دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Investigation of the Effectiveness of Anger Control Group Training with Rational, Behavioral and Emotional Approach on Reducing the Aggression of Male Prisoners of Shahrekord's Central Jailبررسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری و عاطفی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد719277610.22070/14.2.7FAمهدیامیدیاندانشگاه سمنانمهنازعلیاکبری دهکردیدانشگاه پیام نورمجیدصفارینیادانشگاه پیام نورعلیاکبرشریفیدانشگاه پیام نورJournal Article20200926Introduction: The current research was done to investigate the effectiveness of group training of anger control with rational, behavioral and emotional approach on reducing the aggression of male prisoners of central jail, Shahrekord, Iran.
Method: This research is a pilot study with control group. Statistical population was all the male prisoners of central jail, Shahrekord, in 2010. 40 prisoners who obtained a score above average in aggression test were selected by simple multi stage random method and they were randomly divided into two experimental (20 prisoners) and control (20 prisoners) groups. Aggression General Questionnaire (AGQ) was used as the screening tool. Then, 12 sessions (lasting one hour and a half) of cognitive group therapy was run by Michael Feri's protocol on experimental group. A month later after therapeutic intervention, AGQ Test was taken from both groups.
Results: The results of repeated measure analysis showed that there's a significant difference between aggression score of the two groups in post-test and follow up stage.
Discussion and Conclusion: Group training of anger control by rational, behavior and emotional method is effective in reducing the aggression of male prisoners of central jail, Shahrekord, Iran.
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری و عاطفی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد به اجرا درآمده است.
روش: این پژوهش یک مطالعه آزمایشی با گروه کنترل است که جامعه آماری آن را کلیه زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد در سال 90 – 1389 تشکیل میدادند. حجم نمونه پژوهش 40 نفر زندانی بود که به روش تصادفی ساده چندمرحلهای از بین زندانیانی که در آزمون پرخاشگری نمره بالاتر از میانگین کسب کرده بودند انتخاب و بهصورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل جایگزین گردیدند. از پرسشنامه عمومی پرخاشگری بهعنوان ابزار غربالگری استفاده گردید. سپس 12 جلسه یک و نیم ساعته گروه درمانی شناختی به روش مایکل فری بر روی اعضای گروه آزمایشی اجرا شد. پس از پایان مداخله درمانی و بعد از یک ماه آزمون «اِی. جی. کیو.» از هر دو گروه اخذ گردید.
نتایج: نتایج تحلیل اندازههای مکرر، نشان داد که بین میانگین نمرۀ پرخاشگری دو گروه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معنیدار وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری و عاطفی بر کاهش پرخاشگری زندانیان مرد زندان مرکزی شهرکرد مؤثر است.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2776_3053a24ad70d811af973725324b9a798.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Executive functions, Lifestyle and Mental Satisfaction of Couples suffering or not suffering from Attention Deficit Disorderکنشهای اجرایی، سبک زندگی و رضایت زناشویی زوجین مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی2130277710.22070/14.2.21FAفاطمهشیبکدانشگاه تربیت مدرسکاظمرسولزاده طباطبائیدانشگاه تربیت مدرسعلیمشهدیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20200926Introduction: Attention Deficit Disorder of adulthood is a common and weakening disorder which is often remain unknown and untreated because most people do not know it, moreover it include different phenotypes by passing of the time. The purpose of the study is to compare executive functions, life style and mental satisfaction of couples suffering from Attention Deficit Disorder with healthy couple.
Method: It is a causal-comparative research in which50 couples have been divided into two groups (each group included 25 couples) by available sampling. 25 couples have been selected among the parents of the children suffering from attention deficit disorder who referred to Aren Center and Noor Hedayat schools, and the second group (25 couples) has been selected among healthy couples of Mashhad, Iran. Then they were matched to the first group in term of age, education and socio-economic class. Data were collected by Barkley Adult AD/TD Rating Scale (BDEFS-LF), Kaviani Islamic Lifestyle and Enrich Couple Scale. Data were analyzed by Descriptive Statistical Index and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA).
Results: Results showed that executive functions, life style and mental satisfaction of couples suffering from Attention Deficit Disorder are less favorable in comparison with healthy couples. It means that couples with ADD experience defect executive functions, unfavorable life style and lower marital satisfaction.
Discussion and Conclusion: The research shows that awareness and intervention therapy is necessary for couples during marriage consultation, pregnancy and parenting because ADD disturb a wide range of individual's life. مقدمه: اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی بزرگسالی، اختلالی شایع و تضعیفکننده است که اغلب ناشناخته و درمان نشده باقی میماند زیرا اغلب مبتلایان آن را نمیشناسند و در طول عمر فنوتیبهای مختلفی را شامل میشود. هدف از پژوهش حاضر مقایسه کنشهای اجرایی، سبک زندگی و رضایت زناشویی زوجین مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی با زوجین سالم میباشد.
روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای است. با در نظر گرفتن تعداد متغیرهای پژوهشی، دو گروه متشکل از 25 زوج و درمجموع 50 زوج به شیوهی نمونهگیری در دسترس تعیین گردیدند. 25 زوج از میان والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی مراجعهکننده به مرکز آرن و دبستانهای نور هدایت و 25 زوج گروه دوم، از میان زوجین غیر مبتلا سطح شهر مشهد انتخاب شدند که به لحاظ سن، تحصیلات، طبقه اقتصادی- اجتماعی با گروه اول همتا شدند. دادهها با استفاده از مقیاس درجهبندی نارسایی توجه/ فزونکنشی بزرگسالان بارکلی، کنشهای اجرایی بارکلی، سبک زندگی اسلامی کاویانی و پرسشنامه زوجی انریچ گردآوری شد. دادهها بهوسیلهی شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که کنشهای اجرایی، سبک زندگی و رضایت زناشویی در زوجین مبتلا به نارسایی توجه/ فزونکنشی در مقایسه با زوجین سالم کمتر مطلوب است بدین معنا که زوجین مبتلا کنشهای اجرایی معیوب، سبک زندگی نامطلوب و رضایت زناشویی پایینتری را تجربه میکنند.
بحث و نتیجهگیری: این پژوهش لزوم آگاهی بخشی و در مواردی مداخلهی درمانی در مورد زوجین مبتلا، حین مشاوره ازدواج یا بارداری و فرزندپروری را ضروری میداند چرا که این اختلال حوزههای وسیعی از زندگی فرد را مختل میسازد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2777_8a22ec6319839e65bc5b082c7f95b6d6.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Investigation of the Effect of Big Five Personality Factors on the Adolescents' Membership on Facebookبررسی تأثیر پنج عامل شخصیت بر عضویت نوجوانان در فیسبوک3138277810.22070/14.2.31FAابوالقاسمیعقوبیدانشگاه بوعلی سینا همدانمریمعبدالهی مقدمدانشگاه بوعلی سینا همدانفضلاللهحسنونددانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20200926Introduction: Nowadays, Facebook as a social networking site is one of the most popular hobbies of cyberspace among adolescents and young people. Tendency or reluctance to Facebook is determined by personality traits of the user.
Method: To investigate the effect of big five personality factors on the membership of adolescents on Facebook, 350 students (175 male students and 175 female students) were selected from all high school students of Khorramabad city by multi stage cluster sampling. The participants completed personal information form and NEO Personality Inventory. Data were analyzed by Lizrel software and statistical method of structural equation models.
Results: The results showed that there's a relationship between membership on Facebook and personality traits of neuroticism, agreement and openness to experience but there's no significant relationship between membership on Facebook and personality traits of extroversion and conscientiousness.
Discussion and conclusion: The results showed that there's a relationship between membership on Facebook and personality traits of neuroticism, agreement and openness to experience but there's no significant relationship between membership on Facebook and personality traits of extroversion and conscientiousness.مقدمه: امروزه، یکی از پرمخاطبترین سرگرمیها در فضای مجازی در بین نوجوانان و جوانان، پایگاه شبکه اجتماعی فیسبوک میباشد که گرایش یا عدم گرایش به آن بر اساس ویژگیهای شخصیتی کاربر، قابل تبیین است.
روش: به همین منظور برای بررسی تأثیر پنج عامل شخصیت بر عضویت نوجوانان در فیسبوک، از بین تمامی دانشآموزان مقطع دبیرستان شهرستان خرم آباد، 350 نفر (175 دانشآموز پسر و 175 دانشآموز دختر) بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و فرم اطلاعات شخصی محقق ساخته و پرسشنامه شخصیتی نئو را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل و روش آماری مدل معادلات ساختاری تجزیهوتحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی روان رنجوری، توافق و گشودگی به تجربه با عضویت در فیسبوک رابطه وجود دارد، اما بین ویژگی شخصیتی برونگرایی و با وجدان بودن با عضویت در فیسبوک رابطهی معناداری مشاهده نشد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی روان رنجوری، توافق و گشودگی به تجربه با عضویت در فیسبوک رابطه وجود دارد، اما بین ویژگی شخصیتی برونگرایی و با وجدان بودن با عضویت در فیسبوک رابطهی معناداری مشاهده نشد.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2778_55ab5e1425ac9dcb50aae2358199232e.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926The Relation between Relational Beliefs and Conflict Resolution Styles with Marital Satisfactionرابطهی باورهای ارتباطی و سبکهای حل تعارض با رضایت زناشویی3947277910.22070/14.2.39FAصدیقهآزادی فرددانشگاه رازی کرمانشاهرزیتاامانیدانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20200926Introduction: Studies show that marital satisfaction is one of the important factors of progress and achieving to life goals which depends on different factors. This effect might be directly or indirectly in interaction with other psychological factors such as relational beliefs and conflict resolution style; therefore, the purpose of the study was to investigate the relationship between relational beliefs and conflict resolution style with marital satisfaction.
Method: It is descriptive study of correlation type in which statistical sample includes 230 married female users of khorramabad city. They were selected by simple random sampling among all female users of the city. Participants completed the Relational Belief Inventory (RBI), marital satisfaction Scale (ENRICH) and conflict resolution style (ROCI-II).
Results: The results of Pearson Correlation Test and Multiple Regression Analysis showed that marital satisfaction has a significant negative relation with relational beliefs (except gender differences). Believe in destructiveness of disagreement, un-changeability of spouse, sexual perfectionism and mind reading expectation could best predict the marital satisfaction, respectively. In addition, compromise and integrated styles of conflict resolution and dominant, required and avoiding styles had a significant positive and negative relation with marital satisfaction, respectively.
Discussion and conclusion: Couple therapists and counselors can increase marital satisfaction of the couple by training correct relational beliefs and suitable conflict resolution styles.
مقدمه: مطالعات نشان میدهد که رضایت زناشویی یکی از مهمترین عوامل پیشرفت و دستیابی به اهداف زندگی و تحت تأثیر عوامل مختلفی است. این تأثیر میتواند هم بهصورت مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم و در تعامل با سایر متغیرهای روانشناختی از قبیل باورهای ارتباطی و سبکهای حل تعارض باشد؛ بنابراین هدف این پژوهش بررسی رابطهی باورهای ارتباطی و سبکهای حل تعارض با رضایت زناشویی بود.
روش: در این مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی، نمونهی آماری شامل 230 نفر از پرستاران زن متأهل شهر خرمآباد میشد که از میان تمامی پرستاران زن این شهر با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای باورهای ارتباطی، رضایت زناشویی و سبکهای حل تعارض را تکمیل کردند.
نتایج: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که رضایت زناشویی ارتباط منفی معنیداری با مؤلفههای باورهای ارتباطی (بهجز تفاوتهای جنسیتی) دارد و باور به مخرب بودن مخالفت، عدم تغییرپذیری همسر، کمالگرایی جنسی و توقع ذهنخوانی به ترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی رضایت زناشویی داشتند. همچنین سبکهای حل تعارض یکپارچه و مصالحه، رابطهی مثبت معنیدار و سبکهای مسلط، ملزم شده و اجتنابکننده، ارتباط منفی معنیداری با رضایت زناشویی داشتند. از میان سبکهای حل تعارض، سبک یکپارچه و ملزم شده به ترتیب بیشترین نقش را در پیشبینی (بهطور منفی) رضایت زناشویی دارا بودند.
بحث و نتیجهگیری: زوج درمانگران و مشاوران میتوانند با آموزش باورهای ارتباطی صحیح و سبک های حل تعارض مناسب در جهت افزایش رضایت زناشویی زوجین اقدام نمایند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2779_1d7c196bcb16bbcbe81d908d332537fe.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Effectiveness of Cognitive-Based Mindfulness Training of Depression Reduction on Patient Suffering from Cancerاثربخشی آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت بر کاهش افسردگی بیماران مبتلا به سرطان4957278010.22070/14.2.49FAآذرولیدی پاکدانشگاه علوم پزشکی کردستانعلیخداییدانشگاه پیام نورشجاعشیخلهدانشگاه علوم پزشکی کردستانJournal Article20200926Introduction: Depression is the most common psychological reaction in patient suffering from cancer which has a negative effect on functional status, hospitalization and even on the treatment of the patient. The research was done to investigate the degree of efficacy of cognitive-based mindfulness training on depression reduction of patient suffering from cancer.
Method: This was a quasi-experimental research with pretest posttest pattern. For this purpose, 30 male and female patient suffering from cancer who were hospitalized in the hospital were selected as the research sample and divided into experimental (15 individuals) and control group (15 individuals). The experimental group received 8 cognitive-based mindfulness training sessions. Both groups were evaluated through pretest posttest by Beck Depression Inventory (BDI). Data were analyzed by Covariance.
Results: Results showed that posttest scores of depression in experimental group are significantly lower than those of the control group. Moreover, the interaction between pretest scores of experimental and control group was not significant. Thus, the null hypothesis of lack of difference between the two groups is rejected.
Discussion and Conclusion: It seems that cognitive-based mindfulness training is able to reduce the depression of patients suffering from cancer.مقدمه: افسردگی، شایعترین واکنشهای روانشناختی در بیماران مبتلا به سرطان است که بر وضعیت عملکرد، مدت بستری و حتی نتیجه درمانی بیماران مبتلا به سرطان تأثیر منفی دارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت برکاهش افسردگی در بیماران مبتلا به سرطان انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود و بدین منظور 30 نفر از بیماران زن و مردکه مبتلا به سرطان و در بیمارستان بستری بودند بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و با روش نمونهگیری در دسترس در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. سپس در گروه آزمایش 8 جلسه آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر شناخت ارائه شد. هر دو گروه از طریق پیشآزمون و پسآزمون با پرسشنامه افسردگی بک مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از کوواریانس استفاده شد.
نتایج: نتایج بدست آمده نشان دادندکه نمرات پسآزمون افسردگی درگروه آزمایش بطور معناداری کمتر از گروه کنترل بود. همچنین تعامل بین نمرات پیشآزمون گروه آزمایش وکنترل معنیدار نبود؛ بنابراین، فرضیه صفر مبنی بر عدم تفاوت بین دو گروه رد میشود.
بحث و نتیجهگیری:به نظر میرسد که آموزش ذهنآگاهی مبتنی بر درمان شناخت میتواند افسردگی بیماران مبتلا به سرطان را کاهش دهد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2780_4a3550d631691dae7a76da96617e4c65.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Interaction Model of Normal Personality Dimensions with Emotional Dysregulation and Difficultiesالگوی ارتباطی ابعاد بهنجار شخصیت با مشکلات و بدتنظیمی هیجانی5970278110.22070/14.2.59FAرضاعبدیدانشگاه شهید مدنی آذربایجانغلامرضاچلبیانلودانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0002-3397-4122محمدمهراد صدردانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20200926Introduction: Many of psychological disorders result from difficulties in emotion regulation and people act differently in regulating their emotions. The purpose of current study is to investigate the relationship of difficulties in emotion regulation with big five personality factors including neuroticism, extraversion, and openness to experience, agreeableness and conscientiousness.
Method: 272 students of Azerbaijan Shahid Madani University were selected by available sampling and they completed the difficulties in emotion regulation scale (DERS) and NEO five factor inventories (NEO-FFI).This is a descriptive correlation study. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression.
Results: The results showed that there's a significant positive correlation between emotion regulation difficulties and neuroticism and it has a negative correlation with extraversion, agreeableness and conscientiousness and also there's no significant correlation between emotion regulation difficulties and openness to experience. According to the results of stepwise multivariate regression analysis only neuroticism can significantly predict 31.4 percent of the changes of emotion regulation difficulties.
Discussion and conclusion: According to the results, neuroticism dimension which is the opposite dimension of emotional stability has an important role in predicting the way of regulating individuals 'emotion and difficulties resulted from emotional dysregulation.مقدمه: بسیاری از اختلالات روانی بهصورت مشکلاتی در تنظیم هیجانی بروز میکنند و افراد در نحوهی تنظیم هیجانهایشان متفاوت عمل میکنند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی مشکلات تنظیم هیجانی با پنج عامل بزرگ شخصیت شامل روانرنجوری، برونگرایی، گشودگی به تجربه، مردمآمیزی و وجدان است.
روش: 272 نفر (138 مرد و 134 زن) از دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند که به پرسشنامههای مشکلات تنظیم هیجانی و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی پاسخ دادند. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و همبستگی میباشد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین مشکلات تنظیم هیجانی با روانرنجوری همبستگی مثبت معنادار و با برونگرایی و مردمآمیزی و وجدان همبستگی منفی معنادار وجود دارد و همبستگی معناداری میان مشکلات تنظیم هیجانی با گشودگی به تجربه وجود ندارد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری گامبهگام تنها روانرنجوری بهطور معنادار و به میزان 4/31 درصد از تغییرات مشکلات تنظیم هیجانی را پیشبینی میکند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش بعد شخصیتی روانرنجوری که بعد مقابل ثبات هیجانی است نقش مهمی در پیشبینی نحوهی تنظیم هیجانی افراد و مشکلات ناشی از بدتنظیمی هیجانی دارد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2781_70d61da1751bf80c00c52e5271292560.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Investigation of effectiveness of Emotion-Focused Couple Therapy (EFCT) on Couples' Attachment Stylesبررسی اثربخشی زوجدرمانی هیجان مدار (EFT) بر تغییر سبک دلبستگی زوجین7178278210.22070/14.2.71FAرقیهموسویدانشگاه شاهدفرنوشبدیهی زراعتیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد بجنوردJournal Article20200926Introduction: The purpose of the study was to determine the efficacy of emotion-focused couple therapy (EFCT) on couples' attachment styles.
Method: This is a quasi-experimental research based on pretest posttest with the control group. Statistical sample included 50 individuals (25 couples) who were selected by available sampling. They divided into two experimental (12 couples) and control group (12 couples) by simple random method. Measurement tools were Collins and Reid's Attachment Style Questionnaire and General Health Questionnaire (GHQ). Experimental group received 9 EFCT sessions. Data were analyzed by multivariable analysis of covariance.
Results: The comparison of posttest and pretest control represents a significant increase in the scores of secure attachment style and a significant decrease in ambivalent, avoiding and insecure attachment styles of the experimental group.
Discussion and conclusion: The results show the usefulness of EFCT period in improving the couples' attachment styles.مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی زوج درمانی هیجانمدار بر بهبود سبک دلبستگی زوجین انجام شد.
