ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر سایکودراما در درمان پرندههراسی (پژوهش مورد منفرد)
چکیده:
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سایکودراما در درمان پرندههراسی بود. سایکودراما به عنوان یکی از انواع رواندرمانیهای بدیع، نخستین بار توسط مورنو در سال 1921 معرفی شد. از این روش عمدتاً برای درمان اختلالات روانشناختی با منشأ هیجانی مثل افسردگی و مشکلات بین فردی استفاده میشود. در پژوهش حاضر از این روش برای درمان پرندههراسی که یکی از اختلالات اضطرابی است، استفاده شده است. پژوهش حاضر با این سؤال آغاز شد که آیا سایکودراما میتواند در درمان پرندههراسی مؤثر باشد.
روش و ابزار: در این پژوهش تجربی، ابتدا مشکل پرندههراسی بر اساس ملاکهای تشخیصی DSM IV-TR در مراجع تشخیص، و سپس با استفاده از یک آزمون محقق ساخته و نیز یک آزمون رفتاری همراه با مواجههی مراجع با یک پرنده، میزان ترس او مورد سنجش واقع شد. این میزان ترس و تغییرات آن طی دو آزمون دیگر - یکی در اواسط درمان و دیگری در پایان درمان- به صورت کمّی در مورد آزمون اول و به صورت کمّی و کیفی (میزان ضربان قلب و مشاهدهی تغییرات چهره و رفتار در بیمار) برای آزمون کلامی و رفتاری، بررسی شد. مداخلهی درمانی که در این پژوهش از نوع سایکودراما بود، هشت جلسهی دو ساعته، هفتهای دو جلسه و در کل یک ماه به طول انجامید.
یافتهها: نتایج آزمون محققساخته و تغییرات رفتاری مراجع (از جمله کسب توانایی مواجه شدن با پرنده و دست زدن به آن بدون هراس) نشان داد که سایکودراما در درمان رفتار پرندههراسی مؤثر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: این نتیجه همسو با نتایج پژوهشهایی است که پیش از این تأثیر سایکودراما را در درمان سایر اختلالات روان-شناختی بررسی کردهاند. نتیجهی پژوهش حاضر نشان میدهد که میتوان از سایکودراما برای درمان فوبیای حیوانات نیز استفاده نمود. البته پژوهشهای بیشتری با تعداد آزمودنیهای بیشتر باید انجام شوند تا درمانگران بتوانند با اطمینان بیشتری از این روش به منظور درمان مراجعانشان استفاده نمایند.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2698_8cc18113e8f6ef915db8ec16633bdfdf.pdf
2014-08-23
1
16
سایکودراما
پرندههراسی
هدی
پوررضائیان
pourrezaian911@st.atu.ac.ir
1
دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
فرامرز
سهرابی
asmar567@yahoo.com
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
مهدی
پوررضائیان
3
دانشگاه شاهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش تعدیل کننده فاجعه آمیزکردن درد بر رابطه بین شدت درد و افکار خودکشی در بیماران درد مزمن
فاجعهآمیزی به عنوان یک راهکار مقابله ای ناسازگار با درد تاثیرات منفی گستردهای برسطح سازگاری و نیز کیفیت زندگی روانی ـ اجتماعی بیماران درد مزمن تحمیل میکند. این اثرات منفی، حتی بعد از کنترل افسردگی و اضطراب، پیش بینی کنندۀ مهّم وجود افکار خودکشی و شدت افکار مذکور است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شدت درد و فاجعه آمیزکردن درد با افکار خودکشی و نیز وارسی نقش تعدیل کنندۀ فاجعه آمیزی درد بر رابطه شدت درد و خودکشی در نمونهای از بیماران مبتلا به درد مزمن است. روش: در این مطالعه 264 بیمار درد مزمن مراجعه کننده به چند درمانگاه خصوصی و دولتی شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاسهای افکار خودکشی، فاجعه آمیزی درد و شدت درد را کامل کردند. داده های به دست آمده، با رعایت پیش فرضهای آماری لازم، با استفاده از روش های همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسه مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: براساس تحلیل های انجام شده همبستگیهای معناداری بین افکار خودکشی با شدت درد (01/0, p < 30/0r=) و افکار