تأثیر تکنیک خودآموزش‌دهی در کاهش مشکلات خواندن و کاهش افسردگی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی

نویسندگان

دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

  هدف از پژوهش حاضر، تأثیر آموزش راهبرد‌های شناختی- رفتاری (خود آموزش‌دهی) در بهبود عملکرد خواندن و کاهش میزان افسردگی دانش‌آموزان نارساخوان مقطع ابتدایی شهر اراک بود. بدین منظور از بین کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل شهر اراک تعداد 32 دانش‌آموز نارسا خوان همراه با اختلال افسردگی، پس از اجرای آزمون‌های تشخیصی (از جمله آزمون اختلال خواندن، آزمون هوشی وکسلر و پرسشنامه رفتاری راتر) به صورت نمونه‌گیری چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنی‌های گروه آزمایش به مدت 12 جلسه، تحت آموزش راهبرد خود آموزش-دهی قرار گرفتند. همزمان مادران همین آزمودنی‌ها هم به مدت 6 جلسه این راهبرد آموزشی را دریافت کردند تا با دانش‌آموز در خانه تمرین کنند. داده‌های بدست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده حاکی از آنست که عملکرد خواندن آزمودنی‌های گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به میزان معناداری بهبود یافته و میزان افسردگی آنان نیز به میزان معناداری نسبت به گروه گواه کاهش یافته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Efficacy of Cognitive-Behavioral Strategies in the Improvement of Reading Performance and Reduction of Depression in Students with Dyslexic in Primary Schools

نویسندگان [English]

  • A. Majidi,
  • E. Danesh,
  • A. Khosh konesh, A. Khosh konesh,
چکیده [English]

  The aim of this study is to examine the effect of self-instruction techniques on reading performance of students with medium dyslexic and depression symptoms . From a sample of the students of the third and forth grades of public primary schools, 32 students were randomly selected and assigned to the two experimental and control groups. The experiment group practiced the self-instruction techniques for 12 sessions, while the students in the control group continued their ordinary school activities. In the experiment group the students' parents (i.e. mother) were also trained for six sessions to help their children at home. The data were evaluated through covariance analysis.   The results indicated that the self-instruction techniques are effective on the improvement of reading performance of students and the reduction of depression symptoms. After 5 months, the results of follow up studies revealed that although student marks in the experiment group have decreased to some extent, the difference between experiment and control groups is significant.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Self-instruction
  • Dyslexic
  • Depression