دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The effectiveness of «Task Concentration Training» technique on Reducing Fear of Negative Evaluation in People with Social Anxiety Disorderاثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی715279210.22070/cpap.2017.15.1.7FAکریمگلمحمدیدانشگاه شاهدمحمدرضاشعیریدانشگاه شاهدمحمدعلیاصغری مقدمدانشگاه شاهدشیماظهرابیدانشگاه شاهدJournal Article20200926Introduction: Social anxiety disorder is characterized by the fear of negative evaluation and high level of anxiety and avoidance of social and functional situations. The purpose of the research is to investigate the effectiveness of task concentration training technique on reducing fear of negative evaluation in people with social anxiety disorder.
Method: This is a quasi-experimental research. The participants were all the students of Shahed University who were analyzed by Social Phobia Questionnaire (Connor et al. 2000), Semi-Structured Clinical Interviews (Frest, 1996) and Brief Fear of Negative Evaluation Scale (Leary, 1983). After confirming the social anxiety disorder, 20 people were selected as experimental and control group randomly. The experimental group received task concentration training but the control group received no intervention.
Results: The findings showed that using task concentration training technique leads to significant decrease in fear of negative evaluation in experimental group in comparison with the control group (t=2.76, p= 0.013).
Discussion and Conclusion: While the obtaining results are consistent with other results, they provide a preliminary context for using the mentioned technique for reducing the social anxiety symptoms in Iranian samples. However, future researches should present suitability of this technique in different dimensions.
مقدمه: اختلال اضطراب اجتماعی را میتوان اختلالی دانست که با ترس از ارزیابی منفی و سطوح بالای اضطراب و اجتناب در موقعیتهای اجتماعی و عملکردی مشخص میشود. هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» بر کاهش ترس از ارزیابی منفی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه تجربی و شرکتکنندگان در پژوهش حاضر از دانشجویان تمامی مقاطع دانشگاه شاهد بودند که از طریق پرسشنامه هراس اجتماعی (کانور و همکاران، 2000)، مصاحبه نیمه ساختاریافتهی بالینی (فرست، 1996) و فرم کوتاه ترس از ارزیابی منفی (لیری، 1983) مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از تأیید اختلال اضطراب اجتماعی، 20 نفر از این افراد بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش (هر گروه 10 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش تحت مداخله با برنامه «آموزش تمرکز بر تکلیف» قرار گرفت و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد.
نتایج: یافتهها نشان دادند که بهکارگیری تکنیک «آموزش تمرکز بر تکلیف» باعث کاهش معنادار ترس از ارزیابی منفی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل (t=2.76, P=0.013) شده است.
بحث و نتیجهگیری: بنابراین نتایج بهدستآمده در عین اینکه همسو با دیگر نتایج بوده، زمینهای مقدماتی برای استفاده از تکنیک یادشده را در جهت کاهش نشانگان اضطراب اجتماعی در نمونههای ایرانی فراهم ساخته است. هرچند پژوهشهای بعدی باید سودمندی بیشتر این تکنیک را در ابعاد مختلف نمایان سازند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2792_66a6571a7a28dcc862f72d320519c75b.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Effect of Schema Therapy on Resilience, Feeling Lonely and Emotional Independence of Orphan Childrenاثر طرحوارهدرمانی بر تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی فرزندان شبه خانواده1725279310.22070/cpap.2017.15.1.17FAمستانهمرادحاصلیدانشگاه خوارزمیمسیبیارمحمدی واصلدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200926Introduction: Lack of parents influences on child’s growth. An orphan child is deprived of emotional relationship and does not receive the usual pattern of interaction with others. The growing statistic of these people and psychological trauma exerted on them could not be overlooked. Thus, the purpose of the research is to investigate the effectiveness of schema therapy on resilience, feeling lonely and emotional independence of orphan children.
Method: During a quasi-experimental study with pretest posttest, 21orphans were selected from Andishe Nik Social Work Clinic by available sampling and randomly divided into two experimental (11 individuals) and control group (10 individuals). The groups were tested both at the beginning and end of the study. Then experimental group received schema therapy treatment for two months (10 60-minute sessions).
Results: MANCOVA analysis showed that schema therapy has been effective in increasing resilience, feeling lonely and emotional independence (p<0.05).
Discussion and conclusion: Schema therapy could be used as a suitable intervention which affects the resilience, feeling lonely and emotional independence of orphan children.
مقدمه: فقدان پدر و مادر به هر علتی که باشد بر نحوه رشد کودک تاثیر میگذارد. کودک بیسرپرست از رابطه عاطفی طبیعی محروم است و الگوهای معمول برای روابط متقابل با دیگران را دریافت نمیکند. آمار رو به رشد این افراد و آسیبهای روانشناختی وارد بر آنها قابل چشمپوشی نیست، بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحوارهدرمانی برتابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی فرزندان شبه خانواده است.
روش: طی یک پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل 21 نفر از بین فرزندان شبه خانواده کلینیک مددکاری اجتماعی اندیشه نیک، با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند (11 نفر گروه آزمایش و 10 نفر در گروه کنترل). گروهها در ابتدا و انتهای پژوهش از نظر تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی مورد آزمون قرار گرفتند سپس گروه آزمایش به مدت دو ماه (10 جلسه 60 دقیقه ای) تحت طرحوارهدرمانی قرار گرفتند.
نتایج: تحلیل مانکوا نشان داد طرحوارهدرمانی بر افزایش تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی اثربخش بوده است (p<0.05).
بحث و نتیجهگیری: میتوان از طرحوارهدرمانی به عنوان مداخلهای مفید که بر تابآوری، احساس تنهایی و استقلال عاطفی فرزندان شبه خانواده اثر دارد سود جست.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2793_2545a956c3e5601869bc1e928e024da0.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926Investigation of Emotion Regulation Model of Generalized Anxiety Disorder to Explain Pain Perceptionارزیابی مدل تنظیم هیجانی اختلال اضطراب فراگیر در تبیین ادراک درد2738279410.22070/cpap.2017.15.1.27FAسامرهاسدی مجرهدانشگاه آزاد اسلامی، واحد رشتفیروزهسپهریان آذردانشگاه ارومیه0000-0002-7520-0109علیعیسیزادگاندانشگاه ارومیهحمیدپورشریفیدانشگاه تبریزJournal Article20200926Introduction: Pain is the most generalized mental stress that human faces it. The current research has been done to determine the fitness of emotion regulation model of generalized anxiety disorder to explain pain perception in patient with chronic pain.
Method; The statistical sample consisted of 210 patients referred to pain clinics in Rasht, Iran who had generalized anxiety disorder symptoms based on clinical interview. They were selected by available sampling and completed perception of pain, emotion dysregulation, and Alexithymia (TAS), meta-mood and affect control questionnaire. Data were analyzed by descriptive measures of frequency, percentage, mean, standard deviation and Pearson’s correlation coefficient and structural equation model.
Results: Results showed that emotion regulation has a direct effect on pain perception (p<0.01). Moreover, variables such as expressiveness, meta-mood, affect control and Alexithymia have direct effect on emotion regulation and indirect effect on pain perception.
Discussion and conclusion: Findings show that emotion regulation could be effective in the degree of pain perception in patient with chronic pain.مقدمه: درد، عمومیترین فشار روانی است که انسان با آن مواجه میشود. پژوهش حاضر با هدف تعیین برازش مدل تنظیم هیجان اختلال اضطراب فراگیر در تبیین ادراک درد بیماران مبتلا به درد مزمن انجام گردید.
روش: نمونه پژوهش شامل 210 نفر مراجعهکنندگان به کلینیکهای تخصصی درد شهر رشت بود که بر اساس مصاحبه بالینی دارای نشانگان اختلال اضطراب فراگیر بودند و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای ادراک درد، دشواریهای تنظیم هیجان، بیانگری هیجانی، آلکسی تیمیا، فراخلق و کنترل عاطفه را تکمیل کردند. جهت تحلیل دادهها، شاخصهای توصیفی فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و روش معادلات ساختاری استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که متغیر تنظیم هیجان دارای اثر مستقیم بر متغیر ادراک درد میباشد (P<0.01). همچنین متغیرهای بیانگری، فراخلق، کنترل عاطفه و الکسی تیمیا دارای اثر مستقیم بر متغیر تنظیم هیجان و اثر غیر مستقیم بر متغیر ادراک درد میباشند (P<0.01).
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که تنظیم هیجانی میتواند در میزان ادراک درد بیماران مبتلا به درد مزمن نقش داشته باشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2794_0fac468c568fa990c02412c34aa0f6f4.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926Investigation of the Relationship between Maternal Dark Personality and Emotional-Behavioral Disorders of Elementary Students of Isfahanبررسی رابطه شخصیت تاریک مادران با اختلالات عاطفی - رفتاری دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان3949279510.22070/cpap.2017.15.1.39FAمریمصمدیدانشگاه اصفهانامیرقمرانیدانشگاه اصفهانمحدثهتقینژاددانشگاه اصفهانعبدالحسینشمسیدانشگاه اصفهانJournal Article20200926Introduction: Studies have shown that mother’s personality dimensions have an important role in emotional behavioral disorders of children. The purpose of the current study is to investigate the relationship between maternal dark personality and emotional-behavioral disorders of elementary students of Isfahan, Iran.
Method: The method used in the study is descriptive of correlation type. 150 elementary students were selected from different educational areas of Isfahan by multi-stage random sampling. Research tools were Achenbach Behavior Problems Inventory and Dark Personality (Johnson and Webster, 20100. Data were analyzed by stepwise multivariate regression.
Results: Results showed that maternity dark personality (Machiavellian, narcissism and psychopathy) can predict emotional-behavioral disorders of children significantly (p≤0.0001).
Discussion and Conclusion: Generally, we can say that children whom their mothers have high levels of dark personality are at risk of behavior disorders. In other words, children’s behavioral disorders are related to patients’ personality traits.
مقدمه: مطالعات نشان داده است که ابعاد شخصیتی مادر در ابتلای فرزندان به اختلالات عاطفی- رفتاری نقش دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه شخصیت تاریک مادران با اختلالات عاطفی- رفتاری دانشآموزان ابتدایی شهر اصفهان میباشد.
روش: روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 150 نفر از دانشآموزان مقطع ابتدایی بودند که به صورت نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای از نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت از پرسشنامه مشکلات رفتاری اخنباخ و شخصیت تاریک (جانسون و وبستر، 2010) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره (گام به گام) استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که شخصیت تاریک مادران (ماکیاولیستی، خودشیفتگی و پسیکوپات) میتواند اختلالات عاطفی- رفتاری این کودکان را در سطح معناداری (P<0.0001) پیشبینی کند.
بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت، کودکانی که مادران آنها دارای سطوح بالایی از شخصیت تاریک هستند، در معرض ابتلا به اختلالات رفتاری قرار دارند. به عبارتی دیگر اختلالات رفتاری دوران کودکی با صفات شخصیتی والدین ارتباط دارد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2795_a4417b3d6636f02b3577fecd6afebfc5.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Effect of Procrastination and Affect Control in Predicting Interpersonal Reactivity of Elderly Peopleنقش تعللورزی و کنترل عواطف در پیشبینی واکنشپذیری بین فردی سالمندان5161279610.22070/cpap.2017.15.1.51FAمحبوبهطاهردانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود0000-0003-1320-3643عباسابوالقاسمیدانشگاه گیلانآرزومجرددانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیالهامآبنیکیدانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسیJournal Article20200926Introduction: The purpose of the study was to determine the role of procrastination and affect control in predicting the interpersonal reactivity.
Method: This is a descriptive research of correlation type. Statistical sample included all retired elderly people of Sari, Iran. 220 subjects (114 women, 106 men) were selected by available sampling. Data were collected by General Procrastination Scale, Affect Control Scale and Interpersonal Reactivity Index.
Results: Results showed that there’s a significant correlation between interpersonal reactivity with procrastination (r= -33), affect control (r= 53), anxiety (r= 42) and positive effect (r= 25). The results of regression analysis test showed that depression, anxiety and procrastination can predict the changes of perspective-taking significantly. Moreover, anxiety and positive affect can predict fantasy significantly; anger and anxiety can predict emphatic concern negatively and positively, respectively; moreover, anger can predict personal distress positively. In general, anxiety, positive affect and procrastination can explain 28 percent of the variance of elderly people’s interpersonal reactivity.
Discussion and conclusion: We can improve elderly people’s interpersonal relations and consequently their lives and health by training strategies to cope with procrastination and also affect control training.مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعللورزی و کنترل عواطف در پیشبینی واکنشپذیری بین فردی بود.
روش: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی سالمندان بازنشسته شهر ساری در سال 1392 است که از بین آنها نمونهای به حجم 220 نفر (114 زن و 106 مرد) با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس تعللورزی عمومی، مقیاس کنترل عواطف و شاخص واکنشپذیری بینفردی استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که تعللورزی (33- =r)، کنترل عواطف (53 =r)، اضطراب (42 =r) و عاطفه مثبت (25 =r) با واکنشپذیری بین فردی همبستگی معنادار دارد. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون نشان داد که افسردگی، اضطراب و تعللورزی میتوانند تغییرات مربوط به دیدگاهگیری را به طور معناداری پیشبینی کنند. همچنین اضطراب و عاطفه مثبت میتوانند به طور معناداری تخیل را پیشبینی کنند؛ خشم به طور منفی و اضطراب به طور مثبت میتوانند توجه همدلانه را پیشبینی کند؛ همچنین خشم قادر است پریشانی شخصی را به طور مثبت پیشبینی کند. در مجموع اضطراب، عاطفه مثبت و تعللورزی میتوانند 28 درصد از واریانس واکنشپذیری بینفردی سالمندان را تبیین کنند.
بحث و نتیجهگیری: میتوان از طریق آموزش کنترل عواطف و آموزش راهبردهای مقابله با تعللورزی به بهبود روابط بین فردی سالمندان و متعاقب آن کیفیت زندگی و سلامت آنها کمک کند. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2796_77e7ea56ea9c5f1e56e0d5a8423d1782.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The effectiveness of cognitive remediation on cognitiveâ Attention functions in students with specific learning disorderاثربخشی بازسازی شناختی بر عملکردهای شناختی - توجهی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص6372279710.22070/cpap.2017.15.1.63FAاسماعیلسلیمانیدانشگاه ارومیهJournal Article20200926This study examined the effectiveness of cognitive remediation on cognitive– Attention functions in students with specific learning disorder. This research was the pre-test and post-test study with a control group < span dir="RTL">.The study population's Formed specific learning disability students with specific learning disabilities in Urmia city elementary school fifth grade and sixth academic year comprised 94-1393.The sample consisted of 32 students with specific learning disabilitieswho were randomly selected from the population for sampling. To collect data were usedfrom the Raven's Progressive Matrices, Wechsler Memory Scale of numeric (digit span) and CPT-scale processing of emotional. Mayknbam cognitive restructuring interventions that were implemented in six sessions on the experimental group < span dir="RTL">.The results of multivariate analysis of covariance showedthere is a significant differenceInternational student in the experimental group and the control group in components of working memory and attention. In other words, effective significantly cognitive restructuring therapy on the components of working memory and attention.These results suggest that cognitive restructuring can to amend Working memory and attention students withlearning disabilitiesمقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش بازسازی شناختی بر نارساییهای شناختی - توجهی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص بود.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی و با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری خاص (ریاضی و خواندن) پایه پنجم و ششم ابتدایی مدرسه اختلالات یادگیری ویژه شهرستان ارومیه در سال تحصیلی 94-1393 تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش شامل 32 دانشآموز مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود که از میان جامعه آماری بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون هوشی ریون، مقیاس حافظهی عددی وکسلر (فراخنای ارقام) و آزمون عملکرد پیوسته استفاده گردید. شیوه مداخله بازسازی شناختی مایکنبام بود که در شش جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد بین دانشآموزان گروه آزمایش و گروه کنترل در مؤلفههای حافظهی کاری و نگهداری توجه تفاوت معناداری در سطح معناداری وجود دارد؛ به عبارت دیگر درمان بازسازی شناختی بر روی مؤلفههای حافظه کاری و نگهداری توجه بهطور معناداری مؤثر بوده است.
بحث و نتیجهگیری: این نتایج حاکی است که بازسازی شناختی میتواند حافظه کاری و نگهداری توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری را تعدیل نماید.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2797_9a885d1483cc4c6463b58af5996a0f5b.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The prediction of High School Studentsâ Test Anxiety based on Their Perfectionism Dimensionsپیشبینی اضطراب امتحان دانشآموزان دبیرستانی بر اساس ابعاد کمالگرایی آنان7381279810.22070/cpap.2017.15.1.73FAنرگسپورطالبدانشگاه تبریزمیرمحمودمیرنسبدانشگاه تبریزJournal Article20200926Introduction: The purpose of the current research is to investigate the relationship between perfectionism and test anxiety in high school students of Tabriz, Iran.
Method: The statistical sample included third grade high school students of Tabriz, Iran. The research sample included 168 students selected by cluster random sampling. Data were analyzed by Spiel Berger Test Anxiety and Multi-Dimensional Perfectionism Scale and were analyzed by Correlation Coefficient Test and Simultaneous Multiple Regression Analysis.
Results: Results showed that there’s a significant positive relationship between perfectionism and its dimensions with test anxiety. Moreover, the results of simultaneous regression indicated that from three dimensions of perfectionism, the socially oriented dimension predict test anxiety significantly. The results of the independent t-test showed that there’s a significant difference between the two groups of study (boys and girls) in test anxiety so that the mean of test anxiety in girls was more than boys.
Discussion and Conclusion: The findings of the research can be helpful in more researches about investigation of the role of personality factors on students’ test anxiety in the future.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مطالعهی رابطهی کمالگرایی و اضطراب امتحان در دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان در شهر تبریز انجام یافته است.
روش: جامعهی آماری پژوهش حاضر را دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان شهر تبریز در رشتههای علوم انسانی، تجربی و ریاضی تشکیل میدادند و نمونهی پژوهش شامل 168 نفراز دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان بودند که بهوسیلهی نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. جهت جمعآوری اطلاعات از آزمون اضطراب امتحان اشپیلبرگر و مقیاس چندبعدی کمالگرایی استفاده شد و برای تحلیل دادهها، آزمون معنیداری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان مورد استفاده قرار گرفتند.
نتایج: نتایج نشان داد که کمالگرایی و ابعاد آن با اضطراب امتحان رابطهی مثبت معنادار دارند. همچنین نتایج رگرسیون همزمان نیز بیانگر این بود که از میان ابعاد سهگانهی کمالگرایی، بُعد جامعه مدار به شکل معناداری اضطراب امتحان دانشآموزان را پیشبینی میکند؛ نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که بین دو گروه مورد مطالعه (دختر و پسر) در متغیر اضطراب امتحان بهاحتمال 95 درصد تفاوت معنادار وجود دارد؛ بهطوری که میانگین نمرات اضطراب امتحان دانشآموزان دختر نسبت به دانشآموزان پسر بیشتر میباشد.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاضر میتوانند، راهگشای تحقیقات بیشتر، در خصوص بررسی نقش سازههای شخصیتی بر اضطراب امتحان دانشآموزان در آینده باشند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2798_189fe178d077d36a4dfe611d0e118cee.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Prediction of Post-traumatic Growth Based on Openness to Experience and Self-Concept by Mediating of Social Support in Veterans with PTSD: A Structural Equations Modelingپیشبینی تعالی پس از آسیب بر اساس گشودگی به تجربه و درک از خود با میانجیگری حمایت اجتماعی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه: مدلیابی معادلات ساختاری8391279910.22070/cpap.2017.15.1.83FAعاطفهحسینلودانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوه، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگانفرهادجمهریدانشگاه علامه طباطباییهومنناموردانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوهJournal Article20200926Introduction: The purpose of the study was to present a structural equation model to predict post-traumatic growth based on openness to experience and self-perception by mediating of social support in veterans with PTSD.
Method: Due to the limited size of population living in Saveh, Iran, all veterans with PTSD who were 300 individuals were selected by census method. Subjects responded to questionnaires of Openness to Experience (Woo et al,. 2014), Self-Concept (Beck and Steer, 1987), Social Support (Sherbourn and Stewart, 1991) and post-traumatic growth (Tedeschi and Calhoun, 1996). Data were analyzed by path analysis.
Results: According to the adjusted model, results showed that self-concept, openness to experience and social support has direct and positive effect post-traumatic growth. In addition to direct effect, self-concept and openness to experience have indirect effect on post-traumatic growth of veterans by mediation of social support. Self-concept, social support and openness to experience have the most contribution in predicting the post-traumatic growth, respectively.
Discussion and Conclusion: The degree of social support has increased by the increase of self-concept and openness to experience and this eventually leads to the increase of post-traumatic growth among veterans with PTSD.مقدمه: این پژوهش با هدف ارائه مدل معادلات ساختاری برای پیشبینی تعالی پس از آسیب بر اساس گشودگی به تجربه و درک از خود با میانجیگری حمایت اجتماعی در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه مورد بررسی قرار گرفت.
روش: به دلیل محدودیت حجم جامعه کلیه جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه ساکن شهر ساوه که تعداد آنها 300 نفر بود به روش سرشماری بهعنوان واحد نمونه انتخاب شدند. آزمودنیها به پرسشنامه گشودگی به تجربه (سانگ وو، 2013)، درک از خود (بک و آستین، 1978)، حمایت اجتماعی (شربورن و استوارت، 1991) و تعالی پس از آسیب (تدسکی و کالهون، 1996) پاسخ دادند. روش آماری پژوهش حاضر برای تحلیل دادهها تحلیل مسیر بود.
نتایج: با توجه به مدل برازش یافته، یافتهها نشان داد درک از خود، گشودگی به تجربه و حمایت اجتماعی اثر مستقیم و مثبت بر تعالی پس از آسیب دارند. درک از خود و گشودگی به تجربه، علاوه بر تأثیر مستقیم، بهصورت غیرمستقیم و با واسطه حمایت اجتماعی نیز بر تعالی پس از آسیب جانبازان تأثیر داشتند. درک از خود، حمایت اجتماعی و گشودگی به تجربه به ترتیب بیشترین سهم را در پیشبینی تعالی پس از آسیب داشتند.
بحث و نتیجهگیری: با افزایش درک از خود و گشودگی به تجربه، میزان حمایت اجتماعی افزایش یافته و این امر درنهایت به افزایش تعالی پس از آسیب در بین جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از حادثه منجر میشود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2799_074305e0b8f9f24d6560cb43382baba1.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Role of Personality Traits and Life Expectancy in Predicting Psychological Hardiness in Students Regarding Sexualityنقش ویژگی های شخصیتی و امید به زندگی در پیش بینی سرسختی روانشناختی در بین دانشجویان با توجه به جنسیت93101280010.22070/cpap.2017.15.1.93FAنگارفولادیواحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامیعنایتالهشهیدیانستیتو تولمن، دانشکده تربیت متخصص رواندرمانی شناختی - رفتاریJournal Article20200926Introduction: The purpose of the current study was to investigate the role of personality traits and life expectancy in predicting the psychological hardiness.
