دوره 1، شماره 40 - ( (شماره 2 دوره جدید) اردیبهشت 1389 )                   جلد 1 شماره 40 صفحات 11-18 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidi, A, Danesh, E, Khosh konesh, A. Khosh konesh, A. The Efficacy of Cognitive-Behavioral Strategies in the Improvement of Reading Performance and Reduction of Depression in Students with Dyslexic in Primary Schools. CPAP. 2010; 1 (40) :11-18
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-492-fa.html
مجیدی عابد، دانش عصمت، خوش‌کنش ابوالقاسم. تأثیر تکنیک خودآموزش‌دهی در کاهش مشکلات خواندن و کاهش افسردگی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی. روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1389; 1 (40) :11-18

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-492-fa.html


چکیده:   (9023 مشاهده)

  هدف از پژوهش حاضر، تأثیر آموزش راهبرد‌های شناختی- رفتاری (خود آموزش‌دهی) در بهبود عملکرد خواندن و کاهش میزان افسردگی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر اراک بود. بدین منظور از بین کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل شهر اراک تعداد 32 دانش‌آموز نارسا خوان همراه با اختلال افسردگی، پس از اجرای آزمون‌های تشخیصی (از جمله آزمون اختلال خواندن، آزمون هوشی وکسلر و پرسشنامه رفتاری راتر) به صورت نمونه‌گیری چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، تحت آموزش راهبرد خود آموزش-دهی قرار گرفتند. همزمان مادران همین آزمودنی‌ها هم به مدت 6 جلسه این راهبرد آموزشی را دریافت کردند تا با دانش‌آموز در خانه تمرین کنند. داده‌های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده حاکی از آنست که عملکرد خواندن آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به میزان معناداری بهبود یافته و میزان افسردگی آنان نیز به میزان معناداری نسبت به گروه گواه کاهش یافته است.

متن کامل [PDF 348 kb]   (1094 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Clinical Phsychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb