per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
1
10
2674
اثربخشی آموزش گروهی برنامه غنی سازی زناشویی (سبک اولسون) بر افزایش رضامندی زنان متأهل
Effectiveness of Group Education of Marital Enrichment Program (Olson Style) on Improvement of Married Womenâs Satisfaction
کبری قاسمی مقدم
bbahmani43@yahoo.com
1
علی عسگری
ahkasgari@yahoo.com
2
آموزش و پرورش
دانشگاه تهران
چکیده این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع گروه های نا معادل با گروه شاهد و پیش- پس آزمون با هدف بررسی اثر بخشی آموزش گروهی برنامه غنی سازی روابط زناشوئی به شیوه اولسون بر رضامندی زناشوئی زنانی که شوهرانشان در برنامه ارتقا روابط زناشوئی شرکت نداشتند، طراحی و اجرا شد. به این منظور با روش نمونه گیری در دسترس از بین جامعه آماری زنان متاهل مراجعه کننده به یکی از خانه های سلامت شهرداری منطقه 6 تهران که در زمان انجام این مطالعه پرونده شکایت از همسر یا تقاضای طلاق در دادگاه خانواده نداشته، بصورت تمام وقت در بیرون از منزل شاغل نبوده وحداقل یک فرزند داشتند، 40 داوطلب انتخاب و با روش غیر تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. گروه آزمایشی در10 جلسه 90 دقیقه ای آموزش غنی سازی رابطه زناشوئی به شیوه اولسون(اولسون و اولسون، 1999) شرکت کرده و گروه شاهد به عنوان فهرست انتظار، هیچ مداخله سازمان یافته ای دریافت نکردند. به منظور سنجش متغیر وابسته از فرم 40 سوالی مقیاس انریچ( بهمنی، عسگری، 1385) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-16برای محاسبه فراوانی، میانگین، تحلیل واریانس، آزمون لوین وتحلیل کواریانس پردازش شد.
نتایج تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که میانگین رضامندی کلی زناشویی زنان در گروه آزمایش بیشتر از گواه و تفاوتها به لحاظ آماری در سطح احتمال 1 درصد (p < %1)معنادار است. به این ترتیب می توان نتیجه گرفت که برنامه آموزش غنی سازی روابط زناشوئی به سبک اولسون حتی وقتی شوهران در برنامه آموزشی مشارکت ندارند نیز می تواند باعث افزایش رضامندی کلی زناشوئی زنان شود.
کلید واژه: رضامندی زناشوئی زنان،آموزش گروهی، غنی سازی زناشوئی، عدم مشارکت شوهران در برنامه ارتقا روابط زناشوئی
This semi-experimental study with control group and pre test-post test was conducted to evaluate the effectiveness of Olson's marriage enrichment group training on marital satisfaction of women whose husbands don't participate in the program.
To this purpose using a non- randomly sampling method (accessible sampling) 40 volunteers from women who referred to one of Tehran's municipal health centers were selected and none randomly assigned to two experimental and control groups. As pre test, dependent variable in both groups measured by short form of ENRICH or 40 items form (Bahmani, Asgari, 1385). Members of experimental group participate in 10 training sessions of 90 minutes meeting which were held twice a week while control group members (waiting list) did not participate in any official intervention. Finally both groups measured as post-test. Data were processed by SPSS-16 to calculate statistical and inferential statistics.
Analysis of covariance showed that global satisfaction score of experiential group was significantly (P‹ %1) higher than control group. Therefore it can be concluded that Olson's marriage enrichment program as an intervention that originally designed in such a way that both partners must be present simultaneously in training sessions, can increase women's marital satisfaction even when their husbands don't participate in the program
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2674_873e562782d71371b70ec9803da49dab.pdf
رضامندی زناشوئی زنان
آموزش گروهی
غنی سازی زناشوئی
عدم مشارکت شوهران در برنامه ارتقا روابط زناشوئی
Women’s marital satisfaction
Group education
Marital enrichment
Lack of husbands’ participation in marital relation improvement program
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
11
22
2675
تعارض زناشویی، رضایت زناشویی و رضایت جنسی: مقایسه زنان دارای ازدواجهای فامیلی و غیرفامیلی
Marital Conflict, Marital Satisfaction, and Sexual Satisfaction: Comparison of Women with Relative Marriage and Women with Non-relative Marriage
ریحانه امراللهی
mehdy_system86@yahoo.com
1
رسول روشن چسلی
rasolroshan@yahoo.com
2
محمدرضا شعیری
shairigm@gmail.com
3
امیر نیکآذین
4
هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوتهای مربوط به تعارض زناشویی، رضایت زناشویی و رضایت جنسی در زنان متأهل دارای ازدواجهای فامیلی و غیرفامیلی بوده است. بدین منظور 191 زن متأهل، از بین پرستاران شاغل (100 نفر دارای ازدواج غیرفامیلی و 91 نفر دارای ازدواج فامیلی) در بیمارستانهای شهر تهران به روش نمونه گیری خوشهای انتخاب و پرسشنامههای رضایت زناشویی اینریچ (ENRICH)، تعارض زناشویی (MCQ) و رضایت جنسی (ISS) بر روی آنها اجرا شده است. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره حاکی از تفاوت معنادار دو گروه در متغیرهای رضایت زناشویی و ابعاد آن (بجز بعد ارتباط جنسی)، تعارض زناشویی و ابعاد آن و رضایت جنسی بود. مقایسه میانگینها نشان داد که زنان دارای ازدواجهای غیر فامیلی از رضایت زناشویی و رضایت جنسی بالاتر و تعارض زناشویی پایینتری نسبت به زنان دارای ازدواجهای غیرفامیلی برخوردارند. به طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که زوجین دارای ازدواجهای غیر فامیلی از ارتباطات رضایت بخش تری نسبت به زوجین دارای ازدواج فامیلی برخوردارند.
The purpose of this research is determination of differences in marital conflict, marital satisfaction, and sexual satisfaction between women with relative marriage and non-relative marriage. For this, 191 married women among nurses (100 people with non-relative marriage and 91 persons with relative marriage) employed in Tehran hospitals were selected by cluster sampling and Enrich marital satisfaction, marital conflicts, and sexual satisfaction questionnaires were conducted. Results of single- and multi-variable variance analysis showed meaningful differences between two groups in marital satisfaction variables and their aspects (except sexual relation), marital conflicts and their aspects, and sexual satisfaction. Comparison of means indicated that women with non-relative marriage have higher marital and sexual satisfaction and lower marital conflicts than women with relative marriage. In general, the research results showed that women with non-relative marriage have more satisfying relation in comparison with the ones with relative marriage.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2675_5b46fcf2ff8b79c25139a6248edbac20.pdf
تعارض زناشویی
رضایت زناشویی
رضایت جنسی
ازدواج های فامیلی
Key Words: Marital conflict
Marital satisfaction
Sexual satisfaction
Relative marriage
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
23
34
2676
تأثیر مهارتهای زندگی بر سلامت عمومی دانشجویان
Life Skills Influence on Studentsâ General Health
اسحق رحیمیان بوگر
eshaghrahimian@yahoo.com
1
محمد علی محمدی فر
2
محمود نجفی
3
غلامرضا دهشیری
4
دانشگاه سمنان
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش مهارت های زندگی بر سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه سمنان بود. در یک طرح آزمایشی همراه با پیش آزمون و پس آزمون توأم با گروه کنترل، 54 نفر از این دانشجویان به طور تصادفی انتخاب و در گروههای آزمایشی و کنترل قرار گرفتند. شرکت کنندگان در دو مرحله پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) را تکمیل کردند و گروه آزمایشی ده جلسه آموزش مهارت های زندگی را هفته ای یکبار دریافت کرد. تحلیل کواریانس حاکی از آن بود که آموزش مهارت های زندگی بطور معناداری سلامت عمومی دانشجویان گروه آزمایش را بهبود بخشیده است و باعث کاهش معنادار علایم نشانه های بدنی، اضطراب و بی خوابی، اختلال عملکرد اجتماعی و افسردگی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (05/0>p). بر اساس این یافته، نتیجه گرفته می شود که آموزش مهارت های زندگی به عنوان یک راهکار مؤثر می تواند برای ارتقای سلامت عمومی دانشجویان بکار رود.
The purpose of this study is determining the influence of life skills education on Semnan University students’ general health. In a test plan having pretest and posttest with control group, 54 students were selected and categorized in test and control groups. Participants completed general health questionnaires in two steps. Test group attended in ten sessions on life skills education which was held once per week. Covariance analysis indicated that life skills education has meaningfully improved test group students’ general health and has significantly reduced body symptoms, anxiety and insomnia, social performance disorder, and depression in test group in comparison with control group (P> 0.05). As a result, it could be concluded that education of life skills is used as an effective strategy for improvement of students’ general health.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2676_806d70c7c49f9c1e48ba83810d4726ae.pdf
کلیدواژه ها: مهارتهای زندگی
سلامت عمومی
دانشجویان
Key Words: Life skills
General health
Students
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
35
46
2677
رابطه سلامت عمومی و تعلل ورزی
Relation between General Health and Procrastination
محسن گل محمدیان
mgolmohammadian@gmail.com
1
پریسا یاسمی نژاد
2
زهرا فیض آبادی فراهانی
3
نادر نادری
4
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطه تعلل ورزی و سلامت عمومی در دانش آموزان دبیرستانی صورت گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان اسلام آباد غرب بودند. از جامعه مورد نظر تعداد 116 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه تعلل شوارزر، شمینتز و دیهل و سلامت عمومی (GHQ-28) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد.
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین تعلل و سلامت عمومی در کل وجود دارد. بدین معنی که هر چه قدر میزان تعلل و تعویق در کارها در بین دانش آموزان بیشتر باشد مشکلات سلامت عمومی آنها بیشتر است. این رابطه برای خرده مقیاس های اضطراب و افسردگی بالاتر بود. اما بین دیگر خرده مقیاس ها و تعلل همبستگی معنی داری مشاهده نشد. نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان متغییرهای سلامت عمومی اضطراب و افسردگی پیش بینی کننده تعلل ورزی هستند و جمعا 13/. واریانس تعلل ورزی را تبیین می کنند. دیگر نتایج دال بر آن بود که بین دختران رشتههای مختلف تحصیلی از نظر سلامت عمومی و تعلل تفاوت معنی داری وجود ندارد. نتایج پژوهش حاضر با بسیاری از تحقیقات قبلی مبنی بر وجود رابطه مثبت بین مشکلات روانی و تعلل همسو می باشد.
This research was conducted for recognizing the relation between procrastination and high school students’ general health. Statistical population of the study was all students of girl high schools in Western Islam Abad. 116 students were selected through random cluster sampling. Research tools included Schmitz, Deihel, and Schwarzer procrastination questionnaire, and general health (GHQ-28). Pearson correlation coefficient, step-by-step regression, and single-way variance analysis were applied for data analysis. Analysis results showed that there is positive meaningful relation between general health and procrastination. It means that the more procrastination and delay is among students, the more general health problems they have. This relation was higher for sub-scales such as anxiety and depression but no meaningful correlation between other sub-scales and procrastination. Step-by-step regression results indicated that among general health variables, anxiety and depression are predictors of procrastination and totally 0.13 of variance can determine procrastination. Other findings showed that there is no meaningful difference between girl students in different academic majors on general health and procrastination. Current research findings are compatible with previous researches based on existence of positive relation between mental problems and procrastination.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2677_d89baa21cbddb2da751b96acbf4fab5e.pdf
تعلل
سلامت عمومی
دانش آموزان دختر
procrastination
General health
Girl student
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
47
62
2678
اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر مدل فراشناختی ذهن آگاهی انفصالی بر اضطراب و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون
Effectiveness of Group Therapy Based on Detached Mindfulness Meta-cognitive Model on Hypertension-suffering Female Patientsâ Hypertension and Anxiety
آزاده بختیاری
bakhtiari_azadeh@yahoo.com
1
حمیدطاهر نشاط دوست
2
احمد عابدی
aabedi@gmail.com
3
معصومه صادقی
4
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر مدل فراشناختی ذهن آگاهی انفصالی بر اضطراب و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 بیمار زن مبتلا به فشار خون که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند در 2 گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار داده شدند. روش پژوهش آزمایشی بود. ابزارهای مورد استفاده عبارت بود از پرسشنامه اضطراب بک و دستگاه فشار سنج جیوه ای. گروه آزمایش طی 8 جلسه تحت درمان گروهی مبتنی بر مدل فراشناختی ذهن آگاهی انفصالی قرار گرفتند. داده های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد درمان گروهی مبتنی بر مدل فراشناختی ذهن آگاهی انفصالی می تواند اضطراب و فشارخون بیماران زن مبتلا به فشارخون را کاهش دهد.
The purpose of this research was surveying effectiveness of group therapy based on detached mindfulness meta-cognitive model on hypertension-suffering female patients’ hypertension and anxiety. For this, 30 women suffering hypertension were selected by simple random sampling and were categorized in two test group (15 persons) and control group (15 persons). The methodology of research was testing. The applied tools were Beck anxiety questionnaire and mercury manometer. Test group attended in 8-session group therapy based on detached mindfulness meta-cognitive model. The resulted data were analyzed by covariance analysis test. Findings showed that group therapy based on detached mindfulness meta-cognitive model could reduce female patients’ hypertension and anxiety.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2678_1f39724380ebe012025f562589371928.pdf
اضطراب
فشارخون
گروه درمانی
مدل فراشناختی ذهن آگاهی انفصالی
anxiety
Hypertension
Group therapy
Detached mindfulness meta-cognitive model
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
63
74
2679
پیشبینی سانحهپذیری از خطاهای توجه در رانندگان
Prediction of Accident Vulnerability Caused by Driversâ Attention Errors
حمیدرضا عریضی
1
جهانشاه محمدزاده
2
هاجر براتی
sahel3362@yahoo.com
3
دانشگاه ایلام
هدف: در جامعه این تصور وجود دارد که برخی مردم بیشتر تصادف می کنند یعنی سانحه پذیرترند.معمولا ویژگی های شخصیتی مرتبط با سانحه پذیری در پیشینه پژوهش ها بررسی شده است ؛اما، در پژوهش حاضر اثر یک عامل انسانی یعنی توجه در وقوع رفتارهای خطر ساز مورد بررسی قرار گرفته است. روشها: نمونه پژوهش شامل 140 راننده از یک شرکت حمل و نقل بود که بر اساس تعداد زیاد سوانح انتخاب شدند. شرکت کنندگان در پژوهش در دو مرحله آزمایش(ارائه اقلام نامرتبط به گوش شرکت کننده و تکرار آنها توسط او در مرحله اول و گزارش سه رقمی که حداقل از پیام نا مرتبط یک رقم در آن گنجانیده شده است توسط شرکت کننده در مرحله دوم) شرکت نمودند. یافته ها: ابزار پژوهش، عبارت از 48 زوج پیام های متفاوت شامل ارقام و کلمات نا مرتبط با یکدیگر بود که به طور همزمان به دو گوش شرکت کننده ارسال می گردید. ابزار مورد استفاده از روان شناسی آزمایشگاهی برای سنجش توجه با داده های آرشیوی تعداد سوانح رابطه نشان داد(p < 0.05). میزان رابطه برای خطای حذف و خطای مداخله در مرحله اول به ترتیب برابر31/0، 34/0و خطای تغییر توجه در مرحله دوم 36/0 (p < 0.01)بود. همچنین خطای مرحله دوم حادثه پذیری را پیش بینی می کرد. نتیجه گیری: نخست، بر اساس نتایج این پژوهش، ویژگی های شخصیتی و توجه، نقشی اساسی در ایجاد سوانح دارند . دوم، ماهیت خطاها در هر مرحله از توجه متفاوت است.
Purpose: there is idea in society that some people have more accidents because they are more accident vulnerable. Usually, characteristics related to accident vulnerability are surveyed in researches’ backgrounds. But at this research influence of a human factor, attention in occurrence of dangerous behaviors, is studied. Methods: statistical population was 140 drivers of a transportation company, selected based on large number of accidents. Participants attended in two steps of tests (providing matters unrelated to participant’s ear and their repetition by him in the first step, and three-digit report by participant in the second step which at least one digit from unrelated message is included in it). Findings: research tools were 48 different pair messages including digits and words unrelated to each other, sent to both ears of participants simultaneously. Tools used from laboratory psychology for measurement of attention showed relation with accidents’ archived data (p < 0.05). Relation rate for deletion error and interference error in the first step was respectively 0.31 and 0.34 and attention deviation error in the second step was 0.36 (p < 0.01). Also, second step error could predict accident vulnerability. Conclusion: based on this research results, characteristics and attention have critical role in creation of accidents. Second, nature of errors in each steps of attention differs.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2679_bc50563f12cb8b6c14a1a79c08b01dd1.pdf
توجه
حادثه پذیری
حوادث رانندگی
Attention
Accident vulnerability
Driving accidents
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
75
86
2680
آزمون اثر غیرمستقیم تعارض کار-خانواده بر خشنودی زندگی – یک الگوی چند میانجیگر
Testing of Indirect Effect of Work-Family Conflict on Life Satisfaction- A Multi-mediator Model
محمدحسین متشرعی
parsianbehrooz@gmail.com
1
نسرین ارشدی
nasrinarshadi@yahoo.com
2
عبدالکاظم نیسی
kazem23@yahoo.com
3
دانشگاه شهید چمران
دانشگاه شهید چمران
دانشگاه شهید چمران
هدف تحقیق حاضر، آزمون اثر غیرمستقیم تعارض کار-خانواده بر خشنودی زندگی پرستاران (340 نفر) بیمارستان های شهر شیراز از طریق آزمون یک الگوی چند میانجیگر بود، در این تحقیق سعی شد با استفاده از یک رویکرد الگوی چندمیانجیگری، اثر غیرمستقیم تعارض کار-خانواده بر خشنودی زندگی از طریق دو میانجیگر خشنودی شغلی و خشنودی خانواده به صورت همزمان مورد آزمون قرار گیرد.
در این مطالعه سعی بر این بود که دو اندیشه کلی روشن گردد: اول اینکه تعارض کار-خانواده به صورت غیرمستقیم میتواند میزان کیفیت کلی زندگی فرد را متأثر سازد و دوم اینکه چگونگی کیفیت کلی خشنودی زندگی بستگی به خشنودی فرد از دو جنبه عمده زندگیش (کار و خانواده) دارد.
با استفاده از آزمون الگوی چندمیانجیگر پریچر و هایز (2008)، میزان اثرات مستقیم و غیر مستقیم الگوی حاضر و معنی داری آماری آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.
تحقیق حاضر درنهایت دو اندیشه کلی مطرح شده را تأیید کرد، ضمن آنکه اثرات غیرمستقیم خاص از طریق هر یک از دو متغیر میانجیگر الگوی مورد نظر را نیز مشخص کرد.
The purpose of this study was testing of indirect effect of work-family conflict on life satisfaction of Shiraz hospitals nurses (340 persons) through testing of a multi-mediator model. Using a multi-mediator approach, indirect effect of work-family conflict on life satisfaction was simultaneously tested through two mediators of job satisfaction and family satisfaction. In this research it was tried to clarify two general perceptions: First, work-family conflict can indirectly influence general quality of individual’s life. Second, general quality of individual’s life satisfaction is depended on two main aspects of his life (job and family). Using Preacher and Hayes’ multi-mediator model, rate of direct and indirect effects of this model and their statistical meaningfulness was evaluated. Eventually, this research approved the two general perceptions. In addition, it determined special indirect effects of the mentioned mediator variables.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2680_067ff966605e79481b0cd90bdda6b221.pdf
تعارض کار-خانواده
خشنودی از خانواده
خشنودی از زندگی
خشنودی شغلی
Work-family conflict
Family satisfaction
Life Satisfaction
job satisfaction
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
87
98
2681
رابطه عملکرد جنسی با سازگاری زناشویی در زنان متأهل
Surveying the Relation between Sexual Performance and Marital Compatibility in Married Women
مهناز علی اکبری دهکردی
aliakbaridehkordi@gmail.com
1
لیلا حیدری نسب
lhnpsy@gmail.com
2
شیرین کیقبادی
3
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه عملکرد جنسی با سازگاری زناشویی زنان متأهل بود. وجود رابطه جنسی رضایتبخش مطلوب به نحوی که بتواند موجب تأمین رضایت طرفین شود نقش بسیار مهم و اساسی در احساس خوشبختی ، موفقیت و پایداری خانواده دارد. به دلیل وجود برخی محدودیتهای فرهنگی و موانع موجود در جامعه، در اکثر موارد زوجین نه تنها برای برطرف کردن اختلالات و مشکلات جنسی به متخصصان و مراکز مشاوره مراجعه نمیکنند، بلکه از طرح این موضوع در بین خودشان نیز خودداری می ورزند و این امتناع می تواند گاهی منشاء اختلافات شدید خانوادگی و در نهایت جداییهای عاطفی و یا طلاق شود . این در حالی است که رضایت جنسی و در نهایت رضایت زناشویی در سازگاری زوجین تأثیر به سزایی دارد.
مواد و روشها: 200 نفر از زنان متأهل مراجعهکننده به انستیتو روانپزشکی و روانشناسی تهران با دامنه سنی 50-18 سال به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اطلاعات لازم به وسیله پرسشنامه عملکرد جنسی زنان (FSFI) روزن 2000 و پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپاینر 1976 جمعآوری شد. دو آزمون مذکور از اعتبار و روایی بالایی برخوردارند. اطلاعات به دست آمده به وسیله آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل شد.
یافتهها: بین کنش وری جنسی و سازگاری زناشویی در زنان رابطه معناداری وجود داشت و مولفه های میل جنسی و رضایت جنسی 30 درصد واریانس سازگاری زناشویی را تبیین می کردند .
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش که نشان میدهد عملکرد جنسی در پیش بینی سازگاری زناشویی نقش دارد به نظر میرسد توجه به درمان اختلالات جنسی و افزایش اطلاعات صحیح و آموزشهای لازم در این خصوص به افزایش رضایت جنسی زنان و در نهایت تداوم زندگی و رضایت زناشویی می انجامد
Introduction: The purpose was determination of relation between sexual functionality and marital compatibility in married women. Having satisfactory sexual relation providing satisfaction for both sides of family, has an important role in feelings of prosperity and success, and durability of family life. Due to some cultural limitations and obstacles available in our society, in most cases, not only couples do not refer to consultation centers and experts, but also avoid discussion on it with each other and this avoidance sometimes cause deep family conflicts which leads to emotional separations or divorces while sexual satisfaction and marital satisfaction has significant effects on couple compatibility.
Material and Methods: 200 married women referring to Tehran psychology and psychiatry institute with age range of 18-50 year were selected by available sampling method. The required data was obtained through Rosen Female sex functionality inventory (FSFI) (2000) and Spanier marital compatibility questionnaire (1976). The two mentioned tests have high validity and reliability. Obtained data were analyzed by step-by-step regression and correlation statistical tests.
Findings: there was meaningful relation between sexual activity and marital compatibility in women. Sexual desire and sexual satisfaction determined 30% of marital compatibility variance.
Conclusion: considering the results that show sexual functionality plays role in prediction of marital compatibility, it seems that attention to treatment of sexual disorders and obtain of correct information and education related to it leads to improvement of women’s sexual satisfaction and finally continuance of family life and marital satisfaction.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2681_efa50df6cc6993669b24eab901a8a08e.pdf
زنان متأهل
سازگاری زناشویی
عملکرد جنسی
Married women
Marital satisfaction
Sexual functionality
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
99
108
2682
طراحی و آزمون الگوی علی رابطه بین سبکهای مقابله و عاطفه مثبت ومنفی با بخشش در دانشجویان
Designing and Testing Causal Model of Relation between Confronting Styles and Positive and Negative Affection and Forgiveness in Students
سودابه بساک نژاد
soodabeh_bassak@yahoo.com
1
فاطمه امینی
2
سید اسماعیل هاشمی شیخ شبانی
3
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شهید چمران اهواز
این مطالعه با هدف ارائه الگوی علی رابطه بین سبک های مقابله و عاطفه مثبت ومنفی با بخشش در دانشجویان دانشگاه صورت گرفته است. در این مطالعه علّی- همبستگی، جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شهیدچمران می باشند که به روش تصادفی مرحله-ای،351نفر( 208 دختر و 143 پسر) به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها در این پژوهش به سه مقیاس گرایش به بخشش هارتلند (HFS)، پرسشنامه سبکهای مقابله (CSQ) و مقیاس عاطفه مثبت و منفی(PANAS)پاسخ دادند. ارزیابی الگوهای پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری (SEM) بر اساس نرم افزار AMOS-16 انجام گرفت.تحلیل-های الگویابی معادلات ساختاری نشان دادند که الگوی پیشنهادی پیشایندها برازنده دادهها نمیباشد و به اصلاح نیاز دارد. در نتیجه،با حذف مسیرهای غیر معنیدار برازش الگوی نهایی پیشایندها با داده ها نیز با RMSEA 06/0تأیید گردید.استفاده از آزمون تفاوت مجذور کای نیز روند بهبود الگوی نهایی را مورد تأیید قرار داد. بر اساس نتایج مدل،راهبردهای مقابله از طریق عاطفه مثبت انطباقی اثر غیر مستقیم معنا داری بر بخشش داردواز میان راهبردهای مقابله غیر انطباقی، مقابله هیجانی بر بخشش اثر غیر مستقیم معناداری از طریق عاطفه منفی داشت اما برای مقابله اجتنابی چنین رابطه غیر مستقیم معناداری با بخشش از طریق عاطفه منفی گزارش نشد.
This study was conducted aimed at designing and testing causal model of relation between confronting styles and positive and negative affection and forgiveness in students of university. In this causal-correlation study, statistical population was all students of Chamran University which 351 students (208 girls and 143 boys) were selected as the sample by step random method. Respondents answered to Hartland forgiveness scale (HFS), confronting style questionnaire (CSQ), and positive and negative affection scale (PANAS). Evaluation of proposed models was done using structure equation modeling (SEM) based on AMOS-16. Structure equation modeling analysis showed that proposed antecedents model are not graceful to the data and needs some requirements. Therefore, by omission of non-meaningful routes, fitting of final antecedents model with data was approved 0.06 by RMSEA.
Application of Chi square test confirmed final model improvement procedure. Based on findings, strategies of confronting, through adaptive positive affection, has indirect meaningful effect on forgiveness while among non-adaptive confronting strategies, emotional confronting had indirect meaningful effect on forgiveness by negative affection. But for avoidance confronting, such indirect meaningful relation with forgiveness was not observed through negative affection.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2682_f0d8f55546d055b2a694b55c7f969836.pdf
بخشش
سبکهای مقابله
عاطفه مثبت
عاطفه منفی
forgiveness
Coping Styles
positive affect
negative affect
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
109
122
2683
بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی (MEQ)
Surveying Psychometric Features of Persian Version of Morning-Eventide Questionnaire
آرش رهافر
ar.ra.rhythm@gmail.com
1
میثم صادقی جوجیلی
meysamsadeghi7@gmail.com
2
آتوسا صادق پور
atousa.sadeghpour@yahoo.com
3
شهاب میرزائی
mirzaeishahab@gmail.com
4
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
مشخص شده است که ریختهای شبانهروزی (صبحگاهی، معتدل، شامگاهی) با بسیاری از متغیرهای فیزیولوژیک، شناختی، و رفتاری مرتبطند و از اینرو نیاز به پرسشنامهای به زبان فارسی برای سنجش این ترجیحات ساعت بدنی احساس میشود. این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی (هورن و استبرگ، 1976) انجام گرفت. این پژوهش بر روی 270 نفر از دانشجویان دانشگاههای علامهطباطبایی و علوم و تحقیقات تهران صورت گرفت و در آن برای بررسی اعتبار سازه (همگرا، واگرا، و عاملی)، چهار پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی، افسردگی بک، شادکامی آکسفورد، و سلامت عمومی به کار رفت. با توجه به همبستگیهای بدست آمده بین پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی و سه پرسشنامه دیگر و همچنین، تحلیل عاملی پرسشنامه اصلی، اعتبار سازه نسخه فارسی این پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. بعلاوه، ضریب آلفای کرونباخ مناسبی( 79/0=) نیز برای آن حاصل شد. با توجه به تحلیلهای آماری مناسب و نتایج حاصله، به نظر میآید که نسخه فارسی پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی از اعتبار و پایایی مناسبی برای سنجش ریختهای شبانهروزی برخوردار باشد و ابزاری کارآمد در این زمینه محسوب شود.
It is recognized that day forms (morning, moderate, eventide) are related to many of meta-physiologic, cognitive and conductive variables and therefore there is need to Persian questionnaire for measurement of these body preferences. This research was done aimed at surveying psychometric features of morning-eventide questionnaire (Horne and Ostberg, 1976). This study was conducted on 270 students of Allame Tabatabaie University and Tehran University of Science and Researches and four questionnaires of morning-eventide, Beck depression, Oxford happiness, and general health were used for examination of structure validity (convergent, divergent, and factor structure). Considering the correlations achieved between morning-eventide questionnaire and other three questionnaires, and also main questionnaire factor analysis, structure validity of Persian version of this questionnaire was approved. In addition, appropriate Cronbach Alpha Coefficient (-0.79) was achieved. According to suitable statistical analyses and obtained results, it seems that Persian version of morning-eventide questionnaire has appropriate validity and reliability for measurement of day forms and could be effective tools for this.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2683_d54bc699dd3ead4a13d94598870b2ca6.pdf
پرسشنامه صبحگاهی ـ شامگاهی
ریختهای شبانهروزی
چرخه شبانه روزی
اعتبار و پایایی
Morning-eventide questionnaire
Day forms
Day cycle
Validity and reliability
per
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
2013-08-23
11
1
123
142
2684
«مقیاس تصویر خودمنفی» (NSPS) : ساخت عاملی و ویژگیهای روانسنجی
Factor Structure and Psychometric Features
مهدیه عطری فرد
atri58@yahoo.com
1
سیدکاظم رسول زاده طباطبائی
rasool1340@um.ac.ir
2
محمدرضا شعیری
shairigm@gmail.com
3
پرویز آزادفلاح
azadfa_p@yahoo.com
4
مسعود جان بزرگی
5
دانشگاه تربیت مدرس
هدف پژوهش حاضر، تعیین ساخت عاملی و ویژگی های روانسنجی «مقیاس تصویر خود منفی» (NSPS) است، لذا پس از آماده سازی مقیاس مذکور و انجام مراحل مقدماتی و رفع مشکلات احتمالی، NSPS بر روی 574 دانشجوی کارشناسی دانشگاه شاهد که به شیوه نمونه برداری خوشه ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید و ساخت عاملی این ابزار با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحلیل ها بیانگر ساختار 4 عاملی NSPS است که به ترتیب عبارتند از: «نگرانی درباره آشکار شدن نقائص مرتبط با ظاهر فیزیکی»، «نگرانی درباره آشکار شدن نقائص مرتبط با کفایت اجتماعی (1)»، «نگرانی درباره آشکار شدن نقائص مرتبط با کفایت اجتماعی (2)» و «نگرانی درباره آشکار شدن نقائص مرتبط با کنترل علائم اضطراب». جهت بررسی پایاییNSPS و عوامل آن، ضرایب همسانی درونی و ضرایب بازآزمایی محاسبه شدند که نتایج بیانگر پایایی قابل قبولNSPS و عوامل آن است. بررسی اعتبار سازه NSPS و عوامل آن با 6 مقیاس ( SIAS SPS, LSAS-SR,SPIN ,DASS-21, BDI-II, ) نشان می دهد که ضرایب همبستگی گشتاوری پیرسون بین NSPS و مقیاس های دیگر معنادار هستند و تنها همبستگی های آن با LSAS-SR از همه کمتر یا غیرمعنادار بودند که به تبیین آنها پرداخته خواهد شد. در مجموع، نتایـج این مطالـعه شواهـدی برای صحـت ساخت عاملی و پایایی و اعتبار قابل قبـول عامل های NSPS را ارائـه می دهـد.
The purpose of this study is determination of factor structure and psychometric features "negative self-picture scale" (NSPS). So, after preparation of mentioned scale and implementation of basic steps as well as omission of possible problems, NSPS was done on 574 Shahed University bachelor students, selected by cluster sampling and factor structure of this tool was surveyed by heuristic confirmatory factor analysis. Results of these analyses represents NSPS 4-factor structure which respectively include: "concerns on appearance of physical defects", " concerns on of social competency defects(1)", " concerns on of social competency defects(2)" concerns on defects and disabilities related to anxiety symptoms control". In order to study NSPS validity and its factors, internal consistency coefficients and retesting coefficients were calculated. Results represent NSPS acceptable validity and its factors. Validity study of NSPS structure and its factors with 6 scales ( SIAS SPS, LSAS-SR,SPIN ,DASS-21, BDI-II) shows that Pearson correlation coefficients between NSPS and other scales is meaningful and only its correlations with LSAS-SR is at least and non-meaningful which will be explained. Generally, this study provides evidences for accuracy of factor structure NSPS acceptable validity.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2684_3970a885bc1c8584f1f97fd27b1bbc3d.pdf
مقیاس تصویر خود منفی
اضطراب اجتماعی
ساخت عاملی
اعتبار سازه
پایایی
Negative self-picture scale
Social anxiety
Factor structure
Structure validity
Validity