دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884120060421Application of Information Dissemination Approach to Addiction Preventive Programs among Adolescentsاستفاده از رویکرد نشر اطلاعات در برنامههای پیشگیری از اعتیاد در میان نوجوانان1102550FAسیدجلالیونسیمحمدرضامحمدیJournal Article20200926One of the major preventive measures against addiction is the performance of programs based on information dissemination approach. In such program, people get familiar with some of the facts concerning the consequences of addiction. The adolescents, who face the self-introduced drug abusers and their families, will learn about the results of addiction and will be able to control their behavior and views in the future (Lockwood 2000). In this research, drug abusers and their families attended programs held at high schools and explained about the negative consequences of drug abusing which sabotaged their psychosocial life. More than one thousand high school students (Experimental group) participated in this program through seven sessions after answering the inventory about their views toward addiction (pretest). They responded to the inventory after attending the sessions (Posttest). The results show significant differences (p < .01) in the views of the students toward addiction after and before participation in the program. In comparison with the control group, the subjects in experimental group changed their views negatively toward addiction because of facing the experiences of drug abusers about addiction.یکی از برنامههای پیشگیری در مقابل اعتیاد، استفاده از رویکرد نشر اطلاعات در برنامه پیشگیری از اعتیاد است. در اینگونه برنامهها تصور میشود که افراد، اطلاعاتی را در مورد نتایج اعتیاد کسب میکنند. نوجوانانی که با تجارب منفی معتادان خود معرف و خانوادههایشان مواجه گردیدهاند میتوانند مقدار زیادی در مورد نتایج منفی اعتیاد بیاموزند و رفتارها و نظر خود را در آینده براساس آن تنظیم کنند. در این پژوهش معتادان خود معرف و خانواده ایشان با هدف توضیح نتایج منفی اعتیاد و تأثیر مخرب آن بر زندگی روانی اجتماعیشان در دبیرستانها حضور یافتند. بیش از هزار نفر از دانشآموزان دبیرستان بهعنوان گروه تجربی بعد از پاسخ گویی به آزمون سنجش نگرش نسبت به اعتیاد در این برنامه در قالب 7 جلسه حضور یافتند. آنان همچنین به این آزمون بعد از حضور در این جلسات، مجدداً پاسخ دادند. نتایج نشان میدهد که تفاوت معناداری در نگرش دانشآموزان نسبت به اعتیاد ایجاد گردید، بهطوری که در مقایسه با گروه کنترل که حضوری در برنامههای مواجهه نداشت، نظر آزمودنیها در گروه آزمایشی در نتیجه مواجهه با معتادان و خانوادههایشان، در مورد اعتیاد منفیتر گردید.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2550_c1f753c30ceda5bda7c2450ed0cb767c.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884120060421Reliability and Validity of the Mental Health Inventoryپایایی و اعتبار مقیاس سلامت روانی (MHI)11162551FAمحمدعلیبشارتJournal Article20200926To examine reliability and validity of the Mental Health Inventory (MHI), 160 students from the University of Tehran (n=80 50 females, 30 males) and Iran University of Science and Technology (n=80 50 females, 30 males) participated in this study as an experimental and a control group respectively. All participants filled out the Beck Depression Inventory (BDI), the Beck Anxiety Inventory (BAI), and the General Health Questionnaire (GHQ). Test-retest reliability and internal consistency of the MHI were examined at satisfactory levels. Concurrent validity of the MHI was calculated according to correlation coefficients between the scores on the MHI and total score of the GHQ. All correlations were statistically significant. The results also supported discriminant validity of the MHI.هدف اصلی این پژوهش، بررسی پایایی و اعتبار مقیاس سلامت روانی بود. یکصد و شصت دانشجو از دانشگاه تهران و دانشگاه علم و صنعت ایران در دو گروه بیمار (80=n؛ 50 دختر، 30 پسر) و بهنجار (80=n؛ 50 دختر، 30 پسر) با اجرای مقیاس سلامت روانی، مقیاس افسردگی بک، مقیاس اضطراب بک، و پرسشنامه سلامت عمومی در این پژوهش شرکت کردند. پایایی بازآزمایی مقیاس سلامت روانی بر حسب نتایجِ دو بار اجرای آزمون و همسانی درونی مقیاس بر حسب ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد و مورد تأیید قرار گرفت. اعتبار همزمان مقیاس سلامت روانی بر حسب ضرایب همبستگی زیر مقیاسهای بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی با نمره کلی پرسشنامه سلامت عمومی بررسی و تأیید شد. نتایج مربوط به اعتبار تفکیکی مقیاس سلامت روانی نیز نشان داد که این مقیاس میتواند افراد دو گروه بیمار و بهنجار را متمایز کند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2551_4252b224c0cfe9b98429ae75ba0a617d.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884120060421The Relationship between Family Function and Religiosity with Identity Crisisبررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت17262552FAمحمودنجفیحسناحدیعلیدلاورJournal Article20200926The main purpose of this research was to investigate the relationship between family function and religiosity with identity crisis. The research sample is comprised of 312 high school boys and girls in the third grade chosen through cluster sampling. The tools employed in this research were as follows: Family Assessment Device, Mabad questionnaire and Personal Identity Test. The collected Data was analyzed using t-test (for comparison of the two sex groups) correlation, and step – by – step regression. Results revealed a significant inverse relationship between family function and religiosity, and identity crisis. Two constructs of family function (roles and problem solving) had significant inverse relationship with identity crisis. Results also indicated that between family function and religiosity, the latter explains most variations concerning identity crisis. Furthermore, among family function constructs Roles and Problem Solving, in response, explain most variations concerning identity crisis. It became obvious that there is a significant difference between the religiosity of the two sex groups, and that girls have a stronger religious belief than boys do. No significant difference is observed between boys and girls identity crises. Finally, the research confirmed the influence of family function and religiosity on identity crisis. This implies the importance of family and religion in identity formation of adolescents.هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت در دانشآموزان است. بدینمنظور 312 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم دبیرستان در رشتههای تحصیلی علوم تجربی، انسانی و ریاضی با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند که نهایتاً 287 پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل آماده شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه کارایی خانواده (family assesment devic: FAD)، آزمون معبد و آزمون هویت شخصی بوده است. دادههای بهدست آمده با روشهای آماری «تی» برای مقایسه دو گروه، همبستگی و رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین کارایی خانواده و دینداری با بحران هویت رابطه معکوس معنادار وجود دارد. بین سازههای کارایی خانواده، یعنی نقشها و حل مسأله با بحران هویت نیز رابطه معکوس معنادار مشاهده شد. همچنین مشخص گردید که از بین دو عامل دینداری و کارایی خانواده، دینداری، و از بین سازههای کارایی خانواده، نقشها و سپس حل مسأله، بیشترین تغییرات مربوط به بحران هویت را تبیین میکنند. علاوه بر این مشاهده شد که بین دینداری دختران و پسران تفاوت معنادار وجود دارد و دختران نسبت به پسران باورهای مذهبی قویتر دارند. اما بین بحران هویت دو گروه تفاوت معناداری یافت نشد. در این تحقیق، تأثیر کارایی خانواده و دینداری بر بحران هویت تأیید شد که این بیانگر اهمیت نقش خانواده و مذهب در هویتیابی نوجوانان است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2552_b32b731e8dbb54e583f246e7774120ab.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884120060421Investigating Psychometric Properties of âNEO-Five Factor Inventoryâ (NEO-FFI)بررسی ویژگیهای روانسنجی «پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو» (NEO-FFI)27362553FAرسولروشنچسلی0000-0002-7132-1982محمدرضاشعیریمهدیهعطریفرددانشگاه تربیت مدرساکبرنیکخواهبهارهقائممقامیاکرمرحیمیرادJournal Article20200926The major aim of this research was to investigate psychometric properties of “NEO-Five Factor Inventory” (NEO-FFI). To this aim, after doing preliminary stages and resolving possible problems, the exploration of this scale was conducted in two studies: in the first study, in order to assess reliability using internal consistency, 604 