Method: This is a correlation research in which students of Tehran Payame Noor University were selected by available sampling. Data were analyzed by Snyder’s (AHS-12) Hope Questionnaire, NEO Five Factor Analysis (NEO-FFI) AND Ahwaz Hardiness Inventory (AHI). Data were analyzed by Pearson Correlation Method and Regression Analysis.
Results: Results showed that there’s a significant positive relationship between life expectancy, extroversion, compatibility, and conscientiousness with hardiness and there’s a significant negative relationship between neuroticism and openness to experience with hardiness. Regression analysis indicated that life expectancy, extroversion, compatibility, high conscientiousness, neuroticism and low openness to experience predict hardiness.
Discussion and conclusion: Results showed that personality traits and life expectancy have an important role in students’ hardiness.مقدمه: مطالعه حاضر با هدف بررسی نقش ویژگیهای شخصیتی و امید به زندگی در پیشبینی سرسختی روانشناختی شکل گرفت.
روش: پژوهش از نوع همبستگی و جامعه نمونه این پژوهش شامل 350 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای امید به زندگی اشنایدر، پنج عاملی شخصیت نئو فرم کوتاه، سرسختی اهواز استفاده شد. سپس دادهها از طریق روشهای همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تحلیل شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین امید به زندگی، برونگرایی، سازشپذیری و با وجدان بودن با سرسختی رابطه مثبت معنیدار و بین روانرنجورخویی، پذیرا بودن نسبت به تجارب و سرسختی، رابطه منفی معنیداری وجود دارد. تحلیل رگرسیون نیز بیان داشت که متغیرهای امید به زندگی و از بین پنج عامل شخصیتی نئو برونگرایی، سازشپذیری و با وجدان بودن بالا و روانرنجورخویی و پذیرا بودن نسبت به تجارب پایین سرسختی روانشناختی را پیشبینی میکنند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که ویژگیهای شخصیتی و امید به زندگی نقش مهمی در سرسختی روانشناختی دانشجویان دارند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2800_3f6da0ae0814b4c6ded50e63824d9879.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926Investigation of the effect of Independent Learning Training on the Academic performance of the Students Suffering from the Attention-Deficit Hyperactivity Disorderبررسی تاثیر آموزش یادگیری مستقل برعملکرد تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی103112280110.22070/cpap.2017.15.1.103FAزهراآزادیدانشگاه اصفهانناهیداکرمیدانشگاه اصفهاناحمدعابدیدانشگاه اصفهانJournal Article20200926Introduction: The purpose of the study is to investigate the effect of independent learning training on the academic performance of the students suffering from the attention-deficit hyperactivity disorder.
Method: The research design was pretest posttest with the control group. Statistical sample included all male students aged 10 to 12 suffering from the attention-deficit hyperactivity disorder living in Shahrreza, Iran and were studying at the second semester of academic year of 2014-2015. Research sample included 30 students with the average age of 11years old who received the diagnosis of attention-deficit hyperactivity disorder based on the DSM-5 diagnostic criteria. Samples were selected by multi-stage cluster sampling. Connor Parent-Teacher Questionnaire and Academic Performance Rating Scale were used for measuring the attention-deficit hyperactivity symptoms and investigating the academic performance, respectively. Data were analyzed by ANCOVA.
Results: The results showed that there’s a significant difference (p=0.01) between the two experimental and control group in terms of academic performance and its subscales including academic success, academic productivity, impulse control after independent learning training.
Discussion and Conclusion: Independent learning training can improve the academic performance of the students suffering from the attention-deficit hyperactivity disorder, thus, it can be used as a method for improving the academic performance.مقدمه: هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش یادگیری مستقل بر عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی بود.
روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل و جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر 10 تا 12 سال مبتلا به اختلال کم توجهی – بیشفعالی شهرستان شهرضا در نیم سال دوم سال تحصیلی 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز با میانگین سنی(11سال) بود که براساس ملاک های تشخیصی DSM-5 تشخیص اختلال کم توجهی – بیشفعالی دریافت کرده بودند؛ نمونهها با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه کانرز فرم والد و معلم برای اندازهگیری علائم کمتوجهی – بیشفعالی و برای بررسی عملکرد تحصیلی از پرسشنامه مقیاس درجهبندی عملکرد تحصیلی استفاده شد. تحلیل دادهها به وسیله آزمون تحلیل کواریانس یک متغیره انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل در عملکرد تحصیلی و زیرمقیاسهای آن شامل موفقیت تحصیلی، تولید تحصیلی و کنترل تکانه پس از آموزش یادگیری مستقل، تفاوت معنادار(0.01> p) وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: آموزش یادگیری مستقل میتواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال کمتوجهی – بیشفعالی شود و به عنوان روشی برای بهبود عملکرد تحصیلی آنها مورد استفاده قرار گیرد. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2801_5e457c5552b68f2dc8ba9db15404cf5c.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Dark Triad of Personality in Convicts and Non-convicts: Narcissism, Machiavellianism and Psychopathyسهگانه تاریک شخصیت در افراد مجرم و غیر مجرم: خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعهستیزی113126280210.22070/cpap.2017.15.1.113FAفرزانهمیکائیلی منیعدانشگاه ارومیهمجتبیصالحیدانشگاه ارومیهشاهپوراحمدی خوییدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات اصفهانJournal Article20200926Introduction: Dark triad of personality (narcissism, Machiavellianism and psychopathy) is one of the annoying and unhealthy personalities in psychology field. The purpose of the current study is first to introduce dark triad of personality tos scientific community of psychology and then investigate and compare these traits in convicts and non-convicts individuals.
Method: This was a causal-comparative research. Statistical sample included 85 male prisoners of Urmia prison and 85 non-convicts. Participants were matched demographically. Research tools included Research-made Questionnaire for demographic information, Narcissism Personality Inventory (NPI), Machiavellianism Scale and Self-Report Psychopathy Scale (3rd edition). Data were analyzed by Multivariate Regression Analysis.
Results: Data analysis showed that the differences between two groups were significant for narcissism and psychopathy at the level of p<0.01 and for Machiavellianism at the level of p<0.05. The most important difference was related to narcissism (p<0.001).
Discussion and Conclusion: Results showed that there’s a significant difference between two groups regarding dark triad of personality. Thus, it can be concluded that the level of social aversive traits (dark triad) is higher in convicts. Because of the limitation of the participants in the research, it is suggested that future researches consider large groups, women, and different contexts and separated crime.مقدمه: از بین شخصیتهای آزارنده و در عین حال غیر بیمار گون در حوزه روانشناسی میتوان به سهگانه تاریک شخصیت (خودشیفتگی، ماکیاولیسم و جامعهستیزی) اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر در گام نخست معرفی موضوع سهگانه تاریک شخصیت به جامعه علمی روانشناسی و در گام دوم بررسی و مقایسه این صفات در افراد مجرم و غیرمجرم است.
روش: روش تحقیق از نوع علی-مقایسه ای بود. مطالعه روی 85 نفر از زندانیان مرد زندان شهر ارومیه و 85 نفر از افراد غیرمجرم از جمعیت عمومی ارومیه انجام شد. شرکتکنندگان بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی با هم همتا شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای اطلاعات جمعیتشناختی، پرسشنامه شخصیت خودشیفته، پرسشنامه شخصیت ماکیاولیسم، مقیاس خودگزارشی پسیکوپاتی نسخه سوم، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
نتایج: تحلیل دادهها نشان داد که تفاوت دو گروه در ویژگیهای شخصیتی خودشیفتگی و ضد اجتماعی در سطح p<0.01 و در صفت ماکیاولیسم در سطح p<0.05 معنیدار است. بزرگترین تفاوت به ویژگی خودشیفتگی مربوط میشود (p<0.001).
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که دو گروه در سهگانه تاریک شخصیتی با هم تفاوت معنیداری دارند. ازاینرو، شاید بتوان نتیجه گرفت در گروه مجرم سطح صفات آزارنده اجتماعی (سهگانه تاریک) بالاتر از گروه مجرم است. با توجه به محدودیت شرکتکنندگان این مطالعه، پیشنهاد میشود تحقیق در گروههای بزرگتر و نمونه زنان و در بافتهای مختلف با جداسازی انواع جرائم صورت بگیرد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2802_5958896e87cec1f9ce43d90e804ae77d.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The comparison of episodic and semantic memory in patients with and without Temporal Lobe Epilepsyمقایسه حافظه رویدادی و معنایی در مبتلایان و غیر مبتلایان به صرع لوب گیجگاهی127136280310.22070/cpap.2017.15.1.127FAپونهکرمان سارویدانشگاه الزهراابوالقاسممهرینژاددانشگاه الزهراحسیندلاور کسماییدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20200926Introduction: Patients suffering epilepsy are at risk of cognitive disorder and behavioral abnormality. The purpose of the study is to compare episodic and semantic memory in patients with temporal lobe epilepsy and non-patients.
Method: This was a causal-comparative research. The statistical sample was patients with epilepsy of Iranian Epilepsy Center in Tehran from whom 20 patients with epilepsy were selected as the sample and were matched with 20 non-patients in term of demographic variables of age and education. The samples were selected by available sampling. Research tools for episodic memory were recalling the item, images source and word test and for semantic memory were classified categories and fluid words. Data were analyzed by t-test of independent group and multivariate analysis of variance.
Results: T-test and average scores of episodic and semantic memory showed significant difference (p<0.01, t38=6.22, x: 95/61; p<0.01, t38=3.61, x: 271/55) in the function of the two memories in patients with temporal lobe epilepsy and non-patients.
Discussion and conclusion: The results show that hippocampus damage and lateral neocortex in patients suffering temporal lobe epilepsy has a fundamental role in semantic and episodic memory disorder, moreover, the episodic and semantic memory function in patients was lower than non-patients.مقدمه: مبتلایان به صرع در معرض خطر قابل توجهی از اختلال شناختی و نابهنجاریهای رفتاری هستند. هدف از پژوهش حاضر مقایسهی حافظهی رویدادی و معنایی در مبتلایان صرع لوب گیجگاهی و غیر مبتلایان است.
روش: پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسهای بود. جامعهی پژوهش مبتلایان صرع انجمن صرع ایران شهر تهران بودند، از این میان 20 نفر از مبتلایان صرع لوب گیجگاهی بهعنوان نمونه انتخاب شدند و با 20 نفر از غیر مبتلایان از نظر متغیرهای جمعیت شناختی سن و تحصیلات همتا شدند. نمونهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش حافظه رویدادی، آزمون یادآوری آیتم و منبع تصاویر و کلمات و حافظه معنایی، مقولههای طبقاتی و سیالی واژگان بود. تحلیل دادهها با آزمون تی گروه مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و چندراهه صورت گرفت.
نتایج: آزمون تی و میانگین نمرات حافظه رویدادی و معنایی (x-=271.55, t38=3.61, p<0.01; x-=95.61, t38=6.22, p<0.01) تفاوت معناداری را در کارکرد این دو حافظه در مبتلایان صرع لوب گیجگاهی و غیر مبتلایان نشان دادند.
بحث و نتیجهگیری: نتیجهی پژوهش حاضر نشان میدهد آسیب هیپوکامپ و نئوکورتکس جانبی مبتلایان صرع لوب گیجگاهی، در بروز اختلال حافظه رویدادی و معنایی نقش اساسی دارد و میزان کارکرد حافظهی رویدادی و معنایی در مبتلایان از غیر مبتلایان کمتر بود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2803_e57e7f55dd5bcb093cae255c0b09e4c8.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Mediation Role of Family Hardiness Regarding Familyâs Communication Pattern in line with Familyâs wellbeing and Problem Solvingنقش میانجیگری نستوهی خانواده در رابطه با الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و به زیستی خانواده137143280410.22070/cpap.2017.15.1.137FAماریا ای.آگیلار-وفاییدانشگاه تربیت مدرسکاظمرسولزاده طباطباییدانشگاه تربیت مدرسمحیاابراهیمی جمارانیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200926Introduction: According to resilience model of stress, adjustment and adaptation, there are four main domains in life in which stress enters; therefore, keeping balance and harmony in these fields is essential for adaptation. Wellbeing is one of these fields. Although many researches have investigated the effective variables on individual wellbeing, the findings of the current research show that some variables at the family level can influence individual wellbeing. Communication pattern of the family along with problem solving and family hardiness are variables which are investigated as effective factors on family members’ wellbeing. Thus, the purpose of the study is to investigate the question: is family hardiness has a mediation role regarding communication pattern in line with family’s wellbeing and problem solving?
Method: This is a correlation method. The statistical sample included B.A students of Tehran’s public universities. 389 students were selected by multi-stage random sampling and evaluated in term of family’s communication pattern in line with family’s wellbeing and problem solving. Data were analyzed by correlation coefficient and hierarchical regression analysis.
Results: Results showed that family’s hardiness has a mediation role in relationship between family’s communication pattern in line with problem solving and family’s wellbeing.
Discussion and Conclusion: Thus supportive communication pattern which is the positive and effective pattern of the family regarding problem solving is one of the features of the hardiness of the family which finally increase the experienced wellbeing level of the family members.مقدمه: بر اساس مدل تابآوری در تنیدگی، سازگاری و انطباق خانواده چهار حوزهی مهم در زندگی وجود دارند که تنیدگی در آنها وارد میشود و بنابراین حفظ تعادل و هماهنگی در این حوزهها در راستای رسیدن به انطباق بسیار مهم است. یکی از این حوزهها، به زیستی میباشد. اگرچه پژوهشهای بسیاری به بررسی متغیرهای تأثیرگذار بر به زیستی فردی پرداختهاند اما یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که متغیرهایی در سطح خانواده میتوانند تأثیر عمیقی بر به زیستی فردی داشته باشند. الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و نستوهی خانواده متغیرهایی هستند که در این پژوهش بهعنوان عوامل مؤثر بر به زیستی اعضای خانواده مورد بررسی قرار گرفتهاند. بدین ترتیب هدف پژوهش حاضر بررسی این سؤال است که آیا نستوهی خانواده در رابطهی بین الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و به زیستی خانواده نقش میانجیگری دارد؟
روش: این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعهی آماری شامل دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود که از میان آنها 389 نفر نمونه به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و از نظر الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله، نستوهی خانواده و به زیستی خانواده مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج: نشان داد که نستوهی خانواده در رابطهی بین الگوی ارتباطی خانواده در راستای حل مسئله و به زیستی خانواده نقش میانجیگری دارد.
بحث و نتیجهگیری: بدین ترتیب الگوی ارتباطی حمایتی که الگوی مثبت و مؤثر خانواده در راستای حل مسئله است، یکی از ویژگیهای خانوادهی نستوه است که در نهایت منجر به افزایش سطح به زیستی تجربه شده توسط اعضای خانواده میشود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2804_afffee7bb0c0124fb9a9b09e4c601895.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926Simple and Multiple Relationship between Impulsivity, Perceived Stress and Happiness with Internet Addiction in Iranian Facebook Users Aged 15 to 28رابطه ساده و چندگانه تکانشگری، استرس ادراکشده و شادکامی با اعتیاد به اینترنت در کاربران ایرانی 15 تا 28 ساله فیسبوک145156280510.22070/cpap.2017.15.1.145FAحسینتاجیکدانشگاه سمنانسیاشطالع پسنددانشگاه سمناناسحقرحیمیان بوگردانشگاه سمنانJournal Article20200926Introduction: The purpose of the study was to explore the simple and multiple relationships of impulsivity, perceived stress and happiness to predict internet addiction in Iranian teenagers and young people users.
Method: This was a correlation study. Statistical sample included all teenagers and young people internet users (aged 15 to 28) who have used Facebook from October to November in 2014. Participants were 478 users who voluntarily completed the Young Internet Addiction Questionnaire, Barratt Impulsivity Scale, Cohen Perceived Stress Scale and Oxford Happiness Scale. Data were analyzed by multiple regression analysis Model.
Results: Findings show that there’s a significant and positive relationship between motor subscale and disorganization subscale with Internet addiction in the dimensions of impulsivity, but cognitive impulsivity subscale has no significant relationship with Internet addiction. Perceived stress has a positive and happiness has a significant and negative relationship with Internet addiction. Motor and disorganized subscale, perceived stress and happiness could predict internet addiction significantly in a predictive model.
Discussion and Conclusion: The results showed that lack of program and high stress along with low happiness lead to Internet addiction. Theoretical and practical implication of the findings is discussed.مقدمه: هدف این پژوهش کشف رابطه ساده و چندگانه عوامل تکانشگری، استرس ادراکشده و شادکامی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت در کاربران نوجوان و جوان ایرانی بود.
روش: طرح مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کاربران نوجوان و جوان (دامنه سنی 15 تا 28 سال) اینترنت در ایران که در بازهی زمانی (آبان تا آذرماه 93) در شبکه اجتماعی فیسبوک فعالیت میکردند. شرکتکنندگان 478 نفر از کاربران بودند که بهصورت داوطلبانه پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، تکانشگری بارات، استرس ادراکشده کوهن و شادکامی آکسفورد را تکمیل نمودند. دادهها با مدل رگرسیون چندگانه تحلیل شد.
نتایج: یافتهها نشان داد در بعد تکانشگری، خرده مقیاس حرکتی و خرده مقیاس بیبرنامگی با اعتیاد به اینترنت رابطه مثبت و معنادار داشتند، اما خرده مقیاس شناختی تکانشگری، رابطه معناداری با اعتیاد به اینترنت نداشت. استرس ادراکشده رابطهای مثبت و شادکامی رابطه منفی و معنادار با اعتیاد به اینترنت داشتند. در یک مدل پیشبین، صرفاً خرده مقیاسهای حرکتی و بیبرنامگی، استرس ادراکشده و شادکامی توانستند اعتیاد به اینترنت را بهطور معنادار پیشبینی کنند.
بحث و نتیجهگیری: نتیجه آنکه بیبرنامگی و استرس بالا وقتی با شادکامی پایین همراه باشند، اعتیاد به اینترنت را به دنبال خواهند داشت. تلویحات نظری و کاربردی یافتهها مورد بحث قرار گرفت.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2805_47336c96caf7e1bbbaabe3623a661bbc.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Comparison of Mental Health, Resilience and Hardiness in Athletes and Non-Athletesمقایسه سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار157166280610.22070/cpap.2017.15.1.157FAفریدونرمضانیدانشگاه پیام نور، واحد تهران0000-0002-2924-2922مسعودحجازیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجانJournal Article20200926Introduction: The purpose of the research was to compare the mental health, resilience and hardiness of the athletes and non-athletes.
Method: The research method is descriptive (causal-comparative). 300 people (150 athletes and 150 non-athletes) were selected as the research sample by available sampling. Data were gathered by Connor-Davidson Resilience Scale, Goldberg’s General Health and Ahwaz’s Hardiness. Data were analyzed by independent t-test and MANOVA.
Results: There’s a significant difference between the two groups of athletes and non-athletes in term of mental health, resilience and hardiness. Thus, mental health, resilience and hardiness of the athletes were higher than those of non-athletes.
Discussion and Conclusion: Athletes have higher resilience and hardiness and fewer mental health problems thus have higher mental health. Therefore, as sport has a fundamental role in promoting mental health, it is recommended that families and responsible organizations encourage people –especially teenagers and young people- to engage in sports.مقدمه: در این پژوهش سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی در افراد ورزشکار و غیر ورزشکار مقایسه شد.
روش: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی (علّی - مقایسهای) است. تعداد 300 نفر (150 ورزشکار و 150 غیر ورزشکار) به روش نمونهگیری در دسترس بعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ تابآوری کونور و دیویدسون، سلامت عمومی گلدبرگ و سرسختی روانی اهواز استفاده شد. دادهها با آزمون تی گروههای مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شد.
نتایج: بین سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی دو گروه ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معنادار وجود دارد. بر این اساس افراد ورزشکار از سلامت روانی، تابآوری و سرسختی روانی بالاتری برخوردار بودند.
بحث و نتیجهگیری: افراد ورزشکار تابآوری و سرسختی روانی بالاتری داشتند و از مشکلات کمتری در زمینه سلامت روانی و در نتیجه سلامت روانی بالاتری برخوردارند. ازاینرو با توجه به نقش اساسی ورزش در ارتقای شاخصهای سلامت روانشناختی، برنامهریزی در جهت تشویق افراد بهخصوص نوجوانان و جوانان برای پرداختن به ورزش، به دستگاههای مسئول و نیز خانوادهها پیشنهاد میشود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2806_3b47c0544c41d1b0cb44564b6b9abb88.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The Big Five-Factor of Personality (NEO-FFI), Self-Regulation Learning Strategies (S-RLS) and Academic Success of Young Researchersپنج عامل بزرگ شخصیت، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و موفقیت علمی دانشپژوهان جوان167178280710.22070/cpap.2017.15.1.167FAجمشیدجرارهدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییعبدالحمیدرضویپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20200926Introduction: The purpose of the research is to investigate the relationship between personality traits, self-regulation learning strategies and academic success of young students.
Methods: The research design was descriptive of correlation and predictor type. 164 students (119 boys and 45 girls) of Young Student Club participated in the research by census method in summer in 2010. The participants completed NEO Personality Inventory (NEO-FFI) and Motivational Learning Strategies Questionnaire (MSLQ). The degree of academic success was measured by the type of medal (gold, silver or bronze). Data were analyzed by statistical method and indexes including means, standard deviation, Pearson correlation coefficient and discriminant analysis.
Results: The results showed that there’s a correlation between personality traits and some of the motivational-learning strategies components (p<0.05) and (p<0.01). The results of one-way regression analysis showed that there’s a significant difference between conscientiousness, seeking help, and valuation of the targets with academic success (p<0.05). In addition, the results of discriminant analysis showed that variables of conscientiousness, adjustment and meta-cognitive self-regulation predicted academic success and type of medal more than other predictor variables. In general, predictor variables could predict 54.6 percent of the variance of academic success (winning gold, silver and bronze medal).
Discussion and Conclusion: From the findings of the research we can conclude that there’s a correlation between personality traits and many of the self-regulation learning strategies and that some of the personality traits and self-regulation learning strategies can predict the success of young students. Therefore, improving personality traits and reinforcing the motivational learning skill is recommended for improving the academic success of the students.مقدمه: هدف این پژوهش، بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و موفقیت علمی دانشپژوهان جوان بوده است.
روش: طرح پژوهش در این تحقیق توصیفی از نوع همبستگی و پیشبین بوده است. تعداد 164 نفر (119 پسر و 45 دختر) دانشپژوه در باشگاه دانشپژوهان جوان به روش سرشماری در تابستان 90 در پژوهش شرکت کردند. مقیاس شخصیتی 5 عاملی نئو و مقیاس راهبردهای انگیزشی-یادگیری ینتریچ توسط شرکتکنندگان تکمیل گردید. میزان موفقیت علمی نیز بر اساس نوع مدال (طلا، نقره و برنز) کسبشده اندازهگیری شد. برای تحلیل داده ها با کمک اس. پی. اس. اس از شاخصها و روشهای آماری شامل میانگین، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل تشخیص استفاده شد.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای شخصیتی با بعضی از مؤلفههای راهبرهای انگیزشی-یادگیری همبستگی وجود دارد (0.05p<) و (0.01p<). نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد بین متغیرهای «وظیفهشناسی»، «کمک طلبی» و «ارزشگذاری نسبت به هدف» با موفقیت علمی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05p<). همچنین نتایج تحلیل تشخیص نشان داد از بین کلیه متغیرهای پیشبین، «وظیفهشناسی»، «سازگاری» و «خود نظم دهی فراشناختی» با توان بیشتری میزان موفقیت علمی و کسب نوع مدال را پیشبینی نموده است. درمجموع متغیرهای پیشبین توانستهاند 54.6 درصد از واریانس موفقیت علمی (کسب مدال طلا، نقره یا برنز) را پیشبینی نمایند.
بحث و نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ویژگیهای شخصیتی با بسیاری از راهبردهای خودتنظیمی یادگیری همبستگی دارد و بعضی از ویژگیهای شخصیتی و راهبردهای خودتنظیمی یادگیری میتوانند میزان موفقیت علمی دانشپژوهان را پیشبینی نمایند. لذا توجه بهسلامت ویژگیهای شخصیتی و تقویت مهارتهای یادگیری-انگیزشی برای کمک در ارتقای علمی دانش آموزان و دانشپژوهان توصیه میگردد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2807_d6c1fb98e035f08f8ab0e8b5caffb332.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926The effectiveness of Clinical Creativity Therapy Model on Physical Symptoms, Anxiety, Depression and Social Functions of the Studentsاثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی بر علایم جسمانی، اضطراب، افسردگی و کارکرد اجتماعی دانشآموزان179186280810.22070/cpap.2017.15.1.179FAعلیرضاپیرخائفیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسارعلیاکبرگودینیدانشگاه خوارزمیعبدالحمیدحسینیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200926Introduction: Clinical creativity therapy model is a new strategy for increasing the efficacy of mind and personality which leads to the improvement of mental health. The purpose of the study is to investigate the effectiveness of clinical creativity therapy model on controlling the mental damage symptoms of the students including physical symptoms, anxiety, depression and social function.
Method: This is an experimental research with pretest posttest pattern and the control group. 40 students were selected by random sampling and were matched. Research tools were Mental Health Questionnaire. Data were analyzed by Covariance Test.
Results: The findings of the research showed a significant decrease in the symptoms of the experimental group. There was a significant difference in three symptoms of physical complaints, anxiety and impairment in social function between the two experimental and control group. There was no significant difference in the component of depression.
Discussion and Conclusion: The findings of the research showed that clinical creativity therapy model can lead to the decrease of physical complaints, anxiety, and impairment in social function in people under treatment. This method is recommended as a therapy for people suffering from these symptoms.مقدمه: الگوی بالینی خلاقیت درمانی راهبردی جدید برای افزایش کارآمدی ذهن و شخصیت است که می تواند باعث ارتقاء سلامت روان شود. این پژوهش به هدف بررسی اثربخشی الگوی بالینی خلاقیت درمانی در کنترل نشانگان آسیب روانی دانش آموزان شامل علایم جسمانی، اضطراب، افسردگی و کارکرد اجتماعی اجرا شد.
روش: پژوهش با روش آزمایشی و با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش شامل 40 نفر از دانش آموز بود که با روش تصادفی انتخاب و همتاسازی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه سلامت روان بود . داده ها پژوهش با استفاده از آزمون کواریانس تحلیل شدند.
نتایج: یافتههای پژوهش کاهش معنی داری را در نشانگان آسیب دانش آموزان گروه آزمایشی نسبت به کنترل نشان داد. در سه مولفه شکایات جسمانی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری مشاهده شد. در مولفه افسردگی تفاوت معناداری پیدا نشد.
بحث و نتیجهگیری : یافته های پژوهش نشان داد که الگوی بالینی خلاقیت درمانی می تواند باعث کاهش شکایات جسمانی، اضطراب و اختلال در عملکرد اجتماعی در اافراد تحت درمان شده و استفاده از این روش درمانی برای مبتلایان به این گونه نشانگان در دانش آموزان پیشنهاد می شود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2808_c56145b13c38af8a41e0b2c920168d2c.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926Reliability and Validity of Adultsâ Personal Wellbeing Index (PWI-A)اعتبار یابی و رواسازی مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان (PWI-A)189199280910.22070/cpap.2017.15.1.189FAمحمدرضانائینیاندانشگاه شاهدامیرنیکآذیندانشگاه شاهدمحمدرضاشعیریدانشگاه شاهدمهتابرجبیدانشگاه شاهدزهراسلطانینژاددانشگاه تهرانJournal Article20200926Introduction: The purpose of the research is to investigate the psychometric properties of adults’ personal wellbeing index (PWI-A) in Iranian clinical and non-clinical samples.
Method: This is a descriptive research included two non-clinical (992 students) and clinical (137 patients referred to Family Health Clinic and 111 subjects as control group) groups selected by cluster sampling and purpose sampling, respectively. Research tools included: General Health Questionnaire (GHQ) and World Health Organization’s WHOQOL BREEF.
Results: The findings of the research showed that PWI has a suitable reliability based on the total alpha coefficient (0.89) and correlation coefficient of test-retest (0.79). Exploratory factor analysis indicated its situation from one factor and indexes of confirmatory factor analysis confirm the moderate fitness of the model. Moreover, correlation coefficients indicate convergent validity of the scale with similar tools.
Discussion and Conclusion: The findings of the research show that personal wellbeing index – adults PWI-A has good psychometric properties for studying Iranian adults’ quality of life.هدف: پژوهش حاضر با هدف وارسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان در نمونههای بالینی و غیر بالینی ایرانی اجرا شده است.
روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و نمونه آن شامل دو گروه غیر بالینی (292 نفر دانشجو) و بالینی (137 نفر از مراجعه کنندگان به کلینیک سلامت خانواده و 111 نفر گروه همتا) بوده که به شیوه نمونه گیری خوشهای (گروه غیر بالینی) و مبتنی بر هدف (گروه بالینی) انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه سلامت عمومی(جی. اچ. کیو. -28) و پرسشنامه کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت.
نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که مقیاس یاد شده بر اساس ضریب آلفای کامل (0.89)، و ضریب همبستگی مربوط به باز آزمایی آن (0.79) دارای پایایی مناسبی است. تحلیل عاملی اکتشافی حکایت از اشباع آن از یک عامل داشته و شاخصهای حاصل از تحلیل عاملی تأییدی برازش متوسط مدل را تأیید نمود. همچنین ضرایب همبستگی به دست آمده حاکی از اعتبار همگرای مقیاس با ابزارهای مشابه میباشد.
بحث و نتیجهگیری: از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که مقیاس بهزیستی شخصی بزرگسالان دارای ویژگی های روان سنجی قابل دفاع برای مطالعه کیفیت زندگی جمعیت بزرگسال در ایران است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2809_4fcd0b4d1fc71f7dedd4b3d89ead489a.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926Psychometric Properties of Youth's Inventory of Callous Unemotional Traits (ICU-YV) in Male Teenagersویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی بیرحمی - بیاحساسی در نوجوانان پسر201211281010.22070/cpap.2017.15.1.201FAآرزوپالیزیاندانشگاه آزاد اسلامی، واحد دزفولمهنازمهرابیزاده هنرمنددانشگاه شهید چمران اهوازنسرینارشدیدانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20200926Introduction: Youth's inventory of callous-unemotional traits is used to measure the callous and unemotional traits in male teenagers. The questionnaire is made based on sociopathy screening tool and measures the dimensions of callousness, lack of empathy and lack of emotion. The purpose of the study is to investigate the psychometric properties of the Youth's inventory of callous-unemotional traits in a non-clinical sample.
Method: 300 male students with the average age of 16.38 were selected from Dezful high school by multi-stage random sampling. They completed the ICU Questionnaire (Frick, 2003) and Vandalism Questionnaire (VQ) (Thavabieh and Ahmad, 2010). The reliability of the ICU-YV was measured by three methods of confirmatory factor analysis, convergent validity and criterion validity; and the validity of the questionnaire is assessed by Cronbach alpha and split half method.
Results: Cronbach alpha was 0.65 for total scale and for subscales of callousness, lack of empathy and emotion was 0.56, 0.61 and 0.55, respectively. Split-half coefficient for total questionnaire was 0.56 and for mentioned subscales was 0.51, 0.63, and 0.49, respectively. The correlation between youth’ inventory of callous-unemotional traits and Vandalism Scale was significant at the level of p<0.01 (r=32). Moreover, the results of confirmatory factor analysis (RMSEA=0.05) indicated the suitable fitness of three-factor structure of ICU-YV.
Discussion and Conclusion: The results indicate that ICU-YU has a suitable reliability and validity in Iran.مقدمه: پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان برای سنجش ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی در نوجوانان پسر است. این پرسشنامه با اقتباس از ابزار غربالگری روند جامعهستیزی ساختهشده است و ابعاد بیرحمی، فقدان همدلی و بیاحساسی را میسنجد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامهی بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان در نمونهی غیر بالینی انجام شده است.
روش: تعداد 300 دانشآموز (پسر) با میانگین سنی 16.38 به روش تصادفی چندمرحلهای از دبیرستانهای شهرستان دزفول انتخاب شدند و پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی- بیاحساسی نوجوانان (فریک، 2003)، پرسشنامهی گرایش به رفتار خرابکارانه (طوابیه و احمد، 2010) بر روی این دانشآموزان اجرا شد. اعتبار پرسشنامهی بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان به سه روش تحلیل عامل تأییدی، اعتبار همگرا و اعتبار ملاک سنجیده شد و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ و تنصیف ارزیابی شد.
نتایج: آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0.65 و برای خرده مقیاسهای بیرحمی، فقدان همدلی و بیاحساسی به ترتیب برابر با 0.56، 0.61 و 0.55 و ضریب تنصیف برای کل پرسشنامه 0.56 و برای خرده مقیاسهای نامبرده به ترتیب برابر 0.51، 0.63 و 0.49 به دست آمد. همبستگی بین پرسشنامهی بیرحمی – بیاحساسی نوجوانان و مقیاس گرایش به رفتار خرابکارانه در سطح p<0.01 معنیدار بود (r=32). علاوه بر این نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی (0.05 = RMSEA) گویایی برازندگی نسبتاً خوب ساختار سه عاملی پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی نوجوانان است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که پرسشنامهی ویژگیهای بیرحمی - بیاحساسی در ایران از پایایی و اعتبار نسبتاً مطلوبی برخوردار است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2810_8453a80421082497dc93f015a38f7c14.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218815120200926Comorbidity of Depression and Anxiety Disorders: the Emergence of Transdiagnostic Cognitive-Behavioral Therapyهمبودی اختلالهای اضطرابی و افسردگی: ظهور درمان فراتشخیصی شناختی رفتاری215238281110.22070/cpap.2017.15.1.215FAمهدیاکبریدانشگاه خوارزمیرسولروشن چسلیدانشگاه شاهد0000-0002-7132-1982Journal Article20200926Comorbidity of depression and anxiety disorders has been reported 40 to 80 percent in most of the epidemiology researches and these conditions impose a lot of direct and indirect cost on society. Using specialized cognitive-behavioral therapeutic protocols based on the challenges of comorbidity may not be affordable. Pay attention to the comorbidity of depression and anxiety disorders and response to its challenges is not possible except through the formulation of the solutions which consider the issue theoretically and practically. Transdiagnostic treatments are prerogative of this new perspective on the development of a therapeutic protocol. Transdiagnostic approach tries to resolve the therapeutic challenges and concerns of comorbidity by addressing the theoretical nature of comorbidity and also addressing the common dimensions of emotional disorders especially depression and anxiety disorders in formulating a unified therapeutic protocol. Efforts done in this field resulted in the design of several transdiagnostic protocols which differed in the selection of approved and common techniques of specialized cognitive-behavioral treatments. Although trial research which has done in this field supported the moderate effectiveness of these untheoretical and pragmatic transdiagnostic protocols, it was a turning point for improving the effectiveness level of transdiagnostic approach. Researches in this field tried to overcome this problem by matching these protocols on the theoretical and pathological ground. The milestone of the attempts and orientations was in transdiagnostic protocol of Barlow et al. (2011), they took the first step in designing the theoretical transdiagnostic protocols by using the factor of emotion regulation and its related theories. Despite progress in developing and enriching theoretical transdiagnostic protocols, recent scientific controversies in this field focus on the selection of process or fundamental processes.همبودی اختلالهای اضطرابی و افسردگی در اکثر پژوهشهای همهگیرشناسی، بین 40 تا 80 درصد گزارش شده است و این شرایط هزینههای بسیاری بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر جوامع تحمیل میکند. استفاده از پروتکلهای درمانی شناختی رفتاری اختصاصی با توجه به چالشهای برخاسته از مسئله همبودی، از ابعاد مختلف مقرونبهصرفه نیست. توجه به مسئله همبودی اختلالهای اضطرابی و افسردگی و پاسخ به چالشهای ناشی از آن میسر نبود، مگر از طریق تدوین راهکارهایی که توجه به موضوع و اهمیت همبودی را هم در سطح نظری و هم در سطح کاربردی مدنظر داشته باشند، درمانهای فراتشخیصی پیشقراول این نگاه تازه به تدوین پروتکل درمانی محسوب میشوند. رویکرد فراتشخیصی در تلاشاند تا چالشها و معضلات درمانی ناشی از همبودی را با پرداختن به ماهیت نظری همبودی و لحاظ کردن ابعاد مشترک اختلالهای هیجانی بهویژه اختلالهای اضطرابی و افسردگی در تدوین پروتکل درمانی واحد برطرف کنند. تلاشهای انجامشده در این زمینه به طراحی پروتکلهای فراتشخیصی متعددی منجر شد که تفاوتهای آنها در انتخاب تکنیکهای تأییدشده و رایج درمانهای اختصاصی شناختی رفتاری بود. اگرچه پژوهش کارآزمایی انجامشده در این زمینه از اثربخشی متوسط این پروتکلهای فراتشخیصی غیرنظری و عملگرا حمایت میکرد ولی نقطه عطفی برای ارتقا سطح اثربخشی رویکرد فراتشخیصی شکل گرفته شده بودند. پژوهشگران این زمینه سعی کردند که با منطبق کردن این پروتکلها بر پایههای نظری و آسیبشناسی از سد این مشکل بگذرند. نقطه عطف این تلاشها و جهتگیریها در پروتکل فراتشخیصی بارلو و همکاران (2011) نمایان است که با تکیه بر عامل «تنظیم هیجانی» و نظریههای مرتبط با آن، اولین گام را در طراحی پروتکلهای فراتشخیصی نظریهگرا برداشتند. علیرغم پیشرفت در توسعه و غنیسازی پروتکلهای فراتشخیصی مبتنی بر نظریه، مناقشات علمی اخیر در این زمینه معطوف به انتخاب فرآیند یا فرآیندهای بنیادین است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2811_ba77e2d0fc348070eade5d67f51deb5b.pdf