دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on reducing test anxiety and increasing self-efficacy in high school female studentsاثربخشی گروهدرمانی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی دانشآموزان دختر اول دبیرستان714274010.22070/13.2.7FAمحمدمهدیپسندیدهدانشگاه پیام نورمعصومهطاهریدانشگاه آزاد اسلامی، پردیس علوم و تحقیقات رشتJournal Article20200926Introduction: The purpose of present study was the effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on reducing test anxiety and increasing self-efficacy in high school female students.
Method: The design of the study was experimental, pre-test, and post-test with control group. Statistical population includes 60 high school female students of Siahkal city in 2014-2015 academic year. Statistical sample includes the subjects who obtain a least one score above the average in anxiety scale and one score below the average in self-efficacy scale and they were categorized randomly in two 15-person experimental and control groups. The pre-test was administered for both groups. The experimental group received eight sessions of intervention once a week for about 90 minutes. But no intervention was applied in control group. After this stage, post-test was conducted for both groups at the same time and in the same condition. Both groups were evaluated with Spielberger test anxiety scale and general self-efficacy scale of Scherer et al. the statistical method of MANCOVA was used for data analysis, in addition to descriptive statistics and all operations were performed by SPSS-20 software.
Results: The results showed that cognitive-behavioral therapy training had no significant effect on reducing test anxiety among high school female students (f(1/26)= 0/03,p=0/867,µ2=0/0001). But there was a meaningful effect on increasing the self-efficacy of the students (f (1/26) =12/13, p= 0/002, µ2=0/32).
Discussion and Conclusion: Cognitive-behavioral group therapy has been effective in increasing self-efficacy in high school female students.مقدمه: پژوهش حاضر باهدف اثربخشی گروهدرمانی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی دانشآموزان دختر اول دبیرستان انجام گردیده است.
روش: روش پژوهش آزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل 60 نفر از دانشآموزان دختر اول دبیرستان که در مدارس سیاهکل در سال 94- 93 به تحصیل اشتغال دارند بوده است. نمونه آماری شامل افرادی است که در مقیاس اضطراب حداقل یک نمره بالاتر از میانگین و در مقیاس خودکارآمدی حداقل یک نمره پایینتر از میانگین به دست آوردند؛ که بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفر (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. از هر دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. سپس به گروه آزمایش، آموزش شناختی ـ رفتاری که 8 جلسه و هر جلسه به مدت 90 دقیقه و هر هفته یک جلسه آموزش داده شد به گروه کنترل در این مدت هیچ آموزشی داده نشد، در پایان بر روی هر دو گروه بهطور همزمان و در شرایط یکسان پسآزمون اجرا گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره موردبررسی قرار گرفت و کلیه عملیات آماری به کمک نرمافزار «اس. پی. اس. اس. 20» انجام شد.
نتایج: نتایج نشان داد که آموزش گروهدرمانی به شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان دختر اول دبیرستان اثر معنیدار وجود نداشت (001/0= ، 867/0=P، 03/0= (1،26)F). ولی در افزایش خودکار آمدی دانشآموزان اثر معنیدار وجود داشت (32/0= ، 002/0=P، 13/12= (1،26)F).
بحث و نتیجهگیری: گروهدرمانی به شیوه شناختی ـ رفتاری برافزایش خودکار آمدی دانشآموزان دختر اول دبیرستان مؤثر بوده است.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926Comparing the effectiveness and durability of three ways of treatments in social anxiety disorderمقایسه اثربخشی و ماندگاری سه روش درمان در اختلال اضطراب اجتماعی1531274110.22070/13.2.15FAمهدیهعطری فرددانشگاه تربیت مدرسمحمدرضاشعیریدانشگاه شاهدکاظمرسولزاده طباطبائیداشنگاه تربیت مدرسمهتابرجبیدانشگاه شاهدJournal Article20200926Introduction: Cognitive behavioral therapy (CBT) as the chosen therapy of social anxiety disorder (SAD) although received increased support, it has some fluctuations. Therefore, the purpose of current study is to determine and compare the effectiveness and durability of three CBT patterns based on "exposure to self”, “exposure to situation" and “exposure to self-situation" on treatment of SAD.
Method: In this quasi-experimental research, 24 subjects with SAD were selected based on Social Phobia Inventory (SPIN) and Structured Clinical Interview for Diagnostic and Statistical Manual of mental disorders (SCID-IV). Eighteen subjects were randomly assigned to three experimental groups (each group consisted of 6 subjects) and six subjects were assigned to control group and four groups were demographically the same. Three experimental groups treated by one of the three CBT models and the control group waited. Subjects completed SPIN, LSAS-SR, BFNE, SIAS, SPS, and NSPS scales in addition to the scale of SPLN, before starting and after finishing in the period of a month and a half, four months and 1 year after ending of treatment/ waiting.
Results: The comparison of four groups based on the difference mean of pre and post test showed that three CBT patterns have a meaningful difference with the control group but they have no meaningful difference with each other. Of course, the difference mean of the "exposure to self” group had a significant difference with control group in all dependent variables (the score of 6 scales of social anxiety), whereas, the difference mean of the “exposure to self-situation” and “exposure to situation” groups had a significant difference with control group in some of the six scales. The results show that all three aforementioned therapeutic models had effectiveness and durability but “exposure to self” group had superiorities over the other two groups.
Discussion and Conclusion: The results show that all three CBT models are useful in Iranian clinical sample but, “exposure to self” group had superiorities than the two other groups in some evidences.مقدمه: درمان شناختی رفتاری، بهعنوان درمان انتخابی اختلال اضطراب اجتماعی، ضمن حمایتهای فزاینده، با نوساناتی نیز همراه بوده است. بر این اساس، هدف تحقیق حاضر، تعیین و مقایسه اثربخشی و ماندگاری سه الگوی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر «مواجهه با خود»، «مواجهه با موقعیت» و «مواجهه با خود- موقعیت» در درمان این اختلال است.
روش: در تحقیق شبه تجربی حاضر، 24 آزمودنی مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی براساس نمره مقیاس پرسشنامه هراس اجتماعی و مصاحبه بالینی براساس مصاحبه بالینی ساختاریافته براساس چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انتخاب شدند. 18 نفر از مبتلایان بهطور تصادفی به 3 گروه آزمایش (در هر گروه 6 نفر) و 6 نفر به گروه کنترل اختصاص داده شدند و چهار گروه از لحاظ ویژگیهای جمعیت شناختی همتا بودند. 3 گروه آزمایش، هریک تحت درمان یکی از سه الگوی درمان شناختی رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل در انتظار ماند. آزمودنیها قبل از شروع و بعد از اتمام، یک ماه و نیم، 4 ماه و یکسال بعد از اتمام مداخله/ انتظار، علاوه بر مقیاس پرسشنامه هراس اجتماعی، مقیاسهای مقیاس اضطراب اجتماعی لیبویتز، نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی، مقیاس اضطراب تعامل اجتماعی، مقیاس هراس اجتماعی و مقیاس تصویر خود منفی را تکمیل نمودند.
نتایج: مقایسه نتایج چهار گروه بر اساس میانگین تفاضل پیش آزمون- پس آزمون، نشان داد که سه الگوی درمان شناختی رفتاری با گروه کنترل تفاوت معناداری داشته اما با یکدیگر تفاوت معناداری نداشتهاند. البته میانگین تفاضل گروه مواجهه با خود با گروه کنترل، در تمام متغیرهای وابسته (نمرههای 6 مقیاس اضطراب اجتماعی) تفاوت معناداری داشته، درحالیکه میانگین تفاضل گروه مواجهه با خود-موقعیت و گروه مواجهه با موقعیت با گروه کنترل، در برخی از مقیاسهای ششگانه، تفاوت معنادار را داشته است. یافتهها حاکی از آن است که هر سه الگوی درمانی یادشده دارای ماندگاری اثربخشی بودهاند اما گروه مواجهه با خود، در برخی موارد برتریهایی را نسبت به دو گروه دیگر نشان داده است.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که هر سه الگوی درمان شناختی رفتاری مذکور میتوانند در نمونه بالینی ایرانی به کار گرفته شوند، اما در برخی از شواهد گروه مواجهه با خود نسبت به دو گروه دیگر، وضعیت برتری را در نمونه بالینی ایرانی نشان داده است.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926Relation of temperament and character dimension with response inhibition in boy students with conduct disorder symptomsارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانشآموزان پسر دارای نشانههای اختلال سلوک3342274210.22070/13.2.33FAپرویزشریفی درآمدیدانشگاه علامه طباطباییمحمدجوادبگیان کوله مرزدانشگاه محقق اردبیلینصراللهویسیدانشگاه علامه طباطباییمجتبیبختیدانشگاه فردوسی مشهدحافظپادرونددانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200926Introduction: There is a little information about the relation of temperament and character dimensions with response prohibition in student with conduct disorder symptom. Recent studies suggest that dimensions of temperament and character affect on response inhibition in children with conduct disorder symptoms. The purpose of the study was determining the relation of temperament and character dimensions on response inhibition in boys with conduct disorder symptoms.
Method: The method of the research is correlation. Statistical population of the research was all the first grade middle school students of Kouhdasht city who were studying in the years 2002-2003. The research sample consisted of 90 students of first grade middle school which were selected from (N=1000) school students by the method of convenience sampling. The Temperament and Character Inventory dimensions, color test - Stroop word, structured clinical interview and the check list symptom SCL were used for data collection. The research data were analyzed by Pearson's correlation coefficient and multivariate regressions.
Results: The results showed that the novelty seeking, damage abstain, reward dependence, persistence, collaboration, self-transcendence and self-direction have a significant relationship with response inhibition of students with conduct disorder (p<0/05).
Discussion and Conclusion: The results show that temperament and character dimensions are related with response prohibition. The results also has important implication in the field of prevention, pathology and treatment of conduct disorderمقدمه: در مورد ارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانش آموزان دارای نشانههای اختلال سلوک، اطلاعات اندکی موجود است. مطالعات اخیر حاکی از آن است که ابعاد سرشت و منش بر بازداری پاسخ دانش آموزان دارای نشانههای اختلال سلوک تأثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانش آموزان پسر دارای نشانههای اختلال سلوک بود.
روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان کوهدشت که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از دانشآموزان پسر سال اول راهنمایی بود که از میان (1000=N) دانشآموز به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه ابعاد سرشت و منش، آزمون رنگ- واژه استروپ، مصاحبه بالینی ساختاریافته و چکلیست علائم مرضی کودک استفادهشده است. دادههای پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تجزیهوتحلیل شدند.
نتایج: نتایج نشان داد که نوجویی، آسیب پرهیزی، پاداش وابستگی، پشتکار همکاری، خود فراروی و خود راهبری با بازداری پاسخ دانش آموزان دارای اختلال سلوک رابطه معنیداری دارند (05/0P<).
بحث و نتیجهگیری: این نتایج حاکی است که ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ مرتبط هستند. این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، آسیبشناسی و درمان اختلال سلوک دارد.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The relationship between mothers personality type and childrenâs attitude toward delinquency: assessing the role of predictive D personality typeارتباط تیپشناسی شخصیتی مادران با نگرش فرزندان به بزهکاری: ارزیابی نقش پیشبین تیپ شخصیتی D4350274310.22070/13.2.43FAنادیاقره گوزلودانشگاه محقق اردبیلیاکبرعطادختدانشگاه محقق اردبیلیسجادبشرپوردانشگاه محقق اردبیلیمحمدنریمانیدانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20200926Introductoin: This research has done with the purpose of analyzing the role of mother’s personality type, especially D type in the prediction of teen’s positive and negative attitude toward delinquency.
Method: A sample of 100 people with their teenage children was selected with cluster sampling for this descriptive – correlation research from the mothers in Hamedan. Mothers completed Friedman and Rosenman, A and B personality type, Rahe and Soloman C personality type and Denollets type D personality scale questionnaire and their sons received questionnaire about their attitude toward delinquency. Pearson's correlation coefficient and multiple regression analysis were used for analyzing the data.
Results: The results showed that there is a positive relation between mothers D personality type and the positive attitude of teens toward delinquency and negative relation between it and negative attitude of teens toward delinquency and no relation has been found between A,B & C personality type and positive or negative attitude toward delinquency. The results of the regression analyses indicated that D personality type determine 47% (ß=0.47) of positive attitude toward delinquency variance and 23% (ß=-0.23) of negative attitude toward delinquency variance.
Discussion and conclusion: These results showed that sons of those mothers who have D personality type are more vulnerable against delinquency. Therefore, by informing the parents and setting the related actions for adjusting mother’s D personality we can prevent and control teen’s delinquency.مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تیپ شخصیتی مادران بهویژه تیپ شخصیتی D در پیشبینی نگرش مثبت و منفی فرزندان به بزهکاری انجام شد.
روش: برای انجام این پژوهش توصیفی- همبستگی از بین مادران ساکن در شهر همدان نمونهای به حجم 100 نفر همراه با 100 نفر از فرزندان نوجوان آنها با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده و مادران پرسشنامه تیپ شخصیتی A و B فریدمن و روزنمن، مقیاس تیپ شخصیتی C راهه و سولومون و مقیاس تیپ شخصیتی D دنولت را تکمیل نموده و فرزندان پسر آنها نیز به پرسشنامه سنجش نگرش به بزهکاری پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد که تیپ شخصیتی D مادران با نگرش مثبت نوجوانان پسر آنها به بزهکاری رابطه مثبت و با نگرش منفی به بزهکاری رابطه منفی دارد و بین تیپهای شخصیتی A و B و نیز تیپ C با نگرش مثبت و منفی به بزهکاری رابطه معنی داری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که تیپ شخصیتی D، 47 درصد (47/0ß=) از واریانس نگرش مثبت به بزهکاری و 23 درصد (23/0-ß=) از واریانس نگرش منفی به بزهکاری را تبیین میکند.
بحث و نتیجهگیری: این نتایج نشان میدهد که فرزندان مادران دارای تیپ شخصیتی D بیشتر از سایر تیپهای شخصیتی در معرض بزهکاری قرار دارند. لذا آگاهسازی والدین و تنظیم و اعمال مداخلات مرتبط برای تعدیل تیپ شخصیتی D مادران میتواند در پیشگیری و کنترل بزهکاری نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The effectiveness of Modular Cognitive-Behavioral Therapy (MCBT) on reducing the symptoms of separation anxiety in 6 and 7 year old childrenاثربخشی درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازهای (MCBT) بر کاهش علائم اضطراب جدایی کودکان 6 و 7 ساله5164274410.22070/13.2.51FAزهرهعباسیدانشگاه اصفهانشعلهامیریدانشگاه اصفهانهوشنگطالبیدانشگاه اصفهانJournal Article20200926Introduction: Separation Anxiety in children is a disorder that has a negative impact on social adjustment and peer relations which predicting psychiatric disorders in adolescence. If separation anxiety is not treated in childhood, the person will face a lot of problems in adulthood. Therefore the objective of this study was the effectiveness of Modular cognitive-behavioral therapy (MCBT) on reducing the symptoms of separation anxiety in children which is an effective treatment for separation anxiety.
Method: The design of the study was experimental, pre-test and post-test and follow up (two and three months) test with control group. Statistical population consisted of 388 preschool and first grade of primary school students in Qom that had separation anxiety symptoms while 76 students were selected as sample using multi-stage cluster sampling. Subjects were categorized randomly in two 33-students of 6 and 7 year old experimental and control groups. The experimental group received sessions of MCBT intervention. But no intervention was applied in control group. The Child Symptom Inventory (CSI) was used for data collection.
Results: ANOVA with repeated measure showed a significant difference between experimental and control groups. The results also indicated that the effects of gender and age and interaction of treatment method and gender and age were significant.
Discussion and conclusion: Results of the study showed the effectiveness of Modular cognitive-behavioral therapy (MCBT) on reducing the symptoms of separation anxiety in 6 and 7 year old girls and as this therapy is more effective for the boys, we recommend this protocol for them.مقدمه: اضطراب جدایی کودکان یکی از اختلالاتی است که تأثیر منفی در سازگاری اجتماعی، روابط باهمسالان و پیشگوییکنندۀ اختلالات روانپزشکی در دوران نوجوانی است و در صورت عدم درمان این اختلال تا سنین بزرگسالی ادامه پیدا میکند و ازاینرو مشکلات بسیاری فراروی فرد قرارمیگیرد؛ بنابراین شناسایی درمان مؤثر برای این اختلال، ازجمله اثربخشی درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازهای بر اضطراب جدایی کودکان، هدف پژوهش بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (دو و سهماهه) همراه با گروه کنترل بود. نمونه آماری پس از غربالگری از بین 388 کودک پیشدبستان و کلاس اول دبستان شهر قم که با علائم اختلال اضطراب جدایی با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای به تعداد 76 نفر بودند؛ در هر دو گروه آزمایش و کنترل 33 کودک 6 و 7 ساله با روش نمونهگیری تصادفی در دو گروه گمارده شدند. گروه آزمایش تحت درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازهای و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای جمعآوری دادهها در چهار مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دو و سهماهه از «پرسشنامه علائم مرضی کودکان» استفاده شد.
نتایج: تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تفاوت معنیداری بین دو گروه آزمایش و کنترل نشان داد. علاوه بر این نتایج نشان داد که اثرات متغیرهای جنس و سن و اثرات متقابل روش درمان و جنس و سن معنادار بودند.
بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی نتایج حاصل از پژوهش حاضر مؤید مؤثر بودن درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحد پردازهای در کاهش علائم اضطراب جدایی کودکان دختر و پسر 6 و 7 ساله هست و با توجه به اثربخشتر بودن این روش درمانی برای پسران، استفاده از این پروتکل را برای ایشان پیشنهاد میشود.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The effect of Iranian-Islamic concious mindful motherhood training on the quality of life of primgravidas womenتاثیر برنامه آموزشی مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی بر کیفیت زندگی زنان باردار نخست6575274510.22070/13.2.65FAفرشتهحقیقتدانشگاه تربیت مدرسعلیرضامرادیدانشگاه خوارزمیمحمدعلیمظاهریدانشگاه شهیدبهشتیصدیقهحنطوشزادهدانشگاه تهرانعباسعلیالهیاریدانشگاه تربیت مدرسعباسپسندیدهدانشگاه قرآن و حدیثJournal Article20200926Introductoin: The aim of the current study was Comprsion of the effectiveness of two training programs of mindful motherhood and its customized version designed by the researcher on the quality of pregnant women's life.