undergraduate students of Tehran, Amirkabir and Shahed Universities (334= female and 270= male) with average age of 21.8 (sd=2.49) were selected by available sampling method. Students completed NEO-FFI. Results of this study indicated that Neuroticism and Conscientiousness had acceptable internal consistency in all subjects (higher than 0.70). Of course, Cronbach Alfa of Extroversion and Agreeableness were higher than suggested level for group comparisons (higher than 0.5). Therefore, only openness lacked acceptable internal consistency. In the second study, in order to assess construct validity of NEO-FFI, Pearson’s product-moment correlation was calculated for five factors of NEO-FFI and 9 facets of “Symptom Checklist-90- Revised” (SCL-90-R). Results of these analyses indicated that Neuroticism with all facets of SCL-90-R, Conscientiousness with all facets of SCL-90-R with the exception of paranoid thinking (Bonferroni correction not considered) and obsessive-compulsive facets (Bonferroni correction considered), Agreeableness and Extroversion with 3 and 7 facets of SCL-90-R (Bonferroni correction considered) had significant correlation. Openness did not show any significant correlation with facets of SCL-90-R. Besides, among these factors, only the relationships of Neuroticism with facets of SCL-90-R was a significant positive correlation and the remaining factors had not significant correlation or had significant negative correlation with facets of SCL-90-R. In conclusion, results of this study with respect to literature review about investigating psychometric properties of NEO-FFI in non-English cultures suggest need to investigate factor structure of this in Iranian population.هدف اساسی پژوهش حاضر، وارسی جنبههای روانسنجی «پرسشنامه شخصیتی 5 عاملی نئو» (NEO-FFI) است. بدینخاطر پس از انجام مراحل مقدماتی و رفع مشکلات احتمالی، وارسی این مقیاس در دو مطالعه انجام پذیرفت: در مطالعه اول، برای محاسبه پایایی با استفاده از روش ثبات درونی، 604 دانشجوی دوره کارشناسی دانشگاههای تهران، امیرکبیر و شاهد (334 دختر و 270 پسر) با میانگین سنی 8/21 (49/2sd=)، به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و NEO-FFI را تکمیل کردند. نتایج این مطالعه نشان داد که تنها عوامل روان آزردهگرایی و مسئولیتپذیری در تمام آزمودنیها، ثبات درونی قابل قبولی دارند (یعنی بزرگتر از 70/0) که البته آلفای کرونباخ عوامل برونگرایی و توافقی بودن نیز، از سطح توصیه شده برای مقایسههای گروهی بالاتر است (یعنی بزرگتر از 50/0). بنابراین تنها عامل پذیرا بودن، فاقد ثبات درونی قابل قبول است. در مطالعه دوم، بهمنظور بررسی اعتبار سازه NEO-FFI، همبستگی گشتاوری پیرسون بین 5 عامل NEO-FFI و 9 بعد «سیاهه نشانگان تجدید نظر شده90 مادهای» (SCL-90-R) محاسبه شد. نتایج این تحلیلها نشان میدهد که عامل روان آزردهگرایی با تمام ابعاد SCL-90-R، عامل مسئولیتپذیری نیز با تمام ابعاد SCL-90-R به غیراز بعد افکار پارانویید (بدون در نظر گرفتن تصحیح بونفرونی) و وسواسی- اجباری (با در نظرگرفتن تصحیح بونفرونی)، عاملهای توافقی بودن و برونگرایی نیز با توجه به تصحیح بونفرونی به ترتیب با 7 و 3 بعد SCL-90-R همبستگی معنادار دارد و عامل پذیرا بودن با هیچ بعدی ارتباط معناداری ندارد. لازم به ذکر است که در بین این عوامل تنها رابطه روان آزردهگرایی با ابعاد SCL-90-R رابطه مثبت است و بقیه عوامل یا رابطه منفی دارند و یا رابطه معناداری ندارند. در مجموع، نتایج مطالعه کنونی، با توجه به مرور پیشینه پژوهشی در مورد بررسی ویژگیهای روانسنجی NEO-FFI در فرهنگهای غیرانگلیسی زبان، لزوم وارسی ساخت عاملی این ابزار را در جمعیت ایرانی نمایان میسازد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2553_495c5d194b15abefb7ecca5eb1161839.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884120060421The Construction and validation of the Short Form of Police Stress Scale (IPSS-A) by Factor Analysisساخت و اعتباریابی فرمکوتاه «مقیاس استرس پلیس ایران» (IPSS-A) بهوسیله تحلیل عوامل37482554FAعلی محمدرضاییJournal Article20200926The purpose of this research was to Construct and validate the Short Form of Iranian Police Stress Scale (IPSS-Zarifiyan yegane and Khalambor, 2004) by Factor Analysis and assessing reliability and validity. 3650 police officers of IRIPF (Islamic Republic of Iran Police Force) personnel throughout the country completed the IPSS questionnaires. Based on of factor analysis of collected data, 40 items of 85 items of questionnaires were eliminated and therefore IPSS short form (i.e. IPSS-A) was provided. IPSS-A validity was determined by correlation coefficient between long form and short form (r=0.98 for the 1st factor & r=0.96 for the 2nd factor) and its reliability was identified by test-re-test method (r=0.78 for the 1st factor & r=0.80 for the 2nd factor) and internal consistency «Cronbach Alpha Coefficient», (α=0.93 for the 1st factor & α=0.91 for the 2nd factor). Overall, obtained validity and reliability coefficients for IPSS-A were satisfactory for p0.001. Based on the results of this research IPSS-A can be used in psychological research for identifying police stress.هدف از تحقیق حاضر ساخت فرمکوتاه «مقیاس استرس پلیس ایران» (Iran Police Stress Scale: IPSS) [1] بهوسیله تحلیل عوامل (factor analysis) و سنجش اعتبار و پایایی آن بود. 3650 نفر از کارکنان ناجا در سراسر کشور IPSS را تکمیل کردند. بر اساس تحلیل عوامل اطلاعات جمعآوری شده، 40 آیتم از 85 آیتم پرسشنامه حذف و در نتیجه فرم کوتاه IPSS (موسوم به (Iran Police Stress Scale – Abbreviated Form: IPSS–A) تهیه شد. اعتبار (validity) IPSS – A از طریق تعیین ضریب همبستگی بین فرم بلند و فرم کوتاه (برای عامل اول 98/0r= و برای عامل دوم 96/0r=) و پایایی (reliability) آن بهوسیله دو روش بازآزمایی (test-re-test) (برای عامل اول 78/0r= و برای عامل دوم 80/0r=) و همسانی درونی (internal consistency) «ضریب آلفای کرانباخ»، (برای عامل اول 98/0α= و برای عامل دوم 96/0α=) محاسبه شد. در کل، ضرایب اعتبار و پایایی بهدست آمده برای IPSS – A بسیار رضایت بخش بوه، در سطح001/0 p معنادار است. طبق نتایج این تحقیق IPSS – A واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیص بالینی استرس پلیس است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2554_e81db02bd1c7e63ca5020dab30e9c914.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884120060421Effects of Self Esteem Group Training on Students' Social Adjustmentتأثیر آموزش گروهی عزتنفس بر میزان سازگاری اجتماعی دانشجویان49562555FAاکرممظاهریایرانباغباندانشگاه اصفهانمریمفاتحیزادهدانشگاه اصفهانJournal Article20200926The main purpose of this study is to obtain and compare the effects of self- esteem group training utilizing behavioral and cognitive-behavioral techniques of social adjustment of Esfahan University students living in dormitory. The research sample, comprising of 30 dormitory students selected through survey, are randomly placed in two groups, an experimental and a control group. Each group included ten subjects. The instruments utilized were Ellis pope's self-esteem inventory, and social adjustment test made by the researcher.
The independent variable of the study was eight-session self-esteem group training utilizing behavioral and cognitive - behavioral techniques, which was for the experimental groups.
The results showed that self esteem group training utilizing behavioral and cognitive - behavioral techniques has been significantly effective on students' social adjustment and self esteem (p < 0.005).
Moreover, behavioral and cognitive – behavioral techniques have been significantly effective on students' social adjustment and there were significant differences between the two techniques (p < 0.005).هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش گروهی عزتنفس با شیوههای رفتاری و رفتاری شناختی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان ساکن خوابگاه دانشگاه اصفهان بود. به منظور دستیابی به هدف فوق 30 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه از طریق نمونهگیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) تقسیم شدند. گروههای آزمایشی هر یک به طور جداگانه به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناختی ـ رفتاری و رفتاری عزتنفس قرار گرفتند. ابزار این تحقیق، آزمون عزتنفس الیس پوپ و آزمون محقق ساخته سازگاری اجتماعی بود که پایایی و روایی آنها مورد تأیید است. نتایج تحلیل واریانس، حاکی از اثربخشی شیوههای مختلف آموزشی و افزایش معنادار سازگاری اجتماعی و همچنین عزتنفس بود. به عبارت دیگر، شیوههای رفتاری و رفتاری ـ شناختی عزتنفس با رویکرد گروهی، باعث افزایش سازگاری اجتماعی دانشجویان ساکن خوابگاه گردید، اگرچه نتایج نشان داد که آموزش شناختی - رفتاری مؤثرتر از آموزش رفتاری بوده، لکن این تأثیر از نظر آماری معنادار نبوده است. همچنین تفاوت میانگینهای نمرات عزتنفس و سازگاری اجتماعی در سه گروه رفتاری ـ شناختی و رفتاری، و گروه کنترل در پیگیری پایدار بوده است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2555_ebbbcc66748c9f571e49a9bb894d58d5.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21884120060421Factor Structure and Psychometric Properties of the Illness Attitude Scale (IAS) for Iranian Samplesساخت عاملی و ویژگیهایروانسنجی «مقیاس بازخورد نسبت به بیماری» (IAS) در نمونههای ایرانی57702556FAمهدیهعطریفرد1. دانشگاه تربیت مدرسمحمدرضاشعیریمحمدعلیاصغری مقدمJournal Article20200926Present research aimed to explore factor structure and psychometric properties of the Illness Attitude (IA) Scale. The study is therefore, performed through three stages. In the first stage, for parallel factor analysis, 929 Shahed University students, selected through cluster sampling, filled out the questionnaire during the academic year 2001-2002. At this stage, the IA scale conceptualized as a five – factor measure i.e. fear of illness and disease, frequency of treatment, hypochondriacally beliefs and symptom effects, health behavior, and thanaphobia. In the second stage, the reliability of the scale was measured by determining Cronbach Alpha and reliability coefficient by test-retest and mean inter-item correlation. Results showed an appropriate reliability for the scale. The third stage of the study focused on discriminant and construct validity of IAS scale. Results showed that the following four factors fear of illness and disease, frequency of treatment, hypochondriacal beliefs and symptom effects, and health behavior, can significantly discriminate psychological patients from healthy subjects which is considered as an appropriate discriminant validity of these four factors. In order to determine the construct validity of IAS Scale, Pearson’s Product-Moment correlation between this scale and three other scales i.e. hypochondriacal subscale of MMPI-2, Bodily complaints subscale of SCL-90-R and bodily symptoms subscale of GHQ was calculated. The result indicated an appropriate construct validity of the IAS factors except for the thanaphobia factor. As a result, the present research provides the evidence for rightness of factor structure, and the acceptable reliability of these factors, as well as emphasizing the validity of the factors except the thanaphobia factor.هدف اساسی پژوهش حاضر، وارسی ساخت عاملی و جنبههای روانسنجی «مقیاس بازخورد نسبت به بیماری» (IAS) است. بدینخاطر پس از انجام مراحل مقدماتی و رفع مشکلات احتمالی، وارسی این مقیاس در سه مطالعه انجام پذیرفت: در مطالعهی اول، با اجرای مقیاس بر روی 929 دانشجوی دانشگاه شاهد که به شیوه نمونهبرداری خوشهای انتخاب شده بوند، ساخت عاملی این ابزار با استفاده از تحلیل عاملی موازی، بررسی گردید. در این مطالعه، IAS در قالب 5 عامل مفهومسازی شد: «ترس از بیماری و ناخوشایندی»، «فراوانی درمان»، «باورهای خود بیمارپندارانه وآثار نشانه»، «رفتار سلامتی» و «هراس از مرگ». در مطالعهی دوم، پایایی ابزار با استفاده ازمحاسبه آلفای کرونباخ وضریب پایایی به روش بازآزمایی (با فاصله 15 روز) و میانگین همبستگی بین آیتمها، بررسی شد؛ نتایج حاکی از مناسب بودن پایایی ابزار مذکور در نمونه مورد مطالعه است. در مطالعه سوم نیز به وارسی اعتبار تشخیصی و سازه IAS پرداخته شد. نتایج تحلیلهای اعتبار تشخیصی نشان داد که 4 عامل «ترس از بیماری و ناخوشایندی»، «فراوانی درمان»، «باورهای خودبیمارپندارانه و آثار نشانه» و «رفتار سلامتی» توانست به طور معناداری، بیماران دارای مشکلات روانشناختی را از آزمودنیهای سالم متمایز کند. این نتیجه بیانگر اعتبار تشخیصی مناسب این 4 عامل است. در بررسی اعتبار سازه مقیاس مذکور نیز، همبستگی گشتاوری پیرسون بین نمرات مقیاس IAS با سه مقیاس دیگر یعنی مقیاس خودبیمارپنداری MMPI-2، خرده مقیاس شکایات جسمانی SCL-90-R و خرده مقیاس نشانههای بدنی GHQ محاسبه شد. نتایج این تحلیلها نیز حاکی از اعتبار سازه مناسب عاملهای IAS، به استثنای عامل هراس از مرگ است. در مجموع نتایج مطالعه کنونی شواهدی برای صحت ساخت عاملی و پایایی قابل قبول عاملهای IAS ارائه میدهد. ضمن این که اعتبار عوامل این مقیاس به استثنای عامل هراس از مرگ نیز در مطالعه تأیید شد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2556_39025d70340f7de02adf8dcffb7c7cc7.pdf