TY - JOUR ID - 2599 TI - رابطه خودکارآمدی و سلامت روان در دانش‌آموزان دبیرستانی JO - روانشناسی بالینی و شخصیت JA - CPAP LA - fa SN - 2345-2188 AU - نجفی, محمود AU - فولاد چنگ, محبوبه AD - AD - دانشگاه شیراز Y1 - 2007 PY - 2007 VL - 5 IS - 1 SP - 69 EP - 83 KW - کار آمدی KW - سلامت روان KW - نشانگان مرضی KW - دانش آموزان دبیرستان DO - N2 - هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی رابطه خود کار آمدی با سلامت روان می‌باشد . بدین منظور 300 دانش آموز دختر و پسر پایه سوم دبیرستان در رشته‌های تحصیلی علوم تجربی، انسانی و ریاضی با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش سیاهه نشانگان مرضی 90 سئوالی (SCL-90-R) و پرسشنامه خودکار آمدی شرر و همکاران در 1982 بوده است پس از اجرای پرسشنامه‌ها داده‌های بدست آمده با روش‌های آماری همبستگی و t برای مقایسه دو گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین خودکار آمدی و نشانگان مرضی رابطه معکوس و معنادار وحود دارد. بین خودکار آمدی و سلامت روان همبستگی مثبت معنی‌دار یافت شد. همچنین مشاهده شد که بین دو گروه دختر و پسر از لحاظ خودکار آمدی و سلامت روان تفاوت معنی‌داری وجود ندارد. در این پژوهش وجود رابطه معنادار بین باورهای خودکارآمدی و سلامت روان (نشانگان مرضی کم‌تر) تایید شد. UR - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2599.html L1 - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2599_2e02d043c67934c6afc162d579047d9a.pdf ER -