دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
نتایج مقدّماتی رواندرمانی مثبتگرای توسعهیافته مبتنی بر خیرباوری در افزایش شادکامی، رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی در افراد افسرده غیر بالینی
7
20
FA
اعظم
نوفرستی
جهاد دانشگاهی البرز
noferest88@yahoo.com
رسول
روشن چسلی
0000-0002-7132-1982
دانشگاه شاهد
rasolroshan@yahoo.com
لادن
فتی
دانشگاه علوم پزشکی تهران
lfata@yahoo.com
حمیدرضا
حسنآبادی
0000-0001-7487-6898
دانشگاه خوارزمی
dr_hassanabadi@khu.ac.ir
عباس
پسندیده
دانشگاه قرآن و حدیث
pasandide@riqh.ac.ir
10.22070/cpap.2020.2832
مقدمه: هدف پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر رواندرمانی مثبتگرای توسعهیافته مبتنی بر خیرباوری بر شادکامی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی افراد دارای افسردگی غیربالینی بود.<br /> روش: بر این اساس از طرح تک آزمودنی چند خط پایه با دوره پیگیری استفاده شد.ابتدا از بین افراد دارای علایم و نشانههای افسردگی که به یک مرکز مشاوره در تهران مراجعه کرده بودند، 3 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای هر کدام از شرکتکنندگان به صورت تصادفی بین 3 تا 7 هفته جلسه خط پایه در نظر گرفته شد. ارزیابیها با استفاده از مقیاس شادکامی آکسفورد، بهزیستی روانشناختی ریف، مقیاس رضایت از زندگی دینر و جهتگیری شادکامی پترسون در مرحله خط پایه (3 تا 7 جلسه)، جلسات مداخله (8 جلسه) و چهار ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری) انجام گرفت. مداخله به صورت انفرادی در 8 جلسه 45 دقیقهای انجام گرفت.<br /> نتایج: نتایج نشان داد که هر سه مراجع با شروع مداخله روند افزایشی و رو به بهبودی را در طراز نمرات شادکامی (37 درصد بهبودی)، بهزیستی روانشناختی (14 درصد بهبودی) و رضایت از زندگی (60 درصد بهبودی) نشان دادند. همچنین یافتهها بیانگر افزایش طراز نمرات هر سه مراجع در متغیّرهای فرایندی احساس لذّت (72 درصد بهبودی)، تقویت توانمندی (70 درصد بهبودی) و احساس معنا (128 درصد بهبودی) بود. بخش عمدهای از این نتایج در پایان دوره پیگیری چهار ماهه نیز حفظ شد.<br /> بحث و نتیجهگیری: بر این اساس، به نظر میرسد رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیرباوری یک مداخله کوتاه مدّت مؤثر برای افزایش شادکامی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در افراد افسرده غیربالینی است.
رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیرباوری,شادکامی,بهزیستی روانشناختی,رضایت از زندگی,افسردگی غیربالینی
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2832.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2832_1a9d84b6233367bdf38f735916744db3.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
اثربخشی راهبردهای شناختی - فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری
21
31
FA
اسماعیل
سلیمانی
دانشگاه ارومیه
e.soleimani@urmia.ac.ir
فیروزه
سپهریان آذر
0000-0002-7520-0109
دانشگاه ارومیه
f.sepehrianazar@urmia.ac.ir
هاله
ایماندوست
دانشگاه ارومیه
halehimandoost@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2833
مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود.<br /> <br /> روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مرکز مشکلات یادگیری 1 منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند (N=76) که نمونه این پژوهش شامل 36 دانشآموز دختر و پسر مبتلا به اختلال ریاضی بودند که از میان لیست جامعه آماری به صورت نمونهگیری تصادفی منظم(سیستماتیک) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه دموگرافیک، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون استروپ استفاده شده است. گروه آزمایش در ۱۰ جلسه تحت آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد.<br /> <br /> نتایج: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بعد از مداخله شناختی - فراشناختی، شاخص زمان واکنش و تعداد خطاها در گروه آزمایش کاهش یافته و تعداد پاسخ صحیح افزایش یافته است (001/0≥P).<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی بر بهبود پردازش اطلاعات موثر بوده است. لذا استفاده از این مداخلات پیشنهاد میشود.
راهبردهای شناختی – فراشناختی,پردازش اطلاعات,ناتوانی یادگیری
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2833.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2833_4649628859c88eea3926987aaf6cf4fe.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
مقایسه اثربخشی طرحوارهدرمانی و درمان شناختی رفتاری بر باورهای اختلال خوردن در بیماران بیاشتها و پراشتهای عصبی با توجه به پیوند والدینی
33
48
FA
طاهره
محمودیان دستنایی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
mina.mahmoudian60@gmail.com
حمید طاهر
نشاط دوست
دانشگاه اصفهان
h.neshat@yahoo.com
شعله
امیری
دانشگاه اصفهان
shole_amiri@yahoo.com
غلامرضا
منشئی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)
smanshaee@yahoo.com
10.22070/cpap.2020.2834
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارهدرمانی و درمان شناختی رفتاری در باور های اختلال خوردن در بیماران بی اشتهای و پراشتهای عصبی با توجه به پیوند والدینی بوده است.<br /> <br /> روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران دارای اختلال خوردن مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی، روان درمانی بالینی و مراکز درمانی چاقی و لاغری شهر تهران که از نظر سنی بین 16 تا 23 سال اند می باشد. روش نمونه گیری هدفمند است، و ملاک تشخیص برای اختلال، تشخیص روانپزشک بر حسب ویراست پنجم راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی[U1] می باشد. بعد از نمونه گیری اولیه بیماران از نظر پیوند والدینی غربالگری شدند. زیرا یکی از معیارهای ورود در این پژوهش دارا بودن پیوند ضعیف والدینی(بیش حمایت گر و مراقبت کم) بوده است. بیماران بی اشتهای عصبی از نظر شاخص توده بدنی در رده (BMI≥17kg/m2<19kg/m2) قرار داشتند و بیماران پراشتهایی عصبی با 3-1 رفتار جبرانی نامناسب در هفته در نظر گرفته شدند( هر دو گروه در رده خفیف بودند). ابزار مورد استفاده: شامل پرسشنامه پیوند والدینی، باور اختلال خوردن و طرحوارههای یانگ(1994)می باشد. برای تحلیل فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس عاملی (انکوا) استفاده شد.<br /> <br /> نتایج: یافته های پژوهش نشان داد در هر دو گروه بیماران، طرحوارهدرمانی نسبت به درمان شناختی رفتاری دارای اثربخشی بالاتری بوده است برای بیماران پر اشتهای عصبی درمان شناختی رفتاری نیز اثربخش بوده است اما نسبت به طرحوارهدرمانی اثربخشی کمتری داشته است.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی بالاتر طرحوارهدرمانی نسبت به درمان شناختی رفتاری نباید تصور کرد که برای این بیماران درمان نهایی طرحوارهدرمانی است زیرا ناگفته پیداست که به کارگیری تکنیکهای این رویکرد، با رفتارهای فرهنگی و اجتماعی گره خورده است و باید درمان را منطبق با سایر عوامل زمینه ای در نظر داشت.
طرحوارهدرمانی,درمان شناختی رفتاری,باورهای اختلال خوردن,پراشتهای عصبی,بیاشتهای عصبی,پیوند والدینی
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2834.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2834_3b59d290fe5e21042ad5a4cc182a9cdd.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
تأثیر آموزش برنامه غنیسازی ارتباط بین فردی بر رضایت زناشویی همسران معتادین
49
56
FA
علیرضا
آقایوسفی
دانشگاه پیام نور
arayeh11000@gmail.com
شیدا
شریفی ساکی
دانشگاه پیام نور
sheidasharifi1348@gmail.com
رضا
کریمی
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
rezakarimi127@yahoo.com
10.22070/cpap.2020.2835
مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی آموزش برنامه غنیسازی ارتباط بین فردی بر رضایت زناشویی همسران معتادین بود.<br /> روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی است. از کلیه همسران معتادین که در آذر سال 92 به سرای محلهی بوعلی در استان تهران مراجعه نموده بودند 30 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروهی که آموزش غنیسازی ارتباط بین فردی (15 نفر) را دریافت کرده و گروهی که این آموزش را دریافت نکرده (15 نفر) انتساب شدند. دو گروه در ابتدا و انتهای آموزش به مقیاس رضایت زناشویی انریچ (1998) پاسخ دادند.<br /> نتایج: تحلیل حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که بین دو گروه در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش میانگین بالاتری در پس آزمون داشت.<br /> بحث و نیجهگیری: به نظر میرسد که آموزش غنیسازی ارتباط بین فردی در حل تعارض، ابراز آشکار خود، پذیرندهتر بودن، ایجاد مهارتهای صحبت کردن، ایجاد مهارتهای تغییر خود و در نهایت کمک به تغییر همسر، میتواند کمک کند.
آموزش غنیسازی,رضایت زناشویی,همسران معتادین
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2835.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2835_162fc03ecca63411085071b033017789.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
گرایشهای محافظهکاری: تاثیر ویژگیهای شخصیتی
57
69
FA
محمودرضا
رهبرقاضی
دانشگاه اصفهان
m.rahbarghazi@ase.ui.ac.ir
ابوالفضل
باقری اژیه
دانشگاه اصفهان
a.ezhieh@gmail.com
سمانه
رحمانی
دانشگاه اصفهان
samanerahmani020@yahoo.com
10.22070/cpap.2020.2836
مقدمه: به نظر میرسد یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر نگرش سیاسی افراد ویژگیهای شخصیتی است. پژوهشهای گذشته حاکی از ارتباط معنیدار برخی از ابعاد عوامل شخصیتی و نگرشهای سیاسی و فرهنگی میباشد. بنابراین هدف از نگارش این مقاله تاثیر تاثیر ویژگیهای شخصیتی افراد بر گرایش به محافظهکاری در دو حوزه سیاسی و فرهنگی میباشد.<br /> <br /> روش: جامعه پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه اصفهان میباشد که 428 نفر دانشجو به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو و پرسشنامه محققساخته نگرش سیاسی استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است.<br /> <br /> نتایج: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اولا بین گشودگی به تجربه و گرایش به محافظهکاری فرهنگی و سیاسی رابطه معنادار و منفیای وجود دارد. دوم اینکه باوجدان بودن به شکلی معنیدار بر گرایش افراد به سمت محافظهکاری در دو حوزه فرهنگی و سیاسی تاثیر مثبت میگذارد. سرانجام نتایج پژوهش حاکی از آن است که از سه متغیر دیگر موجود در ویژگیهای شخصیتی تنها روان رنجورخویی است که میتواند بر روی گرایش به محافظهکاری فرهنگی تاثیر معنیدار و مثبتی گذارد.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر لزوم توجه به تاثیر ویژگیهای شخصیتی در گرایشهای سیاسی و فرهنگی را تاکید میکند.
روان رنجورخویی,مقبولیت,برونگرایی,گشودگی به تجربه,باوجدان بودن,محافظهکاری
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2836.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2836_f655fb626346ad444b8c020d6bf1a4a3.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
تغییرپذیری شخصیتی: بررسی مقایسهای اثرات سنوات شغلی بر تغییرات شخصیتی در شاغلین تاسیسات نفتی دریایی
71
82
FA
عباس
روزبهانی
دانشگاه پیام نور
aroozbehani@yahoo.com
مرتضی
ترخان
دانشگاه پیام نور
mttmaster20@yahoo.com
علیرضا
آقایوسفی
دانشگاه پیام نور
arayeh1100@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2837
مقدمه: ثبات یا تغییرات شخصیتی در طول دوره زندگی یکی از موارد بحثبرانگیز در روانشناسی است. هر دو دیدگاه دلایلی برای اثبات فرضیههای خود دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تغییرپذیری شخصیت در شاغلین تاسیسات نفتی با توجه به شرایط شغلی آنها (14 روز کار و 14 روز استراحت) است.<br /> روش: در مطالعه پیش رو تغییرات در ویژگیهای شخصیتی 86 نفر از کارکنان تاسیسات نفتی دریائی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار سنجش شامل پرسشنامه رشد شخصیت میانسالی (ام ال پی دی) و مصاحبه نیمهساختیافته بود. آزمودنیها از نظر سابقه شغلی به سه دسته تقسیم شدند: باسابقه تا 5 سال، 6 تا 10 سال و 11 سال به بالا.<br /> نتایج: مقایسه میانگین نمرات ویژگیهای شخصیتی در ابعاد ششگانه ( نوروتیزم، برونگرائی، باز بودن نسبت به تجربه، وجدانی بودن، سازگاری با مردم و عاملیت) نشان داد که همراه با افزایش سابقه کار افزایش در وجدانی بودن و کاهش در نوروتیزم مشاهده می شود. اما یافتههای مربوط به مصاحبه نیمهساختیافته تغییرات متفاوتی را در ویژگیهای شخصیتی مرتبط با سنوات شغلی نشان داد. بهگونهای که هر چه سالهای ماندگاری در تاسیسات نفتی دریائی افزایش مییابد کاهش در برونگرائی و افزایش در نوروتیزم مشاهده شود.<br /> بحث و نتیجهگیری: این یافته مغایر با تغییرات هنجاری شخصیت و نشاندهنده تاثیر موقعیت اجتماعی و شغل در ویژگیهای شخصیتی است. بهگونهای که می توان گفت مشاغلی مانند کار در سکوهای نفتی می تواند موجب تغییراتی در شخصیت بر خلاف جهت تغییرات هنجاری شود. این تغییرات اثرات منفی در تعاملات اجتماعی و سازگاری دوران میانسالی و پیری کارکنان دارد.
شخصیت,تغییرات شخصیت,پنج عامل بزرگ,تاسیسات نفتی دریایی
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2837.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2837_2a9c9a2dc51d5c694d8c991e5066353b.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
نقش سه گانههای تاریک شخصیت در ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی دانشآموزان پسر
83
91
FA
زهره
رسایی کشوک
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند
ahigh1356@yahoo.com
احمد
منصوری
0000-0003-3944-4082
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور
mansoury_am@yahoo.com
10.22070/cpap.2020.2838
مقدمه: تشخیص و شناسایی پیشآیندهای ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی منجر به طراحی برنامههای درمانی – مداخلهای بهتر بهمنظور پیشگیری و در نهایت کاهش رفتارهای غیراخلاقی و رفتارهای ریسکپذیر خواهد شد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سوال انجام شد که آیا سه گانههای تاریک شخصیت در ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی نقش دارند؟<br /> روش: در یک پژوهش توصیفی - همبستگی، تعداد 265 نفر از دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی شهر بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس شخصیت تاریک (2010)، پرسشنامه خطرپذیری جوانان (1390) و مقیاس عدم درگیری اخلاقی (1996) استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری «اس. پی. اس. اس.» و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد.<br /> نتایج: نتایج نشان داد که خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم 33 درصد از واریانس ریسکپذیری رفتاری را تبیین میکنند. بهعلاوه جامعهستیزی و ماکیاولیسم تبیینکننده 29 درصد واریانس بیتفاوتی اخلاقی هستند، اما خودشیفتگی پیشبینیکننده بیتفاوتی اخلاقی نبود.<br /> بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه گانههای تاریک شخصیت نقش مهمی در پیشبینی ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی دانشآموزان پسر بازی میکنند.<br />
بی تفاوتی اخلاقی,ریسکپذیری رفتاری,سهگانههای تاریک شخصیت
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2838.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2838_76f00b120bc6c3da2d4e00b1f4ffe3bf.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
اثربخشی کارآمدی گروهدرمانی با رویکرد چندوجهی لازاروس بر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر
93
103
FA
محسن
گلمحمدیان
دانشگاه رازی
mgolmohammadian@gmail.com
آذر
پروانه
دانشگاه رازی
azar.parvaneh70@gmail.com
ایمان
مصباح
دانشگاه رازی
imanmesbah13@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2839
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی کارآمدی گروهدرمانی مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس بر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر یود.<br /> روش: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. پژوهش، نیمهتجربی طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان اندیمشک بود که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه فوق 30 دانشآموز با نمونهگیری خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند . گروه آزمایشی 8 جلسه گروهدرمانی براساس درمان چندوجهی را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل بهزیستی ذهنی وارویک - ادینبور و فرسودگی تحصیلی ماسلاخ بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.<br /> نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد(0.001>p). دستاورد نهایی این پژوهش، کارآمدی مثبت رویکرد چندوجهی لازاروس در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش بهزیستی ذهنی دانشآموزان بود.<br /> بحث و نتیجهگیری: به طور کلی یافتههای پژوهش نقش و اهمیت درمان چندوجهی را در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش بهزیستی ذهنی دانشآموزان متذکر میسازد.
گروهدرمانی چندوجهی,بهزیستی ذهنی,فرسودگی تحصیلی,دانشآموزان پسر
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2839.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2839_da9daa8d75c2af4d2274d95b564554d0.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
تدوین و آزمون مدل بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس مؤلفههای شخصیت با واسطهگری هویت قومی در تالش
105
118
FA
مژگان
احمدپور
دانشگاه علامه طباطبایی
mog.ahmadpour@gmail.com
احمد
برجعلی
0000-0001-6823-7600
دانشگاه علامه طباطبایی
borjali@atu.ac.ir
حسین
اسکندری
دانشگاه علامه طباطبایی
sknd40@gmail.com
نورعلی
فرخی
دانشگاه علامه طباطبایی
10.22070/cpap.2020.2840
مقدمه: افراد همواره به دنبال درک این موضوع بودهاند که یک زندگی خوب چگونه بدست میآید و آن را همراه با بهزیستی و شادی میدانند. مفهوم «بهزیستی» به عنوان یک اصطلاح عمومی سلامت روانی در ادبیات روانشناسی به کار میرود.<br /> هدف این پژوهش تدوین و آزمون مدل بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس مؤلفههای شخصیت با واسطهگری هویت قومی در تالش میباشد.<br /> روش: 300 نفر از افراد تالش واقع در منطقه گیلان در سال 95 زندگی میکردند. با روش نمونه گیری در دسترس و با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه هویت قومی سلگی، نسخه کوتاه شخصیت نئو، مورد آزمون قرار گرفتند. پژوهش حاضر جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. دادههای پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به بیان دقیقتر مدل خطی کلی است و با کمک نرمافزار لیزرل 8.5 تجزیه و تحلیل شد.<br /> نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای شخصیت بر روی بهزیستی روانشناختی در افراد اثرگذار هستند. البته با توجه به ضریب مسیر منفی روانرنجوری با بهزیستی روانشناختی، اثرگذاری این دو متغیر بر روی هم به صورت معکوس است. همچنین نتایج نشان داد که متغیر هویت قومی تنها برای مؤلفه وظیفهشناسی نقش واسطهای ندارد و برای بقیه مؤلفههای شخصیت نقش واسطهای در رابطه با بهزیستی روانشناختی را دارد.<br /> بحث و نتیجهگیری: بنابر نتایج این پژوهش، میتوان چشمانداز روشنی را نسبت به میزان رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی در میان اقوام ایرانی برای متخصصان ایجاد کرد و برای دستیابی به بهزیستی روانشناختی سالم به نوع حمایت اجتماعی و انسجام قومی افراد در گروه توجه ویژه داشت.<br />
بهزیستی روانشناختی,شخصیت,هویت قومی,افراد تالش
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2840.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2840_c629256f2c49b14a63c88e2b305de763.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
تحلیل مسیر سبک فرزندپروری مادران با مؤلفههای تیپ شخصیتی (A.B.C.D) و جهتگیری مذهبی آنها
119
130
FA
نادیا
قره گوزلو
دانشگاه محقق اردبیلی
nadia_gh2893@yahoo.com
اکبر
عطادخت
دانشگاه محقق اردبیلی
ak.atadokht@yahoo.com
سجاد
بشرپور
دانشگاه محقق اردبیلی
basharpoor_sajjad@yahoo.com
محمد
نریمانی
0000-0002-9710-4046
دانشگاه محقق اردبیلی
m_narimani@uma.ac.ir
10.22070/cpap.2020.2841
مقدمه: پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش تیپ شخصیتی و جهتگیری مذهبی مادران در پیشبینی سبکهای فرزندپروری اجرا شد.<br /> روش: روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - همبستگی (تحلیل مسیر) بود. برای انجام این پژوهش از بین مادران نوجوانان 18-15 سال ساکن در شهر همدان نمونهای به حجم 100 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و مادران پرسشنامه تیپ شخصیتی A و B فریدمن و روزنمن (1959)، مقیاس تیپ شخصیتی C راهه و سولومون (1999) و مقیاس تیپ شخصیتی D دنولت(1998)، جهتگیری مذهبی آلپورت (1950) و سبک فرزندپروری بامریند (1972) را تکمیل نمودند برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر رگرسیون استفاده شد.<br /> نتایج: نتایج نشان داد که تیپهای شخصیتی C و D با سبک فرزندپروری استبدادی رابطه مثبت؛ و تیپ شخصیتی D با سبک فرزندپروری قاطع رابطه منفی دارد. همچنین جهتگیری مذهبی درونی با سبک فرزندپروری قاطع و جهتگیری مذهبی بیرونی با سبکهای فرزندپروری سهلگیر و استبدادی رابطه مثبت دارد و تحلیل مسیر انجام شده نیز نشان داد که جهت گیری مذهبی بیرونی با سبک فرزندپروری سهلگیر به طور مستقیم و با سبک فرزندپروری استبدادی به طور غیرمستقیم و از طریق تیپ شخصیتی D به عنوان یک متغیر میانجی رابطه دارد.<br /> بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین مؤلفههای تیپ شخصیتی و جهتگیری مذهبی وسبک فرزندپروری ارتباط وجود دارد که از نتایج پژوهش میتوان در راستای پیشگیری از صدمات وارده بر فرزندان که میتواند ناشی از انتخاب سبکهای فرزندپروری نادرست والدین باشد استفاده نمود.
شخصیت D,شخصیت C,شخصیت A,شخصیت B,جهتگیری مذهبی,سبک فرزندپروری
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2841.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2841_99e085096b5f09b7bede401e0a007f32.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش نشانههای بالینی و اختلالات همراه آن در کودکان دارای اختلال بیشفعالی – نقص توجه (ADHD)
131
140
FA
ثنا
نوریمقدم
0000-0001-5246-5609
دانشگاه تربیت مدرس
snourimoghadam@gmail.com
سید کاظم
رسولزاده طباطبایی
دانشگاه تربیت مدرس
rasool1340@um.ac.ir
نیما
قربانی
دانشگاه تهران
nima7cps@yahoo.com
علیرضا
مرادی
دانشگاه خوارزمی
moradi99@yahoo.com
افسانه
صحت
بیمارستان مهر
10.22070/cpap.2020.2842
مقدمه: اختلال نقص توجه - بیشفعالی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است که تا نوجوانی و بزرگساالی ادامه دارد و ابعاد مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. بدین خاطر الگوهای درمانی متعددی برای این اختلال طراحی شده است.یکی از ااین الگوها آموزش بهوشیاری است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش علایم و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی - نقص توجه است.<br /> <br /> روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 12-9 ساله دارای اختلال نقص توجه - بیشفعالی در شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه متشکل از 30 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای را به صورت هفتگی دریافت نمود. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه – بیشفعالی و فرم سیاهه رفتاری آخنباخ برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /> <br /> نتایج: نتایج نشان داد که آموزش بهوشیاری به طور معناداری بر کاهش نشانههای بالینی کودکان بیشفعال مؤثر بوده است (p <0.001). علاوه براین نشانههای همراه در اختلال بیشفعالی از قبیل مشکلات عاطفی، اضطراب، مشکلات رفتار مقابلهای در این کودکان در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود.<br /> <br /> بحث ونتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان روش آموزش بهوشیاری را به عنوان یک روش موثر در کنار سایر روشها برای کاهش نشانههای اختلال بیشفعالی بکار برد.
اختلال نقص توجه – بیشفعالی,بهوشیاری
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2842.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2842_4ea0d06e6cf821202cf3c6932dec356b.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری (BIS/BAS) و برتری نیمکرهای در افراد با و بدون آلکسیتیمیا
141
149
FA
علیرضا
آقایوسفی
دانشگاه پیام نور
arayeh1100@gmail.com
غلامحسین
جوانمرد
دانشگاه پیام نور
javanmardhossein@gmail.com
رقیه
محمدی قره قوزلو
دانشگاه پیام نور
mohammadi.rogayeh@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2843
مقدمه: مرور ادبیات پژوهش، این فرض را به ذهن متبادر میکند که احتمال دارد اساس زیستی – عصبی مشترکی برای آلکسیتیمیا، برتری نیمکرهای و سیستمهای مغزی رفتاری، موجود باشد. لذا، هدف این پژوهش، بررسی سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری و برتری نیمکره ای در اختلال آلکسیتیمیا بود<br /> روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه علّی - مقایسهای است که به روش پسرویدادی انجام یافته است. بدین منظور، 25 دانشجوی فاقد علایم آلکسیتیمیا، و 25 دانشجوی دارای آلکسیتیمیا به روش هدفمند از بین دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاههای پیامنور مرکز بناب و تبریز در پنج رشته تحصیلی که شامل 1760 نفر بودند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه آلکسیتیمیای تورنتو، پرسشنامه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری کارور و وایت (1994)، و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ، بودند. دادههای گردآوری شده با تحلیل واریانس چندمتغیری و بهوسیله نرمافزار آماری اس. پی. اس. اس. - 18 تجزیه و تحلیل شدند.<br /> نتایج: نتایج نشان داد افراد دارای آلکسیتیمیا به لحاظ غلبه نیمکرهای تفاوتی با افراد بدون آلکسیتیمیا نداشتند. افراد دارای آلکسیتیمیا بازداری رفتاری کمتری داشتند و میانگین سایق در افراد دارای آلکسیتیمیا، پایینتر بود (p < 0/01).<br /> بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد افراد دارای آلکسیتیمیا بخاطر اینکه از آگاهی و پردازش هیجانی پایینتری برخوردارند، با کنارگذاشتن هیجانات و احساسات، و با بازداریِ کمتری رفتار میکنند. چراکه آگاهیهیجانی در قشر پیشانی پردازش میشود و این درحالیست که آلکسیتیمیا با اختلال در مهار قشری مرتبط است.
آلکسیتیمیا,برتری نیمکرهای,دستبرتری,سیستم مغزی بازداری رفتاری,سیستم مغزی فعالسازی رفتاری
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2843.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2843_1cb3fba4ca5317ff1a914f54ff06fff4.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
اثربخشی معنویتدرمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان
151
158
FA
زهرا
عزیزمحمدی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
zahraazizmohammadi20@gmail.com
مینا
مجتبائی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن
mojtabaie_in@yahoo.com
10.22070/cpap.2020.2844
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان دختر انجام شد.<br /> روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی بود که در نیمه دوم سال تحصیلی 95-1394 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 32 نفر بود. روش نمونهگیری هدفمند همراه با غربالگری بود. بدینصورت که دانشجویانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند به پرسشنامهها پاسخ دادند و سپس تعداد 32 نفر از افرادی که نمرات پایینی در آزمون بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی کسب کردند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی 16 نفر در هر یک از گروههای آزمایش اختصاص یافتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرم کوتاه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه اقدام برای رشد شخصی رابیتسچک بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد.<br /> نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل در بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی وجود دارد. بدین معنا که نمرات بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی در دانشجویان دختر پس از مداخله درمانی بهبود یافته است.<br /> بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان تأثیر دارد و میتوان از این درمان برای بهبود بهزیستی روانی دانشجویان استفاده کرد.
اقدام برای رشد شخصی,بهزیستی روانشناختی,معنویت درمانی گروهی
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2844.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2844_b8b756be09e8197e129b20bea42a379e.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس هیجانخواهی، صمیمیت، عملکرد جنسی و ویژگیهای شخصیتی در پرستاران
159
178
FA
معصومه
پاکنیت
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه
masomepakniat89@gmail.com
رسول
روشن چسلی
0000-0002-7132-1982
دانشگاه شاهد
rasolroshan@yahoo.com
10.22070/cpap.2020.2845
مقدمه: رضایت ازعوامل بسیارمهم درزندگی زناشویی است وباعث آرامش زوجین درزندگی میشود. با شناخت عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی وشناخت مؤلفههای آن در نهایت میتوان به رضایت زناشویی که درسازگاری همسران تأثیربسزایی دارد، رسید. هدف کلی این پژوهش پیشبینی رضایت زناشویی براساس متغیرهای هیجانخواهی، صمیمیت، عملکرد جنسی و ویژگیهای شخصیتی درمیان پرستاران (زن و مرد) شهر تهران میباشد.<br /> روش: روش تحقیق حاضر، روش همبستگی وپیشبینی است.جامعه آماری، زنان ومردان متاهل شهر تهران بودند و با استفاده ازروش نمونهگیری دردسترس وتعداد 350 نفرانتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ، مقیاس هیجانخواهی زاکرمن فرم پنجم،پرسشنامه صمیمیت زناشویی باگاروزی، پرسشنامه عملکرد جنسی زنان، پرسشنامه عملکردجنسی مردان و پریشانی جنسی و پرسشنامه شخصیتی نِئو فرم کوتاه.<br /> نتایج: نتایج این پژوهش نشان که مجموع متغیرها 57 درصد رضایت زناشویی را پیشبینی میکنند و درکل توانسته 27 درصد از واریانس رضایت زناشویی را تبیین کند. بدین معنی که بین مؤلفههای رضایت زناشویی با ماجراجویی رابطه ضعیف و مثبت وجود دارد درحالیکه بین دیگر مؤلفههای هیجانخواهی بارضایت زناشویی رابطه ضعیف و منفی وجود دارد. همچنین بین برخی ازمؤلفهها (از قبیل عاطفی، روانشناختی، جنسی، بدنی و عقلانی) رابطه مثبت و قوی و برخی دیگر (از قبیل معنوی، زیباشناختی، اجتماعی -تفریحی) رابطه مثبت و متوسط با رضایت زناشویی و ابعاد وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای عملکرد جنسی زنان به جز (میل) رابطه مثبت و متوسط و بین مؤلفههای رضایت زناشویی با پریشانی جنسی رابطه منفی وجود دارد. بین برخی از مؤلفههای رضایت زناشویی و عملکرد جنسی مردان، رابطه منفی و ضعیف و برخی دیگر رابطه متوسط و مثبت وجود دارد و البته بین رضایت زناشویی و اوج لذت جنسی در مردان رابطه معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفه روانرنجورخویی با رضایت زناشویی رابطه ضعیف و منفی و با مؤلفههای برونگرایی، پذیرابودن، سازگاربودن و مسئولیتپذیری رابطه مثبت و ضعیف وجوددارد.<br /> بحث ونتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده و رابطه مثبت و منفی متغیرها میتوان به زوجین درخصوص افزایش صمیمیت و رابطه آن با رضایت زناشویی و عملکرد مطلوب جنسی، کنترل و شناخت هیجانها و ویژگیهای شخصیتی همسر، راهکارهای مؤثر و مطلوبی را ارائه کرد تا از این طریق رضایت زناشویی را در زوجین افزایش داد.
رضایت زناشویی,هیجانخواهی,صمیمیت,عملکرد جنسی,ویژگیهای شخصیتی
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2845.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2845_500c24b733821901b32cae4f7fb09dde.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
مقایسه پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در بین افراد معتاد و عادی
179
186
FA
زهرا
اسدی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان
nadarad@yahoo.com
محمود
نجفی
0000-0002-4848-4345
دانشگاه سمنان
najafy2001ir@yahoo.com
10.22070/cpap.2020.2846
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در افراد معتاد و عادی انجام شد.<br /> روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. نمونه این پژوهش شامل 140 نفر (70 نفر معتاد و 70 نفر عادی) بود که با توجه به ملاکهای ورود به این پژوهش و بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه استاندارد افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی استفاده شد.<br /> نتایج: یافتهها نشان داد که بین پرخاشگری و مولفههای آن، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در دو گروه معتاد و عادی تفاوت معناداری وجود داشت. بدین صورت که در تمام متغیرها میانگین نمرات افراد معتاد از میانگین نمرات افراد عادی بالاتر بود.<br /> بحث و نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاکی از اهمیت و نقش پرخاشگری، هیجانات منفی و ترس از ارزیابی منفی در افراد معتاد بود. این نتایج حاکی از انجام برنامهریزیهای لازم جهت کاهش پرخاشگری و پریشانی هیجانی و توجه داشتن به این متغیرها در پیشگیری و عود اعتیاد میباشد.<br />
پرخاشگری,استرس,اضطراب,افسردگی,ترس از ارزیابی منفی,معتاد
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2846.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2846_f439ec2b860d31df9613579949caea90.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علائم افسردگی، نشخوار ذهنی و نگرشهای ناکارآمد زنان باردار مبتلا به افسردگی
187
198
FA
سمانه
محمدپور
دانشگاه شیراز
mohamadpour.samaneh@yahoo.com
فخری
تاجیکزاده
دانشگاه شیراز
f.tajikzade@shirazu.ac.ir
نورالله
محمدی
دانشگاه شیراز
10.22070/cpap.2020.2847
مقدمه: توجه به حالات روانشناختی زنان باردار مبتلا به افسردگی به دلیل تاثیر نیرومند بر سیر و پیشآگهی بیماری و کیفیت زندگی آنها بسیار مهم است پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علائم افسردگی، نشخوار فکری و نگرشهای ناکارآمد زنان باردار مبتلا به افسردگی انجام شد.<br /> روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و دوره پیگیری (1 ماه) با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه زنان باردار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعهکننده به مرکز سلامت جامعه شهرستان کوهدشت از ابتدای آذر ماه تا پایان بهمن 1394 بودند. در این پژوهش 24 نفر از زنان باردار مبتلا به افسردگی مراجعهکننده به مرکز به روش غیرتصادفی داوطلبانه انتخاب شدند در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و با استفاده از نمونهبرگ جمعیتشناختی، پرسشنامه افسردگی بک پرسشنامه نشخوار ذهنی و مقیاس نگرشهای ناکارآمد مورد پیشآزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مورد پسآزمون قرار گرفتند و دادهها با اس. پی. اس. اس. 21 و روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /> نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که، میانگین نمرات افسردگی، نشخوار ذهنی و نگرشهای ناکارآمد گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافت.<br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به تاثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، میتوان پیشنهاد داد که طی کارآزماییهای بالینی مناسب کاهش علائم روانشناختی زنان باردار مبتلا به افسردگی مورد توجه قرار بگیرد.<br />
شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی,افسردگی,نشخوار ذهنی,نگرشهای ناکارآمد
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2847.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2847_7baef7d74937e010c26fadd880ff8617.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
نقش سیستمهای مغزی - رفتاری، طرحوارههای هیجانی و نارساکنشوری اجرایی در پیشبینی باورهای وسواسی دانشجویان
199
210
FA
علی
رسولی
دانشگاه خوارزمی
ali.rasooli686810@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2848
مقدمه: در سالهای اخیر رویکردهای شناختی رفتاری به منظور شناسایی بهتر عوامل مؤثر در ایجاد و تداوم انواع اختلالات روانشناختی از جمله اختلال وسواس، بر نقش برخی باورهای خاص در افراد تاکید میکنند. توجه به این باورها و عوامل مرتبط با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سیستمهای مغزی - رفتاری، طرحوارههای هیجانی و نارساکنشوری اجرایی در پیشبینی باورهای وسواسی دانشجویان بود.<br /> <br /> روش: با استفاده از روش همبستگی، 152 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی واحد کرج (81 دانشجوی دختر و 71 دانشجوی پسر) از دامنه سنی 18 تا 22 سال از طریق روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای سیستمهای مغزی - رفتاری (کارور و وایت، 1994)، طرحوارههای هیجانی (لیهی، 2002)، تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392) و باورهای وسواسی (کارگروه شناخت در وسواس، 2001) را تکمیل نمودند. برای تحلیل نتایج پژوهش حاضر از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.<br /> <br /> نتایج: نتایج نشان داد بین سیستمهای مغزی - رفتاری و باورهای وسواسی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد بین اغلب مؤلفههای طرحوارههای هیجانی و کنشوری اجرایی با باورهای وسواسی رابطه معنیدار وجود داشت. در ادامه نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای پیشبین پژوهش حاضر توانستند 42.8 درصد از تغییرات ایجاد شده در متغیر باورهای وسواسی را تبیین کنند که در این میان، مؤلفه کنترل مهاری و توجه انتخابی، سیستمهای مغزی - رفتاری و طرحواره هیجانی تلاش برای منطقی بودن، به ترتیب بالاترین اهمیت را در پیشبینی متغیر باورهای وسواسی دارا بودند.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت وجود طرحوارههای هیجانی ناسازگار و همچنین کاهش کارایی کارکردهای اجرایی در افرادی که سطوح بالایی از فعالیت سیستمهای مغزی - رفتاری را دارند، میتواند پیشبینیکننده گرایش آنها به سمت باورهای وسواسی باشد.
سیستمهای مغزی - رفتاری,طرحوارههای هیجانی,کنشوری اجرایی,باورهای وسواسی,دانشجویان
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2848.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2848_0288fc4c5164512d880f2cb15c3e114a.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ناامیدی کودکان
213
222
FA
مهناز
علیاکبری دهکردی
دانشگاه پیام نور، واحد تهران
aliakbaridehjordi@gmail.com
طیبه
محتشمی
دانشگاه پیام نور، واحد تهران
t.mohtasham@gmail.com
شهین
علی اکبری دهکردی
دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر شهرکرد
10.22070/cpap.2020.2849
مقدمه: پیشبینی در خصوص پیشرفت برنامهها جهت دستیابی به هدف، در امید و حس شکست در ناامیدی متجلی میشود، بنابراین داشتن ابزاری مناسب در این خصوص از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ناامیدی کودکان کازدین، راجرز و کولباس (1986) در کودکان ایرانی بوده است.<br /> روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 482 دختر و پسر دوره ابتدایی شهر تهران که به روش خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس ناامیدی کودکان کازدین و همکاران (1986). جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روایی محتوا، روایی سازه، روایی همزمان و روایی عاملی استفاده شد.<br /> نتایج: ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در هر دو عامل انتظارات آینده و شادکامی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده برازش خوب مدل در تعیین عاملها به شکل اولیه بیان شده توسط کازدین و همکاران (1986) بود.<br /> بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس ناامیدی کودکان در بررسی وضعیت ناامیدی کودکان در دو عامل نگاه به آینده و شادکامی دانشآموزان دبستانی شهر تهران ابزاری پایا و رواست.
خصوصیات روانسنجی,مقیاس ناامیدی کودکان,انتظارات آینده,شادکامی
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2849.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2849_99d1391d093bd17497516f07947e5011.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
بررسی ساختار عاملی تاییدی و ویژگیهای روانسنجی نسخه بزرگسالان پرسشنامه غربالگری اختلالهای هیجانی مرتبط با اضطراب کودک (SCARED-A)
223
237
FA
رقیهسادات
میرجلیلی
دانشگاه تربیت مدرس
mirjalili.r14@gmail.com
سید کاظم
رسولزاده طباطبایی
دانشگاه تربیت مدرس
rasool1340@um.ac.ir
مسعود
جانبزرگی
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
psychjan@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2850
مقدمه: به دلیل شیوع بالای اختلالهای اضطرابی و هزینههای بسیار آنها بر فرد و جامعه، وجود ابزارهای مناسب جهت غربالگری و تشخیص زودهنگام این اختلالها ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی تاییدی نسخه بزرگسالان پرسشنامه غربالگری اختلالهای هیجانی مرتبط با اضطراب کودک بود.<br /> روش: جامعه پژوهش شامل کلیه بزرگسالان ساکن در شهر یزد بود که لینک پرسشنامه آنلاین از طریق سامانه پیام کوتاه و به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای برای 1000 شهروند بالای 18 سال فرستاده شد. از این تعداد، 210 پرسشنامه قابل تحلیل به دست آمد.<br /> نتایج: همسانی درونی برای کل مقیاس، 0.941 و برای زیرمقیاسهای آن، 0.612 تا 0.876 به دست آمد. ضریب اعتبار بازآزمایی پرسشنامه به فاصله دو هفته، نیز مطلوب به دست آمد. این مقیاس همبستگی معناداری را با نسخه صفت پرسشنامه اضطراب صفت - حالت نشان داد که از روایی همگرای این پرسشنامه حمایت میکند. با توجه به نتایج تحلیل عامل تاییدی، مانند بارهای عاملی هرگویه نسبت به سازه خود، میزان بارتقاطعی هر گویه نسبت به تمام سازهها (زیرمقیاسها) و شاخصهای اعتبار مرکب و میانگین واریانس استخراج شده، به منظور اصلاح مدل، برخی گویهها حذف گردید. در مدل اصلاح شده، بارهای عاملی تمام گویهها معنادار و بالای 0.65 به دست آمد. هم چنین شاخصهای اعتبار مرکب، میانگین واریانس استخراج شده و ملاک کلی برازش در حالتی مطلوب قرار گرفتند.<br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، این پرسشنامه، از روایی، پایایی و ساختار عاملی مطلوبی برخوردار است و برای غربالگری اختلالهای اضطرابی در بزرگسالان ایرانی میتواند استفاده شود.
ساختار عاملی,ویژگیهای روانسنجی,غربالگری,پرسشنامه,اضطراب
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2850.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2850_51bfa17487884f4d922b405ae661b16a.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
بررسی اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامهی زندگی ارزشمند: مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش
239
249
FA
مهدی
اکبری
دانشگاه خوارزمی
akbari.psy@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2851
مقدمه: یکی از مفاهیم اصلی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، مفهوم ارزشهای زندگی افراد است که میتواند نقش بسزایی در ایجاد ظرفیت انعطافپذیری روانشناختی ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه زندگی ارزشمند بود.<br /> <br /> روش: در یک پژوهش همبستگی - توصیفی، 369 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه خوارزمی با تکمیل پرسشنامه زندگی ارزشمند، پرسشنامه پذیرش و عمل، مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس در این پژوهش شرکت کردند. اعتبار پرسشنامه زندگی ارزشمند در قالب بررسی اعتبار محتوایی، اعتبار سازه و اعتبار همزمان اندازهگیری شد. برای سنجش پایایی مقیاس نیز از روش محاسبه ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و روش بازآزمایی 4 هفتهای استفاده گردید.<br /> <br /> نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که پایایی بازآزمایی چهار هفتهای پرسشنامه زندگی ارزشمند برابر با 0.76 و ضریب همسانی درونی آن برای کل ابزار 0.80 به دست آمد. اعتبار محتوایی این پرسشنامه نیز بر اساس داوری 5 متخصص مسلط بر رویکرد پذیرش و تعهد بررسی و ضریب توافق کندال برای تمام آیتمهای پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای احراز اعتبار سازه، تحلیل عاملی اکتشافی تک عاملی بودن پرسشنامه زندگی ارزشمند را پیشنهاد کرد و این عامل 68 درصد از واریانس کل را تبیین نمود. اعتبار همزمان آن نیز بر اساس ضریب همبستگی نمرات شرکتکنندهها در این ابزار با تمرات آنها در زیرمقیاسهای پرسشنامه زمینهیابی سلامت، پذیرش و تعهد و مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس بررسی (دامنه بین 0.58 تا 0.87) و مورد تأیید قرار گرفت.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایچ پژوهش، نسخه فارسی پرسشنامه زندگی ارزشمند، یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش ارزشهای افراد در دانشجویان ایرانی میباشد و از شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی بهویژه پژوهشهای مرتبط با درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برخوردار است.
پرسشنامه زندگی ارزشمند,پایایی,اعتبار
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2851.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2851_bdff0cb5b09f0218cd850e2514e5df17.pdf
دانشگاه شاهد
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-4784
16
1
2020
09
26
مدل معادلات ساختاری و کاربرد آن در مطالعات روانشناسی: یک مطالعه مروری
253
265
FA
محمد
غلامی فشارکی
دانشگاه تربیت مدرس
gholami4510@gmail.com
10.22070/cpap.2020.2852
مقدمه: مدل سازی معادلات ساختاری (اس. ای. ام.) یک روش جامع در آمار است که به طور گسترده در علوم رفتاری کاربرد دارد. این مدل را می توان به عنوان ترکیبی از روشهای تحلیل مسیر، رگرسیون و تحلیل عاملی دانست. از ویژگی های بارز این روش امکان محاسبه اثر مستقیم، غیر مستقیم و کل و همچنین مدل سازی متغیر پنهان عنوان نمود<br /> روش: این مطالعه مروری سیستماتیک از بین کلیه مقالات اصیل منتشره در پایگاه داده های علمی داخلی (مگیران، اس. آی. دی.، ایران مدکس) و خارجی (گوگل اسکولار، پابمد، اسکوپوس، آی. اس. آی. و ساینس دایرکت) در بازه زمانی 1973 تا 2018 انجام شده است. در این مطالعه با استفاده از لغات کلیدی "همبستگی"، "تحلیل مسیر"، "تحلیل عاملی: تاییدی و اکتشافی"، "معادلات ساختاری"، "متغیر پنهان"، "مدل ایجادی"، "مدل انعکاسی" ، "مدل علیت چندگانه" ، "اثر مستقیم"، "اثر غیر مستقیم"، "اثر کل" و مترادف های لاتین متناظر با آن مورد جستجو قرار گرفته است.<br /> نتایج: مرور متون در زمینه معادلات ساختاری نشان دهنده زمینه های مطالعاتی جدید این روش همچون معادلات ساختاری ایجادی در برابر انعکاسی، مدل علیت چندگانه، مدل های واریانس در برابر مدل های کواریانس و معادلات ساختاری با پاسخ غیر نرمال و استفاده از نظریه پرسش-پاسخ جهت تحلیل متغیرهای پنهان بوده است.<br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به پیشرفت های موجود در زمینه معادلات ساختاری، محققان حوزه های رفتاری می توانند بیشتر فرضیات و سوالات مطرح شده در تحقیقات خود را با این روش پاسخ نمایند.
معادلات ساختاری,تحلیل مسیر,متغیر پنهان,مدل انعکاسی,مدل ایجادی,مدل علیت چندگانه,اثر غیر مستقیم
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2852.html
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2852_682b99247418e88b8b9326ba5ad5b0c1.pdf