اثربخشی کتاب درمانی گروهی بر میزان اضطراب جدایی و افسردگی در کودکان والدین طلاق گرفته

نویسندگان

1 دانشگاه شهید بهشتی تهران

2 دانشگاه اصفهان

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی کتاب درمانی گروهی بر اضطراب جدایی و افسردگی در کودکان والدین طلاق گرفته، پرداخته است. با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی از جامعه‌ی آماری کودکان 6 تا 8 ساله‌ی والدین طلاق گرفته شهر اصفهان، 30 کودک انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. طرح پ‍ژوهش شبه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. برای ارزیابی میزان اضطراب جدایی و افسردگی کودکان، از فهرست سلامت کودکان اُنتاریو (بخش اختلالات درونی: اضطراب جدایی و افسردگی) استفاده شد. گروه آزمایش تحت مداخله‌ی کتاب درمانی گروهی بر اساس داستان کتابی که برای رفع تنش‌ها، اضطراب‌ها و احساس گناه کودکان والدین طلاق گرفته، تحت عنوان «خرسی کوچولو تقصیر تو نیست» (این کتاب توسط بانکی و معطّر طراحی شده و زیر چاپ می‌باشد.) طراحی شده بود، قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها، از تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج به‌دست آمده، نشان داد اثر کتاب درمانی گروهی بر نمرات افسردگی و اضطراب جدایی کودکان والدین طلاق گرفته معنادار بود (به ترتیب 011/0p < و 042/0p < ). علاوه بر این اثر کتاب درمانی گروهی بر نمرات پیگیری افسردگی کودکان والدین طلاق گرفته معنادار به دست آمد (002/0p < ).

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Study of the Efficacy of Bibliotherapy in Detachment Anxiety and Depression of Children of Divorced Parents

نویسندگان [English]

  • Y. Banki 1
  • Sh. Amiri 2
  • S. Asadi 2
چکیده [English]

 This research studied the efficacy of bibliotherapy in detachment anxiety and depression of children of divorced parents. Through random sampling 30 children were selected from 6to8- year-old children of divorced parents in Isfahan. Then, they were assigned to the experimental and control groups. The research design was a semi-experimental one pretest and posttest were administered to the control group. Ontario's list of child health (intrinsic disorders, detachment anxiety and depression) was used. The experimental group received group bibliotherapy with a book called" Little bear, you are not guilty". It was designed to decrease tension, anxiety and sense of guilt of children of divorced parents. The data were analyzed using covariance analysis. The results indicated that the effect of group bibliotherapy on detachment anxiety and depression scores of children was significant (p=.011, p=.042, respectively). Moreover, the effect of group bibliotherapy on follow up scores of depression in children was significant (p=.002), as well.  

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bibliotherapy
  • Detachment anxiety
  • Depression
  • Children of divorced parents