دوره 1، شماره 28 - ( ارديبهشت ماه 1387 )                   جلد 1 شماره 28 صفحات 69-81 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadzadeh J, Arizi H. Psychometric Charactristics of Meeker's Memory Subscales of Third to Fifth graders in Elementary Schools of Isfahan. CPAP. 2008; 1 (28) :69-81
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-326-fa.html
محمدزاده جهانشاه، عریضی حمیدرضا. بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی خرده‌آزمون‌های حافظه میکر در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی. روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1387; 1 (28) :69-81

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-326-fa.html


چکیده:   (5988 مشاهده)
پژوهش حاضر به منظور بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی خرده‌آزمون‌های حافظه آزمون میکر انجام گرفت. نمونه پژوهش مشتمل بر 292 دانش‌آموز پسر و دختر بود. مقوله حافظه دارای 6 خرده‌آزمون است که براساس الگوی چند عاملی و شناخته شده ساختار هوش (Structur Of Intellect :SOI) گیلفورد [4] ساخته شده است. نتایج نشان د اد که ضرایب همسانی درونی خرده‌آزمون‌های حافظه دامنه‌ای از 67/0 تا 77/0 داشت. ضریب همسانی درونی کل آزمون 77/0 بود. ضرایب تنصیف آزمون از 65/0 تا 75/0 و ضریب تنصیف برای کل آزمون 68/0 بود. همچنین ضرایب بازآزمایی خرده‌آزمون‌های حافظه، دامنه‌ای از 80/0 تا 99/0 داشت. برای اعتبار آزمون از روش اعتبار هم‌زمان و اعتبار سازه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین خرده‌آزمون‌های حافظه و ارزیابی معلم رابطه معناداری وجود دارد (001/0p<). نتیجه تحلیل عامل، بیانگر تأیید ساختار عاملی آزمون بود و بارهای عاملی عوامل بالای 3/0 بود. براساس یافته‌های پژوهش، راهبردهایی جهت افزایش توانمندی‌های حافظه ارائه شده است.
متن کامل [PDF 417 kb]   (820 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Clinical Phsychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb