ORIGINAL_ARTICLE
اثر بخشی بازیهای توجهی بر میزان عملکرد حافظه و یادگیری کودکان پیش دبستانی با ناتوانیهای یادگیری عصب روانشناختی
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیهای توجهی بر میزان عملکرد حافظه و یادگیری کودکان پیش دبستانی با ناتوانیهای یادگیری عصب- روان شناختی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی بوده و بر اساس طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای از بین کودکان پنج تا شش ساله شهر اصفهان تعداد 20 نفر با ناتوانی یادگیری عصب- روان شناختی انتخاب و به تصادف در 2 گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند، و بازیهای توجهی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده در برگیرنده آزمون تشخیصی عصب روانشناختی کانرز و مقیاس هوش کودکان پیش از دبستان ریون بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیری ( مانکوا) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها نشان دادند که بازیهای توجهی می تواند برمیزان عملکرد حافظه و یادگیری کودکان پیش دبستانی با ناتوانی های یادگیری عصب روانشناختی اثر داشته باشد (01/0P < ). بنابر این نتایج یاد شده ضمن همسویی با دیگر نتایج ، امکان به کارگیری مقدماتی این نوع بازیها در کودکان پیش دبستانی با ناتوانیهای عصب روانشناختی –تحولی ، را فراهم ساخته است.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2713_dc52d3ca13182e046bf9b881664760be.pdf
2015-02-20
3
10
بازیهای توجهی
عملکرد حافظه
یادگیری
ناتوانی های یادگیری عصب- روان شناختی
شیما
قلمزن
sh.ghalamza@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
مختار
ملک پور
mokhtarmalekpour@ymail.com
2
AUTHOR
سالار
فرامرزی
salrfarmarzi@yahoo.com
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی صبر و مؤلفه های آن در دانشجویان
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش پنج عامل بزرگ شخصیت در پیش بینی صبر و مولفههای آن در دانشجویان بود. برای دستیابی به هدف یاد شده ،تعداد 516 دانشجوی دانشگاه شیراز به وسیله ی نمونه گیری خوشه ای به روش تناسب احتمالی با اندازه انتخاب و با تکمیل پرسش نامه ی پنج عامل بزرگ شخصیت (فرم کوتاه) و مقیاس صبر در این پژوهش شرکت کردند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان نشان داد که پنج عامل بزرگ شخصیت به غیر از عامل گشودگی در تجربه ، نمره ی کل صبر را پیش بینی کردند. همچنین این پنج عامل، مولفه های صبر را نیز پیش بینی نمودند. در تبیین یافتههای پژوهش حاضر می توان این گونه نتیجه گیری کرد که عوامل شخصیتی با صبر مرتبط هستند. بنابراین هنگام کاربرد راهبردهای آموزش صبر توجه به ویژگی های شخصیتی مراجعان اهمیت دارد
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2714_d88ac3de40bc443384105d7e4f726a91.pdf
2015-02-20
11
24
پنج عامل بزرگ شخصیت
صبر
مولفه های صبر
ویژگی های شخصیتی
فرهاد
خرمائی
khormaee_78@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
اعظم
فرمانی
azamfarmani3@gmail.com
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین سطح پیشبینی کننده عزت-نفس در خود ناتوانسازی میان دانشجویان ورزشکار قهرمان و غیرقهرمان در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی
هدف پژوهش حاضر تعیین و مقایسۀ میزان خود ناتوانسازی و عزتنفس در میان دانشجویان ورزشکار قهرمان و دانشجویان ورزشکار غیر قهرمان بود. روش پژوهش پس-رویدادی و جامعۀ آماری 975 نفر دانشجوی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد واحد کرج در سال تحصیلی91-90 بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای و فرمول برآورد نمونه بورگ و گال ، 115 نفر به تفکیک مقطع تحصیلی، جنس و وضعیت قهرمانی انتخاب شد. ابزار پژوهش پرسشنامه خود ناتوانسازی جونز، رودوالت و عزتنفس روزنبرگ بود. دادهها از طریق تحلیل واریانس دو راهه تکمتغیری، ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون تکمتغیری تحلیل شد. نتایج حاکی از عزتنفس بالاتر ورزشکاران قهرمان از ورزشکاران غیرقهرمان بود، اما تفاوت معناداری بین سطح عزتنفس و خود ناتوانسازی دانشجویان ورزشکار دختر و پسرِ قهرمان و غیرقهرمان مشاهده نشد.رابطه بین عزتنفس و خود ناتوان سازی در دانشجویان ورزشکار پسر قویتر از این رابطه در بین دانشجویان ورزشکار دختر و رابطه بین خود ناتوانسازی و عزتنفس دانشجویان ورزشکار تربیت بدنی معکوس بود. بر اساس یافته های این پژوهش میتوان نتیجهگیری کرد خود ناتوانسازی و عزتنفس پیشبینی کننده یکدیگرند و چون رابطه معکوس بین عزت نفس و خود ناتوان سازی در دانشجویان ورزشکار غیرقهرمان قوی تر از این رابطه در بین دانشجویان قهرمان است، می توان با فراهم آوردن زمینه ها و امکانات برای کسب موفقیت، عزت نفس و خود توانمندسازی افراد را افزایش داد
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2715_5604aaf9846be2ad088370dd8791256c.pdf
2015-02-20
25
36
خود ناتوانسازی
عزتنفس
دانشجویان ورزشکار
قهرمان
غیرقهرمان
لیلا
سابقی
1
AUTHOR
عصمت
دانش
esmat_danesh@yahoo.com
2
LEAD_AUTHOR
حسین
رضابخش
3
AUTHOR
نرگس
سلیمی نیا
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر کاهش تفکرات غیرمنطقی دانش آموزان دختر کلاس اول مقطع راهنمایی شهرستان بروجن
کودکی یکی از دوران های سرنوشت ساز و حساس زندگی انسان می باشد. در دنیایی که بسیاری از افراد بزرگسال از تفکرات غیرمنطقی و تبعات آن رنج می برند، توجه به دوره های حساس کودکی و نوجوانی برای آموزش تفکر منطقی به افراد، امری ضروری به نظر می رسد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه فلسفه برای کودکان(P4C) در کاهش تفکرات غیرمنطقی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان بروجن انجام شده است. برای انجام این امر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، دو کلاس انتخاب گردید سپس از هر کلاس 15 نفر به صورت تصادفی انتخاب شد و با روش جایگزینی تصادفی، یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه کنترل انتخاب گردید. این دو گروه در یک طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. بدین صورت که پس از اجرای پیش آزمون بر روی هر دو گروه، برنامه آموزش فلسفه برای کودکان به مدت 15 جلسه بر روی گروه آزمایش انجام شد. در پایان هر دو گروه در پس آزمون شرکت نمودند. به منظور کنترل اثرات پیش آزمون، داده های حاصل از این پژوهش به روش تحلیل کوواریانس(ANACOVA) مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج این تحلیل نشان داد برنامه فلسفه برای کودکان به طور معناداری تفکرات غیرمنطقی را در گروه آزمایش کاهش داده است. این کاهش معنادار در تمام خرده مقیاسهای پرسشنامه تفکرات غیر منطقی کودکان ونوجوانان به جز خرده مقیاس عدم تحمل در برابر ناکامی های کاری نیز مشاهده شد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2716_ff3a2fa7fa0f9252fc2a3ea111a21b01.pdf
2015-02-20
37
48
تفکرات غیرمنطقی
فلسفه برای کودکان
دانش آموزان دختر
سارا
کلانتری
kalantari.meybodi@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
شکوه السادات
بنی جمالی
2
AUTHOR
زهره
خسروی
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطهی مهارت تفکر انتقادی با کیفیت زندگی، سلامت روان، مقبولیت اجتماعی و قدردانیِ دانشجویان پزشکی