خودکشی و فاجعهآفرینی (01/0, p < 48/0r=) وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نقش تعدیل کننده فاجعهآمیزی درد را در رابطه شدت درد و افکار خودکشی نشان می دهد. نتیجهگیری: رابطه معنادارای بین شدت درد و افکار خودکشی در بیماران درد مزمن وجود دارد و فاجعه آفرینی می تواند چنین رابطه ای را تعدیل کند. بنابراین جهت کاهش افکار خودکشی علاوه بر کاهش شدت درد، می توان در برنامه های درمانی، تمرکز بر کنترل افکار فاجعه آفرین را پیشنهاد کرد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2699_0369fb5437d8e9a0721e8b34f71c056d.pdf
2014-08-23
17
28
درد مزمن
افکار خودکشی
شدت درد
فاجعه آفرینی
اکرم
برومند
boroumand.a1386@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
محمد علی
اصغری مقدم
2
دانشگاه شاهد
AUTHOR
محمد رضا
شعیری
shairigm@gmail.com
3
دانشگاه شاهد
AUTHOR
فاطمه
مسگریان
fatemeh.meskarian@modares.ac.ir
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش تیپ های شخصیت انیه گرم بر سازگاری تحصیلی دانشجویان
مطالعه حاضر در صدد بر آمده است تا تاثیر آموزش تیپ های شخصیت انیه گرم را بر سازگاری تحصیلی دانشجویان مورد مطالعه قرار دهد. بدین منظور 120 دانشجو با استفاده از نمونه های در دسترس انتخاب شدند و به شیوه کاملاً تصادفی در گروه های آزمایشی( 60 دانشجو) و کنترل( 60 دانشجو) قرار گرفتند و به آزمون سازگاری تحصیلی بیکر و سیریاک قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت شش جلسه یک ونیم ساعته آموزش تیپ های شخصیت انیه گرم را دریافت کردند. این طرح از نوع مطالعه نیمه آزمایشی پیش- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. داده های پژوهش به کمک آزمون های توصیفی و استنباطی از جمله میانگین، انحراف استاندارد، آلفای کرانباخ، تی برای گروه های مستقل و تحلیل کواریانس تحلیل گردیدند. نتایج تحلیل آزمون تی بر تفاضل نمرات پیش و پس آزمون و تحلیل کواریانس نشان داد، بین گروه آزمایش و کنترل در میزان سازگاری تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد. یافته های به دست آمده نشان داد که آموزش تیپ های شخصیت در انیه گرم بر سازگاری تحصیلی دانشجویان موثر می باشد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2700_0a1c2b36d5effbdd59d42ddff9fd4876.pdf
2014-08-23
29
40
سازگاری تحصیلی
تیپ های شخصیت
انیه گرم
فیروزه
سپهریان آذر
f.sepehrianazar@urmia.ac.ir
1
دانشگاه ارومیه
LEAD_AUTHOR
امید
فتاحی
2
دانشگاه ارومیه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی گروه درمانی شناختی وجودگرا بر افسردگی والدین فرزندان مبتلا به سرطان
چکیده این مطالعه با استفاده از شیوه نیمه آزمایشی بصورت طرح پیش آزمون – پس آزمون و به منظور بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی وجودگرا در افسردگی والدین فرزندان مبتلا به سرطان انجام گردید. روش کار : برای این منظور 30 والد (24 تا 54 ساله) دارای فرزند مبتلا به سرطان از بین والدین داوطلب مراجعه کننده به بیمارستان محک انتخار و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و شاهد گمارده شدند. قبل از مداخله درمانی، هر دو گروه با آزمون افسردگی بک- II (1996) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایشی در دوازده جلسه 90 دقیقه ای گروه درمانی شناختی وجودگرا که به صورت 2 جلسه در هفته اجرا گردید شرکت نمودند، ولی در گروه شاهد هیچ گونه مداخله رسمی روانشناختی انجام نگرفت. در پایان مداخله، هر دو گروه مجددا با آزمون مذکور مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS برای اجرای آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنی دار در میزان افسردگی دو گروه به نفع گروه آزمایش ( 01/0>p) بود. نتیجه گیری : گروه درمانی شناختی وجودگرا می تواند در کاهش افسردگی والدین فرزندان مبتلا به سرطان موثر باشد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2701_0f03907d22f902b5cc8009e9343d3cd2.pdf
