2024-03-29T09:06:39Z
https://cpap.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=432
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی
کریم
گلمحمدی
محمدرضا
شعیری
محمدعلی
اصغری مقدم
شیما
ظهرابی
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی را میتوان اختلالی دانست که با ترس از ارزیابی منفی و سطوح بالای اضطراب و اجتناب در موقعیتهای اجتماعی و عملکردی مشخص میشود. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی و شرکتکنندگان در پژوهش حاضر از دانشجویان تمامی مقاطع دانشگاه شاهد بودند که از طریق پرسشنامه هراس اجتماعی (کانور و همکاران، 2000)، مصاحبه نیمه ساختاریافتهی بالینی (فرست، 1996) و فرم کوتاه ترس از ارزیابی منفی (لیری، 1983) مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از تأیید اختلال اضطراب اجتماعی، 20 نفر از این افراد بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت مداخله با برنامه «آموزش تمرکز بر تکلیف» قرار گرفت و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد.
نتایج: یافتهها نشان دادند که بهکارگیری تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» باعث کاهش معنادار ترس از ارزیابی منفی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل (t=2.76, P=0.013) شده است.
بحث و نتیجهگیری: بنابراین نتایج بهدستآمده در عین اینکه همسو با دیگر نتایج بوده، زمینهای مقدماتی برای استفاده از تکنیک یادشده را در جهت کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی در نمونههای ایرانی فراهم ساخته است. هرچند پژوهشهای بعدی باید سودمندی بیشتر این تکنیک را در ابعاد مختلف نمایان سازند.
اختلال اضطراب اجتماعی
تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف»
ترس از ارزیابی منفی
2020
09
26
7
15
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2792_66a6571a7a28dcc862f72d320519c75b.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
اثر طرحوارهدرمانی بر تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی فرزندان شبه خانواده
مستانه
مرادحاصلی
مسیب
یارمحمدی واصل
مقدمه: فقدان پدر و مادر به هر علتی که باشد بر نحوه رشد کودک تاثیر میگذارد. کودک بیسرپرست از رابطه عاطفی طبیعی محروم است و الگوهای معمول برای روابط متقابل با دیگران را دریافت نمیکند. آمار رو به رشد این افراد و آسیبهای روانشناختی وارد بر آنها قابل چشمپوشی نیست، بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحوارهدرمانی برتابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی فرزندان شبه خانواده است.
روش: طی یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل 21 نفر از بین فرزندان شبه خانواده کلینیک مددکاری اجتماعی اندیشه نیک، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (11 نفر گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل). گروهها در ابتدا و انتهای پژوهش از نظر تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی مورد آزمون قرار گرفتند سپس گروه آزمایش به مدت دو ماه (10 جلسه 60 دقیقه ای) تحت طرحوارهدرمانی قرار گرفتند.
نتایج: تحلیل مانکوا نشان داد طرحوارهدرمانی بر افزایش تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی اثربخش بوده است (p<0.05).
بحث و نتیجهگیری: میتوان از طرحوارهدرمانی به عنوان مداخلهای مفید که بر تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی فرزندان شبه خانواده اثر دارد سود جست.
طرحوارهدرمانی
تابآوری
احساس تنهایی
استقلال عاطفی
شبه خانواده
2020
09
26
17
25
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2793_2545a956c3e5601869bc1e928e024da0.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
ارزیابی مدل تنظیم هیجانی اختلال اضطراب فراگیر در تبیین ادراک درد
سامره
اسدی مجره
فیروزه
سپهریان آذر
علی
عیسیزادگان
حمید
پورشریفی
مقدمه: درد، عمومیترین فشار روانی است که انسان با آن مواجه میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل تنظیم هیجان اختلال اضطراب فراگیر در تبیین ادراک درد بیماران مبتلا به درد مزمن انجام گردید.
روش: نمونه پژوهش شامل 210 نفر مراجعهکنندگان به کلینیکهای تخصصی درد شهر رشت بود که بر اساس مصاحبه بالینی دارای نشانگان اختلال اضطراب فراگیر بودند و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای ادراک درد، دشواریهای تنظیم هیجان، بیانگری هیجانی، آلکسی تیمیا، فراخلق و کنترل عاطفه را تکمیل کردند. جهت تحلیل دادهها، شاخصهای توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که متغیر تنظیم هیجان دارای اثر مستقیم بر متغیر ادراک درد میباشد (P<0.01). همچنین متغیرهای بیانگری، فراخلق، کنترل عاطفه و الکسی تیمیا دارای اثر مستقیم بر متغیر تنظیم هیجان و اثر غیر مستقیم بر متغیر ادراک درد میباشند (P<0.01).
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که تنظیم هیجانی میتواند در میزان ادراک درد بیماران مبتلا به درد مزمن نقش داشته باشد.
آلکسی تیمیا
اضطراب فراگیر
بیانگری هیجانی
تنظیم هیجان
درد
فراخلق
کنترل عاطفه
2020
09
26
27
38
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2794_0fac468c568fa990c02412c34aa0f6f4.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
بررسی رابطه شخصیت تاریک مادران با اختلالات عاطفی - رفتاری دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان
مریم
صمدی
امیر
قمرانی
محدثه
تقینژاد
عبدالحسین
شمسی
مقدمه: مطالعات نشان داده است که ابعاد شخصیتی مادر در ابتلای فرزندان به اختلالات عاطفی- رفتاری نقش دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شخصیت تاریک مادران با اختلالات عاطفی- رفتاری دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان میباشد.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 150 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه مشکلات رفتاری اخنباخ و شخصیت تاریک (جانسون و وبستر، 2010) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره (گام به گام) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که شخصیت تاریک مادران (ماکیاولیستی، خودشیفتگی و پسیکوپات) میتواند اختلالات عاطفی- رفتاری این کودکان را در سطح معناداری (P<0.0001) پیشبینی کند.
بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت، کودکانی که مادران آنها دارای سطوح بالایی از شخصیت تاریک هستند، در معرض ابتلا به اختلالات رفتاری قرار دارند. به عبارتی دیگر اختلالات رفتاری دوران کودکی با صفات شخصیتی والدین ارتباط دارد.
شخصیت تاریک
اختلالات عاطفی - رفتاری
دانشآموزان
2020
09
26
39
49
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2795_a4417b3d6636f02b3577fecd6afebfc5.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
نقش تعللورزی و کنترل عواطف در پیشبینی واکنشپذیری بین فردی سالمندان
محبوبه
طاهر
عباس
ابوالقاسمی
آرزو
مجرد
الهام
آبنیکی
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعللورزی و کنترل عواطف در پیشبینی واکنشپذیری بین فردی بود.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی سالمندان بازنشسته شهر ساری در سال 1392 است که از بین آنها نمونهای به حجم 220 نفر (114 زن و 106 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تعللورزی عمومی، مقیاس کنترل عواطف و شاخص واکنشپذیری بینفردی استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که تعللورزی (33- =r)، کنترل عواطف (53 =r)، اضطراب (42 =r) و عاطفه مثبت (25 =r) با واکنشپذیری بین فردی همبستگی معنادار دارد. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد که افسردگی، اضطراب و تعللورزی میتوانند تغییرات مربوط به دیدگاهگیری را به طور معناداری پیشبینی کنند. همچنین اضطراب و عاطفه مثبت میتوانند به طور معناداری تخیل را پیشبینی کنند؛ خشم به طور منفی و اضطراب به طور مثبت میتوانند توجه همدلانه را پیشبینی کند؛ همچنین خشم قادر است پریشانی شخصی را به طور مثبت پیشبینی کند. در مجموع اضطراب، عاطفه مثبت و تعللورزی میتوانند 28 درصد از واریانس واکنشپذیری بینفردی سالمندان را تبیین کنند.
بحث و نتیجهگیری: میتوان از طریق آموزش کنترل عواطف و آموزش راهبردهای مقابله با تعللورزی به بهبود روابط بین فردی سالمندان و متعاقب آن کیفیت زندگی و سلامت آنها کمک کند.
تعللورزی
کنترل عواطف
واکنشپذیری بین فردی
سالمندان
2020
09
26
51
61
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2796_77e7ea56ea9c5f1e56e0d5a8423d1782.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
اثربخشی بازسازی شناختی بر عملکردهای شناختی - توجهی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص
اسماعیل
سلیمانی
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر نارساییهای شناختی - توجهی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (ریاضی و خواندن) پایه پنجم و ششم ابتدایی مدرسه اختلالات یادگیری ویژه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش شامل 32 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود که از میان جامعه آماری بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوشی ریون، مقیاس حافظهی عددی وکسلر (فراخنای ارقام) و آزمون عملکرد پیوسته استفاده گردید. شیوه مداخله بازسازی شناختی مایکنبام بود که در شش جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد بین دانشآموزان گروه آزمایش و گروه کنترل در مؤلفههای حافظهی کاری و نگهداری توجه تفاوت معناداری در سطح معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر درمان بازسازی شناختی بر روی مؤلفههای حافظه کاری و نگهداری توجه بهطور معناداری مؤثر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: این نتایج حاکی است که بازسازی شناختی میتواند حافظه کاری و نگهداری توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری را تعدیل نماید.