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطهی مهارت تفکر انتقادی دانشجویان پزشکی با کیفیت زندگی، سلامت روان، مقبولیت اجتماعی و قدردانی آنان صورت گرفته است. روش مورد استفاده در پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. ابزارهای گردآوری دادهها، پنج پرسشنامهی: تفکر انتقادی واتسون - گلیزر، کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF)، سلامت روانی گلدبرگ و هیلیر (GHQ-12)، نسخه کوتاه مقیاس مقبولیت اجتماعی مارلو- کراون (SDS) و قدردانی مک کلگ و همکاران (GQ) بوده است. جامعه پژوهش مورد نظر را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل رشتههای علوم پزشکی دانشگاه شاهد تشکیل دادهاند که از این میان، تعداد 100 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدهاند. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی و رگرسیون خطی چند متغیره و آزمون تی، استفاده گردید. نتایج حاصل از انجام پژوهش نشان داد که: بررسی رابطه بین مهارت تفکر انتقادی با سلامت روان، مبین ارتباط مثبت و معنادار بعد ارزیابی مدارک و شواهد از تفکر انتقادی با سلامت روانی (05/0P<) و ارتباط منفی و معنادار بین بعد استنتاج (05/0P<) و تفسیر از تفکر انتقادی با سلامت روانی (01/0P<) میباشد به علاوه بین بعد استنتاج از تفکر انتقادی با مقبولیت اجتماعی، رابطهی منفی و معنادار وجود داشته است (05/0P<) و همچنین همبستگی بین ابعاد تفکر انتقادی با متغیر قدردانی نیز مثبت و معنادار بوده است (05/0P<). مهارت تفکر انتقادی با بعد سلامت روانیِ کیفیت زندگی نیز رابطه مثبت و معنادار داشته است (05/0P<). در نهایت نتایج نشان داد که مجموع متغیرهای سلامت روان، مقبولیت اجتماعی، قدردانی و کیفیت زندگی(ابعاد سلامت محیط، روابط اجتماعی، سلامت روانی و سلامت جسمانی)، 32 درصد واریانسِ تفکر انتقادی را تبیین میکنند.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2717_93bfc04ea3718e5fc2fd15dda34c704c.pdf
2015-02-20
49
60
تفکر انتقادی
کیفیت زندگی
سلامت روان
مقبولیت اجتماعی
قدردانی
فرامرز
بیجنوند
bijnavand_faramarz@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
مهدی
سبحانی نژاد
2
AUTHOR
امیر
نیکآذین
3
AUTHOR
سهراب
محمدی پویا
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر مداخلات شناختی ـ رفتاری بر کنترل خشم دانشآموزان دبیرستانی
خشم و کنترل آن در میان نوجوانان و جوانان از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از دلایل مراجعه به کلینیک-های روان شناختی، خشم و پرخاشگری میباشد. به همین جهت، انجام مطالعات برای کاهش خشم و افزایش مکانیزم-های کنترل خشم از موضوعات بسیار مهم تلقی میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش کنترل خشم با رویکرد شناختی- رفتاری بر صفت و ابراز خشم انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهشهای شبه آزمایشی است. آزمودنیهای این مطالعه را 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوم دبیرستان مدرسه شاهد تشکیل دادند که داوطلب شرکت در کارگاه بودند و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. این تعداد آزمودنی در دو گروه با برنامه مداخله یکسان آموزش مدیریت خشم را به مدت هفت جلسه (هفتهای یک بار) و در جلسات دو ساعته، گذراندند. ابزار پژوهش، سیاهه خشم حالت- صفت اسپیلبرگر بود که قبل و پس از آموزش بوسیله دانشآموزان تکمیل شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری بیانگر افزایش معنادار کنترل خشم درونی در گروه نمونه پس از طی دوره آموزشی است. لذا میتوان اذعان داشت که با روش مداخله شناختی- رفتاری، میتوان به افزایش کنترل خشم و مدیریت آن دست یافت.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2718_657dcc3c1674fffcc4f520688c8d79f1.pdf
2015-02-20
61
70
مدیریت خشم
رویکرد شناختی- رفتاری
خشم درونی
خشم بیرونی
محسن
شکوهی یکتا
ostadroozbeh@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
نیره
زمانی
2
AUTHOR
مریم
محمودی
3
AUTHOR
جواد
پور کریمی
4
AUTHOR
سعید
اکبــری زردخانه
5
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کارآمدی مداخله رفتاری- ذهن-آگاهی در ارتقاء خودپنداشت و بهبود کیفیت زندگی در دانشجویان دختر دارای تصویر بدنی منفی
پژوهش حاضر به منظور کارآمدی مداخله رفتاری-آموزش ذهنآگاهی در ارتقاء خودپنداشت و بهبود کیفیت زندگی گروهی از دانشجویان دختر دارای تصویر بدنی منفی انجام گرفته است. پس از اجرای پرسشنامه چند بعدی روابط بدن – خود (MBSRQ)، تعداد 30 آزمودنی دختر که نمرات کل آنها در پرسشنامه چند بعدی روابط بدن – خود کمتر از 160 و در زیر مقیاس رضایت از نواحی بدن کمتر از 33 بود انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 15 نفره (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. آزمودنیهای هر دو گروه به کلیه گویههای پرسشنامه چند بعدی روابط بدن – خود (MBSRQ)، پرسشنامه خودپنداشت بک و پرسشنامه کیفیت زندگی قبل از مداخله و پس از مداخله پاسخ دادند. پس از اجرای 12 جلسه مداخله رفتاری-آموزش ذهنآگاهی ، تحلیل یافتهها با استفاده از نسخه 16 نرمافزار آماری SPSS آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و کنترل در زمینه تصویر بدنی و خودپنداشت وجود دارد و نشان دهنده بهبود تصویر بدنی و خودپنداشت آزمودنیها بود. اما تغییر کیفیت زندگی آزمودنیهای گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در سطح معناداری نبود. با توجه به یافتههای فوق میتوان گفت مداخله رفتاری- ذهنآگاهی با اصلاح مؤلفههای رفتاری و شناختی مرتبط با تصویر بدنی باعث بهبود قضاوت افراد نسبت به بدن خود و ادراک بهتر و نزدیکتر آن به حالت واقعی شده و منجر به افزایش رضایت بدنی و خودپنداشت افراد میشود.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2719_b6c0e1291b1bec751b691d266fb7a5bf.pdf
2015-02-20
71
84
مداخله رفتاری
آموزش ذهنآگاهی
تصویر بدنی منفی
خودپنداشت
کیفیت زندگی
آزاده
زمزمی
a_asal5836@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
مژگان
آگاه هریس
2
AUTHOR
احمد
علی پور
alipor@pnu.ac.ir
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اثربخشی نوروفیدبک در کاهش نشانه های نقص توجه و تمرکز و کاهش بیش فعالی و تکانشگری در بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی((ADHD)
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، یکی از اختلالات روانی-عصبی شایع میباشد، که در طفولیت شروع شده و تا بزرگسالی ادامه مییابد و در ابعاد مختلفی از زندگی فرد نظیر زندگی شخصی، تعاملات اجتماعی، زندگی حرفهای، عملکرد اجرایی نظیر حافظه فعال و تمرکز و سایر ابعاد عملکردی فرد اختلال ایجاد میکند. مطالعات متعددی در خصوص درمان این اختلال از جانب مولفان مطرح گردیده است، با توجه به فقدان مطالعاتی که درمان نوروفیدبک را در این حیطه در بزرگسالان مورد بررسی قرار دهند، مطالعه کنونی شکل گرفته است.بنابر این هدف این تحقیق ، تعیین اثربخشی نوروفیدبک، در کاهش نشانههای نقص توجه، تمرکز و بیش فعالی در بزرگسالان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی میباشد.
پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش را بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی که به کلینیک آتیه در شهر تهران مراجعه میکنند، تشکیل دادند؛ که از بین جامعه آماری فوق 2 گروه 8 نفره، یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل از افراد مراجعه کننده به کلینیک آتیه، با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف انتخاب شد. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه اضطراب بک، پرسشنامه افسردگی بک، پرسشنامه اختلال نقص توجه/بیش فعالی بزرگسالی بارکلی، آزمون IVA و آزمون CNSVS. داده ها از طریق نرم افزار SPSS و با استفاده از روش آماری یومن ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین از آزمونهای تی مستقل، ویلکاکسون و کروسکال والیس نیز جهت نتایج تکمیلی استفاده شد.
