دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121The Effectiveness of Premarital Education Based on Risk Factors with a Cognitive-Behavioral Approach on Resilience and Life Quality of Engaged Couplesاثربخشیآموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر تابآوری و کیفیت زندگی زوجین نامزد115391810.22070/cpap.2022.16111.1223FAعلیرضاصادقی میابدانشجوی دکتری مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.عبداللهشفیع آبادیاستاد گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.۰۶۸۱۶۰۶۰۴۵کامرانشیوندی چلیچهاستادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران۴۶۲۷-۳۴۲۷-۰۰۰۳-۰۰۰۰ابوطالبسعادتی شامیراستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران۹۵۰۳-۰۴۰۳-۰۰۰۳-۰۰۰۰اصغرجعفریدانشیار گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانJournal Article20210409<strong>Introduction</strong>: Premarital education plays a significant role in the consolidation and continuity of marriage and family from various aspects. The present study aimed to "study the effect of premarital education based on risk factors with a cognitive-behavioral approach on the resilience and quality of life of engaged couples".<br /><strong>Method:</strong> The research was applied in terms of purpose. In terms of the nature and method of data collection, the semi-experimental design was based on the pre-test-post-test design with the control group, which was carried out in Shahr-e-Rey in 2019. The statistical population was all engaged couples who went to counseling centers or similar centers in Shahr-e-Rey in 2019, which 26 engaged couples, as the sample, were randomly assigned to 2 experimental and control groups (13 couples in each group). The selection of these people was done by visiting counseling centers and talking with the referring couples as volunteers. The research tool included the Conner and Davidson resilience questionnaire 2003 (CD-RIS) and World Health quality of life 1996 (BREF –WHOQOL) which was completed by the participants before and after the training interventions.<br /><strong>Result</strong>: Data analysis showed that premarital education based on risk factors with a cognitive–behavioral approach had an effect on the resilience and quality of life of engaged couples, but such a positive effect was not in the control group.<br /><strong>Discussion and conclusion</strong>: It is concluded from the research that paying special attention to the issue of marriage and providing necessary pre-marriage training that is within the framework of a suitable approach can increase the resilience of engaged couples against life issues and improve their quality of life.<strong>مقدمه </strong>:آموزش قبل از ازدواج نقش به سزائی در تحکیم و تداوم ازدواج و خانواده از جنبههای مختلف دارد. هدف پژوهش حاضر " بررسی تأثیر آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی - رفتاری بر تابآوری و کیفیت زندگی زوجین نامزد " بوده است.<br /><strong>روش</strong> : پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش گردآوری دادهها، طرح نیمهآزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود که در شهرری در سال 1399 انجام شده است. جامعه آماری تمام زوجین نامزدی بودند که سال 1399 به مراکز مشاوره یا مراکز مشابه در شهرری مراجعه نمودند. نمونه آماری پژوهش شامل 26 زوج از زوجهای نامزد بودند که بهصورت گمارش تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل ( 13 زوج در هر گروه ) قرار داده شدند. انتخاب این افراد با مراجعه به مراکز مشاوره و صحبت با زوجین مراجعهکننده بهصورت داوطلب شدن خودشان صورت گرفت. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری کانر و دیویدسون2003(CD-RIS) و پرسشنامه سازمان بهداشت جهانی1996 (WHOQOL _ BREF ) بود که آن را شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخلات آموزشی تکمیل نمودند.<br /><strong>نتایج </strong>: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش قبل از ازدواج مبتنی بر عوامل خطرساز با رویکرد شناختی _ رفتاری بر تابآوری و کیفیت زندگی زوجین نامزد اثرگذار بوده است، ولی در گروه کنترل این چنین اثر مثبتی دیده نشد.از پژوهش اینگونه نتیجه گیری میشود که توجه ویژه به مسأله ازدواج و ارائه آموزشهای لازم قبل از ازدواج که در چارچوب رویکرد مناسب باشد میتواند تابآوری زوجین نامزد را در برابر مسائل زندگی بالاتر برده و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : از پژوهش اینگونه نتیجه گیری میشود که توجه ویژه به مسأله ازدواج و ارائه آموزشهای لازم قبل از ازدواج که در چارچوب رویکرد مناسب باشد میتواند تابآوری زوجین نامزد را در برابر مسائل زندگی بالاتر برده و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3918_2a150f3c1a44a4e2b20edc66f9306c4c.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Studying the Effectiveness of Treatment Based on Acceptance and Commitment on Improving Problems Related to Sleep and Social Isolation in Patients with Ostomy in Ghaem Clinic, Mashhadبررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود مشکلات مربوط به خواب و انزوای اجتماعی در بیماران دارای استومی کلینیک قائم شهر مشهد1732396210.22070/cpap.2022.15126.1145FAزهرادقاقکارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه مشاوره و روانشناسی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان،ایرانملیحهعرب هاشمیاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، قوچان، ایرانJournal Article20210330<strong>Introduction</strong>: Gastrointestinal ostomy has a great impact on a person's personality perspective, which causes major changes in lifestyle, communication, sleep, marriage, and self-esteem. Over the past decades, mindfulness and acceptance-based approaches to psychotherapy have made significant progress; Therefore, the present study was conducted to investigate the effectiveness of treatment based on acceptance and commitment to social isolation and sleep problems of people with ostomy in Ghaem clinic in Mashhad.<br /><strong>Method:</strong> The research design was quasi-experimental, pretest-posttest with a control group. The sample consisted of 40 patients who underwent surgery in the last 6 months of 2018 and underwent an ostomy and were referred to Ghaem Clinic in Mashhad on an outpatient basis in 98-99. Which were selected by available sampling and randomly assigned to experimental and control groups (20 people in each group). In this study, a questionnaire of behaviors related to Ray and Harvey's sleep and social isolation with 18 questions was used. Interventions were performed according to the protocol of Hayes, Strosahl, and Wilson acceptance and commitment therapy sessions during 8 90-minute training sessions, one session per week.<br /><strong>Result</strong>: The results of multivariate analysis of covariance showed that after the intervention, a significant difference was observed in the mean score of social isolation test and sleep-related behaviors in the experimental and control groups (p <0.001).<br /><strong>Discussion and conclusion</strong> According to the results of this research, treatment based on acceptance and commitment can have a significant effect on the social isolation and sleep problems of people with ostomies and have the necessary efficiency. This means that performing this treatment method improves sleep problems and social isolation. It has been investigated in the community.<strong>مقدمه </strong>: ایجاد استومی گوارشی تأثیر بسیار زیادی بر چشمانداز شخصیتی فرد ایجاد میکند که باعث تغییرات بزرگی در شیوه زندگی، ارتباطات، خواب، ازدواج و عزتنفس فرد میشود. در دهه های گذشته، ذهن آگاهی و رویکردهای مبتنی بر پذیرش در روان درمانی پیشرفتهای چشمگیری داشته است؛ از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر انزوای اجتماعی و مشکلات خواب افراد دارای استومی کلینیک قائم شهر مشهد، انجام گرفته است.<br /><strong>روش</strong> : طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش 40 بیمار که در 6 ماه پایانی سال 98 تحت عمل جراحی قرار گرفته و به دنبال آن استومی برایشان گذاشته شده بود و در سال99-98 به صورت سرپایی به کلینیک قائم مشهد مراجعه میکردند، بود که به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل(هر گروه 20 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. در این پژوهش از پرسشنامه رفتارهای مرتبط با خواب ری و هاروی و انزوای اجتماعی 18 سوالی استفاده شده است. مداخلات بر اساس پروتکل جلسات درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد هیز، استروسال و ویلسون طی8 جلسه آموزشی 90 دقیقه ای به صورت هفته ای یک جلسه اجرا شد.<br /><strong>نتایج </strong>: یافتههای حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که پس از مداخله، تفاوت معناداری در میانگین نمره آزمون انزوای اجتماعی و رفتارهای مرتبط با خواب در گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد(001/0 > <em>p</em>)<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : با توجه به نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند بر انزوای اجتماعی و مشکلات خواب افراد دارای استومی، تاثیر معناداری داشته و از کارایی لازم برخوردار باشد.به این معنی که انجام این روش درمان ، باعث بهبود مشکلات خواب و انزوای اجتماعی در جامعه مورد بررسی شده است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3962_6b578a955bdee57434da315a2ce9cd4e.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Marital Commitment Prediction Based on Early Maladaptive Schemas (Disconnection / Rejection Domain): The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation and Smart Social Networks addictionپیشبینی تعهد زناشویی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه (حیطه جدایی/ طرد): نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر گوشی هوشمند3348396610.22070/cpap.2023.16390.1242FAروح اللهدهقانی بنادکیکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0003-3492-6058رسولروشن چسلیاستاد گروه روانشناشی بالینی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.روح اللهعباسیدکتری تخصصی سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. 0000-0002-4673-4646حجتالهفراهانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ،ایران.0000-0002-9799-7008Journal Article20210502<strong>Introduction:</strong> <strong></strong>The present study aimed to examine a structural model of marital commitment based on early <strong></strong>maladaptive schemas in the domain of disconnection/rejection and mediated by positive and negative cognitive <strong></strong>emotion regulation strategies and smartphone-based social network addiction among married people. <strong></strong><br /><strong>Method: </strong> This research is a correlational study. For this purpose, a sample of 200 people was selected by <strong></strong>the Convenience/Accidental Sampling method from married men and women living in Karaj, and 177 of them were <strong></strong>included in the analysis. The Marital Commitment Questionnaire (MCQ), the Young Schema Questionnaire (YSQ-<strong></strong>SF), the Cognitive Emotion Regulation, and the Social Network Addiction Questionnaires were administered to <strong></strong>collect data. Pearson correlation method and Structural equation modeling were used to analyze by SPSS -26 and <strong></strong>Smart PLS-2 software. <strong></strong><br /><strong>Results:</strong> The results from the structural model analysis revealed that schemas of disconnection/rejection Domain with <strong></strong>the mediating role of positive strategies for cognitive emotion regulation and addiction to social networks can <strong></strong>predict changes in marital commitment at a rate of 40% (R2 = 0.40, P <0.001). Also, the model fit indices (GOF = <strong></strong>0.27) indicate the desired quality of the model. <strong></strong><br /><strong>Discussion and Conclusion: </strong>The present study suggests that early maladaptive schemas challenge couples' marital commitment <strong></strong>through cognitive emotion regulation and the<strong> </strong>overuse of smartphone social networks. However, more studies are <strong></strong>needed to confirm or reject these results.<strong></strong><strong>مقدمه</strong><strong>:</strong> پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری تعهد زناشویی براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه در حیطه <br />طرد / جدایی و با میانجیگری راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی مبتنی بر گوشی هوشمند در بین افراد متاهل انجام شد.<br /><strong> </strong><strong>روش</strong><strong>:</strong> این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی میباشد. به این منظور نمونهای به حجم 200 نفر با روش نمونه گیری در دسترس از میان زنان و مردان متاهلی که در شهر کرج زندگی میکردند، انتخاب شدند و از این تعداد 177 نفر وارد تحلیل گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای تعهد زناشویی آدامز و جونز، پرسشنامه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (فرم کوتاه)، و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی خواجه احمدی و همکاران(1395) استفاده گردید. تحلیل دادهها با روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای spss-26 و smartPLS-2 انجام شد.<br /><strong>نتایج</strong><strong>:</strong> نشان داد که طرحوارههای حیطه طرد و جدایی با نقش میانجیگر تنظیم شناختی هیجان مثبت و اعتیاد به شبکههای اجتماعی می تواند به میزان 40 درصد (40/0R2= ) در سطح P<0/001 تغیرات تعهد زناشویی را پیشبینی کنند و همچنین شاخصهای برازش مدل (27/0GOF= ) نشان از کیفیت مطلوب مدل دارد.<br /> <strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> نتایج پژوهش نشان داد طرحوارهای ناسازگار اولیه میتوانند از طریق تنظیم شناختی هیجان و اعتیاد به شبکههای اجتماعی گوشی هوشمند در تعهد زناشویی زوجین چالش ایجاد کنند. هرچند که برای تایید یا رد این نتایج نیاز به مطالعات بیشتر احساس میشود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3966_5e8193ff73d4a50d2b7e2b0849308555.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Modeling the Mediating Role of Psychological Hardiness in the Causal Relationship Between the Meaning of Life and Self-Compassion with Distress Toleranceمدلیابی نقش میانجی سرسختی روانشناختی در رابطه علّی معنای زندگی و خوددلسوزی با تحمل پریشانی4960391310.22070/cpap.2022.16048.1217FAهوشنگگراونداستادیار گروه روانشناسی دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.0000-0001-5228-5413فاطمهعبدلیدانشجوی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.سعیدهسبریاناستادیار گروه مشاوره دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران.0000-0002-8777-3465Journal Article20210421<strong>Introduction:</strong> Besides the serious damage to the physical health of people, Covid-19 has caused a great deal of psychological distress which makes it necessary to understand the factors associated with tolerating distress during this period. The purpose of this study was to study the mediating role of psychological hardiness in the relationship between the meaning of life and self-compassion with distress tolerance.<br /><strong>Method:</strong> The research method was path analysis correlation. The population included all undergraduate students of Poldokhtar Higher Education Center during 2020-2021. The size of the statistical sample according to Klein's rule of thumb equals 210 people, which was done by available sampling method and an online questionnaire. The tools used in this research were the meaning of life questionnaire, psychological hardiness scale, distress tolerance scale, and self-compassion scale. Data analysis was done by the statistical method of path analysis and using SPSS-22 and AMOS-24 statistical software.<br /><strong>Results:</strong> The results showed that self-compassion and psychological toughness have a direct effect on distress tolerance, but the meaning of life does not have a direct effect on suffering. Also, self-compassion and meaning in life had a direct effect on psychological toughness. Self-compassion had a significant indirect effect on distress tolerance through the mediation of psychological toughness. Furthermore, meaning in life had a significant indirect effect on distress tolerance through the mediation of psychological toughness.<br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> In today's world of turmoil, distress tolerance is a very important trait. The results of this study showed that this feature is influenced by other variables such as Self-Compassion and psychological hardiness, and having meaning in life by increasing psychological hardiness, affects the degree of distress tolerance.<strong>مقدمه:</strong> بیماری کووید-۱۹ علاوه بر آسیبهای جدی که برای سلامت جسمی مردم ایجاد کرده، باعث پریشانی روانشناختی زیادی شده است که شناسایی عوامل مرتبط با تحمل پریشانی در این دوران ضروری به نظر میرسد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش واسطهای سرسختی روانشناختی در رابطهی بین معنای زندگی و خوددلسوزی با تحمل پریشانی صورت پذیرفت.<br /><strong>روش: </strong>روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعهی این پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی مرکز آموزش عالی پلدختر در سال تحصیلی 400-1399 بود. حجم نمونه آماری بر اساس قاعده سرانگشتی کلاین برابر 210 نفر تعیین شد که به روش نمونهگیری در دسترس و با پرسشنامه آنلاین انجام شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه معنای زندگی، مقیاس سرسختی روانشناختی، مقیاس تحمل پریشانی و مقیاس خوددلسوزی بود. تحلیل دادهها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرمافزارهای آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج نشان داد خوددلسوزی و سرسختی روانشناختی دارای اثر مستقیم بر تحمل پریشانی هستند؛ اما معنای زندگی بر تحمل پریشانی اثر مستقیم ندارند. همچنین خوددلسوزی و معنای زندگی دارای اثر مستقیم بر سرسختی روانشناختی بودند. خوددلسوزی بر تحمل پریشانی، از طریق میانجیگری سرسختی روانشناختی، اثر غیرمستقیم معنادار داشت. همچنین معنای زندگی بر تحمل پریشانی، از طریق میانجیگری سرسختی روانشناختی، اثر غیرمستقیم معنادار داشت.