روش: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی بر اساس طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل میباشد. نمونه آماری شامل 50 نفر (25 زوج) بود که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در گروههای آزمایشی (12 زوج) و کنترل (13 زوج) جایگزین شدند. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامههای سبکهای دلبستگی کولینز و رید و سلامت عمومی میباشند. گروه آزمایشی 9 جلسه زوج درمانی هیجان مدار دریافت نمودند. در پایان دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیهوتحلیل گردید.
نتایج: نتایج حاصل از مقایسه پسآزمون با کنترل اثر پیشآزمون نشاندهنده افزایش معنیدار در نمرات سبک دلبستگی ایمن و کاهش معنیدار در سبکهای دلبستگی ناایمن - دوسوگراو اجتنابی در گروه آزمایشی بود
بحث و نتیجهگیری: یافتههای حاصل از این پژوهش بیانگر سودمندی دوره زوج درمانی هیجان مدار در بهبود سبک دلبستگی زوجین میباشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2782_1ce6dbb9b193608d2cc885b15c7ac206.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Prediction of Couples' Emotional Divorce Based on Early Maladaptive Schemas and Emotion Regulation's Componentsپیشبینی طلاق عاطفی زوجین بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، تنظیم هیجان و مؤلفههای آن7992278310.22070/14.2.79FAابراهیماکبریدانشگاه پیام نور، واحد لامردزینبعظیمیدانشگاه تهرانسعیدهطالبیدانشگاه پیام نور، واحد لامردصمدفهیمیدانشگاه تبریزJournal Article20200926Introduction: In recent decades, many studies have investigated the role of schemas and emotion regulation in marital dissatisfaction and divorce but they have ignored psychological factors of emotional divorce. The purpose of the current study is to predict couples' emotional divorce based on early maladaptive schemas, emotion regulation and its components.
Method: The research population was all the couples of Mehr and Lamard cities. 165 individual were selected by available sampling after completing questionnaires of Gottman's emotional divorce, marital instability index, divorce probability and Enrich marital satisfaction. Young Schemas Questionnaire-Short Form (YSQ-SF) was used for the measurement of early maladaptive schemas and emotion regulation questionnaire by Gross and John was used for the measurement of emotion regulation. The results were analyzed by Pearson Correlation Method and Stepwise Regression Analysis.
Results: The results indicate that early maladaptive schemas of emotional deprivation, shame/defect, enmeshment, subjugation, self-sacrifice, emotional inhibition and emotional suppression components in emotion regulation are related to emotional divorce. "Self-sacrifice" schema and "emotional suppression" were the best predictors of couples' emotional divorce in stepwise regression analysis, respectively.
Discussion and Conclusion: We can predict couples' emotional divorce by early maladaptive schemas and emotion regulation and also develop an approach based on these patterns to prevent cold marital relationship and treat them based on schema therapy approach and emotion regulation management. We can use the finding of the research in clinical and counseling environment to help the couples in trouble and those who are on the brink of divorce.مقدمه: در دهه اخیر، پژوهشهای زیادی به بررسی نقش شناختوارهها و تنظیم هیجان در نارضایتمندی زناشویی و طلاق پرداختهاند؛ اما توجهی به عوامل روانشناختی مداخلهگر در طلاق عاطفی نشده است. هدف پژوهش حاضر، پیشبینی طلاق عاطفی زوجین بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه، تنظیم هیجان و مؤلفههای آن میباشد.
روش: جامعه پژوهش، کلیه زوجین شهرستان مهر و لامرد بودند. نمونهای 165 نفری به روش نمونهگیری در دسترس پس از پر کردن پرسشنامههای طلاق عاطفی گاتمن، شاخص بیثباتی ازدواج - احتمال طلاق و رضایت زناشویی انریچ انتخاب شدند. برای سنجش طرحوارههای ناسازگار اولیه از نسخه کوتاه پرسشنامه طرحوارههای یانگ و برای سنجش تنظیم هیجان از پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان استفاده شد. نتایج تحقیق با روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام، مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج حاکی از این است که طرحوارههای ناسازگار اولیه محرومیت هیجانی، شرم/ نقص، شکست، خود تحول نایافته/ گرفتاری، اطاعتپذیری، ایثار، بازداری هیجانی و مؤلفه سرکوب هیجانی در تنظیم هیجان با طلاق عاطفی رابطه دارند. در تحلیل رگرسیون گامبهگام طرحواره «ایثار» بهترین پیشبینی کننده طلاق عاطفی زوجین بود و بعد «سرکوب هیجان»، از پیشبینی کنندههای طلاق عاطفی بود.
بحث و نتیجهگیری: میتوان به کمک طرحوارههای ناسازگار اولیه و تنظیم هیجان، طلاق عاطفی زوجین را پیشبینی کرد و بر پایه این الگوها یک رویکرد پیشگیری از سردی روابط زناشویی و درمان زناشویی بر پایه رویکرد طرحواره درمانی و مدیریت تنظیم هیجان فراهم نمود و یافتههای این پژوهش را در محیطهای بالینی و مشاورهای برای کمک به زوجین مشکلدار و در آستانه طلاق به کار گرفت.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2783_57e0decd37b5f8fc081c22c988991064.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Investigation of the Relationship between Personality Traits and Self-Direction Strategy (Case Study: Isfahan University's students)بررسی رابطه میان ویژگیهای شخصیتی و استراتژیهای خود - رهبری (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان)93102278410.22070/14.2.93FAعلینصر اصفهانیدانشگاه اصفهانرضاصالحزادهدانشگاه شهید اشرفی اصفهانیمحمدصادقرضاییدانشگاه اصفهانJournal Article20200926Introduction: Self-direction is a process by which people direct and motivate themselves to behave and perform in a desirable way. Self-direction has been used successfully in many fields so far. It seems that personality traits of individuals have a relationship with self-direction skill. The purpose of the study was to investigate the relationship between Big Five Personality Factors (extroversion, agreeableness, openness, conscientiousness and neuroticism) and self-direction among students of Isfahan University.
Method: 207 students were selected by stratified random sampling. The research tools were Houghton and Neck's self-leadership questionnaire and John et al, Big Five Personality Model Questionnaire. Data were analyzed by correlation coefficient and multiple regression analysis.
Results: Results showed that there's no significant relationship between self-direction and extroversion, but there's a significant relationship between self-direction and agreeableness, openness, conscientiousness and neuroticism. Furthermore, multiple regression analysis showed that predictor variables (personality traits) could predict the changes of the criterion variable (self-direction) significantly.
Discussion and Conclusion: The results of the study could have an important role in literature of self-direction and personality. The obtaining results can be used in planning for self-direction skill training.مقدمه: خود - رهبری بهعنوان فرایندی توصیف شده است که افراد بهوسیله آن خودشان را هدایت کرده و به خود انگیزه میدهند تا در مسیری دلخواه رفتار کرده و کارهای خویش را انجام دهند. تاکنون خود - رهبری در بسیاری از زمینهها بهصورت موفقیتآمیز مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از زمینههایی که به نظر میرسد با مهارتهای خود - رهبری ارتباط داشته باشد، ویژگیهای شخصیتی افراد است. هدف از این پژوهش بررسی رابطه میان پنج عامل بزرگ شخصیت (برونگرایی، توافقپذیری، گشودگی، وظیفهشناسی و روانرنجوری) و خود - رهبری در میان دانشجویان دانشگاه اصفهان بود.
روش: 207 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای، در این پژوهش شرکت کردند. ابزار پژوهش پرسشنامه خود - رهبری هاوتن و نک و پرسشنامه مدل 5 عاملی شخصیت جان و همکاران بودند. دادهها بهوسیله ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تجزیهوتحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که خود - رهبری با برونگرایی رابطه معناداری ندارد ولی با توافقپذیری، گشودگی، وظیفهشناسی و روانرنجوری رابطهای معنادار دارد. همچنین با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مشخص شد که متغیرهای پیشبین (ویژگیهای شخصیتی) قادرند تغییرات متغیر ملاک (خود - رهبری) را بهطور معنیداری پیشبینی کنند.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای این پژوهش میتواند نقش مؤثری در ادبیات مربوط به خود - رهبری و شخصیت داشته باشد. نتایج بهدستآمده میتواند در برنامهریزی برای آموزش مهارتهای خود - رهبری به افراد مورد استفاده قرار گیرد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2784_6e235eb44b37a1a2b21404649200abf4.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Use of Internet and its Relationship with Mental Health and Life Quality of High School Studentsاستفاده از اینترنت و رابطه آن با سلامت روان و کیفیت زندگی در دانشآموزان مقطع دبیرستان103113278510.22070/14.2.103FAمحمدرضانائینیاندانشگاه شاهدفاطمهادب دوستدانشگاه شاهدسمانهخطیبیدانشگاه علم و فرهنگفاطمهقمیاندانشگاه خوارزمیJournal Article20200926Introduction: The research has been done to determine the effect of using Internet on mental health and life quality of both male and female high school students of Tehran, Iran.
Method: This was a correlation and causal-comparative research which its statistical population included all male and female middle school students of zone 8 and zone 15 of Tehran, Iran. 736 individual were selected from the statistical population by multistage cluster sampling. Research tools were Young Internet Addiction Test and short form of Anxiety, Depression and Stress Scale (DASS-21) for children.
Results: Results showed that as use of Internet increases, the degree of anxiety, depression and stress of the students will increase; thus, their life quality will decrease. First grade female students use Internet more than their male counterpart, while pre-university male students use Internet more than their female counterpart.
Discussion and Conclusion: It can be concluded from the results that we should pay more attention to students' use of Internet because uninhibited use of Internet might increase some psychological disorders.
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین رابطه استفاده از اینترنت با سلامت روان و کیفیت زندگی در بین دانشآموزان پسر و دختر مقطع دبیرستان شهر تهران اجرا شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی و علّی مقایسهای بوده و جامعه آماری آن تمام دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دو منطقه 8 و 15 شهر تهران بوده است. از جامعه آماری بالا 736 نفر به شیوه خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: مقیاس سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ، مقیاس کوتاه اضطراب، افسردگی و استرس و پرسشنامه کیفیت زندگی نسخه دانشآموزان.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که هر چه استفاده از اینترنت افزایش یابد، میزان اضطراب، افسردگی و استرس دانشآموزان افزایش مییابد و با افزایش استفاده از اینترنت، کیفیت زندگی دانشآموزان کاهش مییابد. دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان از دانش آموزان پسر هم پایه خود از اینترنت بیشتر استفاده میکنند؛ درحالیکه میزان استفاده دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی از دختران همین مقطع بیشتر است.
بحث و نتیجهگیری: از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که باید درباره میزان استفاده از اینترنت در دانشآموزان دقت بیشتری داشت؛ چرا که استفاده مهار نشده از آن ممکن است برخی پریشانیهای روانشناختی را افزایش دهد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2785_a67611ec48155c6279d88c19d8107b6c.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926The Comparison of Group Interpersonal Therapy (IPT) and Group Cognitive Behavioral Therapy (CBT) Effectiveness in Reducing Depression Symptoms of Patient with Social Anxiety Disorderمقایسه اثربخشی گروهدرمانی بین فردی و گروهدرمانی شناختی – رفتاری در کاهش علائم افسردگی همراه افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی115124278610.22070/14.2.115FAآزادهطاولیدانشگاه الزهراعباسعلیاللهیاریدانشگاه تربیت مدرسپرویزآزادفلاحدانشگاه تربیت مدرس0000-0003-2810-762Xعلیفتحی آشتیانیدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهمهدیهملیانیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200926Introduction: The purpose of the study was to compare the effectiveness of group interpersonal therapy and group cognitive behavioral therapy to reduce the depression symptoms of the patient with social anxiety disorder.
Method: It is an experimental research with pretest and posttest. The participants were female students who suffered from social anxiety disorder. 40 students were selected and then randomly divided into two CBT and ICP groups. The research tools were Social Phobia Inventory (SPIN), Beck Depression Inventory-II (BDI-II) and Structural Clinical Interview for DSM-IV (SCID). Data were analyzed by Multivariate Covariate Analysis.
Results: Data analysis indicated that there's a significant relationship between group interpersonal therapy and group cognitive behavioral therapy in reducing the depression of social phobic patients. In a way that the efficacy of group interpersonal therapy on depression reduction (f= 16.2, p= 0.001) and social phobia symptoms (f= 12.4, p= 0.002) is more than group cognitive behavioral therapy.
Discussion and Conclusion: Findings indicate that group interpersonal therapy is more effective in reducing depression symptoms and social phobia than group cognitive behavioral therapy; thus, group interpersonal therapy is considered as the preferred psychotherapeutic treatment for social anxiety disorder especially in the presence of co-morbid condition.مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی مقایسه اثربخشی گروه درمانی بین فردی و گروه درمانی شناختی - رفتاری در کاهش علائم افسردگی همراه در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی صورت گرفت.
روش: طرح از نوع آزمایشی به شیوه پیشآزمون – پسآزمون دوگروهی بود. مشارکتکنندگان پزوهش حاضر، دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بودند. از این جامعه 40 مراجع انتخاب شدند، سپس به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفره کاربندی درمان گروهی شناختی - رفتاری و درمان گروهی بین فردی جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در این مطالعه شامل پرسشنامه هراس اجتماعی ، پرسشنامه افسردگی بک-2 و مصاحبه تشخیصی روانپزشکی مبتنی بر DSM- IV بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: تحلیل دادهها مشخص کرد که بین اثربخشی گروهدرمانی بین فردی و گروهدرمانی شناختی - رفتاری در کاهش افسردگی همراه با هراس اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که اثربخشی درمان بین فردی بر کاهش افسردگی (p=0.001, f=16.2) و نشانههای هراس اجتماعی (p=0.0002, f=12.4) بیشتر از درمان شناختی - رفتاری است.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای مطالعه حاضر حاکی از آن هستند که با توجه به اثربخشی بیشتر درمان بین فردی در مقایسه با درمان شناختی - رفتاری بر علائم افسردگی همراه با هراس اجتماعی، لذا جهت درمان اختلال اضطراب اجتماعی بویژه در حضور نشانههای افسردگی همراه، درمان بین فردی، درمان ترجیحی در نظر گرفته میشود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2786_794df3f2f52e7f1447e0d4d33ddfa3e3.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926The effectiveness of Group Training of Dialectical Behavior Therapy Concepts on Improvement of Emotional Recognition Strategies and Decrease of Obsessive-Compulsive Disorder (OCD)اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رفتاردرمانی دیالکتیکی بر اصلاح راهبردهای تنظیم هیجانی و کاهش علائم وسواس فکری و عملی125134278710.22070/14.2.125FAملاحتامانیدانشگاه بجنوردعباسابوالقاسمیدانشگاه گیلانJournal Article20200926Introduction: In recent years, dialectical behavior therapy has been used as a therapy for treatment-resistant anxiety disorder. The current research has been done to investigate the efficacy of group training of dialectical behavior therapy concepts on improvement of emotional recognition strategies and decrease of Obsessive-Compulsive Disorder (OCD).
Method: 30 women with OCD were selected by clinical interview and randomly divided into two experimental and control groups. The subjects of both groups completed Cognitive Emotion Regulation Questionnaire and Yale-Brown Obsessive-Compulsive Scale before starting the first treatment session and also after the last treatment session. Experimental group received 12 sessions (90 minutes) of dialectical behavior therapy. Data were analyzed by multivariate analysis of variance.
Results: Results showed that there's a significant reduction in OCD symptoms (except sexual obsession and check compulsion) of experimental group in comparison with the control group. Moreover, Positive strategies of emotion regulation increase significantly in experimental group than control group.
Discussion and Conclusion: Dialectical behavior therapy could help the patients with OCD, by training emotion regulation strategies, tolerance acceptance of negative emotion, to learn how to work effectively on their obsession.
مقدمه: اخیراً رفتاردرمانی دیالکتیکی بهعنوان درمانی برای اختلالات اضطرابی مقاوم به درمان بکار رفته است. تحقیق حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مفاهیم رفتاردرمانی دیالکتیکی بر اصلاح راهبردهای تنظیم هیجانی و کاهش علائم وسواس فکری و عملی انجام شده است.
روش: نمونه مورد مطالعه 30 نفر زن مبتلا به اختلال وسواس فکری - عملی میباشد که از طریق مصاحبه بالینی انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گروه کنترل قرار گرفتند. قبل از شروع اولین جلسه درمانی و بعد از پایان آخرین جلسه درمانی، آزمودنیهای هر دو گروه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و مقیاس وسواس فکری- عملی یل براون را تکمیل کردند. گروه آزمایشی رفتاردرمانی دیالکتیکی را در 12 جلسه درمانی 90 دقیقهای دریافت کردند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
نتایج: نتایج تحقیق نشان داد که به استثناء وسواس جنسی و وسواس وارسی، کاهش علائم زیرمجموعه وسواسهای فکری و عملی در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری بیشتر بوده است. همچنین راهبردهای مثبت تنظیم هیجانی در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل بهطور معناداری افزایش یافته بود.
بحث و نتیجهگیری: رفتاردرمانی دیالکتیکی با آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی، تحمل و پذیرش هیجانات منفی، میتواند به بیماران وسواسی کمک کند تا یاد بگیرند با افکار وسواسی خود بهطور مؤثری کار کنند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2787_94b43a8c8a090c2448a2c356f3791260.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926The Clarification of the Role of Meta-Cognitive Beliefs Components in Prediction of Anxiety and OCD Symptoms in Nonclinical Populationتبیین سهم مؤلفههای باورهای فراشناختی در پیشبینی نشانگان اضطرابی و وسواسی در جمعیت غیربالینی135142278810.22070/14.2.135FAمنصوربیرامیدانشگاه تبریزکلثومکریمینژاددانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20200926Introduction: Meta-cognitive is a multidimensional concept. The concept includes knowledge, processes, and strategies which monitor, evaluate and control the cognition. The current study has been done to investigate the relationship between metacognitive beliefs and anxiety and OCD symptoms in nonclinical population.
Method: 327 students (182 female students and 145 male students) of Lorestan School of Medicine were selected by multistage cluster random sampling. They were asked to reply the demographic information and also complete the Wells and Cartwright Metacognitive Questionnaire, Beck Anxiety and Maudsely OCD Symptoms Questionnaire. Data were analyzed by Pearson Correlation Coefficients and Multivariate Regression Analysis.
Results: There was a significant positive correlation between metacognitive beliefs scores and anxiety and OCD symptoms. In other words, as the metacognitive scale score of the individual increases, OCD and anxiety symptoms will increase, too. There was also a significant relationship between total scores of both scales and scores on uncontrollability and risk, positive beliefs about anxiety, cognitive confidence and need to thought control and self-consciousness (p< 0.001). Moreover, there was no significant difference among male and female students in regard with metacognitive beliefs.
Discussion and conclusion: Dialectical behavior therapy could help the patients with OCD, by training emotional regulation strategies, tolerance and acceptance of negative emotion, to learn how to work effectively on the obsession. Metacognitive beliefs are effective factors in mental health. It is possible to improve students' mental health by changing metacognitive beliefs which enhance maladaptive and negative thinking styles or general negative beliefs.مقدمه: فراشناخت یک مفهوم چند وجهی است. این مفهوم دربرگیرنده ی دانش، فرآیندها و راهبردهایی است که شناخت را ارزیابی، نظارت و یا کنترل می کنند. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط باورهای فراشناختی با نشانگان اضطرابی و علائم وسواسی در جمعیت غیر بالینی انجام شده است.
