2024-03-29T18:06:46Z
https://cpap.shahed.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=516
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب وجودی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
ابراهیم
رهبر کرباسدهی
عباس
ابوالقاسمی
عباسعلی
حسینخانزاده
فاطمه
رهبر کرباسدهی
مقدمه: بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس با عوامل تنشزای متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان میشود. با توجه به ارتباط تنظیم شناختی هیجان و اضطراب وجودی با بیماریهای سیستم اعصاب مرکزی، یکی از روشهایی که میتواند به توانبخشی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس کمک نماید، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تنظیم شناختی هیجان و اضطراب وجودی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس بود.روش: طرح تحقیق نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش 26 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهرستان رشت در سال 1397 بود که به طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و پرسشنامه اضطراب وجودی (گود و گود، 1974) در مراحل قبل و بعد از درمان استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه، تحت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچگونه درمانی دریافت نکرد. دادههای پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند.نتایج:نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیری نشان داد که درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود تنظیم شناختی هیجان و اضطراب وجودی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس تأثیر دارد (001/0>p).بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند در بهبود نشانههای شناختی و هیجانی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس از کارایی لازم برخوردار باشد.
درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد
تنظیم هیجان
اضطراب وجودی
مولتیپل اسکلروزیس
2020
09
22
1
9
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3220_7171d863500f43054b5736d2a3fab294.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
اثربخشی طرحوارهدرمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود عملکرد جنسی زنان مبتلا به واژینیسموس
مطهره
نصرت آبادی
علی
افضلی گروه
مقدمه: یکی از اختلالات عملکرد جنسی که میتواند تاثیر ناخوشایندی بر سلامت روان زنان و روابط زناشویی آنان گذارد، واژینیسموس است. ﻫﺪف از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، بررسی اثربخشی طرحوارهدرمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود عملکرد جنسی زنان مبتلا به واژینیسموس شهر کرمان بود.روش: پژوهش حاضر تحلیلی توصیفی از نوع نیمهآزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زنان مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر کرمان با اختلال واژینیسموس بود، 30 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گروه کنترل [هر گروه 15 نفر] قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای هفتگی به صورت گروهی مورد طرحوارهدرمانی قرار گرفتند. پرسشنامههای اضطراب کتل [1973]، افسردگی بک [1988] و عملکرد جنسی روزن و همکاران [2000] در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون بر روی دو گروه اجرا گردید. دادهها پس از گردآوری با استفاده از تحلیل کواریانس و اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج:نتایج حاکی از آن بود که طرحوارهدرمانی، موجب کاهش معنادار در میانگین نمرات اضطراب و افسردگی و افزایش معنادار در میانگین نمرات عملکرد جنسی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردید [001/0>P]. میزان اضطراب و افسردگی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری 12ماهه نسبت به مرحله پیشآزمون کاهش معناداری داشت [001/0>P] و همچنین میزان عملکرد جنسی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون و پیگیری 12ماهه نسبت به مرحله پیشآزمون افزایش معناداری داشت [001/0>P].بحث و نتیجهگیری: بر پایه یافتههای این پژوهش نتیجه گرفته میشود که اثربخشی طرحوارهدرمانی بر کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود عملکرد جنسی مراجعین به مراکز مشاوره موثر میباشد.
طرحوارهدرمانی
اختلال واژینیسموس
اضطراب
افسردگی
عملکرد جنسی
2020
09
22
11
19
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3221_9578b8b29b202702df2bd2d9e6cf8fd0.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
نقش عوامل مادرانه در شکلگیری مشکلات رفتاری کودکان: تلویحاتی در فرزندپروری
مریم
قسامی
شعله
امیری
مهرداد
کلانتری
هوشنگ
طالبی
مقدمه: هدف پژوهش بررسی نقش عوامل مادرانه (دلبستگی مادر، تنیدگی والدینی، ذهنآگاهی مادر، کیفیت مراقبت مادرانه و رفتارهای فرزندپروری) در شکلگیری مشکلات رفتاری کودکان بود.روش: پژوهش از نوع مطالعات توصیفی و در چارچوب یک طرح همبستگی انجام گرفت. نمونه را 290 نفر از مادران کودکان 3 تا 6 ساله شهر جیرفت تشکیل میدهند که به شیوهنمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. مادران، مجموعهای از پرسشنامهها شامل مقیاس کیفیت مراقبت مادرانه، مقیاس فرزندپروری، مقیاس تنیدگی والدینی - فرم کوتاه، مقیاس دلبستگی بزرگسالان کولینز و رید، مقیاسهای رفتاری پیشدبستانی و مهدکودک و پرسشنامه پنجوجهی ذهنآگاهی را تکمیل کردند. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرها در الگوی پیشنهادی، از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.نتایج:یافتههای مطالعه نشان داد مدل نهایی پس از حذف مسیر غیرمعنیدار شیوههای فرزندپروری به مشکلات رفتاری کودک، از برازش خوبی برخوردار بود و در مجموع، عوامل مادرانه توانست 51 درصد واریانس مشکلات رفتاری کودک را تبیین کند. یافتهها نشان داد دلبستگی مادرانه به صورت مستقیم بر ذهنآگاهی مادر، تنیدگی والدینی و شیوههای فرزندپروری اثر میگذارد و به صورت غیرمستقیم و از طریق تنیدگی والدینی و کیفیت مراقبت مادرانه بر مشکلات رفتاری کودک تاثیر میگذارد. یافتهها نشان داد ذهنآگاهی به صورت مستقیم بر تنیدگی والدینی، شیوههای فرزندپروری و کیفیت مراقبت مادرانه تاثیر میگذارد و با واسطهگری کیفیت مراقبت مادرانه و تنیدگی والدینی بر مشکلات رفتاری کودک اثر میگذارد. همچنین، تنیدگی والدینی هم به صورت مستقیم، و هم به صورت غیرمستقیم از طریق اثر بر کیفیت مراقبت مادرانه، بر مشکلات رفتاری کودک اثر میگذارد.بحث و نتیجهگیری: نتایج از نقش مهم ویژگیهای مادر در شکلگیری مشکلات رفتاری کودک حمایت کرد. مضامین کاربردی نتایج الگوی نهایی در آموزشهای فرزندپروری، به تفضیل مورد بحث قرار گرفت.
تنیدگی والدینی
دلبستگی
ذهن آگاهی
شیوههای فرزندپروری
کیفیت مراقبت مادرانه
مشکلات رفتاری
2020
09
22
21
36
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3222_448d648584a7755ee46add44fb1fbc90.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
طغیان علیه سرنوشت: افزایش تلاش راهبردی و احساس کنترل از خلال بازآموزی اسنادی در دانشجویان مشروطی
مریم
احمدیان نسب
حمیدرضا
حسن آبادی
منصورهالسادات
صادقی
شهرام
محمدخانی
مقدمه: فرایند اسناد یکی از بنیادیترین پدیدههای روانشناختی است که افکار و هیجانات منفی را در موقعیتهای شکست تحصیلی تولید میکند و به موجب آن فرد ممکن است رفتارهای ناسازگار تحصیلی را از خود بروز دهد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی کارآمدی مداخله بازآموزی اسنادی بر روی دانشجویان مشروطی انجام شد.روش: در یک طرح آزمایشی از نوع طرح افزودنی 110 دانشجوی مشروطی دانشکده فنی دانشگاه تهران در نیمسال اول سال تحصیلی 98-1397 به مطالعه فراخوانده شدند. پس از غربالگری اولیه براساس مشروطی در نیمسال قبل و نمره پایین در مقیاس احساس کنترل تحصیلی پری (2001)، تعداد 30 نفر در سه گروه شامل گروههای مداخلهای بازآموزی اسنادی مببتنی بر روش شناختی و مبتنی بر روش شناختی به علاوه فیلم و گروه کنترل جایگذاری شدند. مداخله بازآموزی اسنادی برای دو گروه آزمایشی در 9 جلسه 120 دقیقهای به مدت پنج هفته برگزار شد؛ با این تفاوت که، القای بازآموزی اسنادی در سه جلسه برای گروه آزمایشی نخست صرفا به روش بحث گروهی و تکالیف نوشتاری و برای گروه آزمایشی دوم از طریق نمایش فیلم، بحث گروهی و تکالیف نوشتاری اجرا شد. شرکتکنندگان قبل و بعد از اجرا و در مرحله پیگیری دو ماه بعد به مقیاسهای احساس کنترل تحصیلی، رضایت از زندگی کانتریل ( 1965) و عواطف مثبت و منفی مراچک و کولارز (1998) پاسخ دادند. نمرات و معدل نیمسال قبلی و نیمسال جاری دانشجویان پس از اتمام مداخله از آموزش دانشکده دریافت شد.نتایج:نتایج تحلیل واریانس آمیخته نشان داد مداخلهی بازآموزی اسنادی برای دانشجویان مشروطی منجر به افزایش معنیدار احساس کنترل، بهبود عملکرد تحصیلی و ارتقای بهزیستی ذهنی آنها در مقایسه با گروه کنترل شد. همچنین، اضافه کردن فیلم به القای بازآموزی اسنادی تاحدی پیامدهای مثبت به همراه داشت؛ اگرچه، به سطح معنیداری آماری نرسید.بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد اصلاح اسنادهای علّی ناسازگار، احساس کنترل و تلاش راهبردی افراد شکستخورده را افزایش داده و این به نوبهی خود به پیامدهای مثبت تحصیلی منجر میشود.