نتایج بدست آمده نشان داد که نوروفیدبک منجر به کاهش معنادار نشانههای نقص توجه و تمرکز و کاهش بیش فعالی و تکانشگری در گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل گردید. بنابراین ضمن همسو بودن نتایج با دیگر یافته ها ، می توان به شکل مقدماتی استفاده از نوروفیدبک را در کاهش علائم نقص توجه و همچنین کاهش بیش فعالی و تکانشگری در بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی پیشنهاد داد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2720_2cbb26179a6a384f29f00ee8d657ecec.pdf
2015-02-20
85
98
نوروفیدبک
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بزرگسالی
اعظم سادات
مدنی
azam_madani_2008@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
لیلا
حیدری نسب
lhnpsy@gmail.com
2
AUTHOR
حمید
یعقوبی
hyaghubi@yahoo.com
3
AUTHOR
رضا
رستمی
rezaros@gmail.com
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین اسکیزوتایپی و علایم افسردگی با توجه به نقش میانجی نشخوارفکری
اگر چه رابطه بین اسکیزوتایپی و علایم افسردگی به خوبی تایید شده است، توجه کمی به نقش نشخوارفکری به عنوان میانجی این رابطه شده است. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین اسکیزوتایپی و علایم افسردگی با توجه به نقش میانجی نشخوارفکری انجام گردید. بدین منظور، در یک پژوهش توصیفی-همبستگی، تعداد 200 دانشجوی دانشگاه خوارزمی تهران (70 پسر، 130 دختر) به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه شخصیت اسکیزوتایپال (SPQ)، پرسشنامه تجدید نظر شده افسردگی بک (BDI-II) و مقیاس پاسخ نشخوارفکری (RRS) استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری SPSS20 و با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که بین اسکیزوتایپی، افسردگی و نشخوارفکری رابطه معنادار وجود دارد (05/0>P). همچنین، بین اسکیزوتایپی، افسردگی و مولفههای نشخوارفکری، یعنی در فکر فرورفتن و تعمق رابطه معنادار وجود دارد (05/0>P). در نهایت، نتایج نشان داد که نشخوارفکری و مولفههای آن میتوانند میانجی جزئی رابطه بین اسکیزوتایپی و افسردگی باشند (05/0>P). در مجموع، نتایج پژوهش حاضر نشان داد افراد دارای نمره بالای اسکیزوتاپی، علایم افسردگی بیشتری بواسطه مکانیسم مربوط به نشخوارفکری گزارش میکنند.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2721_443276a0c4e6fc2fecdd737ec77a0a40.pdf
2015-02-20
99
108
اسکیزوتایپی
افسردگی
نشخوارفکری
در فکر فرو رفتن
تعمق
احمد
منصوری
mansoury_am@yahoo.com
1
LEAD_AUTHOR
محمود
منصوری
2
AUTHOR
نسیبه
منصوری
3
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیشبینی اختلال جسمانی شکل در کودکان دارای اضافه وزن
اضافه وزن و چاقی دوران کودکی و نوجوانی در ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه به طور چشمگیری افزایش یافته است. با اینکه چاقی جزء اختلالات روانی محسوب نمی شود، اما زمینه ساز مشکلات زیادی می باشد؛ از جمله مشکلات رفتاری. هدف این مطالعه تعیین پیش بین های ابتلا به اضافه وزن در دانش آموزان مقطع ابتدایی می باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای 260 دانش آموز به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق چک لیست رفتاری کودکان (CBCL) بود.
نتایج با استفاده از روش رگرسیون لوجستیک نشان داد که اضافه وزن، مشکلات جسمانی شکل و سن کودک را در سطح معنی داری ( 05/0 P < )پیش بینی می کند؛ در حالی که مشکلات عاطفی، اضطرابی، تحصیلات و شغل والدین، همچنین جنسیت کودک توسط اضافه وزن پیش بینی نمی شود. با توجه به نتایج پژوهش حاضر از آنجایی که مشکلات جسمانی شکل پیش بین ابتلا به اضافه وزن است و این مشکلات در واقع زبان بدن هستند و گویای مشکلات اساسی زیربنایی، آگاهی دادن و تغییر نگرش والدین در پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن و در نهایت مشکلات رفتاری ضروری به نظر می رسد. بنابراین برنامه ریزی و سیاست گذاری های مرتبط در حوزه سلامت و بهداشت کودکان پیشنهاد می شود.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2722_c05defad05bdaf1dcbcbf45ee9f66799.pdf
2015-02-20
109
120
اضافه وزن
مشکلات درونی سازی شده
کودکان
اختلال جسمانی شکل
مهناز
علی اکبری دهکردی
aliakbaridehkordi@gmail.com
1
AUTHOR
طیبه
محتشمی
t.mohtasham@gmail.com
2
LEAD_AUTHOR
پرستو
حسن زاده
3
AUTHOR
معصومه
