روابط ساختاری سبک‌های دلبستگی و پرخاشگری در دانش‌آموزان: نقش میانجیگری عزت‌نفس

نویسندگان

1 دانشگاه تبریز

2 دانشگاه آزاد اردبیل

3 دانشگاه قم

چکیده

مقدمه: یکی از مهمترین عوامل موثر بر مشکلات عزت نفس، تجارب اولیه فرد با والدین در کودکی است. این تجارب در شکل‌گیری عزت نفس تاثیر بسزایی دارد. بنابراین در این پژوهش هدف آزمون رابطه ساختاری سبک‌های دلبستگی با پرخاشگری، با مطالعه نقش میانجی‌گری عزت نفس در دانش‌آموزان بود.

روش: شرکت‌کنندگان پژوهش 150 دانش‌آموز دختر مقطع دبیرستان شهرستان خوی بودند که در سال تحصیلی 94-1395 مشغول به تحصیل بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسشنامه دلبستگی هزن و شیور با ضریب آلفای کرونباخ 0.81، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ با ضریب آلفای کرونباخ 0.84 و پرسشنامه پرخاشگری باس و پری با ضریب آلفای کرونباخ 0.89 بود. آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم الگوی پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روش‌های مدل معادلات ساختاری و سوبل انجام گرفت.

 نتایج: یافته‌ها نشان داد که سبک های دلبستگی با عزت نفس و همچنین عزت نفس با پرخاشگری در دانش‌آموزان رابطه مستقیم دارند. همچنین، یافته‌ها نشان داد که عزت نفس نقش میانجیگری را در رابطه ی بین سبک های دلبستگی و پرخاشگری دارد.

بحث و نتیجه‌گیری: یافته های این تحقیق می تواند برای مشاوران و روانشناسان مدرسه در کاهش مشکلات عزت نفس و پرخاشگری دانش‌آموزان کمک کننده باشد.

کلیدواژه‌ها


Anderson, C., & Bushman, B. (2002). Human aggression. Annual Review of Psychology, 53, 27 –51. Bartholomew, K., & Horowitz, L. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four-category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 226–244 Battle J, (1992). Culture Free Self Esteem Inventories, 2nd ed. Austin, TX: ProEd. Baumeister, R.F., Smart, L., & Boden, J.M. (1996). Relation of threatened egotism to violence and aggression: The dark side of high self-esteem. Psychological Review, 103(1), 5–33. Bowlby, J. (1969). Attachment and loss: Volume 1. Attachment. New York, NY: Basic Books Bowlby, J. (1980). Attachment and loss: Volume 3. Loss, sadness, and depression. New York, NY: Basic Books. Brennan, K. A. (1999). Searching for secure bases in attachment-focused group therapy: Reaction to Kilmann et al. (1999). Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, 3, 148–151. Cramer. P & Jones. C. J, (2008). Narcissism, identifications and longitudinal change in psychological health: dynamic predictions, Journal of research in personality (42), 1148-1159 Donnellan, M.B., Trzesniewski, K.H., Robins, R.W., Moffitt, T.E., & Caspi, A. (2005). Low self-esteem is related to aggression, antisocial behavior, and delinquency. Psychological Science, 16(4), 328–335 Grilo, C. M., Wilfley, D. E., Brownell, K. D., & Rodin, J. (1994). Teasing, body image, and self-esteem in a clinical sample of obese women. Addictive Behaviors, 19(4), 443-450. Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Conceptualizing romantic l ove as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511–524. Naseri, A., & Babakhani, N. (2014). The Effect of Life Skills Training on Physical and Verbal Aggression Male Delinquent Adolescents Marginalized in Karaj. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 116, 4875-4879. O’Leary, M. P., Althof, S. E., Cappelleri, J. C., Crowley, A., Sherman, N., Duttagupta, S., ... & Relationship Questionnaire Study Group. (2006). Self-esteem, confidence and relationship satisfaction of men with erectile dysfunction treated with sildenafil citrate: a multicenter, randomized, parallel group, double-blind, placebo controlled study in the United States. The Journal of urology, 175(3), 1058-1062. Ostrowsky, M.K. (2010). Are violent people more likely to have low self-esteem or high self-esteem? Aggression and Violent Behavior, 15(1), 69–75. Robins, R.W., Donnellan, M.B., Widaman, K.F., & Conger, R.D. (2010). Evaluating the link between self-esteem and temperament in Mexican origin early adolescents. Journal of Adolescence, 33(3), 403–410. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press. Thomas, B. L. (1988). Self-esteem and life satisfaction. Journal of gerontological nursing, 14(12), 25-30. Trzesniewski, K.H., Donnellan, M.B., Moffitt, T.E., Robins, R.W., Poulton, R., & Caspi, A. (2006). Low self-esteem during adolescence predicts poor health, criminal behavior, and limited economic prospects during adulthood. Developmental Psychology, 42(2), 381–390. Walker, J.S., & Bright, J.A. (2009). False inflated self-esteem and violence: A systematic review and cognitive model. The Journal of Forensic Psychiatry & Psychology, 20(1), 1–32. Webster, G., Dewall, C., Pond, R., Jr., Deckman, T., Jonason, P., Le, B., ... Bator, R. (2014). The Brief Aggression Questionnaire: Psychometric and behavioral evidence for an effi-cient measure of trait aggression. Aggressive Behavior, 40(2), 120 –139 Wyckoff, J. P., & Kirkpatrick, L. A. (2016). Direct and indirect aggression tactics as a function of domain-specific self-esteem. Personality and Individual Differences, 92, 135-142. Xin, Z.Q., Guo, S.R., & Chi, L.P. (2007). The relationship of adolescent's self-esteem and aggression: The role of mediator and moderator. Acta Psychologica Sinica, 39(5), 845–851. Zapf, D., & Einarsen, S. (2011). Individual antecedents of bullying: Victims and perpetrators. In S. Einarsen, H. Hoel, D. Zapf, & C.L. Cooper (Eds.), Bullying and harassment in the workplace: Developments in theory, research and practice (pp. 177–200). London: Taylor & Francis. Sowislo, J.F., & Orth, U. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 139(1), 213–240 Webster, G.D. (2007). Is the relationship between self-esteem and physical aggression necessarily U-shaped? Journal of Research in Personality, 41 (4), 977–982.