تاثیر برنامه آموزشی مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی - اسلامی بر کیفیت زندگی زنان باردار نخست

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه خوارزمی

3 دانشگاه شهیدبهشتی

4 دانشگاه تهران

5 دانشگاه قرآن و حدیث

چکیده

مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی دو برنامه آموزشی مادری ذهن آگاهانه و نسخه بومی‌شده آن‌که توسط محقق طراحی‌شده، بر کیفیت زندگی زنان باردار بود.

روش: نمونه مورد بررسی شامل 36 زن باردار نخست‌زایمان مراجعه‌کننده به مراکز بهداشت و متخصصین زنان و زایمان شهر اصفهان بودند که در سه‌ماهه دوم بارداری قرار داشتند و به شیوه داوطلبانه انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار داده شدند. در طول اجرای برنامه یک نفر از گروه آزمایش اول و یک نفر از گروه آزمایش دوم به دلیل مشکلات پزشکی و نیاز به استراحت قادر به ادامه نبودند، همچنین یک نفر از گروه کنترل نیز به دلیل مخدوش بودن پرسشنامه‌ها حذف و درنهایت 33 نفر دوره آموزشی را به پایان رساندند. کلیه شرکت‌کنندگان قبل و بعد از مداخله به پرسشنامه‌های اطلاعات دموگرافیک و سلامت مرتبط با کیفیت زندگی (اس. اف. سی و شش) پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد.

نتایج: نتایج نشان داد نمره پس‌آزمون مادران در پرسشنامه سلامت مرتبط باکیفیت زندگی و پنج خرده مقیاس آن (شامل عملکرد جسمانی، محدودیت عملکرد ناشی از مشکلات جسمانی، احساس خستگی یا نشاط، درد بدنی و سلامت عمومی)، در گروه مادری ذهن آگاهانه مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی، در مقایسه با دو گروه دیگر به‌طور معناداری بهبود یافت.

بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخش بودن برنامه­های آموزش مادری ذهن آگاهانه بر کیفیت زندگی زنان باردار، اهمیت پرداختن به این نوع مداخلات روان‌شناختی در کنار مراقبت‌های معمول دوران بارداری، بایستی مورد توجه مراکز بهداشتی و متخصصین ذی‌ربط قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of Iranian-Islamic concious mindful motherhood training on the quality of life of primgravidas women

نویسندگان [English]

  • Fereshteh Haghighat 1
  • Alireza Moradi 2
  • Mohammad Ali Mazaheri 3
  • Sedigheh Hantoushzade 4
  • Abbass Ali Allahyari 1
  • Abbass Pasandideh 5
چکیده [English]

Introductoin: The aim of the current study was Comprsion of the effectiveness of two training programs of mindful motherhood and its customized version designed by the researcher on the quality of pregnant women's life.
Method: The sample was consisted of 36 first delivery pregnant women (3 month pregnancy) referring to health centers and gynecologists in the city of Isfahan which participated voluntarily. They were assigned into two experimental groups and one control group randomly.  During the test one participant in the first experiment group and one in the second experimental group were excluded due to medical problems and the need for rest. One participant in control group was also excluded due to altered questionnaire, therefore, 33 individuals could terminate the training period. All participants responded to demographic and Healthe Related Quality of Life (SF36) questionnaires before and after the intervention. ANCOVA was used for analyzing the data.
Results: The results showed that post test score of mothers Healthe Related Quality of Life (SF36) questionnaires and its five subscales (including physical performance, limited performance due to physical problems, fatigue or freshness, physical pain and general health) in the group of mindful motherhood which is based on the Islamic Iranian culture improved meaningfully in comparison with the other two groups.
Discussion and Conclusion: As mindful motherhood training programs effect on the qualiy of pregnant women's life, health centers and related experts should pay attention to these types of psychological interventions in addition to general cares of pregnancy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mindful Motherhood Training
  • Mindful Motherhood Training Based on Iraninan –Islam Culture
  • Quality of Life