دوره 2، شماره 4 - ( بهار و تابستان 1390 )                   جلد 2 شماره 4 صفحات 9-16 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Falah T, Sohrabi F, Zadehmohamadi A. Comparative study of effectiveness of music therapy with directed image and the cognitive strategies on reducing student's anxiety . CPAP. 2011; 2 (4) :9-16
URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-716-fa.html
فلاح طاهره، سهرابی فرامرز، زاده محمدی علی. مقایسه اثربخشی موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش‌آموزان . روانشناسی بالینی و شخصیت-دانشور رفتار سابق-. 1390; 2 (4) :9-16

URL: http://cpap.shahed.ac.ir/article-1-716-fa.html


چکیده:   (5751 مشاهده)

  پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی دو روش موسیقی‌درمانی باتصور هدایت‌شده و راهبردهای شناختی بر کاهش میزان اضطراب دانش‌آموزان دبیرستانی در سال تحصیلی 86 ـ 85 انجام شد. در این پژوهش فرض شد که هر دو روش "موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده" و "راهبردهای شناختی"، میزان اضطراب دانش‌آموزان را کاهش می‌‌دهند و روش موسیقی‌درمانی مؤثرتر از روش راهبردهای شناختی است. به منظور بررسی این فرضیه‌های تحقیق از بین دبیرستان‌های مختلف استان یزد یک دبیرستان و از بین دانش آموزان آن دبیرستان 150 دانش‌آموز به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از اجرای آزمون اضطراب زانگ از میان آنها، 45 نفر از دانش‌آموزانی که نمره بالایی را در این آزمون کسب کرده بودند، انتخاب شدند و به سه گروه، شامل دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی اول برنامه‌های موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده و گروه آزمایشی دوم آموزش راهبردهای شناختی را هر کدام به طور جداگانه دریافت کردند و گروه کنترل هیچ برنامه‌ای را دریافت نکرد. مداخلات درمانی به مدت یک ماه (دو جلسه در هفته) در مجموع هشت جلسه اجراء شد. هر سه گروه پیش و پس از آزمایش به آزمون اضطراب زانگ پاسخ دادند. روش‌های آماری مورد استفاده در این پژوهش علاوه بر آمار توصیفی از آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون تعقیبی شفه استفاده گردید. نتایج بدست آمده از تحقیق نشان دادکه هر دو روش درمانی یعنی موسیقی‌درمانی با تصور هدایت‌شده و راهبردهای شناختی با سطح اطمینان 95 / 0 بر کاهش میزان اضطراب مؤثر بودند .

متن کامل [PDF 215 kb]   (1726 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دوفصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Clinical Phsychology & Personality

Designed & Developed by : Yektaweb