2014-08-23
41
50
گروه درمانی شناختی وجودگرا
افسردگی
والدین فرزندان مبتلا به سرطان
مهدی
اسکندری
meh.eskandari@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
AUTHOR
بهمن
بهمنی
bbahmani43@yahoo.com
2
دانشگاه علوم بهزیستی
LEAD_AUTHOR
فریبا
حسنی
hassani.fariba@gmail.com
3
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
AUTHOR
علی اصغر
دادخواه
asgaredu@gmail.com
4
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
AUTHOR
مائده
نقییایی
maedehnaghiyaee@yahoo.com
5
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه علی ادراک بیماری، پیروی دارویی وکیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به پارکینسون
بیماری پارکینسون نوعی اختلال تحلیلبرنده سیستم عصبیمرکزی در سالمندان است پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه علی ادراک بیماری، پیروی دارویی و کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به بیماری پارکینسون اجرا شد. روش پژوهش در این مطالعه علّی - همبستگی، جامعه آماری را کلیه بیماران سالمند مبتلا به پارکینسون تشکیل میدادند که 100 نفر از بیماران به عنوان نمونه با روش نمونهگیری در دسترس، از میان آنها انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در این پژوهش عبارتند از: 1) پرسشنامه دموگرافیک(محقق ساخته ) 2) مقیاس 4) پرسشنامه پیروی دارویی . نتایج (Brief IPQ) کیفیت زندگی 3) پرسشنامه ادراک بیماری حاکی از ارزیابی الگوی رابطه پیشنهادی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری است و تحلیلها نشان دادند که دادهها به خوبی با مدل از لحاظ شاخصهای برازندگی، برازش دارند و پیروی دارویی (r=0/ تحلیل نشان داد که ادراک بیماری ( 95 .(CFI =0/ و 91 IFI=0/91) با کیفیت زندگی در سالمندان مبتلا به پارکینسون رابطه مستقیم دارد ولی بین ادراک (r=0/86) بیماری و پیروی دارویی رابطه مستقیمی وجود ندارد .بنابراین می توان نتیجه گیری کرد سلامتی دارای ابعاد متعددی است که بر کیفیت زندگی مؤثر می باشد و از طرفی عوامل روانشناختی چون ادراک بیماری و پیروی دارویی و کیفیت زندگی با هم رابطه دارند . به طوری که عوامل روا نشناختی روی کیفیت زندگی اثر م یگذارند که می توانند موجب مشکلات بهداشتی و بیماری در سالمندان مبتلا به پارکینسون گردد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2702_247a4f128cea708418c3d8b3422d6432.pdf
2014-08-23
51
60
ادراک بیماری
پیروی دارویی
کیفیت زندگی
بیماری پارکینسون
زیبا
برقی ایرانی
z_irani@pnu.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه و باورهای جبران عدالت
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه پنج عامل بزرگ شخصیت با باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه و باورهای جبران عدالت انجام شد. جامعه آماری پژوهش دانشآموزان پسر متوسطه بودند که از میان آنها 196 نفر به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1992)، پرسشنامه باوربه دنیای ناعادلانه (دالبرت و همکاران، 2001)، پرسشنامه باور به دنیای عادلانه (ساتون و داگلاس، 2005) و پرسشنامه باورهای جبران عدالت (گل-پرور واثقی، 1390الف) برای جمعآوری دادهها استفاده شد. برای تحلیل دادهها، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه بهکار رفت. یافتهها نشان داد روانرنجوخویی و وظیفهشناسی دارای توان پیشبین معنادار برای باور به دنیای عادلانه برای خود، روانرنجورخویی دارای توان پیشبین معنادار برای باور به دنیای ناعادلانه و باورهای جبران فعال عدالت، و توافق پذیری دارای توان پیشبین معنادار برای باورهای جبران منفعل عدالت هستند.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2703_5bca60c7d5c0cb40a326630813991f5e.pdf
