TY - JOUR ID - 2801 TI - بررسی تاثیر آموزش یادگیری مستقل برعملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی JO - روانشناسی بالینی و شخصیت JA - CPAP LA - fa SN - 2345-2188 AU - آزادی, زهرا AU - اکرمی, ناهید AU - عابدی, احمد AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 15 IS - 1 SP - 103 EP - 112 KW - اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی KW - یادگیری مستقل KW - عملکرد تحصیلی DO - 10.22070/cpap.2017.15.1.103 N2 - مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش یادگیری مستقل بر عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان پسر 10 تا 12 سال مبتلا به اختلال کم توجهی – بیش‌فعالی شهرستان شهرضا در نیم سال دوم سال تحصیلی 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانش‌آموز با میانگین سنی(11سال) بود که براساس ملاک های تشخیصی DSM-5 تشخیص اختلال کم توجهی – بیش‌فعالی دریافت کرده بودند؛ نمونه‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. پرسشنامه کانرز فرم والد و معلم برای اندازه‌گیری علائم کم‌توجهی – بیش‌فعالی و برای بررسی عملکرد تحصیلی از پرسشنامه مقیاس درجه‌بندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل داده‌ها به وسیله آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در عملکرد تحصیلی و زیرمقیاس‌های آن شامل موفقیت تحصیلی، تولید تحصیلی و کنترل تکانه پس از آموزش یادگیری مستقل، تفاوت معنادار(0.01> p) وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: آموزش یادگیری مستقل می‌تواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کم‌توجهی – بیش‌فعالی شود و به عنوان روشی برای بهبود عملکرد تحصیلی آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد.  UR - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2801.html L1 - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2801_5e457c5552b68f2dc8ba9db15404cf5c.pdf ER -