دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21885220071023The Relationship of Meta-Cognitive Beliefs with Positive and Negative Symptomes in the Schizophrenia Patientsارتباط باورهای فراشناختی با نشانههای مثبت و منفی در بیماران اسکیزوفرنی1102557FAعباسابوالقاسمیJournal Article20200926The aim of present rssearch was to determine the relationship between meta-cognitive beliefs and chizophrenic positive and negative symptoms of patients with hallucination and delusion. The Sample consisted of 127 patients with schizophrenia under therapy who were referred to Psychaitric Department of Emmam-Hossin hospital as outpatients or inpatients in the first quarter of the year 2005. Participants' minimum education was high school level and their age ranged from is to 30 years. Among the subjects 28 had delusion, 33 had hallucination, 36 subjects had delusion- hallucination and 30 subjects with no delusion- or hallucination or both. Together the data of Clinical Interwiev based on DSM-IV-R criteria for diagnosis, short form of Meta-cognition Inventory and Positive and Negative Symptomes Scale for Schzophrenia were use.
The results showed that meta-cognitive beliefs is related to positive and negative symptomes. The Stepwise regression coefficient showed that negative beliefs about uncontrollability of thoughts and danger in the paients with delusion, positive beliefs about worry in the paients with hallucination, cognitive self-consciousness, beliefs about need to control thoughts and positive beliefs about worry in the paients with delusion- hallucination, respectively, and positive beliefs about worry in the paients whitout delusion- hallucination were the best predictors for positive symptoms. While beliefs about need to control thoughts in bath the paients with delusion and hallucination, and positive beliefs about worry and cognitive confidence, respectively, in the paients with delusion-hallucination were the best predictors for negative symptoms. The results are in keeping with findings from other studies. To regard of role meta-cognitive beliefs on hallucinations and delusions in chizophrenia, and emphesis on meta-cognitive beliefs modification in psychological treatments of patients with schizophrenia to be from important appilications the research.هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه باورهای فراشناختی با نشانههای مثبت و منفی اسکیزوفرنی بیماران دارای توهم و هذیان بود. نمونه این پژوهش شامل 127 بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی تحت درمان بود که در چهار ماهه اول سال 1384 برای درمان به صورت سرپایی و یا بستری به مجموعه روانپزشکی بیمارستان امام حسین (ع) مراجعه کرده و تا حد امکان با توجه به محدوده سنی 18 تا 30 و تحصیلات (حداقل دبیرستان) انتخاب شدند از این تعداد 28 نفر دارای هذیان ، 33 نفر دارای توهم، 36 نفر دارای هذیان– توهم و 30 نفر بدون هذیان– توهم بودند. مصاحبه بالینی سازمان یافته بر اساس ملاکهای تشخیصی DSM- IV- R ، فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ولز و مقیاس نشانههای مثبت و منفی اسکیزوفرنی کی برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که باورهای فراشناختی با نشانههای مثبت و منفی بیماران اسکیزوفرنی رابطه مثبت معناداری دارد (01/0>p). ضریب رگرسیون گام به گام نشان داد که در بیماران دارای هذیان مؤلفه باورهای منفی در مورد کنترلناپذیری افکار، در بیماران دارای توهم مؤلفه باورهای مثبت در مورد نگرانی، در بیماران دارای هذیان-توهم به ترتیب مؤلفههای خودآگاهی شناختی، باورهایی در مورد نیاز به افکار کنترل و باورهای مثبت در مورد نگرانی و در بیماران بدون هذیان - توهم مؤلفه باورهای مثبت در مورد نگرانی، قویترین پیشبینیکننده برای نشانههای مثبت اسکیزوفرنی بودند . در صورتی که در بیماران دارای هذیان و دارای توهم مؤلفه باورهایی در مورد نیاز به افکار کنترل و در بیماران دارای هذیان- توهم مؤلفههای باورهای مثبت در مورد نگرانی و اعتماد شناختی، قویترین پیشبینی کننده برای نشانههای منفی اسکیزوفرنی بودند. این نتایج با یافتههای تحقیقی دیگر همخوانی دارد. توجه به نقش باورهای فراشناختی بر هذیانها و توهمات در اسکیزوفرنی و تأکید بر اصلاح باورهای فراشناختی در درمانهای روانشناختی این بیماران ازکاربردهای مهم این پژوهش میباشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2557_ec2d774c94d4ffa39de38eca56709f38.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21885220071023Relation of Attachment Styles with Positive and Negative Perfectionismرابطه سبکهای دلبستگی و کمالگرایی11182558FAمحمدعلیبشارتمحسنجوشنلودانشگاه تهرانسیدمحمودمیرزمانیJournal Article20200926The aim of this study was to examine the relationship between attachment styles and perfectionism. One hundred and seventy students (97 girls, 73 boys) were participated in this study. Participants were asked to complete the Adult Attachment Inventory (AAI) and the Positive and Negative Perfectionism Scale (PANPS). Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations, t-test, correlation coefficient, and analysis of regression. The results revealed that attachment styles were associated with perfectionism. Secure attachment style was positively associated with positive perfectionism and negatively related to negative perfectionism. Insecure attachment styles (avoidant, ambivalence) were negatively associated with positive perfectionism and positively related to negative perfectionism. Analysis of the data revealed that positive perfectionism was predicted by secure attachment style, while negative perfectionism was predicted by insecure attachment styles. The quality of perfectionism is influenced by attachment styles through “internal working models” and mechanisms such as “affect regulation”, “repression”, “denial”, and “idealization”.هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و کمالگرایی بود. یکصد و هفتاد دانشجوی دانشگاه تهران (97 دختر، 73 پسر) با پرکردن مقیاس دلبستگی بزرگسال و مقیاس کمالگرایی مثبت و منفی در این پژوهش شرکت کردند. برای تحلیل دادههای پژوهش از شاخصها و روشهای آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار، آزمون t، ضرایب همبستگی، و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای دلبستگی و کمالگرایی مثبت و منفی رابطه معنادار وجود دارد. سبک دلبستگی ایمن با کمالگرایی مثبت همبستگی مثبت و با کمالگرایی منفی همبستگی منفی دارد. سبکهای دلبستگی ناایمن (اجتنابی، دوسوگرا) با کمالگرایی مثبت همبستگی منفی و با کمالگرایی منفی همبستگی مثبت داشتند. تحلیل آماری دادهها نشان داد که این همبستگیها برای سبک دلبستگی ایمن فقط نسبت به کمال گرایی مثبت و برای سبکهای دلبستگی اجتنابی و دوسوگرا فقط نسبت به کمال گرایی منفی توان پیش بینی دارند. سبک دلبستگی از طریق «مدلهای درونکاری»، مکانیسم «تنظیم عواطف» و «جبران ناایمنی» با استفاده از مکانیسمهای «سرکوبی»، «انکار» و «آرمانی سازی»، کیفیت کمال گرایی را مشخص میکند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2558_0ec043b15686f7aa8b9a9fe5ca664839.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21885220071023A Survey on Women's Behavior to Husband's Violenceبررسی رفتار زنان در برابر خشونت شوهر19302559FAرسولربانیسیدرضاجوادیانJournal Article20200926The purpose of this study is to see the women’s behavior to husband’s violence and its relationship with age, education and the number of women’s children. The random sample included 125 women who referred to Esfahan welfare centers. The data were collected through structured interview by social workers. The data analysis was done by chi-square test. The results showed that 50.4% of women did not react to husband’s violence and 51.2% did not look for help at the time of violence. Also there was a significant relationship between women’s behavior and their age.پژوهش حاضر با هدف بررسی رفتار زنان در هنگام خشونت همسر و رابطه آن با سن، تعداد فرزندان و تحصیلات زنان انجام شده است. بر این اساس تعداد 125 نفر از زنانی که به مراکز بهزیستی شهر اصفهان مراجعه میکردند و در زندگی مورد خشونت همسر قرار گرفته بودند، به صورت تصادفی ساده انتخاب شده و با آنان در مورد دفعات تکرار خشونت شوهر، رفتارشان و منابعی که جهت گرفتن کمک در زمان بروز خشونت استفاده میکردند، مصاحبه شد. تحلیل توصیفی دادهها نشان داد که حدود 4/50 درصد آنان در زمان بروز خشونت همسر هیچکاری نمیکنند و2/51 درصد هنگام بروز خشونت توسط شوهر از هیچ منبعی جهت کمک استفاده نمیکنند. برای آزمون فرضیهها از آزمون مجذور خی استفاده گردید. نتایج نشان داد که نوع رفتار زنان با سن آنها رابطه معناداری دارد ولی با تعداد فرزندان و تحصیلات زنان ارتباط معناداری ندارد. در پایان ضمن بحث در مورد نتایج، مشخص شد که زنان در بیشتر مواقع به طور ناخودآگاه با ایفای نقش انفعالی در برابر خشونت همسر نقش فعالی را در استحکام خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن ایفا میکنند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2559_91ec730754065b0f84126a0418adb1d6.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21885220071023An Investigation of Reliability and Validity of the Third Version ofبررسی اعتبار و پایایی «سومین نسخه تجدیدنظر شده مقیاس عاطفه خودآگاهی برای بزرگسالان» (TOSCA-3)31462560FAرسولروشن چسلی0000-0002-7132-1982مهدیهعطری فردثنانوریمقدمدانشگاه تهران0000-0001-5246-5609Journal Article20200926This research aimed to explore the reliability and validity of the TOSCA-3. To this aim, 404 students were randomly selected among Shahed University Students. All participants took the test. The reliability of this scale was determined by internal consistency (Cronbach Alfa) and the mean inter- item. Correlation of TOSCA-3 was determined for a randomly sellected sample composed of 70 students. Also, test- retest stability of TOSCA-3 (within a week period) was studied. In order to study the construct validity of TOSCA-3, Pearsonian product-moment correlation between the scores of TOSCA-3 and the GHQ-28 subscales was determined for a randomly selected sample compased of 56 students for the same university. Results showed appropriate construct validity and reliability for the three subscales of "Shame", "guilt" and "externalization", as well as appropriate relaiability for "in difference". "Alfa Pride", and "Beta Pride". Further studies using different methods and tools for determining validity and reliability of these subscales are suggested.هدف اساسی پژوهش حاضر, وارسی پایایی و اعتبار «سومین نسخه تجدید نظر شده مقیاس عاطفه خودآگاهی برای بزرگسالان»(TOSCA-3) است. بدین خاطر با اجرای مقیاس بر روی 404 دانشجو، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ و میانگین همبستگی بین آیتمها محاسبه گردید. همچنین پایایی ابزار با استفاده از محاسبه ضریب پایایی به روش بازآزمایی (با فاصله یک هفته) بر روی 70 دانشجو که به شیوه نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند بررسی شد. به منظور وارسی اعتبار سازه TOSCA-3 نیز, همبستگی گشتاوری پیرسون بین نمرات خرده مقیاسهای TOSCA-3با خرده مقیاسهای GHQ-28 بر روی 56 دانشجو محاسبه شد. نتایج این تحلیلها حاکی از اعتبار و پایایی مناسب سه خرده مقیاس شرم، گناه، برونیسازی و پایایی قابل قبول خرده مقیاسهای بیتفاوتی، غرور آلفا و غرور بتا است. البته با توجه به اینکه در مطالعه حاضر فقط از یک شیوه و از یک ابزار برای سنجـش اعـتبار خرده مقیاسهای TOSCA-3 استفاده شده است، مطالعات آتی برای وارسی بیشتر اعتبار این خرده مقیاسها با استفاده از روشهای مختلف پیشنهاد میگردد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2560_54906f2e3ffabd7c1ba10c8d29bb9f38.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21885220071023Factor Structure and Psychometric Properties of âSelf-Esteem Rating Scaleâ (SERS)ساخت عاملی و ویژگی های روان سنجی «مقیاس درجهبندی حرمت خود»(SERS)47602561FAمحمدرضاشعیریمهدیهعطریفرددانشگاه تربیت مدرسآزیتاشمشادیJournal Article20200926The aim of this research was to explore of the factor structure and psychometric properties of “Self-Esteem Rating Scale” (SERS). To this aim, after performing elementary tasks, and removing potential problems, the exploration of this scale was done through three studies: in the first study, in order to investigate the factor structure of this scale using varimax (orthogonal) analysis, 322 students of Shahed University who were selected by randomized sampling, completed this scale. Results of this factor analysis indicated 6 appropriate factors. In secondary study, reliability was determined using internal consistency test, test- retest stability of the SERS factors (during 15 days) and the mean inter-item correlation. The result of this stage indicated appropriate reliability of SERS among this sample. In the third study, in order to investigate the construct validity of SERS, scores of SERS and four other instruments: were compared, and the Pearson correlation coefficient for SERS scores and the scores of each of the four above mentioned scales were determined. The results indicated appropriate construct validity of these factors. Finally, regarding literature about factor structure of this scale and psychometric indices of its factors, the authors of this paper suggest the short form of the SERS scale.هدف اساسی پژوهش حاضر, وارسی ساخت عاملی و جنبه های روانسنجی «مقیاس درجهبندی حرمت خود»(SERS) است. بدینخاطر پس از انجام مراحل مقدماتی و رفع مشکلات احتمالی, وارسی این مقیاس در سه مطالعه انجام پذیرفت: در مطالعه اول، با اجرای مقیاس بر روی 322 دانشجوی دانشگاه شاهد که به شیوه نمونهبرداری خوشهای انتخاب شده بود, ساخت عاملی این ابزار با استفاده از تحلیل عاملی وریمکس (متعامد) بررسی گردید. نتایج این تحلیل عاملی SERS نشاندهنده 6 عامل مناسب بود. در مطالعه دوم, پایایی ابزار با استفاده از محاسبه آلفای کرونباخ و ضریب پایایی به روش بازآزمایی (با فاصله 15 روز) و میانگین همبستگی بین آیتمها بررسی شد. نتایج حاکی از مناسب بودن پایایی ابزار مذکور در نمونه مورد مطالعه است. در مطالعه سوم نیز به وارسی اعتبار سازه SERS پرداخته شد. در بررسی اعتبار سازه این مقیاس، همبستگی گشتاوری پیرسون بین نمرات عوامل SERS با مقیاس حرمت خود آیزنک، مقیاس حرمت خود MMPI-2، پرسشنامه سلامت عمومی و مقیاس منبع مهارگذاری نویکی استریکلند محاسبه شد. نتایج این تحلیلها نشان دهنده اعتبار مناسب عوامل مقیاس درجهبندی حرمت خود می باشد و در آخر نویسندگان این مقاله با توجه به مرور پیشینه پژوهشی در مورد ساخت عاملی این ابزار و شاخصهای روانسنجی عوامل آن، فرم کوتاهی از این مقیاس را پیشنهاد میکنند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2561_b5d392f92fe3aea941c6e6d3edc7e02d.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21885220071023A Study of Simple and Multiple Relationships of Defensive Self- Presentation with Imposter Syndrome in Graduate Students of Shahid Chamran University (Ahwaz- Iran)بررسی رابطه انواع راهبردهای خود ابرازی دفاعی با نشانگان وانمودگرایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز61742562FAمنیجهشهنی ییلاقسودابهبساکنژادJournal Article20200926This study examined the simple and multiple relationships of defensive self presentation tactics with imposter syndrome in graduate students of Shahid Chamran University (Ahvaz- Iran). Five handred subjects were randomly selected for this study from which 200 subjects were randomly sellected for the scale validation phase. Subjects completed 2 scales: Clance Imposter Phenomenon Scale (CIPS) and Defensive Self- Presentation. The results of the research indicated that defensive self- presentation tactics have a positive Correlation with imposter syndrome. In addition, multiple correlation of defensive self- presentation tactics with imposter syndrome was statistically significant. In male graduate students, self- handicapping was the best predictors of imposter syndrome, and in female graduate students self- handicapping and excuses were the best predictors of imposter syndrome.هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه انواع راهبردهای خود ابرازی دفاعی با نشانگان وانمودگرایی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 286 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز بودند که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از مجموعه کل دانشجویان تحصیلات تکمیلی یک نمونه مجزا شامل 200 دانشجوی دختر و پسر تحصیلات تکمیلی به منظور بررسی روایی و پایایی آزمونها مورد مطالعه قرار گرفتند. از دو مقیاس پدیده وانمودگرایی کلانس و مقیاس فنون خودابرازی دفاعی برای سنجش متغیرهای اصلی این پژوهش، استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که بین خودابرازی دفاعی و نشانگان وانمودگرایی همبستگی مثبت معنیدار وجود دارد. قابل ذکر است که در دانشجویان دختر بین مقیاس فرعی پوزش خواهی و نشانگان وانمودگرایی همبستگی معنیدار نبود. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که در دانشجویان دختر متغیر خود ناتوانسازی و در دانشجویان پسر متغیرهای پیش بین خود ناتوانسازی و عذرخواهی بهترین پیشبینیکنندههای وانمودگرایی هستند. یافتههای ما با یافتههای قبلی در این باره هماهنگ است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2562_9036adc5ded1334dd59b7e71cf46dbd2.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21885220071023A Comparative Study of Mate Selection Criteria of Ahwazi Young Girlsبررسی مقایسهای ملاکهای همسرگزینی در دختران جوان شهر اهواز75842563FAمهنازعلیاکبری دهکردیJournal Article20200926Since mate selection criteria have important roles in marriage and having a family, the present research aims at answering two questions: 1- What criteria do the young girls in Ahwaz care about considering marriage? 2- Do the mate-selection criteria of Ahwaz young girl students differ considering age, native language, birth order, the family size, parental education, and the educational area? The research population consisted of last year girl students of Ahwaz high schools. 500 were selected randomly. The research instrument was Mate- Selection Criteria of Ahwazi Girl Scale which was made by factor analysis having a high validity and reliability. Also a demographic inventory was used. Both of which were completed by the research sample. The research findings concerning the first question showed that the young girls were familiar with right Mate- selection criteria and their importance. The sample cared about the following criteria: Matching criteria, family criterion, medical criterion, the new family indecency, moral and religions characteristics. Considering the second question, it was found that as to the mate-selection criteria of young girls, there was no significant relationship regarding age, native language, birth order, the family size and parental education. Just there were significant relationships among the mate-selection criteria of girls in four educational areas.با توجه به نقش مهم معیارهای همسرگزینی در ازدواج و تشکیل خانواده، پژوهش حاضر برآن بوده است که به دو سؤال زیر پاسخ دهد: 1- دختران جوان شهر اهواز جهت امر ازدواج به چه معیارهایی بیشتر اهمیت میدهند؟ 2- آیا ملاکها و معیارهای همسر گزینی دختران جوان شهر اهواز با توجه به سن, زبان مادری, ترتیب تولد، اندازه خانواده، سواد والدین و ناحیه تحصیلی آنها تفاوت دارد؟ جامعه مورد پژوهش را دانشآموزان مدارس پیش دانشگاهی شهر اهواز تشکیل میدادند که بهطور تصادفی طبقهای 500 نفر از بین آنان انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود از مقیاس ملاکهای همسرگزینی دختران شهر اهواز (Mate- Selection Criteria of Ahwaz Girl Scale) (MSS-AGA) که در این پژوهش از طریق تحلیل عوامل ساخته شد و از اعتبار و پایایی بالایی برخوردار بود. همچنین یک پرسشنامه جمعیت شناختی، مورد استفاده قرار گرفت که هر دو توسط نمونه مورد پژوهش تکمیل شد. یافتههای این تحقیق در رابطه با سؤال اول نشان داد که، دختران جوان با معیارهای صحیح همسر گزینی و میزان اهمیت به آنها آشنایی دارند. به طوری که نمونه مورد پژوهش به طور معناداری به معیارهای زیر خیلی اهمیت میداد. این معیارها عبارتند از: معیار توافق, معیار خانواده, معیار پزشکی, استقلال خانواده جدید, خصوصیات اخلاقی و مذهبی. نتایج مرتبط با سؤال دوم نشان داده که بین معیارهای همسر گزینی دختران جوان با توجه به سن, زبان مادری, ترتیب تولد، اندازه خانواده و سواد واالدین آنان تفاوت معناداری وجود ندارد تنها بین معیارهای همسرگزینی دختران نواحی تحصیلی چهارگانه، تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتههای بهدست آمده در رابطه با شناخت صحیح معیارهای همسرگزینی توسط دختران جوان، و وقوع برخی از ازدواجهای قومی وغلط در خانوادهها، به نظر میرسد که وظیفه همه رسانههای گروهی، نهادهای فرهنگی و تربیتی، مسئولین و دستاندرکاران دولتی است که علاوه بر آموزش و مشاوره قبل از ازدواج جوانان، به آموزش خانوادهها و والدین آنان در این زمینه نیز مبادرت ورزند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2563_7f0f22e2a77d6e8039371ef9a5aa1a03.pdf