اثربخشی درمان DBT (رفتار درمانی دیالکتیک) بر نیازهای خودتعیین‌گری (SDN) و معنای تحصیل (MOE) دانش‌آموزان دختر مبتلا به افسردگی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه لرستان

2 دانشگاه خوارزمی

3 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

چکیده

مقدمه: افسردگی در دانش‌آموزان از موضوعات مهم در گستره علم روان‌شناختی است. دانش‌آموزان مبتلا به این اختلال دچار مشکلات زیادی از جمله احساس شایستگی پایین و بی میلی نسبت به ادامه تحصیل می‌شوند. از روش‌های مختلفی برای درمان اختلال مربوطه استفاده شده است، که درمان دی. بی. تی. از جمله مهم‌ترین و اثربخش‌ترین روش‌های درمان این اختلال روانشناختی می‌باشد. بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تعیین میزان اثربخشی درمان دی. بی. تی. (رفتاردرمانی دیالکتیک) در تغییر سطح نیازهای خودتعیین‌گری و معنای تحصیل دانش‌آموزان دختر افسرده شهر الشتر بود.
روش: این پژوهش به صـورت شـبه تجربـی بـود کـه در آن از طـرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شـد. نمونـه پـژوهش 40 آزمـودنی بـود کـه از میـان دانش‌آموزان دختـر دبیرسـتانی دارای افسردگی شـهر الشتر انتخـاب و بـه صـورت تصـادفی در گـروه‌هـای آزمـایش(رفتـاردرمـانی دیـالکتیکی) و گواه گمارده شـدند. در مرحله مداخله گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 2 ساعته تحت رفتاردرمانی دیالکتیک قرار گرفتند. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله‌ای دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس نیازهای خودتعیین‌گری سوریبو و همکاران (2009) و پرسش‌نامه معنای تحصیل هندرسون – کینگ و اسمیت (2006) در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه استفاده شد. داده‌های پژوهش با روش تحلیل کواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزار «اس. پی. اس. اس.» 21) انجام گرفت.
نتایج: نتایج تحلیل کوواریانس و معناداری بالینی تفاوت معنی‌داری بین دو گروه نشان داد.
بحث و نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از آن بود که رفتاردرمانی دیالکتیک در افزایش سطح نیازهای خودتعیین‌گری و معنای تحصیل، اثربخش است. بنابراین چنانچه بتوان دانش‌آموزان مبتلا به افسردگی را شناسایی کرد و به آن‌ها در کاهش این اختلال به روش درمانی «دی. بی. تی.» کمک کرد، می‌توان سطح نیازهای خودتعیین‌گری و معنای تحصیل را در آن‌ها به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش داد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

the effectiveness of DBT (Dialectical Behavior Therapy) Self-determination needs to change (SDN) and meaning of education (MOE) depressed female students

چکیده [English]

Abstract
Introduction: Depression in students is one of the most important issues in the field of psychological science. Students with this disorder have many problems, including low sense of competence and reluctance to continue to study. Different methods have been used to treat the related disorder, which DBT therapy is the most important and effective treatment for this psychiatric disorder. So the aim of this study was to determine the effectiveness of DBT (Dialectical Behavior Therapy) to improve the Self-determination needs (autonomy, competence and perceived communication) and Meaning of education students in Allashtar. Method: This quasi-experimental study in which the pretest - posttest control group was used. The sample consisted of 40 subjects that depression among female high school students of Allashtar were selected and randomly assigned to experimental groups (dialectical behavior therapy) and control group were assigned. Intervention in the experimental group received 12 sessions of 2 hours of dialectical behavior therapy. During this period, the control group received no intervention. To collect the data, the determination of the scale founding Sorbiou and colleagues (2009) and questionnaires meaning of education Henderson - King and Smith (2006) in the pre-test and post-test for both test and control groups were used. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Data analysis software program (SPSS.21) was performed. Result: Covariance analysis showed significant differences between the two groups. Discussion and conclusion: Results showed that the DBT on meaning of education is effective in increasing the level of Self-determination needs. Therefore, if students can identify depression and help them reduce the disorder by the DBT therapy, they can significantly increase the level of self-determination and the meaning of education in them.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Dialectical Behavior Therapy
  • Self-determination needs
  • Meaning of educatio