رابطه هوش هیجانی، حمایت سازمانی ادراک شده و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه گیلان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه گیلان

2 دانشگاه پیام نور، واحد تهران

چکیده

مقدمه: روان‌شناسان صنعتی و سازمانی با در نظر داشتن نظام بهره وری رفتارها و افکار کارکنان را مطالعه می کنند.

روش: در این پژوهش متغیرهای هوش هیجانی، حمایت سازمانی ادراک شده و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه گیلان مورد بررسی واقع  شده است. جامعه آماری تحقیق کارکنان رسمی و پیمانی دانشگاه گیلان(337 نفر) بودند. با استفاده از جدول مورگان، تعداد 179 نفر بعنوان نمونه پژوهش تعیین و به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نظر روابط بین متغیرها از نوع همبستگی می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه های حمایت سازمانی ادراک شده آیزنبرگر و همکاران(1986)، هوش هیجانی شوت و همکاران (1998) و رضایت شغلی اسمیت، کندال و هالین (1988) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.

نتایج: نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی، حمایت سازمانی ادراک شده و هوش هیجانی و بین هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. از طرفی نتایج رگرسیون نشان داد که دو متغیر حمایت سازمانی ادراک شده و هوش هیجانی می توانند 53% رضایت شغلی را تبیین نمایند.

بحث و نتیجه گیری: سازمانها می توانند با توجه به نیازهای روان شناختی کارکنان از ظرفیتهای آنها در راهبرد های بهر وری سازمانی استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The relation between “emotional intelligence, perceived organizational support” & “job satisfaction” of staff in Guilan University

نویسندگان [English]

  • iraj shakerinia 1
  • fereydon ramazani 2
  • hossin vahed chokdeh 1
  • mohammad dostar 1
چکیده [English]

Abstract

In This research the relation between “emotional intelligence”, “perceived organizational support “ & “job satisfaction” of staff in Guilan University. The research population includes the entire staff equal with 337 members. Kregci and Morgan’s table was used for sampling and 179 members were chosen randomly. In this survey research, we used descriptive method of research with correlation among the indexes.  Research tools are three questionnaires of perceived organizational support of Eisenberg et al (1986), Scoutet al’s Emotional Intelligence (1998) and Smith, Kendall and Hulin’s job satisfaction. To analyze the data we used descriptive indexes and statistical tests of Pearson’s correlation coefficient and regression analysis. The result showed that a positive and meaningful relation exists between perceived organizational support and job satisfaction and between perceived organizational support and emotional intelligence There also exists a meaningful and positive relation between emotional intelligence and job satisfaction . The results gained by regression demonstrate that the two variables “organizational support” and “emotional intelligence” are just a %53 of the observed variables in job satisfaction.

Key words: Emotional Intelligence, Organizational Support, Job satisfaction, Staff of university of guilan.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Emotional intelligence
  • Organizational Support
  • job satisfaction
  • Staff of university of guilan