بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ناامیدی کودکان

نویسندگان

1 دانشگاه پیام نور، واحد تهران

2 دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر شهرکرد

چکیده

مقدمه: پیش‌بینی در خصوص پیشرفت برنامه‌ها جهت دستیابی به هدف، در امید و حس شکست در ناامیدی متجلی می‌شود، بنابراین داشتن ابزاری مناسب در این خصوص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روانسنجی مقیاس ناامیدی کودکان کازدین، راجرز و کولباس (1986) در کودکان ایرانی بوده است.
روش: نمونه آماری این پژوهش عبارت بود از 482 دختر و پسر دوره ابتدایی شهر تهران که به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای از جامعه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از مقیاس ناامیدی کودکان کازدین و همکاران (1986). جهت بررسی پایایی مقیاس از ضریب آلفای کرونباخ و جهت بررسی روایی مقیاس از روایی محتوا، روایی سازه، روایی همزمان و روایی عاملی استفاده شد.
 نتایج: ضرایب آلفای کرونباخ به دست آمده حاکی از پایایی بالای مقیاس در هر دو عامل انتظارات آینده و شادکامی و نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان‌دهنده برازش خوب مدل در تعیین عامل‌ها به شکل اولیه بیان شده توسط کازدین و همکاران (1986) بود.
بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، مقیاس ناامیدی کودکان در بررسی وضعیت ناامیدی کودکان در دو عامل نگاه به آینده و شادکامی دانش‌آموزان دبستانی شهر تهران ابزاری پایا و رواست.

کلیدواژه‌ها


2-Snyder, C.R. (2003). Measuring hope in children. Positive development conference of Lawrence, The University of Kansas, (1):1-26. 3- Atik G, & Kemer G. Psychometric properties of children hope scale validity and reliability study. Journal of Elementary Education online. 2009; 8: 379-390. 4- Grewal, P. K., & Porter, J. (2007). Hope theory: a framework for understanding Death studies. Washington, 31(2): 131-154. 5- Ipek, N. (2010). The levels of anxiety and hopelessness of primary education children with speech disorders and of their parents. Journal of Elementary Education Online, 9(1):23-30 6- Dube, J. (2005). Suicidal Children. An un-published thesis for Master of Education, The faculty of Education Let Bridge Alberta, B.S.W University of Calgary. 7- Zimmerman, B. (2005). Orphans living situation in Malawi: A comparison of orphanages and foster homes. Journal of Review of policy Research, 22(6): 881-899. 8- Özmen D, Dündar PE, Çetinkaya AÇ, Taşkın O & Özmen E. Lise öğrencilerinde umutsuzluk ve umutsuzluk düzeyini etkileyen etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi. 2008 9: 8-15. 9- Beck AT, Ster RA, Kovacs M. Hopelessness and eventual suicide. A 10 year prospective study of patients hospitalized with suicidal ideation. American Journal of Psychiatry. 1986; 142: 559-563. 10- Abramson L.Y, Metalsky G.I & Alloy L.B. Hopelessness Depression: A Theory-Based Subtype of Depression. Psychological Review. 1989; 96: 358-372. 11- Chang E.C, D'Zurilla T.J & Mayder-Olivares A. Assesing the dimensionality of optimism and pessimism using multi-measure approach. Cognition Theories Research. 1994; 18: 143-160. 12- Poch F.V, Villar E, Caparros B. Feelings of hopelessness in a Spanish university population. Social Psychiatry Epidemiology. 2004; 39: 326-334. 13- Göktan B & Akbag M. An investigation on Turkish military school students: Are there associations among big five personality factors, perceived family environment and hopelessness? Social and Behavioral Sciences. 2010; 2: 5458-5462. 14- Oğuztürk Ö, Akça F, Şahin G. Üniversite oğrencilerinde umutsuzluk düzeyi ile problem cözme becerileri arasındaki ilişkinin bazı değişkenler uzerinden incelenmesi. Klinik Psikiyatri. 2011; 14: 173-184. 15- Beck A.T, Weissman A, Lester D, Trexler LThe measurement of pessimism: The hopelessness scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1974: 42: 861-865. 16- Kazdin A.E, Rodgers A, Colbus D. The hopelessness scale for children: Psychometric characteristics and concurrent validity. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1986; 54: 241-245. 17- Coopersmith S. The antecedents of self-esteem. San Francisco: Freeman.1967. 18- Matson J.L, Rotatori A.F, Helsel W.J. Development of a rating scale to measure social skills in children: The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Behavior Research and Therapy. 1983; 21: 335-340. 19- Bemporad J.R, Wilson A. A developmental approach to depression in childhood and adolescence. Journal of the American Academy of Psychoanalysis. 1978; 6: 325-352. 20- Rie H.E. Depression in childhood: A survey of some pertinent contributions. Journal of the American Academy of Child Psychiatry. 1966; 5: 653-685. 21- Williams, K. (2008). Childhood disappointment and the recession holidays. Journal of Child Study Center, 7(4):154-160. 23- Chorpita B.F, Yim L, Moffitt C.E, Umemoto L.A, Francis S.E. Assessment of symptoms of DSM-IV anxiety and depression in children: A Revised Child Anxiety And Depression Scale. Behaviour Research and Therapy. 2000; 38: 835–855. 24- Schumacker, R.E., Lomax, R.G. (2010). A Beginner’s Guide to Structural Equation Modeling. Taylor and Francis Group, LLC. Third Edition. 26- Beck A.T. Cognitive therapy and emotional disorders. New York: International Universities Press.1976. 27- Meadows LA, Kaslow NJ, Thompson MP, Jurkovic GJ.(2005). Protective factors against suicide attempt risk among African American women experiencing intimate partner violence. Am J Community Psychol, 36(1-2):109-21.