نقش میانجی نگرانی و نشخوار فکری در رابطه بین سیستم‌های مغزی رفتاری و اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

چکیده

مقدمه: اگرچه رابطه بین سیستم‌های مغزی رفتاری با نشانه‌های اختلال اضطراب فراگیر به‌خوبی تائید شده است، اما توجه اندکی به عوامل میانجی آن شده است. ازاین‌رو، پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجی نگرانی و نشخوار فکری در رابطه بین سیستم‌های مغزی رفتاری و اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان انجام گردید.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از دانشجویان مرکز علمی کاربردی سازمان مدیریت صنعتی استان خراسان رضوی بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای از بین مراکز علمی کاربردی شهر مشهد در سال 1396-1397 انتخاب شدند. از مقیاس سیستم بازداری/ فعال‌ساز رفتاری (کارور و ویت، 1994)، پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (مه یر و همکاران، 1991)، مقیاس پاسخنشخوار فکری (تری­نور و همکاران، 2003) و مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (اسپیتزر و همکاران، 2006) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل داده‌های پژوهش با نرم‌افزارهای آماری اس­پی­اس­اس نسخه 24 و لیزرل و با استفاده از روش همبستگی پیرسون و روش تحلیل مسیر انجام شد.
نتایج:یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که بین سیستم بازداری رفتاری و اختلال اضطراب فراگیر رابطه وجود دارد، اما رابطه‌ای بین سیستم فعال‌ساز رفتاری و این اختلال وجود ندارد. مدل مربوط به نقش میانجی نگرانی و نشخوار فکری در رابطه بین سیستم‌ بازداری رفتاری و اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان از برازش مناسبی برخوردار است. به‌عبارت‌دیگر، نگرانی و نشخوار فکری میانجی رابطه بین سیستم‌ بازداری رفتاری و اختلال اضطراب فراگیر در دانشجویان هستند.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش پیشنهاد می‌کند که سیستم بازداری رفتاری، نگرانی و نشخوار فکری نقش مهمی در ایجاد اختلال اضطراب فراگیر دانشجویان دارند.

کلیدواژه‌ها


 1- Newman MG, Przeworski A. The increase in interest in GAD: Commentary on Asmundson & Asmundson. J Anxiety Disord. 2018;56:11-13.
2- American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th Ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association; 2013.
3- Kanuri N, Taylor CB, Cohen JM, Newman MG. Classification models for subthreshold generalized anxiety disorder in a college population: Implications for prevention. J Anxiety Disord. 2015; 34:43-52.
4- Eisenberg D, Hunt J, Speer N. Mental health in American colleges and universities: Variation across student subgroups and across campuses. J Nerv Ment Dis. 2013;201(1):60-7.
5- Farrer LM, Gulliver A, Bennett K, Fassnacht DB, Griffiths KM. Demographic and psychosocial predictors of major depression and generalised anxiety disorder in Australian university students. BMC Psychiatry. 2016;16(1):241.
6- Mansouri A, Khodayarifard M, Besharat MA, Gholamali-Lavasani M. Moderating and mediating role of spiritual coping and cognitive emotion regulation strategies in the relationship between transdiagnostic factors and symptoms of generalized anxiety disorder: Developing a conceptual model. J Res Behav Sci. 2018;16(2):130-42. [In Persian].
7- Mahoney AEJ, Hobbs MJ, Williams AD, Andrews G, Newby JM. The mediating relationship between maladaptive behaviours, cognitive factors, and generalised anxiety disorder symptoms. Behav Change. 2018:35(2):123-38.
 
8- Pawluk EJ, Koerner N. The relationship between negative urgency and generalized anxiety disorder symptoms: The role of intolerance of negative emotions and intolerance of uncertainty. Anxiety, Stress, Coping. 2016;29(6):606-15.
9- Maack DJ, Tull MT, Gratz KL. Examining the incremental contribution of behavioral inhibition to generalized anxiety disorder relative to other Axis I disorders and cognitive-emotional vulnerabilities. J Anxiety Disord. 2012;26(6):689-95.
10- Khani M, Dadashi M, ghoreishi A. Comparison of brain/behavioral system activity, intolerance of uncertainty and cognitive avoidance among individuals with generalized anxiety disorder and normal subjects. J Adv Med Biomed Res. 2017;25(111):67-81. [In Persian].
11- Karsazi H, Fardayenisofla H, Jafarpourrezai M, Mashinchiabasi N, Hasheminosratabad T. The structural relations of brain-behavioral systems and emotion regulation difficulties with generalized anxiety disorder symptoms. Journal of Psychological Achievements. 2015;22(1):153-72. [In Persian].
12- Oguchi M, Takahashi F. Behavioral inhibition / approach systems constitute risk / protective pathways from ADHD symptoms to depression and anxiety in undergraduate students. Pers Individ Differ. 2019;144:31-5.
13- Sportel BE, Nauta MH, de Hullu E, de Jong PJ, Hartman CA. Behavioral inhibition and attentional control in adolescents: Robust relationships with anxiety and depression. J Child Fam Stud. 2011;20(2):49-56.
14- LaFreniere LS, Newman MG. Probabilistic learning by positive and negative reinforcement in generalized anxiety disorder. Clin Psychol Sci. 2019;7(3):502-15.
15- Gray JA, McNaughton N. The neuropsychology of anxiety. Oxford, England: Oxford University Press; 2000.
16- Pickering A, Corr P. J.A. Gray’s Reinforcement Sensitivity Theory (RST) of personality. In: Boyle GJ, Matthews G, Saklofske DH, (Eds.), The SAGE handbook of personality theory and assessment. Personality measurement and testing. London: SAGE; 2008.
17- Mansouri A, Bakhshipour Roodsari M, Mahmoud Alilou M, Farnam M, Fakhari A. The comparison of worry, obsession and rumination in individual with generalized anxiety disorder, obsessive-compulsive disorder, major depression disorder and normal individual. Journal of Psychological Studies. 2012;7(4):55-74. [In Persian].
 18- Erickson TM, Newman MG, Tingey JL. Worry and rumination. In: Abramowitz JS, Blakey SM, (Eds.), Clinical handbook of fear and anxiety: Maintenance processes and treatment mechanisms. American Psychological Association; 2020.
19- Szkodny LE, Newman MG. Delineating characteristics of maladaptive repetitive thought: Development and preliminary validation of the perseverative cognitions questionnaire. Assessment. 2019;26(6):1084-1104.
20- Borkovec T, Robinson E, Pruzinsky T, DePree J. Preliminary exploration of worry: Some characteristics and processes. Behav Rese Ther. 1983;21(1):9-16.
21- Mansouri A, Bakhshipour Roodsari A. The relationship between behavioral activation and inhibition systems on the pathological and non-pathological worry. JBUMS. 2010;12(1):59-64. [In Persian].
22- Soltan Mohammadlou S, Gharraee B, Fathali Lvasani F, Gohari R. The relationship of Behavioral Activation and Inhibition Systems (BAS/BIS), difficulty of emotional regulation, metacognition with worry. Journal of Cognitive and Behavioral Science. 2014;3(2):85-100. [In Persian].
23- Alizadeh A, Hasanzadeh L, Mahmood Aliloo M, Poursharifi H. Predict of worry based on behavioral activation and inhibition systems(BAS/BIS), cognitive emotion regulation and intolerance of uncertainty in students. JCP. 2014;2(3):1-11. [In Persian].
24- Mansouri A, Mansouri N, Bagheri H. The mediating role of negative repetitive thoughts in the relationship between brain behavioral systems and insomnia severity in students. IJPN. 2019; 6(6):27-34. [In Persian].
25- Chang EC, Zumberg KM, Sanna LJ, Girz LP, Kade AM, Shair SR, … Srivastava K. Relationship between perfectionism and domains of worry in a college student population: Considering the role of BIS/BAS motives. Pers Individ Differ. 2007;43(4):925-36.
26- Behar E, DiMarco ID, Hekler EB, Mohlman J, Staples A. Current theoretical models of generalized anxiety disorder (GAD): conceptual review and treatment implications. J Anxiety Disord. 2009;23(8):1011-23.
27- Newman MG, Llera SJ, Erickson TM, Przeworski A, Castonguay LG. Worry and generalized anxiety disorder: A review and theoretical synthesis of evidence on nature, etiology, mechanisms, and treatment. Annu Rev Clin Psychol. 2013;9(1):275-97.
28- Dar KA, Iqbal N. Worry and rumination in generalized anxiety disorder and obsessive compulsive disorder. J Psychol. 2014;149(8):866-80.
29- Nolen-Hoeksema S. Gender differences in depression. Curr Dir Psychol Sci. 2001;10(5):173-76
30- Nolen-Hoeksema S, Wisco BE, Lyubomirsky S. Rethinking rumination. Perspect Psychol Sci. 2008;3(5):400-24.
31- Randles D, Flett GL, Nash KA, McGregor ID, Hewitt PL. Dimensions of perfectionism, behavioral inhibition, and rumination. Pers Individ Differ. 2008;49(2):83-7.
32- Khosravani V, Baseri A, Kamali Z, Mohammadzadeh A, Amirinezhad A. Direct and indirect effects of behavioral inhibition/activation systems on depression and current suicidal ideation through rumination and self-reflection. Arch Suicide Res. 2019;17:1-21.
33- Keune PM, Bostanov V, Kotchoubey B, Hautzinger M. Mindfulness versus rumination and behavioral inhibition: A perspective from research on frontal brain asymmetry. Pers Individ Differ. 2012;53(3):323-8.
34- Khosravi M, Mehrabi H A, Azizimoghadam M. A comparative study of obsessive- rumination component on obsessive-compulsive and depressive patients. Koomesh. 2008;10(1):65-72. [In Persian].
35- Abasi I, Fata L, Sadeghi M, Banihashemi S, Mohammadee A. A comparison of transdiagnostic components in generalized anxiety disorder, unipolar mood disorder and nonclinical population. International Journal of Psychological and Behavioral Sciences. 2013;7(12);803-11.
36- Carver CS, White TL. Behavioral inhibition, behavioral activation, and affective responses to impending reward and punishment: The BIS/BAS scales. J Pers Soc Psychol. 1994;67(2):319-33.
37- Mohammadi, N. The psychometric properties of the Behavioral Inhibition System (BIS) and Behavioral Activation System (BAS) scales among students of Shiraz university. Clinical Psychology and Personality. 2008;6(1):61-8. [In Persian].
38- Meyer TM, Miller ML, Metzger RL, Borkovec TD. Development and validation of the Penn state worry questionnaire. Behav Res Ther. 1990;28(6):487-95.
39- Treynor W, Gonzalez R, Nolen-Hoeksema S. Rumination reconsidered: A psychometric analysis. Cognit Ther Res. 2003;27(3):247-59.
40- Mansouri A, Mansouri M, Mansouri N. The relation between schizotypy and depression symptom according to mediator role of rumination. Clinical Psychology and Personality. 2015;12(2):99-108. [In Persian].
41- Spitzer RL, Kroenke K, Williams JBW, Lowe B. A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: The GAD-7. Arch Intern Med. 2006;166(10):1092-97.
42- Naeinian M, Shaeiri M, Sharif M, Hadian M. To study reliability and validity for a brief measure for assessing Generalized Anxiety Disorder (GAD-7). Clinical Psychology and Personality. 2011;9(1):41-50. [In Persian].
43- Meyers LS, Gamst G, Guarino AJ. Applied multivariate research: Design and interpretation. Thousand Oaks: SAGE Publications; 2006.
44- Watkins ER. (2008). Constructive and unconstructive repetitive thought. Psychol Bull. 2008;134(2):163-206