این مقاله هنوز انتشار نهایی نیافته و در نوبت انتشار است. لذا صرفا چکیده آن قابل دسترسی است.                   برگشت به فهرست مقالات | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (472 مشاهده)
مقدمه: ارزش‌ها از سازه‌های محوری شخصیت و بلوک‌های سازنده زندگی خوب هستند و به عنوان معیارهایی برای هدایت تفکر و عمل در نظر گرفته می‌شوند. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی (پایایی و روایی) پرسشنامه ارزش‌های تصوری بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع اعتبارسنجی بود. نمونه شامل ۳۰۰ نفر از دانشجو معلمان شهر تهران بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های ارزش‌های تصوری و ارزش‌های عملی را تکمیل کردند.
نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود ده عامل را نشان داد که در مجموع در مجموع 74.12 درصد از از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی علاوه بر تایید نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دادند که این ده عامل در نهایت بر روی دو عامل کلی جهت‌گیری متمرکز بر اجتماع و جهت‌گیری متمرکز بر شخص بار می‌گیرند. ضریب پایایی کلی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 0.91 و به روش آزمون - بازآزمون 0.89 به دست آمد. همچنین ارتباط مثبت معنادار عامل‌های این پرسشنامه با پرسشنامه ارزش‌های عملی، روایی همگرای مناسب پرسشنامه را تایید کرد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که این پرسشنامه دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی جهت اندازه‌گیری ارزش‌های شخصی در گروه غیربالینی برخوردار است.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Clinical Psychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb