TY - JOUR ID - 2756 TI - اثربخشی مداخلات گروهی مبتنی بر رابطه والد - کودک (CPRT) بر شدت نشانه‌های اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه (ADHD) JO - روانشناسی بالینی و شخصیت JA - CPAP LA - fa SN - 2345-2188 AU - نجاتی, امین AU - موسوی, رقیه AU - روشن چسلی, رسول AU - محمودی قرائی, جواد AD - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج AD - دانشگاه شاهد AD - دانشگاه علوم پزشکی تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 14 IS - 1 SP - 19 EP - 31 KW - مداخلات گروهی مبتنی بر رابطه والد - کودک KW - اختلال بیش فعالی - کمبود توجه KW - مقیاس درجه‌بندی کانرز - فرم 48 سؤالی والدین DO - 10.22070/14.1.19 N2 - مقدمه: پژوهش حاضر، اثربخشی مداخلات گروهی مبتنی بر رابطه والد-کودک بر شدت نشانه‌های مرضی کودکان 8 تا 11 ساله مبتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی را مورد مطالعه قرار داده است. روش: در این مطالعه تجربی بر اساس طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه مداخله نما، از میان جامعه آماری (69 زوج مادر-کودک مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه) 30 زوج به‌صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و مداخله نما جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش و مداخله نما در 2 مرحله با استفاده از مقیاس درجه‌بندی کانرز مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره جهت بررسی معناداری آماری و همچنین بررسی معناداری بالینی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج: یافته‌های تحقیق گویای کاهش معنادار آماری و بالینی مشکلات عمومی و کاهش معنادار آماری شدت نشانه‌های توجه و یادگیری در کودکان مبتلا به این اختلال است. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر و نیز در نظر گرفتن پژوهش‌های قبلی می‌توان چنین نتیجه گرفت؛ که این مداخلات، در کنار دارودرمانی دارای مزایایی جهت کنترل رفتاری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه است و دارای امتیازات و امکانات قابل‌توجهی جهت بهره‌مندی‌های بعدی در جمعیت ایرانی است. UR - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2756.html L1 - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2756_1f629c7d6120cf404ec9dc3b469b1bb2.pdf ER -