نارسایی شناختی
بازسازی شناختی
اختلال یادگیری
2020
09
26
63
72
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2797_9a885d1483cc4c6463b58af5996a0f5b.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
پیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کمالگرایی آنان
نرگس
پورطالب
میرمحمود
میرنسب
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعهی رابطهی کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان در شهر تبریز انجام یافته است.
روش: جامعهی آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان شهر تبریز در رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی تشکیل میدادند و نمونهی پژوهش شامل 168 نفراز دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان بودند که بهوسیلهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر و مقیاس چندبعدی کمالگرایی استفاده شد و برای تحلیل دادهها، آزمون معنیداری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان مورد استفاده قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که کمالگرایی و ابعاد آن با اضطراب امتحان رابطهی مثبت معنادار دارند. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نیز بیانگر این بود که از میان ابعاد سهگانهی کمالگرایی، بُعد جامعه مدار به شکل معناداری اضطراب امتحان دانشآموزان را پیشبینی میکند؛ نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین دو گروه مورد مطالعه (دختر و پسر) در متغیر اضطراب امتحان بهاحتمال 95 درصد تفاوت معنادار وجود دارد؛ بهطوری که میانگین نمرات اضطراب امتحان دانشآموزان دختر نسبت به دانشآموزان پسر بیشتر میباشد.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر میتوانند، راهگشای تحقیقات بیشتر، در خصوص بررسی نقش سازههای شخصیتی بر اضطراب امتحان دانشآموزان در آینده باشند.
کمالگرایی ( خودمدار
دیگرمدار
جامعهمدار )
اضطراب
اضطراب امتحان
دانشآموزان
2020
09
26
73
81
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2798_189fe178d077d36a4dfe611d0e118cee.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
پیشبینی تعالی پس از آسیب بر اساس گشودگی به تجربه و درک از خود با میانجیگری حمایت اجتماعی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه: مدلیابی معادلات ساختاری
عاطفه
حسینلو
فرهاد
جمهری
هومن
نامور
مقدمه: این پژوهش با هدف ارائه مدل معادلات ساختاری برای پیشبینی تعالی پس از آسیب بر اساس گشودگی به تجربه و درک از خود با میانجیگری حمایت اجتماعی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه مورد بررسی قرار گرفت.
روش: به دلیل محدودیت حجم جامعه کلیه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه ساکن شهر ساوه که تعداد آنها 300 نفر بود به روش سرشماری بهعنوان واحد نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامه گشودگی به تجربه (سانگ وو، 2013)، درک از خود (بک و آستین، 1978)، حمایت اجتماعی (شربورن و استوارت، 1991) و تعالی پس از آسیب (تدسکی و کالهون، 1996) پاسخ دادند. روش آماری پژوهش حاضر برای تحلیل دادهها تحلیل مسیر بود.
نتایج: با توجه به مدل برازش یافته، یافتهها نشان داد درک از خود، گشودگی به تجربه و حمایت اجتماعی اثر مستقیم و مثبت بر تعالی پس از آسیب دارند. درک از خود و گشودگی به تجربه، علاوه بر تأثیر مستقیم، بهصورت غیرمستقیم و با واسطه حمایت اجتماعی نیز بر تعالی پس از آسیب جانبازان تأثیر داشتند. درک از خود، حمایت اجتماعی و گشودگی به تجربه به ترتیب بیشترین سهم را در پیشبینی تعالی پس از آسیب داشتند.
بحث و نتیجهگیری: با افزایش درک از خود و گشودگی به تجربه، میزان حمایت اجتماعی افزایش یافته و این امر درنهایت به افزایش تعالی پس از آسیب در بین جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه منجر میشود.
تعالی پس از آسیب
گشودگی به تجربه
درک از خود
حمایت اجتماعی
2020
09
26
83
91
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2799_074305e0b8f9f24d6560cb43382baba1.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
نقش ویژگی های شخصیتی و امید به زندگی در پیش بینی سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان با توجه به جنسیت
نگار
فولادی
عنایتاله
شهیدی
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و امید به زندگی در پیشبینی سرسختی روانشناختی شکل گرفت.
روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه نمونه این پژوهش شامل 350 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای امید به زندگی اشنایدر، پنج عاملی شخصیت نئو فرم کوتاه، سرسختی اهواز استفاده شد. سپس دادهها از طریق روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین امید به زندگی، برونگرایی، سازشپذیری و با وجدان بودن با سرسختی رابطه مثبت معنیدار و بین روانرنجورخویی، پذیرا بودن نسبت به تجارب و سرسختی، رابطه منفی معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز بیان داشت که متغیرهای امید به زندگی و از بین پنج عامل شخصیتی نئو برونگرایی، سازشپذیری و با وجدان بودن بالا و روانرنجورخویی و پذیرا بودن نسبت به تجارب پایین سرسختی روانشناختی را پیشبینی میکنند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و امید به زندگی نقش مهمی در سرسختی روانشناختی دانشجویان دارند.
امید به زندگی
ویژگیهای شخصیتی
سرسختی روانشناختی
2020
09
26
93
101
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2800_3f6da0ae0814b4c6ded50e63824d9879.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
بررسی تاثیر آموزش یادگیری مستقل برعملکرد تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی
زهرا
آزادی
ناهید
اکرمی
احمد
عابدی
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش یادگیری مستقل بر عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی بود.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 10 تا 12 سال مبتلا به اختلال کم توجهی – بیشفعالی شهرستان شهرضا در نیم سال دوم سال تحصیلی 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز با میانگین سنی(11سال) بود که براساس ملاک های تشخیصی DSM-5 تشخیص اختلال کم توجهی – بیشفعالی دریافت کرده بودند؛ نمونهها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه کانرز فرم والد و معلم برای اندازهگیری علائم کمتوجهی – بیشفعالی و برای بررسی عملکرد تحصیلی از پرسشنامه مقیاس درجهبندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها به وسیله آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در عملکرد تحصیلی و زیرمقیاسهای آن شامل موفقیت تحصیلی، تولید تحصیلی و کنترل تکانه پس از آموزش یادگیری مستقل، تفاوت معنادار(0.01> p) وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: آموزش یادگیری مستقل میتواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی شود و به عنوان روشی برای بهبود عملکرد تحصیلی آنها مورد استفاده قرار گیرد.
اختلال کمتوجهی – بیشفعالی
یادگیری مستقل
عملکرد تحصیلی
2020
09
26
103
112
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2801_5e457c5552b68f2dc8ba9db15404cf5c.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
سهگانه تاریک شخصیت در افراد مجرم و غیر مجرم: خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعهستیزی
فرزانه
میکائیلی منیع
مجتبی
صالحی
شاهپور
احمدی خویی
مقدمه: از بین شخصیتهای آزارنده و در عین حال غیر بیمار گون در حوزه روانشناسی میتوان به سهگانه تاریک شخصیت (خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعهستیزی) اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر در گام نخست معرفی موضوع سهگانه تاریک شخصیت به جامعه علمی روانشناسی و در گام دوم بررسی و مقایسه این صفات در افراد مجرم و غیرمجرم است.
روش: روش تحقیق از نوع علی-مقایسه ای بود. مطالعه روی 85 نفر از زندانیان مرد زندان شهر ارومیه و 85 نفر از افراد غیرمجرم از جمعیت عمومی ارومیه انجام شد. شرکتکنندگان بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی با هم همتا شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه شخصیت خودشیفته، پرسشنامه شخصیت ماکیاولیسم، مقیاس خودگزارشی پسیکوپاتی نسخه سوم، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت دو گروه در ویژگیهای شخصیتی خودشیفتگی و ضد اجتماعی در سطح p<0.01 و در صفت ماکیاولیسم در سطح p<0.05 معنیدار است. بزرگترین تفاوت به ویژگی خودشیفتگی مربوط میشود (p<0.001).
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دو گروه در سهگانه تاریک شخصیتی با هم تفاوت معنیداری دارند. ازاینرو، شاید بتوان نتیجه گرفت در گروه مجرم سطح صفات آزارنده اجتماعی (سهگانه تاریک) بالاتر از گروه مجرم است. با توجه به محدودیت شرکتکنندگان این مطالعه، پیشنهاد میشود تحقیق در گروههای بزرگتر و نمونه زنان و در بافتهای مختلف با جداسازی انواع جرائم صورت بگیرد.
سه گانه تاریک شخصیت
ضد اجتماعی
خودشیفتگی
ماکیاولیسم
2020
09
26
113
126
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2802_5958896e87cec1f9ce43d90e804ae77d.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
مقایسه حافظه رویدادی و معنایی در مبتلایان و غیر مبتلایان به صرع لوب گیجگاهی
پونه
کرمان ساروی
ابوالقاسم
مهرینژاد
حسین
دلاور کسمایی
مقدمه: مبتلایان به صرع در معرض خطر قابل توجهی از اختلال شناختی و نابهنجاریهای رفتاری هستند. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی حافظهی رویدادی و معنایی در مبتلایان صرع لوب گیجگاهی و غیر مبتلایان است.
روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعهی پژوهش مبتلایان صرع انجمن صرع ایران شهر تهران بودند، از این میان 20 نفر از مبتلایان صرع لوب گیجگاهی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با 20 نفر از غیر مبتلایان از نظر متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیلات همتا شدند. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش حافظه رویدادی، آزمون یادآوری آیتم و منبع تصاویر و کلمات و حافظه معنایی، مقولههای طبقاتی و سیالی واژگان بود. تحلیل دادهها با آزمون تی گروه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و چندراهه صورت گرفت.
نتایج: آزمون تی و میانگین نمرات حافظه رویدادی و معنایی (x-=271.55, t38=3.61, p<0.01; x-=95.61, t38=6.22, p<0.01) تفاوت معناداری را در کارکرد این دو حافظه در مبتلایان صرع لوب گیجگاهی و غیر مبتلایان نشان دادند.
بحث و نتیجهگیری: نتیجهی پژوهش حاضر نشان میدهد آسیب هیپوکامپ و نئوکورتکس جانبی مبتلایان صرع لوب گیجگاهی، در بروز اختلال حافظه رویدادی و معنایی نقش اساسی دارد و میزان کارکرد حافظهی رویدادی و معنایی در مبتلایان از غیر مبتلایان کمتر بود.
حافظه رویدادی
حافظه معنایی
صرع لوب گیجگاهی
صرع
حافظه
2020
09
26
127
136
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2803_e57e7f55dd5bcb093cae255c0b09e4c8.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
نقش میانجیگری نستوهی خانواده در رابطه با الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و به زیستی خانواده
ماریا ای.
آگیلار-وفایی
کاظم
رسولزاده طباطبایی
محیا
ابراهیمی جمارانی
مقدمه: بر اساس مدل تابآوری در تنیدگی، سازگاری و انطباق خانواده چهار حوزهی مهم در زندگی وجود دارند که تنیدگی در آنها وارد میشود و بنابراین حفظ تعادل و هماهنگی در این حوزهها در راستای رسیدن به انطباق بسیار مهم است. یکی از این حوزهها، به زیستی میباشد. اگرچه پژوهشهای بسیاری به بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر به زیستی فردی پرداختهاند اما یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که متغیرهایی در سطح خانواده میتوانند تأثیر عمیقی بر به زیستی فردی داشته باشند. الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و نستوهی خانواده متغیرهایی هستند که در این پژوهش بهعنوان عوامل مؤثر بر به زیستی اعضای خانواده مورد بررسی قرار گرفتهاند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی این سؤال است که آیا نستوهی خانواده در رابطهی بین الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و به زیستی خانواده نقش میانجیگری دارد؟
روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعهی آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که از میان آنها 389 نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و از نظر الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله، نستوهی خانواده و به زیستی خانواده مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: نشان داد که نستوهی خانواده در رابطهی بین الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و به زیستی خانواده نقش میانجیگری دارد.
بحث و نتیجهگیری: بدین ترتیب الگوی ارتباطی حمایتی که الگوی مثبت و مؤثر خانواده در راستای حل مسئله است، یکی از ویژگیهای خانوادهی نستوه است که در نهایت منجر به افزایش سطح به زیستی تجربه شده توسط اعضای خانواده میشود.
الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مساله
نستوهی خانواده
بهزیستی خانواده
2020
09
26
137
143
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2804_afffee7bb0c0124fb9a9b09e4c601895.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
رابطه ساده و چندگانه تکانشگری، استرس ادراکشده و شادکامی با اعتیاد به اینترنت در کاربران ایرانی 15 تا 28 ساله فیسبوک
حسین
تاجیک
سیاش
طالع پسند
اسحق
رحیمیان بوگر
مقدمه: هدف این پژوهش کشف رابطه ساده و چندگانه عوامل تکانشگری، استرس ادراکشده و شادکامی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت در کاربران نوجوان و جوان ایرانی بود.
روش: طرح مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کاربران نوجوان و جوان (دامنه سنی 15 تا 28 سال) اینترنت در ایران که در بازهی زمانی (آبان تا آذرماه 93) در شبکه اجتماعی فیسبوک فعالیت میکردند. شرکتکنندگان 478 نفر از کاربران بودند که بهصورت داوطلبانه پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، تکانشگری بارات، استرس ادراکشده کوهن و شادکامی آکسفورد را تکمیل نمودند. دادهها با مدل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
نتایج: یافتهها نشان داد در بعد تکانشگری، خرده مقیاس حرکتی و خرده مقیاس بیبرنامگی با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معنادار داشتند، اما خرده مقیاس شناختی تکانشگری، رابطه معناداری با اعتیاد به اینترنت نداشت. استرس ادراکشده رابطهای مثبت و شادکامی رابطه منفی و معنادار با اعتیاد به اینترنت داشتند. در یک مدل پیشبین، صرفاً خرده مقیاسهای حرکتی و بیبرنامگی، استرس ادراکشده و شادکامی توانستند اعتیاد به اینترنت را بهطور معنادار پیشبینی کنند.
بحث و نتیجهگیری: نتیجه آنکه بیبرنامگی و استرس بالا وقتی با شادکامی پایین همراه باشند، اعتیاد به اینترنت را به دنبال خواهند داشت. تلویحات نظری و کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.
تکانشگری
استرس ادراکشده
شادکامی
شبکه اجتماعی فیسبوک
جوانان
نوجوانان
2020
09
26
145
156
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2805_47336c96caf7e1bbbaabe3623a661bbc.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
مقایسه سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار
فریدون
رمضانی
مسعود
حجازی
مقدمه: در این پژوهش سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار مقایسه شد.
روش: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی (علّی - مقایسهای) است. تعداد 300 نفر (150 ورزشکار و 150 غیر ورزشکار) به روش نمونهگیری در دسترس بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ تابآوری کونور و دیویدسون، سلامت عمومی گلدبرگ و سرسختی روانی اهواز استفاده شد. دادهها با آزمون تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد.
نتایج: بین سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنادار وجود دارد. بر این اساس افراد ورزشکار از سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی بالاتری برخوردار بودند.
بحث و نتیجهگیری: افراد ورزشکار تابآوری و سرسختی روانی بالاتری داشتند و از مشکلات کمتری در زمینه سلامت روانی و در نتیجه سلامت روانی بالاتری برخوردارند. ازاینرو با توجه به نقش اساسی ورزش در ارتقای شاخصهای سلامت روانشناختی، برنامهریزی در جهت تشویق افراد بهخصوص نوجوانان و جوانان برای پرداختن به ورزش، به دستگاههای مسئول و نیز خانوادهها پیشنهاد میشود.
سلامت روانی
تابآوری
سرسختی روانی
ورزش
2020
09
26
157
166
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2806_3b47c0544c41d1b0cb44564b6b9abb88.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
پنج عامل بزرگ شخصیت، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و موفقیت علمی دانشپژوهان جوان
جمشید
جراره
عبدالحمید
رضوی
مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و موفقیت علمی دانشپژوهان جوان بوده است.
روش: طرح پژوهش در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و پیشبین بوده است. تعداد 164 نفر (119 پسر و 45 دختر) دانشپژوه در باشگاه دانشپژوهان جوان به روش سرشماری در تابستان 90 در پژوهش شرکت کردند. مقیاس شخصیتی 5 عاملی نئو و مقیاس راهبردهای انگیزشی-یادگیری ینتریچ توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. میزان موفقیت علمی نیز بر اساس نوع مدال (طلا، نقره و برنز) کسبشده اندازهگیری شد. برای تحلیل داده ها با کمک اس. پی. اس. اس از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل تشخیص استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی با بعضی از مؤلفههای راهبرهای انگیزشی-یادگیری همبستگی وجود دارد (0.05p<) و (0.01p<). نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد بین متغیرهای «وظیفهشناسی»، «کمک طلبی» و «ارزشگذاری نسبت به هدف» با موفقیت علمی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p<). همچنین نتایج تحلیل تشخیص نشان داد از بین کلیه متغیرهای پیشبین، «وظیفهشناسی»، «سازگاری» و «خود نظم دهی فراشناختی» با توان بیشتری میزان موفقیت علمی و کسب نوع مدال را پیشبینی نموده است. درمجموع متغیرهای پیشبین توانستهاند 54.6 درصد از واریانس موفقیت علمی (کسب مدال طلا، نقره یا برنز) را پیشبینی نمایند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای شخصیتی با بسیاری از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری همبستگی دارد و بعضی از ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری میتوانند میزان موفقیت علمی دانشپژوهان را پیشبینی نمایند. لذا توجه بهسلامت ویژگیهای شخصیتی و تقویت مهارتهای یادگیری-انگیزشی برای کمک در ارتقای علمی دانش آموزان و دانشپژوهان توصیه میگردد.
پنج عامل بزرگ شخصیت
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی
موفقیت علمی
دانشپژوهان جوان
2020
09
26
167
178
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2807_d6c1fb98e035f08f8ab0e8b5caffb332.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر علایم جسمانی، اضطراب، افسردگی و کارکرد اجتماعی دانشآموزان
علیرضا
پیرخائفی
علیاکبر
گودینی
عبدالحمید
حسینی
مقدمه: الگوی بالینی خلاقیت درمانی راهبردی جدید برای افزایش کارآمدی ذهن و شخصیت است که می تواند باعث ارتقاء سلامت روان شود. این پژوهش به هدف بررسی اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی در کنترل نشانگان آسیب روانی دانش آموزان شامل علایم جسمانی، اضطراب، افسردگی و کارکرد اجتماعی اجرا شد.
روش: پژوهش با روش آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از دانش آموز بود که با روش تصادفی انتخاب و همتاسازی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روان بود . داده ها پژوهش با استفاده از آزمون کواریانس تحلیل شدند.
نتایج: یافتههای پژوهش کاهش معنی داری را در نشانگان آسیب دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به کنترل نشان داد. در سه مولفه شکایات جسمانی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد. در مولفه افسردگی تفاوت معناداری پیدا نشد.
بحث و نتیجهگیری : یافته های پژوهش نشان داد که الگوی بالینی خلاقیت درمانی می تواند باعث کاهش شکایات جسمانی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی در اافراد تحت درمان شده و استفاده از این روش درمانی برای مبتلایان به این گونه نشانگان در دانش آموزان پیشنهاد می شود.
خلاقیتدرمانی
اضطراب
افسردگی
عملکرد اجتماعی
دانشآموزان
2020
09
26
179
186
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2808_c56145b13c38af8a41e0b2c920168d2c.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
اعتبار یابی و رواسازی مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان (PWI-A)
محمدرضا
نائینیان
امیر
نیکآذین
محمدرضا
شعیری
مهتاب
رجبی
زهرا
سلطانینژاد
هدف: پژوهش حاضر با هدف وارسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان در نمونههای بالینی و غیر بالینی ایرانی اجرا شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و نمونه آن شامل دو گروه غیر بالینی (292 نفر دانشجو) و بالینی (137 نفر از مراجعه کنندگان به کلینیک سلامت خانواده و 111 نفر گروه همتا) بوده که به شیوه نمونه گیری خوشهای (گروه غیر بالینی) و مبتنی بر هدف (گروه بالینی) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه سلامت عمومی(جی. اچ. کیو. -28) و پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که مقیاس یاد شده بر اساس ضریب آلفای کامل (0.89)، و ضریب همبستگی مربوط به باز آزمایی آن (0.79) دارای پایایی مناسبی است. تحلیل عاملی اکتشافی حکایت از اشباع آن از یک عامل داشته و شاخصهای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش متوسط مدل را تأیید نمود. همچنین ضرایب همبستگی به دست آمده حاکی از اعتبار همگرای مقیاس با ابزارهای مشابه میباشد.
بحث و نتیجهگیری: از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان دارای ویژگی های روان سنجی قابل دفاع برای مطالعه کیفیت زندگی جمعیت بزرگسال در ایران است.
ویژگیهای روانسنجی
مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان
مقیاس کیفیت زندگی
2020
09
26
189
199
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2809_4fcd0b4d1fc71f7dedd4b3d89ead489a.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی بیرحمی - بیاحساسی در نوجوانان پسر
آرزو
پالیزیان
مهناز
مهرابیزاده هنرمند
نسرین
ارشدی
مقدمه: پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان برای سنجش ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی در نوجوانان پسر است. این پرسشنامه با اقتباس از ابزار غربالگری روند جامعهستیزی ساختهشده است و ابعاد بیرحمی، فقدان همدلی و بیاحساسی را میسنجد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان در نمونهی غیر بالینی انجام شده است.
روش: تعداد 300 دانشآموز (پسر) با میانگین سنی 16.38 به روش تصادفی چندمرحلهای از دبیرستانهای شهرستان دزفول انتخاب شدند و پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی- بیاحساسی نوجوانان (فریک، 2003)، پرسشنامهی گرایش به رفتار خرابکارانه (طوابیه و احمد، 2010) بر روی این دانشآموزان اجرا شد. اعتبار پرسشنامهی بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان به سه روش تحلیل عامل تأییدی، اعتبار همگرا و اعتبار ملاک سنجیده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و تنصیف ارزیابی شد.
نتایج: آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0.65 و برای خرده مقیاسهای بیرحمی، فقدان همدلی و بیاحساسی به ترتیب برابر با 0.56، 0.61 و 0.55 و ضریب تنصیف برای کل پرسشنامه 0.56 و برای خرده مقیاسهای نامبرده به ترتیب برابر 0.51، 0.63 و 0.49 به دست آمد. همبستگی بین پرسشنامهی بیرحمی – بیاحساسی نوجوانان و مقیاس گرایش به رفتار خرابکارانه در سطح p<0.01 معنیدار بود (r=32). علاوه بر این نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی (0.05 = RMSEA) گویایی برازندگی نسبتاً خوب ساختار سه عاملی پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی در ایران از پایایی و اعتبار نسبتاً مطلوبی برخوردار است.
پرسشنامهی بیرحمی – بیاحساسی
پایایی
اعتبار
2020
09
26
201
211
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2810_8453a80421082497dc93f015a38f7c14.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1396
15
1
همبودی اختلالهای اضطرابی و افسردگی: ظهور درمان فراتشخیصی شناختی رفتاری
مهدی
اکبری
رسول
روشن چسلی
همبودی اختلالهای اضطرابی و افسردگی در اکثر پژوهشهای همهگیرشناسی، بین 40 تا 80 درصد گزارش شده است و این شرایط هزینههای بسیاری بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر جوامع تحمیل میکند. استفاده از پروتکلهای درمانی شناختی رفتاری اختصاصی با توجه به چالشهای برخاسته از مسئله همبودی، از ابعاد مختلف مقرونبهصرفه نیست. توجه به مسئله همبودی اختلالهای اضطرابی و افسردگی و پاسخ به چالشهای ناشی از آن میسر نبود، مگر از طریق تدوین راهکارهایی که توجه به موضوع و اهمیت همبودی را هم در سطح نظری و هم در سطح کاربردی مدنظر داشته باشند، درمانهای فراتشخیصی پیشقراول این نگاه تازه به تدوین پروتکل درمانی محسوب میشوند. رویکرد فراتشخیصی در تلاشاند تا چالشها و معضلات درمانی ناشی از همبودی را با پرداختن به ماهیت نظری همبودی و لحاظ کردن ابعاد مشترک اختلالهای هیجانی بهویژه اختلالهای اضطرابی و افسردگی در تدوین پروتکل درمانی واحد برطرف کنند. تلاشهای انجامشده در این زمینه به طراحی پروتکلهای فراتشخیصی متعددی منجر شد که تفاوتهای آنها در انتخاب تکنیکهای تأییدشده و رایج درمانهای اختصاصی شناختی رفتاری بود. اگرچه پژوهش کارآزمایی انجامشده در این زمینه از اثربخشی متوسط این پروتکلهای فراتشخیصی غیرنظری و عملگرا حمایت میکرد ولی نقطه عطفی برای ارتقا سطح اثربخشی رویکرد فراتشخیصی شکل گرفته شده بودند. پژوهشگران این زمینه سعی کردند که با منطبق کردن این پروتکلها بر پایههای نظری و آسیبشناسی از سد این مشکل بگذرند. نقطه عطف این تلاشها و جهتگیریها در پروتکل فراتشخیصی بارلو و همکاران (2011) نمایان است که با تکیه بر عامل «تنظیم هیجانی» و نظریههای مرتبط با آن، اولین گام را در طراحی پروتکلهای فراتشخیصی نظریهگرا برداشتند. علیرغم پیشرفت در توسعه و غنیسازی پروتکلهای فراتشخیصی مبتنی بر نظریه، مناقشات علمی اخیر در این زمینه معطوف به انتخاب فرآیند یا فرآیندهای بنیادین است.
درمان فراتشخیصی
همبودی
اضطراب
افسردگی
2020
09
26
215
238
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2811_ba77e2d0fc348070eade5d67f51deb5b.pdf