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> در دنیای امروزی که سرشار از آشفتگی است، تحمل پریشانی ویژگیای است که از اهمیت زیادی برخوردار است. نتایج این پژوهش نشان داد که این ویژگی تحت تأثیر متغیرهای دیگری همچون خوددلسوزی و سرسختی روانشناختی است و داشتن معنا در زندگی از طریق افزایش سرسختی روانشناختی، میزان تحمل پریشانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3913_3770eebe5db92c763fbf6cd5ce6ae58d.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Comparing Acceptance and Commitment Therapy and Rational Emotional BehaviorTherapy Effectiveness on Couples' Avoidance, Marital Satisfaction, Communication Skills, and Sexual Self-Efficacyمقایسه اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و درمان عقلانی هیجانی بر اجتناب، رضایت زناشویی، مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی جنسی زوجین6175393610.22070/cpap.2022.14753.1118FAرضاالطافیدانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.شهراموزیریدانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران .مهردادثابتاستادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رودهن، ایران.Journal Article20210515<strong>Introduction</strong>: This research aims to compare the effectiveness of acceptance and commitment therapy and rational emotional behavior therapy on avoidance, marital satisfaction, communication skills, and sexual self-efficacy of couples.<br /><strong>Method</strong>: This semi-experimental study was conducted among couples who were referred to counseling and psychological service centers in Tehran in 2018 among which 45 people were selected by the available sampling method from four counseling centers who met the criteria of the research. They were randomly divided into three experimental groups including acceptance and commitment therapy, rational emotional therapy, and control groups, in each group 15 people participated. First, all three groups were pretested, then one experimental group underwent acceptance and commitment treatment and the other experimental group underwent emotional rational therapy and the control group did not receive any treatment. After the sessions, a post-test was taken from all three groups. After one month, follow-up measurements were performed again in all three groups. Data were processed using SPSS-25 software to calculate descriptive indices and multivariate covariance analysis.<br /><strong>Results</strong>: A significant difference was observed between the effectiveness of acceptance and commitment therapy and rational emotional therapy in reducing avoidance and increasing marital satisfaction, sexual self-efficacy, and communication skills of couples (p<0.001). The effectiveness of acceptance and commitment therapy in reducing avoidance and increasing marital satisfaction and sexual self-efficacy was higher than rational emotional therapy. But in increasing the communication skills of couples, rational emotional therapy was more effective than acceptance and commitment therapy. In the follow-up phase, no significant difference was observed between the effectiveness of acceptance and commitment therapy with rational-emotional therapy on marital satisfaction, communication skills, and sexual self-efficacy. However, acceptance and commitment therapy was more effective than rational-emotional therapy in reducing couple anxiety.<br /><strong>Discussion and Conclusion</strong>: Based on the findings, it can be concluded that acceptance and commitment therapy is more effective in reducing avoidance and increasing marital satisfaction and sexual self-efficacy than rational emotional therapy, but rational emotional therapy is more effective in increasing communication skills. It is suggested that acceptance and commitment therapy and rational emotional behavioral therapy be used by experts in this field in order to improve marital relations in counseling and therapy centers.<strong>مقدمه:</strong> هدف از پژوهش حاضر مقایسه میزان اثر بخشی درمان پذیرش و تعهد و رفتار درمانی عقلانی هیجانی بر اجتناب، رضایت زناشویی، مهارت های ارتباطی و خودکارآمدی جنسی زوجین بود.<br /><strong>روش:</strong> در این مطالعه نیمه آزمایشی که در میان زوجین مراجعه کننده به مراکز خدمات مشاوره و روان شناسی تهران در سال 1398 انجام شد، 45 نفر از چهار مرکز مشاوره که دارای ملاک های ورود به پژوهش بودند، با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری ( 15 نفر گروه آزمایش درمان پذیرش و تعهد، 15 نفر گروه آزمایش درمان عقلانی هیجانی و 15 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. در ابتدا از هر سه گروه پیش آزمون گرفته شد، سپس یک گروه آزمایش تحت درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و گروه دیگر آزمایش تحت درمان عقلانی هیجانی قرار گرفت و گروه کنترل تحت هیچ درمانی قرار نگرفت. پس از اتمام جلسات، از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد. پس از یک ماه مجددا سنجش پیگیری در هر سه گروه اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-25برای محاسبه شاخص های توصیفی و نیز تحلیل کوواریانس چندمتغیری پردازش شد.<br /><strong>نتایج:</strong> بین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد و درمان عقلانی هیجانی بر کاهش اجتناب و افزایش رضایت زناشویی، خودکارآمدی جنسی و مهارتهای ارتباطی زوجین تفاوت معنیداری مشاهده شد(001/0p<). اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر کاهش اجتناب و افزایش رضایت زناشویی و خودکارآمدی جنسی، بالاتر از درمان عقلانی هیجانی بود. اما در افزایش مهارتهای ارتباطی زوجین، درمان عقلانی هیجانی مؤثرتر از درمان پذیرش و تعهد بود. در مرحله پیگیری، بین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد با درمان عقلانی هیجانی بر رضایت زناشویی، مهارتهای ارتباطی و خودکارآمدی جنسی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. اما در کاهش جتناب زوجین، درمان پذیرش وتعهد موثرتر از درمان عقلانی هیجانی بود.<br /><br /><br /><br /><br /><strong>بحث و نتیجه گیری:</strong> براساس یافته های حاصل می توان نتیجه گرفت درمان پذیرش و تعهد در کاهش اجتناب و افزایش رضایت زناشویی و خودکارآمدی جنسی از درمان عقلانی هیجانی موثرتر است اما در افزایش مهارت های ارتباطی درمان عقلانی هیجانی موثرتر است. پیشنهاد می شود، درمان پذیرش و تعهد و رفتار درمانی عقلانی هیجانی توسط متخصصان این حوزه، به منظور بهبود روابط زناشویی در مراکز مشاوره و درمانی مورد استفاده قرار گیرد. https://cpap.shahed.ac.ir/article_3936_fc017a42554a4829956c442eb971a14a.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Comparing the Effectiveness of Internet-Based Cognitive-Behavioral Therapy and Emotion-Focused Therapy on Ambiguity Tolerance and Threat Sensitivity in Married Women with Obsessive-Compulsive Disorderمقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر اینترنت و درمان متمرکز بر هیجان بر تحمل ابهام و حساسیت به تهدید در زنان متأهل مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری7789395810.22070/cpap.2022.16385.1241FAستارهجانیدانشجوی دکترای روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراننادرحاجلواستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.محمدنریمانیاستاد، گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.0000-0002-9710-4046Journal Article20210417Introduction: This study aims to compare the effectiveness of Internet-based cognitive-behavioral therapy and emotion-focused therapy on ambiguity tolerance and threat sensitivity in married women with obsessive-compulsive disorder.<br />Method: The research design was quasi-experimental with pre-test, post-test, and control group. The statistical population consisted of all married female patients suffering from obsessive-compulsive disorder who were referred to one of the psychological and psychiatric counseling and services centers in Pars-Abad city of Ardabil province for treatment between July and October of 2021. among which 45 were randomly selected by purposeful sampling in the groups receiving Internet-based cognitive-behavioral therapy (15 people), emotion-focused therapy (15 people), and the control group (15 people). Data collection tools were: Yale-Brown Obsessive-Compulsive Disorder Scale, Ambiguity Tolerance Scale, and Threat Sensitivity Questionnaire. Each interventional treatment was performed during 8 weekly sessions, and the control group did not receive any specific treatment during this period of time. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance (MANCOVA).<br />Results: The results showed that cognitive-behavioral therapy based on the Internet and focused on emotion was effective on ambiguity tolerance and threat sensitivity in married women with obsessive-compulsive disorder (P<0.05). Moreover, there is no significant difference between the effectiveness of these two treatment methods (P<0.05).<br />Discussion and Conclusion: The results have potentially significant practical effects for specialists and therapists to pay attention to the effectiveness of treatment methods used in improving the consequences of obsessive-compulsive disorder.<strong>مقدمه: </strong>هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر اینترنت و درمان متمرکز بر هیجان بر تحمل ابهام و حساسیت به تهدید در زنان متأهل مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری بود.<br /><strong>روش</strong>: طرح پژوهش از نوع شبه تجربی همراه با پیشآزمون و پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تحقیق را تمام بیماران زن متأهل مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری تشکیل میدادند که در بازه زمانی تیر تا مهرماه سال 1400 جهت درمان به یکی از مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی و روانپزشکی شهر پارسآباد استان اردبیل مراجعه کرده بودند. 45 نفر از ایشان به روش نمونهگیری هدفمند و بهصورت تصادفی در گروههای دریافتکننده درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر اینترنت (15 نفر)، درمان متمرکز بر هیجان (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها عبارت بودند از: مقیاس وسواس فکری- عملی ییل- براون، مقیاس تحمل ابهام مکلین و مقیاس سیستم بازداری رفتاری. درمانهای مداخلهای هر کدام طی 8 جلسهی هفتگی انجام شد و گروه کنترل درمان خاصی را طی این دوره زمانی دریافت نکرد. داده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /><strong>نتایج</strong>: نتایج نشان داد درمان شناختی- رفتاری مبتنی بر اینترنت و متمرکز بر هیجان بر تحمل ابهام و حساسیت به تهدید در زنان متأهل مبتلا به اختلال وسواسی- اجباری اثربخش بوده (05/0>P) و بین اثربخشی این دو شیوه درمانی، تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P).<br /><strong>بحث و نتیجهگیری</strong>: نتایج به دست آمده، به طور بالقوه اثرات کاربردی مهمی برای متخصصان و درمانگران جهت توجه به اثربخشی روشهای درمانی به کار رفته در بهبود پیامدهای اختلال وسواسی- اجباری دارد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3958_b90bc4652fbbf1674c4e57c7a79e2efc.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Predicting symptoms of generalized anxiety disorder based on meta-worry, experiential avoidance, and brain-behavioral systems BIS/BASپیشبینی نشانههای اختلال اضطراب فراگیر بر اساس فرانگرانی، اجتناب تجربهای و سیستمهای مغزی-رفتاری BIS/BAS91104388810.22070/cpap.2022.15353.1160FAفاطمهتاجیکدانشجوی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.علیعیسی زادگاناستاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.شیرینزینالیاستادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.Journal Article20210425<strong>Introduction: </strong>Generalized anxiety disorder is one of the most common psychiatric disorders that cause problems to millions of people every year, and the present research aims to predict the symptoms of generalized anxiety disorder based on over-anxiety, experiential avoidance, and BIS/BAS brain-behavioral systems among those who refer to service clinics. The psychological survey of Urmia city was carried out in 2021.<br /><strong>Method: </strong>The method of conducting this descriptive (non-experimental) research and the research design was a correlation. The statistical population of this research was all the visitors to Urmia's outpatient clinics from June to September 2021. Using the available sampling method, 218 people were selected. To collect data, the Short Scale of Generalized Anxiety Disorder, Meta-Worry, The Acceptance and Action Questionnaire, and the Behavioral Activation/Inhibition Questionnaire were used. In this research, in order to test relations, parametric tests of Pearson Correlation Coefficient and Regression were utilized, and to analyze the data SPSS software was used.<br /><strong>Results: </strong>The results of the present study revealed that there was a significant relation at the 0.01 level between meta-worry and generalized anxiety disorder and experiential avoidance and behavioral inhibition systems (BIS) and symptoms of generalized anxiety disorder. However, no relation was observed between the Behavioral Activation System (BAS) and the symptoms of generalized anxiety disorder. Also, the regression results showed that meta-anxiety predicts 28%, experiential avoidance 7%, and behavioral inhibition 4% of generalized anxiety changes.<br /><strong>Discussion and Conclusion: </strong>In explaining and treating generalized anxiety disorder, factors such as meta-worry, experiential avoidance, and behavioral inhibition system should be considered.<strong>مقدمه:</strong> اختلال اضطراب فراگیر از شایعترین اختلالهای روانپزشکی به شمار میروند که سالانه میلیونها نفر را دچار مشکل میسازند و تحقیق حاضر با هدف پیشبینی نشانههای اختلال اضطراب فراگیر بر اساس فرانگرانی، اجتناب تجربهای و سیستمهای مغزی-رفتاری BIS/BAS در بین مراجعهکنندگان به کلینیکهای خدمات روانشناختی شهر ارومیه، در سال 1400 انجام گرفت.<br /><strong>روش:</strong> روش اجرای این تحقیق توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح تحقیق، همبستگی بود. کلّیهی مراجعهکنندگان به کلینیکهای سرپایی ارومیه در خرداد تا شهریور 1400 جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدادند. روش نمونهگیری، در دسترس بود و 218 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر، فرانگرانی، پرسشنامهی پذیرش و عمل و سیستمهای بازداری/ فعّالسازی رفتاری استفاده شد. در تحقیق حاضر، بهمنظور آزمون روابط از آزمونهای پارامتریک ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار «Spss» استفاده شد.<br /><strong>نتایج:</strong> نتایج تحقیق حاضر نشان داد که بین فرانگرانی با نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و بین اجتناب تجربی و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر و بین سیستم بازداری رفتار (BIS) و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر رابطهی معناداری در سطح 01/0 وجود دارد، امّا بین سیستم فعّالسازی رفتار (BAS) و نشانههای اختلال اضطراب فراگیر رابطهای یافت نشد. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون نشان داد که فرانگرانی 28 درصد، اجتناب تجربهای 7 درصد، بازداری رفتاری 4 درصد از تغییرات اضطراب فراگیر را پیشبینی میکند.<br /><strong>بحث و نتیجهگیری:</strong> در تبیین و درمان اختلال اضطراب فراگیر باید به عواملی مانند فرانگرانی، اجتناب تجربهای و سیستم بازداری رفتار توجّه داشت.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3888_6ae9340056acef6bb4e99f0b40c21c82.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121A Study on Components of Mentalization in the Communication Pattern of Iranian Dissatisfied Married People: Content Analysisوارسی مولفههای ذهنیسازی در الگوی ارتباطی متاهلین ناراضی ایرانی: تحلیل محتوا105120391010.22070/cpap.2022.15861.1204FAسمیراگوهریدکتری روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران.سید کاظمرسولزاده طباطباییدانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.سعیدقنبریاستادیار،گروه روانشناسی،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران ، ایران.Journal Article20210430<strong>Introduction:</strong> Nowadays, the integration of family and professional roles has led many spouses to have problems establishing and maintaining a friendly and loving relationship with each other. The aim of the current research was to study the components of metallization in the communication pattern of Iranian dissatisfied married couples.<br /> <strong>Methode: </strong>The present study is included in the framework of qualitative studies of the content analysis type. Data were collected from unsatisfied married students of Tarbiat Modares University, whose level of dissatisfaction was determined by the Enrich Marital Satisfaction Questionnaire and was collected using open and in-depth (semi-structured) interviews. Sampling was done in a purposeful way until the data saturation stage (15 participants). <br /><strong>Result:</strong> From the participants' experiences, 2 main themes of curiosity and emotion regulation and 15 subcategories of spouse's mind exploration, different perspectives despite shared experience, devaluation of spouse's mind, reaction to definite presuppositions in mind, Involvement of mental assumptions when listening to the spouse, forcing the spouse to perform the desired reaction, projecting fears, activating the fear system, lack of understanding of emotions, aggression, stubbornness, emotional contagion, rumination, catastrophizing And ignorance was extracted. <br /><strong>Discussion and Conclusion:</strong> According to the experiences of the participants, it is possible to suggest training and treatment of metallization according to the main theme of curiosity and emotion regulation to reduce the rate of marital conflict.<strong> </strong><strong>مقدمه </strong>:<strong> </strong>در عصرحاضر درهم آمیختن نقشهای خانوادگی و شغلی منجر شده است که بسیاری از همسران در برقراری و حفظ رابطه دوستانه و محبت آمیز با یکدیگر دچار مشکل شده باشند. هدف از پژوهش حاضر، وارسی مولفه های ذهنی سازی در الگوی ارتباطی متاهلین ناراضی ایرانی بود.<br /><strong>روش</strong> : مطالعه حاضر درچارچوب مطالعات کیفی از نوع تحلیل محتوا قرار میگیرد. دادهها از دانشجویان متاهل ناراضی دانشگاه تربیت مدرس که سطح نارضایتی آنها توسط پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ تعیین شده بود و بااستفاده از مصاحبه باز و عمیق (نیمه ساختاریافته) جمع آوری گردید. نمونه گیری به صورت هدفمند و تا مرحله اشباع دادها (15مشارکت کننده) صورت گرفت.<br /><strong>نتایج </strong>: از تجارب مشارکت کنندگان 2 درونمایه اصلی کنجکاوی و تنظیم هیجان و13 زیر طبقه اکتشاف ذهن همسر، دیدگاههای متفاوت باوجود تجربه مشترک ، بیارزش کردن ذهن همسر ، واکنش به پیش فرضهای قطعی شده در ذهن، دخیل کردن پیش فرضهای ذهنی به هنگام گوش دادن به همسر، فعال شدن نظام ترس،فرافکنی احساسات، عدم درک هیجانات ، پرخاشگری، لجبازی، سرایت هیجانی ، نشخوار فکری ، فاجعه سازی و استخراج گردید.<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : باتوجه به تجارب شرکت کنندگان، می توان آموزش و درمان مبتنی بر ذهنی سازی باتوجه به درونمایه اصلی کنجکاوی و تنظیم هیجان را برای کاهش میزان تعارضات زناشویی پیشنهاد داد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3910_bc6a8735e85334daf7a2cadde5a1e92f.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121The effect of Psychological Resilience Education Program on Negative Automatic Thoughts and Cognitive Coping Strategiesتاثیر آموزش تابآوری روانشناختی بر افکار خودآیند منفی و راهبردهای مقابلة شناختی هیجان در دانشجویان121133395910.22070/cpap.2022.16373.1239FAفرزانهاخوتیکارشناس ارشد روانشناسی عمومی، واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.امیدشکریاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.علیخداییاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.Journal Article20210504<strong>Introduction</strong>: Globally, stress is a well-recognized feature of the life of undergraduate students. However, there currently is little evidence to suggest what role resilience plays in this issue. The purpose of this study was to examine the effectiveness of the resilience education program on negative automatic thoughts and cognitive coping strategies among university students.<br /><strong>Method:</strong> In this quasi-experimental study with a pretest-posttest nonequivalent-group design in a company with a follow-up stage, 30 university students within experimental and control groups responded to the Negative Automatic Thoughts Questionnaire (Hollon & Kendall, 1980) and the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (Garnefski, Kraaij & Spinhoven, 2001). The experimental group received 10 resilience training sessions (1 hour a session).<br /><strong>Result</strong>: The results of statistical procedures of multivariate and univariate covariance analysis indicated that the resilience education program was effective in increasing adaptive coping strategies consisting of acceptance, positive reappraisal, positive refocusing, refocus on planning and putting into perspective, and in decreasing negative automatic thoughts and non-adaptive coping strategies consists of self-blame, other-blame, rumination, and catastrophizing in short term and long term.<br /><strong>Discussion and conclusion</strong>: These findings suggest that resilience training program by increasing positive thinking strategies, adaptive emotional management skills, and interpersonal relationships skills enrichment could result in mental immunization in students<strong>مقدمه </strong>: در مجموع، استرس یک ویژگی کاملاً شناخته شده تجربة زندگی دانشجویی قلمداد میشود. با این وجود، شواهدی کمی پیرامون نقش سازة تابآوری در رویارویی با تجارب استرسزا وجود دارد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تابآوری روانشناختی بر افکار خودآیند منفی و راهبردهای مقابلة شناختی دانشجویان انجام شد.<br /><strong>روش</strong> : در این پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری، 30 دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند در دو گروه آزمایش و کنترل، قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه افکار خودآیند منفی<em> </em>و پرسشنامه راهبردهای نظمبخشی شناختی هیجان، پاسخ دادند. از طریق 10 جلسه و هر جلسه یک ساعت، برنامه آموزش تابآوری روان شناختی به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد.<br /><strong>نتایج </strong>: نتایج روشهای آماری تحلیل کواریانس تکمتغیری و چندمتغیری نشان داد که در کوتاهمدت و بلندمدت برنامه مداخلهای در افزایش راهبردهای انطباقی مقابلة شناختی شامل پذیرش، بازارزیابی مثبت، بازتمرکز مثبت، تمرکز بر برنامهریزی و دیدگاهگیری و کاهش افکار خودآیند منفی و کاهش راهبردهای غیرانطباقی مقابلة شناختی شامل خودسرزنشگری، دگرسرزنشگری، نشخوارگری ذهنی و فاجعهسازی موثر بود.<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : نتایج مطالعة حاضر نشان می دهد که برنامة آموزش تابآوری روانشناختی از طریق تقویت راهبردهای تفکر مثبت، راهبردهای انطباقی مدیریت هیجان و همچنین ارتقای مهارتهای رابطة بینفردی، در تحقق ایدة مصونیت روانی فراگیران به طور تجربی موثر واقع میشود.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3959_509857b4de483312ab4234bf37916fad.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Effectiveness of Online Mindful Self-Compassion Teaching Program (MSC) on Health Anxiety and Psychological Flexibility During CoronaVirusاثربخشیآموزش برخط برنامه شفقت به خود بهوشیار بر اضطراب سلامت و انعطافپذیری روانشناختی در دوران شیوع بیماری کرونا135147401210.22070/cpap.2023.13972.1059FAعطیهپورصالحکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، خوزستان، ایران.علیسرپرستکارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهیدچمران اهواز، خوزستان، ایران.Journal Article20210510<strong>Introduction</strong>: The coronavirus pandemic (COVID-19) and its consequences have had various effects on the psychological and social aspects of society causing considerable stress and anxiety to many people around the world. Regarding the relationship between health anxiety and psychological flexibility, the conscious self-compassion training program is one of the methods that can be effective. This research aims to study the effectiveness of the online conscious self-compassion training program on the health anxiety and psychological flexibility on society during the Corona outbreak. Therefore, according to the goal, in order to provide mental health services and reduce the risk of disease, a remote counseling network was designed.<br /><strong>Method:</strong> The current research is experimental research with pre-test-post-test and control groups. The statistical population included all the people who filled out the health anxiety questionnaire on social networks; Among which 24 people were selected by available sampling whose health anxiety score was higher than 1 and a standard deviation above the mean of 40. They were randomly tested and assigned to two groups. Salkoskis and Warwick's (2002)health anxiety scale, Dennis and Vander Wal's (2010) psychological flexibility, and Neff's (2003) self-compassion scale were used to collect data. The experimental group received self-compassion training for 8 sessions, but the control group did not receive any intervention. SPSS 2019 software was used for data analysis.<br /><strong>Result</strong>: The results of covariance analysis showed that the Mindful Self-compassion Teaching Program led to a decrease in health anxiety compared to the control group in the post-test. In addition, the Mindful Self-compassion Teaching Program had a positive effect on increasing psychological flexibility and self-compassion (F=17.22, P=0.001).<br /><strong>Discussion and conclusion</strong>: According to the findings of this study, therapists can use the Mindful Self-compassion Teaching Program to help reduce health anxiety and increase psychological flexibility and self-compassion in people with health anxiety. <br /><strong>مقدمه </strong>:<strong> </strong>همهگیری بیماری نوظهور کروناویروس (COVID-19) و پیامدهای آن، اثرات گوناگونی بر جنبههای روانی و اجتماعی افراد جامعه گذاشته است. این بیماری همهگیر استرس و اضطراب قابلتوجهی را در بسیاری از افراد در سراسر جهان به وجود آورده است. با توجه به ارتباط اضطراب سلامتی و انعطافپذیری روانشناختی، یکی از روشهایی که میتواند مؤثر باشد برنامه آموزش شفقت به خود بهوشیار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه آموزش شفقت به خود بهوشیار به صورت برخط بر روی اضطراب سلامتی و انعطافپذیری روانشناختی افراد جامعه در دوران شیوع کرونا بوده است. بنابراین با توجه به هدف، جهت ارائه خدمات بهداشت روان و کاهش خطر ابتلا به بیماری، یک شبکه مشاوره از راه دور طراحی شد.<br /><strong>روش</strong> : پژوهش حاضر، یک پژوهش آزمایشی با پیشآزمون_پسآزمون و گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افرادی بود. که پرسشنامه اضطراب سلامتی را در شبکههای اجتماعی پر کردند. از بین افرادی که پرسشنامه اضطراب سلامتی را پر کرده و نمره اضطراب سلامتی بالای 1 انحراف استاندارد بالاتر از میانگین (40) کسب کرده بودند، تعداد 24 نفر بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب سلامت سالکوسکیس و وارویک (2002)، انعطافپذیری روانشناختی دنیس و وندروال (2010) و مقیاس شفقت به خود نف (2003) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش بر خط (آنلاین) شفقت به خود بهوشیار قرار گرفتند ولی گروه گواه هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. برای تحلیل دادهها از نرمافزار spss 2019 استفاده شد.<br /><strong>نتایج </strong>: نتایج تجزیه وتحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش شفقت به خود بهوشیار منجر به کاهش اضطراب سلامت نسبت به گروه گواه در پسآزمون شد. علاوه بر این برنامه آموزش شفقت به خود بهوشیار در افزایش انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خود تأثیر مثبت داشت(F=17.22, P=0.001).<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : با توجه به یافتههای مطالعه حاضر، درمانگران میتوانند از برنامه آموزش شفقت به خود بهوشیار برای کمک به کاهش اضطراب سلامت و افزایش انعطافپذیری روانشناختی و شفقت به خود در افراد دارای اضطراب سلامت مورداستفاده قرار دهند.https://cpap.shahed.ac.ir/article_4012_886bcd1bf4a5be9198c40c75f0fc869a.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Relationship between Coping Strategies and Social Support with Students' Test Anxiety in the Covid-19 Pandemic: The Mediating Role of Academic Resilienceرابطه راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی با اضطراب امتحان دانشآموزان در پاندمی کووید19: نقش واسطهای تابآوری تحصیلی149163399210.22070/cpap.2023.16237.1228FAمطهرهتوجهیدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.محمدرضاتمنایی فردانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.0000-0003-0858-7216Journal Article20210429<strong>Introduction</strong>: The present study aimed to investigate the relationship between coping styles and social support with test anxiety with the mediating role of academic resilience.<br /><strong>Method:</strong> The research method is descriptive-correlational. The statistical population included all female high school students from Kashsn city during 2020-2021, among which 316 students were selected by multi-stage cluster sampling method. Data were collected using Andler and Parker's (1990) Coping Styles Questionnaire, Zimet et al.'s Multidimensional Social Support Questionnaire (1988), Martin's (2003) Academic Resilience Questionnaire, and Spielberger's Test Anxiety Questionnaire (1980). The evaluation of the proposed model was performed using structural equation modeling and the bootstrap method.<br /><strong>Result</strong>: The results showed that there are significant correlations between test anxiety with problem-oriented strategy (r = -0.31, p <0.01), emotion-oriented strategy (r = 0.63, p <0.01), distraction strategy (r = 0.18, p <0.01), social employment strategy (r = -0.22, p <0.01), social support (r = -0.23, p <0.01) and academic resilience (r = -0. 63, p <0.01). The results showed that the proposed model has an acceptable fit. The results of path analysis also indicate that academic resilience mediates the relationship between problem-oriented style, emotion-oriented coping style, and social support with test anxiety.<br /><strong>Discussion and conclusion</strong>: Academic resilience mediates the relationship between problem-oriented coping style, emotion-oriented coping style, and social support with test anxiety. The findings have practical implications for school counselors and educational psychologists to prevent and control test anxiety.<strong>مقدمه </strong>: این پژوهش به منظور بررسی ارتباط راهبردهای مقابلهای و حمایت اجتماعی با اضطراب امتحان با نقش واسطهای تابآوری تحصیلی انجام گرفت.<br /><strong>روش</strong> : پژوهش حاضر به شیوه توصیفی از نوع همبستگی میباشد. تمامی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان کاشان در طول سال تحصیلی 1400-1399 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل می دهند، که 316 دانشآموز بهواسطه شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از میان این جامعه انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه راهبردهای مقابلهای اندلر و پارکر (1990)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، پرسشنامههای تابآوری تحصیلی مارتین (2003) و اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) به کار رفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار AMOS23 و روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد.<br /><strong>نتایج </strong>: نتایج نشان داد که اضطراب امتحان با راهبرد مقابلهای مسالهمدار (01/0 ,p<31/۰- r=)، راهبرد هیجانمدار (01/0 ,p<63/۰ r=)، راهبرد حواسپرتی (01/0 ,p<18/۰ r=)، راهبرد مشغولیت اجتماعی (01/0 ,p< 22/۰ r=)، حمایت اجتماعی (01/0 ,p<23/۰- r=) و تابآوری تحصیلی (01/0 ,p<63/0- r=) رابطه معنیدار دارد. نتایج نشانگر آن بود الگوی پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است. براساس گزارش یافتههای یژوهش حاضر میتوان گفت تابآوری تحصیلی رابطه بین راهبرد مقابلهای مسئلهمدار، هیجانمدار و حمایت اجتماعی را با اضطراب امتحان میانجیگری میکند.<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : تابآوری تحصیلی در رابطه میان سبک مقابلهای مسئلهمدار، راهبرد هیجانمدار و حمایت اجتماعی با اضطراب امتحان واسطهگری میکند. یافتهها دارای تلویحات کاربردی برای مشاوران مدرسه و روانشناسان تربیتی جهت پیشگیری و کنترل اضطراب امتحان است.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3992_74974b3de3473e39a4ade926ce7f29e0.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Differential Analysis of Cluster B Personality Disorders Based on the Theory of Mind, Time Perspective, Social Anxiety and Fear of Intimacyتحلیل تمایز اختلالات شخصیتی خوشه B بر اساس نظریه ذهن، چشم انداز زمان، اضطراب اجتماعی و ترس از صمیمیت165176398910.22070/cpap.2023.15579.1177FAعلیرضازحمتکشدانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.پرویزصباحیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.0000-0001-6654-1289پروینرفیعی نیااستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.Journal Article20210518<strong>Introduction:</strong> Personality disorders are among the disorders that have a great impact on a person's life. The aim of the present study was to analyze the differentiation of cluster B personality disorders based on the theory of mind, time perspective, social anxiety, and fear of intimacy.<br /><strong> </strong><strong>Method:</strong> The design of the present study was comparatively causal and descriptive in terms of data collection. The statistical population included all individuals with cluster B personality disorders in areas 1 and 2 of Tehran. According to the number of groups and the number of differential variables, the sample size was estimated to be 120 people and finally, 116 of the complete and valid questionnaires were collected. Participants answered the theory of mind, time perspective, social anxiety, and fear of intimacy questionnaires. In order to analyze the data, the differential analysis method with SPSS-23 was used. <strong>Results:</strong> The results showed that there was no significant difference in the theory of mind and fear of intimacy between the groups. But there was a significant difference between the components of time perspective, including the past - negative, hedonistic present, future, transcendent future, positive past, and present - destiny. In the variable of social anxiety, only in the fear of social isolation component, there was a significant difference between the studied groups. <strong>Discussion and Conclusion:</strong> Considering the role of purity of landscape variables and social anxiety in people with B-cluster personality disorder, these variables can be used for differential diagnosis as well as intervention design.