دوره 13، شماره 2 - ( پاییز و زمستان 1394 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 97-104 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adili S, Kalantari M, Abedi A. The effectiveness of Filial play therapy on social- emotional skills in 5 to 6 year old preschool girls of Isfahan. CPAP. 2016; 13 (2) :97-104
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-1013-fa.html
عدیلی شهرزاد، کلانتری مهرداد، عابدی احمد. تأثیر بازی‌درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت‌های اجتماعی - هیجانی دختران پیش‌دبستانی 5 تا 6 ساله شهر اصفهان. روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1394; 13 (2) :97-104

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-1013-fa.html


چکیده:   (1102 مشاهده)

مقدمه: هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی بازی‌درمانی به شیوه فیلیال بر مهارت‌های اجتماعی - هیجانی کودکان دختر پیش‌دبستانی بود.

روش: این پژوهش به روش نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل اجرا گردید. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان دختر پیش‌دبستانی شهرستان اصفهان در سال 93-94 بود. نمونه پژوهش شامل 30 کودک دختر پیش‌دبستانی بودند که از بین 94 نفر از کودکانی که به پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی- هیجانی پاسخ دادند و کمترین نمره را در این پرسشنامه کسب کرده بودند، به‌صورت تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شده و در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل گمارش گردیدند. ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه غربالگری مهارت‌های اجتماعی- هیجانی کودکان نسخه ترجمه‌شده بود. مادران گروه آزمایش در طی 8 هفته، در 8 جلسه درمان گروهی دوساعته بازی‌درمانی به شیوه فیلیال شرکت کردند. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از طریق نرم‌افزار «اس. پی. اس. اس. هفده» و روش آماری تحلیل کوواریانس انجام گرفت.

نتایج: نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که بازی‌درمانی به شیوه فیلیال، میزان مهارت‌های اجتماعی- هیجانی کودکان دختر پیش‌دبستانی در مرحله پس‌آزمون را به‌صورت معناداری افزایش داد (05/0>p)؛ بنابراین می‌توان گفت بازی‌درمانی به شیوه فیلیال مهارت‌های اجتماعی - هیجانی را افزایش می‌دهد.

بحث و نتیجه‌گیری: مهم‌ترین کاربرد این پژوهش اثربخشی آن درزمینه افزایش سطح مهارت‌های اجتماعی - هیجانی کودکان در مراکز آموزشی و به‌طورکلی جامعه خواهد بود. این روش می‌تواند به‌منظور کاهش مشکلات رفتاری در کودکان و افزایش رفتارهای مورد پسند اجتماعی و کنترل هیجانات در کودکان به کلیه متخصصان دست‌اندرکار مسائل کودکان پیشنهاد گردد.

متن کامل [PDF 676 kb]   (375 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Clinical Phsychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb