دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21882220041022Perfectionism and Interpersonal Problemsرابطه کمالگرایی و مشکلات بین شخصی182571FAمحمدعلی بشارتJournal Article20200926The multiple nature of perfectionism including intrapersonal, interpersonal, and social aspects requires one's high expectations of him or herself and others as well as others high expectations of oneself. In addition to psychological pathologies, interpersonal problems might be explained by these expectations. The relationship between dimensions of perfectionism and interpersonal problems was investigated in this research. Fifty students (36 girls, 14 boys) were participated in this study from Tehran University. They were asked to fill out the Multidimensional Perfectionism Scale (MPS) and the Inventory of Interpersonal Problems (IIP).
The results showed that dimensions of perfectionism significantly related to interpersonal problems: other-oriented perfectionism was associated with interpersonal problems of submissiveness, intimacy, and controlling socially prescribed perfectionism was associated with interpersonal problems of sociability and responsibility and self-oriented perfectionism was associated with interpersonal problems of responsibility. No significant difference was found between boys and girls in terms of perfectionism and interpersonal problems.ماهیت چند گونه درونشخصی، بینشخصی و اجتماعی کمالگرایی، مستلزم انتظارات بالای فرد از خود، فرد از دیگران و دیگران از فرد است. این انتظارات ممکن است علاوه بر آسیبهای روانشناختی شخصی، مشکلات بینشخصی را نیز توجیه کنند. در این پژوهش، رابطه ابعاد کمالگرایی با مشکلات بینشخصی بررسی شد. پنجاه دانشجوی دانشگاه تهران (36 دختر و 14 پسر) با تکمیل مقیاس کمالگرایی و مقیاس مشکلات بینشخصی در این پژوهش شرکت کردند. نتایج تحقیق نشان داد که بین ابعاد کمالگرایی و مشکلات بینشخصی، همبستگی مثبت معنادار وجود دارد: کمالگرایی دیگرمدار با مشکلات بینشخصی در زمینه اطاعتپذیری، صمیمیت و مهارگری؛ کمالگرایی جامعهمدار با مشکلات بینشخصی در زمینه مردمآمیزی و مسئولیتپذیری؛ و کمالگرایی خویشتنمدار با مشکلات بینشخصی در زمینه مسئولیتپذیری همبستگی داشتند. بین نمرههای آزمودنیهای دختر و پسر بر حسب متغیرهای کمالگرایی و مشکلات بینشخصی، تفاوت معنادار مشاهده نشد. نتایج و پیامدهای پژوهش صورت گرفته در این مقاله تبیین و تشریح خواهند شدhttps://cpap.shahed.ac.ir/article_2571_acb17aab1f1ee5908c86e9854298b7dc.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21882220041022The Study of Successful and Unsuccessful Marriage on University Studentsبررسی ازدواجهای موفق و ناموفق در بین دانشجویان9162572FAعلیفتحیآشتیانیخدابخشاحمدیJournal Article20200926The aim of the present study is to identify effective factors in successful and unsuccessful Marriages of University students 136 married students were non-randomly selected as examinees, and they filled out the Spanners Marital Adjustment Questionnaire. Descriptive-analytic method used in the study. T test and ANOVA were analyzed Results revealed that the influential factors in successful marriages were as follows: mutual trust, proper verbal and non – verbal communication based on well association and agreement on basic matters of life such as making business decisions, setting life goals, education, child bearing policies, spending the time together, leisure time activities, pregnancy, and sexual relation.
There are also certain private, family, and social factors influencing married university students' adjustment as spouse's job, how to meet and get acquainted with each other, problems solving method, and the place or person they refer to in case of a dispute.
Results also showed that age, field of study, educational status, and educational level does not play an important role in their patrimonial adjustment.بررسی حاضر بهمنظور شناسایی عوامل مؤثر بر ازدواجهای موفق و ناموفق دانشجویان انجام گرفته است. در این مطالعه 136 دانشجوی متأهل بهصورت غیراحتمالی انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند. روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی گذشتهنگر بود و با استفاده از پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیربه جمعآوری اطلاعات پرداخته، دادهها با استفاده از آزمون «تی» و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده بیانگر آن است که عوامل مؤثر بر ازدواجهای موفق بهترتیب عبارتند از:داشتن اعتماد به یکدیگر، روابط کلامی و غیرکلامی خوب و مبتنی بر مراودات سالم، و توافق بر سر مسائل اساسی زندگی از قبیل تصمیمگیری شغلی، هدفهای زندگی، تحصیل، شیوه برخورد با فرزندان، مدت زمانی که با هم سپری میشود، فعالیتهای ایام فراغت، بچهدار شدن وروابط جنسی. بهعلاوه برخی از عوامل شخصی، خانوادگی و اجتماعی مؤثر بر سازگاری دانشجویان عبارت است از: نوع شغل همسر، طریقه آشنایی با همسر، شیوه حل مشکلات و محل مراجعه در زمان بروز اختلاف با همدیگر. همچنین نتایج نشان داد که سن، رشته تحصیلی،وضعیت تحصیلی دانشجو، و تحصیلات همسر در میزان سازگاری زناشویی آنان اثرگذار نیست.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2572_39694ac6065f814562ef99318b3aebd7.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21882220041022Comparing some Cognitive Processes in Epileptic Patients before and after Treatmentمقایسه برخی فرایندهای شناختی در بیماران صرعی قبل و پس از درمان17222573FAمحمدرضانایینیاندانشگاه شاهدJournal Article20200926Epileptic patients are more prone to cognitive problems. Epilepsy per se may lead to cognitive impairments or it may intensify the already available impairments. A variety of factors have been known to affect these impairments, including: neuropathology, seizure type and age at seizure onset, psychosocial problems and side effects of drug therapy. Treatment of epilepsy may improve cognitive disturbances through decreasing or controlling seizures. A group of 50 epileptic patients with partial (simple and complex type) and generalized seizures, with cognitive disturbances, initially examined before the onset of treatment program and then again after 3 months when they were seizure free. Some of the cognitive functions, such as intelligence (verbal, practical and total), memory, spatial perception and self-image were examined through psycho neurological tests. Patients were between 20 to 40 years old, and their education was at least third grade of Junior High School. None of the patients had used any antiepileptic drug about 6 months before starting treatment and carbamazepine was prescribed for controlling seizures. Findings indicate that observed deficits in intelligence and memory, improved after the seizures were controlled and it was statistically significant at P < 0/01 level, while no statistical improvement was observed in spatial perception and self-image for the patients.بیماران مبتلا به صرع، بیشتر در معرض مشکلات شناختی هستند. صرع ممکن است موجب آسیبهای شناختی گردد و یا آسیبهای موجود از قبل را تشدید کند. عوامل گوناگونی در این آسیبها مؤثر شناخته شدهاند، از جمله آسیبشناسی عصبی، نوع حمله، سن شروع حملات، مسائل روانی اجتماعی و آثار جانبی درمان. درمان صرع ممکن است با متوقف کردن یا کاهش حملات، آسیبهای شناختی را بهبود بخشد. گروهی متشکل از پنجاه بیمار صرعی نوع ایدیوپاتیک با حملات پارشیل (نوع ساده و مرکب) و ژنرالیزه که دارای آسیبهای شناختی بودند، ابتدا قبل از شروع برنامه درمانی و مجدداً پس از گذشت سه ماه از متوقف شدن حملات صرع, مورد مطالعه قرار گرفتند. برخی از کنشهای شناختی همچون هوش (کلامی، عملی و کلی)، حافظه، ادراک فضایی و خودپنداری بیماران با انجام آزمونهای نوروسایکولوژیک مورد ارزیابی واقع شد. محدوده سنی بیماران بین 20 تا 40 و حداقل سطح تحصیلات آنها سوم راهنمایی بود. هیچیک از بیماران در طول شش ماه قبل از شروع درمان سابقه استفاده از داروی ضد صرع نداشتند و بهمنظور کنترل کردن حملات، از داروی ضدتشنج کاربامازپین استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل دادهها حاکی از این است که نقایص مشاهده شده در هوش و حافظه بیماران صرعی پس از قطع حملات بهبود یافته و این بهبودی از اعتبار آماری در سطح 01/0< p برخوردار است. در حالیکه در ادراک فضایی و خود پنداری بیماران، بهبود قابل ملاحظهای که از نظر آماری معنادار باشد مشاهده نگردید.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2573_7a921db4925faecfb0be3358884582c3.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21882220041022Self-esteem, Mental Health Aspects, and Academic Achievementحرمت خود، ابعاد سلامت روان و موفقیت تحصیلی23342574FAمحمدرضاشعیرینوشینچترچیJournal Article20200926The aim of the present study is to identify the relationship between self- esteem with mental health aspects and academic achievement. For this purpose, 525 students (224 girls and 301 boys) were randomly selected and studied.
The results showed a significant relationship between self - esteem and mental health (A, B, C, D, and in general) aspects in both sexes generally. Of comparing the observed correlation of the two groups (concerning above mentioned variables) did not show a significant difference.
It should also be mentioned that no significant relation was observed between academic achievement and self - esteem, whereas with mental health in general and anxiety and sleeplessness a significant relation was observed both in general and in boys group. Comparing the results of two groups showed a significant difference in self-esteem and critical depression variables between two groups showed significant difference among the other research variables. The interactive effect of sex and educational level was only significant in social dysfunction.هدف اساسی پژوهش حاضر، وارسی مقایسهای رابطه حرمت خود با ابعاد سلامت روان و موفقیت تحصیلی بوده است. بر این اساس، 525 دانشجوی دوره کارشناسی (224 دانشجوی دختر و 301 دانشجوی پسر) مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج بهدست آمده نشانگر رابطه معنادار بین حرمت خود و سلامت روان (ابعاد A، B، C، D و کل) در دو جنس و بهطور کلی بوده است. البته مقایسه همبستگیهای مشاهد شده در دو گروه دختران و پسران، در مورد متغیرهای مورد اشاره، بیانگر تفاوت معنادار نبوده است. همچنین گفتنی است که بین پیشرفت تحصیلی و حرمت خود رابطه معناداری دیده نشده، در حالی که پیشرفت تحصیلی با سلامت روان بهطور کلی و با اضطراب و بیخوابی رابطه معناداری در کل و در آزمودنیهای پسر داشته است. مقایسه نتایج دختران و پسران دانشجو بیانگر تفاوت معنادار دو گروه در متغیرهای حرمت خود و افسردگی وخیم بوده، بین دیگر متغیرهای تحقیق در دو گروه دختران و پسران دانشجو تفاوتی دیده نشده است. قابل اشاره است که اثر تعاملی بین جنس و سالهای تحصیلی تنها در مورد متغیر نارساکنشوری اجتماعی معنادار بوده است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2574_15a0665d7c189ca3127909117a4659d9.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21882220041022A Comparative Study of Remarriage Effects on Psychological Hygiene of Martyr's Spouses and Widowsبررسی مقایسهای وضعیت ازدواج مجدد و آثار آن در بهداشت روانی همسران شهدا و همسران متوفیان35452575FAخدابخشاحمدیJournal Article20200926This is a comparative study to show the rate of remarriaging among martyr's spouses and widows. The main questions of the study were as follows: the rate of remarriage, basic preventive factors of remarriage, the condition of matrimonial adjustment, the rate of matrimonial adjustment and finally the variables which had relation with matrimonial adjustment.
The research is descriptive and the used instruments were SCL90 tests, researcher made and Enrich matrimonial adjustment questionnaire. The examinees were 450 widows (243 martyrs' widows, and 207 widows of deceased people) who randomly selected among widows of Tehran.
The results showed that 24.5% of widows had remarried. 36% of those had matrimonial maladjustment problem, and 16% of them were at the verge of separation.
Only the age of women was found as the variable correlated with the matrimonial adjustment. Other variables such as martyrdom, education, family relationship with the present spouse, and marital status of the present husband did not have a significant relationship with their matrimonial adjustment. The major factors preventing these widows from remarriage were, worries about the future of their children, lack of tolerance and desire for remarriage, not knowing appropriate candidates, and loyalty to their late husbands. Results also showed that the major disorder symptoms among widows are physical disorders, obsession, depression, anxiety and paranoia which were observed more frequently in ordinary widows as compared with martyrs' widows.این تحقیق در سال 1380 با هدف بررسی مقایسهای وضعیت ازدواج مجدد در بین همسران شهدا و همسران متوفیان عادی (زنان فاقد شوهر) انجام گرفت. سؤال اصلی پژوهش این بود که میزان ازدواج مجدد در بین این زنان چقدر است؟ عمدهترین دلایل عدم ازدواج آنها چیست؟ وضعیت و میزان سازگاری زناشویی در بین آنان چگونه است و سرانجام اینکه میزان سازگاری زناشویی در بین آنان با چه متغیرهایی ارتباط دارد؟ تحقیق به روش توصیفی و با استفاده از آزمونهای SCL90، رضایت زناشویی اینریچ و پرسشنامه محقق ساخته انجام شد و در آن، تعداد 450 نفر از زنان فاقد شوهر (243 نفر از همسران شهدا و207 نفر از همسران متوفیان عادی) از شهر تهران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که حدود 5/24 درصد از زنان فاقد همسر ازدواج مجدد داشتهاند. از بین 5/24 درصد از زنانی که ازدواج مجدد داشتهاند 36 درصد دچار ناسازگاری زناشویی بودند و ازدواج 16 درصد در حال انحلال بود. سن زنان به عنوان تنها متغیر مرتبط با میزان سازگاری شناخته شد و سایر متغیرها همچون شهید یا متوفی عادی بودن، میزان تحصیلات، نسبت فامیلی با همسر فعلی و وضعیت ازدواج شوهر فعلی ارتباط معناداری با میزان سازگاری زناشویی نداشت. عمدهترین دلایل عدم ازدواج مجدد در بین زنان مورد بررسی عبارت بود از نگرانی از آینده فرزندان، نداشتن حوصله، عدم نیاز نسبت به ازدواج مجدد، نبود مورد مناسب، و وجود تعهد به پیمان قبلی با شهید یا متوفی. همچنین تحقیق نشان داد که بیشترین علائم در بین زنان فاقد همسر دربرگیرنده اختلال بدنی شکل، وسواس، افسردگی، اضطراب و پارانوئید بود که این نسبتها در بین همسران متوفیان عادی بیشتر از همسران شهدا دیده شد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2575_1af4323bce44abd0558321550dbb6269.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21882220041022The Study of Gender and Social Class Differences on Locus of Control among Junior High School Students in Shirazبررسی تفاوتهای جنسی و طبقه اجتماعی در منبع مهارگذاری گروهی از دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر شیراز47542576FAمحمدعلیگودرزیسامعهمحرریJournal Article20200926The aim of the present study was to examine the effect of gender and social class differences on locus of control in a group of Junior high school students. 144 students at second and third grades of school were randomly selected by using a cluster sampling procedure. Subjects completed the Nowicki-Strickland locus of control scale, which were adopted for Iranian population by Khair (25). Khair (25) extracted the following three factors from the scale via factor analysis: 1) power against hopelessness and helplessness, 2) resistance against involvement with parents, resistance in attainting aims and resistance against powerful figures, 3) chance and fate against attempt. The results showed that girls and boys were not different in total score and in second and third factors of the scale, but girls were superior with regard to power against hopelessness and helplessness factor compared to boys. Also, those students whose parents have high education were superior in the following factors compared to those with low educated parents: 1) power against hopelessness and helplessness,
2) resistance against involvement with parents, resistance in attainting their aims and resistance against powerful figures. Finally, by concerning the second factor of scale those students having parents with high - level jobs obtained greater scores compared to those students having parents with low - level jobs.هدف از انجام این تحقیق، بررسی تفاوتهای جنسی و تأثیر عامل شغل پدر، و تحصیلات والدین بر منبع مهارگذاری دانشآموزان دوره راهنمایی بود. به این منظور143نفر (77 پسر و66 دختر) از دانشآموزان پایه دوم و سوم راهنمایی شهر شیراز به شیوه تصادفی خوشهای انتخاب گردیدند. برای سنجش منبع مهارگذاری از مقیاس ناویکی و استریکلند که دارای سه خرده مقیاس است استفاده شد: 1) قدرت در مقابل نا امیدی و درماندگی، 2) مقاومت در درگیری با والدین، در رسیدن به هدف و در برابر افراد قدرتمند، 3) شانس و سرنوشت در مقابل کوشش. نتایج نشان داد که در نمره کلی و عامل دوم و سوم مقیاس یاد شده بین دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد، اما دختران در عامل قدرت در مقابل ناامیدی و درماندگی از پسران برتر بودند (01/0 > .(Pافراد طبقه اجتماعی بالا - براساس ملاک تحصیلات والدین - نسبت به طبقه پایین از منبع مهارگذاری درونیتری برخوردار بودند و در موارد زیر نسبت به طبقه پایین برتری داشتند: 1) قدرت در مقابل ناامیدی و درماندگی، 2) مقاومت در درگیری با والدین، در رسیدن به هدف و در برابر افراد قدرتمند. همچنین افراد طبقه اجتماعی بالا - براساس ملاک شغل - نسبت به طبقه پایین تنها در عامل دوم مقیاس ناویکی و استریکلند برتری نشان دادند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2576_e83392ad178327924f8b0d3818512beb.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-21882220041022Metaphysical Foundation of Islamic Thought for Developing Human Sciences (Emphasizing Psychology)مبانی متافیزیکی اندیشه اسلامی بنیانی برای تکوین نظریههای روانشناختی56702577FAخسروباقریJournal Article20200926Scientific theories have metaphysical foundations whether explicitly expressed or these foundations play important role in development of scientific theories in almost all aspects of development. Considering new metaphysical views as new foundations could lead to providing new scientific theories. In this article, Islamic views on human nature are suggested as new foundations for developing the humanities particularly psychology. In this suggestion, the human is considered as agent whose action is based on three bases, namely belief, desire, and will. According to this view of human, determined principles for explaining the action would be possible. These principles are suggested: Rationality, decision - making, challenging, self-deception, systematic distortion, and helplessness. In order to show that this view is needed in psychology, an analysis is accomplished the Skinner’s theory of action. Even though he insists that intentionality, as well as intention has been accounted in his theory, it is argued that his style of explanation is mechanistic and falls short of explaining intention and intentionality.نظریههای علمی در ورای خود، دارای مبانی متافیزیکی هستند، خواه این امر به صراحت بیان شود یا نشود. این مبانی نقش مهمی را در تحول نظریههای علمی، تقریباً در همه مراحل آن، ایفا میکنند. در نظر گرفتن دیدگاهها متافیزیکی جدیدی به منزله مبانی نوین، میتواند منجر به فراهم آوردن نظریههای علمی نوینی خواهد شد. در این مقاله، دیدگاه اسلام در باب ماهیت آدمی، به منزله مبانی نوینی برای بسط علوم انسانی، به ویژه روانشناسی، پیشنهاد شده است. براساس این دیدگاه در مورد انسان، اصول معینی برای تبیین عمل در اختیار خواهد بود. اصول زیر پیشنهاد شدهاند: عقلانیت، تصمیمگیری، جدال ورزی، خودفریبی، تحریف نظاممند، و اضطرار. برای نشان دادن این که این دیدگاه در روانشناسی مورد نیاز است، تحلیلی از نظریه اسکینر در باب عمل صورت پذیرفته است. هر چند وی اصرار میورزد که هم خصیصه التفاتی عمل آدمی و هم قصد، در نظریه وی مورد توجه قرار گرفته است، در این مقاله استدلال شده است که سبک وی در تبیین، مکانیستی است و این سبک، قاصر از آن است که بتواند قصد و خصیصه التفاتی عمل آدمی را تبیین کند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2577_2cb661f2e4487c7676cc5904b2c05cf6.pdf