تدریس تبریزی
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی با بینش بالا ، پایین و افراد سالم
هدف از پژوهش حاضر تعیین تفاوت باورهای فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی با بینش پایین و بالا و همچنین گروه غیر بیمار بوده است. بدین خاطر 19 آزمودنی مبتلا به وسواس با بینش بالا و 4 بیمار مبتلا به وسواس با بینش پایین(بر اساس نمره فرد در گویه یازدهم آزمون ییل براون) و همچنین 26 آزمودنی غیربیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها با آزمون ییل براون، پرسشنامه BDI-II، و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-12) و پرسشنامه باورهای فراشناختی- 30 گویه ای(MCQ-30) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد که بیماران مبتلا به وسواس نسبت به افراد غیربیمار به طور معناداری در خرده مقیاسهای باورهای منفی در مورد کنترل ناپذیری و خطر، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار نمرات بالاتری بدست آوردند. اما مقایسه بیماران وسواسی با بینش بالا و پایین در باورهای فراشناختی هیچ تفاوتی را در دو گروه آشکار نساخت. بنابراین می توان گفت باورهای فراشناختی در اختلال وسواس از اهمیت خاصی برخوردار است.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2723_57fa2d8def66317e71a59549fb2c3df1.pdf
2015-02-20
121
132
اختلال وسواس فکری- عملی
بینش
باورهای فراشناختی
مصطفی
طوبائی
mostafat121@hotmail.com
1
LEAD_AUTHOR
محمد رضا
شعیری
shairigm@gmail.com
2
AUTHOR
غلامحسین
قائدی
3
AUTHOR
گیتی
شمس
4
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی اعتبار و پایایی مقیاس رضایت از زندگی در دانشجویان
هدف پژوهش حاضر تعیین پایایی (همسانی درونی)، اعتبار سازه مقیاس رضایتمندی از زندگی (دینر، امونز، لارسن و گریفین، 1985) در دو نمونه دانشجویی ایرانی بود.اولین نمونه متشکل از 866 دانشجو (490 دختر و 376 پسر) با میانگین سنی 60/22 بود و نمونه دوم متشکل از 300 دانشجو (131 دختر و 169 پسر) با میانگین سنی 87/20 بود. از همه آزمودنیهای نمونه اول خواسته شد تا به مقیاس 5 مادهای رضایتمندی از زندگی پاسخ دهند. در نمونه دوم آزمودنیها به همراه مقیاسهای رضایتمندی از زندگی، به مقیاسهای بهزیستی روانشناختی، بهزیستی اجتماعی و بالانس عاطفی نیز پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیلهمبستگی با اصلاح بونفرونی استفاده شد.
در تحلیل عاملی اکتشافی یک عامل استخراج شد. عامل بدست آمده 40/63 درصد از واریانس نمرات را تبیین میکند. تحلیل عاملی تاییدی هم از ساختار تک عاملی مقیاس SWLS در نمونه به کار گرفته شده حمایت میکند. این مقیاس با سایر مقیاس های بهزیستی بکار گرفته شده نیز همبستگی مثبت نشان داد. ضریب آلفای این مقیاس معادل 87/0 بدست آمد. نهایتا، ضریب پایایی بازآزمون مقیاس نیز معادل 92/0 بدست آمد. روی هم رفته نتایج پژوهش حاضر مبین آن است که این مقیاس در نمونه دانشجویی ایرانی از ساختاری تکعاملی و پایایی و اعتبار مطلوبی برخوردار است. لذا می توان از این مقیاس در نمونههای ایرانی استفاده کرد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2724_dc1372c61f8c835d267f2ac68037ce58.pdf
2015-02-20
135
144
مقیاس رضایت مندی از زندگی
پایایی
اعتبار
فاطمه
دائمی
daemi.f@hotmail.com
1
LEAD_AUTHOR
محسن
جوشنلو
2
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
MMPI-2-RF :چالش های دست یابی و استقرار
نوشتار حاضر، برای ترسیم MMPI-2-RF، تلاش خود را با نیم نگاهی تاریخی- محتوایی به شکل گیری و تحول پرسش نامه شخصیتی مینه سوتا (MMPI ) آغاز، و تا شکل گیری MMPI-2 و RC و نیز تا نحوه در هم غلتیدن نسخهها در یکدیگر، با نقادی نسخههای قبلی، پیش رفته تا بتواند در نگاشتن MMPI-2-RF و عمق بخشی بسترهای شکل گیری آن غرقه شود. هر چند باید اشاره نمود که این نوشتار سرآن ندارد که به هیچ وجه به شیوههای اجرا، نمره گذاری و تفسیر MMPI بپردازد و اگر گاهی در نقادی نسخه ها، اشاره به اعتبار و پایایی MMPI شده، آنهم نیتی بنیادین نبوده، بلکه به ضرورت بحث ارائه شده است.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2725_9b87ddb6738737875998c97ae12b858b.pdf
2015-02-20
147
170
MMPI
MMPI-2-RF
ام. ام پی آی
پرسش نامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا
محمدرضا
شعیری
shairigm@gmail.com
1
LEAD_AUTHOR
سهیلا
قمیان
ghomian_s@yahoo.com
2
AUTHOR