دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The preliminary results of additive positive psychotherapy based on belief to good on happiness, psychological well-being and satisfaction with life in subclinical depressionنتایج مقدّماتی رواندرمانی مثبتگرای توسعهیافته مبتنی بر خیرباوری در افزایش شادکامی، رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی در افراد افسرده غیر بالینی720283210.22070/cpap.2020.2832FAاعظمنوفرستیجهاد دانشگاهی البرزرسولروشن چسلیدانشگاه شاهد0000-0002-7132-1982لادنفتیدانشگاه علوم پزشکی تهرانحمیدرضاحسنآبادیدانشگاه خوارزمی0000-0001-7487-6898عباسپسندیدهدانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20200926The purpose of the present study was to examine the effectiveness of positive psychotherapy based on belief to good on happiness, psychological well-being and satisfaction with life in subclinical depression. According this, a single subject multiple baselines with follow up phase will be conducted. The first, three people with sign and symptom of depression were chosen from a Center of Psychology and Counseling in Tehran by purposeful sampling. Participants attended from 3 to7 week baseline phase. Within base line stage (3-7 weeks) therapy phase (8 weekly) and follow up step (4 month after treatment), patient filled out The Oxford Happiness Questionnaire, Riff’s Psychological well-being inventory, Satisfaction With Life Scale of Diener (SWLS) and orientations of happiness scale of Peterson. Treatment conducted in 8 sessions of 45 minutes. in The Oxford Happiness Questionnaire(37%), Riff’s Psychological well-being inventory (14%), and Satisfaction With Life Scale(60%). Also, results showed increasing and improving trend in mediator variables such as pleasure (72%), engagement (70%) and meaning (128%) subscales. These results remain during fallow up phase. It seems that positive psychotherapy Based on belief to good is a short-term effective treatment for increasing happiness, Well-being and satisfaction with life in subclinical depressionمقدمه: هدف پژوهش حاضر مطالعهی تأثیر رواندرمانی مثبتگرای توسعهیافته مبتنی بر خیرباوری بر شادکامی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی افراد دارای افسردگی غیربالینی بود.<br /> روش: بر این اساس از طرح تک آزمودنی چند خط پایه با دوره پیگیری استفاده شد.ابتدا از بین افراد دارای علایم و نشانههای افسردگی که به یک مرکز مشاوره در تهران مراجعه کرده بودند، 3 نفر به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای هر کدام از شرکتکنندگان به صورت تصادفی بین 3 تا 7 هفته جلسه خط پایه در نظر گرفته شد. ارزیابیها با استفاده از مقیاس شادکامی آکسفورد، بهزیستی روانشناختی ریف، مقیاس رضایت از زندگی دینر و جهتگیری شادکامی پترسون در مرحله خط پایه (3 تا 7 جلسه)، جلسات مداخله (8 جلسه) و چهار ماه بعد از پایان مداخله (پیگیری) انجام گرفت. مداخله به صورت انفرادی در 8 جلسه 45 دقیقهای انجام گرفت.<br /> نتایج: نتایج نشان داد که هر سه مراجع با شروع مداخله روند افزایشی و رو به بهبودی را در طراز نمرات شادکامی (37 درصد بهبودی)، بهزیستی روانشناختی (14 درصد بهبودی) و رضایت از زندگی (60 درصد بهبودی) نشان دادند. همچنین یافتهها بیانگر افزایش طراز نمرات هر سه مراجع در متغیّرهای فرایندی احساس لذّت (72 درصد بهبودی)، تقویت توانمندی (70 درصد بهبودی) و احساس معنا (128 درصد بهبودی) بود. بخش عمدهای از این نتایج در پایان دوره پیگیری چهار ماهه نیز حفظ شد.<br /> بحث و نتیجهگیری: بر این اساس، به نظر میرسد رواندرمانی مثبتگرای مبتنی بر خیرباوری یک مداخله کوتاه مدّت مؤثر برای افزایش شادکامی، بهزیستی روانشناختی و رضایت از زندگی در افراد افسرده غیربالینی است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2832_1a9d84b6233367bdf38f735916744db3.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The effectiveness of cognitive-metacognitive strategies on information processing speed based on the Stroop testاثربخشی راهبردهای شناختی - فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری2131283310.22070/cpap.2020.2833FAاسماعیلسلیمانیدانشگاه ارومیهفیروزهسپهریان آذردانشگاه ارومیه0000-0002-7520-0109هالهایماندوستدانشگاه ارومیهJournal Article20200926Background: The main objective of this study was to investigate the effect of cognitive-metacognitive strategies on information processing speed based on the result of Stroop test on students with specific learning difficulties. <br /> <br />Method: The research method was pre and post-test experimental plan with control group. The target population of the research included all fourth, fifth and sixth grade students with specific learning disabilities in specific learning school of Omid in the academic year of 2016-17.(N=76). Sample for the research was 36 students (both genders) with math learning disability, which were selected using systematic random sampling. Tools used for gathering data included: Researcher-made questionnaire, Raven's IQ test, Iranian Keymath test and Stroop test. Experimental group received 10 sessions of cognitive-metacognitive strategies and control group did not. <br /> <br />Results :The results of multivariate analysis of variance (MACNOVA) showed that automatic and controlled information processing (response time index, number of correct responses and error response) is different in experimental group after cognitive- metacognitive intervention(P < /strong>≥0/001). <br /> <br />Conclusion: According to the findings of this study, it can be concluded that cognitive-metacognitive strategies based intervention was effective in improving information processing. These interventions are recommended to be exploited.مقدمه: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی بر سرعت پردازش اطلاعات براساس آزمون استروپ در دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود.<br /> <br /> روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع طرحهای پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مرکز مشکلات یادگیری 1 منطقه 6 تهران در سال تحصیلی 95-1394 بودند (N=76) که نمونه این پژوهش شامل 36 دانشآموز دختر و پسر مبتلا به اختلال ریاضی بودند که از میان لیست جامعه آماری به صورت نمونهگیری تصادفی منظم(سیستماتیک) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه دموگرافیک، آزمون هوشی ریون، آزمون ریاضی ایران کی مت و آزمون استروپ استفاده شده است. گروه آزمایش در ۱۰ جلسه تحت آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد.<br /> <br /> نتایج: یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که بعد از مداخله شناختی - فراشناختی، شاخص زمان واکنش و تعداد خطاها در گروه آزمایش کاهش یافته و تعداد پاسخ صحیح افزایش یافته است (001/0≥P).<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت ارائه مداخله مبتنی بر آموزش راهبردهای شناختی - فراشناختی بر بهبود پردازش اطلاعات موثر بوده است. لذا استفاده از این مداخلات پیشنهاد میشود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2833_4649628859c88eea3926987aaf6cf4fe.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Comparing the effectiveness of schema therapy and CBT on eating disorder beliefs in anorexia and bulimia nervosa patients based on the parental bondingمقایسه اثربخشی طرحوارهدرمانی و درمان شناختی رفتاری بر باورهای اختلال خوردن در بیماران بیاشتها و پراشتهای عصبی با توجه به پیوند والدینی3348283410.22070/cpap.2020.2834FAطاهرهمحمودیان دستناییدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)حمید طاهرنشاط دوستدانشگاه اصفهانشعلهامیریدانشگاه اصفهانغلامرضامنشئیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20200926Purpose: This study aimed at comparing schema therapy and CBT on beliefs related to eating disorders (negative self-esteem, self-accepted weight, the weight accepted by others and control overeating) among anorexia and bulimia nervosa patients based on the parental bonding. Method: The study had an experimental method with pretest-posttest design. The study population included all patients aged 16 to 23 years with eating disorder who had referred to psychiatrists, psychologists and all obesity and weight loss centers in Tehran. Purposeful sampling was used and the diagnostic criteria for the disorder was psychiatric diagnosis according to the fifth edition of the DSM manual (DSM-5). After the first sampling, the patients were screened in terms of parental bonding and then treatment plans were administered to patients in each group according to their age and body mass. because one of the ingress criteria in this study, has been the having a parents weak link (More supportive and less care Subjects with anorexia nervosa were considered in the category of mild in terms of body mass index (BMI≥17kg/m2<19kg/m2) and subjects with bulimia nervosa were considered in the category of mild in terms of body mass index and intensity (BMI≥30kg/m2). The instruments of the study included the Parental Bonding Questionnaire, Eating Disorders Beliefs and Yang’s Schema Questionnaire (1994).Multivariate analysis of Variance (ANCOVA) was used for data analysis. Results: The results of the study indicated that schema therapy had a higher effectiveness in both groups of patients compared to the cognitive behavioral therapy. Cognitive and behavioral therapy was also effective for bulimia nervosa patients. However, it was less effective than schema therapy in these patients. Conclusion: Due to the high effectiveness of schema therapy compared to cognitive behavioral therapy, it should not be assumed that schema therapy is the ultimate therapy for these patients as the use of the techniques of this approach is tied with social and cultural behaviors and the therapy should be considered in accordance with other underlying factors. <br /> <br />chema therapy in these patients. Conclusion: Due to the high effectiveness of schema therapy compared to cognitive behavioral therapy, it should not be assumed that schema therapy is the ultimate therapy for these patients as the use of the techniques of this approach is tied with social and cultural behaviors and the therapy should be considered in accordance with other underlying factors. <br /> <br /> <br />nd the therapy should be considered in accordance with other underlying factors.