2014-08-23
61
74
عامل بزرگ شخصیت
باور به دنیای عادلانه
باور به دنیای ناعادلانه
باورهای جبران عدالت
دانشآموزان پسر
محسن
گل پرور
drmgolparvar@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
LEAD_AUTHOR
امین
برازنده
2
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
AUTHOR
زهرا
جوادیان
3
دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت و درمان شناختی- رفتاری بر پیش بین های عود در مبتلایان به افسردگی اساسی عود کننده
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت و درمان شناختی رفتاری بر نشانه های پیش بین عود در مبتلایان به افسردگی اساسی عود کننده انجام شده است. این پژوهش از نوع طرح های پیش آزمون- پس آزمون است که بدین منظور 40 فرد مبتلا به افسردگی عود کننده انتخاب و به تصادف در دو گروه درمان شناختی رفتاری گروهی و درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت اختصاص داده شدند. کلیه آزمودنی ها بواسطه پرسشنامه های: سیاهه افسردگی بک– II، مقیاس نگرش های ناکارآمد، مقیاس پاسخ های نشخواری، مقیاس رضایتمندی از خود در پیش و پس از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل نتایج بواسطه آزمون تحلیل آماری کوواریانس تک متغیره و چند متغیره نشان داد که درمان شناختی رفتاری نشانه های باقیمانده افسردگی و نگرش های ناکارآمد در مبتلایان به افسردگی اساسی عود کننده را بیشتر از درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت پس از اختتام درمان کاهش می دهد حال آن که درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت نشخوار ذهنی، واکنش پذیری شناختی و رضایتمندی از خود در مبتلایان به افسردگی اساسی عود کننده را بیشتر از درمان شناختی رفتاری پس از اختتام درمان کاهش می دهد در آخر پیشنهاد می گردد که با تلفیق دو شیوه درمانی، درمان شناختی رفتاری و درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت، برای مبتلایان به افسردگی اساسی می توان پیش بین های عود را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2704_0355822c9db8f6e15a7cc37f942399ed.pdf
2014-08-23
75
86
درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت
درمان شناختی رفتاری
افسردگی اساسی عود کننده
نشانه پیش بین عود
مهدیه
ملیانی
mah.melyani@gmail.com
1
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
عباس علی
اللهیاری
abasali.allahyari@gmail.com
2
دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
پرویز
آزادفلاح
azadfa_p@yahoo.com
3
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علی
فتحی آشتیانی
afa1337@gmail.com
4
مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پژشکی بقیهالله (عج
AUTHOR
آزاده
طاولی
5
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین طرح وارههای ناسازگار و سبکهای فرزند پروری در افراد دارای رگههای اختلالات شخصیت دسته ب و شناخت نقش آنها در پیش بینی عضویت گروهی اختلالات شخصیت دسته ب
اختلالات شخصیت به ویژه اختلالات شخصیت دسته ب یکی از مهمترین مشکلات اجتماعی و پزشکی است. هدف این مطالعه بررسی رابطه بین طرح وارههای ناسازگار اولیه و سبک های فرزند پروری و شناخت نقش آنها در افراد با رگههای اختلالات شخصیت دسته ب بود. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی (همبستگی) می باشد . نمونه آماری شامل 476 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان بود که 351 نفر آنان دارای رگه های اختلالات شخصیت دسته ب بودند و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند . ابزار های طرح وارههای ناسازگار ،(MCMI-III) پژوهش شامل پرسشنامههای چند محوری بالینی میلون و ادراک از شیوههای فرزند پروری بامریند بود. برای تجزیه (YSQ-SF) اولیه یانگ-فرم کوتاه و تحلیل دادهها، از همبستگی پیرسون و رگرسیون لوجستیک استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین طرح وارههای ناسازگار اولیه و سبکهای فرزند پروری رابطه معناداری وجود دارد. همچنین طرح وارههای استحقاق، وابستگی، ایثار، و گرفتار به طور معناداری احتمال ابتلا به اختلالات شخصیت دسته ب را پیش بینی کردند. در این مطالعه نشان داده شد که افراد با رگههای اختلال شخصیت دسته ب از طرح واره های ناسازگار اولیه رنج میبرند و سبکهای فرزند پروری آنها ناسازگارند.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2705_1a996d2859bb3f083af4144eb34b1fbb.pdf
2014-08-23
87
98
ختلالات شخصیت دسته ب
طرح وارههای ناسازگار اولیه
سبکهای فرزند پروری
نسرین
احمدی
ahmadinasrin42@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
فخرالسادات
قریشی راد
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی روابط ساختاری برخی از عوامل روان شناختی خطرزا و محافظت کننده آمادگی اعتیاد
هدف پژوهش حاضر طراحی، آزمون و اصلاح مدلی برای درک روابط برخی عوامل روان شناختی خطرزا و محافظت-کننده آمادگی اعتیاد بود. این پژوهش از مدل معادلات ساختاری برای بررسی روابط میان شیوه های فرزندپروری و آمادگی اعتیاد با میانجی گری متغیرهای نوجویی، راهبردهای مقابله و مشکلات رفتاری استفاده نمود. نمونه آماری شامل 572 (328 پسر و 244 دختر) دانش آموز سال سوم دبیرستان های مشهد بود که به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه شیوه های فرزندپروری، سیاهه سرشت و منش، مقیاس خود گزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان، پرسشنامه مقابله با شرایط استرسزا و مقیاس آمادگی اعتیاد ایرانی بود. از نرم افزار AMOS-16 برای ارزیابی مدل پیشنهادی استفاده شد. نتایج نشان می دهد مدل نهایی که با حذف مسیرهای غیر معنی دار و همبسته کردن چند خطا به دست آمد، از شاخص های برازندگی مطلوبی (CFI=0/90, RMSEA=0/07) برخوردار است. در مجموع، اکثر روابط مفروض بین متغیرها معنی دار بودند، اما اکثر مسیرهای مفروض میان شیوه فرزند پروری سهل گیر با سایر متغیرها معنی دار نبود. با توجه به ضرایب استاندارد، راهبردهای مقابله هیجان مدار، مسئله مدار، اجتنابی و مشکلات رفتاری به ترتیب بیشترین اثر را بر آمادگی اعتیاد دارند. مضامین بالینی و کاربردی نتایج و مدل ارائه شده در پژوهش حاضر به تفضیل مورد بحث قرار گرفته است.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2706_e6879bdf8bfb7766ecf6162e32b423ca.pdf
2014-08-23
99
116
شیوههای فرزندپروری
نوجویی
مشکلات رفتاری
راهبردهای مقابله
آمادگی اعتیاد
ایران
داودی
davirp38@yahoo.com
1
دانشگاه شهید چمران
LEAD_AUTHOR
طیبه
عشرتی
2
دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
یدالله
زرگر
3
دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
اسماعیل
هاشمی شیخ شبانی
4
دانشگاه شهید چمران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثزبخشی زوج درمانی رفتاری در بهبود عملکرد ازدواج و کاهش تعارضات زناشویی در بین زوجین دارای عضو معتاد
هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت های مربوط به عملکرد ازدواج و تعارض زناشو یی در ب ین زوجین دارای عضو معتاد بوده است که به دنبال زوج درمانی رفتاری ایجاد شده اند . بد ین شهر مشهد (T.C) منظور 30 زوج ( 60 نفر ) از بین مراجعه کنندگان مرکز اجتماع درمان مدار به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به صورت تصادف ی در دو گروه آزما یش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه ای زوج درمانی رفتاری به صورت هفتگ ی دریافت کردند، گروه کنترل هیچ مداخله مشخصی دریافت نکردند. در این پژوهش بر ای جمع آوری داده ها در دو مرحله پ یش آزمون و پس آزمون ، از پرسشنامه های عملکرد استفاده شد. نتایج آزمون آماری یومن ویتن ی(در (MCQ) و تعارضات زناشویی (MFAI) ازدواج مورد مقیاس ها با توزیع غیر نرمال) حاکی از تفاوت معنادار دو گروه کنترل و آزما یش در متغییر های عملکرد ازدواج و تعارضات زناشویی بود. مقایسه میانگین ها نشان داد که آموزش زوج درمانی رفتاری به طور معناداری بر بهبود عملکرد ازدواج و کاهش تعارضات زناشو یی را در عملکرد ازدواج و (P < 0/ موثر بوده و زوج ین در گروه آزما یش افز ایش معنادار ی( 05 را در تعارضات زناشویی نشان دادند. به طور کل ی نتا یج (P < 0/ همچنین کاهش معناداری( 05 پژوهش حاضر حاکی از آن است، زوج ین ی که زوج درمان ی رفتار ی دریافت کرده اند در مقایسه با زوجینی که ای ن درمان را در یافت نکرده اند از عملکرد ازدواج بهتر و تعارض زناشویی کمتری برخودار می باشند.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2707_5fd0227ca564f4136da9dd444f6f3bc0.pdf
2014-08-23
117
126
زوج درمانی رفتاری
عملکردازدواج
تعارضات زناشویی
اعتیاد
نجمه
مهدی زاده
nm.psychology@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
سلیمانی
2
AUTHOR
علی
فتحی آشتیانی
afa1337@gmail.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت جنسی زنان (SSSW) در نمونه ای از زنان ایرانی
پژوهش حاضر با هدف بررسی اعتبار و پایایی مقیاس چند بعدی رضایت جنسی زنان در زنان ایرانی صورت گرفته است. (SSSW) طرح پژوهش توصیفی بوده و 628 نفر زنان متأهل دانشجو بر اساس نمونه گیری در دسترس به عنوان پرسشنامه اصلی و از شاخص (SSSW) انتخاب شدند. از مقباس رضایت جنسی زنان مقیاس ،(LWMAT) پرسشنامه سازگاری زناشویی لوک والاس ،(FSFI) عملکرد جنسی زنان و مقیاس افسردگی ، اضطراب و (ISS) مقیاس رضایت جنسی ،(FSDS) پریشانی جنسی زنان به منظور بررسی اعتبار همگرا و واگرا استفاده گردید. (DASS- استرس ( 21 و هیچ یک از سوالات (RMSEA= 0/ تحلیل عاملی مدل 5 عاملی پرسشنامه را تأیید کرد ( 08 با ابعاد م شابه (SSSW) حذف نشد. همبستگی ابعاد پنج گانه پرسشنامه رضایت جنسی زنان در پرسشنامه های دیگر متوسط تا قوی و معنادار بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای نمره کل 0 بدست آمد که قابل قبول بودند همچنین / 0 تا 91 / 0 و برای ابعاد آن از 82 / پرسشنامه 96 0 بدست آمد. / 0 تا 97 / ضرایب باز آزمایی برای نمره رضایت جنسی و ابعاد آن 73 با داشتن وی ژگی های مثبتی همچون (SSSW) به طور کلی پرسشنامه رضایت جنسی زنان ساختار چندبعدی و تأکید بر پریشانی و رضایت جنسی، از و ویژگی های روانسنجی مناسب در نمونه ای از زنان ایرانی برخوردار می باشد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2708_02c50152c8e454ab14e8f8f120e03b56.pdf
2014-08-23
129
140
کلمات کلیدی: مقیاس رضایت جنسی زنان
رضایت جنسی
پریشانی جنسی
اعتبار
پایایی
رسول
روشن چسلی
rasolroshan@yahoo.com
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
صدیقه
میرزایی
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
امیر
نیکآذین
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مقدماتی اعتبار و پایایی پرسش نامه سنجش معنویت ( SAI )
هدف پژوهش حاضر بررسی مقدماتی ویژگی های روان سنجی پرسش نامه سنجش معنو ی ت در بین دانشجویان دانشگاه های تهران، شه ید بهشت ی و علامه طباطبا یی بوده است . (SAI) روش: شیوه انجام تحقیق شامل دو مرحله بوده است. در مرحله اول، ابتدا آزمون توسط ی ک متخصص زبان انگلیسی و یک روان شناس ترجمه شد . پس از مقا یسه ترجمه ها و انجام اصلاحات لازم، این نسخه بازبینی شد و در نهایت پرسش نامه نهایی آماده گردید. سپس برای بدست آوردن آلفای اولیه آزمون بر نمونه او لی ه شامل 52 نفر اجراشد و ضرا یب آلفا در اجرای اول(آزمون) و اجرای دوم(باز آزمون )، به فاصله 15 روز محاسبه گرد ی د. همچن ین ضرایب همبستگی آزمون– باز آزمون در دو بار اجرا محاسبه گردی د. سپس در مرحله دوم، اجرا شد. در این پژوهش از پرسش نامه های سنجش (N= آزمون بر روی نمونه اصلی ( 312 معنویت، سوگیری مذهبی شمس، سبک های دفاع ی، کیفی ت زندگ ی و افسردگ ی بک استفاده 0) به /70 -0/ 0) و در اجر ای دوم ( 96 /64-0/ گردید. ضرایب آلفا، به ترتیب در اجرای اول ( 96 0 بدست /72 -0/ دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی آزمون– باز آزمون در دو بار اجرا 91 آمد. نتایج اعتبار محتوا به طور قابل قبولی گزارش گردید. در رابطه با اعتبار سازه، همبستگ ی مثبت و معناداری بین خرده مقیاس های این پرسش نامه بدست آمد. هم چنین نتایج مناسبی از اعتبار همزمان به دست آمد. علاوه بر این بین زنان ومردان از لحاظ همه خرده مق ی اس های معنویت (به جز خرده مقیاس بزرگ منشی)، تفاوت معنادار ی مشاهده گرد ی د. به طور کل ی می توان نتیجه گرفت که پرسش نامه ی سنجش معنویت از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2709_cd309c725c367ce11f67478defd88a92.pdf
2014-08-23
141
158
معنویت
پرسش نامه سنجش معنویت
ویژگی های روان سنجی
سهیلا
قمیان
ghomian_s@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
لیلا
حیدری نسب
heydari110@yahoo.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ساختار عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) در نوجوانان ایرانی
پژوهش حاضر بررسی ساخت عاملی، اعتبار و پایایی پرسشنامه سلامت عموم ی 28 سوا لی در دانش آموزان دبیرستانی ایرانی را مدنظر قرار داده است. پژوهش حاضر پی رو (GHQ-28) طرحی از نوع توصیفی بوده و 1497 نفر ( 789 نفر دانش آموزان دختر و 708 نفر دانش آموزان پسر) از دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان های قم، دامغان و بجنورد بر اساس به عنوان (GHQ- شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. از پرسشنامه سلامت عمومی ( 28 و مقیاس بهزیستی شخصی (GAD- پرسشنامه اصلی و از مقیاس 7 سؤالی اضطراب فراگیر ( 7 به منظور بررسی اعتبار همگرا استفاده گرد ی د. نتا یج تحلی ل (PWI-SC) نسخه دانش آموزان عاملی اکتشافی و موازی نمای انگر سه عامل بود که 36.36 درصد وار ی انس را در نمرات پرسشنامه سلامت عمومی پیش بینی می کردند. شاخص های حاصل از تح لی ل عام لی تأیی دی مدل سه عاملی حاکی از برازش خوب مدل بود و در مجموع 8 سوال پرسشنامه حذف گردی د. همبستگی ابعاد سه گانه پرسشنامه سلامت عمومی 20 سوالی با ابعاد مشابه در پرسشنامه اصلی در حد قوی و معنادار، با پرسشنامه بهزیستی شخصی در حد متوسط و با پرسشنام ه اضطراب فراگیر در حد قوی (برای بعد افسردگی در حد متوسط) و معنادار بود. ضرایب آلفای کرونباخ برای ابعاد و نمره کل پرسشنامه قابل قبول بودند و ضرایب باز آزمایی در حد قو ی با سه بعد با نام های سرزندگی و (GHQ- بدست آمد. پرسشنامه سلامت عمومی 20 سوالی ( 20 انرژی، اضطراب و علایم جسمانی و افسردگی بدست آمد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2710_defe02751da9e97508a9ff182c9915b0.pdf
2014-08-23
159
172
پرسشنامه سلامت عمومی
سرزندگی و انرژی
اضطراب
علایم جسمانی
اعتبار
پایایی
محمدرضا
نائینیان
mrnainian@yahoo.com
1
دانشگاه شاهد دانشکده علوم انسانی
LEAD_AUTHOR
امیر
نیکآذین
anikazin@yahoo.com
2
دانشگاه شاهد دانشکده علوم انسانی
AUTHOR
محمدرضا
شعیری
shairigm@gmail.com
3
دانشگاه شاهد دانشکده علوم انسانی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد پرسشنامه افسردگی بک – 2 در دانشجویان ایرانی
پرسشنامه افسردگی بک احتمالا رایج تر ین پرسشنامه خود -گزارش ده ی است که بر ای سنجش افسردگ ی در دانشجو یان استفاده می شود . هدف از انجام ای ن پژوهش بررس ی خصوصیات روانسنجی این پرسشنامه و ارتباط آن با جنسیت و سطح تحص یلات و مقایسه شدت و نوع علائم در گروه بزرگی از دانشجویان ایرانی است. به این منظور تعداد 2260 نفر 66 % دختر و / از دانشجویان دوره های کارشناس ی و کارشناس ی ارشد دانشگاه ش یراز ( 8 %33/2 پسر) این پرسشنامه را تکمیل کردند. بر ای محاسبه پای ایی پرسشنامه از روش های دوباره سنجی و ثبات درونی و برای تعیین روایی از روش های روایی همزمان و روش تحلی ل عاملی استفاده شد . بر ای مقلیس ه می زان افسردگ ی دانشجو یان دختر و پسر و هم چن ین مستقل استفاده شد . در مرحله t دانشجویان دوره کارشناسی و کار شناسی ارشد از آزمون بعد نوع علائم افسردگی در دانشجویان در ارتباط با جنسیت و سطح تحصیلات بررس ی شد . و در طول زمان از (α=0/ نتایج نشان داد پرسشنامه افسردگی بک- 2 از ثبات داخلی بالا ( 87 برخوردار بود. اجراء همزمان این آزمون با پرسشنامه سلامت (r = 0/ پایایی قابل قبولی ( 73 عمومی 28 سوالی و مقیاس افسردگی اضطراب و استرس 21 سوالی نشان داد این آزمون از روایی همزمان خوبی برخوردار است. انجام تحلیل عامل برای کل آزمودنی ها وجود عامل های شناختی-عاطفی و جسمی را نشان داد. روش تحلیل عامل برای دانشجویان دختر و پسر به تفکیک انجام شد. از نظر میزان افسردگی، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معنادار نبود اما دانشجویان دوره کارشناسی نسبت به دانشجو یان دوره کارشناس ی ارشد بطور معنادار ی نمرات بالاتری کسب کردند. هم چنین دانشجویان الگوهای متفاوتی از علائم را نشان دادند. در مجموع یافته های این پژوهش روایی و پایایی قابل قبول آزمون افسردگی بک - 2 در دانشجویان ایرانی را نشان داد. الگوی نوع علائم در دانشجویان دختر و پسر متفاوت و شدت علائم افسردگی با سطح تحصیلات دانشجویان ارتباط داشت.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2711_b41def8f0db5528b7f18c862b8998b51.pdf
2014-08-23
173
188
پرسشنامه افسردگی بک - 2
پایایی
روایی
دانشجو
چنگیز
رحیمی
crahimi@hotmail.com
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روش معناداری بالینی تغییرات درمانی: ویژگیها، شیوه محاسبه، تصمیمگیری و محدودیتها
استفاده از روش های معناداری آماری در تعیین اثربخشی درمان های روان شناختی امری است رایج اما دارای محدودیتهایی. در واقع وجود تفاوت های معنادار آماری بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه درمانی، ضرورتاً به معنی برخورداری بیماران درمان شده از عملکرد موفقیت آمیز در زندگی واقعی نیست. بدین خاطر استفاده از روش هایی ضرورت دارد که ضمن عبور از محدودیت های اجتناب ناپذیر روش های آماری، مکمل آزمون های معناداری آماری بوده و نتایج دقیق تری از اثر بخشی درمان های روان شناختی را آشکار سازند. یکی از این روش ها، روش معناداری بالینی تغییرات است. دراین روش گفته می شود که اگر در پایان درمان، بیماری از گروه "افراد دارای بدکارکردی به دلیل بیماری" به گروه "افراد دارای کارکرد طبیعی" تغییر وضعیت داده باشد، می توان او را به عنوان فردی که به سطح تغییرات معناداری بالینی دست یافته است، طبقه بندی کرد. مقاله حاضر با توجه به این رویکرد، یکی از این روش ها ، یعنی روش جاکوب سن و تراکس [1] را، به دلیل سادگی و مشهورتر بودن، مطرح ساخته و در عین آموزش شیوه محاسبه آن، معیارهای تصمیم گیری و نیز محدودیت های این روش را برای متخصصین بالینی آشکار می سازد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2712_850d930127817fb2f77c28dddd9d86ae.pdf
2014-08-23
191
200
معناداری آماری
معناداری بالینی
محمدعلی
اصغری مقدم
asghari7a@gmail.com
1
دانشگاه شاهد
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
شعیری
shairigm@gmail.com
2
دانشگاه شاهد
AUTHOR