مقدمه: اختلالات شخصیت از جمله اختلالاتی است که تأثیر زیادی بر زندگی شخص میگذارد. هدف پژوهش حاضر تحلیل تمایز اختلالات شخصیتی خوشه B بر اساس نظریه ذهن، چشم انداز زمان، اضطراب اجتماعی و ترس از صمیمیت بود.<br />روش: طرح پژوهش حاضر از نوع علّی مقایسهای و از لحاظ جمعآوری دادهها، توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال شخصیت خوشه B در مناطق 1 و 2 شهر تهران بود. با توجه به تعداد گروهها و متغیرهای تمیزی حجم نمونه برابر با 120 نفر برآورد شد و در نهایت 116 پرسشنامه کامل و معتبر جمع آوری شد. این افراد از بین مراجعه کنندگان به کلینیکهای مناطق 1 و 2 شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای نظریه ذهن، چشم انداز زمان، اضطراب اجتماعی و ترس از صمیمیت پاسخ دادند. به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل تمایز با نرم افزار spss-23 استفاده شد.<br />نتایج: نتایج نشان داد که در نظریه ذهن و ترس از صمیمیت بین گروههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود ندارد. اما در بین مولفههای چشمانداز زمان، مولفههای گذشته – منفی، حال لذتگرا، آینده، آینده متعالی، گذشته مثبت و حال - سرنوشت در گروههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود داشت. در متغیر اضطراب اجتماعی نیز تنها در مولفهی ترس از انزوای اجتماعی، بین گروههای مورد بررسی تفاوت معناداری وجود داشت.<br />بحث و نتیجه گیری: با توجه به نقش تمیزی متغیرهای چشم انداز و اضطراب اجتماعی در افراد دارای اختلالات شخصیتی خوشه B، میتوان از این متغیرها جهت تشخیص افتراقی و همچنین طرح مداخله استفاده کرد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3989_b07b6a75bde8178a40fd439e081cfcaf.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Improvement in Quality of Sleep and Mood in Bodybuilders With Massage Therapy After Strenuous Trainingبهبود کیفیت خواب و خلق و خوی بدنسازان با ماساژدرمانی پس از تمرین ورزشی شدید177187396110.22070/cpap.2022.15811.1199FAاسمعیلنصیریاستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.0000-0001-7983-2675سمیهاشرفیکارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.مریمخالصیاستادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20210520<strong>Introduction</strong>: Decreased quality of sleep and negative changes in athletes' moods following the stress of strenuous training, reduced their performance and quality of life. Therefore, this study aims to examine the effect of massage therapy following intense exercise training on the quality of sleep and mood status in bodybuilders.<br /><strong>Method:</strong> The present study included two control (n=15) and experimental (n=15) groups of male bodybuilders who performed the exercise program with an intensity of 80-90% of maximum strength for 4 weeks (3 sessions per week). They gave Each training session consisted of performing 8 movements in the form of 3-5 turns and 4-6 repetitions of each movement. At the end of each session, the control group actively and the experimental group received 15 minutes of massage and performed the cooling phase. Subjects completed Brunel Mood Scale (BRUMS) and Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) in two stages. The collected data were analyzed using SPSS and Analysis of Covariance.<br /><strong>Result</strong>: The results indicated that the sleep quality of the subjects in the experimental group improved compared to the control group (P = 0.001). In addition, it was shown that massage therapy after each session of strenuous training is an effective factor in improving the mood of bodybuilders (P = 0.001).<br /><strong>Discussion and conclusion</strong>: Considering the low quality of sleep and the higher level of negative moods, especially after intense training among athletes, and also the relationship of these factors with their quality of life and athletic performance, the results of the present study show that the use of massage therapy after training can be an effective way to improve sleep quality and mood of athletes (especially bodybuilders).<strong>مقدمه </strong>: کاهش کیفیت خواب و تغییرات منفی خلق و خوی ورزشکاران در پی استرس ناشی از تمرینات شدید ورزشی، کاهش سطح عملکرد و کیفیت زندگی آنها را به همراه دارد. لذا، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ماساژدرمانی پس از تمرین ورزشی شدید بر کیفیت خواب و خلقوخوی بدنسازان بود.<br /><strong>روش</strong> : مطالعه حاضر شامل دو گروه کنترل (15=n) و تجربی (15=n) از مردان بدنساز بود که به مدت 4 هفته (هفتهای 3 جلسه) برنامه تمرین ورزشی را با شدت 90-80 درصد قدرت بیشینه انجام میدادند. هرجلسه تمرین شامل انجام 8 حرکت در قالب 5-3 نوبت و 4-6 تکرار از هر حرکت بود. در پایان هر جلسه گروه کنترل بصورت فعال و گروه تجربی با دریافت 15دقیقه ماساژ مرحله سردکردن را انجام میدادند. آزمودنیها پرسشنامه حالات خلقی برونل (برومز) و سنجش کیفیت خواب پیتزبورگ را در دو مرحله تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه وتحلیل شد.<br /><strong>نتایج </strong>: یافته های به دست آمده نشان داد کیفیت خواب آزمودنیها در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل بهبود یافته (001/0=P) و ماساژدرمانی پس از هر جلسه تمرین قدرتی شدید به مدت 4 هفته تاثیرمثبتی بر مولفههای خلقی بدنسازان داشته است (001/0=P).<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : با توجه به پایین بودن کیفیت خواب و سطح بالاتر خلقیات منفی بخصوص پس از تمرینات شدید در بین ورزشکاران و نیز ارتباط این عوامل با کیفیت زندگی و عملکرد ورزشی آنها نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد استفاده از ماساژدرمانی پس از تمرین ورزشی میتواند راهکار موثری در بهبود کیفیت خواب و خلقیات ورزشکاران (بخصوص بدنسازان) باشد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_3961_069db9d79e23dc6079f615d223278304.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121A Study on Interactive Play Therapy Effectiveness with Theraplay Model on the Anxiety of Children with Attachment Disorders (Case Study)بررسی اثربخشی بازی درمانی تعاملی با مدل تراپلی بر اضطراب کودکان با آسیبهای دلبستگی (مطالعه موردی)189205389410.22070/cpap.2022.14780.1112FAالههذکایی آشتیانیدانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.سیامکسامانیدانشیار گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.0000-0002-6945-6263نادرهسهرابی شگفتیاستادیار گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ، ایران.0000-0002-0419-7440بنفشهامیدواراستادیار گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز ، ایران.Journal Article20210426<strong>Introduction</strong>: Disorders in attachment relationships can lead to psychological disorders by causing widespread anxiety and mistrust in children. This research aims to "explain the effectiveness of interactive play therapy with the theraplay model on the anxiety of children with attachment disorders".<br /><strong>Method:</strong> The research method was an experiment with a single-subject AB-type design. The statistical population included all children with attachment disorders aged 5 to 8 who were present in psychological centers in Tehran from 2020 to 2021. Among them, 3 children (two boys and one girl) were selected based on inclusion and exclusion criteria and by available sampling. The three-step intervention was implemented for each child in 21 sessions. The research tools included the Marschak Interaction Method 2018 (MIM), Spence Children Anxiety Scale 1997 (SCAS), and the Theraplay Behavioral Checklist (Researcher-made). Data visual analysis was done at both within-condition and between-condition levels based on three indicators of level, trend, and stability. <br /><strong>Result</strong>: The findings showed that theraplay intervention significantly reduces the anxiety of children with attachment injuries (P<0.05).<br /><strong>Discussion and conclusion</strong>: According to the research findings, the effectiveness of theraplay intervention has been confirmed on reducing the anxiety of children with attachment disorders. Therefore, this method can be considered one of the most useful and applicable treatments for these children.<strong>مقدمه </strong>: اختلال در روابط دلبستگی با ایجاد اضطراب فراگیر و بیاعتمادی در کودک میتواند به اختلالهای روانشناختی بیانجامد. این پژوهش با هدف "تبیین اثربخشی بازی درمانی تعاملی با مدل تراپلی بر اضطراب کودکان با آسیبهای دلبستگی" انجام گرفت.