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه طرحوارهدرمانی و درمان شناختی رفتاری در باور های اختلال خوردن در بیماران بی اشتهای و پراشتهای عصبی با توجه به پیوند والدینی بوده است.<br /> <br /> روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون، پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل بیماران دارای اختلال خوردن مراجعه کننده به مراکز روانپزشکی، روان درمانی بالینی و مراکز درمانی چاقی و لاغری شهر تهران که از نظر سنی بین 16 تا 23 سال اند می باشد. روش نمونه گیری هدفمند است، و ملاک تشخیص برای اختلال، تشخیص روانپزشک بر حسب ویراست پنجم راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی[U1] می باشد. بعد از نمونه گیری اولیه بیماران از نظر پیوند والدینی غربالگری شدند. زیرا یکی از معیارهای ورود در این پژوهش دارا بودن پیوند ضعیف والدینی(بیش حمایت گر و مراقبت کم) بوده است. بیماران بی اشتهای عصبی از نظر شاخص توده بدنی در رده (BMI≥17kg/m2<19kg/m2) قرار داشتند و بیماران پراشتهایی عصبی با 3-1 رفتار جبرانی نامناسب در هفته در نظر گرفته شدند( هر دو گروه در رده خفیف بودند). ابزار مورد استفاده: شامل پرسشنامه پیوند والدینی، باور اختلال خوردن و طرحوارههای یانگ(1994)می باشد. برای تحلیل فرضیهها از آزمون تحلیل کوواریانس عاملی (انکوا) استفاده شد.<br /> <br /> نتایج: یافته های پژوهش نشان داد در هر دو گروه بیماران، طرحوارهدرمانی نسبت به درمان شناختی رفتاری دارای اثربخشی بالاتری بوده است برای بیماران پر اشتهای عصبی درمان شناختی رفتاری نیز اثربخش بوده است اما نسبت به طرحوارهدرمانی اثربخشی کمتری داشته است.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی بالاتر طرحوارهدرمانی نسبت به درمان شناختی رفتاری نباید تصور کرد که برای این بیماران درمان نهایی طرحوارهدرمانی است زیرا ناگفته پیداست که به کارگیری تکنیکهای این رویکرد، با رفتارهای فرهنگی و اجتماعی گره خورده است و باید درمان را منطبق با سایر عوامل زمینه ای در نظر داشت.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2834_3b59d290fe5e21042ad5a4cc182a9cdd.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Effect of Enrichment Education of Communication on Conjugal Satisfaction of Addicted Couplesتأثیر آموزش برنامه غنیسازی ارتباط بین فردی بر رضایت زناشویی همسران معتادین4956283510.22070/cpap.2020.2835FAعلیرضاآقایوسفیدانشگاه پیام نورشیداشریفی ساکیدانشگاه پیام نوررضاکریمیدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیJournal Article20200926the goal of this study was to investigate enrichment education of communication on conjugal satisfaction of addicted couples. Hence, 30 couples were chosen from all addicted couples who had referred to Bouali health house in Tehran province in 1392 and as random, they were attributed in two groups who were received enrichment education of communication (15 people) and a group who were not received this education (15 people). Both groups at first and end of education, responded to scale of Enrich’s conjugal satisfaction. The results of test of univariate covariance analysis showed, there is a meaningful difference between both groups in pre - test and test group had a higher average. It seems that enrichment education in solving dispute, clearly stating itself, being more acceptable, making speaking skills, making skills of its change, and finally help to change partner can be helpful.مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی آموزش برنامه غنیسازی ارتباط بین فردی بر رضایت زناشویی همسران معتادین بود.<br /> روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی است. از کلیه همسران معتادین که در آذر سال 92 به سرای محلهی بوعلی در استان تهران مراجعه نموده بودند 30 نفر انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروهی که آموزش غنیسازی ارتباط بین فردی (15 نفر) را دریافت کرده و گروهی که این آموزش را دریافت نکرده (15 نفر) انتساب شدند. دو گروه در ابتدا و انتهای آموزش به مقیاس رضایت زناشویی انریچ (1998) پاسخ دادند.<br /> نتایج: تحلیل حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که بین دو گروه در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش میانگین بالاتری در پس آزمون داشت.<br /> بحث و نیجهگیری: به نظر میرسد که آموزش غنیسازی ارتباط بین فردی در حل تعارض، ابراز آشکار خود، پذیرندهتر بودن، ایجاد مهارتهای صحبت کردن، ایجاد مهارتهای تغییر خود و در نهایت کمک به تغییر همسر، میتواند کمک کند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2835_162fc03ecca63411085071b033017789.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Conservative Tendencies: Investigation of Effects of Personality Traitsگرایشهای محافظهکاری: تاثیر ویژگیهای شخصیتی5769283610.22070/cpap.2020.2836FAمحمودرضارهبرقاضیدانشگاه اصفهانابوالفضلباقری اژیهدانشگاه اصفهانسمانهرحمانیدانشگاه اصفهانJournal Article20200926Introduction; It seems that one of the important factors affecting individuals’ political attitudes is personality traits. Previous literature indicate that there is a significant relationship between some of the dimensions of personality traits and political-cultural attitudes. The objective of the present study is to investigate the effect of individuals’ personality traits on conservatism in two political and cultural domains. <br /> <br />Method: The population of the present study is students of University of Isfahan. To collect data, the NEO-FFI and Political Attitudes Questionnaire were used. The validity of the later questionnaire was obtained using the formal method and its reliability was evaluated using Cronbach’s alpha coefficient. <br /> <br />Results: Findings of the present study indicate that there is a negative and significant correlation between flexibility and tendency to cultural and political conservatism. The results also indicate that conscientiousness has a positive and significant effect on individuals’ tendencies towards conservatism in two cultural and political domains. Finally, the results of the research indicate that the three other variables in personality traits, only agitation can have significant effects on the tendency to cultural conservatism and causes the more tendency of individuals toward conservative political attitudes in cultural domains. <br /> <br />Discussion and Conclusion: This study highlights the importance of the personality traits on explanation of political and cultural trends.مقدمه: به نظر میرسد یکی از عوامل مهم تاثیرگذار بر نگرش سیاسی افراد ویژگیهای شخصیتی است. پژوهشهای گذشته حاکی از ارتباط معنیدار برخی از ابعاد عوامل شخصیتی و نگرشهای سیاسی و فرهنگی میباشد. بنابراین هدف از نگارش این مقاله تاثیر تاثیر ویژگیهای شخصیتی افراد بر گرایش به محافظهکاری در دو حوزه سیاسی و فرهنگی میباشد.<br /> <br /> روش: جامعه پژوهش حاضر، دانشجویان دانشگاه اصفهان میباشد که 428 نفر دانشجو به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات، از فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو و پرسشنامه محققساخته نگرش سیاسی استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است.<br /> <br /> نتایج: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که اولا بین گشودگی به تجربه و گرایش به محافظهکاری فرهنگی و سیاسی رابطه معنادار و منفیای وجود دارد. دوم اینکه باوجدان بودن به شکلی معنیدار بر گرایش افراد به سمت محافظهکاری در دو حوزه فرهنگی و سیاسی تاثیر مثبت میگذارد. سرانجام نتایج پژوهش حاکی از آن است که از سه متغیر دیگر موجود در ویژگیهای شخصیتی تنها روان رنجورخویی است که میتواند بر روی گرایش به محافظهکاری فرهنگی تاثیر معنیدار و مثبتی گذارد.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر لزوم توجه به تاثیر ویژگیهای شخصیتی در گرایشهای سیاسی و فرهنگی را تاکید میکند. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2836_f655fb626346ad444b8c020d6bf1a4a3.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Personality variability: a comparative study on the effects of career years on personality changes in offshore oilfield workersتغییرپذیری شخصیتی: بررسی مقایسهای اثرات سنوات شغلی بر تغییرات شخصیتی در شاغلین تاسیسات نفتی دریایی7182283710.22070/cpap.2020.2837FAعباسروزبهانیدانشگاه پیام نورمرتضیترخاندانشگاه پیام نورعلیرضاآقایوسفیدانشگاه پیام نورJournal Article20200926Introduction: Stability or changes of personality during the life is one of the controversial issues in psychology. Both views have reasons to prove their hypothesis. In this study the changes in personality traits of employees of offshore oil installations were studied. <br /> <br />Method: The assessment tools are mid-life personality development questionnaire (MLPD) and semi-structured interview. The subjects ( N=87) were divided into three groups in terms of job history: 1 to 5 years, 6 to 10 years and up to 10 years. <br /> <br />Findings: Comparing the mean scores of the six dimensions of personality traits (neuroticism, extraversion, openness to experience, conscientiousness, adaptability and agency) showed that with increasing job experience increase in conscientiousness and decline in neuroticism can be seen. But the findings of semi-structured interview showed different changes in personality traits linked to length of employment. In such a way that whatever retention period in offshore oil installations increases decline in extraversion and increase in neuroticism can be seen. <br /> <br />Conclusion: This finding contradicts the normative changes of personality, reflecting the impact of social status and occupation on personality traits.