIS for anxiety was 0.31. Thus, Carver and White’s model was normalized with the Iranians.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2620_cde442e1a1c8f9a9b0359ffb3bf1de46.pdf
بازداری
فعالسازی
اضطراب
افسردگی
پایایی
اعتبار
Inhibition
activation
anxiety
Depression
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2008-04-20
6
1
69
81
2621
بررسی ویژگیهای روانسنجی خردهآزمونهای حافظه میکر در دانشآموزان مقطع ابتدایی
Psychometric Charactristics of Meeker's Memory Subscales of Third to Fifth graders in Elementary Schools of Isfahan
جهانشاه محمدزاده
1
حمیدرضا عریضی
2
دانشگاه ایلام
پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگیهای روانسنجی خردهآزمونهای حافظه آزمون میکر انجام گرفت. نمونه پژوهش مشتمل بر 292 دانشآموز پسر و دختر بود. مقوله حافظه دارای 6 خردهآزمون است که براساس الگوی چند عاملی و شناخته شده ساختار هوش (Structur Of Intellect :SOI) گیلفورد [4] ساخته شده است. نتایج نشان د اد که ضرایب همسانی درونی خردهآزمونهای حافظه دامنهای از 67/0 تا 77/0 داشت. ضریب همسانی درونی کل آزمون 77/0 بود. ضرایب تنصیف آزمون از 65/0 تا 75/0 و ضریب تنصیف برای کل آزمون 68/0 بود. همچنین ضرایب بازآزمایی خردهآزمونهای حافظه، دامنهای از 80/0 تا 99/0 داشت. برای اعتبار آزمون از روش اعتبار همزمان و اعتبار سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین خردهآزمونهای حافظه و ارزیابی معلم رابطه معناداری وجود دارد (001/0p < ). نتیجه تحلیل عامل، بیانگر تأیید ساختار عاملی آزمون بود و بارهای عاملی عوامل بالای 3/0 بود. براساس یافتههای پژوهش، راهبردهایی جهت افزایش توانمندیهای حافظه ارائه شده است.
The present research was conducted to study the psychometric characteristics of:"Meeker's memory Subscales".
The sample consisted of 292 male and female students.
Memory category has six subscales based on widely recognized, multifactoral model of intelligence developed by Guilford (1959). The results indicated that for Meeker's memory subscales, internal consistency coefficients ranged from 0.67 to 0.77 and the total internal consistency coefficient of test was 0.77. The split half coefficient of test ranged from 0.65 to 0.75 and the total split-half coefficient was 0.68. Moreover, test- retest coefficients of the test ranged 0.80 to 0.99. To evaluate the test validity, concurrent and constructive validity were examined, there was a significant correlation between memory subscales and teacher ratings (P < 0/001). Furthermore, to increase memory abilities some strategies were presented based on the research findings.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2621_02fe00d589ecd7f574ddb25e0ada825b.pdf
حافظه واحدهای نمادی
بینایی
حافظه نظامهای نمادی
شنوایی
ویژگیهای روانسنجی آزمون میکر
ساختار هوش
اعتبار همزمان با درجهبندی معلم
Memory of symbolic units-visual
memory of symbolic units- auditory
memory of symbolic systems- visual, memory of symbolic systems- auditory
psychometric characteristics of Meeker’s memory subscales
structure of intellect
concurrent validity of teac