Method: The sample was consisted of 36 first delivery pregnant women (3 month pregnancy) referring to health centers and gynecologists in the city of Isfahan which participated voluntarily. They were assigned into two experimental groups and one control group randomly. During the test one participant in the first experiment group and one in the second experimental group were excluded due to medical problems and the need for rest. One participant in control group was also excluded due to altered questionnaire, therefore, 33 individuals could terminate the training period. All participants responded to demographic and Healthe Related Quality of Life (SF36) questionnaires before and after the intervention. ANCOVA was used for analyzing the data.
Results: The results showed that post test score of mothers Healthe Related Quality of Life (SF36) questionnaires and its five subscales (including physical performance, limited performance due to physical problems, fatigue or freshness, physical pain and general health) in the group of mindful motherhood which is based on the Islamic Iranian culture improved meaningfully in comparison with the other two groups.
Discussion and Conclusion: As mindful motherhood training programs effect on the qualiy of pregnant women's life, health centers and related experts should pay attention to these types of psychological interventions in addition to general cares of pregnancy.مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزشی مادری ذهن آگاهانه و نسخه بومیشده آنکه توسط محقق طراحیشده، بر کیفیت زندگی زنان باردار بود.
روش: نمونه مورد بررسی شامل 36 زن باردار نخستزایمان مراجعهکننده به مراکز بهداشت و متخصصین زنان و زایمان شهر اصفهان بودند که در سهماهه دوم بارداری قرار داشتند و به شیوه داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار داده شدند. در طول اجرای برنامه یک نفر از گروه آزمایش اول و یک نفر از گروه آزمایش دوم به دلیل مشکلات پزشکی و نیاز به استراحت قادر به ادامه نبودند، همچنین یک نفر از گروه کنترل نیز به دلیل مخدوش بودن پرسشنامهها حذف و درنهایت 33 نفر دوره آموزشی را به پایان رساندند. کلیه شرکتکنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و سلامت مرتبط با کیفیت زندگی (اس. اف. سی و شش) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد نمره پسآزمون مادران در پرسشنامه سلامت مرتبط باکیفیت زندگی و پنج خرده مقیاس آن (شامل عملکرد جسمانی، محدودیت عملکرد ناشی از مشکلات جسمانی، احساس خستگی یا نشاط، درد بدنی و سلامت عمومی)، در گروه مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، در مقایسه با دو گروه دیگر بهطور معناداری بهبود یافت.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن برنامههای آموزش مادری ذهن آگاهانه بر کیفیت زندگی زنان باردار، اهمیت پرداختن به این نوع مداخلات روانشناختی در کنار مراقبتهای معمول دوران بارداری، بایستی مورد توجه مراکز بهداشتی و متخصصین ذیربط قرار گیرد.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The role of family function in teenagers anxiety and depressionنقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان7784274610.22070/13.2.77FAرزیتاامانیدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200926Introductoin: Adolescence is a critical period during human growth. According to McMaster model, Family functions such as problem solving, communication, roles, emotional involvement, cognitive participation and behavior control play an important role in this critical period. Therefore, the aim of this study was to investigate the role of family function in depression and anxiety of teenagers.
Method: In this correlation descriptive study, Statistical sample was consisted of 180 girl teenagers who were selected through cluster sampling. The girls were studying at first, second and third grade of high school. Demographic Information Form, McMaster Family Assessment Device (FAD), Beck Depression Inventory (BDI-II), and Cattle anxiety scale were used for collecting data.
Results: The finding of the study showed that teenagers with anxiety and depression report dysfunctional family functions in subscales such as problem solving, cognitive response, emotional involvement, and behavior control in comparison with healthy teenagers. The results of multivariate regression analysis indicated that the subscales of emotional involvement and behavior control play the most important role in predicting depression in teenagers (p<0.01).
Discussion and conclusion: This study shows that anxiety and depression is related with dysfunctional family functioning of teenagers. Therefore, psychotherapist should be aware of this effect during the treatment teenagers with anxiety and depression, and emphasize on the relationship between the teenagers and their family.مقدمه: نوجوانی یکی از دورههای بحرانی در مراحل رشد انسان است و با توجه به مدل مک مستر، کارکردهای خانوادگی همچون حل مسئله، ارتباط، نقشها، پاسخدهی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار نقش مهمی در این دورهی بحرانی ایفا میکنند؛ بنابراین هدف از اجرای این مطالعه بررسی نقش کارکرد خانواده در اضطراب و افسردگی نوجوانان بود.
روش: در این مطالعهی توصیفی از نوع همبستگی، نمونهی آماری که از طریق نمونهگیری خوشهای تعیین گردید شامل 180 نوجوان دختر میشد که در حال تحصیل در مقطع اول، دوم و سوم دبیرستان بودند. فرم اطلاعات جمعیت شناختی، مقیاس ارزیابی خانوادهی مک مستر، آزمون افسردگی بک و مقیاس اضطراب کتل برای گردآوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت.
نتایج: یافتههای مطالعه نشان داد که دانشآموزان دارای اضطراب و افسردگی در مقایسه با نوجوانان سالم در زیرمقیاسهایی همچون حل مسئله، پاسخدهی عاطفی، مشارکت عاطفی و کنترل رفتار کارکردهای خانوادگی ناکارآمدی را گزارش داده بودند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که مشارکت عاطفی و کنترل رفتار بیشترین نقش را در پیشبینی اضطراب و افسردگی نوجوانان ایفا میکنند (01/0p<).
بحث و نتیجهگیری: این مطالعه نشان داد که اضطراب و افسردگی نوجوانان با کارکرد خانوادگی ناکارآمد آنان در ارتباط است؛ بنابراین رواندرمانگران در طول فرایند درمان نوجوانان دارای اضطراب و افسردگی باید از این تأثیر آگاه بوده و اهمیت زیادی برای رابطهی نوجوان با خانوادهاش قائل باشند.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926Identity styles and early environment of development: with emphasis on attachment atyles, self-differentiation, and schema domainsسبکهای هویت و محیطهای اولیهی تحول: با تأکید بر سبکهای دلبستگی، تمایزیافتگی خود و حوزههای طرحواره8596274710.22070/13.2.85FAمعصومهرحیمخانلیدانشگاه خوارزمیمنصورعلیمهدیدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات خوزستانصمدفهیمیدانشگاه تبریزمنصوربیرامیدانشگاه تبریزمینامجتباییدانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهنJournal Article20200926Introductoin: Obtaining identity is one of the major developmental challenges which prepare the teenager for entering the next stage of development. Therefore, it is important to identify the areas in which teenager Obtain identity or fail to face this challenge. This research was done based on the dimensions of attachment styles, schema domain, and self-differentiation to predict the identity styles.
Method: For this purpose 300 high school boy students who were in third grade selected from high schools of Robat Karim city in 2012 by multi stage random cluster sampling. They were tested by identity styles inventory (ISI), Skowron differentiation of self-inventory (DSI), schema questionnaire and a short form of Young (YSQ-SF), Hazan and Shaver attachment scale Identity questionnaire. Research data were analyzed by multivariate regression and Pearson correlation test with the help of SPSS-17 software.
Results: The results of current study showed that from predictive variables, the domains of disconnection and rejection, safe attachment, impaired autonomy and performance predict the information identity, and domains of directedness domains and fusion with others predict the normative identity style. Moreover, disconnection and rejection domain, safe attachment style and self I- position are the best predictors of diffuse-avoidant identity style. Finally self I- position and safe attachment style predict the Commitment identity.
Discussion and Conclusion: According to results of the present study about successful gaining of identity there should be a special attention to the early environment of the child. Therefore most of the effects of child and parent relationship transfer into adolescence and adulthood.مقدمه: کسب هویت از مهمترین چالشهای تحولی است که نوجوان را برای ورود به مرحلههای بعدی تحول آماده کند. از همین رو شناسایی حوزههایی که نوجوان را برای کسب هویت یا شکست در این چالش اساسی روبرو میکند حائز اهمیت است. پژوهش حاضر باهدف پیشبینی سبکهای هویت بر اساس ابعاد سبکهای دلبستگی، حوزههای طرحواره و تمایزیافتگی خود انجام گرفت.
روش: بدین منظور 300 نفر از دانشآموزان پسر سال سوم دبیرستانهای شهرستان رباطکریم که در سال تحصیلی 91 – 92 مشغول به تحصیل بودند با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شد و با پرسشنامهی سبکهای هویت برزونسکی، پرسشنامهی تمایزیافتگی خود اسکوورن، نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ (وای. اس. کیو. – اس. اف.) و مقیاس دلبستگی هازن و شیور مورد آزمون قرار گرفتند. دادههای پژوهش از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره گامبهگام با کمک نرمافزار اس. پی. اس. اس. هفده تجزیهوتحلیل شد.
نتایج: نتایج پژوهش حاضر نشان داد از بین متغیرهای پیشبین، حوزهی بریدگی و طرد، سبک دلبستگی ایمن و حوزهی خودمختاری و عملکرد مختل، سبک هویت اطلاعاتی را پیشبینی میکند و حوزهی دیگرجهتمندی و آمیختگی با دیگران، سبک هویت هنجاری را پیشبینی میکند. همچنین حوزهی بریدگی و طرد، سبک دلبستگی ایمن و موقعیت من سبک هویت سردرگم/اجتنابی را پیشبینی میکند و درنهایت موقعیت من و سبک دلبستگی ایمن، تعهد هویت را پیشبینی میکند.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر برای دستیابی موفق به هویت میبایست توجه ویژهای به محیطهای اولیه کودک داشت؛ بنابراین اغلب اثرات روابط والد و فرزند به دروان نوجوانی و بزرگسالی انتقال مییابد.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The effectiveness of Filial play therapy on social- emotional skills in 5 to 6 year old preschool girls of Isfahanتأثیر بازیدرمانی به شیوه فیلیال بر مهارتهای اجتماعی - هیجانی دختران پیشدبستانی 5 تا 6 ساله شهر اصفهان97104274810.22070/13.2.97FAشهرزادعدیلیدانشگاه اصفهانJournal Article20200926Introductoin: The purpose of this research was to investigate the effectiveness of filial play therapy on social- emotional skills in 5 t0 6 year old preschool girls of Isfahan.
Method: The design of the research was semi-experimental, pre-test, and post-test with control group. Statistical population was all of preschool girls of Isfahan in 2014-2015 academic year that 94 children replied to social- emotional questionnaire and 30 children were selected as sample using multi-stage random sampling who obtained lowest score in this questionnaire. Subjects were categorized in two 15-person experimental and control groups. Research tools was social-emotional skills screening questionnaire (translated by Miller, 1977). The mothers of experimental group participated in eight 2-hour sessions of filial play therapy intervention. Data were analyzed for statistical analysis of covariance test by using SPSS-17 software.
Results: Results indicated that Filial play therapy in the post-test significantly increased social- emotional skills in preschool girls (p<. /.5).
Discussion and Conclusion: This research applied mainly for increasing the level of socio-emotional skills of children in training center and generally in the society. This method is proposed to specialists in the field of children because it can be used to reduce behavioral problems in children and enhance proper social behavior and control emotions in children.مقدمه: هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی بازیدرمانی به شیوه فیلیال بر مهارتهای اجتماعی - هیجانی کودکان دختر پیشدبستانی بود.
روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان دختر پیشدبستانی شهرستان اصفهان در سال 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر پیشدبستانی بودند که از بین 94 نفر از کودکانی که به پرسشنامه مهارتهای اجتماعی- هیجانی پاسخ دادند و کمترین نمره را در این پرسشنامه کسب کرده بودند، بهصورت تصادفی چندمرحلهای انتخاب شده و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه غربالگری مهارتهای اجتماعی- هیجانی کودکان نسخه ترجمهشده بود. مادران گروه آزمایش در طی 8 هفته، در 8 جلسه درمان گروهی دوساعته بازیدرمانی به شیوه فیلیال شرکت کردند. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق نرمافزار «اس. پی. اس. اس. هفده» و روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت.
نتایج: نتایج بهدستآمده نشان داد که بازیدرمانی به شیوه فیلیال، میزان مهارتهای اجتماعی- هیجانی کودکان دختر پیشدبستانی در مرحله پسآزمون را بهصورت معناداری افزایش داد (05/0>p)؛ بنابراین میتوان گفت بازیدرمانی به شیوه فیلیال مهارتهای اجتماعی - هیجانی را افزایش میدهد.
بحث و نتیجهگیری: مهمترین کاربرد این پژوهش اثربخشی آن درزمینه افزایش سطح مهارتهای اجتماعی - هیجانی کودکان در مراکز آموزشی و بهطورکلی جامعه خواهد بود. این روش میتواند بهمنظور کاهش مشکلات رفتاری در کودکان و افزایش رفتارهای مورد پسند اجتماعی و کنترل هیجانات در کودکان به کلیه متخصصان دستاندرکار مسائل کودکان پیشنهاد گردد.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The role of personality and motivational factors in using Facebookنقش عوامل شخصیتی و انگیزشی در استفاده از فیسبوک105114274910.22070/13.2.105FAسالومهقاصدی مرکیهدانشگاه سمنانسیاوشطالعپسنددانشگاه سمناناسحاقرحیمیان بوگردانشگاه سمنانJournal Article20200926Introductoin: Nowadays Facebook is known as one of the most prominent social networking sites. Several factors including the personality and individual motivations can be effective in manner and extent of using this social networking site by users.
Method: This study was designed to investigate the role of users' personality and motivational factors in using Facebook. Participants were 540 members of the Facebook users who were selected as sample using voluntary sampling method. All subjects replied to electronic forms of NEO-Five Factor Inventory and motivation measurement questionnaire and performance of Facebook users Semnan. Data were analyzed by Canonical Correlation Method.
Results: Results showed that the higher levels of neuroticism and low levels of conscientiousness more than interchangeable/group and communication functions were used. The higher levels of neuroticism and low levels of agreeableness were related to the higher levels of motivation of escape from reality and habit. The higher levels of self-expression, communicational motivations and escape from reality were related to communicational, interchangeable, group and news functions and getting information.
Discussion and Conclusion: Motivation and personality characteristics of Iranian users can be raised as the predictive factors of their performances on Facebook.مقدمه: امروزه فیسبوک بهعنوان یکی از مطرحترین تارنماهای شبکه اجتماعی شناختهشده است و عوامل متعددی ازجمله شخصیت و انگیزههای فردی میتواند در نحوه چگونگی و میزان استفاده کاربران از این تارنمای شبکه اجتماعی تأثیرگذار باشد. این مطالعه باهدف بررسی نقش عوامل شخصیتی و انگیزشی کاربران در استفاده از فیسبوک انجام شد.
روش: شرکتکنندگان 540 نفر از کاربران عضو فیسبوک بودند که با استفاده از روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. همه آنها فرم الکترونیکی پرسشنامه پنج عاملی نئو و پرسشنامه سنجش انگیزه و عملکرد کاربران فیسبوک سمنان را تکمیل کردند. دادهها با روش همبستگی کاننی تحلیل شدند.
نتایج: یافتهها نشان داد سطوح بالای روانرنجورخویی و سطوح پایین وظیفهشناسی بیشتر از عملکردهای تبادلی/گروهی و ارتباطی استفاده میکنند. سطوح بالای روانرنجورخویی و سطوح پایین سازگاری با سطوح بالای انگیزههای فرار از واقعیت و عادت مرتبط بود. سطوح بالای انگیزههای خود بیانگری، ارتباطی و فرار از واقعیت با عملکردهای ارتباطی، تبادلی/گروهی و خبری/دریافت اطلاعات مرتبط بود.
بحث و نتیجهگیری: انگیزه و ویژگیهای شخصیتی کاربران ایرانی میتوانند بهعنوان عاملهای پیشبینی کننده عملکرد آنها در فیسبوک مطرح باشند.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The effectiveness of structuralism on marital conflicts, attribution styles and social well-beingاثربخشی ساختارگرایی بر تعارضات زناشویی، سبکهای اسناد و بهزیستی اجتماعی115128275010.22070/13.2.115FAعلیرضاآقایوسفیدانشگاه پیام نورعلیفتحی آشتیانیدانشگاه بقیه اللهمهنازعلیاکبریدانشگاه پیام نورحمیدرضاحمیدرضا ایمانیفردانشگاه پیام نورJournal Article20200926Introductoin: The main objective of theories of family therapy is focused on marital conflicts. Nevertheless marital conflicts still remains a complicated subject. Structural Family Therapy is a fundamental approach among family systemic theories that emphasize on creating a healthy organizational hierarchy in the family system. In system theory, conflict is considered as any dispute over the authority sources between the couples. Attribution styles and social well-being has attracted much attention in the family therapy researches.
Method: The design of the research was quasi-experimental. A total of 25 females with severe marital conflict were selected as sample using simple random sampling and these subjects were categorized two experimental and control groups. The independent variable was Minuchin's structural family therapy. Research tools were marital conflict, attribution styles and social well-being which completed by subjects in the pretest-posttest and follow-up.
Results: The results of Friedman test and repeated measures showed that Minuchin's structural family therapy approach effectively and significantly reduced marital conflict. It increased the social coherence which is one of the five subscales of social well-being and also increased significantly stability attribution style and CPCN attribution style (combined positive score minus combined negative score) in females.مقدمه: هدف اصلی نظریههای خانوادهدرمانی تمرکز بر تعارضات زناشویی بوده است. بااینوجود تعارضات زناشویی، موضوعی پیچیده باقیمانده است. خانوادهدرمانی ساختاری یک رویکرد اساسی در بین نظریههای سیستماتیک خانواده است که بر ایجاد یک سلسلهمراتب سازمانی سالم در سیستم خانواده تأکید دارد. در دیدگاه سیستمی، تعارض را ناشی از هر نوع تنازع بر سر تصاحب پایگاه و منابع قدرت در بین زوجها میداند. اسناد علی و بهزیستی اجتماعی نیز توجه زیادی را در تحقیقات خانوادهدرمانی به خود معطوف داشته است.
روش: در این تحقیق نیمه آزمایشی، 25 زن با تعارضات زناشویی شدید و با روش جایگزینی تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. متغیر مستقل خانوادهدرمانی ساختارگرایی مینوچین بود. پرسشنامههای تعارضات زناشویی، سبک اسناد و بهزیستی اجتماعی در مراحل پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری بر روی آزمودنیها اجرا گردید.
نتایج: نتایج آزمون فریدمن و اندازهگیری مکرر نشان داد که رویکرد ساختارگرایی مینوچین بهطور مؤثر و معنادار تعارضات زناشویی را کاهش داد. پیوستگی اجتماعی (که یکی از پنج زیر مقیاس بهزیستی اجتماعی است) را افزایش داد و باعث افزایش معنادار سبک اسناد پایدار و سبک اسناد س. پی. ان. سی. (نمره مثبت ترکیبی منهای نمره منفی ترکیبی ) آزمودنیها گردید.
بحث و نتیجهگیری: این نتایج در پیگیری 6 ماه بعد گروه آزمایش برای هر دو متغیر، همچنان تداوم داشت و نشان داد گروه درمانی شناختی وجودگرا میتواند در افزایش سلامت معنوی و ایجاد تصور مثبت از خدا در والدین فرزندان مبتلا به سرطان اثر گذار باشد.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The relationship between learning style and parenting style with self-regulated learning in studentsرابطه بین سبک یادگیری و سبک فرزندپروری با یادگیری خودتنظیمی در دانشآموزان129138275110.22070/13.2.129FAلیلاولیزادبهادردانشگاه خوارزمیمحمدحسینعبداللهیدانشگاه خوارزمیمهنازشاهقلیاندانشگاه خوارزمیJournal Article20200926Introductoin: Self-regulated learning is a belief that indicates when and how a person learn. The purpose of present research was to investigate the relationship between self-regulated learning and parenting style as well as learning style in students and determine the role of parenting style and learning style in predicting self-regulated learning.
Method: In this research, 313 female students were selected as sample using multi-stage cluster sampling. The subjects replied to all the items of Kolb's Learning Styles Inventory (KLSI), Parental Authority Questionnaire (PAQ), and Self-Regulated Learning Interview Schedule (SRLIS) (Zimmerman & Martinez-Pons, 1986). Data are analyzed by using Pearson correlation method and Stepwise Regression Model.
Results: The results showed that authoritative parenting style predicts with self-regulated learning variance 0.05 and abstract conceptualization learning style predicts self-regulated learning variance 0.08. Accordingly, among the studied variables, authoritative parenting owns the greatest share in visualizing self-regulation learning.
Discussion and Conclusion: The present research emphasizes learning style and parenting style in self-regulated learning process.مقدمه: یادگیری خودتنظیمی تصور یا عقیدهای است که نشاندهنده یادگیری فرد است و موضوع آن این است که فرد چگونه، چه زمانی و چطور یاد میگیرد. ازاینرو هدف از مطالعه حاضر بررسی روابط بین یادگیری خودتنظیمی و سبک فرزندپروری و سبک یادگیری دانشآموزان و تعیین سهم سبک فرزندپروری و سبک یادگیری در پیشبینی یادگیری خودتنظیمی بود.
روش: در این پژوهش 313 دانشآموز دختر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای سبک یادگیری کلب، پرسشنامه اقتدار والدین و پرسشنامه خودتنظیمی دانشآموز زیمرمن و پونز را تکمیل کردند. دادهها به کمک شیوه آماری همبستگی و رگرسیون گامبهگام تحلیل شدند.
نتایج: نتایج تحلیل رگرسیون با روش گامبهگام نشان داد که از بین مؤلفههای مورد بررسی، مؤلفه سبک فرزندپروری مقتدرانه در میان سبکهای فرزندپروری 05%0 واریانس یادگیری خودتنظیمی و سبک یادگیری مفهومسازی انتزاعی 08% واریانس یادگیری خودتنظیمی را پیشبینی میکند که از میان این مؤلفهها، سبک فرزندپروری مقتدرانه قدرت پیشبینی کنندگی بیشتری دارد.
بحث و نتیجهگیری: پژوهش حاضر لزوم پرداختن به سبک یادگیری و سبک فرزند پروری را در فرایند یادگیری خودتنظیمی تأکید میکند.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926The Relationship between narcissistic personality and vulnerable attachment with bullying and psychological capitalرابطه شخصیت خودشیفته و دلبستگی آسیبپذیر با قلدری (زورگویی) و سرمایه روانشناختی139148275210.22070/13.2.139FAمحسنگلپروردانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)بیتاخبازیاندانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20200926Introduction: The purpose of this research was to investigate the structural model of the relationship between narcissistic personality and vulnerable attachment with bullying and psychological capital.
Method: The design of the research was correlation and the statistical population was all of telecommunications company employees in Tehran while 345 employees were selected as sample using simple random sampling. Research tools included psychological capital questionnaire (Golparvar & Vaseghi, 2011), researcher made bullying questionnaire, vulnerable attachment styles questionnaire (Bifulco et al, 2006) and narcissistic personality inventory (Ames et al, 2003). Data were analyzed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling (SEM).
Results: Results of structural equation modeling (SEM) indicated that vulnerable attachment has direct and significant relationship with bullying and bullying along with narcissistic personality has direct and significant relationship with psychological capital. The results also showed that bullying is a complete mediator variable on the relationship between vulnerable attachments with psychological capital.
Discussion and Conclusion: The results of this study showed that vulnerable attachment along with narcissistic personality and bullying can directly and indirectly undermines the psychological capital in humans.مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی الگوی ساختاری رابطه شخصیت خودشیفته و دلبستگی آسیبپذیر با زورگویی و سرمایه روانشناختی اجرا شد.
روش: روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری پژوهش را کارکنان شرکت مخابرات تهران تشکیل دادند که از بین آنها 345 نفر به شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سرمایه روانشناختی، پرسشنامه محقق ساخته قلدری، پرسشنامه سبکهای دلبستگی آسیبپذیر و پرسشنامه شخصیت خودشیفته بودند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری تحلیل گردید.
نتایج: نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری نشان داد که دلبستگی آسیبپذیر با زورگویی دارای رابطه مستقیم و معنادار و زورگویی همراه با شخصیت خودشیفته با سرمایه روانشناختی دارای رابطه مستقیم و معنادار هستند. همچنین نتایج نشان داد که زورگویی متغیر واسطهای کامل در رابطه دلبستگی آسیبپذیر با سرمایه روانشناختی است.
بحث و نتیجهگیری: در مجموع نتایج این پژوهش نشان داد که دلبستگی آسیبپذیر همراه با شخصیت خودشیفته و قلدری، میتوانند بهطور مستقیم و غیرمستقیم موجب تضعیف سرمایه روانشناختی در انسانها شوند.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926Construction, validity and reliability of existential anxiety questionnaire (QFEA)ساخت، اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب هستی (QFEA)151162275310.22070/13.2.151FAراحلهمسعودی ثانیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیبهمنبهمنیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی0000000154853314علیعسگریدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیمحمدسعیدخانجانیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشینسیمپاکنیادانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیJournal Article20200926Introductoin: The purpose of present research was to design Existential anxiety questionnaire (death, freedom, loneliness and meaninglessness) and investigate its validity and reliability. The research design was exploratory study of instrumentation and validity assessment.
Method: This research consisted of three stages. The first stage was to investigate the theoretical foundations and conceptual frameworks of existential anxiety. The second stage was to construct a Questionnaire for Existential Anxiety and evaluate its content validity and the third stage involved expanding validation and assessing reliability of questionnaire. To evaluate the validity and reliability, 505 employees and students of 5 Tehran universities were selected as sample using multi-stage cluster sampling. Research tools included Demoralization scale (translated by Naghiyayi and Bahmani, 2013) and Collett- Lester Death Anxiety scale (1990) that estimate concurrent and convergent validity and Existential Anxiety Questionnaire. All the subjects replied to two scales.
Results: Findings showed that according to 10 expert opinions, Concurrent validity was. 0.95 by ICC and Concurrent validity and convergent validity was obtained 0.82 and 0.95, respectively. Exploratory Factor Analysis and Varimax factor rotation indicated Questionnaire theoretical structure consists of 4 factors that factors nominated according to theoretical base. Confirmatory factor analysis also indicated the goodness of fit for these factors. Furthermore the Cronbach's alpha and test-retest reliability was 0.82 and 0.86, respectively.
Discussion and Conclusion: It can be concluded that a standard Questionnaire with 29 items and 4 subscales is available for evaluating Existential Anxiety in Persian.مقدمه: هدف پژوهش حاضر، طراحی پرسشنامه اضطراب هستی (مرگ، آزادی، تنهایی و ناپایداری معنا) و بررسی اعتبار و پایایی آن بود. طرح پژوهشی، مطالعه اکتشافی از نوع ابزارسازی و اعتبارسنجی بود.
روش: این پژوهش دارای سه مرحله بوده است. مرحله اول بررسی مبانی نظری و چهارچوبهای مفهومی اضطراب هستی؛ مرحله دوم تدوین پرسشنامه اضطراب هستی و برآورد اعتبار محتوایی آن؛ و مرحله سوم گسترش اعتباریابی و بررسی پایایی ابزار. بهمنظور برآورد اعتبار و پایایی ابزار 505 نفر از کارمندان و دانشجویان 5 دانشگاه مستقر در شهر تهران با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای نشانگان افت روحیه و اضطراب مرگ بهعنوان ابزارهای برآورد اعتبار همزمان و همگرا و پرسشنامه اضطراب هستی بهعنوان ابزار اصلی، پاسخ گفتند.
نتایج: یافتهها نشان میدهد اعتبار محتوای ابزار بر اساس نظر 10 متخصص، به روش آی. سی. سی. برابر 95/0 و اعتبار همزمان و همگرا به ترتیب 82/0 و 55/0 میباشد و تحلیل عاملی اکتشافی و چرخش عاملها به شیوه واریماکس، نشان میدهد ساختار نظری پرسشنامه از 4 عامل تشکیل شده که بر این اساس نامگذاری عاملها طبق مبانی نظری صورت گرفت. تحلیل عاملی تأییدی نیز بیانگر نیکویی برازش عاملهاست. همچنین پایایی ابزار نیز به روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی به ترتیب برابر 82/0 و 86/0 حاصل گشت.
بحث و نتیجهگیری: بهطورکلی میتوان نتیجه گرفت پرسشنامهای استاندارد با 29 گویه و 4 خردهمقیاس، برای سنجش اضطراب هستی به زبان فارسی، در دست است.دانشگاه شاهدروانشناسی بالینی و شخصیت2345-218813220200926Change in the concept of pain over timeتغییر مفهوم درد طیِّ زمان165172275410.22070/13.2.165FAمحمدعلیاصغری مقدمدانشگاه شاهدJournal Article20200926Until the mid-twentieth century, it was thought that complaint of pain has physical or psychological origins. From this time onwards, a large number of researches analyzed the correctness of pain concept and gradually changed the concept of pain. Today, according to theoretical and research resources, regardless of its type, duration and severity, pain is conceptualized as a bio-psychosocial phenomenon that consists of emotional states and motivational, learning, brain circuits and neuroplasticity. The experience of pain in understanding of pain generally and in chronic pain specially is too important. Based on these findings there is no longer place for the old attitude that pain has physical or psychological origins. This article attempts to show the historical development of changing the concept pain over time.تا اواسط قرن بیستم میلادی، درد یا دارای منشأ جسمی تلقی میشد یا دارای خاستگاه روانی. از این زمان به بعد، حجم وسیعی از پژوهشها، درستی این مفهومسازی از درد را مورد آزمون قرار دادند و بهتدریج مفهوم انسان از درد تغییر یافت. امروز هم به لحاظ نظری و هم با استناد به منابع پژوهشی میتوان گفت درد، صرفنظر از نوع، مدّت و شدّت آن، پدیدهای زیستی روانی اجتماعی به شمار میآید و حالات هیجانی و انگیزشی، یادگیری، مدارهای مغزی و نیز شکلپذیری عصبی به دنبال تجربه درد در فهم درد بهطور عام و در مزمن دارای بهطور خاص دارای اهمیت هستند. در سایه این یافتهها دیگر جایی برای نگرش قدیمی که درد را یا دارای منشأ جسمی یا روانشناختی میدانست، باقی نمیماند. نوشته حاضر تلاش دارد تا سیر تاریخی تغییر معنا و مفهوم درد نزد انسان را طیّ زمان نشان دهد.