TY - JOUR ID - 2888 TI - نقش میانجی‌گر صفات شخصیتی پیشنهادی DSM-5 در اثربخشی درمانگری شناختی رفتاری بر اختلال بی‌خوابی دانشجویان دانشگاه کردستان JO - روانشناسی بالینی و شخصیت JA - CPAP LA - fa SN - 2345-2188 AU - محرابیان, طاهره AU - رحمانی, فاتح AU - همتی, آزاد AD - دانشگاه کردستان AD - دانشگاه کردستان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 17 IS - 1 SP - 101 EP - 109 KW - درمانگری شناختی رفتاری KW - بی‌خوابی KW - صفات شخصیتی پیشنهادی (دی. اس. ام. - 5) DO - 10.22070/cpap.2020.2888 N2 - مقدمه: بی‌خوابی از شایع‌ترین اختلال‌های خواب و درمانگری شناختی رفتاری از جمله روش‌های درمانی مؤثر برای آن است. صفات شخصیت، علاوه بر اینکه یک عامل احتمالی آماده ساز و تداوم بخش بی‌خوابی است می‌تواند پیش‌بینی کننده پیامدهای مداخلات درمانی برای این اختلال باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی‌گر صفات شخصیتی پیشنهادی (دی. اس. ام. - 5) در تأثیر درمانگری شناختی رفتاری بر علایم بی‌خوابی دانشجویان دانشگاه کردستان بود. روش: 34 نفر از دانشجویان مبتلا به بی‌خوابی با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، در دو گروه 17 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند و با پرسشنامه‌ی شدت بی‌خوابی و پرسشنامه‌ی شخصیت برای  (دی. اس. ام. - 5) مورد ارزیابی قرار گرفتند. طرح پژوهشی، از نوع آزمایشی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. داده‌ها با آزمون‌های آماری توصیفی و تحلیل کواریانس تک متغیره و با استفاده از نسخه 22 نرم‌افزار (اس. پی. اس. اس.) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج پژوهش بیانگر کاهش معنادار در نمرات آزمون‌های شدت بی‌خوابی در گروه آزمایش، نسبت به شرکت‌کنندگان گروه کنترل بود که این نشان‌دهنده‌ی اثربخشی درمان بود. علاوه بر این، نتایج نشان داد که نمرات بالا در تمام صفات شخصیتی پیشنهادی (دی. اس. ام. - 5) ارتباط معناداری با کاهش اثرات درمانی داشتند. از آن میان، نقش صفات عجیب و غریب بودن، خودبزرگ بینی، توجه‌طلبی، فقدان احساس لذت، اجتناب از صمیمی‌شدن، حواس‌پرتی، تحریک‌پذیری و بی‌ثباتی هیجانی بیش از سایر صفات بود. بحث و نتیجه‌گیری: صفات شخصیتی مرضی قادر هستند شرایط درمانی بیماران را پیچیده‌تر و اثربخشی درمانی شناختی رفتاری را کاهش دهند. بنابراین، لازم است که پیش از آغاز مداخلات درمانی مورد ارزیابی قرار گیرند و در صورت امکان، خود آنها در کانون درمان قرار گیرند. UR - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2888.html L1 - https://cpap.shahed.ac.ir/article_2888_fec9c81eb357af2d765afa7d8bd20a87.pdf ER -