روش: تعداد 327 نفر (182 دختر و 145 پسر) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و علاوه بر اطلاعات دموگرافیک به پرسش نامه های باورهای فراشناختی ولز و کارترایت، اضطراب بک و علائم وسواسی مادزلی پاسخ دادند. تحلیل داده ها با روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه انجام شد.
نتایج: بین نمرات افراد در مولفه های های باورهای فراشناختی با نشانگان اضطرابی و علائم وسواسی همبستگی مثبت معناداری وجود داشت، به عبارتی با افزایش نمره ی فرد در مقیاس فراشناختی، نشانگان اضطرابی و علائم وسواسی فرد بیشتر می شود. هم چنین، رابطه ی نمره کلی با نمرات افراد در ابعاد کنترل ناپذیری و خطر، باورهای مثبت درباره نگرانی، اطمینان شناختی و نیاز به کنترل افکار و وقوف شناختی معنی داری بود (P<0.001). همچنین بین دختران و پسران از نظر باورهای فراشناختی تفاوت معنی داری وجود نداشت.
بحث و نتیجه گیری: باورهای فراشناختی از عوامل موثر در سلامت روانی هستند و می توان با تغییر فراشناخت هایی که شیوه ناسازگارانه ی تفکرات منفی را زیاد می کنند و یا باعث افزایش باورهای منفی عمومی می گردند به بهبود وضعیت سلامت روانی دانشجویان کمک کرد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2788_ae3347f95725d25cddada8ce4b3ebcde.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Investigation of Rorschach Test Reliability in Iranian 10-year-old children based on the Exner Comprehensive Systemوارسی پایایی آزمون رورشاخ در کودکان 10 ساله ایرانی بر اساس نظام جامع اکسنر145155278910.22070/14.2.145FAنسیمکاشفیدانشگاه شاهدمحمدرضاشعیریدانشگاه شاهدمحمدعلیاصغری مقدمدانشگاه شاهدJournal Article20200926Introduction: The research has been done to determine the Rorschach Test Reliability in a sample of Iranian 10-year-old children based on the Exner Comprehensive System.
Method: This is a correlation research. The statistical population included all male and female students of fourth grade of elementary schools, Tehran, Iran. Schools were selected by stage cluster sampling, and subjects were selected by simple random sampling. In general, 40 students were selected as the sample and Rorschach test was performed on them. Two weeks after the performances of the Rorschach test, subjects tested again. The relationship between the first and second performance of Rorschach test was investigated by Pearson Correlation Coefficient.
Results: Test- retest coefficients of the total test were significant between 0.33 and 0.99. In general, reliability coefficients of 18 variables were between 0.70 and 0.90. The coefficients of two variables were significant higher than 0.90 and the coefficient of other variables were significant between 0.30 and 0.70.
Discussion and conclusion: Results showed that Rorschach test has a good reliability in children with a two-week interval. However, research with a longer interval can increase the reliability of the data.مقدمه: پژوهش با هدف تعیین پایایی آزمون رورشاخ در نمونهای از کودکان ایرانی بر اساس نظام جامع اکسنر انجام گرفته است.
روش: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر پایه چهارم ابتدایی مدارس شهر تهران بود. برای انتخاب مدارس از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای و برای انتخاب آزمودنیها از نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شد. درمجموع 40 دانشآموز از این مناطق بهعنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون رورشاخ در مورد آنها اجرا شد. آزمودنیها با فاصله زمانی دو هفته پس از اجرای رورشاخ مورد بازآزمایی قرار گرفتند. رابطه بین اجرای اول و دوم آزمون رورشاخ با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: ضرایب بازآزمایی برای کل آزمون بین 0.33 تا 0.99 معنادار بود. درمجموع ضرایب پایایی 18 متغیر بین 0.70 تا 0.90 بود، 2 متغیر ضرایبی بالاتر از 0.90 و ضرایب بقیه متغیرها بین 0.30 تا 0.70 معنادار بود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آزمون رورشاخ در کودکان با فاصله زمانی دو هفته، از پایایی قابل قبولی برخوردار است. گرچه پژوهشهایی با فاصله زمانی گستردهتر میتواند غنای این دادهها را گسترش دهد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2789_b53a601b80d0bb41e049fcd634754dbf.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Investigation of Psychometric Characteristics of Time Perspective Inventory (Short Form) in Adult Population of Tehranبررسی خصوصیات روانسنجی فرم کوتاه پرسشنامه چشمانداز زمان در جمعیت بزرگسالان شهر تهران157169279010.22070/14.2.157FAسوسنعلیزاده فرددانشگاه پیام نور0000-0002-5650-8554طیبهمحتشمیدانشگاه پیام نورمرجانحقیقتگودانشگاه محقق اردبیلیفیلیپ جورجزیمباردودانشگاه استنفوردJournal Article20200926Introduction: The purpose of the study was to investigate psychometric characteristics of Zimbardo's time perspective inventory (short form) in adult population of Tehran.
Method: The sample population of the study was 400 adult men and women of Tehran which was selected by multiphase clustering method. 36-question form of time perspective inventory and NEO personality traits (short form) were used.
Results: Results showed that reliability coefficient of questionnaire by Cronbach alpha represent the suitable reliability of total scale and each of the factors. The results also showed that there's a significant relationship between time perspective inventory factors and NEO personality traits. In addition, the results of explanatory factor analysis indicate five factors of negative past, present hedonistic, provident, positive past, and present fatalistic which generally determine 37 % of total variance. Of course there are some changes in some of the items of time perspective inventory in comparison with the original inventory. Moreover, the results of confirmatory factor analysis show an acceptable fitness in determining factors with new items.
Discussion and conclusion: The obtaining results indicate that short form of time perspective inventory with its changed items is a valid and reliable tool for Iranian adult population.مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس چشمانداز زمان زیمباردو فرم کوتاه در جمعیت بزرگسالان شهر تهران انجام شد.
روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 400 زن و مرد بزرگسال شهر تهران که با استفاده از روش خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از فرم 36 سؤالی مقیاس چشمانداز زمان و فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو استفاده شد.
نتایج: یافتهها نشان داد که ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ حاکی از پایایی مطلوب برای کل مقیاس و هر کدام از عاملها بود. همچنین نتایج نشان داد که عاملهای مقیاس چشمانداز زمان با ویژگیهای شخصیتی نئو فرم کوتاه رابطه معنیدار دارند. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نیز بیانگر وجود 5 عامل گذشته منفی، خوشگذران در زمان حال، آیندهنگر، گذشته مثبت و منفعل در زمان حال میباشد که درمجموع 37 درصد واریانس کل را تبیین میکند. البته نسبت به نسخه اصلی پرسشنامه چشمانداز زمان با تغییراتی در برخی از گویهها همراه بود. در تحلیل عامل تائیدی نیز نتایج حاکی از برازش قابل قبول در تعیین عاملها با گویههای جدید بود.
بحث و نتیجهگیری: نتایج به دست آمده بیانگر آن است که پرسشنامه چشمانداز زمان با تغییرات اعمال شده در برخی گویهها برای استفاده در جامعهایرانی، ابزاری پایا و روا است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2790_9d74c68373c00da1a22e9565146f0a0c.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218814220200926Spiritual Multidimensional Therapy: Explanation of Psychological Phenomena (Health and Disorder) with Spiritual Constructs of Personality Based on Religious Resourcesدرمان چند بعدی معنوی: امکان تبیین پدیدههای روانی (سلامتی و اختلال) با سازههای معنوی شخصیت بر اساس منابع دینی173189279110.22070/14.2.173FAمسعودجان بزرگیپژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200926The basic assumptions of psychology are based on their anthropologic perspectives in different schools. The purpose of the current study is to explain how psychological phenomena determine health and disorder based on the outlines and personality constructs in spiritual multidimensional therapy.
Research data were obtained from the analysis of religious texts which are related to the Quran and traditions (Hadith) derived from valid resources, controversial and interview with religious and psychological experts and also from psycho-theoretical texts. Findings show that theoretical constructs of psychological schools which are the basis of treatment principle, despite the weak empirical background, often ignore its spiritual dimensions; but most of them consider cognitive mechanism or constructs as the base of explanation of psychological phenomena. Cognitive spiritual constructs especially God-oriented wisdom is also a suitable resource for explaining psychological phenomena. The Quran considers the human as a creature with primary equilibrium. A strong and complicated evaluation system (cognitive, emotional, spiritual, and perceptual) supports and guides him/her for passing a healthy life or managing psycho-spiritual disorder. The main core of human psychological system is wisdom (a diagnostic construct) which its diagnosis by another construct called heart (a confirmatory construct) is balanced and confirmed with other natural and perceptual constructs )chest, which is affected by anti-wisdom forces (ignorance)). Healthy development of personality depends on the organization and unity of these three constructs. Health mechanism; keeping balance and purity, self- care and self-regulation depend on spiritual evaluation system or activation of spiritual dimension (refinement). Unity of psychological system based on the concept of < the light and mention of the most merciful> is the main dynamic symptom of mental health and its purpose is to improve innate talents. Pathology mechanism includes experience and maintenance actions which are incompatible with psychological system, with symptoms of aggression, sadness, fear and guilt, which remain in the form of cover, decorate and adorn (such as psychological defense) and its fundamental sign is desperation in reaching the real goals of life. These explanations often include today's psychological explanations, too.
Regarding spiritual dimension, we can explain health and psycho-spiritual disorder and also psychotherapy principles based on fundamental constructs of anthropology in the Quran. Thus, we can consider alternative constructs for psychological interventions. It has been used in spiritual multi-dimension therapy in the experimental field. فرضیات اساسی رواندرمانگری در مکاتب مختلف بر دیدگاه انسانشناسی آنها مبتنی هستند. اینکه در درمان چندبعدی معنوی چگونه پدیدههای روانشناختی در حد خطوط کلی ودر سطح سازههای شخصیت، سلامت و اختلال را تبیین میکند، امکانی است که مقاله حاضر در صدد پاسخگویی به آن است. دادههای پژوهش حاضر از تحلیل متون دینی مربوط به قرآن کریم و روایات در منابع معتبر، مصاحبه و مباحثه با کارشناسان دینی و روانشناسی و نیز متون نظری رواندرمانگری متعارف به دست آمده و مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتهها نشان میدهند سازههای نظری مکاتب رواندرمانگری که باوجود پشتوانه تجربی ضعیف، مبنای اصول درمان قرار میگیرند، اغلب بعد معنوی را، بهرغم اصالت آن، نادیده میگیرند؛ اما اغلب آنها سازهها یا مکانیزمهای شناختی یا عقلانی را محور تبیین پدیدههای روانشناختی قرار میدهند. سازههای شناختی - معنوی به ویژه عقلانیت خداسو نیز در منابع دینی مبنای مناسبی برای تبیین پدیدههای روانشناختی است. قرآن انسان را مخلوقی با تعادل اولیه میداند. نظام ارزشیابی قوی و پیچیدهای (شناختی، عاطفی، ادراکی، معنوی)، او را برای طی مسیر سلامت یا اختلال روانی - معنوی حمایت و هدایت میکند. هسته اصلی نظام روانشناختی انسان عقل (یک سازۀ تشخیصگرِ فطری) است که تشخیص او در سازه دیگری به نام قلب (یک سازه تصدیقگر)، با پردازش دادههای سازۀ ادراکی و طبیعی دیگر (صدر؛که تحت تأثیر نیروهای ضدعقل (جهل) نیز هست)، تعدیل و برای عمل آماده میگردد (سازههای اساسی شخصیت). تحول سالم شخصیت به سازمانیافتگی و وحدت این سه سازه مربوط است. مکانیزم سلامت؛ حفظ تعادل و خلوص، خود – مراقبتگری و خودنظمجویی بر اساس نظام ارزشیابی معنوی یا فعالسازی بعد معنوی است (زَکَّاها/تزکیه). مهمترین نشانۀ پویای سلامت روانی و فعال بودن بعد معنوی، وحدتیافتگی نظام روانشناختی با توجه به مفهوم «نور و ذکر» است و هدف آن شکوفایی استعدادهای فطری (فلاح) است. مکانیزم آسیبشناختی؛ تجربه و حفظ اعمال ناهمگون با نظام روانشناختی، با نشانه خشم، غم، ترس واضطراب و احساس گناه، است که به شکل پنهانکاری و تزئین یا تسویل (مانند دفاعهای روانی) بقا می یابند (قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها) و نشانه بنیادین آن نومیدی در رسیدن به هدفهای مورد علاقه و واقعی در زندگی است. این تبیینها اغلب تبیینهای روانشناختی امروزی را نیز در بر میگیرد. با در نظر گرفتن بعد معنوی میتوان سلامت و اختلال روانی - معنوی و نیز اصول رواندرمانگری را بر اساس سازههای اساسی در انسانشناسی قرآن کریم تبیین کرد؛ بنابراین میتوان سازههای شخصیتی جایگزینی را برای مداخلات روانشناختی در نظر گرفت. این کار در درمان چند بعدی معنوی در حوزه تجربی به کار گرفته شده است.
https://cpap.shahed.ac.ir/article_2791_2d0835ea7ec876d9e143402488bc164d.pdf