ارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانش‌آموزان پسر دارای نشانه‌های اختلال سلوک

نویسندگان

1 دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانشگاه محقق اردبیلی

3 دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

مقدمه: در مورد ارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانش آموزان دارای نشانه‌های اختلال سلوک، اطلاعات اندکی موجود است. مطالعات اخیر حاکی از آن است که ابعاد سرشت و منش بر بازداری پاسخ دانش آموزان دارای نشانه‌های اختلال سلوک تأثیر می‌گذارند. هدف پژوهش حاضر تعیین ارتباط ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ در دانش آموزان پسر دارای نشانه‌های اختلال سلوک بود.

روش: روش این پژوهش از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر سال اول راهنمایی شهرستان کوهدشت که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تحصیل بودند تشکیل می‌دهند. نمونه پژوهش شامل 90 نفر از دانش‌آموزان پسر سال اول راهنمایی بود که از میان (1000=N) دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه ابعاد سرشت و منش، آزمون رنگ- واژه استروپ، مصاحبه بالینی ساختاریافته و چک‌لیست علائم مرضی کودک استفاده‌شده است. داده‌های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری تجزیه‌وتحلیل شدند.

نتایج: نتایج نشان داد که نوجویی، آسیب پرهیزی، پاداش وابستگی، پشتکار همکاری، خود فراروی و خود راهبری با بازداری پاسخ دانش آموزان دارای اختلال سلوک رابطه معنی‌داری دارند (05/0P<).

بحث و نتیجه‌گیری: این نتایج حاکی است که ابعاد سرشت و منش با بازداری پاسخ مرتبط هستند. این نتایج نیز تلویحات مهمی در زمینه پیشگیری، آسیب‌شناسی و درمان اختلال سلوک دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Relation of temperament and character dimension with response inhibition in boy students with conduct disorder symptoms

نویسندگان [English]

  • Parviz Sharifi Daramady 1
  • Mohammad Javad Begian Koole Marz 2
  • Nasrollah Veisi 1
  • Mojtaba Bakhti 3
  • Hafez Padervand 1
چکیده [English]

Introduction: There is a little information about the relation of temperament and character dimensions with response prohibition in student with conduct disorder symptom. Recent studies suggest that dimensions of temperament and character affect on response inhibition in children with conduct disorder symptoms. The purpose of the study was determining the relation of temperament and character dimensions on response inhibition in boys with conduct disorder symptoms.
Method: The method of the research is correlation. Statistical population of the research was all the first grade middle school students of Kouhdasht city who were studying in the years 2002-2003. The research sample consisted of 90 students of first grade middle school which were selected from (N=1000) school students by the method of convenience sampling. The Temperament and Character Inventory dimensions, color test - Stroop word, structured clinical interview and the check list symptom SCL were used for data collection. The research data were analyzed by Pearson's correlation coefficient and multivariate regressions.
Results: The results showed that the novelty seeking, damage abstain, reward dependence, persistence, collaboration, self-transcendence and self-direction have a significant relationship with response inhibition of students with conduct disorder (p<0/05).
Discussion and Conclusion: The results show that temperament and character dimensions are related with response prohibition. The results also has important implication in the field of prevention, pathology and treatment of conduct disorder

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conduct disorder
  • Response inhibition
  • Character
  • Temperament
  • Students