شکست تحصیلی
دانشجویان مشروطی
بازآموزی اسنادی
احساس کنترل تحصیلی
بهزیستی ذهنی
2020
09
22
37
53
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3223_29ffc356e09bb6e89a5d20ed725d44a1.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
تعارضات زناشویی و نیازهای اساسی: نقش میانجی معنویت
کبری
قاسمی مقدم
عبدالله
شفیعآبادی
اصغر
شریفی
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تدوین و آزمون مدل تبیین تعارضات زناشویی بر پایه نیازهای اساسی در نظریه انتخاب از طریق نقش میانجی معنویت بود.روش: به این منظور مطالعهای براساس طرح پژوهش همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) با استفاده از نمونهای به حجم 172 دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی (131 زن، 41 مرد) که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای و در داخل هر خوشه با استفاده از روش نمونهگیری مبتنی بر هدف، انتخاب شده بودند، طراحی و طی آن، هرآزمودنی به پرسشنامههای تعارضات زناشویی، نیازهای اساسی گلاسر (آزمون سازگاری نیازهای اساسی صاحبی) و معنویت پاسخ دادند. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری «اس. پی. اس. اس. – 22» پردازش شد.نتایج:یافتهها نشان داد که میان میزان ارضاءشدگی نیازهای اساسی و معنویت رابطه مثبت معنادار و میان معنویت و تعارضات زناشویی رابطه منفی معنادار وجود دارد. همبستگی میان تعارضات زناشویی با نیاز به عشق و تعلق خاطر و نیاز به تفریح نیز منفی و معنادار است. همبستگی میان پنج نیاز اساسی همگی مثبت و معنادار است؛ همچنین نتایج نشان داد معنویت در رابطه میان نیاز به بقاء، آزادی و قدرت با تعارضات نقش میانجی را دارد.بحث و نتیجهگیری: مدل نهایی برای تبیین رابطه بین نیازهای اساسی و تعارضات زناشوئی به واسطه متغیر معنویت شامل سه نیاز بقاء، آزادی و قدرت است و دو نیاز عشق / تعلق و نیاز به تفریح از آن حذف شده است. در عین حال 5 درصد از واریانس تعارضات زناشویی و 23 درصد از واریانس معنویت بر اساس نیازهای اساسی گلاسر قابل تبیین است.
تعارضات زناشویی
سازگاری زناشویی
معنویت
نیازهای اساسی گلاسر
نظریه انتخاب
2020
09
22
55
65
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3224_d2e600893db903f1bbcbba5512692823.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خود و مدیریت هیجان به مادران بر پرخاشگری، تابآوری نوجوانان دختر شهر تهران
مینا
قنواتیان
علی
مهداد
خدیجه
ابوالمعالی الحسینی
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت خود و مدیریت هیجان (از سری بستههای نماد) به مادران نوجوانان دختر شهر تهران بر پرخاشگری، تابآوریانجام گردید.روش: طرح پژوهشی حاضر، نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران نوجوانان دختر شهر تهران در سال تحصیلی 98-97 بود، که دخترانشان دارای پرخاشگری بالا و تابآوری پایین بودند. به منظور اجرای پژوهش، ابتدا غربالگری انجام گرفت که 500 دانشآموز، پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری و تابآوری کونور و دیویدسون را تکمیل نمودند و از میان آنها 45 نفر، دارای پرخاشگری بالا و تابآوری پایین انتخاب گردیدند، سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه). گروه آزمایشی مدیریت خود طی 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مدیریت خود و گروه آزمایشی مدیریت هیجان طی 10 جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش مدیریت هیجان قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، شامل پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری (1992) و تابآوری کونور و دیویدسون (2003) بودند. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل گردیدند.نتایج:نتایج نشان داد در پرخاشگری، تابآوری، بین سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (01/0p <) و دو گروه آزمایش و کنترل (05/0p <) تفاوت معنادار وجود دارد. ضمنا در مرحله پیگیری، اثربخشی اجرای بستههای آموزشی مدیریت خود و مدیریت هیجان برای متغیرهای پرخاشگری، تابآوری تداوم داشت.بحث و نتیجهگیری: بنابراین اجرای بسته آموزشی مدیریت خود و مدیریت هیجان به مادران نوجوانان دختر میتواند تاثیرگذاری مهمی در کاهش پرخاشگری و افزایش تابآوری فرزندان آنان داشته باشد.
مدیریت خود
مدیریت هیجان
پرخاشگری
تابآوری
2020
09
22
67
79
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3225_b10f4e2b8839bdbdff02c01f5f80afd7.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر انعطافپذیری شناختی و فراخنای حافظه بیماران مبتلا به اختلال صرع لوب گیجگاهی
شهین
آزموده
اسماعیل
سلیمانی
علی
عیسیزادگان
مقدمه: صرعیک بیماری نورولوژیکی و مزمن میباشد که دستگاه عصبی مرکزی را درگیر میکند. این اختلال تاثیرات منفی بر تواناییهای شناختی دارد. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بر انعطافپذیری شناختی و فراخنای حافظه بیماران مبتلا به اختلال صرع لوب گیجگاهی میباشد.روش: مطالعه حاضر دارای طرح نیمهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون بوده و بر روی دو گروه آزمایشی و کنترل اجرا شد. نمونه آماری شامل 30 نفر از بیماران صرعی بود که برای درمان به مراکز درمانی خصوصی شهرستان ارومیه مراجعه کرده بودند. توانمندیهای شناختی با استفاده از پرسشنامه انعطافپذیری شناختی و مقیاس حافظهی عددی وکسلر سنجیده شدند. پس از انجام پیشآزمون، 15 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. بیماران در گروه آزمایشی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای را به مدت 10 جلسه با شدت 5/1 میلیآمپر و به مدت 20 دقیقه دریافت کردند. الکترود آند در ناحیهی اف 3 و الکترود کاتد در اف 4 قرارگرفت. سپس پسآزمون برای هر دو گروه اجرا شد و نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج:نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که بین دو گروه از نظر انعطافپذیری شناختی و فراخنای حافظه تفاوت معنیداری وجود دارد؛ بدین معنی که روش مداخلهی تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای موجب ارتقای میانگین نمرهی انعطافپذیری شناختی و نیز فراخنای حافظه در بیماران شده است.بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای میتواند، مداخلهای موثر در راستای بهبود انعطافپذیری شناختی و حافظهی فعال در افراد مبتلا به اختلال صرع باشد؛ و پزشکان و روانشناسان فعال در این حوزه میتوانند در کنار سایر مداخلات جهت حل مشکلات شناختی بیماران، از این روش نیز بهرهگیرند.
انعطافپذیری شناختی
تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای
حافظه
صرع
2020
09
22
81
93
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3226_1f69896f59a2778d9cdf33008a7501bf.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
نقش علّی عوامل زیستی - روانی بر اضطراب اجتماعی دانشجویان
افسانه
جوربنیان
تورج
هاشمی نصرتآباد
عباس
بخشیپور رودسری
مجید
محمودعلیلو
رضا
عبدی
مقدمه: با توجه به شیوع بالای اختلال اضطراب اجتماعی هدف از اجرای این پژوهش تعیین روابط ساختاری عوامل زیستی - روانی مؤثر بر اضطراب اجتماعی بود که در آن نقش عواملی همچون حساسیت سیستم بازداری رفتاری، توجه معطوف بر خود، برداشت منفی از خود، بدتنظیمی هیجان و حساسیت اضطرابی بر اضطراب اجتماعی در قالب یک مدل ساختاری مورد مطالعه قرارگرفت. روش: مطالعۀ حاضر از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر بود که در آن، متغیرهای مورد مطالعه با اجرای پرسشنامههای علائم اضطراب اجتماعی واتسون و همکاران، خودپنداره بک، کانون توجه وودی و همکاران، مقیاس دشواری در تنظیم هیجان و مقیاس حساسیت اضطرابی فلوید روی 408 (208 دختر و 200 پسر) دانشجوی مشغول به تحصیل دانشگاه تبریز مورد اندازهگیری قرار گرفتند. دادهها با استفاده نرمافزارهای آماری «اس. پی. اس. اس.» و آموس به روشهای رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بررسی شدند.نتایج:نتایج تحلیل مسیر نشان داد که بین حساسیت بالای سیستم بازداری رفتاری، توجه معطوف بر خود، برداشت منفی از خود، بدتنظیمی هیجانی، حساسیت اضطرابی و اضطراب اجتماعی، با درصد بالایی از معناداری رابطه مثبت وجود دارد و از سویی برداشت منفی از خود، توجه معطوف بر خود، ضعف در تنطیم هیجان و حساسیت اضطرابی به عنوان متغیرهای میانجی در این مدل نقش معناداری ایفا میکنند. برازش مطلوب مدل مشاهده شده با مدل نظری حاکی از آن است که این عوامل قادرند بهصورت مستقیم و غیرمستقیم اضطراب اجتماعی را به طور معنیدار پیشبینی کرده و تبیین نمایند.بحث و نتیجهگیری: بر این اساس میتوان نتیجه گرفت که تقلیل عوامل موثر در بروز اضطراب اجتماعی به عوامل روانشناختی و نادیدهانگاری عوامل زیستی و شخصیتی سادهانگارانه بوده، لذا منطقی است در فرایندهای سببشناسی و درمان رویکردی جامعتر اتخاذ گردد.
