دوره 1، شماره 43 - ( (شماره 3 دوره جدید) آبان 1389 )                   جلد 1 شماره 43 صفحات 31-38 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbasi, R, Roshan, R. The Relationship between Religious Beliefs and Emotional Intelligence (EQ) in High School Students. CPAP. 2010; 1 (43) :31-38
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-501-fa.html
عباسی روح‌اله، روشن‌چسلی رسول. بررسی رابطه باورهای مذهبی و هوش هیجانی در دانش‌آموزان دبیرستانی. روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1389; 1 (43) :31-38

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-501-fa.html


چکیده:   (8245 مشاهده)

  این پژوهش به بررسی روابط ساده و چندگانه باورهای مذهبی و هوش هیجانی دانش‌آموزان دبیرستانی می‏پردازد. نمونه شامل 110 دانش‌آموز پسر دبیرستانی شهرستان کرج است که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‏ای انتخاب شده‏اند. آزمودنی‌ها «پرسشنامه عمل به باورهای مذهبی» و «آزمون هوش هیجانی (برادبِری و گریوز)» را تکمیل نمودند.

یافته‌ها‏ی پژوهش حاضر نشان داد که بین باورهای مذهبی و هوش هیجانی دانش‌آموزان رابطه مثبت معنادار وجود دارد (01/0> p )؛ همچنین بر اساس نتایج، مولفه‌های باور مذهبی می‏توانند 3/23% از تغییرات هوش هیجانی دانش‏آموزان را پیش‏بینی نمایند (025/0> p ). نتیجه آنکه آموزش مسائل دینی و اخلاقی، دانش‌آموزان را در شناخت و مدیریت هیجان‌های خود و داشتن زندگی بهتر یاری خواهد کرد.

متن کامل [PDF 335 kb]   (1830 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Clinical Phsychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb