بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی (رواسازی و اعتباریابی) پرسشنامه ارزش‌های تصوری

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

مقدمه: ارزش‌ها از سازه‌های محوری شخصیت و بلوک‌های سازنده زندگی خوب هستند و به عنوان معیارهایی برای هدایت تفکر و عمل در نظر گرفته می‌شوند. هدف مطالعه حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی (پایایی و روایی) پرسشنامه ارزش‌های تصوری بود.
روش: این پژوهش یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع اعتبارسنجی بود. نمونه شامل ۳۰۰ نفر از دانشجو معلمان شهر تهران بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه‌های ارزش‌های تصوری و ارزش‌های عملی را تکمیل کردند.
نتایج: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود ده عامل را نشان داد که در مجموع در مجموع 74.12 درصد از از واریانس کل پرسشنامه را تبیین کردند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی علاوه بر تایید نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دادند که این ده عامل در نهایت بر روی دو عامل کلی جهت‌گیری متمرکز بر اجتماع و جهت‌گیری متمرکز بر شخص بار می‌گیرند. ضریب پایایی کلی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ 0.91 و به روش آزمون - بازآزمون 0.89 به دست آمد. همچنین ارتباط مثبت معنادار عامل‌های این پرسشنامه با پرسشنامه ارزش‌های عملی، روایی همگرای مناسب پرسشنامه را تایید کرد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد که این پرسشنامه دارای ویژگی‌های روان‌سنجی مناسبی جهت اندازه‌گیری ارزش‌های شخصی در گروه غیربالینی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Psychometric Properties (Validation and Validation) of the Portrait Values Questionnaire

نویسندگان [English]

  • Noorellah Yousefi 1
  • Alireza Pirkhaefi 1
  • Ahmad Borjali 2
1 Garmsar Branch, Islamic Azad University
2 Allameh Tabatabaei University
چکیده [English]

Abstract
Introduction: Values are central elements of the personality and constructive blocks of good life and are considered as criteria for guiding thought and practice. The purpose of the present study was to investigate the psychometric properties (reliability and validity) of the portrait values questionnaire.
Method: This research was a descriptive-analytic study that was a confirmatory factor analysis and correlation analysis. The sample consisted of 300 student teachers in Tehran who were selected by available sampling method and completed Portrait Values Questionnaire and value in action.
Results: The results of exploratory factor analysis revealed ten factors which in total, explained 12.43% of the total variance of the questionnaire. The results of exploratory factor analysis revealed ten factors which in total, explained 74/12% of the total variance of the questionnaire. The results of the confirmatory factor analysis, in addition to confirming the results of exploratory factor analysis, showed that these ten factors ultimately affect the two factors of general orientation social- focused and person-focused.  The reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha (α = 0.91) and test-retest test (0.89). Also, the positive relationship between the factors of this questionnaire and the values in action questionnaire confirmed the convergent validity of the questionnaire.
Discussion and Conclusion: The results of this study showed that this questionnaire has good psychometric properties for measuring personal values in non-clinical group.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Personal Values
  • reliability
  • exploratory factor analysis
  • Confirmatory factor analysis
  • Convergent Validity
1- Marušić, M., & Oikonomou, A. (2013). Value hierarchy of future subject teachers in serbia in the context of Schwartz theory. Зборник Института за педагошка истраживања, 45(2), 241–259. DOI: 10.2298/ZIPI1302241M.
2- Parks, L. & Guay, R. P. (2009). Personality, values and motivation. Personality and Individual Differences, 47(7), 675–684.
3- Berings, D., Fruyt, F. & Bowen, R. (2004). Work Values аnd Personality / Traits аs Predictors оf enterprising аnd Social Vocational Interests. Personality and Individual Differences, 36)2(, 349–364.
4- Sandy, C.J., Gosling, S.D., Schwartz, S.H., & Koelkebeck, T. (2016). The Development and Validation of Brief and Ultrabrief Measures of Values. Journal of Personality Assessment, DOI: 10.1080/00223891.2016.1231115.
5- Schwartz, S.H. (2003). A Proposal for Measuring Value Orientations across Nations. Chapter 7 in the ESS Questionnaire Development Report. www.europeansocialsurvey.org/docs/methodology/core_ess_questionnaire/ESS_core_questionnaire_human_values.pdf.
6-.Lindeman, M., & Verkasalo, M. (2005). Measuring Values with the Short Schwartz’s Value Survey. Journal of Personality Assessment, V0l 85, No 2: PP. 170–178. Available from http://dx.doi.org/doi:10.1207/s15327752jpa8502_09.
7- Schwartz, S. H. (2006). Value orientations: Measurement, antecedents and consequences across nations. In R. Jowell, C. Roberts, R. Fitzgerald, & G. Eva (Eds.), Measuring attitudes cross-nationally: Lessons from the European Social Survey (pp. 169-204). London: Sage.
8- Tamir, M., Schwartz, S. H., Cieciuch, J., Riediger, M., Torres, C., Scollon, C., Dzokoto, V., Zhou, X., & Vishkin, A. (2015, November 2). Desired Emotions Across Cultures: A Value-Based Account. Journal of Personality and Social Psychology. Advance online publication. http:// dx.doi.org/10.1037/pspp0000072
9- Schwartz, S. H. (2005). Robustness and fruitfulness of a theory of universals in individual values. In A. Tamayo, & J. B. Porto (Eds.), Valores e comportamento nas organizacoes [Values and behavior in organizations] (pp. 56-95). Petropolis, Brazil: Vozes.
10- Schwartz, S.H., Melech, G., Lehmann, A., Burgess, S., & Harris, M. (2001). Extending the cross-cultural validity of the theory of basic human values with a different method of measurement. Journal of Cross-Cultural Psychology, 32, 519-542. doi: 10.1177/ 0022022101032005001.
11- Lee, J.A., Sneddon, J.N., Daly, T.M., Schwartz, S.H., Soutar, G.N., & Louviere, J.J. (2017). Testing and Extending Schwartz Refined Value Theory Using a Best–Worst Scaling Approach, Assessment, 1073191116683799.
12- McQuilkin, J., Garðarsdóttir, R.B., Thorsteinsson, T., & Schwartz, S. H.  (2016).  An Icelandic translation and validation of the revised 19-value Portrait Values Questionnaire.Personality and Individual Differences, 101, 428-434.
13- Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, Vol 49: pp. 14–23.
14- Górnik-Durose, M., & Jach, Ł. (2016). The Structure of Goal Contents Revisited. A Verification of the Model in Polish Samples. Polish Psychological Bulletin, 48 (4), 451–463. DOI - 10.1515/ppb-2016-0053.
15- Schwartz, S. H. (2006). Value orientations: Measurement, antecedents and consequences across nations. In R. Jowell, C. Roberts, R. Fitzgerald, & G. Eva (Eds.), Measuring attitudes cross-nationally: Lessons from the European Social Survey (pp. 169-204). London: Sage
16- Schwartz, S. H. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116
17- Schwartz, S.H. (2014). Societal value culture: Latent and dynamic. Journal of Cross-Cultural Psychology, 45 (1), 42-46.
18- Schwartz, S. H. (1992). Universals in the content and structure of values: Theory and empirical tests in 20 countries.  Advances in experimental social psychology, 25, 1-65.
19- Schwartz, S. H. (1994). Are there universal aspects in the content and structure of values? Journal of Social Issues, 50, 19-45. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540- 4560.1994.tb01196.x.
20- Schwartz, S.H., Boehnke, K. (2004). Evaluating the structure of human values with confi rmatory factor analysis. Journal of Research in Personality, 38, 230–255. doi: 10.1016/S0092-6566(03)00069-2.
21- Roccas, S., Sagiv, L., Schwartz, S. H., & Knafo, A. (2002). The Big Five personality factors and personal values. Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 789801. Available from http://dx.doi.org/doi:10.1177/014616720228900.
22- Haslam, N., Whelan, J., & Bastian, B. (2009). Big Five traits mediate associations between values and subjective well-being. Personality and Individual Differences, 46, 4042. Available from http://dx.doi.org/10.1016/j.paid.2008.09.001.
23- Paez, J., & De-Juanas, A. (2015). Validation of "Schwartz Values Scale" for Spanish Adolescents Population. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 165, 195 – 201.
24- Karadağ, E., Kılıçoğlu, G., & Yılmaz, D. (2018). Cultural validity trouble in measuring value concept A study on validity of Schwartz Value Survey in Turkish culture. Cogent Psychology 5(1), 1-18.  DOI: 10.1080/23311908.2018.1523517
25- Davidov, E., Schmidt, P., & Schwartz, S. H. (2008). Bringing values back in: The adequacy of the European Social Survey to measure values in 20 countries. Public Opinion Quarterly, 72, 420-445. http://dx.doi.org/10.1093/poq/nfn035.
26- Lindeman, M., & Verkasalo, M. (2005). Measuring values with the Short Schwartz’s Value Survey. Journal of Personality Assessment, 85, 170178. Available from http://dx.doi.org/doi:10.1207/s15327752jpa8502_09.
27- Hinz, A., Brahler, E., Schmidt, P., & Albani, C. (2005). Investigating the circumplex structure of the Portrait Values Questionnaire (PVQ). Journal of Individual Differences, 26, 185193. Available from http://dx.doi.org/doi:10.1027/1614-0001.26.4.185.
28- Solano, A. C., & Nader, M. (2006). Human values assessment with Schwartz’s Portrait Values Questionnaire. Interdisciplinaria Revista de Psicología y Ciencias Afines, 23, 155–174.
29- Steinmetz, H., Schmidt, P., & Schwartz, S. H. (2009). Testing measurement invariance using multigroup CFA: Differences between educational groups in human values measurement. Qual Quant, 43,599–616. DOI 10.1007/s11135-007-9143-x
30- Held, M., Muller, J., Deutsch, F., Grzechnik, E., & Welzel, C. (2009). Values structure and dimensions: Empirical evidence from the German World Values Survey. World Values Research, 2 (3), 55-76.
31- Steinmetz, H., Schmidt, P., Tina-Booh, A., Wieczorek, S., & Schwartz S. H. (2009). Testing measurement invariance using multigroup CFA: Differences between educational groups in human values measurement. Quality & Quantity: International Journal of Methodology, 43(4), 599-616.
32- Bilsky, W., Janik, M., & Schwartz, S. H. (2010). The Structural Organization of Human Values—Evidence from Three Rounds of the European Social Survey (ESS). Journal of Cross-Cultural Psychology, XX(X) 1–19. DOI: 10.1177/0022022110362757.
33- Saris, W.E., Knoppen, D., & Schwartz, S.H. (2013). Operationalizing the Theory of Human Values: Balancing Homogeneity of Reflective Items and Theoretical Coverage. Survey Research Methods, 7(1), 29-44. http://www.surveymethods.org.
34- Burr, A., Santo, J. B., & Pushkar, D. (2014). Investigating the Portrait Values Questionnaire at two transitions in adulthood: Retirement and University. Quality and Quantity, 48(2), 1027–1044.
35- Vecchione, M., Schwartz, S. H., Caprara, G. V., Schoen, H., Cieciuch, J.,  Silvester, J., Bain, P., Bianchi, G., Kirmanoglu, H., Baslevent, C., Mamali, C., Manzi, J., Pavlopoulos, V., Posnova, T., Torres, C., Verkasalo, M., Lonnqvist, J-E., Vondráková, E., Welzel, C. & Alessandri, G. (2015). Personal values and political activism: A cross-national study. British Journal of Psychology, 106(1), pp. 84-106. doi: 10.1111/bjop.12067
36- Döring, A.K., Schwartz, S.H., Cieciuch, J., Groenen, P.J.F., Glatzel, V., Harasimczuk, J., Janowicz, N., Nyagolova, M., Scheefer, E.R., Allritz, M., Milfont, T.L., & Bilsky, W. (2015). Cross‐cultural evidence of value structures and priorities in childhood, British Journal of Psychology, 106 (4), 675-699.
37- Simón, J., Pérez-Testor, C., Alomar, E., Danioni, F., Iriarte, L., Cormenzana, S., & Martínez, A. (2017). The Portrait Values Questionnaire: A bibliographic and bibliometric review of the instrument. Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de l'Educació i de l'Esport, 35(1), 39-50.
۳۸- حسن­زاده، رمضان. (۱۳۹۱). روش­های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشر ساوالان.
39- Cieciuch, J., & Schwartz, S.H. (2012). The number of distinct basic values and their structure assessed by PVQ–40. Journal of personality assessment, 94(3), 321-328.
40- Peterson, C., & Seligman, M.E.P. (2004). Character strengths and virtues: A handbook and classification. Washington, DC: American Psychological Association.
۴۱- نامداری، کورش. (۱۳۸۹). هنجاریابی آزمون توانمندی­ها و ارزش­ها در عمل (VIA-IS) و اثربخشی آموزش شناختی ارتقای امید بر سطح توانمندی­های شخصیتی مراجعین افسرده خو. رساله دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان.
42- Jöreskog, K.J., Olsson, U.H., & Wallentin, F.Y. (2016). Multivariate Analysis with LISREL. Switzerland: Springer. DOI 10.1007/978-3-319-33153-9.
۴۳- غلامی فشارکی، محمد. (۱۳۹۷).مدل معادلات ساختاری و کاربرد آن در مطالعات روانشناسی: یک مطالعه مروری. دوفصلنامه علمی –پژوهشی روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور  رفتار)، دوره ۱۶، شماره ۱، پیاپی ۳۰، صص ۲۵۳-۲۶۵.
۴۴- مهدی‌پور، سمیه.، شهیدی، شهریار.، روشن، رسول.، و دهقانی،  محسن. (۱۳۸۸). تعیین اعتبار و روایی پرسشنامه تجربه سوگ (GEQ)  در نمونه ایرانی.  روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، دوره ۱، شماره  ۳۷ (شماره ۱ دوره جدید)، صص ۳۵-۴۸.