اضطراب اجتماعی
سیستم بازداری رفتاری
خودانگاره
توجه معطوف بر خود
تنظیم هیجان
حساسیت اضطرابی
2020
09
22
95
108
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3227_b65367489790a0fbc856539c34bf16a0.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
نقش تعدیلکننده و واسطهای توانمندی ایگو در رابطه بین روابط موضوعی و حالات هویت در دانشجویان
زهرا
نیکوصفت
فاطمه
قرهباغی
مقدمه: با توجه به نقش تجارب اولیه افراد با والدین در شکلگیری هویت در بزرگسالی، هدف این پژوهش بررسی نقش روابط موضوعی در شکلگیری حالات هویت و همچنین تعیین نقش واسطهای و تعدیلکننده توانمندی ایگو در این رابطه بود.روش: بر مبنای یک طرح همبستگی 200 دانشجو در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 97 - 98 با روش نمونهبرداری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه روابط موضوعی و واقعیتآزمایی بل، مقیاس تجدید نظر شده اندازه عینی بسط یافته پایگاههای هویت من وپرسشنامه روانی - اجتماعی توانمندی ایگو پاسخ دادند.نتایج:تحلیل دادهها به روش رگرسیون ساده نشان داد که روابط موضوعی و توانمندی ایگو میتوانند حالات هویت را به صورت معنادار پیشبینی کنند. همچنین، نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که توانمندی ایگو میتواند واسطه رابطه بین روابط موضوعی و هویت پیشرفته باشد. علاوه بر این، توانمندی ایگو میتواند ارتباط بین رابطه موضوعی خودمیانبینی و هویت به تعویق افتاده را تعدیل کند.بحث و نتیجهگیری: این یافتهها بیانگر اهمیت توجه به ساختار ایگو در بررسی چالشهای مربوط به هویت میباشد. میتوان از یافتههای این پژوهش در غنیسازی مدلهای واسطهای و شناخت نقش روابط فرد در کودکی در شکلگیری هویت در بزرگسالی استفاده کرد.
روابط موضوعی
حالات هویت
توانمندی ایگو
2020
09
22
109
118
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3228_9a6cb2202ee7240d97b0de8bc9513b74.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
اثربخشی بسته آموزشی قصه و بازی در ارتقا حرمت خود کودکان
فاطمه
ابراهیمی
سیدکاظم
رسول زاده طباطبایی
سعید
قنبری
کارینه
طهماسیان
مقدمه: حرمت خود اشاره به ارزیابی ذهنی فرد از ارزش خود به عنوان یک انسان دارد و میتوان آن را به یک سیستم ایمنی آگاهانه تشبیه کرد که کودک را در برابر ابتلا به بسیاری از اختلالات روانشناختی مصون میدارد. بنابراین ساختن پایههای حرمت خود درکودکی بسیار مهم است. هدف پژوهش حاضر سنجش اثر بخشی بسته درمانی قصه و بازی بر ارتقاء حرمت خود کودکان بود.روش: طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی، پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. قصهها و بازیهایی که روایی محتوایی آنها توسط متخصصین تایید شده بود، به عنوان یک بسته آموزشی، برای سنجش اثربخشی بر روی کودکان به اجرا درآمدند. جامعه این پژوهش متشکل از کودکان ۶ تا ۹ سال شهر اصفهان به همراه والدین آنها بود که بصورت در دسترس ۳۰ نفر از آنها انتخاب شده و بصورت تصادفی در دوگروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و پرسشنامه حرمت خود باتل (۱۹۹۲) به عنوان پیش آزمون و پس آزمون روی آنها اجرا شد.نتایج:یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از لحاظ متغیر پژوهش تفاوت معنادار وجود داشت (۰۵/۰p <) و بسته آموزشی قصه و بازی بصورت معناداری باعث افزایش حرمت خود کودکان میشود.بحث و نتیجهگیری: مطابق با یافتههای پژوهش اثر بخشی بسته آموزشی قصه و بازی بر روی حرمت خود کودکان به تایید رسید و به عنوان مداخلهای موثر برای ارتقای حرمت خود کودکان پیشنهاد میشود.
حرمت خود
اواسط کودکی
قصه
بازی
2020
09
22
119
127
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3229_8d89e8080f54fea81105e008f870091b.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس فرم کوتاه سلامت روان کامل
نورالله
یوسفی
علیرضا
پیرخائفی
احمد
برجعلی
مقدمه: الگوی حالت کامل سلامت روان با استفاده از دو الگوی پزشکی و توانمندیها، میزان سلامت روان افراد را بر اساس شدت علائم بیماری و نشانههای بهزیستی ارزیابی میکند. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی (پایایی و روایی) فرم کوتاه سلامت روان کامل و ارائه شواهد تجربی برای استفاده از نمره کل این مقیاس بود.روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع اعتبارسنجی بود. نمونه شامل ۶۰۰ نفر از دانشجو معلمان شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس سلامت روان کامل، مقیاس بهزیستی روانشناختی و سیاهه افسردگی بک - ۲ را تکمیل کردند.نتایج:نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود سه عامل را احراز کرد که در مجموع ۷۸۱/۶۱ درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین میکنند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی علاوه بر تایید نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان داد که از میان الگوهای رقیب، الگوی بیفاکتور بهتر از سایر الگوها ساختار عاملی مقیاس را نشان میدهد و الگوی بیفاکتور به عنوان شاهد تجربی برای استفاده از نمره کل مقیاس پیشنهاد شد. پایایی مقیاس با دو روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب ۸۴/۰ و ۸۲/۰ به دست آمدند.بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان دادند که این مقیاس دارای ویژگیهای روانسنجی مناسبی در گروه غیربالینی برخوردار است و میتوان از نمره کل مقیاس نیز استفاده کرد.
بهزیستی
سلامت روان مثبت
مدل سلامت روان کامل
پایایی
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی تاییدی
2020
09
22
129
144
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3230_69aa312c49bbfd949511be1c38729eac.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
ویژگیهای روانسنجی و هنجاریابی پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن - کلمن - آلوجا (ZKA-PQ/SF)
سمیه
رهنمایی
هادی
فرهادی
مقدمه: پرسشنامه شخصیت زاکرمن-کلمن-آلوجا یکی از ابزارهای خودگزارشی برای اندازهگیری صفات و ویژگیهای شخصیتی است که بر پایه پنج بعد اصلی شخصیت قرار دارد. هدف اصلی این پژوهش، تعیین ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی فرم فارسی پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن-کلمن-آلوجا در بین دانشجویان ایرانی بود.روش: این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی بوده است. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 1699نفر از دانشجویان (733 پسر و 966 نفر دختر) که عضو گروهها و کانالهای تلگرام مربوط به دانشگاه در پاییز 1397 بودند تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن زاکرمن-کلمن-آلوجا و پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت نئو را تکمیل کردند. جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی از ضریب آلفای کرونباخ، روایی محتوایی، روایی همزمان (پرسشنامه شخصیت نئو) و روایی سازه استفاده شد. مؤلفههای تشکیلدهنده آزمون از روش تحلیل مؤلفههای اصلی با چرخش واریماکس با استفاده از نرمافزار «اس. پی. اس. اس.» نسخه 25 محاسبه شد.نتایج:نتایج تحلیل عاملی اکتشافی یک ساختار 5 عاملی را نشان داد که در مجموع این پنج عامل 59/65 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبار آزمون به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 93/0 و برای خرده مقیاسهای پرخاشگری، فعالیت، برونگرایی، روانرنجورخویی و هیجانخواهی به ترتیب 77/0، 70/0، 91/0، 86/0 و 65/0 به دست آمد. بررسی روایی همزمان، بین مولفههای شخصیت نئو با مولفههای شخصیت زاکرمن رابطه معنادار بود.بحث و نتیجهگیری: باتوجهبهمیزانپایاییورواییبهدست آمده،آزموننسخه کوتاه شخصیت زاکرمن ابزاریاستکهمیتواند در زمینههای پژوهشی مورداستفاده قرار بگیرد. بررسیاعتباراینپرسشنامهدرسطح بالینی پیشنهادمیشود.مقدمه:پرسشنامه شخصیت زاکرمن-کلمن-آلوجا یکی از ابزارهای خودگزارشی برای اندازهگیری صفات و ویژگیهای شخصیتی است که بر پایه پنج بعد اصلی شخصیت قرار دارد.هدف اصلی این پژوهش، تعیین ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی فرم فارسی پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن-کلمن-آلوجا در بین دانشجویان ایرانی بود. روش:این مطالعه از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش پیمایشی بوده است. نمونه پژوهش حاضر مشتمل بر 1699نفر از دانشجویان (733 پسر و 966 نفر دختر) که عضو گروهها و کانالهای تلگرام مربوط به دانشگاه در پاییز 1397 بودند تشکیل دادند که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این افراد پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت زاکرمن زاکرمن-کلمن-آلوجا و پرسشنامه نسخه کوتاه شخصیت نئو را تکمیل کردند.جهت بررسی ویژگیهای روانسنجی از ضریب آلفای کرونباخ، روایی محتوایی، روایی همزمان (پرسشنامه شخصیت نئو) و روایی سازه استفاده شد. مؤلفههایتشکیلدهندهآزموناز روشتحلیلمؤلفههایاصلیباچرخش واریماکسبا استفاده از نرمافزار «اس. پی. اس. اس.» نسخه 25محاسبهشد.نتایج:نتایج تحلیل عاملی اکتشافی یک ساختار 5 عاملی را نشان داد که در مجموعاین پنج عامل 59/65 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. همچنین نتایج نشان داد که اعتبارآزمون به روش آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه 93/0 و برای خرده مقیاسهای پرخاشگری، فعالیت، برونگرایی، روانرنجورخویی و هیجانخواهی به ترتیب 77/0، 70/0، 91/0، 86/0 و 65/0 به دست آمد. بررسیرواییهمزمان، بین مولفههای شخصیت نئو با مولفههای شخصیتزاکرمن رابطه معنادار بود. بحث و نتیجهگیری:باتوجهبهمیزانپایاییورواییبهدست آمده،آزموننسخه کوتاه شخصیت زاکرمن ابزاریاستکهمیتواند در زمینههای پژوهشی مورداستفاده قرار بگیرد. بررسیاعتباراینپرسشنامهدرسطح بالینی پیشنهادمیشود.
ویژگیهای روانسنجی
هنجاریابی
پرسشنامه شخصیت
مقیاس کوتاه شخصیت زاکرمن–کلمن–آلوجا
2020
09
22
145
157
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3231_50ca189b55327e1bea6927b8700e4fe2.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس ملالت جنسی در زنان و مردان متأهل ایرانی
محمدآقا
دلاورپور
محمد
ابراهیمی
مهدی
زهرهوند
مقدمه: تجربه عواطف جنسی منفی میتواند اثرات مخرب و نامطلوبی در پاسخهای جنسی داشته باشد و سلامت ارتباطی افراد را با تهدید مواجه سازد. بنابراین هدف پژوهش حاضر آمادهسازی مقیاس ملالت جنسی برای سنجش بخشی از عواطف منفی جنسی میباشد.روش: روش مطالعه حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه زنان و مردان مراجعهکننده به مراکز مشاوره وابسته به دادگاه خانواده شهر مشهد بوده که از این بین، 245 نفر (157 زن و 88 مرد) به روش دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای شاخص تمایل جنسی هالبرت، مقیاس آمادگی ملالت و مقیاس ملالت جنسی پاسخ دادند. ویژگیهای روانسنجی مقیاس ملالت جنسی از طریق آزمون تحلیل مولفههای اصلی، همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ در نرمافزار «اس. پی. اس. اس. 24» تجزیه و تحلیل شد.نتایج:در آزمون تحلیل عاملی سه عامل زیربنایی (تنوعطلبی، یکنواختی و تحریکجویی جنسی) برای مقیاس ملالت جنسی شناسایی شد. در بررسی روایی همگرا و واگرا، همبستگی مقیاس ملالت جنسی و ابعاد تنوعطلبی و یکنواختی جنسی با سازه آمادگی ملالت، مثبت و با تمایل جنسی، منفی و معنادار بود. همچنین رابطه بعد تحریک جنسی، با آمادگی ملالت نیز منفی و معنادار بود. ضریب آلفای کرونباخ برای نمره کل مقیاس ملالت جنسی 79/0 و برای ابعاد آن 68/0 تا 82/0 به دست آمد.بحث و نتیجهگیری: یافتهها بیانگر روایی سازهای و پایایی قابل قبول مقیاس ملالت جنسی است و ساختار چندبعدی این مقیاس میتواند به منظور تشخیص و مداخله بهتر و فهم مشکلات جنسی و ارتباطی به زوجدرمانگران کمک کند.
مقیاس ملالت جنسی
تأهل
روایی
پایایی
روانسنجی
2020
09
22
159
172
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3232_8d85eb9c89b486327a253c29f6ab854d.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس تفکر وجودی شرر
مطهره
فسنقری
رسول
روشن چسلی
زهرا
علامه
بهناز
ارتضائی
مقدمه: تفکر وجودی به معنای تمایل افراد برای پاسخگویی به سؤالات بنیادی زندگی است و بهعنوان هوش احتمالی نهم در دستهبندی هوشهای چندگانه گاردنر معرفی شده است. با توجه فقدان ابزاری معتبر برای سنجش سازه تفکر وجودی در جامعه ایرانی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس تفکر وجودی انجام شد.روش: به این منظور در یک پژوهش پیمایشی، 250 نفر از دانشجویان دانشگاههای الزهرا و شاهد به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شده و مقیاس تفکر وجودی و پرسشنامههای اضطراب مرگ، اضطراب وجودی و هوش معنوی را تکمیل نمودند. اعتبار مقیاس تفکر وجودی توسط اعتبار سازه و اعتبار همزمان اندازهگیری شد. برای ارزیابی پایایی مقیاس نیز از روش محاسبه ضریب همسانی درونی و روش بازآزمایی یک ماهه استفاده شد.نتایج:یافتههای پژوهش نشان داد که ضریب همسانی درونی برای کل مقیاس 88/0 و ضریب همبستگی آزمون بازآزمون 75/0 است. تحلیل عامل اکتشافی، تک عاملی بودن مقیاس را پیشنهاد کرد و اعتبار همزمان با همبستگی مثبت و معنادار مقیاس با نمرات پرسشنامه هوش معنوی و زیرمقیاس تفکر وجودی انتقادی و همبستگی منفی و معنادار با نمرات پرسشنامه اضطراب وجودی مورد تأیید قرار گرفت.بحث و نتیجهگیری: براساس نتایج پژوهش، نسخه فارسی مقیاس تفکر وجودی میتواند بهعنوان ابزاری معتبر و پایا برای سنجش تفکر وجودی به شمار رود.
تفکر وجودی
هوشهای چندگانه
روانسنجی
اعتبار
پایایی
2020
09
22
173
182
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3233_697b64d1b814e96f55faf9022e314218.pdf
روانشناسی بالینی و شخصیت
2345-2188
2345-2188
1399
18
2
تحلیل دیداری و آماری دادهها در طرحهای آزمایشی تکموردی: راهنمایی برای پژوهشگران
حجتاله
فراهانی
پژوهش در علوم روانشناختی در این سالیان با پیشرفت و بازاندیشی روششناختی گره خورده است. در این نظرگاه، طرحهای آزمایشی تکموردی (SCEDs) یا طرحهای 1 = n، حیاتی نو یافتهاند. یکی از فربهترین چالشهای بهرهگیری از این طرحها، تحلیل دادهها پس از حصول است. چالشی که بسیاری از پژوهشگران کلاسیک روانشناسی و نو پژوهشگران را نسبت به کارگیری این طرحها بیانگیزه میکند. هدف از این مقاله معرفی اهمیت،شرایط و ضروریات نظری و کاربردی این طرحها و توضیح چگونگی تحلیل دیداری و آماری دادههای حاصل از این طرحها درقالب مثالهای عددی است.تحلیل درونموقعیتی و بین موقعیتی هریک با چندین روش دیداری و آماری قابل محاسبه و تفسیرند. این تحلیلها به وضوح و با روشنترین روش در این مقاله توضیح داده شدهاند و ملاکهای لازم جهت تفسیر کاربردی هر شاخص نیز ارایه شده است.
طرحهای تکموردی
تحلیل دیداری
تحلیل آماری
SCEDs
طرحهای 1 n of
روانشناسی
2020
09
22
183
195
https://cpap.shahed.ac.ir/article_3144_4fea4ea72d14d5778d5eaa2936535fec.pdf