<br /><strong>روش</strong> : روش تحقیق در این پژوهش آزمایشی با طرح تکآزمودنی از نوع ABبود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان با آسیبهای دلبستگی 5 تا 8 سال بود که در سال 1400- 1399 در مراکز روانشناسی شهر تهران حضور داشتند. از بین آنها تعداد 3 کودک (دو پسر و یک دختر) بر اساس ملاکهای ورود و خروج و به شیوه نمونهگیری در دسترس گزینش شدند. مداخله تراپلی برای هر کودک در 21 جلسه اجرا گردید. ابزارهای پژوهش شامل<strong> </strong>فرم روش تعاملی مارشاک 2018 (MIM)، مقیاس اضطراب کودکان اسپنس 1997(CD-RIS) و چک لیست رفتاری تراپلی (محقق ساخته) بود. تحلیل دیداری دادهها در دو سطح درونموقعیتی و بینموقعیتی بر اساس سه شاخص سطح یا طراز، روند و تغییرپذیری انجام گرفت. <br /><strong>نتایج </strong>: یافته های پژوهش نشان داد که مداخله تراپلی بصورت معناداری باعث کاهش اضطراب کودک با آسیبهای دلبستگی میشود (05/0P<).<br /><strong>بحث و نتیجه گیری</strong> : مطابق با یافتههای پژوهش اثربخشی مداخله تراپلی بر روی کاهش اضطراب کودک با آسیبهای دلبستگی به تایید رسید. بنابراین، این روش را می توان به عنوان یکی از درمانهای مفید و کاربردی برای این کودکان درنظر گرفت. https://cpap.shahed.ac.ir/article_3894_e00a8dfb4e9f97d02f86d849ceffc1e8.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Psychometrics Properties of Persian Version of Disagreement in Romantic Relationships Scaleویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه207220358510.22070/cpap.2022.14857.1116FAبهارهمحمدیدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشگاه علم و فرهنگ تهران، ایران.0000000155557226پرویزآزادفلاحدانشیار گروه روانشناسی ، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0003-2810-762Xعلیفتحی آشتیانیاستاد گروه روانشناسی ، دانشگاه بقیه، تهران، ایرانحجتالهفراهانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.0000-0002-9799-7008Journal Article20210418<strong>Introduction</strong>: Although conflicts and disagreements are inevitable in emotional relationships, they have many impressions on the quality and durability of the relationship. Clarifying the conflicts between the partners, in addition to being an effective step in evaluating the relationship, is a critical step of relationship assessment and a necessary factor in dissatisfaction intervention programs. Therefore, this study aims to prepare and standardize the Persian version of the Reasons for Disagreement in Romantic Relationship Scale (RDRRS).<br /><strong>Method</strong>: As the research sample, 285 men and women living in Tehran, completed RDRRS, Relationship Assessment Scale(RAS), Relationship Quality Scale(RQS), and Oxford Happiness Questionnaire(OHQ) among which the last 3 ones were carried out for assessing the RDRRS validity. The construct validity was examined with the methods of confirmatory factor analysis and convergent and divergent validity through Pearson correlation. To check its validity by calculating Cronbach's alpha, the main test was re-administered for 30 participants after two weeks.<br /><strong>Results</strong>: The factor analysis of RDRRS revealed six main factors: Inadequate Attention or Affection; Jealousy & Infidelity; Chores & Responsibilities; Sex; Control & Dominance; Future Plans & Money. The reliability coefficients using Cronbach Alpha were equal to 0.75 to 0.90 for the main factors, 0.82 for the total score, and 0.39 for the test-retest sample. Also, to check the convergent validity, a significant correlation was obtained between the factors of RDRRS with the relationship evaluation questionnaire and the divergent validity with the happiness questionnaire.<br /><strong>Discussion</strong><strong> and conclusion </strong>: According to the acquired results, the Persian edition of RDRRS has a factorial structure the same as the original scale. The Persian edition of RDRRS is a suitable scale for studying disagreements among Iranian couples.مقدمه: بروز تعارض و اختلاف در روابط عاطفی اگرچه اجتناب ناپذیر است، میتواند بر کیفیت و دوام آن رابطه تاثیر بهسزایی داشته باشد. شناخت عوامل موجب اختلاف، علاوه بر آنکه گامی مؤثر در ارزیابی رابطه است؛ میتواند مقدمهای برای حل مسئله و پیشگیری از جداییهای متعاقب بروز اختلافات و مشکلات باشد. بدین منظور هدف این بررسی، آمادهسازی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاسی است که بر مبنای آن ناسازواری روابط عاشقانه مورد ارزیابی قرار میگیرد.<br /> روش: پژوهش حاضر بر روی گروه نمونهای شامل 285 نفر زن و مرد ساکن در شهر تهران که به شیوه در دسترس انتخاب شده بودند، اجرا شد. مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه پس از طی مراحل ترجمه – بازترجمه ، همراه با مقیاس ارزیابی رابطه و پرسشنامه شادکامی آکسفورد اجرا شد. جهت بررسی روایی مقیاس به بررسی روایی سازه با روشهای تحلیل عاملی تأییدی و روایی همگرا و واگرا از طریق همبستگی پیرسون پرداخته شد. برای بررسی اعتبار آن از روش محاسبه آلفای کرونباخ و پس از گذشت دو هفته، آزمون اصلی به روش بازآزمایی برای 30 نفر از شرکتکنندگان اجرای مجدد شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی صورت گرفت.<br />نتایج: نتایج تحلیل عاملی مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه، 6 عامل: توجه و ابراز علاقه ناکافی، حسادت یا خیانت، مسئولیتها و خرده وظایف خانه، رابطه جنسی، کنترل و تسلط دیگری، مسائل مالی و برنامههای آینده را به دست داد. اعتبار عوامل با استفاده از آلفای کرونباخ (90/0 – 75/α=) برای خرده مقیاسها؛ (9/0-72/0) برای کل آزمون (82/0 ) بهدست آمد. همچنین برای بررسی روایی همگرا، همبستگی معناداری بین عوامل مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه با پرسشنامه ارزیابی رابطه و روایی واگرا با پرسشنامه شادکامی بهدست آمد.<br />بحث و نتیجه گیری: به طور کلی میتوان گفت نسخه فارسی مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه، ساختاری 6 عاملی دارد که با زبان و فرهنگ ایرانی سازگار است و عوامل آن در نسخه فارسی منطبق با نسخه اصلی مقیاس میباشد. همچنین این مقیاس دارای اعتبار و روایی مناسب برای کاربرد در پژوهشها با نمونههای ایرانی و فارسی زبان است.<br /> https://cpap.shahed.ac.ir/article_3585_e2d3f785a1161be58698d6d81d151f71.pdfدانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218820220230121Calculation and Justification of Sample Size in Researches of Psychological Sciences: Application of G*Power Softwareمحاسبه و توجیه حجم نمونه در پژوهش های علوم روانشناختی:باکاربرد نرم افزار G*Power221234403910.22070/cpap.2023.17375.1327FAحجتالهفراهانیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران0000-0002-9799-7008رسولروشن چسلیاستاد گروه روان شناسی ، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.Journal Article20210511Appropriate sample size calculation, its justification, and power analysis are too <br />difficult in psychological sciences. The process of sample size calculation and power <br />analysis using statistical formulas, especially without any background is too difficult. <br />The informativeness of research depends on this justification. The more collected <br />data, the more informativeness according to its inferential goals. In this paper, basic <br />concepts have been discussed and then, G*Power software was briefly introduced <br />for sample size determinations and power analysis. Briefly, 3 practical examples of <br />the sample size calculations using this software were finally introduced. This <br />software supports sample size calculation and power analysis for various statistical <br />methods including exact test, t-tests, F-tests, Chi-Square tests, and Z-tests, each of <br />these family tests includes many statistical tests. This software is user-friendly and <br />useful software for estimating sample size and power analysis in psychological <br />science research. This paper provides insight for a psychological researcher and it <br />will make the researcher able to apply this software to other statistical testsمحاسبه حجم نمونه ی مناسب ، توجیه آن و تحلیل توان در پژوهش های علوم روان شناختی دشوار است. فرایند تعیین حجم نمونه با استفاده از فرمول ، بدون یک پیشینه آماری قوی دشوار است.میزان اطلاع دهندگی یک پژوهش بستگی به این توجیه دارد. هرچه میزان داده های گردآوری شده فزون تر شود، پژوهش مورد نظر با توجه به اهداف استنباطی که دارد، اطلاع دهندگی بیشتری خواهد داشت در این مقاله ابتدا به مرور مفاهیم پایه و سپس به معرفی خلاصه نرم افزار G*Power در تحلیل توان و تعیین حجم نمونه پرداخته شد. در پایان سه مثال کاربردی برای تعیین حجم نمونه همراه با مراحل اجرای نرم افزار آنها آوررده شد. نرم افزار G*Power به سادگی از تعیین حجم نمونه و تحلیل توان برای تمامی روش های آماری پشتیبانی می کند. از جمله این روشها آزمون دقیق،آزمونهای تی، آزمونهای اف ،آزمون های کای- اسکویر وآزمون های زی . هریک از این خانواده آزمونها شامل روش های آماری زیادی هستند. این نرم افزار، نرم افزاری کاربر پسند و مفید برای برآورد حجم نمونه و تحلیل توان در پژوهش های علوم روان شناختی است.این مقاله بینشی برای پژوهشگر روانشناختی فراهم می آورد به گونه ای که او بتواند این نرم افزار را برای دیگر روشهای آماری نیز به کار ببرد.https://cpap.shahed.ac.ir/article_4039_767cfd9557eb2b8493c0ba7d594c05c3.pdf