مقدمه: ثبات یا تغییرات شخصیتی در طول دوره زندگی یکی از موارد بحثبرانگیز در روانشناسی است. هر دو دیدگاه دلایلی برای اثبات فرضیههای خود دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تغییرپذیری شخصیت در شاغلین تاسیسات نفتی با توجه به شرایط شغلی آنها (14 روز کار و 14 روز استراحت) است.<br /> روش: در مطالعه پیش رو تغییرات در ویژگیهای شخصیتی 86 نفر از کارکنان تاسیسات نفتی دریائی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار سنجش شامل پرسشنامه رشد شخصیت میانسالی (ام ال پی دی) و مصاحبه نیمهساختیافته بود. آزمودنیها از نظر سابقه شغلی به سه دسته تقسیم شدند: باسابقه تا 5 سال، 6 تا 10 سال و 11 سال به بالا.<br /> نتایج: مقایسه میانگین نمرات ویژگیهای شخصیتی در ابعاد ششگانه ( نوروتیزم، برونگرائی، باز بودن نسبت به تجربه، وجدانی بودن، سازگاری با مردم و عاملیت) نشان داد که همراه با افزایش سابقه کار افزایش در وجدانی بودن و کاهش در نوروتیزم مشاهده می شود. اما یافتههای مربوط به مصاحبه نیمهساختیافته تغییرات متفاوتی را در ویژگیهای شخصیتی مرتبط با سنوات شغلی نشان داد. بهگونهای که هر چه سالهای ماندگاری در تاسیسات نفتی دریائی افزایش مییابد کاهش در برونگرائی و افزایش در نوروتیزم مشاهده شود.<br /> بحث و نتیجهگیری: این یافته مغایر با تغییرات هنجاری شخصیت و نشاندهنده تاثیر موقعیت اجتماعی و شغل در ویژگیهای شخصیتی است. بهگونهای که می توان گفت مشاغلی مانند کار در سکوهای نفتی می تواند موجب تغییراتی در شخصیت بر خلاف جهت تغییرات هنجاری شود. این تغییرات اثرات منفی در تعاملات اجتماعی و سازگاری دوران میانسالی و پیری کارکنان دارد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2837_2a9c9a2dc51d5c694d8c991e5066353b.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The role of dark triad of personality in the prediction behavioral risk-taking and moral disengagementنقش سه گانههای تاریک شخصیت در ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی دانشآموزان پسر8391283810.22070/cpap.2020.2838FAزهرهرسایی کشوکدانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجنداحمدمنصوریدانشگاه آزاد اسلامی، واحد نیشابور0000-0003-3944-4082Journal Article20200926Introduction: Diagnosis and identification of the antecedents of risky behaviors and moral disengagement will lead to better treatment-intervention plans designed for prevention and, eventually, reduction of immoral behaviors and risky behaviors. This research, therefore, was conducted to fulfill the purpose of replying to the question of whether the dark triad personality traits play a role in behavioral risk-taking and moral disengagement. <br /> <br />Method: In a descriptive-correlational study, 265 male pre-university students of Birjand city were selected by stage cluster sampling method. The participants completed Jonason and Webster’s (2010) dark triad scale, Iranian adolescent risk-taking scale, and Bandura’s moral disengagement scale (1996). Data were analyzed by using multiple regression analysis. <br /> <br />The cluster sampling method was used for sample selection, and Jonason and Webster’s (2010) dark triad scale, Iranian adolescent risk-taking scale, and Bandura’s moral disengagement scale (1996) were used for data collection. Multiple regression analysis was used for investigation of the research hypotheses. <br /> <br />Results: The results demonstrated that narcissism, psychopathy, and machiavellism account for 33 percent of the behavioral risk-taking variance. On that basis, if narcissism, psychopathy, and machiavellism are incremented by one, the change increases the behavioral risk-taking scores by 0.30, 0.26, and 0.24, respectively. Furthermore, the findings of the research demonstrated that psychopathy and machiavellism account for 29 percent of the moral disengagement variance, but narcissism was not a predictor of moral disengagement. If psychopathy and machiavellism are incremented by one, the change increases the moral disengagement scores by 0.39 and 0.35. <br /> <br />Discussion and conclusion: The results of this study showed that dark triad personality traits play an important role in predicting behavioral risk-taking and moral disengagement in boy students.مقدمه: تشخیص و شناسایی پیشآیندهای ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی منجر به طراحی برنامههای درمانی – مداخلهای بهتر بهمنظور پیشگیری و در نهایت کاهش رفتارهای غیراخلاقی و رفتارهای ریسکپذیر خواهد شد. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف پاسخگویی به این سوال انجام شد که آیا سه گانههای تاریک شخصیت در ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی نقش دارند؟<br /> روش: در یک پژوهش توصیفی - همبستگی، تعداد 265 نفر از دانشآموزان پسر مقطع پیشدانشگاهی شهر بیرجند به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از مقیاس شخصیت تاریک (2010)، پرسشنامه خطرپذیری جوانان (1390) و مقیاس عدم درگیری اخلاقی (1996) استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک نرمافزار آماری «اس. پی. اس. اس.» و با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و تحلیل رگرسیون چندمتغیره تحلیل شد.<br /> نتایج: نتایج نشان داد که خودشیفتگی، جامعهستیزی و ماکیاولیسم 33 درصد از واریانس ریسکپذیری رفتاری را تبیین میکنند. بهعلاوه جامعهستیزی و ماکیاولیسم تبیینکننده 29 درصد واریانس بیتفاوتی اخلاقی هستند، اما خودشیفتگی پیشبینیکننده بیتفاوتی اخلاقی نبود.<br /> بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که سه گانههای تاریک شخصیت نقش مهمی در پیشبینی ریسکپذیری رفتاری و بیتفاوتی اخلاقی دانشآموزان پسر بازی میکنند.<br /> https://cpap.shahed.ac.ir/article_2838_76f00b120bc6c3da2d4e00b1f4ffe3bf.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Effectiveness of group therapy based on multimodal approach on mental well-being and academic burnout of male studentsاثربخشی کارآمدی گروهدرمانی با رویکرد چندوجهی لازاروس بر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان پسر93103283910.22070/cpap.2020.2839FAمحسنگلمحمدیاندانشگاه رازیآذرپروانهدانشگاه رازیایمانمصباحدانشگاه رازیJournal Article20200926The aim of Present study was study the effectiveness of group therapy based on multimodal approach on emotional well-being and academic burnout of male students. Study type was semi experimental, pre-posttest design with control group. Population include all male high school students of Andimeshk city in academic year 2016.30 students were chosen with cluster sampling method and assigned into tow experimental and control groups (each group n=15).experimental group received 8 sessions multimodal therapy weekly (each session 90 minute duration). Instruments were Warwick-Edinburgh Mental Well-being scale and Maslach Burnout Inventory-Student Survey (MBI-SS).data analyzed with multiple analyze of covariance (MANCOVA). Findings showed that there is significant differences between experimental and control groups in mental well-being and academic burnout (p>0/001). In whole findings indicated the role and importance of multimodal group therapy in decreasing academic burnout and increasing mental well-being in students.مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی کارآمدی گروهدرمانی مبتنی بر رویکرد چندوجهی لازاروس بر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی دانش آموزان پسر یود.<br /> روش: این پژوهش یک مطالعه نیمهآزمایشی، با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. پژوهش، نیمهتجربی طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم مدارس دولتی شهرستان اندیمشک بود که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند. از جامعه فوق 30 دانشآموز با نمونهگیری خوشهای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند . گروه آزمایشی 8 جلسه گروهدرمانی براساس درمان چندوجهی را دریافت کردند. ابزارهای پژوهش شامل بهزیستی ذهنی وارویک - ادینبور و فرسودگی تحصیلی ماسلاخ بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره تحلیل شدند.<br /> نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر بهزیستی ذهنی و فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد(0.001>p). دستاورد نهایی این پژوهش، کارآمدی مثبت رویکرد چندوجهی لازاروس در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش بهزیستی ذهنی دانشآموزان بود.<br /> بحث و نتیجهگیری: به طور کلی یافتههای پژوهش نقش و اهمیت درمان چندوجهی را در کاهش فرسودگی تحصیلی و افزایش بهزیستی ذهنی دانشآموزان متذکر میسازد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2839_da9daa8d75c2af4d2274d95b564554d0.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Designing and testing a model Psychological Well â Being According to Personality traits with as mediator Ethnic Identitiy at Taleshتدوین و آزمون مدل بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس مؤلفههای شخصیت با واسطهگری هویت قومی در تالش105118284010.22070/cpap.2020.2840FAمژگاناحمدپوردانشگاه علامه طباطباییاحمدبرجعلیدانشگاه علامه طباطبایی0000-0001-6823-7600حسیناسکندریدانشگاه علامه طباطبایینورعلیفرخیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200926Designing and testing a model Psychological Well – Being According to Personality traits with as mediator Ethnic Identitiy at Talesh <br /> <br /> <br />Abstract: <br /> <br /> <br />Introduction: people have always been seeking to understand how a good life could be achieved and they see it a accompanied by well-being and happiness. The notion of “well-being” has been used in psychology literature as a general term of mental health. <br /> <br />This study aimed to construct and test a model for people’s psychological well-being based on personality factors in Talesh with ethnic identity as mediators. <br /> <br />Methods: 300 people of Talesh who had been living in the Gilan region in the year 2016 were selected using convenience sampling method and filled out Ryff’s Psychological Well-being Scales , Solgi Ethnic Identity Questionnaire, Short NEO Questionnaire . <br /> <br />The current study is a descriptive (non-experimental), correlational, and path structural modeling. Study data were analyzed using Pearsonian correlation test, Multi-variance regression, and linear model to be exact, by the software Lisrel version 8.5. <br /> <br />Results: results indicate that personality factors have influence over people’s psychological well-being. Of course, considering the negative path coefficient of Neuroticism with psychological well-being, the influence of these two variables on each other is converse. Also, results showed that the variable ethnic identity mediated the relations of all personality factors (except Neuroticism) to psychological well-being. <br /> <br />Discussion and Conclusion: based on this research, there is clear perspective for experts to wards life satisfaction and psychological well-being among Iranian ethnics. And to reach healthy psychological well-being we should pay special attention to social support and ethnic integrity.مقدمه: افراد همواره به دنبال درک این موضوع بودهاند که یک زندگی خوب چگونه بدست میآید و آن را همراه با بهزیستی و شادی میدانند. مفهوم «بهزیستی» به عنوان یک اصطلاح عمومی سلامت روانی در ادبیات روانشناسی به کار میرود.<br /> هدف این پژوهش تدوین و آزمون مدل بهزیستی روانشناختی افراد بر اساس مؤلفههای شخصیت با واسطهگری هویت قومی در تالش میباشد.<br /> روش: 300 نفر از افراد تالش واقع در منطقه گیلان در سال 95 زندگی میکردند. با روش نمونه گیری در دسترس و با پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف، پرسشنامه هویت قومی سلگی، نسخه کوتاه شخصیت نئو، مورد آزمون قرار گرفتند. پژوهش حاضر جزء پژوهشهای توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری است. دادههای پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره به بیان دقیقتر مدل خطی کلی است و با کمک نرمافزار لیزرل 8.5 تجزیه و تحلیل شد.<br /> نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای شخصیت بر روی بهزیستی روانشناختی در افراد اثرگذار هستند. البته با توجه به ضریب مسیر منفی روانرنجوری با بهزیستی روانشناختی، اثرگذاری این دو متغیر بر روی هم به صورت معکوس است. همچنین نتایج نشان داد که متغیر هویت قومی تنها برای مؤلفه وظیفهشناسی نقش واسطهای ندارد و برای بقیه مؤلفههای شخصیت نقش واسطهای در رابطه با بهزیستی روانشناختی را دارد.<br /> بحث و نتیجهگیری: بنابر نتایج این پژوهش، میتوان چشمانداز روشنی را نسبت به میزان رضایت از زندگی و بهزیستی روانشناختی در میان اقوام ایرانی برای متخصصان ایجاد کرد و برای دستیابی به بهزیستی روانشناختی سالم به نوع حمایت اجتماعی و انسجام قومی افراد در گروه توجه ویژه داشت.<br /> https://cpap.shahed.ac.ir/article_2840_c629256f2c49b14a63c88e2b305de763.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Path analysis of mothers parenting style with components of their personality type(A.B.C.D) and religious orientationتحلیل مسیر سبک فرزندپروری مادران با مؤلفههای تیپ شخصیتی (A.B.C.D) و جهتگیری مذهبی آنها119130284110.22070/cpap.2020.2841FAنادیاقره گوزلودانشگاه محقق اردبیلیاکبرعطادختدانشگاه محقق اردبیلیسجادبشرپوردانشگاه محقق اردبیلیمحمدنریمانیدانشگاه محقق اردبیلی0000-0002-9710-4046Journal Article20200926this research has done with the aim of analyzing mothers personality types and religious orientation in predicting the parenting style. the studies was descriptive- correlation . for this research 100 mothers of the teenagers between 15-18 year old boy in Hamedan has been chosen by the method of cluster sampling. mothers has answered the A & B FREDMAN and ROSEMAN's personality type questionnaire, RAHEH and SOLOMAN's C personality type scale, DENOLT's D personality type scale, ALPORT's religious orientation and Bumrind's parenting style. for analyzing the data we use Pearson correlation coefficient & Path analysis based on regression. the results indicate that C & D personality type has got a positive relation with Authoritarian parenting style and D personality type has negative relation with decisive parenting style.so internal religious orientation and decisive parenting style, external religious orientation and Authoritarian & permissive parenting style has got positive relation. also Path analysis claims that external religious orientation has got direct relation with permissive parenting style and indirect relation with Authoritarian parenting style, it has relation with this by D personality type as mediator variable. We can use the result of the research in preventing the damages on children that can cause by parents incorrect choosing of parenting style.مقدمه: پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش تیپ شخصیتی و جهتگیری مذهبی مادران در پیشبینی سبکهای فرزندپروری اجرا شد.<br /> روش: روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی - همبستگی (تحلیل مسیر) بود. برای انجام این پژوهش از بین مادران نوجوانان 18-15 سال ساکن در شهر همدان نمونهای به حجم 100 نفر با روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد و مادران پرسشنامه تیپ شخصیتی A و B فریدمن و روزنمن (1959)، مقیاس تیپ شخصیتی C راهه و سولومون (1999) و مقیاس تیپ شخصیتی D دنولت(1998)، جهتگیری مذهبی آلپورت (1950) و سبک فرزندپروری بامریند (1972) را تکمیل نمودند برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مبتنی بر رگرسیون استفاده شد.<br /> نتایج: نتایج نشان داد که تیپهای شخصیتی C و D با سبک فرزندپروری استبدادی رابطه مثبت؛ و تیپ شخصیتی D با سبک فرزندپروری قاطع رابطه منفی دارد. همچنین جهتگیری مذهبی درونی با سبک فرزندپروری قاطع و جهتگیری مذهبی بیرونی با سبکهای فرزندپروری سهلگیر و استبدادی رابطه مثبت دارد و تحلیل مسیر انجام شده نیز نشان داد که جهت گیری مذهبی بیرونی با سبک فرزندپروری سهلگیر به طور مستقیم و با سبک فرزندپروری استبدادی به طور غیرمستقیم و از طریق تیپ شخصیتی D به عنوان یک متغیر میانجی رابطه دارد.<br /> بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که بین مؤلفههای تیپ شخصیتی و جهتگیری مذهبی وسبک فرزندپروری ارتباط وجود دارد که از نتایج پژوهش میتوان در راستای پیشگیری از صدمات وارده بر فرزندان که میتواند ناشی از انتخاب سبکهای فرزندپروری نادرست والدین باشد استفاده نمود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2841_99e085096b5f09b7bede401e0a007f32.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The effectiveness of mindfulness training on reducing symptoms and associated disorders in children with attention deficit -hyperactivity disorder (ADHD)اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش نشانههای بالینی و اختلالات همراه آن در کودکان دارای اختلال بیشفعالی – نقص توجه (ADHD)131140284210.22070/cpap.2020.2842FAثنانوریمقدمدانشگاه تربیت مدرس0000-0001-5246-5609سید کاظمرسولزاده طباطباییدانشگاه تربیت مدرسنیماقربانیدانشگاه تهرانعلیرضامرادیدانشگاه خوارزمیافسانهصحتبیمارستان مهرJournal Article20200926Attention Deficit/ Hyperactivity disorder is a common problem in childhood that continue through adolescence and adulthood. Affect the various aspects of one's life. Because several treatment models designed to draw the disorder .The purpose of this research was to Study of Effectiveness of Mindfulness on decreasing clinical signs in Attention Deficit/ Hyperactive Disorder children. The design of the study was quasi–experimental, and of pretest- posttest with control group kind. The statistical population comprised children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) referred to psychological clinics .of Tehran municipality. The research sample consisted of 30 child that were selected by the available sampling method and randomly assigned to experimental and control groups .IVA scale and CBCL scale were used to gather data. The experimental groups received 8 eight 90 minutes sessions of mindfulness each week while the control group received no specific intervention. At the end, both were re-evaluated (post-test). Data were analyzed by analysis of multi covariance (MANCOVA).The results indicate that mindfulness training on clinical signs of children with ADHD was significantly effective and children of experimental group Showed significant reduction (p < 0/001) in clinical sign. And co morbid disorder such as anxiety ad affective problem and oppositional defiant disorder reduced significantly. According to these findings,mindfulness training is recommended to be used for reduction and improving clinical signs of children with ADHD.مقدمه: اختلال نقص توجه - بیشفعالی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است که تا نوجوانی و بزرگساالی ادامه دارد و ابعاد مختلفی از زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهد. بدین خاطر الگوهای درمانی متعددی برای این اختلال طراحی شده است.یکی از ااین الگوها آموزش بهوشیاری است. بر این اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزش بهوشیاری بر کاهش علایم و نشانگان بالینی کودکان مبتلا به اختلال بیشفعالی - نقص توجه است.<br /> <br /> روش: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی و به صورت پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری پژوهش شامل کودکان 12-9 ساله دارای اختلال نقص توجه - بیشفعالی در شهر تهران بودند. نمونه مورد مطالعه متشکل از 30 نفر از کودکان مبتلا به اختلال بودند که به طور دردسترس انتخاب و به صورت تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل گماشته شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای را به صورت هفتگی دریافت نمود. از مقیاس سنجش اختلال نقص توجه – بیشفعالی و فرم سیاهه رفتاری آخنباخ برای جمعآوری دادهها استفاده شد. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /> <br /> نتایج: نتایج نشان داد که آموزش بهوشیاری به طور معناداری بر کاهش نشانههای بالینی کودکان بیشفعال مؤثر بوده است (p <0.001). علاوه براین نشانههای همراه در اختلال بیشفعالی از قبیل مشکلات عاطفی، اضطراب، مشکلات رفتار مقابلهای در این کودکان در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته بود.<br /> <br /> بحث ونتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش، میتوان روش آموزش بهوشیاری را به عنوان یک روش موثر در کنار سایر روشها برای کاهش نشانههای اختلال بیشفعالی بکار برد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2842_4ea0d06e6cf821202cf3c6932dec356b.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Brain Behavioral Inhibition and Activation Systems (BIS/BAS) and Hemispheric Dominance in People with and without Alexithymiaسیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری (BIS/BAS) و برتری نیمکرهای در افراد با و بدون آلکسیتیمیا141149284310.22070/cpap.2020.2843FAعلیرضاآقایوسفیدانشگاه پیام نورغلامحسینجوانمرددانشگاه پیام نوررقیهمحمدی قره قوزلودانشگاه پیام نورJournal Article20200926The present research was a causal-comparative study with ex post facto method to evaluate brain behavioral inhibition and activation systems (BIS/BAS) and hemispheric dominance in alexithymia. For this purpose, 25 university students without alexithymia symptoms and 25 university students with alexithymia were selected with purposive sampling among male and female undergraduate students of Bonab and Tabriz Payam-e- Noor Universities. In this study, data collection tools included Toronto Alexithymia Scale (TAS-20), the Brain Behavioral Inhibition and Activation Systems (BIS/BAS) questionnaire of Carver and White (1994), and Edinburgh’s handedness questionnaire. The collected data were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA) and statistical software of SPSS-18. The results indicated that there is no difference between people with alexithymia and people without alexithymia in terms of hemispheric dominance. People with alexithymia had less behavioral inhibition and the drive mean in people with alexithymia was lower.مقدمه: مرور ادبیات پژوهش، این فرض را به ذهن متبادر میکند که احتمال دارد اساس زیستی – عصبی مشترکی برای آلکسیتیمیا، برتری نیمکرهای و سیستمهای مغزی رفتاری، موجود باشد. لذا، هدف این پژوهش، بررسی سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری و برتری نیمکره ای در اختلال آلکسیتیمیا بود<br /> روش: پژوهش حاضر، یک مطالعه علّی - مقایسهای است که به روش پسرویدادی انجام یافته است. بدین منظور، 25 دانشجوی فاقد علایم آلکسیتیمیا، و 25 دانشجوی دارای آلکسیتیمیا به روش هدفمند از بین دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاههای پیامنور مرکز بناب و تبریز در پنج رشته تحصیلی که شامل 1760 نفر بودند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات در این تحقیق، پرسشنامه آلکسیتیمیای تورنتو، پرسشنامه سیستمهای مغزی بازداری و فعالسازی رفتاری کارور و وایت (1994)، و پرسشنامه دست برتری ادینبورگ، بودند. دادههای گردآوری شده با تحلیل واریانس چندمتغیری و بهوسیله نرمافزار آماری اس. پی. اس. اس. - 18 تجزیه و تحلیل شدند.<br /> نتایج: نتایج نشان داد افراد دارای آلکسیتیمیا به لحاظ غلبه نیمکرهای تفاوتی با افراد بدون آلکسیتیمیا نداشتند. افراد دارای آلکسیتیمیا بازداری رفتاری کمتری داشتند و میانگین سایق در افراد دارای آلکسیتیمیا، پایینتر بود (p < 0/01).<br /> بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد افراد دارای آلکسیتیمیا بخاطر اینکه از آگاهی و پردازش هیجانی پایینتری برخوردارند، با کنارگذاشتن هیجانات و احساسات، و با بازداریِ کمتری رفتار میکنند. چراکه آگاهیهیجانی در قشر پیشانی پردازش میشود و این درحالیست که آلکسیتیمیا با اختلال در مهار قشری مرتبط است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2843_1cb3fba4ca5317ff1a914f54ff06fff4.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Effectiveness of Spirituality Group Therapy on Psychological Well-being and Personal Growth in Female Studentsاثربخشی معنویتدرمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان151158284410.22070/cpap.2020.2844FAزهراعزیزمحمدیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنمینامجتبائیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنJournal Article20200926The current study was carried out in order to identify the effects of the group therapy spirituality on psychological well-being and personal growth initiative among university students. The statistical population included all the female students who were studying at Islamic Azad University South Tehran Branch in the second semester of the academic year 2015-2016. The purposive convenience sampling method was used to evaluate 150 subjects (in a two-month period) individually with Personal Growth Initiative and Psychological Well-Being Scales. After screening, 30 subjects were selected and equally divided into experimental and control groups (The Cohen Table was used, and the effect size and the statistical power were considered 0.5 and 0.76, respectively). The experimental group received group therapy spirituality treatment for 10 sessions of intervention; however, the control group did not receive any treatments. The two groups were revaluated with the abovementioned scales both at the beginning and the end of the study. The results of SPANOVA (Split-Plot-Analysis of Variance) indicated that the personal growth initiative scores of the participants in the experimental group were significantly different from those of the participants in the control group in follow-up (P=0.011). Moreover, the psychological well-being scores of the two groups were significantly different from each other in the posttest (P=0.017) and follow-up (P=0.004). Investigating the means of personal growth initiative and psychological well-being in the two groups showed that personal growth initiative was significantly greater among the students of the experimental group (8.75) compared with the other group in follow-up. Furthermore, the students of the experimental group showed higher levels of psychological well-being in the posttest (3.813) and follow-up (4.75). This indicates the effect of group therapy spirituality on the increase in the scores of personal growth initiative and psychological well-being among students.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثربخشی معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان دختر انجام شد.<br /> روش: روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر مقطع کارشناسی بود که در نیمه دوم سال تحصیلی 95-1394 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 32 نفر بود. روش نمونهگیری هدفمند همراه با غربالگری بود. بدینصورت که دانشجویانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند به پرسشنامهها پاسخ دادند و سپس تعداد 32 نفر از افرادی که نمرات پایینی در آزمون بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی کسب کردند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی 16 نفر در هر یک از گروههای آزمایش اختصاص یافتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه فرم کوتاه بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه اقدام برای رشد شخصی رابیتسچک بود. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مختلط استفاده شد.<br /> نتایج: نتایج نشان داد تفاوت معناداری بین نمرات پسآزمون و پیگیری گروه آزمایش و کنترل در بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی وجود دارد. بدین معنا که نمرات بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی در دانشجویان دختر پس از مداخله درمانی بهبود یافته است.<br /> بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که معنویت درمانی گروهی بر بهزیستی روانشناختی و اقدام برای رشد شخصی دانشجویان تأثیر دارد و میتوان از این درمان برای بهبود بهزیستی روانی دانشجویان استفاده کرد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2844_b8b756be09e8197e129b20bea42a379e.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926predict marital satisfaction based on sensation seeking,intimacy,sexual function,personality characteristics in nurses.پیشبینی رضایت زناشویی بر اساس هیجانخواهی، صمیمیت، عملکرد جنسی و ویژگیهای شخصیتی در پرستاران159178284510.22070/cpap.2020.2845FAمعصومهپاکنیتدانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساوهرسولروشن چسلیدانشگاه شاهد0000-0002-7132-1982Journal Article20200926Introduction & Goal: Family life is important satisfaction factors and for life is calm couples. understanding the factors that influence marital satisfaction & understanding the factor that ultimately my reach a considerable impact on marital satisfaction of spouses compatibility.The overal goal of this study is to predict the variables sensation seeking sexual satisfaction, intimacy, sexual function, & personality traits among nurses (men & women) in Tehran.Method & Means:The peresent study,The correlation & predict.statistical community were married men & women in Tehran & using the method of sampling is available & the number of 350 people were selected.The instrument was a questionnaire consisted of marital satisfaction, Zuckerman sensation seeking scale form V, questionnaire Bagarozy marital intimacy, Female sexual Function inventory, a questionnaire distress famale, male sexual performance, personality traits Neo.The findngs: The results show that %57 of the total variables predict marital satisfaction addressing and general could explain %27 of the finactial structure of marital satisfaction this means that the components of marital satisfaction there is a weak positive relationship adventure while thrill-seeking among other components with low marital satisfaction is negative.also between some of the components of intimacy(emotional,psychological,sexual,physical,rational)strong positive relationship & (moral,aesthetic,recreational socio)positive relationship with some other medium its dimensions of marital satisfaction there.between the components of sexual function there, and except(desire)and average positive relationship between the components of satisfaction with distress there is no sex, marital satisfaction between some of the components of male sexual function and negative relationship and others about average and there is a positive and significant relationship between marital satisfaction and orgasm in men of course, there is no significant relationship. poor relationship with marital satisfaction between neuroticism and negative components of extroversion, openness, accountability and responsibilities consistent positive relationship is weak. Discussion:According to the results of the variables can be positive and negative relationship between couples increase intimacy on its relationship whit marital satisfaction and sexual performance, and cognitive control of emotion and personality characteristics of effective strategies and good wife presented so that the marital satisfaction increase in couples.مقدمه: رضایت ازعوامل بسیارمهم درزندگی زناشویی است وباعث آرامش زوجین درزندگی میشود. با شناخت عوامل مؤثر بر رضایت زناشویی وشناخت مؤلفههای آن در نهایت میتوان به رضایت زناشویی که درسازگاری همسران تأثیربسزایی دارد، رسید. هدف کلی این پژوهش پیشبینی رضایت زناشویی براساس متغیرهای هیجانخواهی، صمیمیت، عملکرد جنسی و ویژگیهای شخصیتی درمیان پرستاران (زن و مرد) شهر تهران میباشد.<br /> روش: روش تحقیق حاضر، روش همبستگی وپیشبینی است.جامعه آماری، زنان ومردان متاهل شهر تهران بودند و با استفاده ازروش نمونهگیری دردسترس وتعداد 350 نفرانتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ، مقیاس هیجانخواهی زاکرمن فرم پنجم،پرسشنامه صمیمیت زناشویی باگاروزی، پرسشنامه عملکرد جنسی زنان، پرسشنامه عملکردجنسی مردان و پریشانی جنسی و پرسشنامه شخصیتی نِئو فرم کوتاه.<br /> نتایج: نتایج این پژوهش نشان که مجموع متغیرها 57 درصد رضایت زناشویی را پیشبینی میکنند و درکل توانسته 27 درصد از واریانس رضایت زناشویی را تبیین کند. بدین معنی که بین مؤلفههای رضایت زناشویی با ماجراجویی رابطه ضعیف و مثبت وجود دارد درحالیکه بین دیگر مؤلفههای هیجانخواهی بارضایت زناشویی رابطه ضعیف و منفی وجود دارد. همچنین بین برخی ازمؤلفهها (از قبیل عاطفی، روانشناختی، جنسی، بدنی و عقلانی) رابطه مثبت و قوی و برخی دیگر (از قبیل معنوی، زیباشناختی، اجتماعی -تفریحی) رابطه مثبت و متوسط با رضایت زناشویی و ابعاد وجود دارد. همچنین بین مؤلفههای عملکرد جنسی زنان به جز (میل) رابطه مثبت و متوسط و بین مؤلفههای رضایت زناشویی با پریشانی جنسی رابطه منفی وجود دارد. بین برخی از مؤلفههای رضایت زناشویی و عملکرد جنسی مردان، رابطه منفی و ضعیف و برخی دیگر رابطه متوسط و مثبت وجود دارد و البته بین رضایت زناشویی و اوج لذت جنسی در مردان رابطه معنیداری وجود ندارد. بین مؤلفه روانرنجورخویی با رضایت زناشویی رابطه ضعیف و منفی و با مؤلفههای برونگرایی، پذیرابودن، سازگاربودن و مسئولیتپذیری رابطه مثبت و ضعیف وجوددارد.<br /> بحث ونتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده و رابطه مثبت و منفی متغیرها میتوان به زوجین درخصوص افزایش صمیمیت و رابطه آن با رضایت زناشویی و عملکرد مطلوب جنسی، کنترل و شناخت هیجانها و ویژگیهای شخصیتی همسر، راهکارهای مؤثر و مطلوبی را ارائه کرد تا از این طریق رضایت زناشویی را در زوجین افزایش داد. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2845_500c24b733821901b32cae4f7fb09dde.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926A Comparison of aggression, depression, anexity, stress and fear of negative evaluation in addicts and Normal Peopleمقایسه پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در بین افراد معتاد و عادی179186284610.22070/cpap.2020.2846FAزهرااسدیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنانمحمودنجفیدانشگاه سمنان0000-0002-4848-4345Journal Article20200926Aim: The present study aimed was to compare aggression, depression, anexity, stress, fear of negative evaluation in addicts with normal people. Method: The research method was causal-comparative research method which is categorized as descriptive research method. The sample included 140 people (70 addict, and 70 normal) that by convenience sampling with considering of entry criteria selected. Buss and Perry aggression questionnaire, Standard questionnaires for depression, anxiety, stress and fear of negative evaluation administered among selected sample. Results: The results indicated that there is a significant difference between aggression, depression, anexity, stress and fear of negative evaluation in addict and normal groups. So that all the variables mean scores of addicts were higher than normal people. Conclusion: The results imply the importance and role of aggression, negative emotions and fear of negative evaluation in addict. These results suggest planning to reduce agression and distress and having regard to these variables is important in addiction and relapse prevention. مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه پرخاشگری، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در افراد معتاد و عادی انجام شد.<br /> روش: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه ای بود. نمونه این پژوهش شامل 140 نفر (70 نفر معتاد و 70 نفر عادی) بود که با توجه به ملاکهای ورود به این پژوهش و بر اساس روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری، پرسشنامه استاندارد افسردگی، اضطراب، استرس و پرسشنامه ترس از ارزیابی منفی استفاده شد.<br /> نتایج: یافتهها نشان داد که بین پرخاشگری و مولفههای آن، افسردگی، اضطراب، استرس و ترس از ارزیابی منفی در دو گروه معتاد و عادی تفاوت معناداری وجود داشت. بدین صورت که در تمام متغیرها میانگین نمرات افراد معتاد از میانگین نمرات افراد عادی بالاتر بود.<br /> بحث و نتیجهگیری: در مجموع نتایج حاکی از اهمیت و نقش پرخاشگری، هیجانات منفی و ترس از ارزیابی منفی در افراد معتاد بود. این نتایج حاکی از انجام برنامهریزیهای لازم جهت کاهش پرخاشگری و پریشانی هیجانی و توجه داشتن به این متغیرها در پیشگیری و عود اعتیاد میباشد.<br /> https://cpap.shahed.ac.ir/article_2846_f439ec2b860d31df9613579949caea90.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The efficacy of mindfulness-based cognitive therapy on Depression, Rumination and Dysfunctional Attitude in Pregnant women with depressionاثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علائم افسردگی، نشخوار ذهنی و نگرشهای ناکارآمد زنان باردار مبتلا به افسردگی187198284710.22070/cpap.2020.2847FAسمانهمحمدپوردانشگاه شیرازفخریتاجیکزادهدانشگاه شیرازنوراللهمحمدیدانشگاه شیرازJournal Article20200926Background and Objectives: Attending to psychological state in pregnant women with depression because of strong influence on incidence, progression and prognosis of this disease is very important. The aim of present study was investigating the effectiveness of Mindfullness Based Cognitive therapy on Depression, Rumination and Dysfunctional Attitude in pregnant women with depression. <br /> <br />Methods and Materials: This study is pretest – posttest and follow-up with control group. Tچابزار و روش: در این تحقیق که برروی افراد تحت درمان با متادو….he present study was performed on pregnant women with depression of Kohdasht society health centers. 24 pregnant women were selected by volunteers sampling method and were assigned to either control group (n=12) and or MBCT groups (n=12) and Demographic Questionnaire, Beck Depression Inventory, Ruminative Response Scale and Dysfunctional Attitude Scale were administrated as pretest. The MBCT group received 8 sessions of mindfulness based cognitive therapy and the control group received no intervention. At the end, post-test was administrated on two groups and repeated measure multi-variable was used for data analysis by spss-20 software. <br /> <br />Results: The results of the present study indicated that there were significant differences between the experimental groups control group and MBCT (p < 0.001). So that, in MBCT group decrease the mean of depression, Rumination and Dysfunctional Attitude. Discussion: Therefore, can be suggested that Considered appropriate clinical trials for reduce in psychological symptom in pregnant women with depression.مقدمه: توجه به حالات روانشناختی زنان باردار مبتلا به افسردگی به دلیل تاثیر نیرومند بر سیر و پیشآگهی بیماری و کیفیت زندگی آنها بسیار مهم است پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علائم افسردگی، نشخوار فکری و نگرشهای ناکارآمد زنان باردار مبتلا به افسردگی انجام شد.<br /> روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیشآزمون – پسآزمون و دوره پیگیری (1 ماه) با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه زنان باردار مبتلا به اختلال افسردگی اساسی مراجعهکننده به مرکز سلامت جامعه شهرستان کوهدشت از ابتدای آذر ماه تا پایان بهمن 1394 بودند. در این پژوهش 24 نفر از زنان باردار مبتلا به افسردگی مراجعهکننده به مرکز به روش غیرتصادفی داوطلبانه انتخاب شدند در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و با استفاده از نمونهبرگ جمعیتشناختی، پرسشنامه افسردگی بک پرسشنامه نشخوار ذهنی و مقیاس نگرشهای ناکارآمد مورد پیشآزمون قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی قرار گرفت و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان هر دو گروه مورد پسآزمون قرار گرفتند و دادهها با اس. پی. اس. اس. 21 و روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.<br /> نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد به طوری که، میانگین نمرات افسردگی، نشخوار ذهنی و نگرشهای ناکارآمد گروه آزمایش به طور معناداری کاهش یافت.<br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به تاثیر شناختدرمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، میتوان پیشنهاد داد که طی کارآزماییهای بالینی مناسب کاهش علائم روانشناختی زنان باردار مبتلا به افسردگی مورد توجه قرار بگیرد.<br /> https://cpap.shahed.ac.ir/article_2847_7baef7d74937e010c26fadd880ff8617.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The Role of Brain-Behavioral Systems, Emotional Schemas and Deficits in Executive Dysfunctionin Prediction of Obsessive Beliefs in Studentsنقش سیستمهای مغزی - رفتاری، طرحوارههای هیجانی و نارساکنشوری اجرایی در پیشبینی باورهای وسواسی دانشجویان199210284810.22070/cpap.2020.2848FAعلیرسولیدانشگاه خوارزمیJournal Article20200926Abstract <br /> <br />The aim of this research was to investigate the role of brain-behavioral systems, emotional schemas and deficits in executive functioning in prediction of obsessive beliefs in Students. using the correlation method, 152 Undergraduate students of kharazmi University of karaj (81 girl students and 71 boy students) of the age range of 18 to 22 years were selected through available non-probability sampling and completed Carver and White Brain-Behavioral Systems questionnaire (Carver, White, 1994), Emotional Schema Scale (Leahy, 2002), Cognitive Abilities Questionnaire (Nejati, 2013) and Obsessive Beliefs questionnaire (OCCWG, 2001). in order to analysing of data, Pearson correlation coefficient and stepwise multiple regression was used. The results showed that there was a significant positive correlation (p < 0/01) between Brain-Behavioral Systems and Students obsessive beliefs. The results also showed that there was a significant relationship < /strong> (p < 0/05) between Most components of emotional schemas and executive functioning with Students obsessive beliefs. Moreover, the regression results showed that predictor variables in current study could explain the 42/8 percent of the changes in obsessive beliefs variable that In the meantime, inhibitory control and selective attention component, brain-behavioral systems and demands for rationality emotional schemas, were The most important in predicting obsessive beliefs variable, respectively. based on results of this study can be said that The presence of maladaptive emotional schemas and also Reduce in effectiveness of executive functioning in people who have high levels of Brain-Behavioral Systems activity, Can predict their tendency towards obsessive beliefs.مقدمه: در سالهای اخیر رویکردهای شناختی رفتاری به منظور شناسایی بهتر عوامل مؤثر در ایجاد و تداوم انواع اختلالات روانشناختی از جمله اختلال وسواس، بر نقش برخی باورهای خاص در افراد تاکید میکنند. توجه به این باورها و عوامل مرتبط با آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی نقش سیستمهای مغزی - رفتاری، طرحوارههای هیجانی و نارساکنشوری اجرایی در پیشبینی باورهای وسواسی دانشجویان بود.<br /> <br /> روش: با استفاده از روش همبستگی، 152 دانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه خوارزمی واحد کرج (81 دانشجوی دختر و 71 دانشجوی پسر) از دامنه سنی 18 تا 22 سال از طریق روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامههای سیستمهای مغزی - رفتاری (کارور و وایت، 1994)، طرحوارههای هیجانی (لیهی، 2002)، تواناییهای شناختی (نجاتی، 1392) و باورهای وسواسی (کارگروه شناخت در وسواس، 2001) را تکمیل نمودند. برای تحلیل نتایج پژوهش حاضر از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد.<br /> <br /> نتایج: نتایج نشان داد بین سیستمهای مغزی - رفتاری و باورهای وسواسی دانشجویان رابطه مثبت و معنادار وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد بین اغلب مؤلفههای طرحوارههای هیجانی و کنشوری اجرایی با باورهای وسواسی رابطه معنیدار وجود داشت. در ادامه نتایج رگرسیون نشان داد متغیرهای پیشبین پژوهش حاضر توانستند 42.8 درصد از تغییرات ایجاد شده در متغیر باورهای وسواسی را تبیین کنند که در این میان، مؤلفه کنترل مهاری و توجه انتخابی، سیستمهای مغزی - رفتاری و طرحواره هیجانی تلاش برای منطقی بودن، به ترتیب بالاترین اهمیت را در پیشبینی متغیر باورهای وسواسی دارا بودند.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت وجود طرحوارههای هیجانی ناسازگار و همچنین کاهش کارایی کارکردهای اجرایی در افرادی که سطوح بالایی از فعالیت سیستمهای مغزی - رفتاری را دارند، میتواند پیشبینیکننده گرایش آنها به سمت باورهای وسواسی باشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2848_0288fc4c5164512d880f2cb15c3e114a.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The Study of Psychometric Characteristics of Children Hopelessness Scaleبررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ناامیدی کودکان213222284910.22070/cpap.2020.2849FAمهنازعلیاکبری دهکردیدانشگاه پیام نور، واحد تهرانطیبهمحتشمیدانشگاه پیام نور، واحد تهرانشهینعلی اکبری دهکردیدانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر شهرکردJournal Article20200926Objective: Prediction about the advance of programs for achieving to goal is revealed in hope and failure sense is revealed in hopelessness. Therefore, the aim of this research has been study of psychometric characteristics of children hopelessness scale (Kazdin, Rodgers & Colbus, 1986) in Iranian children. <br /> <br />Method: Research statistical sample was composed of 482 female and male students of elementary school of Tehran city that were selected by multiphase clustring method from statistical population. Research instrument was children hopelessness scale (Kazdin etal., 1986). To study the scale`s reliability, Cronbach`s alpha coefficient and to study scale`s valilidity, content validity, construct validity, concurrent validity and confirmatory factor analysis were used. <br /> <br />Results: Cronbach`s alpha coefficients showed that this scale has high reliability in both future and happiness factors and results of confirmatory factor analysis showed that model has good fitness in determining factors in the primary form expressed by Kazdin etal (1986). Conclusion: According to research results, children hopelessness scale is a reliable and valid tool for studying of children hopelessness condition in two factors of look at future and happiness in elementary students of Tehran city.مقدمه: پیشبینی در خصوص پیشرفت برنامهها جهت دستیابی به هدف، در امید و حس شکست در ناامیدی متجلی میشود، بنابراین داشتن ابزاری مناسب در این خصوص از اهمیت ویژهای برخوردار میباشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ناامیدی کودکان کازدین، راجرز و کولباس (1986) در کودکان ایرانی بوده است.<br /> روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 482 دختر و پسر دوره ابتدایی شهر تهران که به روش خوشهای چندمرحلهای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس ناامیدی کودکان کازدین و همکاران (1986). جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روایی محتوا، روایی سازه، روایی همزمان و روایی عاملی استفاده شد.<br /> نتایج: ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در هر دو عامل انتظارات آینده و شادکامی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشاندهنده برازش خوب مدل در تعیین عاملها به شکل اولیه بیان شده توسط کازدین و همکاران (1986) بود.<br /> بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس ناامیدی کودکان در بررسی وضعیت ناامیدی کودکان در دو عامل نگاه به آینده و شادکامی دانشآموزان دبستانی شهر تهران ابزاری پایا و رواست.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2849_99d1391d093bd17497516f07947e5011.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926confirmatory Factor structure and psychometric properties of adult version of Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-A)بررسی ساختار عاملی تاییدی و ویژگیهای روانسنجی نسخه بزرگسالان پرسشنامه غربالگری اختلالهای هیجانی مرتبط با اضطراب کودک (SCARED-A)223237285010.22070/cpap.2020.2850FAرقیهساداتمیرجلیلیدانشگاه تربیت مدرسسید کاظمرسولزاده طباطباییدانشگاه تربیت مدرسمسعودجانبزرگیپژوهشگاه حوزه و دانشگاهJournal Article20200926 Because of the high prevalence of anxiety disorders and the heavy costs they impose on individuals and society, devising appropriate tools for the screening and early diagnosis of such disorders is imperative. This study aims to evaluate the psychometric properties and the confirmatory factor structure of the adult version of the Screen for Child Anxiety Related Emotional Disorders (SCARED-A). The research population consisted of all adults residing in the city of Yazd. A text message containing a link to the online questionnaire was sent 1000 residents over the age of 18 using the multistage random sampling method. As a result, 210 analyzable questionnaires were obtained. Internal consistency was 0/941 for the whole scale and 0/612 and 0/876 for its subscales respectively. SCARED-A test-retest reliability coefficient was also acceptable within two weeks. SCARED-A indicates a significant correlation with the trait version of STAI, which supports the convergent validity of this questionnaire. According to the results of confirmatory factor analysis, such as the factor loadings of each item in relation to its structure, the cross loading of each item in relation to all structures (subscales), composite reliability index, and AVE, some items were removed to modify the model. In the modified model, the factor loadings for all items were significant and above 0/65. In addition, the composite reliability indexes, AVE and GOF became acceptable. Because of the numerous advantages of SCARED-A, such as measuring all anxiety disorders and having a child version for intergenerational studies, we suggest that the psychometric properties and the factor structure of the questionnaire be evaluated in further studies.مقدمه: به دلیل شیوع بالای اختلالهای اضطرابی و هزینههای بسیار آنها بر فرد و جامعه، وجود ابزارهای مناسب جهت غربالگری و تشخیص زودهنگام این اختلالها ضروری است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگیهای روانسنجی و ساختار عاملی تاییدی نسخه بزرگسالان پرسشنامه غربالگری اختلالهای هیجانی مرتبط با اضطراب کودک بود.<br /> روش: جامعه پژوهش شامل کلیه بزرگسالان ساکن در شهر یزد بود که لینک پرسشنامه آنلاین از طریق سامانه پیام کوتاه و به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای برای 1000 شهروند بالای 18 سال فرستاده شد. از این تعداد، 210 پرسشنامه قابل تحلیل به دست آمد.<br /> نتایج: همسانی درونی برای کل مقیاس، 0.941 و برای زیرمقیاسهای آن، 0.612 تا 0.876 به دست آمد. ضریب اعتبار بازآزمایی پرسشنامه به فاصله دو هفته، نیز مطلوب به دست آمد. این مقیاس همبستگی معناداری را با نسخه صفت پرسشنامه اضطراب صفت - حالت نشان داد که از روایی همگرای این پرسشنامه حمایت میکند. با توجه به نتایج تحلیل عامل تاییدی، مانند بارهای عاملی هرگویه نسبت به سازه خود، میزان بارتقاطعی هر گویه نسبت به تمام سازهها (زیرمقیاسها) و شاخصهای اعتبار مرکب و میانگین واریانس استخراج شده، به منظور اصلاح مدل، برخی گویهها حذف گردید. در مدل اصلاح شده، بارهای عاملی تمام گویهها معنادار و بالای 0.65 به دست آمد. هم چنین شاخصهای اعتبار مرکب، میانگین واریانس استخراج شده و ملاک کلی برازش در حالتی مطلوب قرار گرفتند.<br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده، این پرسشنامه، از روایی، پایایی و ساختار عاملی مطلوبی برخوردار است و برای غربالگری اختلالهای اضطرابی در بزرگسالان ایرانی میتواند استفاده شود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2850_51bfa17487884f4d922b405ae661b16a.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926The Reliability and Validity of Persian version of the Valued Living Questionnaire: based on Acceptance and Commitment approachبررسی اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسشنامهی زندگی ارزشمند: مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش239249285110.22070/cpap.2020.2851FAمهدیاکبریدانشگاه خوارزمیJournal Article20200926Introduction: One of the main concepts of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is the concept of the values of people’s lives that can play a significant role in creating a psychological flexibility. Aim of this study was to investigate the psychometric characteristics of Persian version of Valued Living Questionnaire (VLQ). <br /> <br /> <br />Method: In this Correlation-Descriptive study, 369 Undergraduate students of Shahid Beheshti University, Allameh Tabataba’i University and Kharazmi University completed VLQ, Acceptance and Action Questionnaire-II (AAQ-II), short form Health Survey questionnaire (SF-36) and Depression Anxiety Stress Scales-21 (DASS-21). Validity of VLQ was Assessed in terms of Content validity, Construct validity, and Concurrent validity. In order to investigate the reliability of the scale, the internal consistency coefficient (Cronbach's alpha) and test-retest method were used. <br /> <br /> <br />Results: The results of the study showed that the test-retest coefficient of four weeks of VLQ was 0.76 and its coefficient of internal consistency for the whole tool was 0.80. Content validity of this questionnaire was evaluated using judgment of five experts on the acceptance and commitment therapist and the Kendall coefficient of consensus for all items of the questionnaire was confirmed. For authentication of Construct validity, the results of exploratory factor analysis proposed the one-factor of VLQ. This factor explained 68% of the total variance. The concurrent validity was assessed through the correlation coefficient of participants' scores in this instrument with their scores in the subscales of SF-36, AAQ-II and DASS-21 (range from 0.58 to 0.87) and obtained results confirmed concurrent validity. <br /> <br /> <br />Conclusion: According to obtained results, Persian version of Valued Living Questionnaire is a reliable and valid instrument for assessing values of peoples of Iranian students and can be that used suitable measurement in psychological research, especially researches related to Acceptance and Commitment Therapy.مقدمه: یکی از مفاهیم اصلی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش، مفهوم ارزشهای زندگی افراد است که میتواند نقش بسزایی در ایجاد ظرفیت انعطافپذیری روانشناختی ایفا کند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه زندگی ارزشمند بود.<br /> <br /> روش: در یک پژوهش همبستگی - توصیفی، 369 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه خوارزمی با تکمیل پرسشنامه زندگی ارزشمند، پرسشنامه پذیرش و عمل، مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس در این پژوهش شرکت کردند. اعتبار پرسشنامه زندگی ارزشمند در قالب بررسی اعتبار محتوایی، اعتبار سازه و اعتبار همزمان اندازهگیری شد. برای سنجش پایایی مقیاس نیز از روش محاسبه ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و روش بازآزمایی 4 هفتهای استفاده گردید.<br /> <br /> نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که پایایی بازآزمایی چهار هفتهای پرسشنامه زندگی ارزشمند برابر با 0.76 و ضریب همسانی درونی آن برای کل ابزار 0.80 به دست آمد. اعتبار محتوایی این پرسشنامه نیز بر اساس داوری 5 متخصص مسلط بر رویکرد پذیرش و تعهد بررسی و ضریب توافق کندال برای تمام آیتمهای پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. برای احراز اعتبار سازه، تحلیل عاملی اکتشافی تک عاملی بودن پرسشنامه زندگی ارزشمند را پیشنهاد کرد و این عامل 68 درصد از واریانس کل را تبیین نمود. اعتبار همزمان آن نیز بر اساس ضریب همبستگی نمرات شرکتکنندهها در این ابزار با تمرات آنها در زیرمقیاسهای پرسشنامه زمینهیابی سلامت، پذیرش و تعهد و مقیاسهای افسردگی، اضطراب و استرس بررسی (دامنه بین 0.58 تا 0.87) و مورد تأیید قرار گرفت.<br /> <br /> بحث و نتیجهگیری: بر اساس نتایچ پژوهش، نسخه فارسی پرسشنامه زندگی ارزشمند، یک ابزار معتبر و پایا برای سنجش ارزشهای افراد در دانشجویان ایرانی میباشد و از شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی بهویژه پژوهشهای مرتبط با درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برخوردار است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_2851_bdff0cb5b09f0218cd850e2514e5df17.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218816120200926Structural Equation Modeling and Its Application in Psychological Studies: A Review Studyمدل معادلات ساختاری و کاربرد آن در مطالعات روانشناسی: یک مطالعه مروری253265285210.22070/cpap.2020.2852FAمحمدغلامی فشارکیدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20200926Introduction: <br />Structural Equation Modeling (SEM) is a very general statistical modeling technique, which is widely used in the behavioral sciences. It can be viewed as a combination of path analysis, regression and factor analysis. One of the prominent features of this method is the ability to compute direct, indirect and total effects, as well as latent variable modeling. <br />Methods: <br />This systematic review study done on published original article in Iranian search database (Iranmedex, SID, Magiran) and international search database (Google Scholar, ISI, Scopus, Science Direct ، Pubmed ) during year 1973 until 2018. In this study searched done with key words like " Correlation", " Path Analysis", " Factor Analysis: Confirmatory And Explanatory", " Structural Equation Modeling: SEM", " Latent variable", " Formative Model", " Reflective Model", "Multiple Indicators Multiple Causes :MIMIC", " Direct Effect", " Indirect Effect" and " Total Effect" and related Persian synonyms. <br />Results: <br />The review of articles contain structural equation modeling shows the new study areas like formative versus reflective structural models, Multiple Indicators Multiple Causes: MIMIC model, variance versus covariance model, structural models with non-normal response and use item response model for analyzing latent variables. <br />Conclusion: <br />Considering advance growth in structural modeling, behavioral researchers can be more response to more complicated research questionsمقدمه: مدل سازی معادلات ساختاری (اس. ای. ام.) یک روش جامع در آمار است که به طور گسترده در علوم رفتاری کاربرد دارد. این مدل را می توان به عنوان ترکیبی از روشهای تحلیل مسیر، رگرسیون و تحلیل عاملی دانست. از ویژگی های بارز این روش امکان محاسبه اثر مستقیم، غیر مستقیم و کل و همچنین مدل سازی متغیر پنهان عنوان نمود<br /> روش: این مطالعه مروری سیستماتیک از بین کلیه مقالات اصیل منتشره در پایگاه داده های علمی داخلی (مگیران، اس. آی. دی.، ایران مدکس) و خارجی (گوگل اسکولار، پابمد، اسکوپوس، آی. اس. آی. و ساینس دایرکت) در بازه زمانی 1973 تا 2018 انجام شده است. در این مطالعه با استفاده از لغات کلیدی "همبستگی"، "تحلیل مسیر"، "تحلیل عاملی: تاییدی و اکتشافی"، "معادلات ساختاری"، "متغیر پنهان"، "مدل ایجادی"، "مدل انعکاسی" ، "مدل علیت چندگانه" ، "اثر مستقیم"، "اثر غیر مستقیم"، "اثر کل" و مترادف های لاتین متناظر با آن مورد جستجو قرار گرفته است.<br /> نتایج: مرور متون در زمینه معادلات ساختاری نشان دهنده زمینه های مطالعاتی جدید این روش همچون معادلات ساختاری ایجادی در برابر انعکاسی، مدل علیت چندگانه، مدل های واریانس در برابر مدل های کواریانس و معادلات ساختاری با پاسخ غیر نرمال و استفاده از نظریه پرسش-پاسخ جهت تحلیل متغیرهای پنهان بوده است.<br /> بحث و نتیجهگیری: با توجه به پیشرفت های موجود در زمینه معادلات ساختاری، محققان حوزه های رفتاری می توانند بیشتر فرضیات و سوالات مطرح شده در تحقیقات خود را با این روش پاسخ نمایند. https://cpap.shahed.ac.ir/article_2852_682b99247418e88b8b9326ba5ad5b0c1.pdf