دوره 17، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1398 )                   جلد 17 شماره 1 صفحات 257-281 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahvaroghi Farahani N. Three Approaches to Understanding and Classifying Mental Disorder: ICD-11, DSM-5, and the National Institute of Mental Health’s Research Domain Criteria (RDoC). CPAP. 2019; 17 (1) :257-281
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-1587-fa.html
شاهواروقی فراهانی ندا، سهرابی فرامرز، مهرادصدر محمد، هاشمیان سید سپهر. سه رویکرد برای درک و طبقه‌بندی اختلال‌های روانی: ICD-11, DSM-5, RDoC. روانشناسی بالینی و شخصیت. 1398; 17 (1) :257-281

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-1587-fa.html


چکیده:   (87 مشاهده)
طبقه ­بندی اختلال­ های روانی از دیرباز در میان متخصصان سلامت روان، موضوعی مورد مناقشه بوده است. با وجود گسترش قابل ملاحظه­ ی دانش ما در این حوزه در نیم قرن گذشته، فهم اجزا و فرایندهای آن، همچنان ابتدایی است. در این مقاله سه نظام طبقه­ بندی اختلال­ های روانی توصیف می­ شود که هدف هر یک از آن­ ها برای درک و طبقه­ بندی اختلال­ ها با یکدیگر متفاوت است: دو کتابچه راهنمای عمده تشخیصی– راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM)، طبقه­ بندی بین­ المللی بیماری­ ها (ICD) و پروژه معیارهای دامنه تحقیق (RDoC) موسسه­ ی ملی سلامت روان ایالات متحده که با تاکید بر یکپارچگی تحقیقات علوم رفتاری و علوم اعصاب چهارچوبی برای درک عمیق اختلالات روانی ارائه کرده است. برای مقایسه این سه طبقه ­بندی از چهار موضوع کلیدی بهره گرفته شده است: سبب­شناسی، شامل علیت­ های متعدد اختلال روانی؛ طبقه­ بندی یا ابعاد، آیا پدیده ­های مربوطه طبقاتی مجزا هستند یا ابعادی؟؛ آستانه­ ها، که مرز بین اختلال و عدم اختلال را تعیین می ­کنند؛ و هم ­ابتلایی، که دربردارنده­ ی این واقعیت است که افراد مبتلا به بیماری روانی اغلب دارای نیازهای تشخیصی برای شرایط مختلف هستند. اگر چه این نظام­ ها دارای درجه­ های مختلف همپوشانی و ویژگی­ های متمایز هستند، هدف مشترک هر سه آن­ ها کاهش بار رنج ناشی از اختلالات روانی است به وسیله­ ی درک بهتر و طبقه­ب ندی مناسب آن­ ها است.
متن کامل [PDF 1384 kb]   (37 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Clinical Psychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb